Treningstråden 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • tullebukk
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2006
    • 5446

    #61
    Gilbert er Gilbert det holder for meg ....

    Kommentar

    • Fridtjof
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2005
      • 2120

      #62
      Some say he lives under ground at the LSK training field... all we know is, he's called Gilbert...
      Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13271

        #63

        Kommentar

        • Marit
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2010
          • 885

          #64
          Andas in och andas ut
          Orkar jag så orkar du

          Kommentar

          • HSft
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2004
            • 6075

            #65
            Når jeg bodde i Lillestrøm og var på treninigene med jevne mellomrom så jeg ofte en kar med gul-svart notisblokk. Han var minst 2.20 høy og hadde digert skjegg. Ryktene sa at han løp 100 meteren på 7 sekunder og kunne løfte 300 kg.

            Kommentar

            • xeR
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Jan 2004
              • 11206

              #66
              Opprinnelig skrevet av HSft
              Når jeg bodde i Lillestrøm og var på treninigene med jevne mellomrom så jeg ofte en kar med gul-svart notisblokk. Han var minst 2.20 høy og hadde digert skjegg. Ryktene sa at han løp 100 meteren på 7 sekunder og kunne løfte 300 kg.
              Han hadde vært fin å hatt i forsvaret i dag.
              Det er bedre å væra døv enn vålenga.

              Kommentar

              • superbøffel
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2005
                • 5611

                #67
                Gilbert går ikke til Åråsen. Åråsen ble bygget der Gilbert er.
                Enøyd i de blindes dal.

                Kommentar

                • nebbjævel
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2009
                  • 511

                  #68
                  Ikke et vondt ord sagt om sjelen, gutter og jenter, men på banen er det fysiske forhold som teller. Ballens skru mot vinkelen, kraften i frasparket, linjemannens behov for oftalmolog, decibel fra fansen, osv er viktigere enn sjel. Men at Gilbert er en hedersperson har jeg aldri tvilt på.

                  Kommentar

                  • Grusom B
                    Generalissimo Bellisimo
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6248

                    #69
                    Da vet vi det.

                    For ordens skyld lurte jeg fordi gilbert er numero uno på lese-førstlista mi og den personen jeg ikke har møtt jeg helst skulle tatt i hånda og takka for årevis med gode innlegg.

                    Forumelite av øverste klasse.
                    Ni principe ni rey...

                    D10S!

                    Kommentar

                    • *46*

                      #70
                      Noen som har vært på trening i det siste? Lurer bla på hvordan det står til med Østli? Han var rimelig skadeskutt når Dragen Sandmoen blåste av på lørdag.

                      Kommentar

                      • Totti21
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2004
                        • 3499

                        #71
                        En ting jeg undrer over når det kommer til fotballen er hvor lite fokus det er på fysisk form.

                        En spiller som f.eks ikke har trent på 1 uke pga en skade eller sykdom går ofte rett inn i laget igjen med minimalt treningsgrunnlag og usikkerhet rundt fysisk form. Ta landslaget nå som eksempel, der man tar ut en skadet Alexander Tettey som ikke er frisk nok til å være med i kamptroppen på fredag, men som man ser for seg at vil starte kampen på tirsdag.
                        En individuell idrettsutøver ville aldri hatt en sjanse til å prestere på topp fire dager etter at han var ute av stand til å trene, og ville blitt avslørt med en gang.

                        Jeg er selvfølgelig veldig klar over at den fysiske delen i fotballen i form av utholdenhet er mindre enn i de fleste individuelle idretter som får medieoppmerksomhet her til lands. Allikevel er det definitivt ikke ubetydelig, og jeg vet selv av både erfaring og studier at en fotballspiller som er sliten gjør flere feil enn en som har mer å gå på. Det er ikke tilfeldig at en skiskytter ofte roer ned de siste minuttene før skyting for å få ned pulsen og opp konsentrasjonen.
                        Så at en småsyk BHR slår flere feilpasninger enn en 100% frisk BHR er jeg helt sikker på.

                        Hvis vi ser for oss to spillere der spiller A er litt bedre enn spiller B.

