Treningstråden 2015

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3174

    Treningstråden 2015

    Dagens trening var i LSK-Hallen 10.00-11.30. Keepere til stede var Otto Fredrikson (uten klubb) og Nils Kenneth Udjus, tilbake fra utlån til Sogndal, fortsatt med kontrakt med LSK ut 2015. I løpet av treninga kom også Origi, som har vært småsjuk, men var med på siste halvtimen. (Jacob Faye Lunds status er jeg usikker på, men han var ikke på treninga i dag.)

    15 utespillere deltok: 11 fra A-stallen: Riise, Kippe, Amundsen, Kind Mikalsen, Bonke Innocent, Ohi, Jørgen Kolstad (tatt opp fra egen juniorstall), Fredrik Krogstad (fra Lørenskog, selv om de aller siste forhandlinger ikke er avslutta med tidligere klubber), Markus Dahlen Brændsrød (fra en Oslo-klubb), Knudtzon og Osvold av de 19 (med Krogstad) en nå har i A-stallen. Seks A-spillere var fraværende: Ringstad var innom i starten, men var deretter ute og løp, Nordermoen og Lundemo var antagelig "inne" (i styrkerommet på Åråsen) for å trene seg tilbake etter skader og operasjoner, Pellegrino er fortsatt på krykker etter operasjon, og Fred Friday og Moryke Fofana kommer noe seinere, Fofana visstnok i morra, lørdag.

    De fire andre var prøvespillerne Marcel Gecov (SMB, tsjekkisk, 27 år, kjenner Bjørn Helge fra Fulham), Uduok Cyril Idemokon (kant/spiss fra Nigeria, ifølge Atta den beste han har sendt oss - av ganske mange!) og Calvente Criado Ezequiel, spansk venstrebeint kant/spiss (fyller 24 år mandag 12. januar) som ved første øyekast (1.68 høy) kan forveksles med Michael Mifsud, samt Victor Grodås, arvelig belasta venstreback med fortid fra LSKs juniorstall, som nå skal være fristilt fra Hødd etter en god karriere der.

    Etter oppvarminga spilte de femten firkant i tre fem-mannslag, deretter langpasninger mellom 2x2, før treninga ble avslutta med skuddtrening (samtidig mot to mål). Venstrebeinte Cyril fra Nigeria, som skal trene med oss en hel måned, viste fram et formidabelt skuddbein, med både kraft og presisjon, og bekrefta iallfall her forhåndsreklamen fra agent Atta.

    Treninga varte bare halvannen time. siden de har ei hard første treningsuke bak seg og skal trene også i morra, lørdag. Da begynner treninga 0900, og en skal først og fremst spille noen 15 minutters internkamper. Hallen brukes nå fra morran til kveld, og kunstgraset er som kjent så slitt at både LSK Kvinner og annetlaget (nå endelig i 2. divisjon) ikke kunne spilt der om det ikke ble skifta. Det skal nå skje, kanskje mens A-laget er på La Manga.

    Den islandske midtbanespilleren Finnur Orri Margeirsson (23) var ikke å se i dag. Muligens går dagen med til legesjekk og signering, som var varsla alt i går, torsdag. Jeg fører opp både ham og Krogstad i "Stallen i 2015" når det formelle er i orden. Første prio nå, selv om de tre prøvespillerne er spennende, blir vel midtstopper. Runar Kristinsson nevnte at det kommer en prøvespiller neste uke, og sa at Martin Rauschenberg (som var på prøvespill før jul) ikke var aktuell: Runar kjente ham fra Island og synes ikke han var god nok.

    Et siste poeng som en avsluttende våt drøm for flere, siden jeg er på Island-sporet: Björn Bergmann Sigurdarsson er tilbake i Wolverhampton fra et lite tilfredsstillende utlån til Røkke-Gjelsten-klubben. Det ryktes at LSK har et vagt lite håp om at han kan bli fristilt med sluttpakke derfra, siden han ikke er særlig prioritert i Wolves...

    gilbert
  • tullebukk
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2006
    • 5446

    #2
    Legenden er tilbake Takk Gilbert

    Kommentar

    • LS89
      Kamptrådkongen
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2013
      • 3324

      #3
      Jeg blir våt i munn av å lese om Björn. Få han hjem der han hører hjemme.

