Treningstråden 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    #81
    Moderatormelding:
    Ta den teoretiske diskusjonen om smerte annet steds, innlegg flyttet til ny tråd backstage. Her holder vi oss til LSKs treninger.

    Kommentar

    • gilbert
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 3187

      #82
      Trening lørdag 26. oktober

      Treninga var på treningsfeltet på Vigernesjordet 11-00-12.00. Udjus, Origi og Stian Christensen, og 18 utespillere, alle unntatt Ruben Gabrielsen og Simen Nordermoen.

      Etter oppvarming og teknikkøvelser spilte oransje og svart lag som følger på liten bane:

      Origi
      Piermayr-Ødegaard-Ringstad
      Palmason-Omoijuanfo-Fofana
      Knudtzon-Osvold-Friday

      mot

      Mjelde-Moen-Helstad
      Sundgot-Andersson-Riise
      Kippe-Østli-Stoor
      Udjus

      Godt mulig at det var 3-4-2 ett eller begge lag "egentlig" spilte, og litt variasjoner underveis forekom, som at Knudtzon var på høyre og Fofana framme, men dette blir nesten umerkelige nyanser på så liten bane. Kampen endte så vidt jeg fikk med meg 1-1. Det svarte laget likner vel mye på en antatt første-11'er (selv om sjansen for at Arild Sundgot spiller i morra er lik null komma null). Men nøyaktig de samme blir det neppe. Og som forrige lørdag merker jeg meg med tilfredshet at Mjelde testes i en offensiv posisjon og at Riise brukes på høyre (eg. indre høyre) kant (sikkert fordi en mangler en spiller til fulle 11'ere på begge lag).

      Markus Furseth var også blant de 18 utespillerne på treninga, men ble spesialtrent av Geir Kåsene under ti-mot-ti spillet.

      gilbert

      Kommentar

      • gilbert
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 3187

        #83
        Trening lørdag 2. november

        Treninga var på KGB (jf kunstgrasdekke i Kristiansand) 10.00-11.00. Tre keepere, Udjus, Origi og Stian Christensen, og hele 22 utespillere deltok på treninga. Av disse dreiv høyreback Simen Nordermoen, som i følge Magnus Haglund er et fullverdig medlem av A-stallen og kan regne med spilletid neste år, med løpetrening etter litt trøbbel med en ankel. Blant de øvrige 21 var som kjent prøvespiller Marius Lundemo (midtbane, 19 år), samt Espen Rødsand (også midtbane og 19 år) fra juniorstallen.

        Meget oppløftende var å se at Ruben Gabrielsen deltok i treninga, om ikke for fullt. I likhet med Lundemo, Rødsand, Osvold og Furseth trente han avslutninger med Arild Sundgot mot Stian Christensen etter oppvarming og tekniske øvelser, mens de øvrige spilte en kort match på liten bane.

        Det mest interessante fra dagens besøk på treningsbanen var en del for meg nye opplysninger om enkelte spilleres avlønningsforhold. Opplysningene har jeg rett fra "the horse's mouth", ved en en tidligere LSK-spiller meget sentralt i støtteapparatet, en stor og sterk mann en tidligere kunne skue bakerst i rekka.

        Mye av ryktene vi har bygd på blant annet her på forumet er helt på villspor. Fredrik Stoor betales for det aller meste, langt over de antatte seksti prosent av de over tre mill han får i år, av et søplelag. LSKs utbetaling til ham i år er godt under millionen, så vidt jeg forsto. Thorstein Helstad, som sammen med Stoor ble trukket fram av blant annet NRK etter at skattelistene for 2012 ble lagt ut, fikk ei sluttpakke på et par-tre millioner av Monaco og hever en relativt beskjeden lønn fra LSK. Erik Mjelde betales (litt på samme bakgrunn som Stoor) i år for det meste av Brann. Et annet eksempel er at Henning Haugers kamper i fjor kosta LSK praktisk talt null; han hadde andre inntekter og har ikke en gang brydd seg med å ta ut det vesle beløpet han skulle ha fra LSK.