                        Spiller A er syk en uke før neste kamp og får derfor kun trent dagen før kampstart. Er det ikke da sannsynlig at spiller B vil være bedre rustet til å spille kampen enn spiller A?
                        Dette er ift sykdom eller skade, men jeg vet jo også at spillerne også vil ha varierende fysisk form i løpet av en hel sesong, og at det vil være perioder der spiller B rett og slett bare er i bedre form enn spiller A fysisk sett.

                        Hvor stort er fokuset egentlig på dette, og hvor god oversikt har trenerapparatet vårt på den fysiske formen til spillerne på kampdagen? Jeg mistenker at man i fotballen har en tendens til å begrense dette til å spørre spillerne selv, og i noen tilfeller gi de smertestillende eller teipe opp beina der det er noen skavanker for å få spiller A klar til kamp, selv om veldig mye da tyder på at spiller B vil kunne prestere på ett høyere nivå.

                        I tillegg til dette er jeg også usikker på hvor gode man er til å "time" toppformen til de viktigste delene av sesongen. Det ligger i de fysiske lovene at en fotballspiller ikke vil klare å ha toppformen inne igjennom samtlige 8 måneder en fotballsesong varer, og ville det ikke da vært smart å sørge for at man var i best fysisk form i de viktigste månedene? Seriestart og perioden rett etter sommerferien med tett kampprogram vil jo da kanskje være naturlig for de fleste.

                        Kunne det vært nytenkende om man valgte å holde igjen noen av spillerne rett utenfor 11'ern sin formtopp til mai -juni, slik at man da kunne fått inn 2-3 spillere som plutselig har en bedre fysisk form i denne perioden mens andre kunne bygd seg opp til perioden rett etter sommeren.

                        Hvordan er inngangen til kamp? En utholdenhetsutøver som skal konkurrere på søndag ville hatt sin tøffeste intervalløkt på onsdagen før, og hatt rolige økter de siste dagene før konkurranse for å være i best mulig form. Hvordan er dette i LSK? Når er høyintensitetsøkta til LSK når de skal spille søndagskamp?

                        Grunnen til at jeg skriver dette er ikke for å ta LSK på noe, da dette går igjen i alt jeg vet om av fotballklubb og lag. Men dere som er på en del treninger kan sikkert svare på om det i det hele tatt blir tatt sånne hensyn i klubben?

                        Jeg skal i gang med en ny treningsgruppe fra nyåret av, og har bestemt meg for at jeg i større grad skal eksperimentere litt mer rundt disse tankene enn tidligere.

                        Kommentar

                        • Rønnern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6690

                          #72
                          Opprinnelig skrevet av Totti21
                          En spiller som f.eks ikke har trent på 1 uke pga en skade eller sykdom går ofte rett inn i laget igjen med minimalt treningsgrunnlag og usikkerhet rundt fysisk form. Ta landslaget nå som eksempel, der man tar ut en skadet Alexander Tettey som ikke er frisk nok til å være med i kamptroppen på fredag, men som man ser for seg at vil starte kampen på tirsdag.
                          En individuell idrettsutøver ville aldri hatt en sjanse til å prestere på topp fire dager etter at han var ute av stand til å trene, og ville blitt avslørt med en gang.
                          Tja, eksempelet ditt med Tettey er litt unyansert samt at vi har sett flere ganger at individuelle idrettsutøvere kan få en formutløsning av en sykdomsperiode og prestere godt selv med kun en lett trening i forkant.

                          For å ta det første først:
                          Tettey sliter med et vondt kne, ergo er det smerter som gjør at han ikke kan delta på fotballspesifikke treninger. Fotball er spesielt i sånn henseende at treninger kan være med på å gjøre skaden verre, i og med at det er snakk om en kontaktsport. En spiller fint trene alternativt til smertene går over eller sågar få lokalt smertestillende som gjør at han kan spille med da den risikoen det medfører med å forverre skaden. Noen dager uten trening er ikke krise...

                          En spiller som står over treninger på grunn av vond rygg, trenger ingen lang treningsperiode for å bli klar igjen. Grunnlaget legger man i perioden før serien starter, underveis i seriespillet så er det nok mest vedlikeholds og taktikktrening som man bedriver.