      Kommentar

      • Seb.R
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 4159

        #4
        Opprinnelig skrevet av LS89
        Jeg blir våt i munn av å lese om Björn. Få han hjem der han hører hjemme.
        Vi er den perfekte klubben for Björn, som desperat trenger en ny boost i karrieren.

        Kjente omgivelser. Supportere som genuint elsker han. Islandsk trener. Dette er en "no-brainer". Det tror jeg gutten selv også innser, hvis Wolves ikke lengre vil ha han.
        www.sebastianramsland.com
        www.twitter.com/sebramsland

        Kommentar

        • GIFKanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2009
          • 8243

          #5
          En venstrebeint innoverkant *sikle*.
          Treningskampene kan ikke komme kjapt nok, den nye uriasposten i laget kan ha fått en løsning.

          Kommentar

          • rælingen kanaris
            Kaptein Reketråler
            Myklebust Light
            • Jul 2005
            • 1445

            #6
            Opprinnelig skrevet av LS89
            Jeg blir våt i munn av å lese om Björn. Få han hjem der han hører hjemme.
            Jeg blir våt et sted jeg og. Godt jeg er hjemme, så det ikke var så lang vei for å skifte.
            Custodes
            I med og motgang

            Kommentar

            • HSft
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2004
              • 6075

              #7
              Opprinnelig skrevet av GIFKanari
              En venstrebeint innoverkant *sikle*.
              Treningskampene kan ikke komme kjapt nok, den nye uriasposten i laget kan ha fått en løsning.
              - - - - - - - Friday
              Fofana - - - BBS - - - Cyril
              - - - - Gecov - Lundemo

              Går ting som vi kan håpe så ser det veldig sterkt ut. Backene våre er veldig gode, så om vi hadde fått disse pluss en stopper så kunne vi gleda oss til 2015.

              Kommentar

              • Fat P
                Medlem
                Hoffnarr
                • Jan 2015
                • 64

                #8
                Opprinnelig skrevet av tullebukk
                Legenden er tilbake Takk Gilbert
                Episk...

                Kommentar

                • tullebukk
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2006
                  • 5446

                  #9
                  etter dagens internkamp er jeg bombe sikker på at vi har funnet gull i Afrika og Tsjekkia. Gilbert kommer med mer.

                  Kommentar

                  • gilbert
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 3174

                    #10
                    Trening lørdag 10. januar

                    Klokka ni lørdag morra stilte A-laget med juniorer og prøvespillere i LSK-Hallen for oppvarming og 3x15 minutters internkamp. Keeperne var Stian Christensen og en for meg ukjent yngre norsk keeper (Klemet/Clemente?). Lagene veksla mye, og det var tidlig på lørdag og flere jeg ikke kjente, så jeg ber om unnskyldning for at jeg ikke gir begge 11'erne for alle tre 15-minutters runder. Men starten var sånn omtrent:

                    Gult lag:
                    Ukjent keeper
                    Ludvik Benco-Souza?-Amundsen-Peder Kristiansen
                    Brændsrød-Ohi-Bjørn Helge-Ezequiel
                    Fredrik Krogstad
                    Osvold

                    Rødt lag:
                    Cyril
                    Jørgen Kolstad
                    Moa Ofkir-Bonke-Marcel-?
                    Kind-ukjent kroat-Sondre Kartrud-Keivan
                    Stian Christensen