        Generelt er rykter om høye lønninger og sign-on-fees i beste fall grovt overdrevne. Det er for tida kjøpers marked (iallfall i Norge), og mange spillere er først og fremst opptatt av å få spilletid for å få vist seg fram. Dette gjør at diskusjonen av hva for eksempel Stoor koster oss og kan vente seg av lønn neste år bør baseres på litt andre "fakta" enn at han får 1,4 mill av LSK i år; det gjør han definitivt ikke. Det samme gjelder altså Thorstein Helstad.

        gilbert

        Kommentar

        • HolterKanaris
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2006
          • 1603

          #84
          Opprinnelig skrevet av gilbert
          Treninga var på KGB (jf kunstgrasdekke i Kristiansand) 10.00-11.00. Tre keepere, Udjus, Origi og Stian Christensen, og hele 22 utespillere deltok på treninga. Av disse dreiv høyreback Simen Nordermoen, som i følge Magnus Haglund er et fullverdig medlem av A-stallen og kan regne med spilletid neste år, med løpetrening etter litt trøbbel med en ankel. Blant de øvrige 21 var som kjent prøvespiller Marius Lundemo (midtbane, 19 år), samt Espen Rødsand (også midtbane og 19 år) fra juniorstallen.

          Meget oppløftende var å se at Ruben Gabrielsen deltok i treninga, om ikke for fullt. I likhet med Lundemo, Rødsand, Osvold og Furseth trente han avslutninger med Arild Sundgot mot Stian Christensen etter oppvarming og tekniske øvelser, mens de øvrige spilte en kort match på liten bane.

          Det mest interessante fra dagens besøk på treningsbanen var en del for meg nye opplysninger om enkelte spilleres avlønningsforhold. Opplysningene har jeg rett fra "the horse's mouth", ved en en tidligere LSK-spiller meget sentralt i støtteapparatet, en stor og sterk mann en tidligere kunne skue bakerst i rekka.

          Mye av ryktene vi har bygd på blant annet her på forumet er helt på villspor. Fredrik Stoor betales for det aller meste, langt over de antatte seksti prosent av de over tre mill han får i år, av et søplelag. LSKs utbetaling til ham i år er godt under millionen, så vidt jeg forsto. Thorstein Helstad, som sammen med Stoor ble trukket fram av blant annet NRK etter at skattelistene for 2012 ble lagt ut, fikk ei sluttpakke på et par-tre millioner av Monaco og hever en relativt beskjeden lønn fra LSK. Erik Mjelde betales (litt på samme bakgrunn som Stoor) i år for det meste av Brann. Et annet eksempel er at Henning Haugers kamper i fjor kosta LSK praktisk talt null; han hadde andre inntekter og har ikke en gang brydd seg med å ta ut det vesle beløpet han skulle ha fra LSK.

          Generelt er rykter om høye lønninger og sign-on-fees i beste fall grovt overdrevne. Det er for tida kjøpers marked (iallfall i Norge), og mange spillere er først og fremst opptatt av å få spilletid for å få vist seg fram. Dette gjør at diskusjonen av hva for eksempel Stoor koster oss og kan vente seg av lønn neste år bør baseres på litt andre "fakta" enn at han får 1,4 mill av LSK i år; det gjør han definitivt ikke. Det samme gjelder altså Thorstein Helstad.

          gilbert
          Problemet er ikke hva vi betaler disse spillerne i år, nettop fordi vi bare betaler en liten del av lønna deres. Problemet blir jo når vi skal stå for 100% av lønna deres neste år. Det er da problemene dukker opp. Tviler på at disse gutta er villige til å gå fra rundt 3 mill i året til rundt 1. Hadde noen her inne akseptert det?
          ***Større baller enn vett***

          Kommentar

          • Jan
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2007
            • 386

            #85
            I dagens marked så tror jeg de fleste spillere er villige til å fire litt på kravene. Når disse kontraktene ble inngått så var det helt texas såvidt jeg kan huske. Ta Helstad f.eks, han vet at han ikke kommer til å spille for samme lønningen i årene fremover som han gjorde i Frankrike. For gammel og uaktuelt med samme lønningspose i TL pr.dags dato. Men kan alikevell være en TL-asset spør du meg. Derfor foretrekker jeg at han spiller for oss.

