26. april 2006 - 1. juni 2006 [Arkiv]

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • rEPPA
    *****istrator
    • Nov 2003
    • 3927

    Men ledertrøya er jo gul!

    Av Bengt Eriksen - 12.mai.2006 @ 11:19:00



    Lillestrøm holder skjemaet til seriemestertittelen. I hvert fall hvis gjennomsnittstallene i 1995-2005 slår til i 2006. Ifølge dem trenger man 57 poeng for å bli seriemester.



    Hvis jeg gjør noe så uvørent som å multiplisere LSKs foreløpige poengsanking per kamp, er konklusjonen at de ender på 61 poeng. Så uvøren er jeg ikke - poenget er å påpeke at de, som eneste lag, holder tritt med skjemaet. Om ikke annet er det en god start!



    Ser vi bare ørlite grann bak resultatene, finner vi at LSK både har vært dyktige og heldige til nå. I bortekampen mot HamKam ble LSK lenge kjempet ut av stilen av innbitte Kamma-spillere, men laget greide likevel å hale i land tre poeng på en dårlig dag. Det er sterkt. Slikt gjør bare potensielle seriemestere. Og så hjelper det selvfølgelig å bli forært et straffespark!



    Jeg har tippet LSK som årets seriemester, men jeg har ikke tenkt å gå i bekreftelsesfellen ennå. Jeg nøyer meg med å fastslå at LSK har innfridd så langt. Det verste er - sett med motstanderøyne - at spillet kommer til å bli mye bedre.



    I min bok kan LSK stille den beste elleveren (jada, RBK har bredere stall!). Keeperen er solid (selv om det ble en skogstur mot Start). Sidebackene deres presterer fra strålende til bra. Midtstopperparene deres er robuste (de kan komponere flere par). Det er fin balanse på midten (kunstneren Koren og arbeidsjernet Søgård). De har en bauta fremme (Occean) og en fortsatt målkåt Sundgot. I tillegg har de lynraske Mifsud, en Riise i emning og en Wehrman tilbake fra skadeopphold. Dessuten: Uwe Rösler fremstår som en fin trenertype. Med en uredd Fjørtoft som nødvendig korrektiv (for Rösler, altså) og fotballkloke Tom Lund som fotballfaglig sparringspartner (?), ser det meget bra ut på Åråsen. Jeg ser ingen grunn til å trekke tipset mitt (selv om jeg har tatt forbehold hvis Koren blir borte i sommer!).



    I dag står fjorårets seriemester for tur. "Var dette førstelaget til Vål'enga?" spurte en kompis rett etter kampen i Fredrikstad. Spørsmålet virket ufint helt til jeg så intervjuet med en alt annet enn fornøyd Kjetil Rekdal. VIF har hatt en elendig start på året. Jeg husker at de beleiret målområdet til RBK på Ullevål de første minuttene av andreomgang, at de ble snytt for et straffespark og at de alt i alt burde ha vunnet mot RBK, men jevnt over har prestasjonene og poengsankingen vært flau.



    Men ikke for alt i verden ville jeg regnet med at kampen i dag blir som en tur i parken, hvis jeg var LSK-er. Under Kjetils ledelse har VIF hatt en formidabel evne til å stå frem i kritiske øyeblikk. I dag er et slikt øyeblikk. Kjetils og VIFs stolthet er nemlig såret.



    På med leggskinn og tannbeskytter - enten du sitter i tv-stolen eller på tribunen.

    Stjært fra: http://bengteriksen.nettblogg.no/
    www.kfl.no/debatt

    Kommentar

    • Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

      TV2-ekspert Bengt Eriksens drømmelag

      Aftenposten hadde et langt intervju med den tidligere Vålerenga-spilleren Bengt Eriksen i går (før kampen). Avslutningsvis setter han opp følgende drømmeellever i Tippeligaen, basert på prestasjonene i de seks første rundene:
      Müller (LSK) - Andersson (LSK), Per Nilsson (Odd), Kippe (LSK), Bertelsen (FFK) - Jone Samuelsen (Viking), Tommy Svindal Larsen (Odd), Koren (LSK), Miller (Brann) - Nannskog (Stabæk), Veigar Pall Gunnarsson (Stabæk)

      Ikke dårlig med fire LSKere og ingen søppelmenn! Mest oppsiktsvekkende er Müller i mål.

