LSKs medisinske apparat, spillernes kostholdsvaner osv

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • GIFKanari
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2009
    • 8243

    Er det smart å levere verdens kanskje mest udefinerte matsort som bonus til en gjeng spillere som allerede har hatt flere tilfeller av magesjau? Jeg leste at Hareide kuppet en uterestaurant og serverte Ørgrytespillerne bacalao her forleden. Fisk dere! Hva om Nordea hadde dukket opp med noen feite lakseeksemplar, for eksempel?

    Røklaks? Sunt OG godt!

    Kommentar

    • meg
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2004
      • 290

      Opprinnelig skrevet av GIFKanari
      Er det smart å levere verdens kanskje mest udefinerte matsort som bonus til en gjeng spillere som allerede har hatt flere tilfeller av magesjau? Jeg leste at Hareide kuppet en uterestaurant og serverte Ørgrytespillerne bacalao her forleden. Fisk dere! Hva om Nordea hadde dukket opp med noen feite lakseeksemplar, for eksempel?

      Røklaks? Sunt OG godt!
      Da må de først få seg en sponsor hvor direktøren i firmaet heter Morten Lelaks Langseth
      Gul og svart
      Team Wenche Myhre

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13272

        Er helt uaktuelt at spillerne skal belønnes med laks fra Onde Fredriksens oppdrettsanlegg. Pølser er helt greit.

        Kommentar

        • Håkon Henriksen
          Administrator
          • Nov 2003
          • 6411

          Ulv....

          Tror nok ikke at en pølse kommer til å gjøre noen forskjell i prestasjonene gitt.
          Jeg satser på at en fornøyd spiller er en god spiller.. Med andre ord så blåser jeg i om de putter i seg denne ene pølsa.
          Håkon Henriksen
          -
          Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
          -
          ALT FOR FUGLA

          Kommentar

          • Emil B
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2006
            • 5921

            Det handler om å ha et måtehold. Greit at spillerene tar seg 1-2 pils og litt potetgull på en lørdagskveld. Men de forstår nok selv at å dra på fylla før kamper er jævlig idiotisk.

            Kommentar

            • Martin Olsen
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Jan 2007
              • 186

              I LSK`s Glansdager, så hadde de Biff, Pommes Frites og Bernais som Matchmat, men jammen vant de ikke kamper da også. Gutta var på Fylla i helgene og De ble Seriemestere og Cupmestere.
              Kom dere På Kamp istedenfor å diskutere dette Våset her. Var ikke Mange Kanarifans på Skagerak Arena!! og Vi er nede i 6 000 på Åråsen.

              Kommentar

              • superbøffel
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2005
                • 5611

                Opprinnelig skrevet av Martin Olsen
                I LSK`s Glansdager, så hadde de Biff, Pommes Frites og Bernais som Matchmat, men jammen vant de ikke kamper da også. Gutta var på Fylla i helgene og De ble Seriemestere og Cupmestere.
                Kom dere På Kamp istedenfor å diskutere dette Våset her. Var ikke Mange Kanarifans på Skagerak Arena!! og Vi er nede i 6 000 på Åråsen.
                Det har jo nesten ikke skjedd noe med tempoet i fotballen siden da, ei heller det generelle treningsgrunnlaget... Om du virkelig ønsker det tilbake til "gode gamle dager" bør vel strengt tatt taket over tribunene rives og 2/3 av publikum sendes hjem. I tillegg vises det kanskje 30 sekunder fotball under kveldsnytt om du er heldig og forumet slutter å eksistere.
                Enøyd i de blindes dal.

                Kommentar

                • Ytre
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jul 2008
                  • 773

                  Nå må vi ikke bli helt paranoide da folkens. Om spillerne tar seg en pølse eller 3 på en tirsdagskveld så mister de ikke oksygenopptaket av den grunn.

                  Det som er viktig er jo ting som faktisk spiller inn på prestasjonen, som det å drikke seg dritings i sesongen, ete bederva kebaber osv.
                  I med- og motgang, vi er Lillestrøm!

