Lillestrøm SK - Sandefjord, Åråsen Stadion, søndag 02. mai kl. 18.00

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mooph
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2005
    • 1496

    Opprinnelig skrevet av Kjølnerdomen
    Det vi så veldig tydelig i går, var at vi manglet en offensiv midtbanespiller, som evner å gjøre noe konstruktivt med kula - fortrinnsvis fremover på banen. Hverken Tam eller Søgård har dessverre ikke disse evnene i særlig grad.
    Problemet er løpene som blir gjort der fremme. BBS gjør elementære plasseringsfeil flere ganger samt at Arild er litt for treig. Både Nosa og Tarik har lett for å trekke inn. Det blir "klumpers på midten" fotball.

    Dersom det skal skapes noe må BBS og helst også Arild løpe vekk fra mål (ut mot sidene) og trekke med seg folk slik at Nosa/Tarik kan komme inn i rommet. Da kan sikkert både Tam og Råner'n legge baller inn i rett tid. Tam har forøvrig knapt spilt noe norsk fotball, det må være lov å tro at han blir en del bedre enn hva vi har sett til nå.

    Arild er ikke bevegelig nok til å dra med seg folk særlig langt, mens BBS ikke helt har skjønt det ennå.

    Samhandlings/Timing problematikk altså. Dette er noe HB kan terpe inn, om han vet hvordan. BBS, Tarik, Nosa og Arild har alle egnskaper i bøtter og spann- det gjelder bare å få alle til å tenke det samme, samtidig.

    Et lite eksempel er sistemålet, hvor Tarik og Occean intuitivt sprer ut "vifta". BBS hadde antagelig fortsatt rett frem i midten...
    (BBS blir stor han, trenger bare noen kamper i beina)
    Fugla mot nye høyder

    Kommentar

    • Totti21
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3499

      Opprinnelig skrevet av superbøffel
      Første bud for at det er en målsjanse er selvfølgelig at avslutningen er innenfor ramma.
      Så du mener at Lustig sin avslutning mot LSK ikke var en målsjanse?? Jeg mener da bestemt at avslutninger fra 2 meter på åpent mål er en større sjanse enn ett langskudd fra 40 selvom man ikke treffer målet.

      Kommentar

      • mooph
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2005
        • 1496

        Opprinnelig skrevet av superbøffel
        Første bud for at det er en målsjanse er selvfølgelig at avslutningen er innenfor ramma.
        Dummeste jeg har hørt... Målsjansen har da allerede oppstått før avsluttningen blir påbegynt. Får du ballen aleine på 5 meter er det en sjanse i seg selv, uansett hva du gjør med kula.
        Fugla mot nye høyder

        Kommentar

        • superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

          Opprinnelig skrevet av Totti21
          Så du mener at Lustig sin avslutning mot LSK ikke var en målsjanse?? Jeg mener da bestemt at avslutninger fra 2 meter på åpent mål er en større sjanse enn ett langskudd fra 40 selvom man ikke treffer målet.
          Dette er selvfølgelig en diskusjon hvor alle til slutt taper, men den er alikevel interessant.

          Du trekker frem Lustig's "sjanse" - rent teoretisk, kunne det blitt scoring? Nei.

          Jeg er jo ikke uenig i at det er en gigantsjanse, men jeg er vrang for å illustrere at det finnes veldig mange måter å telle sjanser på.
          Enøyd i de blindes dal.

          Kommentar

          • superbøffel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 5611

            Opprinnelig skrevet av mooph
            Dummeste jeg har hørt... Målsjansen har da allerede oppstått før avsluttningen blir påbegynt. Får du ballen aleine på 5 meter er det en sjanse i seg selv, uansett hva du gjør med kula.
            Ok.

            "Målsjanse" = sjanse for at det blir scoring?

            Hvis du er enig i det; Er det sjanse for at det blir scoring når ballen blåses over mål? Nei...
            Enøyd i de blindes dal.

            Kommentar

            • mooph
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2005
              • 1496

              Opprinnelig skrevet av superbøffel
              Ok.

              "Målsjanse" = sjanse for at det blir scoring?

              Hvis du er enig i det; Er det sjanse for at det blir scoring når ballen blåses over mål? Nei...
              ... men det var en målsjanse i øyeblikket før spilleren blåste ballen over. Altså bør den telles. Etter min mening.
              Fugla mot nye høyder

              Kommentar

              • KickassKlemp
                Medlem
                Møteplager
                • May 2005
                • 88

                Målsjanse

                For en tullete diskusjon. Skudd i farlig posisjon som blir redda, skudd over fra 2 meter, skudd i stanga, skal ingen av dissa telle som målsjanser? Da finnes per definisjon ikke målsjanser da, bare mål. Det heter målSJANSE, dvs en posisjon, et skudd eller en situasjon hvor ballen kan/bør/har en sjanse til å gå i mål. Det er vel graden av "farlighet" som gjelder når man skal telle sjanser, dvs er en lompe fra 30 meter som keeper redder lett kanskje ikke en sjanse, mens et dundrende skudd som går i stanga bak utspilt keeper er selvfølgelig en sjanse, den hadde gått inn om den var 10 cm til sida...
                Klempern. Translation german-english: Hammer
                Hammer: To defeat (a person, a team) resoundingly

