Sesongavslutningen i Neglebiterligaen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7033

    Sesongavslutningen i Neglebiterligaen

    To poeng til gikk til helvete i går, men hvis vi skal se litt lysere på det, ser vi jo at både Sandefjord og Vålerenga er i fullstendig oppløsning nå. Og både Strømsgodset og Glimt er notorisk ræva på bortebane.

    Vi har fremdeles igjen Strømsgodset, Glimt og Lyn på hjemmebane, og både kan og bør få poeng ut av Sandefjord borte.

    Det jeg er mest nervøs for er sesongavslutningen vår. Vi møter først Brann hjemme, som neppe blir lett, før vi skal til Molde og muligens møte et hjemmelag som kjemper om gull, eller som i det minste vil ønske å avslutte sesongen på best mulig vis.

    Men jeg tviler på at Sandefjord kommer til å ta særlig mange flere poeng. De kommer til å bli trukket ned i sumpa med lagene som allerede er der.

    Vi har nå 20 poeng. Hvis vi antar at 33 poeng er minimum for å hindre direkte nedrykk, kan vi ta utgangspunkt i det følgende

    Runde 21 - Vålerenga - Lillestrøm - 1 p
    Runde 22 - Lillestrøm - Strømsgodset - 3 p
    Runde 23 - Lillestrøm - Stabæk - 0 p
    Runde 24 - Odd - Lillestrøm - 0 p
    Runde 25 - Lillestrøm - Bodø/Glimt - 3 p
    Runde 26 - Fredrikstad - Lillestrøm - 1 p
    Runde 27 - Lillestrøm - Lyn - 3 p
    Runde 28 - Sandefjord - Lillestrøm - 3 p
    Runde 29 - Lillestrøm - Brann - 1 p
    Runde 30 - Molde - Lillestrøm - 0 p

    Her lander jeg på 35 poeng etter en serie med 4-3-3 på de siste ti kampene, noe jeg mener bør være oppnåelig med motstanden vi har igjen. Det betinger altså en skikkelig jobb i hjemmemøtene med Godset og Glimt, en slenger i VIF- og FFK-kampene og seier i Sandefjord.

    Alle disse kampene (med unntak for Molde og muligens Stabæk) er det fullt mulig å vinne nok poeng i til at vi holder plassen. Og klarer vi ikke å fange 1,5 poeng i snitt på de neste ti kampene, er vi ikke gode nok for Tippeligaen. Og da må vi bare ta konsekvensen av det.

    Bodø/Glimts gjenværende kamper er ikke lette, de har kjipe lag som Viking, VIF, Tromsø og Odd igjen på hjemmebane, og må til steder som Lerkendal, kjip-Ålesund, despe-Åråsen, despe-Godset og glad-Stabæk. Det lukter ikke så himla mange poeng av det:
    RBK borte (0)
    Viking hjemme (1)
    AAFK borte (1)
    Start hjemme (3)
    LSK borte (0)
    VIF hjemme (3)
    Godset borte (1)
    TIL hjemme (3)
    Stabæk borte (0)
    Odd hjemme (0)

    Strømsgodset mener jeg meget lett kan gå på fire strake tap nå, selv om de rundspilte pyse-VIF i går:
    Brann borte (0)
    LSK borte (0)
    Odd hjemme (0)
    Molde borte (0)
    FFK hjemme (3)
    Stabæk borte (0)
    Glimt hjemme (1)
    Lyn borte (3)
    Viking hjemme (1)
    AAFK borte (1)

    Sandefjord har vunnet en av de siste 12 seriekampene, har igjen fem knallharde bortekamper, og møter despe-LSK, gladform-Stabæk og kjip-TIL hjemme:
    Lyn hjemme (3)
    Brann borte (0)
    Viking borte (1)
    TIL hjemme (1)
    RBK borte (0)
    Start hjemme (1)
    AAFK borte (1)
    LSK hjemme (0)
    VIF borte (0)
    Stabæk hjemme (0)

    Så fatt mot, vi skal ha alle muligheter til å stå av denne høsten.

    Og som sagt: Klarer vi ikke det, med tanke på hvor pillråtne Glimt, Godset og Sandefjord er, fortjener vi heller ikke bedre.
    Last edited by trigz; 03.08.2009, 14:54.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum
  • mooph
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2005
    • 1496

    #2
    Trådstarter har fokusert på LSK, Komplett, Godset og BG i førstepost, men det er kanskje verdt å minne om det faktum at kun 5 poeng skiller de 8 (åtte) nederste lagene i TL pr. idag. Da ser vi bort fra Lyn som ser ut til å gravd seg ned i sitt eget lille hull i bånn. Jeg mener alle disse 8 lagene (BG, LSK, Godset, Freksta, Komplett, AaFK, TIL og Søpla) må se i øynene at nedrykk kan bli et resultat av årets sesong.