      Kommentar

      • RoyVaadal
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2004
        • 4055

        http://www.rb.no/lokal_sport/lsk-magasinet/article2097166.ece

        Børsen: Vålerenga-LSK







        Vålerenga – Lillestrøm 0-1 (0-1)

        Stadionstemning: 8
        Kampkarakter: 5
        Ullevaal stadion.
        Mål: 0-1 (13) Michael Mifsud (Kippe).
        Gult kort: Ronny Johnsen, Christian Grindheim, Magne Hoseth, VIF, Christoffer Andersson, LSK.
        Tilskuere: 20.643.
        Målsjanser: VIF 0, LSK 5.
        Cornere: VIF 3, LSK 3.
        LSK (4-4-2):

        Heinz Müller 5

        Tabbemål mot Start sist. Bedagelig åpning hvor forsvaret stanset alle tilløp til farligheter. En boksing gikk rett til værs, men virket trygg og god. Er sjefen i feltet og har stor autoritet.
        Christoffer Andersson 5

        Vond uke med vraking fra VM-troppen. Flink og proff i å legge slike skuffelser bak seg. Kom til færre innlegg enn vanlig. Spilte enkelt til nærmeste mann og holdt seg stort sett i den bakre fireren. Sikker teknikk.
        Anders Rambekk 6

        Tilbake som stopper i går. Litt småtrøbbel med dos Santos innledningsvis, men hevet seg. Flink til å styre headingene sine til medspillere. Tok alltid ut dybde og var sjelden truet på bakromsløp.
        Frode Kippe 6

        Klaring endte med genial frispilling av Mifsud før 0-1. Fikk annullert en selv også. Knuste Flo i lufta og spilte no-nonsense fotball i midten bak. Bauta med masse trøkk i duellene. Vaklet litt mer mot slutten.
        Shane Stefanutto 6

        Sonet karantene mot Start. Sto fint etter og fylte på framover rundt Koren. Hadde heller ingen offensiv trussel mot seg i det VIF ikke spilte med en ren høyrekant. Viste seg tilliten verdig og ryddet opp i stor stil.
        Bjørn Helge Riise 5

        Åpnet målkontoen med seiersmål mot Start. Burde greid å utfordre Hovi enda mer på farten. Legger ned en stor mengde arbeid defensivt. Spilte seg opp utover i kampen.
        Espen Søgård 5

        Ikke en dag uten VIF-hat før kampen. Møtte VIFs bestemann Grindheim i sin posisjon og ble lurt innimellom. Fint skjold foran forsvaret og har sin del av æren for få målsjanser i mot.
        Arild Sundgot 5

        Skjøv Mouelhi ut av laget. Noe anonym og delvis tatt ut av kampen av Skiri før pause. Fant aldri rom å spille i. Bedre og smartere etter pause da VIF flyttet laget høyere opp og ofret seg for laget bakover.
        Robert Koren 6

        Målscorer og kreatør i en og samme spiller. Lurte seg vekk og fikk masse rom til venstre. Derfra kombinerte han meget bra med Mifsud. Jukset litt i den defensive jobbingen, men enorm når han fører ballen.
        Olivier Occean 5

        Fire kamper uten mål før denne. Tapte mye i lufta, men var bedre og sterkere med ballen langs bakken. Imidlertid for ofte feilvendt og dermed lite målfarlig.
        Michael Mifsud 7 BB

        Sto uten seriemål i år før kampen, men etter 13 var " smultringen" spist opp. Utrolig god i 1. omgang med initiativ mot cornerflaggene og vakkert mål. Ble vel mye ego i noen situasjoner da Occean ropte på ballen.
        SUM 11 MANN: 61

        INNBYTTERE:

        Magnus Myklebust

        (13 min. for Mifsud). Kom til muligheter, men ble blokkert.
        Pål Steffen Andresen

        (9 min. for Andersson). Vant alt i lufta, men tråkket på ballen en gang.
        Johan Petter Winsnes

        (1 min. for Koren).
        DOMMER

        Espen Berntsen, Vang FL 6

        Full kontroll. Valgte å "frie" da ballen traff hånda til Stefanutto.
        ANALYSEN

        Mest på spill for VIF, i og med at tap ville stoppe alle muligheter for gull og puste liv i nedrykningsspøkelset i Oslo. Selvtilliten – eller mangelen på sådan hos VIF – preget innledningen. Der Mifsud og LSK gikk rett på kassa, var Vålerenga omstendelig og passive i 1. omgang. Mifsud terroriserte midtstopperne og så dobbelt så rask ut som alle rundt ham de første 45 minuttene.
        VIF gjorde et forsøk etter pause. Satte inn en aktiv Magne Hoseth og flyttet laget høyere opp, men skapte lite bortsett fra noen langskudd. LSK hadde full kontroll og satt veldig godt på ledelsen hele 2. omgang.
        Vurdert av Espen Solbakken og Morten Svesengen.
        RoyVaadal.

