Mental trening

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Frode D. Homb
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2003
    • 982

    #81
    Er det nå vi skal dra inn Descartes, Hume og Kant?

    Kommentar

    • reka
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Aug 2005
      • 13244

      #82
      Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
      Er det nå vi skal dra inn Descartes, Hume og Kant?
      De er her allerede.

      Kommentar

      • jeykey
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Sep 2012
        • 452

        #83
        Opprinnelig skrevet av reka
        Dette var da utrolig kunnskapsløst, og nokså morsomt all den tid du bruker argumenter, ord, eksempler og forklaringer som alle er en del av den allmennkunnskap psykologien har tilført oss. Nær sagt alt du kommer i kontakt med i dagliglivet er helt eller delvis basert på psykologi. Det å åpne en dør, kjøre bil, lage mat, se på TV, organiseringen på arbeidsplassen din, Norges banks rentemøte og konas undertøy er alt sammen psykologi.

        Psykologiske behandlingprinsipper og psykologer er jo også tungt representert i helsesektoren, hvor de utreder og behandler pasienter, og hvor det er ugjendrivelig bevist at psykologisk kunnskap og behandling er nødvendig for pasientene. Men du mener altså at dette er bygget på vissvass?
        Niks. Jeg sa noen vil mene det. Jeg sa ikke jeg mener det. Fikk du ikke med deg "Men det betyr selvfølgelig ikke at alt er vås."? Du er utrolig bombastisk om du tror man vet alt. Du må klare å lese. Det er forskjell på å basere seg på noe defust, og noe som er feil. Personlig, mener jeg at det er hull på noen områder. Psykatrien har vel tilgangs bevist at grunnlaget man har er for tynt. Når flere rettsaker har kryssende konklusjoner fra de sakkyndige. 1+1 er ikke lengre 2 om man får forskjellige svar. Er det eksakt å komme frem til 2,5? Er ikke i det minste i tvil om at mye av kunnskapen man har er rett, men det er mye vi ikke vet. Men vi sporer av. Har aldri avvist kunnskapen. Så ditt innlegg var skivebom.
        "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
        - Sitat Grusom B

        Kommentar

        • reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13244

          #84
          Årsaken til at jeg er bombastisk er fordi du, helt åpenbart uten noen som helst slags kunnskap (unntatt Breiviksaken, som er Rettspsykiatri), forsøker å trekke et helt fagfelt i tvil basert på dine egne meninger. Dermed blir det idiotisk. Psykologiske endringsmetoder er validert gjennom tusenvis av effektstudier og er evidensbasert, dvs. at de brukes fordi de er de mest effektive endringsmetodene man har tilgjengelig. Nær all psykologi i dag er fundert eller validert gjennom statistikk, og majoriteten av de påviste forskjeller, effekter og prediksjoner som ligger til grunn for feltet idrettspsykologi bygger på statistiske analyser.

          Å lese det du skriver illustrerer hvorfor formell kompetanse i ledelsen er viktig når det gjelder evaluering av mental trening. Å se en person blottet for kunnskap innen feltet påberope seg en ekspertposisjon fordi han selv har drevet idrett på et eller annet nivå er vel et godt eksempel på hvordan det kan gå galt når ting evalueres i LSK.

          Skal man ha full effekt av dette bør det ikke bare hentes inn kompetanse, men også tilrettelegges slik at dette blir en del av det sportslige opplegget for hele laget. Dermed må det samarbeides tett med trener. Mange trenere har erfaring med mental trening, men Høgmo er en av de som har basert mye av sin grunnelggende trenergjerning på dette. Ved neste veiskille bør fokus på mental trening være et av kriteriene for valg av neste trener.
          Last edited by reka; 03.11.2013, 12:10.

          Kommentar

          • reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13244

            #85
            Opprinnelig skrevet av TomLundby
            Ser idag at sjakkspilleren Magnus Carlsen mener at mental trening er sprøyt og noe som bare kan ødelegge, ref http://www.nrk.no/sport/carlsen-fryk...ing-1.11273641 Han bedriver helt klart mental aktivitet på toppnivå.

            Et lite apropos: Intervju med Kasparov:
            Også Kasparov tror det blir jevnt.

            - Det finnes ikke noe som heter en enkel seier mot en verdensmester. Jeg tror Vishy er glad for å være underdog. Han har enorm erfaring. Som vi så under kandidatturneringen (London i mars-april) hadde Carlsen problemer, og han har fortsatt tydelige problemer. Carlsen kan tape dette, helt klart, men det skal spilles tolv partier og de ni første partiene behøver ikke å bety noe, sier Kasparov ifølge indiske The Hindu.

            - Carlsen har mye å forbedre. Spesielt psykiske forberedelser. Åpningene hans bør bli mer presise. Anand er en ekspert. Folk som tror Carlsen vil vinne lett, må tro om igjen. Her er det alt eller ingenting, og det er en stor utfordring.

            Kommentar

            • Frode D. Homb
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2003
              • 982

              #86
              Psykisk kan du værra sjøl!
              http://www.youtube.com/watch?v=99Wv4A51Nwo

              Kommentar

              • Frode D. Homb
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2003
                • 982

                #87
                Opprinnelig skrevet av reka
                Et lite apropos: Intervju med Kasparov:

                http://tablet.dagbladet.no/2013/11/0...nand/30136507/
                Taper vi kampen på søndag, blir dette albumet aktuelt:

                Kommentar

                • dollyholly
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jul 2007
                  • 965

                  #88
                  Meget bra Homb. Du er en ekte supporter!

                  Kommentar

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