                    Bjarmann sa på møtet i Oldermannlauget i går kveld at en først hadde tenkt å spille senior mot junior, men for å teste prøvespillerne mot skikkelig motstand i rette posisjoner la en i stedet opp slik som over. Det var en god del bytter mellom omgangene, så flere av juniorene bytta lag og mellom back og kant, samt at den brasilianske midtstopperen (brasiliansk midtstopper?? Hm?!) - Souza? - også spilte høyre back. (Når BHR ikke spilte HB, var det bare for denne testkampen; han skal opplagt ta HB framover og ikke SMB.) "Vebjørn Stangnes"? fra juniorstallen kom også innpå som HB i andre omgang; Benco flytta fram som kant. Høyre kant er opplagt et hull som må fylles, selv om Markus Brændsrød og Ezequiel kan spille der. Markus hadde iallfall ett strålende raid fra kanten til dørlinja, mens Ezequiel har potensialet inne, men skal være dårlig trent og vil trenge tid. Han skal ha gitt bedre inntrykk etter noen dager enn til å begynne med.

                    De to andre prøvespillerne fra før i uka virker solide og meget aktuelle for kontrakt. Marcel Gecov hadde god kontroll på midtbanen og slo pasningen til Cyrils 1-0 mål for de røde i 2. omgang, en strålende men kanskje også litt heldig gjennomløping av nigerianeren, som også skårte 2-0 i samme omgang. Han skal være her i en måned, men virker alt meget lovende. Marcel Gecov er kanskje den mest spennende/aktuelle for kontrakt, med rutine sentralt (og som stopper); her er spørsmålet lønn og om leie eller fristilling fra Slavia Praha. Jørgen Kolstad, som i likhet med Fredrik Krogstad spilte hengende spiss i begge lags 4-2-3-1, skårte de rødes 3-0-mål i siste omgang, med en kipp aleine med keeper.

                    Begge de to som prøvespiller for midtstopper/høyre back var først med i dag, og er for tidlig å si noe om. Kroaten fra Bosnia skal ha vært så sikker på å få ny kontrakt (her eller annet sted?) at han har slutta i sin bosniske klubb. Brasilianeren (Souza?) skal være anbefalt av en tidligere LSK-spiller som er svigerfaren hans; han spiller i USA, der han studerer, hvis jeg misforsto rett.

                    Ellers kan rapporteres at Simen Nordermoen og Jacob Faye Lund begge er skada, men dreiv løpetrening sammen. Simen er neppe kampklar før mai/juni, og har sjøl valgt å bare skrive ett-årskontrakt. Faye Lund har ingen avtale (etter amatørkontrakten i fjor), dels pga skaden. Pellegrino var med på de første to treningene i år, men skada seg på andre dag; det er derfor han går med krykker. Stian er kanskje klar til La Manga, men føler seg alt veldig mye bedre enn før operasjonen for skaden som hemma ham i hele fjor sommer og høst. Marius Lundemo er i meget god form, men tar det likevel forsiktig ut fra tidligere erfaringer - spørsmålet er naturligvis om han blir solgt: Jeg tror det kan være klokt å være innstilt på det, for å ta skuffelsen med en gang og heller juble hvis han ikke forsvinner før seriestart.

                    Den islandske midtbanespilleren Finnur Orri Margeirsson er i praksis klar, men, igjen ifølge Bjarmann i går kveld, det gjenstår en formell avklaring av forholdet mellom to islandske klubber før han signeres, for ikke å risikere at han kommer med heftelser.


                    gilbert
                    Last edited by gilbert; 10.01.2015, 12:08.

                    Kommentar

                    • _Jonern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 4376

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av tullebukk
                      etter dagens internkamp er jeg bombe sikker på at vi har funnet gull i Afrika og Tsjekkia. Gilbert kommer med mer.
                      Er Gecov interessert i 850k++ i året da, eller må vi ha inverstorhjelp her?
                      ..................

                      Kommentar

                      • Larkern
                        Medlem
                        Bøffel
                        • Aug 2005
                        • 35

                        #12
                        Hvordan klarer Kolstad seg? Er han potensiell for innhopp på midten eller midtbanen i år?