                  Kommentar

                  • Loddet
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2004
                    • 325

                    Saksa fra nyhetstråden:

                    Opprinnelig skrevet av RSP

                    TILFREDSSTILLENDE: Fysisk trener Geir Kåsene (t.v.) mener fettresultatene var som ventet. På det høyre bildet ser vi Dag-Anders Ludvigsen veilede Lunan Ruben Gabrielsen på fettvekta. RB har ikke noe grunnlag for å si noe om Gabrielsen var blant dem med for høy fettprosent. I bakgrunnen står Fredrik Gulbrands en og venter på målingen. FOTO: ROAR GRØNSTAD

                    Tar grep etter fettmåling

                    ÅRÅSEN:
                    Gårsdagens måling av fettprosenten til LSK-spillerne avslørte at flere av dem har større fettandel enn det en toppidrettsutøver bør ha.

                    PER MORTEN SØDAL
                    Publisert 22.10.2009 kl 22:00 Oppdatert 23.10.2009 kl 08:46

                    En topp trent fotballspiller skal i utgangspunktet ha mellom 8 og 12 prosent fett i kroppen. Gårsdagens kroppsanalyse viste at de aller fleste i LSKs a-stall er godt innenfor den sonen.

                    Men noen få var over.

                    Fysisk trener Geir Kåsene opplever testen som positiv. Den skal etter planen gjennomføres fire ganger årlig.
                    Han karakteriserer resultatene som tilfredsstillende og sier at han selv ikke ble spesielt overrasket over dem.
                    – Det var noen få spillere – i en tropp på over 20 – som var over 12 prosent. Disse tar vi tak i. I LSK ønsker vi kun å ha fotballatleter. Hos noen så er det klart at denne testen fører til at vi må gjøre korrigeringer på trening og/eller kosthold. Men det er også viktig å presisere at det går an å være en meget god fotballspiller med en fettprosent på over 12, sier Kåsene til Romerikes Blad.

                    – Nervøse
                    Personlig trener og spesialist Dag-Anders Ludvigsen hos SATS i Lillestrøm gjennomførte testen. Den ble tatt ved at spillerne stilte seg på en kroppsanalysemaskin. Elektroniske impulser skilte tettheten mellom knokler, vann, muskler og fett.
                    Ludvigsen merket nervøse spillere før målingen.
                    – Sånn er det vel med alle før de stiller seg på badevekta, spøker han.
                    Spesialisten ønsker ikke å uttale seg om hvor godt trent han opplever LSK-spillerne.
                    – På generelt grunnlag kan jeg si at alt under åtte prosent fett kan karakteriseres som magert, mens alt over 20 viser at man har for mye fett. Dette er tall som er forankret gjennom Verdens helseorganisasjon (WHO). Men det er riktig at en fotballspiller på toppnivå ikke bør overstige 12 prosent.

                    Fire lavest
                    Utover at noen spillere var over den ønskede fettprosenten, vil Geir Kåsene verken kommentere navn, hvor mange som var over, eller hvor mange prosent den høyeste målingen viste.
                    – Nei, dette er helseopplysninger som vi ønsker spillerne skal ha for seg selv. Men generelt er vår tropp veldig godt trent. Det ble målt fettprosent ned i fire. Når det er sagt er det heller ikke gunstig å slanke seg under sesong. Det fører til energiunderskudd som igjen påvirker prestasjonen. Men kostholdet går det selvfølgelig an å gjøre noe med.
                    Ifølge Kåsene satte testresultatene i gang tankeprosessen hos en del spillere.
                    – Det var en del av dem som følte for å stille noen spørsmål da de fikk se målingen. Det startet nok en bevisstgjøring.
                    – Er det grunnlag for store justeringer?
                    – Nei, så absolutt ikke.
                    Kåsene opplyser at resultatene også skal vurderes av ernæringsfysiolog Caroline Bjerke som har fulgt laget hele denne sesongen. Hun vil rettlede spillerne kostholdsmessig.
                    – Bedring