    Det er 10 kamper igjen i en liga hvor alle slår alle og kun RBK (og tildels MFK) virker å gi stabile resultater. Det vil bli et rotterace, men LSK har fortsatt alle muligheter til å sikre kontrakten ved hjelp av egne prestasjoner. Det laget av disse 8 som først begynner å kjempe for livet vil sannsynligvis unngå direkte nedrykk.

    Jeg håper vi ser faendivolskhet, positiv aggresjon og innsatsvilje preger gutta i de kommende kampene. Vi har jaggu fortjent at gutta gjør seg fortjent til et videre liv i tippeligaen. Jeg nekter å se slutten på over 30 år i øverste divisjon nettopp den sesongen hvor det f...tameg er mulig å slå alle andre lag!
    Fugla mot nye høyder

    Kommentar

    • gamle-perta
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2418

      #3
      Opprinnelig skrevet av trigz
      Så fatt mot, vi skal ha alle muligheter til å stå av denne høsten.
      Og som sagt: Klarer vi ikke det, med tanke på hvor pillråtne Glimt, Godset og Sandefjord er, fortjener vi heller ikke bedre.

      Sikkert sant at de nevnte lagene er råtne, men det vil vel kanskje de som har sett de fire siste kampene hevde at LSK også er....?
      Dessuten; Da sesongen startet visste både Godset, Lyn, Sandefjord og Glimt at sesongen ville bli en kamp for å overleve. Det betyr at de nå befinner seg i en posisjon de har vært forberedt på.
      Vi derimot gikk rundt å trodde vi ville bli et topplag, av en eller annen merkelig grunn. Og derfor har vi havnet i en situasjon vi ikke var forberedt på.
      Her kommer det mentale inn, og jeg er slett ikke sikker på om vi er spesielt sterkere enn de andre dumpekandidatene på dette feltet.

      En annen faktor er de såkalte "må vinne-kampene" hjemme mot Godset, Lyn og Glimt. Dette blir rene cupfinaler hvor det naturlige styrkeforholdet mellom lagene kan bli visket ut. Det vil stå så mye på spill at dette blir noe helt annet enn vanlige seriekamper. Tilfeldigheter kan bli helt avgjørende for kamputfallet.

      En ting som må forbedres mange hakk foran høstkampene er INNSATSEN. Jeg synes fortsatt alt for mange spillere dasser rundt ute på banen og ikke tar sine kollektive arbeidsoppgaver seriøst nok, blant annet de defensive løpene. I tillegg irriterer det meg grønn at vi taper så mange andreballer, spesielt i eget målfelt og på egen banehalvdel generelt. Hvor er det blitt av den nådeløse duellspillet som alltid har vært ett av LSKs varemerker? Det skal være vondt å møte LSK! Ikke minst skal det være det nå som vi kjemper for livet!

      Jo, jeg har også trua, tror jeg...
      Men jeg synes det er så mange "rare ting" som skje med laget og klubben nå. Den er liksom ikke til å kjenne igjen. Noe mangler. Jeg føler at vi ikke er så robuste som vi burde vært etter 35 år i toppen.
      Mvh
      Gammer´n (Per T)

      Kommentar

      • trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7033

        #4
        Opprinnelig skrevet av gamle-perta
        Vi derimot gikk rundt å trodde vi ville bli et topplag, av en eller annen merkelig grunn. Og derfor har vi havnet i en situasjon vi ikke var forberedt på.
        Medaljepraten satt riktignok løst her på forumet før sesongstart, men ingen jeg pratet med av verken trenere eller spillere nevnte noe i den retning i vinter. Man trodde nok på en konsolideringssesong med en 5.-8. plass som sannsynlig, men ikke etter det jeg kan erindre toppkamp. Selv tippet jeg LSK på 6. plass.

        Opprinnelig skrevet av gamle-perta
        En annen faktor er de såkalte "må vinne-kampene" hjemme mot Godset, Lyn og Glimt. Dette blir rene cupfinaler hvor det naturlige styrkeforholdet mellom lagene kan bli visket ut. Det vil stå så mye på spill at dette blir noe helt annet enn vanlige seriekamper. Tilfeldigheter kan bli helt avgjørende for kamputfallet.
        Klart, tilfeldigheter preger jo alle kamper i Tippeligaen. Og disse kampene blir spesielle, ingen grunn til å tro noe annet. Men vi har hjemmebane, en ikke uvesentlig faktor midt oppi alt dette. Og de andre lagene kommer ikke til å ha det noe bedre enn oss selv forut for disse kampene. Bortebane og et helvete fra tribunehold kan gi oss den edgen vi trenger.