                          En individuell utøver a la skiløper vil nok aldri gå rett fra sykesenga til et viktig løp, men etter en uke i senga skal det bare en rolig treningstur eller to til før man er såpass at man vil starte. Kommer jo ann på hvor syk man har vært. Man kan være for syk til å trene hardt, men fremdeles være frisk nok til at det er greit å kjøre hardt etter en lett sykdomsperiode.
                          Mvh Ronnie "The Runner"
                          LSK for alltid

                          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                          Kommentar

                          • Totti21
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3499

                            #73
                            Opprinnelig skrevet av Rønnern
                            Tja, eksempelet ditt med Tettey er litt unyansert samt at vi har sett flere ganger at individuelle idrettsutøvere kan få en formutløsning av en sykdomsperiode og prestere godt selv med kun en lett trening i forkant.

                            For å ta det første først:
                            Tettey sliter med et vondt kne, ergo er det smerter som gjør at han ikke kan delta på fotballspesifikke treninger. Fotball er spesielt i sånn henseende at treninger kan være med på å gjøre skaden verre, i og med at det er snakk om en kontaktsport. En spiller fint trene alternativt til smertene går over eller sågar få lokalt smertestillende som gjør at han kan spille med da den risikoen det medfører med å forverre skaden. Noen dager uten trening er ikke krise...

                            En spiller som står over treninger på grunn av vond rygg, trenger ingen lang treningsperiode for å bli klar igjen. Grunnlaget legger man i perioden før serien starter, underveis i seriespillet så er det nok mest vedlikeholds og taktikktrening som man bedriver.

                            En individuell utøver a la skiløper vil nok aldri gå rett fra sykesenga til et viktig løp, men etter en uke i senga skal det bare en rolig treningstur eller to til før man er såpass at man vil starte. Kommer jo ann på hvor syk man har vært. Man kan være for syk til å trene hardt, men fremdeles være frisk nok til at det er greit å kjøre hardt etter en lett sykdomsperiode.
                            Bra svar, og selvfølgelig veldig gode poenger som jeg ikke tok høyde for i mitt innlegg.
                            Jeg kjente ikke godt nok til hva slags skade Tettey har hatt, så var ett forhastet og dårlig eksempel fra min side, og jeg er fullstendig klar over at man ofte kan komme tilbake i bedre fysisk form etter en skade, fordi de kan drive annen viktig trening som styrke og utholdenhet selv om de f.eks har problemer med ett kne eller en rygg, og det er jo som du sier ofte sånn at fotballspillere bruker sesongen til å vedlikeholde fremfor å drive grunntrening.
                            Da er det i så fall ballfølelsen som kan være noe dårligere etter en lag periode med trening uten ball.

                            Det er uansett ikke mange ukene siden BHR svarte i intervju før kamp at han har hatt feber hele uken, men at han nok skal klare å samle seg til å spille kamp. Det er jeg da langt mer betenkt over når en spiller som Piermayr sitter på benken.

                            Og i tillegg vil det jo alltid være noe variasjon ift form i løpet av en sesong, og da er jo spørsmålet om spiller B i god fysisk form presterer bedre enn spiller A i dårligere fysisk form. Dette vil jo sikkert også være avhengig av hvilken spiller det er, da noen spillere er mer avhengig av sin fysiske form enn andre som kanskje har andre styrker. Og i noen tilfeller er jo faktisk en 90% stjernespiller bedre enn ett 100% alternativ.

                            Det er jo f.eks helt åpenbart for oss alle at PVM har vært en skygge av seg selv de siste ukene og ikke presterer opp mot det han kan i form, og da lurer jeg egentlig på om det ikke finnes spillere som er nærme nok han ferdighetsmessig til at de kan utfordre han på plassen når han ikke er 100%?

                            Uansett er det ofte en del usikkerhetsmomenter rundt en spiller som har vært ute med skade, og da synes jeg det er spesielt at man i fotballen kjemper en kamp mot klokka og teiper opp ankler og knær for å få en spiller spilleklar i siste minutt. I tillegg mistenker jeg som sagt at man alt for ofte lar spilleren selv ta en avgjørelse på om man er klar eller ikke.