                        Kommentar

                        • Fat P
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • Jan 2015
                          • 64

                          #13
                          De av dere som har vært på treningene. Starter trener`n vel tøft? 6 tøffe treninger, kanskje med noen dobbelt økter (hva vet jeg) første uka. Blir belastningen fort litt (for) stor...?

                          Kommentar

                          • gilbert
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 3174

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Fat P
                            De av dere som har vært på treningene. Starter trener`n vel tøft? 6 tøffe treninger, kanskje med noen dobbelt økter (hva vet jeg) første uka. Blir belastningen fort litt (for) stor...?
                            Det har også vært doble økter, ja, med styrketrening på ettermiddagen. Men treninga jeg så fredag (halvannen time), hadde ikke skremmende høy intensitet. Derimot la jeg merke til noen endringer fra treningsopplegget jeg har sett hos de fleste tidligere trenere (Erlandsen, Rösler, Nordlie, Berg), litt i samme litt mer varierte retning jeg så hos Haglund. Som Bjarmann sa i går kveld, er fotballspillere enkle (inklusive Bjarmann sjøl, sa han...): Får de oppvarming/løpetrening, firkantspill og skuddtrening på åpent mål med bare keeper i, er de fornøyde... Men mitt inntrykk (etter bare en trening...) er at Runar og trenerteamet har litt større ambisjoner for treningene enn som så.

                            Det ble også sagt i går kveld at treningene skulle være rolige til å begynne med, men at spillerne spurte "Hvis dette er rolig, hva kommer da siden?", samt at Erlandsen etter å ha sett en trening syntes det var OK intensitet - i seg sjøl et opplagt faresignal.

                            Men likevel tror jeg en har god kontroll og ikke risikerer overtrening: For eksempel trener Lundemo variert, og flere spillere står over flere treninger. Den nye islandske assistenttreneren, som alle skryter av og er glade for å ha fått tak i, skal legge enda mer vekt på fysisk trening individuelt tilpassa de enkelte spillernes fysikk og roller/oppgaver enn en alt hadde begynt med under Geir Kåsene.

                            For øvrig ble det også sagt i går kveld at Arild Sundgot nå nok ville få en større og viktigere rolle i trenerteamet enn han hadde under Haglund/Powell.

                            gilbert

                            Kommentar

                            • Fat P
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • Jan 2015
                              • 64

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av gilbert
                              Det har også vært doble økter, ja, med styrketrening på ettermiddagen. Men treninga jeg så fredag (halvannen time), hadde ikke skremmende høy intensitet. Derimot la jeg merke til noen endringer fra treningsopplegget jeg har sett hos de fleste tidligere trenere (Erlandsen, Rösler, Nordlie, Berg), litt i samme litt mer varierte retning jeg så hos Haglund. Som Bjarmann sa i går kveld, er fotballspillere enkle (inklusive Bjarmann sjøl, sa han...): Får de oppvarming/løpetrening, firkantspill og skuddtrening på åpent mål med bare keeper i, er de fornøyde... Men mitt inntrykk (etter bare en trening...) er at Runar og trenerteamet har litt større ambisjoner for treningene enn som så.

                              Det ble også sagt i går kveld at treningene skulle være rolige til å begynne med, men at spillerne spurte "Hvis dette er rolig, hva kommer da siden?", samt at Erlandsen etter å ha sett en trening syntes det var OK intensitet - i seg sjøl et opplagt faresignal.

                              Men likevel tror jeg en har god kontroll og ikke risikerer overtrening: For eksempel trener Lundemo variert, og flere spillere står over flere treninger. Den nye islandske assistenttreneren, som alle skryter av og er glade for å ha fått tak i, skal legge enda mer vekt på fysisk trening individuelt tilpassa de enkelte spillernes fysikk og roller/oppgaver enn en alt hadde begynt med under Geir Kåsene.

                              For øvrig ble det også sagt i går kveld at Arild Sundgot nå nok ville få en større og viktigere rolle i trenerteamet enn han hadde under Haglund/Powell.