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          http://www.rb.no/lokal_sport/lsk-magasinet/article2097132.ece

          Dommeren så ingen hands

          ULLEVAAL:
          Heller ikke etter denne bortekampen kom LSK unna fokus på en dommeravgjørelse som gikk i klubbens favør.
          I FOKUS: Espen Berntsen måtte nok en gang svare for et straffespark han ikke dømte mot LSK.FOTO: SCANPIX




          Av: Morten Svesengen

          Da Jan Derek Sørensen skjøt et innlegg opp i venstrehånda til Shane Stefanutto, ropte alle i blått og rødt på straffe.
          Dommer Espen Berntsen, som også dømte da LSK slapp unna straffe imot i Bergen, hadde ikke sett noen hands i situasjonen. Han fikk heller ikke noe tegn fra assistentdommer Jan Petter Randen som indikerte at Vålerenga burde fått sjansen fra 11 meter.
          – Jeg så ingen hands. Det gjorde heller ikke assistenten min. Jeg har ikke sett noen bilder av situasjonen, sier dommer Berntsen.
          Stefanutto overtok i går kveld rollen som Anders Rambekk har hatt et par ganger tidligere i år, men han følte seg ikke skyldig.
          – Ballen treffer definitivt hånda, men jeg mener det kommer som et resultat av en naturlig bevegelse så lenge jeg løper. Jeg tok definitivt ikke ballen med vilje, sier Stefanutto.
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • RoyVaadal
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2004
            • 4055



            På toppen av alt Bare starten i 1977 var bedre

            ÅRÅSEN:
            LSK skaper mest, scorer mest og troner på toppen av tabellen. Ikke siden 1977 har Åråsen-klubben gjort det bedre i sesongens sju første seriekamper.
            FLYR HØYT: Flyten LSK og Frode Kippe har nå minner om klubbens herjinger på 70-tallet. FOTO: LISBETH ANDRESEN




            Av: Morten Svesengen

            Fem seirer og to uavgjort har gitt kaptein Frode Kippe og LSK en kjempestart. Nå er det LSK alle lagene skal jakte på.
            En ny situasjon for de fleste spillerne, trenerne og lederne som er på Åråsen nå. Men helt vanlig hvis vi går tilbake til den tida da LSK slo igjennom, for 30 år siden.
            De tre eneste sesongåpningene som kan måle seg med den Uwe Röslers mannskap har i år, er nemlig fra 70-tallet.
            Minner om 70-tallet

            I 1977 vant LSK de seks første kampene og fulgte opp med uavgjort i den sjuende. Sesongen endte med at LSK vant både serien og cupen.
            I de to årene før – comebacksesongen 1975 og seriegull-året 1976 – hadde Åråsen-laget med blant annet dagens investor Per Berg som lagkaptein samme uttelling som årets mannskap.
            – Det er hyggelig at starten vår kan sammenliknes med tidligere store sesonger. Men du får ikke meg til å ta av. Jeg tenker allerede på hvordan Molde skal slås, sier LSK-trener Rösler. Det har bare gått noen minutter etter at laget hans har forlatt Ullevaal etter fredagens seier over erkerivalen Vålerenga.
            – En verdensmester

            LSK-manager Jan Åge Fjørtoft har aldri vært borti maken til Rösler når det gjelder å få egne spillerne ned på jorda etter gode kamper.
            – Her er det ingen som får lov til å ta av ett eneste sekund. Uwe er aldri fornøyd – uansett resultat. Det kan være litt slitsomt etter deilige seirer som denne, men samtidig gir det oss et fortrinn til neste kamp. Uwe er verdensmester i nullstilling foran neste kamp, mener Jan Åge Fjørtoft.
            Derfor er det sjelden at de samme 11 spillerne får sjansen i kamp etter kamp.
            – Inntil vi har vunnet noe er det feil å sammenlikne dette laget med forskjellige gode årganger av LSK. Men jeg tror aldri LSK har hatt 15-16 så gode spillere. Det gir Uwe muligheter til å variere, og det betyr at ikke en eneste spiller kan føle seg sikker på å spille neste kamp. En drømmesituasjon, sier Fjørtoft.
            Vil fylle Åråsen

            Nå håper han at publikum kjenner sin besøkelsestid og fyller Åråsen utover sesongen.
            – Vi har foreløpig hatt mellom sju og åtte tusen tilskuere i snitt. Flere av våre konkurrenter trekker opp mot 10.000 flere tilskuere til sine kamper, og det betyr at de tar inn én million mer enn oss hver gang de spiller. Det må vi ta igjen på andre måter. Håpet er at vi kan øke vårt snitt, sier han.
            Allerede tirsdag kommer Molde til Åråsen.
            – Der har vi litt å hevne, sier Rösler – og har blant annet fjorårets cupfinale i tankene.
            RoyVaadal.

            Kommentar

            • RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

              Kopi fra Haddad-skadd-tråden:

              Opprinnelig skrevet av gamle-perta
              Haddad ble hentet av ambulanse, og ble båret ut av garderoben på en spesialbåre som brukes ved ryggskader. Han mistet visstnok førligheten i bena umiddelbart, men skal ha fått den igjen i garderoben.
              Skaden oppsto da Haddad rygget inn i feltet og Gjøvik/Lyns keeper "overfalt" ham bakfra. Tror Haddad fikk knærne hans i ryggen. Vi fikk for øvrig straffe i situasjonen.
              Amulansen kjørte ikke mot A-hus, så kanskje han ble sendt til Ullevål hvor man er spesialister på ryggskader. Materialforvalter Per Svendsen ble med i ambulansen.
              Vi får bare krysse fingrene for at han kommer seg raskt.