                Kommentar

                • gravinho
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Oct 2005
                  • 240

                  Formell definisjon av sjanse: P(mål etter neste berøring|situasjon) >= p. Hvor stor p er (0.5-ish?) og hvordan en definerer situasjon(ballposisjon, spillere mellom ball og mål, nærhet og bevegelsesmønster til motspillere, spillervinkel i forhold til mål osv.) overlater jeg til further work.
                  gravinho

                  Kommentar

                  • nebbjævel
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2009
                    • 511

                    Slapp av litt'a gutta. Vi vant 4-0.

                    Kommentar

                    • Kimito
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 2600

                      Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
                      Ja hva skal man si... Alle lag er jo brente sjanser og alle mulige unnskyldninger fra toppen av tabellen hele tiden. Sannheten er at vi rotet kanskje bort en gylden mulighet i disse 5 u-kampene våre. Målforskjellen kan vi også se bort ifra. Rare argumenter spør du meg. Og hvem er det som ikke gleder seg over tre nye points?

                      Når det gjelder dette med perspektiv, så handler det om å se det hele i en annen sammenheng. Det er noe annet enn å se på f.eks fjoråret. Jeg for min del var ferdig med den etter Brann-kampen. DA var vi letta, og alt mot Aale i år så vi forskjellen. Nedre halvdel vil være en STOR nedtur med dette laget.

                      Klager ikke på enkeltspellere heller. Selv Sundgot gjør mye bra i oppspillsfasen som man ikke med en gang legger merke til. Tarik var bra. Så var det denne snodige Nosamannen da. Han får andre kommentere.

                      Men det er altså mulig vi spilte bedre enn det så ut. Trur nok mange var skuffa etter 5 uavgjorte på rad, og hadde lyst til å "ta" HB litt.
                      Beklager seint svar. Har måttet fokusere på ENG101. Brente sjanser er noe annet enn straffer, som har en veldig høy scoringsprosent. Er ganske sikker på at 100-prosent-sjanser brennes en del oftere enn Sundgot-straffer.

                      I fare for å virke etterpåklok kan jeg utdype målforskjellargumentet mitt. Jeg mener at målforskjell ofte sier noe om lagenes "egentlige" styrkeforhold. I de fleste ligaer korresponderer tabellplasseringen ganske godt med målforskjell, og min mening (som riktignok bare er en hypotese) er at man kan spå, med et visst hell, om lag kommer til å falle eller klatre på tabellen, ut fra hvor godt målforskjellen korresponderer med tabellplasseringen. At Strømsgodset røyk hjemme mot Odd var, forenklet sagt, dermed bare et utslag av fotballens gravitasjon.

                      Ellers er det lov å være skuffet, men... Det som irriterer meg er måten man hevder at stallen har blitt så mye bedre, noe HB trolig har vært sterkt delaktig i å få til (for eksempel ved å svinge tryllestaven over Messidiri), for så å kritisere den samme treneren for ikke å få nok ut av det nå, "fantastiske laget" han har til disposisjon.

                      Alt i alt synes jeg det er utidig å kritisere en trener som får laget til å klatre på tabellen med dårligere økonomiske forutsetninger enn sine forgjengere. HB er riktignok ikke alene om dette, men det må gå an å be om litt tålmodighet. Det er normalt sett ikke lett å gå fra bunn til topp uten å ta et steg på veien.
                      Ferdigskåra

                      Kommentar

                      • ragnarrock
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Mar 2008
                        • 937

                        Opprinnelig skrevet av Kimito
                        Alt i alt synes jeg det er utidig å kritisere en trener som får laget til å klatre på tabellen med dårligere økonomiske forutsetninger enn sine forgjengere. HB er riktignok ikke alene om dette, men det må gå an å be om litt tålmodighet. Det er normalt sett ikke lett å gå fra bunn til topp uten å ta et steg på veien.
                        Mener å huske at dett ble sagt når Henning Berg fikk jobben, at dette er en proccess, og vi skal bruke de 5årene på å utvikle et lag, og utvikle spillere.. med dette i tankene finner jeg også trygghet i at tallenter som Tokstad, Bolly, Ringstad etc etc ikke får så mye spilletid akkurat nå, de blir matchet forsiktig, får seg litt etter litt erfaringer, samtidig som andre spillere kommer til klubben, og noe dauvkjøtt blir tynnet ut hvert år.
                        drøyt å tenke på at vi ligger på 4.plass nå... ikke SÅ mange år siden vi lå der sist... men emd tanke på hvordan vi har vært de siste årene, så er det faen meg ikke mere enn et mirakel. Henning, du er nydelig du.
                        *Kjempe gutta fighte gutta!!*

                        -RagnarRock-

                        Kommentar

                        • Yellow-not-jella
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2009
                          • 1606

                          Greit, men en prosess på fem år er forferdelig lang tid, og vel også mest prat for å få ro og armslag. Når vi har en såpass god, bred og skadefri stall er det ikke rart man blir litt utålmodig ved å se middels lag som IK Start og S'godset foran oss på tabellen (tenker på etter runde ni...).