                              gilbert
                              Takk for et godt, informativt og utfyllende svar. Dette lover godt. Jeg mener generelt at norske fotballspillere trener både for lite og for lite variert. Dog; Spiller-tilpassende treninger/mengde/øvelser som Haglund/Kåsene sto for (etterhvert) ser da kanskje ut å bli videreført. Belastningsskader i januar er sjelden smart hverken for tropp eller enkelt spillere. Men noen tøffe økter på mølla i "Erlandsen-ånd" i feb./mars har jeg trua på, tross alt...

                              Kommentar

                              • Serbern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 5496

                                #16
                                Hvem er Kroaten som kommer fra Bosnia?

                                Kommentar

                                • mats
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2008
                                  • 621

                                  #17
                                  Kommet noe mer info rundt prøvespillerne, og han fra Island?

                                  Kommentar

                                  • 307
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Mar 2007
                                    • 358

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Fat P
                                    De av dere som har vært på treningene. Starter trener`n vel tøft? 6 tøffe treninger, kanskje med noen dobbelt økter (hva vet jeg) første uka. Blir belastningen fort litt (for) stor...?
                                    Det er jo dette som er problemet med Fotballspillere. Greit nok at de har en økt i styrkerommet som økt nr to, men fysiske økter og da mener jeg løping og mye trening med ball. Fotball spiller har ikke vondt av å løpe mye. Det er jobben dems. De skal løpe hele kampen. Men hvis de er vandt med å trene "lite" så tåler de ikke lengre og tøffere økter. Blir litt som Joshua King sa under en landslagskamp han ble byttet ut. Og utalte da at han var sliten da de hadde trent hardt i to dager. Så skal man orke både Serie og cup og eventuelt landslagskamper så må man trene så man orker dette. Så etter min mening skal man trene hardt og mye i Januar, Februar og deler av Mars. men selvfølgelig må man tilpasse.

                                    Kommentar

                                    • Uwes disippel
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 6039

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av 307
                                      Det er jo dette som er problemet med Fotballspillere. Greit nok at de har en økt i styrkerommet som økt nr to, men fysiske økter og da mener jeg løping og mye trening med ball. Fotball spiller har ikke vondt av å løpe mye. Det er jobben dems. De skal løpe hele kampen. Men hvis de er vandt med å trene "lite" så tåler de ikke lengre og tøffere økter. Blir litt som Joshua King sa under en landslagskamp han ble byttet ut. Og utalte da at han var sliten da de hadde trent hardt i to dager. Så skal man orke både Serie og cup og eventuelt landslagskamper så må man trene så man orker dette. Så etter min mening skal man trene hardt og mye i Januar, Februar og deler av Mars. men selvfølgelig må man tilpasse.
                                      Akkurat slik skiløpere og syklister driver. Kjører seg helt ned i kjelleren ei en periode før f.eks OL, for så å kunne prestere optimalt i sesong.

                                      Kommentar

                                      • gilbert
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 3174

                                        #20
                                        Kristinsson sier i intervjuet med RB i starten av forrige uke at seksukersperioden etter La Manga skal brukes mye til kondisjonstrening, nettopp slik som er nevnt ovenfor - og slik LSK har trent i flere år. I fjor var dette ganske vellykket, etter min vurdering, siden Fugla var merkbart bedre enn de fleste av motstanderne - og skårte mange mål - i slutten av andre omgang, noe som ble bemerka også av "nøytrale" kommentatorer. De siste åra, under Geir Kåsenes treningsregime, synes jeg ikke vi kan klage på kondisjonstreninga, samtidig som en stort sett klarte å begrense typiske belastningsskader som kunne skyldes overtrening.

                                        Det en nesten alltid kan bruke mer tid og innsats på, uten å risikere overtrening, er pasningsteknikk, formasjonstrening og avslutninger, inklusive dødballer. Mye av dette kan spillerne sjøl gjøre mer av, på en- og tomannshånd.

                                        gilbert

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