                    Også tidlig på sommeren gjennomførte LSK en liknende måling. Selv om testen ikke ble gjort på det samme apparatet, mener Kåsene å se en framgang.
                    – Denne testen indikerer at vi er på rett vei. Resultatene er bedre enn de var i sommer.
                    Målingen av fett- og muskelmasse er bare en av mange tester spillerne skal igjennom. Styrke, hurtighet, spenst og utholdenhet er de andre parameterne som skal testes.
                    Og svarene Kåsene har fått så langt denne sesongen viser at laget er bedre trent nå, enn da det nye regimet tok over.
                    – Det har vært stor utvikling innenfor styrke, spenst og hurtighet.
                    – Var laget for dårlig trent da dere tok over?
                    – Vi har i alle fall prioritert noe annerledes. Hovedforskjellene ligger innenfor de områdene vi har hatt framgang på.

                    NB: At saken er illustrert med et bilde av Lunan Ruben Gabrielsen er helt tilfeldig. Han var første spiller opp på vekta. Romerikes Blad vet ikke resultatet hans og har ingen holdepunkter for å hevde at han er blant spillerne med for høy fettprosent.

                    http://www.rb.no/lsk-magasinet/article4661192.ece
                    Ikke akkurat overraskende at enkelte spillere har for mye fett i kroppen, men greit å få det konstatert.

                    Kommentar

                    • Fæssundrånern
                      Medlem
                      Hoffnarr
                      • Aug 2007
                      • 53

                      Nytt?

                      Rart at dette ikke har blitt målt før (les: Tidligere år) og at dette problemet kommer som en overraskelse på klubbens medisinske apparat.

                      Bra Kåsene setter fokus på dette, det var på tide. Lurer på om det er noen av de tidligere fysoer i klubben som har sovet godt i timen....

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13272

                        LSKs medisinske apparat

                        Jeg begynner etterhvert å bli veldig tvilende til hvordan LSK håndterer skader og bedriver forebyggende arbeid. I mine øyne er en enkelt fysio et alt for dårlig tilbud. Spillerne trenger rutinemessig oppfølgning, grundig og fortløpende dokumentasjon av helstilstand og skader, samt rask henvisning til speslalist/mri/røntgen.

                        Kaasene kan alene umulig rekke over alt dette. Han har gjort en god jobb med å følge opp skadde enkeltspillere (bl.a. Johnsen), men dette medfører nok også at han har lite tid til overs. I tillegg mener jeg at han ikke har tilstrekkelig kompetanse til å gi et fullstendig medisinsk forsvarlig tilbud som ivaretar stallens behov, slik som skissert over.

                        Enkelte ting klubben driver med i dag virker amatørmessig. At spillernes fettprosent vurderes på en maskin på SATS et par ganger i året kan umulig være optimalt. Denne type målinger er upålitelige og kan i utgangspunktet bare gi en pekepinn. Dette burde vært gjort i kombinasjon med en legeundersøkelse med bruk av fettklype, samt blodprøver o.l. som gir flere svar på kosthold og form. Hyppigere målinger, spesielt av spillere i "risikosonen" gjennom sesongen og tilrettelegging av kosthold fra dag 1 burde være et minimum. Litt sent å involvere ernæringsfysiolog i oktober.

                        I tillegg til spillernes kondisjon synes jeg også det slurves med skader: Enkelte spillere blir også sendt utpå banen med åpenbare problemer (Eks. Nosa). At Berg åpenbart har siste ordet her er urovekkende. Når Occean presterer å gå rundt i et halvt år med brudd i foten uten at dette blir oppdaget/rapportert bør det ringe en bjelle. At spillerne ikke føler seg forpliktet til å opplyse om slike ting tilsier at dette ikke blir tatt alvorlig nok.