        Alle disse kampene må vinnes. Det er nok alle klar over, noe som bringer meg til ditt neste punkt.

        Opprinnelig skrevet av gamle-perta
        Hvor er det blitt av den nådeløse duellspillet som alltid har vært ett av LSKs varemerker? Det skal være vondt å møte LSK! Ikke minst skal det være det nå som vi kjemper for livet!
        Her har du et jævlig godt poeng. I fjor var det ikke før sekken virkelig begynte å knyte seg sammen at knokkeltaklingene kom fram for vår del. Ser vi på nøkkelkampene mot Godset, Glimt og Lyn som venter på Åråsen tror og håper jeg at den samme attituden vil komme til syne.

        Når det er sagt tror jeg førsteomgangen mot eksempelvis Tromsø har mer med engstelse å gjøre enn mangel på guts. Andreomgangen mot TIL er jo et case in point i så måte. Laget kan hvis det vil. Men jeg tror selvtilliten i virkeligheten er mindre robust enn man gir uttrykk for utad.

        Opprinnelig skrevet av gamle-perta
        Noe mangler. Jeg føler at vi ikke er så robuste som vi burde vært etter 35 år i toppen.
        Min tolkning er at LSK er i en identitetskrise, og prøver å finne seg selv og finne ut hvilken retning klubben skal trekke i en ny tidsalder innen norsk fotball. Samtidig sliter vi med ettereffektene av Udays terrorvelde. Tom Nordli gjorde nesten ubotelig skade på klubben.

        I forhold til identitet er det jo klart at steinalderfotballen vår er avlegs, og at vi må fornye oss. Paradoksalt derfor at den samme steinalderfotballen vil være det som gjør at vi holder oss flytende.

        Men jeg har troa. Vi har en del faktorer som er til vår fordel når poengene skal fordeles framover. Hjemmebane i tre absolutte nøkkelkamper, rutinerte spillere som har vært med på dette før, en objektivt ganske brukbart lag og en del spisskompetanse (Nosas uforutsigbarhet, Eddies fart, Sundgots og Occeans luftstyrke, Essediris innleggsfot for å nevne noen).

        Selv om jeg har vært og er veldig kritisk til kvaliteten i stallen vår mener jeg derfor at vi har den objektivt beste spillergruppa av de involverte klubbene. Jeg tror derfor at vi holder plassen, men jeg vedder ikke skjorta på det. Adecco er et reelt alternativ. Men det ser bedre ut på en del felt nå enn det gjorde på samme tid i fjor, tross alt.
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

        Kommentar

        • Hamburg & Kanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 3006

          #5
          Fra dagens tabell anser jeg at det går et skille mellom Tromsø og VIF.

          Alle fra niende plass og ned er nedrykkskandidater p.t.


          LSKs snuoperasjon må begynne med duellspillet, innsatsen og smartnessen (kynismen) til spillerne.
          Det skal gjøre vondt å møte LSK.
          Last edited by Hamburg & Kanari; 04.08.2009, 00:46.
          LSK Norges beste lag

          Kommentar

          • GIFKanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2009
            • 8243

            #6
            Synes ikke vi trenger gå tilbake til noen primitive metoder eller høre på Tv2s såkalte eksperter, reduseringa mot TIL viste jo hva spillerne kan utrette når de får opp tempoet på ballen. For det er tempoet som er problemet, ikke måten vi spiller på. Mot TIL var det helt ekstremt mange pasningsmulighter og potensielle kjempesjanser som ble spolert ved at spillerne rett og slett ike var i stand til å levere ballen kjapt nok. Det ble for mye safing.

            I forhold til de aller fleste som er i sumpa med oss har vi fordeler. Vi scorer mer, vi skaper flere sjanser, og vi har hjemmekamper mot akkurat de tre som ligger i vår umiddelbare nærhet på tabellen nå. Og et lag som Sandefjord har til nå levd på en nærmest absurd effektivitet som neppe kan vare en hel sesong. Vi trenger tolv poeng til for å klare oss, og klarer vi ikke det har vi absolutt ingen å skylde på.