              PS: Jeg har bilder når Haddad bæres inn i ambulansen, så dersom noen kan hjelpe meg å legge dem ut, så send gjerne en mail til meg og forklar hvordan: per.tandberg@shf.no.

              Mvh
              Gammer`n
              RoyVaadal.

              Kommentar

              • RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

                Kopi fra LSK2-Gjøvik/Lyn-tråden:

                Opprinnelig skrevet av gilbert
                LSK2 - Gjøvik/Lyn: 3 - 0

                Andrefugla starta med:

                Otto
                JP (kaptein) - Steffi - Lasse Bergan-Foss - Cyril
                Trond - Kasey - Pål
                Kiko
                Andreas - Magnus

                Trond og Pål bytta side halvveis i første omgang; begge har meget gode venstrebein, men kan også bruke høyre, noe vi fikk se flere ganger. Særlig i første omgang viste de to kantene godt blikk for cross-pasninger til hverandre. Etter pause kom Mats Jarnbjo inn for Steffi. Han tok HB, mens JP gikk inn som midtstopper. Shkodran Rexhaj kom inn for Kiko og tok først høyre indreløper i 4-3-3 med Pål på venstre og Magnus, Andreas og Trond foran. Etter fem minutter i andre omgang ble Andreas Haddad alvorlig skada (ribbeinsbrudd ?), tatt ut med båre og siden henta med ambulanse, etter et sammenstøt med keeper, der vi fikk straffe. Deretter gikk vi over til 4-4-2 med flat midtbanefirer av Shkodran, Kasey, Pål og Trond, mens Jørgen Slorafoss kom inn for Andreas sammen med Magnus på topp, og tempoet ble satt ned.

                I første omgang var Fugla meget effektive med 1-0 etter 7 minutter (Magnus på corner fra høyre fra Trond Olsen, med stuss videre fra Lasse), og 2-0 etter 8 minutter (Trond Olsen på innlegg/pasning, litt som Riise mot Start). I resten av kampen var effektiviteten langt lavere, og vi kunne fort satt både 4-0 og 5-0, men det ble med Myklebusts skåring på straffa etter at Haddad ble felt og skada.

                Trond Olsen hadde mye ballkontakt, og da er han god. Han bør snarest kunne brukes på A-laget: Fart, overblikk, vilje til å utfordre, driblestyrke, pasninger og skudd (med begge bein).

                Haddad er god som oppspillspunkt og på hue, og er blitt langt bedre til å sentre (men alt er relativt). Men han hadde flere sjanser både med hue og beina, virka ikke helt skjerpa, og bør kunne utfordre langt mer når han spiller mot andredivisjonslag. Det blir kanskje litt akademisk nå hvis han er ute for flere uker eller mer med skade.

                Pål var aktiv og involvert, og nærmer seg også 11'ern, iallfall lengre innhopp enn de tre minuttene mot Start.

                Kasey er innsatsvillig og god, selv om pasningene framover kanskje ikke var fullt så gode som i forrige hjemmekamp for andrelaget eller i cupkampen, og det var flere balltap på egen halvdel enn jeg likte.

                Steffi (bra) og JP (OK) spilte som en kunne forvente.

                Den eneste fra start utenfra A-stallen, Lasse Bergan-Foss, spilte etter min vurdering en meget god kamp.

                Myklebust skårte to mål, men kunne/burde hatt et par til.

                Cyril Kali spilte bedre på venstreback (godt venstrebein, sterk på hue) enn jeg har sett ham på høyrebacken tidligere, men det betyr antagelig bare at han kommer mer og mer inn i formasjonene våre. Ikke outstanding, men relativt lovende med tanke på A-laget.

                Kikos ene omgang var (endelig) i favorittposisjon, sentralt foran. Her forvanter jeg mye, ut fra muligheten for at han i løpet av sesongen kan måtte veksle på med Sundgot i å erstatte Robbie på denne plassen. Det var tydelig at han trivdes bedre her enn på venstre kant, men likevel ikke totalt overbevisende (foreløpig).

                Shkodran fikk en kjempesjanse alt etter ett minutt av andre omgang, men en dårlig demping ga keeperen ballen. Det er ellers litt vrient å vurdere unggutta i andre omgang, da parolen var å sette ned tempoet, ri på 3-0 og spare krefter for de som er aktuelle for start eller benk mot Molde, bl.a. Myklebust, som fikk beskjeden om å gå mer og ikke løpe så mye ! Likevel dominerte vi kampen og skapte sjanser også utover i andre omgang. Det skulle kanskje bare mangle med dette laget, men tilsvarende kamp mot Gjøvik/Lyn i fjor var ganske jevn; jeg veit ikke om de er svekka, eller andrelaget bare er så mye bedre.

                gilbert
                RoyVaadal.