                          Kommentar

                          • Yellow-not-jella
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2009
                            • 1606

                            Opprinnelig skrevet av Kimito
                            Beklager seint svar. Har måttet fokusere på ENG101. Brente sjanser er noe annet enn straffer, som har en veldig høy scoringsprosent. Er ganske sikker på at 100-prosent-sjanser brennes en del oftere enn Sundgot-straffer.

                            I fare for å virke etterpåklok kan jeg utdype målforskjellargumentet mitt. Jeg mener at målforskjell ofte sier noe om lagenes "egentlige" styrkeforhold. I de fleste ligaer korresponderer tabellplasseringen ganske godt med målforskjell, og min mening (som riktignok bare er en hypotese) er at man kan spå, med et visst hell, om lag kommer til å falle eller klatre på tabellen, ut fra hvor godt målforskjellen korresponderer med tabellplasseringen. At Strømsgodset røyk hjemme mot Odd var, forenklet sagt, dermed bare et utslag av fotballens gravitasjon.

                            Ellers er det lov å være skuffet, men... Det som irriterer meg er måten man hevder at stallen har blitt så mye bedre, noe HB trolig har vært sterkt delaktig i å få til (for eksempel ved å svinge tryllestaven over Messidiri), for så å kritisere den samme treneren for ikke å få nok ut av det nå, "fantastiske laget" han har til disposisjon.

                            Alt i alt synes jeg det er utidig å kritisere en trener som får laget til å klatre på tabellen med dårligere økonomiske forutsetninger enn sine forgjengere. HB er riktignok ikke alene om dette, men det må gå an å be om litt tålmodighet. Det er normalt sett ikke lett å gå fra bunn til topp uten å ta et steg på veien.
                            Phuff...Ja nå har lsk vinni borte mot start, så da passer det deg godt da...

                            "Brente sjanser ikke det samme som straffer" var ikke poenget mitt (alle vet det, eller?). Det var at man ikke kan slutte til at vi var en brent straffe fra 4.plass. Alle trenere klager jo hele tiden; hands/ikke hands, offside, dommern ødela osv... "vi skulle vært der oppe...".

                            Artig analyse av målforskjell, det skal du ha. Er nok noe vi supportere er mer opptatt av enn trenere, siden det fortsatt ikke gir ekstra poeng. Men hvordan kunne du spå SIF - Odd, siden sif hadde 0 i diff og Odd minus 4 før kampen. Hmmm, vil gjerne se den tippelappen. Mulig jeg misforstår, siden du generelt har et poeng.

                            Synd du er irritert da, på "man". Hvem er denne man, eller er det flere mon tro. Synes det blir mye insinuasjoner og skjult argumentasjon i de siste innleggene dine, det er jo litt synd.

                            Det er helt legitimt at du eller andre tar opp sammenligninga med fjoråret, selv om jeg med flere var ferdig med den dritten etter Brann i fjor høst. Var kanskje ikke riktig av meg å ta deg for akkurat det.

                            Er ikke skuffet, men H Berg er heller inget geni unndratt fra critics. Hvis han var det, så hadde han dratt ned Esset i høyreback-posisjon etter utvisningen til Riseth i Bergen ifjor. Istedenfor å ta ut en løpsvillig Mykle, og sette inn en junior. Masse småting med HB, men jeg har ca 93% tillit.

                            Kommentar

                            • Kimito
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 2600

                              He he! Ja, passet godt det

                              Godt observert det med Odds målstatistikk. Målforskjell er naturligvis ikke en eksakt vitenskap og Odds 6-1-tap for bydelsguttene setter jeg naturligvis på kontoen for "frikresultater".

                              Jeg synes ikke det er fullstendig urimelig å ta med en faktisk gitt straffe for å peke på hvor små marginer vi var unna å ligge i toppen før Start-kampen. Det er nå min mening.

                              Når det gjelder bruken av "man", er det vel ikke så vanskelig å spore opp de jeg sikter til. Kritikken av Henning Berg og laget har vært ganske eksplisitt og fremført av flere med heftig tyngde. Jeg kunne sikkert ha vært mer presis, men ville ikke starte en debattføljetong med enkeltpersoner. Derfor et vagere "dette-er-min-mening-innlegg".
                              Ferdigskåra

                              Kommentar

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