            Kommentar

            • Ola
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 1651

              #7
              Ingen grunn til å snakke om "bare 5 poeng" nå når vi har en 20-kampers historikk på at bånnlagene tar 1 poeng i snitt. 5 poeng er 5 runder, samtidig som de over må tape. TIL, FFK og vif er for sterke til å blande seg inn helt der nede. Sandefjord og Ålesund er jeg redd plukker nok poeng hjemme på kunstgresset.

              Dermed handler det om Godset, Glimt og LSK. Jeg holder en knapp på Godset som det beste laget av disse tre, men de har en ulempe med 6/10 kamper på fremmed gress. Glimt har, om mulig, vist seg som enda svakere enn LSK.

              Skjebnens ironi er at LSK møter Kongsvinger og Tom Nordlie i en kvalik. Det vil jeg helst unngå.

              Kommentar

              • Roll75
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2007
                • 834

                #8
                Det beste hadde naturligvis vært om to andre lag (i tillegg til Lyn da) faller helt sammen, og det kan selvfølgelig skje. Men dersom det fortsetter å være så jevnt i bunnen, så må man håpe på U i så mange kamper som mulig i de andre bunnlagenes oppgjør seg imellom.
                Nøkkelen til fornyet tippeligaplass blir som trådstarter har nevnt, nemlig å slå våre tabellnaboer på hjemmebane. Dette kan faktisk i seg selv være nok. Skulle vi hanke inn en 3 poenger til f.eks i sandefjord, bør vi være på helt sikker grunn. Øvrig poengfangst blir å se på som en bonus. Her kan vi altså tillate oss å tape 6/10 (uten at det er noe mål da).

                Tror vi skal klare oss i år også! Er dog meget skuffet over å måtte sitte her å ta denne nedrykksdiskusjonen i år igjen

                Kommentar

                • mooph
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2005
                  • 1496

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Ola
                  Ingen grunn til å snakke om "bare 5 poeng" nå når vi har en 20-kampers historikk på at bånnlagene tar 1 poeng i snitt.
                  Dette handler om at de ulike lagenes formkurver varierer og slik sett 5 poeng såpass lite over 10 kamper at tabellposisjonene godt kan endres til sesongslutt.
                  Det er tynn logikk kun å benytte forrige 20 kamper's poengfangst som mal for de neste 10. TIL har flyten og Søpla har bråstopp for tia. Formkurven indikerer at Søpla kan like gjerne rykke ned som B/G, mens TIL sannsynligvis går klar. LSK's kurve vil forøvrig peke oppover mot slutten av sesongen dersom en forlenger kurven fra vårsesongen.
                  Opprinnelig skrevet av Ola
                  Dermed handler det om Godset, Glimt og LSK.
                  Dette mener jeg det blir forhastet å konkludere med i dag. Slik ståa er i dag mener jeg at det kun er Lyn som ser ut til å være "tapt", mens alle de 8 over kjemper for å unngå 14 og 15 plasseringen.
                  Fugla mot nye høyder

                  Kommentar

                  • trigz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 7033

                    #10
                    Greit, jeg får uansett ikke konsentrert meg om arbeid i dag, og kan like gjerne kaste bort en halvtime på denne tråden.

                    La oss oppdatere situasjonen i forhold til mine opprinnelige tips:

                    Tabell, pluss hjemme-og bortetall for lagene på 11.-16.plass
                    Totalt:
                    LSK 23 6-8-9 31-38 26 p
                    AAFK 23 6-6-11 24-38 24p
                    Glimt 23 6-6-11 24-41 24p
                    Godset 23 6-5-12 27-34 23p
                    FFK 23 6-4-13 24-35 22p
                    Lyn 23 2-10-11 26-40 16å

                    Hjemme:
                    LSK 12 4-4-4 19-18 16p (12. best)
                    AAFK 12 4-4-4 14-15 16p (14.)
                    Glimt 11 5-2-4 13-15 17p (10.)
                    Godset 12 6-3-3 19-13 21p (6.)
                    FFK 11 5-1-5 15-15 16p (13.)
                    Lyn 11 1-7-3 16-16 10p (16.)

                    Borte:
                    LSK 11 2-4-5 12-20 10p (10. best)
                    AAFK 11 2-2-7 10-23 8p (12.)
                    Glimt 12 1-4-7 11-26 7p (14.)
                    Godset 11 0-2-9 8-21 (16.)
                    FFK 12 1-3-8 9-20 5p (14.)
                    Lyn 12 1-3-8 10-24 6p (15.)