                            En halvskadet Lionel Messi viste jo også i semifinalene mot Bayern Munchen i fjor at han aldri burde spilt i de kampene. Ja, han kan fort avgjøre med ett skudd fra 18 meter i siste minutt, men Barcelona mistet en mann når de skulle jobbe for hurtige gjenvinninger høyt i banen som er essensielt i deres spillestil. Derfor mener jeg man hadde vært mye bedre tjent med å bruke en annen spiller som i alle fall kunne gjøre den jobben, selv om det ikke finnes en spiller i verden som matcher Messi i form. Da var det ikke den fysiske formen som var hovedproblemet, men en muskel som plagde han og gjorde han mer reservert enn hvis man ikke kjenner at det biter litt.

                            Kommentar

                            • tullebukk
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2006
                              • 5446

                              #74
                              GILBERT hvor er du om dagen????? ,,savner deg stort..

                              Kommentar

                              • MortenA
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2007
                                • 3376

                                #75
                                Prøver å bringe tråden tilbake på sporet igjen. Tror Arne Erlandsen har mye rett når han på rb.no sier at norske lag trener for lite. Tror de færreste spillerne hadde tatt skade av å kjøre to økter per dag. Spesielt hvis det legges opp til en taktikk/teknikk trening og en "vanlig" trening som er litt mer krevende fysisk.
                                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                Kommentar

                                • andersmm
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2006
                                  • 5764

                                  #76
                                  Tror ikke det fysiske er vårt største problem. Jeg er enig i at man kunne trent mer, men da mer terping på passninger/avslutninger/mottak/innlegg. Om en spiller lykkes med en passning 9 av 10 ganger, i stedet for 8 av 10 så kan det høres veldig marginalt ut. Men i kampsituasjon kan disse små marginene fort være det som vipper en kamp i vår favør. Man prater veldig mye om marginer i fotball som om det utelukkende handler om tilfeldigheter. Jeg tror dog at det til stor del handler om å gå den ekstra milen for å bli marginalt bedre.
                                  "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                  Kommentar

                                  • gilbert
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 3186

                                    #77
                                    Trening lørdag 19. oktober

                                    Smertelig klar over ukevis med manglende rapportering* stilte jeg i god tid før klokka 11.00 på treningsfeltet på Vigernesjordet, der treninga i følge "alltid oppdaterte" treningstider på lsk.no skulle foregå, men ingen livstegn der førte meg først til Åråsen og til slutt inn i LSK-hallen, der to keepere og 17 utespillere var møtt fram.

                                    Keeperne var Nils Kenneth Udjus og Stian Christensen (17) fra juniorstallen. Verken Arnold Origi, som likevel (endelig) skal være kampklar og ventes å sitte på benken i morra, eller Jon Knudsen, var å se. Av utespillerne savna jeg "læreguttene" Markus Furseth og Simen Nordermoen, mens Isak Scheel som kjent har "studiepermisjon" på redusert lønn, iallfall ut året, og Ruben Gabrielsens skade dessverre ser ut til å bli meget langvarig. (Targetspissen Joseph Mendes (21) fra Le Mans fikk et kort prøvespill med LSK, da han fikk et tilbud fra Porto og sporenstreks stakk til Portugal.)

                                    Etter oppvarming og tekniske øvelser (pasningsspill i medløp mv) spilte oransje og svart lag ni-mot-ni på mindre enn kvart bane:

                                    Oransje:

                                    Christensen
                                    Ødegaard-Høibråten-Ringstad
                                    Palmason-Piermayr-Omoijuanfo
                                    Knudtzon-Friday

                                    mot Svart:

                                    Mjelde-Helstad
                                    Moen-Andersson-Riise
                                    Kippe-Østli-Stoor
                                    Udjus

                                    (Fofana var med på første delen av denne (korte) treninga, men spilte så vidt jeg kunne se ikke i ni-mot-ni.)