                Kommentar

                • mr.Jordbakke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3845


                  Andreas Haddad ble kjørt i ambulanse til A-hus, jeg var i kontakt med han i kveld. De hadde ikke funnet noe på røntgenbilder slik at han blir sendt hjem i kveld, men han hadde vondt i ryggen og var mørbanket.
                  Tor A
                  NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                  Mvh
                  Mr.Jordbakke

                  Kommentar

                  • RoyVaadal
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 4055

                    Kopi:

                    Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                    http://www.dagbladet.no/sport/2006/05/15/466258.html

                    [FONT=Arial]Keepere:[/FONT]
                    Rune Jarstein, Odd (kun mot Paraguay, deretter til U21-troppen)
                    Thomas Myhre, Charlton
                    Jan Kjell Larsen, Molde
                    Håkon Opdal, Brann

                    [FONT=Arial]Utespillere:[/FONT]
                    Martin Andresen, Brann
                    Christian Grindheim, Vålerenga
                    John Carew, Lyon
                    Erik Hagen, Zenit St. Petersburg
                    Brede Hangeland, FCK
                    Thorstein Helstad, RBK
                    Jon Inge Høiland, Kaiserslautern
                    Steffen Iversen, RBK
                    Frode Johnsen, RBK
                    Marius Johnsen, Start
                    Frode Kippe, LSK
                    Tommy Svindal Larsen, Odd Grenland
                    Petter Vaagan Moen, Brann
                    Morten Gamst Pedersen, Blackburn
                    Anders Rambekk, LSK
                    John Arne Riise, Liverpool
                    Jan Gunnar Solli, RBK
                    Fredrik Strømstad, Start
                    Kjetil Wæhler, Vålerenga
                    Ole Martin Årst, Tromsø
                    RoyVaadal.

                    Kommentar

                    • gj
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3359

                      VG 12.05.:

                      Håper å føre Lillestrøm inn i ny GULLALDER -
                      Tom Lund: Det å lede serien nå er ikke så interessant
                      Per Berg: Viktigst å spille attraktiv fotball


                      Henning Olsen og Bjørn Delebekk (foto)

                      ÅRÅSEN (VG) Det er gått 30 år siden Per Berg og Tom Lund feiret Lillestrøms første seriegull med kake i hvite mafiadresser . . . - Ja, det er mange hår siden dette bildet ble tatt, ler de to.

                      I dag topper Lillestrøm tabellen, og der de to heltene for 30 år siden styrte begivenhetene på banen - har de i dag sentrale roller som ledere.Per Berg som millioninvestor og medlem av det sportslige utvalget. Tom Lund i kraft av sin posisjon som legende - også han i det sportslige utvalget.
                      Vi snakker om norsk fotballs utvikling, Lillestrøms visjoner for fremtiden og fotball som underholdning - i kjølvannet av Truls Dæhlis nådeløse slakt av eliteserien i mandagens VG.
                      Allerede etter tre serierunder gikk nemlig LSK-investor Per Berg selv ut og sa at han heller ville ha seriesølv med attraktiv fotball enn gull etter elendig underholdning.
                      - Jeg står for det, og jeg må si at jeg er litt enig med Truls Dæhli. Det er voldsomt tempo, fysikk og intensitet, og det går på bekostning av underholdende fotballspill, sier Per Berg.
                      - Investering
                      Han eier i praksis LSK A / S og har allerede spyttet mange millioner inn i jakten på seriegull. Hvor mye vil han ikke si, men da han startet prosessen i 2004, anslo VG beløpet til 15 millioner kroner.
                      Senere har Per Berg sagt at det har kostet mer enn han trodde.
                      - For meg er dette en investering. Jeg ser ikke noe poeng i å kaste penger i et stort sluk. I en snuoperasjon er det nødvendig å bruke penger, men ser jeg at det er et evig sluk, er det ingen vits. Det må være et poeng at det skal bære seg selv, sier han til VG.
                      I 2004 gikk Lillestrøm 17,9 millioner i minus.
                      I fjor var de røde tallene redusert til 1,2 millioner. Og i år ligger det an til overskudd.
                      - Ingen andre klubber enn Rosenborg har klart å tjene penger på fotball i Norge?
                      - Nei, og det kan bare gjøres gjennom Champions League eller heldige spillersalg, svarer Berg.
                      - Hvor langt vil du gå for å tjene penger på Lillestrøm?
                      - Det går en grense et sted, men den er ikke definert, sier Per Berg.

                      Dyrt
                      Og da handler resten av samtalen om fremtiden og hvordan Lillestrøm skal utvikle seg, og hva som er målet.