                    Opprinnelig skrevet av trigz
                    Men jeg tviler på at Sandefjord kommer til å ta særlig mange flere poeng. De kommer til å bli trukket ned i sumpa med lagene som allerede er der.
                    FAIL! Dessverre. De er tilbake i form, og det var ikke helt etter planen.

                    Opprinnelig skrevet av trigz
                    Runde 21 - Vålerenga - Lillestrøm - 1 p vant 1-0 - 3 p
                    Runde 22 - Lillestrøm - Strømsgodset - 3 p - vant 2-1 - 3 p
                    Runde 23 - Lillestrøm - Stabæk - 0 p - tapte - 0 p
                    Altså ligger vi to poeng foran skjema til 35 poeng. Det er bra!
                    Våre resterende kamper er

                    Opprinnelig skrevet av trigz
                    Runde 24 - Odd - Lillestrøm - 0 p
                    Runde 25 - Lillestrøm - Bodø/Glimt - 3 p
                    Runde 26 - Fredrikstad - Lillestrøm - 1 p
                    Runde 27 - Lillestrøm - Lyn - 3 p
                    Runde 28 - Sandefjord - Lillestrøm - 3 p
                    Runde 29 - Lillestrøm - Brann - 1 p
                    Runde 30 - Molde - Lillestrøm - 0 p
                    -Odd: Regner fortsatt med tap her
                    -Glimt: Må vinnes, og jeg tror vi klarer det. Alt annet er skandale.
                    -FFK: Et helt åpent spørsmål. Kan to panikkjøp og Uday snu det for dem?
                    -Lyn: De er ferdige og bør være grei skuring, men har mye guffen fart i laget. Kan bli en ekkel kamp.
                    -Sandefjord: Her kan vi kjapt gå på ei mine. SF er godt organisert og gufne, har iallfall vært det i de siste serierundene.
                    -Brann: Imponerer ingen om dagen. Denne vinner vi hvis det står om plassen.
                    -Molde: Inne i en bølgedal. Poeng er ingen umulighet.

                    Slår tipsene inn, ender vi på 37 poeng. Selv om det skulle gå til helvete i Sandefjord bør vi likevel ha klaring ned til sumpa, fordi...les videre:

                    Bodø-Glimt:
                    Opprinnelig skrevet av trigz
                    RBK borte (0) - tapte, 0p
                    Viking hjemme (1) - vant, 3p
                    AAFK borte (1) - uavgjort, 1 p
                    Glimt er dermed også foran skjema med to poeng, men hadde etter sigende flaks mot Viking, og griseflaks mot Aalesund.

                    Glimt har igjen følgende:
                    Opprinnelig skrevet av trigz
                    Start hjemme (3)
                    LSK borte (0)
                    VIF hjemme (3)
                    Godset borte (1)
                    TIL hjemme (3)
                    Stabæk borte (0)
                    Odd hjemme (0)
                    Tre av Odd, Start, VIF og TIL kan de kanskje klare å slå på hjemmebane - men da er jeg optimistisk på Glimts vegne. Start er riktignok dårlige utenfor Kristiansand, men VIF spiller god fotball om dagen, Tromsø er et bedre lag (og det er nordlands...øøøh, "derby"), og Odd bør også ha strålende muligheter til å raske med seg tre pinner fra Bodø.

                    Men Glimt er notorisk håpløse på bortebane. Og de har igjen solide hjemmelag i oss, Stabæk og Odd. Slår disse tipsene inn, havner Glimt på 34 poeng, men merk det tøffe hjemmeprogrammet de har igjen. De kan like gjerne tape alle fire.

                    Strømsgodset:
                    Opprinnelig skrevet av trigz
                    Brann borte (0) - tapte - 0 p
                    LSK borte (0) - tapte - 0 p
                    Odd hjemme (0) - vant - 3 p
                    Godset er dermed tre poeng foran skjema. Men, og det er et stooort men: De har solgt sin kanskje beste spiller, Mattias Andersson. Det kan umulig være positivt for dem. Vidar Riseth blir fremhevet som en slags frelser i Drammen, noe jeg tolker som umiskjennelig tegn på en krampaktig desperasjon som er i ferd med å bikke over i siklende, utilslørt sinnssykdom.

                    Godset har igjen følgende:
                    Opprinnelig skrevet av trigz
                    Molde borte (0)
                    FFK hjemme (3)
                    Stabæk borte (0)
                    Glimt hjemme (1)
                    Lyn borte (3) - her tror jeg på tap og 0 poeng
                    Viking hjemme (1)
                    AAFK borte (1)
                    Helt åpne kamper - FFK-kampen i kanskje aller størst grad. Godset er svekket, FFK er styrket. Molde og Stabæk away skal være slakt for Godset, men de kan finne på å slå det mest ryggradsløse bortelaget i verden, nemlig Viking.