                                    Formasjonen er ikke lett å få tak i på så liten bane, men var stort sett 3-3-2 som satt opp over, evt 3-4-1, særlig for svart lag med Helstad aleine på topp (men svært små avstander, naturligvis). Kampen endte vel 2-2 så vidt jeg fikk med meg av mål som ble godkjent. Det er vel lite å bygge på her når det gjelder formasjon for start-11'ern i morra, men Knudtzon og Mjelde var de to som sto igjen og trente avslutninger på innlegg fra Powell etter at de fleste forlot treninga etter en snau time. Både Bjørn Helge og Petter i kantroller kan vel også sies å være interessante trekk ved denne sekvensen, men det blir selvsagt spekulasjoner, interessante nok for de/oss som synes disse to kan være aktuelle på hver sin side i den rollen.

                                    gilbert

                                    *Manglende treningsrapporter de to siste månedene kan til en viss grad unnskyldes med at jeg i store deler av september befant meg først noen dager 1 750 km i nordvestlig retning, deretter ei drøy ukes tid 10 500 km i sørlig retning, og i slutten av måneden ei snau uke 250 km mot sørvest.

                                    Kommentar

                                    • Folke
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2008
                                      • 5955

                                      #78
                                      Opprinnelig skrevet av andersmm
                                      Tror ikke det fysiske er vårt største problem. Jeg er enig i at man kunne trent mer, men da mer terping på passninger/avslutninger/mottak/innlegg. Om en spiller lykkes med en passning 9 av 10 ganger, i stedet for 8 av 10 så kan det høres veldig marginalt ut. Men i kampsituasjon kan disse små marginene fort være det som vipper en kamp i vår favør. Man prater veldig mye om marginer i fotball som om det utelukkende handler om tilfeldigheter. Jeg tror dog at det til stor del handler om å gå den ekstra milen for å bli marginalt bedre.
                                      Men hvordan bør de trene for å klare å heve den prosenten i spill? Stå på treningsbanen å slå pasninger eller trene mer på kamplignende hendelser? Bedre kondisjon og bedre fysikk gjør at man klarer å gjøre de "enkle" tingene som å spille ballen til en medspiller i en vanskelig og stresset situasjon.

                                      Kommentar

                                      • G-Man
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2011
                                        • 3163

                                        #79
                                        Opprinnelig skrevet av gilbert
                                        *Manglende treningsrapporter de to siste månedene kan til en viss grad unnskyldes med at jeg i store deler av september befant meg først noen dager 1 750 km i nordvestlig retning, deretter ei drøy ukes tid 10 500 km i sørlig retning, og i slutten av måneden ei snau uke 250 km mot sørvest.
                                        Unnskyldninger, unnskyldninger. Det er tilgitt for denne gang, Gilbert - men la det ikke skje igjen

                                        Kommentar

                                        • MortenA
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2007
                                          • 3376

                                          #80
                                          Opprinnelig skrevet av andersmm
                                          Tror ikke det fysiske er vårt største problem. Jeg er enig i at man kunne trent mer, men da mer terping på passninger/avslutninger/mottak/innlegg. Om en spiller lykkes med en passning 9 av 10 ganger, i stedet for 8 av 10 så kan det høres veldig marginalt ut. Men i kampsituasjon kan disse små marginene fort være det som vipper en kamp i vår favør. Man prater veldig mye om marginer i fotball som om det utelukkende handler om tilfeldigheter. Jeg tror dog at det til stor del handler om å gå den ekstra milen for å bli marginalt bedre.
                                          Med tanke på at vi sjelden denne sesongen har klart å spille to gode omganger sammenhengende, og at vi i mange mkamper ikke har klart å holde trykket på motstander i 90 min. er det tydelig at det fysiske er et problem. Videre er dødballmål for/imot meget negativ.

                                          Dette henger sammen med pasningsprosenten siden man tar dårligere avgjørelser når man er sliten, og gjør feil man ikke ville gjort i frisk tilstand.

                                          Skal man kjøre to økter per dag, så kan man ikke ha to fysisk harde økter. En morgen økt hvor det er litt mer fysisk, og en ettermiddagsøkt hvor man terper på teknikk/taktikk burde en toppidrettsutøver takle. Dog an man se på Per Ciljan Skjelbreid som gikk til Hamburg hvor han fikk et treningssjokk som varte i nesten to sesonger.

                                          Jeg er overbevist om at LSK har mye å tjene på å hente litt inspirasjon fra Bundesliga eller andre nasjoner fremfor å kikke ned på navlen.
                                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