                      Og det blir en interessant samtale. Her er deler av den: Tom Lund: - Det er dyrt å drive fotball i dag. Vi må opp på et høyere nivå for å være stabilt bærende. Det viktigste er å komme på null i økonomien. Det er en lang vei mot å være blant de to-tre toneangivende lagene i Norge. Det er hard kamp i dag, med fem-seks lag som kjemper. Jeg tror ikke på noen ny Rosenborg-tid. Det blir to-tre topplag, og også disse vil ha negative sesonger. Per Berg: - Det er uenighet i Lillestrøm om mitt utsagn om heller sølv med attraktiv fotball enn gull med dårlig underholdning. Lund: - Jeg er ikke helt enig med Per. Jeg heller litt til at resultatene teller først og fremst. Berg: - Jeg vil også ha resultater, men vi må tore å ta sjansen for å få dem. Vi skal spille attraktiv fotball.

                      - Har det også sammenheng med kraftfotball-stempelet Fotball-Norge har gitt Lillestrøm? Berg: - Hva Fotball-Norge sier betyr ikke så mye. Jeg mener at det i det lange løp er viktig å appellere til publikum. Vi har sett eksempler på lag som har vunnet med kjedelig fotball. Det beste vil være å ha en langsiktig målsetting. Og den er å vinne med offensiv fotball, men da må man gå langsomt fram.

                      - Hva synes du om Lillestrøm i år? Berg: - Jeg er veldig fornøyd med at vi topper tabellen sånn det er nå, for vi har forhåpentligvis mer å gå på. Noe er bra, noe ikke så bra. Jeg vil ikke kritisere trener Uwe Rösler. Vi leder serien, og han har gjort en god jobb foreløpig.

                      - Modig Lund: - Det å lede nå er ikke så interessant. Det som teller er å ta poeng og det jeg kaller å «nærme seg» toppen, som ikke avgjøres før på høsten.

                      - Jeg er overrasket over at det fenomenale arbeidet Nils Arne Eggen gjorde gjennom å dyrke angrepsfotball i sine år i Rosenborg ikke har fått grobunn i Norge. Det går ikke å tro at et lag som blir seriemester 13 år på rad ikke gjør noe som er mye bedre enn alle andre. Rosenborg var tydelige på et offensivt fundament. Filosofien var å skape mer trøbbel for motstanderen enn han kunne stå imot. Da må du være modig, for det kommer motgang. Det er helt utrolig at det ikke har preget norsk fotball mer. Det er det største som har skjedd i Norge, ikke landslaget. Berg: - Rosenborg jobbet langsiktig. Du skal være ganske sta for å stå et sånt løp. Jeg håper det kan være et mål også hos oss. Å utvikle en langsiktig offensiv struktur.

                      Men uansett om Lillestrøm slår Vålerenga på Ullevaal i kveld, og om det skulle ende med seriemesterskap til slutt - offensiv fotball eller ei - så mener Tom Lund at det nettopp er i det lange løp Lillestrøms største bragd ligger: Lund: - Vi rykket opp i 1974. Og alle som har stått bak og klart å holde oss oppe i alle disse årene står for klubbens største prestasjon. Det er enormt.

                      - Større enn alle titler? Lund: - Ja, jeg mener det. Så mange år oppe uten å rykke ned er en stor prestasjon, for alle klubber, inkludert Lillestrøm, har mange minusår i løpet av en så lang periode.
                      Last edited by gj; 15.05.2006, 18:27.

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        RB: Kompleksene LSK må bli kvitt

                        http://www.rb.no/lokal_sport/lsk-magasinet/article2101116.ece
                        • Har ikke slått Molde siden 2003
                        • Uten seier på 16.mai på åtte år
                        • Ti uten seier med dommer Skjerven
                        ÅRÅSEN:
                        LSK er serieleder og stor favoritt hjemme mot Molde. Men for at LSK skal vinne sin sjette kamp på rad må LSK kvitte seg med tre komplekser.
                        INGEN FESTDAG: Bengt Sæternes jublet da LSK ble slått 6-2 på 16. mai for ett år siden. LSK har ikke vunnet på fotballens store festdag siden 1998. SCANPIX .

                        DØMMER TAP: Med Tommy Skjerven som dommer har LSK sjelden hatt suksess. Uten at det nødvendigvis har vært dommerens skyld, er det fakta at LSK kun har vunnet fire av de 21 LSK-kampene har dømt. SCANPIX

                        MOLDE-KOMPLEKS: En seier på de siste ni møtene med Molde er alt LSK kan skryte. Det tyngste nederlaget var i cupfinalen i fjor da Rob Friend kunne juble, mens LSK fortvilte. SCANPIX .
                        Av: Morten Svesengen