                    Slår disse tipsene inn, ender Godset på 29 poeng, og rykker i så fall ned.

                    FFK må nå også tas med i regnestykket. De har igjen følgende (med prognose):
                    VIF hjemme - seier
                    Godset borte - tap
                    LSK hjemme - uavgjort
                    Stabæk borte - tap
                    Odd hjemme - seier
                    Molde hjemme - tap
                    FC Lyn borte - seier

                    Med sine 22 poeng betyr det i tilfelle at de havner på 32 poeng ved sesongslutt. Som vi alle veit kan Uday bety alt fra a til å, men på umiddelbar sikt er det ikke umulig at han klarer å trekke dem opp av gjørma. Han har i tilfelle en enorm jobb foran seg, for laget fremstår etter rapportene å dømme som totalt demoralisert.

                    Aalesund har også sunket ned i gjørma, og har igjen:
                    Lyn borte - tap
                    Brann hjemme - seier
                    Viking borte - tap
                    Sandefjord hjemme - uavgjort
                    Start borte - uavgjort
                    Rosenborg borte - tap
                    Godset hjemme - seier

                    De har altså igjen det kanskje vanskeligste programmet resten av sesongen.
                    -Kjapp-Lyn står bra til treig-AAFK
                    -Brann er alltid kjipe
                    -Viking er kjipe på hjemmebane
                    -Sandefjord er godt organiserte, og har spilt to gode bortekamper på rad
                    -Start kan være kjipe borte
                    -RBK på Lerkendal skal være umulig for dem
                    -Godset i desperate dødskramper kan umulig bli særlig morsomt i siste serierunde

                    Med deres 24 poeng havner de i tilfelle på 31 poeng.

                    Kan like gjerne ta med Lyn også. Lyn har igjen følgende (m/prognose):
                    AAFK hjemme - seier
                    VIF - uavgjort
                    Tromsø hjemme - tap
                    LSK borte - tap
                    Godset hjemme - seier
                    Odd borte - tap
                    FFK hjemme - tap

                    Utfra det de har vist hittil (og sjansestatistikken fra Lerkendal i går, som leste 11-2 i favør Ræv) kan jeg vanskelig fatte at Lyn kan overleve.

                    MEN: Merk at de har igjen fire av bunnlagene, og tre av kampene er på hjemmebane, mens de skal møte oss på Åråsen. Det er ikke nødvendigvis godt nytt for motstanderlagene, iallfall ikke for de som skal til Ullevaal. Pga. Tippeligaens alltid tilstedeværende random-faktor kan vi godt tippe at de slår Godset. I tilfelle ender Lyn sesongen på 23 poeng.

                    Foreløpig konklusjon vet jeg ikke om jeg har, og alt dette er selvsagt sett gjennom LSK-øyne.

                    MEN!: Det skal mye dårlig fotball til fra vår side for at vi skal klare å søle vekk dette. Vi ligger godt an og det skal mye til for at vi skal rykke ned. Ikke glem at lagene under oss også har stort press på seg, og ingen av dem har et vesentlig lettere program ut sesongen enn oss. Faktisk har vel vi det kanskje greieste oppsettet i de siste sju kampene av disse lagene.

                    Kommentarer? Virker disse tipsene helt sinnssyke, eller er det en slags mening i despe-logikken min?
                    Last edited by trigz; 01.09.2009, 15:19.
                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                    Kommentar

                    • andersmm
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2006
                      • 5764

                      #11
                      Fyldig og interessant lesning Trigz. Fint at noen tar seg tid til å belyse ulike scenario i bunnstriden. Samtidig er det viktig å huske på at det å tippe TL-kamper i 2009 antakeligvis er den rake motsetningen til eksakt vitenskap. Kamper får de merkeligste utfall og alle slår alle (utenom bart). Sist illustrert ved söpla-Molde i helga. En noe surrealistisk match, der Molde plutselig fant på at de skulle forsöke å opptre som et adecco-lag. Nå setter jeg sjeldent penger på noe som helst, men om jeg skulle gjöre det ville jeg ikke satt penger på norsk fotball ihvertfall. Det er mer logikk innblanda i Lotto enn det er i Tippekupongen for tida.
                      "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                      Kommentar

                      • KFL41
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 3648

                        #12
                        Slik som ståa er nå, er det to innbyrdes oppgjør i siste serierunde. (Aafk-godset og Lyn-FFK). Det kommer litt ann på situasjonen, men det er vel alt i alt en fordel for oss. Viktig å være foran disse fire når siste serierunden går.