                        Jeg kjenner ikke i detalj årsakene til at samarbeidet med Lars Kolsrud ble brutt : http://www.rb.no/lokal_sport/article1912383.ece Dog mener jeg at ting var bedre før, og at dette bruddet var en stor tabbe. Uansett bør klubben bestrebe seg på å knytte til seg mer kompetanse snarest. Rosenborgklinikkens skjebne tilsier vel at det neppe er økonomisk forsvarlig å utvikle dette internt, men det burde være mulig å etablere et tettere samarbeid med eksterne samarbeidspartnere.

                        Ideelt sett burde man ha et tverrfaglig team bestående av f.eks. klubbens faste fysio+ eksterne fysio, ernæringsfysiolog, spesialist i idrettmedisin/ortopedi og spesialist i fysikalsk medisin. Hiv gjerne på en idrettpsykolog eller spesialist i psykiatri (her har vel klubben noen å ta av), behovet er åpenbart skrikende.

                        Disse burde møtes flere ganger i løpet av sesongen og bli enige om en plan for forebyggende arbeid og oppfølging av de enkelte spillerne. Alle spillerne bør gjennom flere rutinekontroller i løpet av året. I tillegg bør teamet raskt kunne vurdere nye skader og konsultere hverandre når behovet oppstår.

                        Drømmen hadde selvfølgelig vært et opplegg som f.eks. Milan har:

                        Uansett mener jeg at klubben vil kunne oppnå store forbedringer med selv moderate tiltak. Tilstanden i dag er på grensen av skandaløs, spesielt når man tenker på hvilke verdier disse spillerne representerer. Om ikke noe blir gjort vil vi utvilsom gå igjennom det samme skadehelvete neste år også.

                        Kommentar

                        • Latvijan
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Feb 2005
                          • 360

                          Det mest horrible eksempelet er vel gipsingen av Gabrielsens ben, som det siden viste seg at det ikke var brudd i!

                          Kommentar

                          • Hel1017
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Oct 2008
                            • 196

                            "Denne testen indikerer at vi er på rett vei. Resultatene er bedre enn de var i sommer."
                            Sitat Kåsene/ RB.


                            Det skulle vel faen meg bare mangle også, med tanke på at 98% av sesongen 2009 er gjennomført.
                            Alle spillere burde vært i toppform nå med en fettprosent ned på 6-8%.

                            Nå fester ikke jeg spesiell lit til slike målinger, og fettprosenten er ikke det samme som resultat av en utholdenhetstest.
                            Men at gutta ikke har vært i den formen de burde være syns jeg har tydelig gjennom hele sesongen.

                            I snitt vil jeg si at spillera har tålt 75min fotballkamp.
                            Se bare på statistikken på hvor mange mål som er sluppet inn i de siste 15min av kampene LSK har spillt.
                            De siste 15min har stort sett vært dårlige i alt for mange kamper, og gutta har slitt med å holde fokus i de avgjørende siste minuttene.
                            Dette har ført til mye unødvendige baklengs mål.

                            Det finnes selvfølgelig unntak, både med tanke på kamputvikling og enkelt spillere.
                            Men ingen skal fortelle meg at LSK spillere fører et optimalt kosthold, og er topptrente i sitt livs form...
                            Kall meg gjerne naiv! Jeg kaller meg supporter!

                            Kommentar

                            • Mollari
                              Seniormedlem
                              Forumsadist
                              • Dec 2003
                              • 135

                              Hva betyr egentlig denne testen, med tanke på at Raymond Quizvik løper i sirkler rundt våre spillere(når han kommer innpå)?
                              http://www.rb.no/lsk-magasinet/artic...art=96&serie=0

                              Kommentar

                              • superbøffel
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 5611

                                Opprinnelig skrevet av Latvijan
                                Det mest horrible eksempelet er vel gipsingen av Gabrielsens ben, som det siden viste seg at det ikke var brudd i!
                                Den motsatte situasjonen ville vært vesentlig mer horribel. Tror du skal være glad de tenker som de gjør...
                                Enøyd i de blindes dal.