            Ja, jeg hadde ikke hatt noe problem med å akseptere dette hadde det hvert meg. 1mill i året er ikke galt det. Tror dette er noe 99% av TL spillerne også er klar over.

            Kommentar

            • andee
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2004
              • 1191

              #86
              Selv om gilbert nærmest garantert møter opp og skriver et solid referat som vanlig, kan det være greit at også noen av oss andre møter opp i mårra og viser at søndagen ikke er betydningsløs.

              Fra lsk.no:

              Lørdag 9. november
              11:00 Fotball
              TS05 - Felt C

              Kommentar

              • andee
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2004
                • 1191

                #87
                gilbert - where you at? Åpner du Treningstråden 2014 snart? :-)
                Ingen tør tydeligvis skrive treningsreferat før treningsreferatsjefen har åpna ny tråd. Som seg hør og bør, i og for seg.

                Kjør da, gilbert!
                TS05 - Felt C

                Kommentar

                • gilbert
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 3187

                  #88
                  Ettermiddagstrening tirsdag 21. januar

                  På dagens andre trening 14.30-ca 16.00 (antar jeg, jeg gikk rett før fire) i LSK Hallen deltok to keepere, Logi og Origi, og fjorten utespillere. På formiddagstreninga har jeg fått opplyst at de bare var to pluss ni. Jeg går ut fra at Logi trener med oss fordi han ennå ikke har fått seg ny klubb etter Ull/Kisa (snakkes om KIL), og for vår del fordi Udjus er ute et par uker etter et inngrep i kneet og det er greit med to keepere; noe mer tror jeg er ganske usannsynlig.

                  De fjorten var Østli, Ødegaard, Gabrielsen, Ringstad, Riise, Kind Mikalsen, Omoijuanfo, Palmason, Mjelde, Knudtzon, Osvold, Friday samt juniorene Keivan Ghaedamini og Espen Rødsand. Fraværende var dermed Udjus, Kippe, Nordermoen, Lundemo, Andersson, Vaagan Moen og Fofana. Nytt siden sist er som kjent at Vaagan Moen nettopp har hatt et lite inngrep i foten (borte et par uker?), mens Johan Andersson har tråkka over, men snart bør være tilbake. På den positive sida noterer jeg at Ringstad var med på begge dagens treninger (visstnok med flere gode innlegg med venstrefoten i formiddag) og at Kind Mikalsen var med for fullt i hele treninga i ettermiddag. Ringstad og Ødegaard var ikke med i de mest intense spillsekvensene på slutten av treninga, men trente individuelt med Kåsene eller Sundgot.

                  Det er, dessverre for meg som sjelden har anledning til det, langt mer interessant å følge hverdagstrening enn lørdagstrening; dagen før kamp er som regel kort, daff og med lav intensitet. Intensiteten i dag var lite å si på, med mye kortpasningsspill med en-touch på små flater, og tre kvarter med gult, svart, og oransje firemannslag mot Origi og Logi i mål på smal bane på en tredel av banelengden. Gult lag: Ohi, Fred, Erik, Keivan; Oransje: Palmi, Bjørni, Joachim, Ruben, og Svart lag: Anders, Espen Rødsand, Simen Kind Mikalsen, Erling. Beviset på at dette er relativt "jevne" lag må være at det da jeg gikk sto 7-6-6 i målskåre for de tre lagene. Mange skårte mål her, men Erik Mjelde (med fire-fem langskudd fra 20+ meter) og en hissig Bjørn Helge med omtrent samme antall var vel toppskårere. Intensiteten og temperaturen kan vel illustreres ved at det alt tidlig i spillet 4-mot-4 oppsto en oppheta situasjon der Arnold (som egentlig ikke tilhørte noen av de tre lagene, men sto fast i det ene målet) hadde et kraftig utbrudd mot Bjørn Helge (surprise!) etter en duell foran mål, og flere andre spillere, og til slutt Haglund själv, måtte gå imellom.

                  gilbert

                  PS: Har oppretta treningstråd for 2014, og kopiert dette første treningsreferatet som startinnlegg der. DS
                  Last edited by gilbert; 21.01.2014, 22:12. Begrunnelse: Ny treningstråd for 2014 oppretta.

                  Kommentar

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