                        Mulig jeg vender kappa etter vinden men sist runde vant tre bunnrivaler kamper mot Molde, Start og Odd. Disse tre lagene har blitt hauset opp og skrytt av i hele sesongen. Er luften gått litt ut av lagene? Jeg frykter at det vil være en fordel å ha disse tre lagene på hjemmebane. F eks FFK har Molde og Odd på hjemmebane i 28 og 29 serierunde.

                        Lyn har fem av syv kamper igjen på hjemmebane. Gitt at vi slår dem, vil det være en fordel at de begynner å plukke poeng.

                        Det er også endel innbyrdes oppgjør så dersom vi plukker jevnt med poeng, er det til vår fordel. Godset har hele fire innbyrdes igjen.


                        Nei, huff jeg tror vi skal tenke på oss selv og få skrapt sammen 7 poeng på de neste fire rundene.

                        Kommentar

                        • sholen
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2009
                          • 381

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av KFL41
                          Mulig jeg vender kappa etter vinden men sist runde vant tre bunnrivaler kamper mot Molde, Start og Odd.
                          For å pirke litt. Start tapte hjemme mot Brann sist runde...var runden før de tapte borte mot Lyn.

                          De tre viktigste kampene som er igjen er nok. B/G og Lyn hjemme og FFK borte. Håper og tror på 7 poeng på disse kampene.

                          Kommentar

                          • kinstad
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2007
                            • 406

                            #14
                            sjansene er greie de.

                            Egentlig bør det vel holde å ta 3 poeng mot henholdsvis FFK og B/G. Det putter oss på 32 poeng. Odd og Molde er ikke kamper vi trenger å vinne, og etter all sannsynlighet ikke kommer til å vinne. Burde derimot få litt smårusk ut av Lyn, Sandefjord og Brann kampene, selv om det ikke nødvendigvis er kritisk at vi gjør det.

                            Jeg har laget meg en egen liten pulje med AAFK, B/G, SIF og FFK, der vi trenger å holde 2 under oss. Lyn har ikke sjans. Dessuten har de nevnte også kamper seg i mellom der de får sjansen til å trykke hverandre lenger ned i søla. Tar utgangspunkt i at de forskjellige lagene vinner de kampene de har greie muligheter til å vinne.

                            AAFK:
                            Sjansene for vidre tippeligakontrakt ser gode ut. Mange kamper med gode muligheter for poeng. Lyn, Brann, Viking, Sandefjord og Start. De kan fort komme til å ende opp over oss på poeng, uten at det er noen krise. Slår de SIF i siste kampen vil SIF ende under oss og etter all sannsynelighet rykke ned. RBK får de derimot ikke poeng mot.

                            -Lyn (b) = 3 poeng
                            -Brann (h) = 3 poeng
                            -Viking (b) = 3 poeng
                            -Sandefjord (h) = 3 poeng
                            -Start (b) = 3 poeng
                            -RBK (b) = 0 poeng
                            -SIF (h) = i puljen

                            B/G:
                            Molde og Stabæk er motstand der jeg tror de kan vinke "byebye" til poengene. Men de har en fair sjans til å få poeng på Start, Tromsø og VIF. Full uttelling på de tre kampene vil putte de på 33 poeng, og over oss. Det er ingen krise om de i tillegg skulle slå SIF.

                            -Start (h) = 3 poeng
                            -LSK (b) = 0 poeng
                            -VIF (h) = 3 poeng
                            -SIF (b) = i puljen
                            -Tromsø (h) = 3 poeng
                            -Stabæk (b) = 0 poeng
                            -Odd (h) = 0 poeng

                            SIF:
                            Igjen er Molde og Stabæk utfordrere jeg ikke kan se for meg at de kan komme med poeng fra. Her er det bare Lyn og Viking igjen bortsett fra kampene som også tar poeng fra våre motstandere. Lyn og Viking kan putte de på 29 poeng, det er ikke nok. Om de skulle vinne mer er det en ren bonus fra mitt ståsted. Om de skulle greie å overleve ved å ta poeng mot B/G, FFK og/eller AAFK, overlever også LSK så lenge vi vinner mot B/G og FFK.