                                Kommentar

                                • Latvijan
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Feb 2005
                                  • 360

                                  Opprinnelig skrevet av McGuffy
                                  Gipser Kåsene bein også nå?
                                  Nei det tror jeg da ikke, men tråden handler vel om det samlede medisinske apparatet til LSK? Men siden du spør kan jeg jo hente frem et sitat: "Det er et lite bein som har brukket i foten hans. Han har gipset beinet og den må han ha i 6-8 uker," sier Geir Kåsene 13.05.2009

                                  Gabrielsen mente selv at det ikke kjentes som brudd, etter nærmere undersøkelse ble nettopp det bekreftet og gipsen fjernet med en gang. Ti dager etter var Ruben i full trening.

                                  Konklusjonen at det var brudd var det sikkert ikke Kåsene som tok(det sa jeg heller aldri), men det er da en klar pekepinn på at apparatet som skal sørge for guttas helse ikke er godt nok.

                                  Kommentar

                                  • reka
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Aug 2005
                                    • 13272

                                    Målemetoden er usikker, mengde vann i kroppen vil påvirke resultatet. Den måler også bare fettprosent i overkroppen (Espen Bugge Pettersen sverger nok til denne). En annen metode er å måle det ytre fettelaget flere steder på kroppen og med en formel regne ut fettprosenten. Hadde man gjort dette hyppig for å sammenligne over tid og se tendenser hos enkeltspillere ville utbyttet vært større.

                                    Kommentar

                                    • Yellow-not-jella
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2009
                                      • 1606

                                      Storm i et vannglass. Fysio'n sier jo nesten det motsatte av hva overskrifta indikerte. Ble nesten skuffa, trudde jeg skulle lese årsaken til alt som var galt nerover i artikkelen...

                                      Kommentar

                                      • McGuffy
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 5096

                                        Opprinnelig skrevet av Latvijan
                                        Nei det tror jeg da ikke, men tråden handler vel om det samlede medisinske apparatet til LSK? Men siden du spør kan jeg jo hente frem et sitat: "Det er et lite bein som har brukket i foten hans. Han har gipset beinet og den må han ha i 6-8 uker," sier Geir Kåsene 13.05.2009

                                        Gabrielsen mente selv at det ikke kjentes som brudd, etter nærmere undersøkelse ble nettopp det bekreftet og gipsen fjernet med en gang. Ti dager etter var Ruben i full trening.

                                        Konklusjonen at det var brudd var det sikkert ikke Kåsene som tok(det sa jeg heller aldri), men det er da en klar pekepinn på at apparatet som skal sørge for guttas helse ikke er godt nok.
                                        Du rakk å svare ja. Jeg slettet egentlig innlegget mitt rimelig kjapt etter det var postet, da jeg kom til den konklusjon av det var flåsete, og lite gjennomtenkt.

                                        Jeg er dog fortsatt litt uenig at det er et horribelt eksempel. Bedre å være føre var enn etter snar. Når en kvalifisert lege sier at det er brudd i foten, så tror jeg det er greit at de gipser. Positivt at Ruben og Kåsene ordner ny konsultasjon senere, for ny vurdering, når de er usikre om ting er som de skal være..

                                        Kommentar

                                        • GIFKanari
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2009
                                          • 8243

                                          Mange hevder, ja selv Davy, at LSK innførte toppfotballen her i landet. I disse dager, når det også foreligger stortstilte stadionplaner, håper jeg at man har innsett at det kreves nytekning også på dette området. Hadde jammen vært spennende å sett en konsekvensanalyse på hva alle skadene har kosta klubben de siste åra. Selvfølgelig langtifra noen eksakt vitenskap, men da burde også alle i styre og stell i LSK tenke på akkurat hvor mange ganger LSK-trenere har stått foran kamera eller blitt sitert på mangel på samhandling og mangelen på kvalitet og kontinuitet i treningene.

                                          Ihvertfall før man nevner kostnader og unnskylder seg med prioriteringer. Dette er viktig!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