                        LSK-trener Uwe Rösler liker ikke å snakke om statistikk. Istedenfor å se bakover på det som har vært, vil Rösler helst å se framover.
                        Men de statistiske utfordringene laget hans står overfor i kveld er så spesielle at vi fikk LSK-treneren til å snakke om det.
                        Og en vond statistikk vil han mer enn gjerne bryte.
                        Det plager Rösler at Molde er en av to klubber som han ikke har klart å beseire siden han overtok som LSK-trener foran 2004-sesongen. Tromsø er den andre. Finaletapet i november plager Rösler enda. At LSK i tillegg kun har vunnet ett av de ni siste oppgjørene mot Molde – uansett arena – forsterker vinnerlysten.
                        – Molde ga oss en leksjon i cupfinalen. Måten vi tapte på var tung å svelge. Jeg har utrolig lyst til å slå Molde. Det regner jeg også med at spillerne har. Hvis jeg hadde vært spiller, kunne jeg nesten ikke ventet på den sjansen de får i kveld, sier Rösler.
                        Og treneren mener laget hans skal ha en god mulighet selv om han har respekt for Molde.
                        – De satser i hovedsak på oppspill mot Rob Friend. Det skal vi stå imot denne gangen, sier han.
                        – Ble dere for opptatt av Friend i cupfinalen, slik at andre Molde-spillere fikk mer plass?
                        – Målene vi slapp inn i cupfinalen hadde ikke noe med vår fokus på Friend å gjøre. Det var individuelle feil som ga dem tre enkle mål. De feilene skal vi ikke gjøre i dag, sier treneren.
                        16. mai – ingen LSK-fest

                        Om laget hans skulle klare det, har de mulighetene til å kvitte seg med ytterligere to negative statistikker i kveld.
                        16. mai har ikke vært en god dag for LSK. Ikke siden Haugesund ble slått 16. mai i 1998 (2-0), har LSK vunnet dagen-før-dagen. Fotballens store festdag har altså ikke vært noen hyggelig dag sett med LSK-øyne.
                        I fjor hadde LSK en av sine aller verste 16. mai-opplevelser da de ble ydmyket av Brann foran et fullsatt stadion i Bergen.
                        da endte det med natt-trening for LSK-spillerne. Rösler lover allerede at spillerne skal få løpe også etter kampen i dag.
                        – Det blir restitusjon rett etter kampen. Men jeg kan garantere at spillerne ikke må løpe til midnatt i år. De får også fri 17. mai, sier Rösler med et smil om munnen.
                        Taper to av tre

                        med Skjerven
                        Det har vært mye fokus på at LSK har hatt dommerne med seg så langt i sesongen. Men de kan i hvert fall ikke beskyldes for at de velger ut sine dommere slik Juventus beskyldes for.
                        Dagens kamp ledes av Tommy Skjerven fra Kaupanger, og med ham som dommer har LSK spilt ti kamper på rad uten å vinne.
                        Totalt har Skjerven dømt 21 LSK-kamper siden 1996. LSK har tapt 13 av dem, mens fire har endt uavgjort. Kun fire ganger har LSK vunnet med Kaupanger-dommeren som kampleder. Forrige gang var mot Start i august 2000 (7-0).
                        LSK har nå spilt 10 kamper på rad uten å tape. Forrige gang klubben tapte var mot Aalesund 2. oktober i fjor. Dommer var Tommy Skjerven.
                        Totalt tapte LSK alle de tre kampene dommeren dømte forrige sesong – mot Brann (2-6), Odd (2-3) og Aalesund (0-1). Rösler mener ikke LSK tapte på grunn av dommeren i noen de av kampene i fjor.
                        – Vi hadde ingen grunn til å klage på dommeren i de kampene. Jeg regner ikke med at dommeren vil avgjøre i kveld heller, sier Rösler.

                        Kommentar

                        • gamle-perta
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2004
                          • 2418

                          Papirutgaven til VG har i dag en stor reportasje om LSK som har hentet inn mental hjelp fra USA. En kar som er født uten armer, og som har kommet seg opp og fram her i livet mye pga mental styrke, snakket med spillerne i går. Til høsten kommer han tilbake og skal jobbe mer systematisk:
                          - Jeg kan ikke gjøre en eneste av dere til en sterkere fotballspiller, men jeg kan gjøre dere til sterkere personer, sa han blant annet.
                          Amerikaneren har tidligere jobbet med Miami Dolphins og skrevet flere bøker om temaet.

                          Mvh
                          Gammer`n - som ikke finner saken på VG Nett.
                          Mvh
                          Gammer´n (Per T)

                          Kommentar

                          • morten
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 2156

                            LSK får mental hjelp

                            Badekar
                            http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                            Kommentar

                            • Kjell.T.Ring
                              Poll St. Ring
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Dec 2005
                              • 11796

                              Rambekk klar for større oppgaver

                              Rambekk klar for større oppgaver


                              GLADMELDING: LSK-stopper Anders Rambekk fikk i går vite at Åge Hareide ønsker hans tjenester. Her i duell med Daniel Freheim Holm. ( )
                              Relaterte klubber
                              Lillestrøm
                              Stiftet: 02.04.1917
                              Hjemmebane: Åråsen
                              Tilskuerrekord: 13595
                              Neste kamp: 16.05.2006 Lillestrøm-Molde
                              Mer om Lillestrøm