                            -Molde (b) = 0 poeng
                            -FFK (h) = i puljen
                            -Stabæk (b) = 0 poeng
                            -B/G (h) = i puljen
                            -Lyn (b) = 3 poeng
                            -Viking (h) = 3 poeng
                            -AAFK (b) = i puljen

                            FFK:
                            Uff da, så leit. Dette må vel være det tøffeste kamprogrammet blant de fire lagene, i tillegg er de helt nedbrutt. Blir spennende å se om tomtom fortsatt har noen kaniner i hatten, men kan ikke se for meg at Molde, Odd og Stabæk vil gi fra seg noe som helst mot et skakkskjørt FFK-lag. Poengene må taes mot VIF, SIF og Lyn. Full uttelling putter de på 31. Om de skulle vinne mot oss også kan det hende de overlever, men det gjør de ikke. Vedder på at Lyn slår de i siste kampen uansett. Typisk det.

                            -VIF (h) = 3 poeng
                            -SIF (b) = i puljen
                            -LSK (h) = 0 poeng (her må vi vinne)
                            -Stabæk (b) = 0 poeng
                            -Odd (h) = 0 poeng
                            -Molde (h) = 0 poeng
                            -Lyn (b) = 3 poeng

                            Uansett vil jeg tippe at LSK ender med 35 poeng, mens Lyn, FFK og SIF fortsatt vil befinne seg nederst på tabellen. Vi har rett og slett gode sjanser, og håper og tror at alt har ordnet enten før lyn kampen, eller at det ordner seg under lynkampen.
                            ________
                            -Life is what happens while you are busy makeing plans.

                            Kommentar

                            • Hamburg & Kanari
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 3006

                              #15
                              Synes ikke man skal glemme VIF i diskusjonen her.

                              VIF har så langt i år 2 tap mere enn LSK, bunner formtabellen nokså klart med 7 tap på siste 8 kamper - og har et revitalisert? FFK borte i neste. Legg til et pill råttent, raknende Andresen-trenerteam under et visst mediapress, og vips så har man funnet frem den gode, gamle Adeccoformelen igjen i Oslo indre øst. Nemlig hvordan prestere mest mulig ræva, for mest mulig penger, innenfor en organisajon uten struktur.
                              LSK Norges beste lag

                              Kommentar

                              • trigz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 7033

                                #16
                                Tja, hadde ikke vif slått Molde sist ville jeg jo vært enig der, men de spilte faktisk ganske bra i den kampen, og fikk nok en moralboost av seieren. I tillegg begynner de å få folk tilbake fra skade. Muri er blant annet tilbake til helga, og han er en ytterst viktig mann for dem.

                                Dessuten har de 28 poeng, og selv om det er lov å håpe tviler jeg på at de går så totalt i oppløsning at de kun rasker med seg to-tre poeng på de siste sju kampene. I tilfelle snakker vi en historisk kollaps. vif fikk dessverre med seg en seier for mye i den ene flytperioden de hadde i mai-juni til at de rykker ned i år.
                                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                Kommentar

                                • KFL109
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 1958

                                  #17
                                  Unner ikke vif en dritt, men inntil Sportsklubben har karra til seg nok poeng til at neglebitinga kan opphøre er det viktig at laga under oss ikke får med seg noe.

                                  0 poeng til Fredrikstad er mitt ønske.
                                  Vidar Evje

                                  Kommentar

                                  • Roll75
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2007
                                    • 834

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av KFL109
                                    Unner ikke vif en dritt, men inntil Sportsklubben har karra til seg nok poeng til at neglebitinga kan opphøre er det viktig at laga under oss ikke får med seg noe.

                                    0 poeng til Fredrikstad er mitt ønske.
                                    Det går vel også greit med en U i denne kampen - minst mulig poeng utdelt til de to lagene!

                                    Kommentar

                                    • Laksen
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jul 2004
                                      • 287

                                      #19
                                      Esten skriver:

                                      DETTE svært usikre regnestykket har i tillegg en om mulig enda mer variabel X. Lyn kan risikere å gå konkurs før Tippeligaen er ferdigspilt. Da strykes alle Lyn-kampene og tabellen blir ganske annerledes.

                                      http://www.dagbladet.no/2009/09/11/sport/tippeligaen/fotball/aalesund/ffk/8058431/


                                      Noen kjapp måte å regne ut hvordan dette vil endre tabellen? Vi mister vel da et poeng ettersom vi spilte uavgjort.
                                      Alle veier fører til Kløfta. Bortsett fra motorveien som går rett forbi.

                                      Kommentar

                                      • ulfpulf
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2004
                                        • 2504

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Laksen
                                        Noen kjapp måte å regne ut hvordan dette vil endre tabellen? Vi mister vel da et poeng ettersom vi spilte uavgjort.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