                              Relaterte artikler

                              Relaterte ligaer


                              LILLESTRØM: Siden overgangen fra Odd har Lillestrøms Anders Rambekk vært brukt på en rekke forskjellige plasser på banen. Men da han fikk tillit som midtstopper lot landslagssjef Åge Hareide seg imponere.
                              DIREKTE 18.00: LSK - MOLDE


                              Av: André Almløv
                              Publisert: 16.05.2006 kl. 10:21
                              Da Hareide nylig offentliggjorde troppen til privatkampene mot Paraguay og Sør-Korea, ble mange overrasket da de så Rambekks navn. Det ble han selv også.
                              - Dette var uventet, men veldig hyggelig. Å bli tatt ut i landslagstroppen er en inspirasjon for fremtiden, sier 29 år gamle Anders Rambekk, som aldri har spilt med flagget på brystet.
                              Midtstopperkollega Frode Kippe ble også tatt ut i troppen. Sammen har de storspilt for serielederen så langt.
                              - Dette er hele laget sin fortjeneste. Vi har gjort det bra og da drypper det på noen av oss. I fjor var det Start som gjorde det bra og fikk folk på landslaget, sier Rambekk.
                              Rambekk forklarer noe av Lillestrøms suksess med at laget behersker de dårlige baneforholdene som har rådet i seriestarten like godt som de behersker gode baner. Men han gleder seg til banene blir bedre så laget kan vise hva de kan langs bakken.
                              - Mange lag lider under de dårlige baneforholdene. Kanskje har vi flere strenger å spille på i og med at vi behersker å slå langt i tilegg til å spille langs bakken Vi har mye mer å gå på i forhold til det vi har vist så langt, sier Rambekk.
                              Lillestrøm har så langt vært seriens beste lag, men mange har fokusert på dommeravgjørelser som har gått lagets vei. Rambekk vil ikke høre snakk om at dommerne har hjulpet laget til serieledelse.
                              - Vi har spilt bra og fortjener det vi har oppnådd. Vi fokuserer på oss selv og bryr oss ikke så mye om hva dommerne gjør eller motstanderne sier, avslutter han.
                              Lillestrøm stiller dette laget mot Molde: (4-4-2) Heinz Müller – Christoffer Andersson, Frode Kippe, Anders Rambekk, Shane Steffanutto – Bjørn Helge Riise, Espen Søgård, Arild Sundgot, Robert Koren – Michael Mifsud, Olivier Occean
                              Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                              Kommentar

                              • Kjell.T.Ring
                                Poll St. Ring
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Dec 2005
                                • 11796

                                FXT - Riise vil spille mot storebror

                                Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                Kommentar

                                • dIsTurBeD
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2004
                                  • 668



                                  Frykter albuen til Friend


                                  LSK-trener Uwe Rösøer frykter albuen til Molde-spiss Rob Friend mer enn han frykter selve Molde.
                                  -Jeg håper dommeren følger med på albuebruken av hensyn til mine spilleres sikkerhet. Jeg vil ikke se at noen av dem blir skadet, sier LSK-trener Uwe Rösler. Midtstopper Frode Kippe fikk et ublidt møte med albuen til Hannes Sigurdsson i fjor, men håper på en fair duell med Friend.



                                  Dagens Uwe...

                                  Kommentar

                                  • Gale Isbre
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2005
                                    • 1164

                                    Fra RB (http://www.rb.no/lokal_sport/lsk-mag...e2103011.ece):

                                    3-0 ga pausekjeft

                                    ÅRÅSEN:

                                    (LSK- Molde 3-0). LSK-trener Uwe Rösler var ikke fornøyd med det laget hans presterte i starten mot Molde. Spillerne ble derfor møtt av kjeft da de kom inn i til pause med 3-0-ledelse.

                                    Av: Morten Svesengen

                                    - Jeg var ikke fornøyd med måten vi åpnet kampen på. Det er ikke slik LSK skal åpne kamper på hjemmebane. Et bedre lag kunne straffet oss, sier Rösler.

                                    Det var først og fremst åpningskvarteret tyskeren tenkte på. Og landslagsuttatte Anders Rambekk synes det var greit at spillerne ble møtt av en tordentale da de kom inn i garderoben med sesongens hittil største ledelse.

                                    - Uwe hadde rett i at åpningen ikke var bra. Vi skal ikke starte slik, og vi fortjente derfor kjeften vi fikk, sier Rambekk.

                                    Etter at Olivier Occean hadde sendt laget i ledelsen etter 19 minutter, var det meste tilbake til det normale på Åråsen.

                                    LSK holdt trykket oppe og økte ledelsen to ganger det neste kvarteret ved Michael Mifsud og Occean. Da kunne LSK-spillerne gå til garderobehvilen med en trygg ledelse.
                                    Transport mot tre poeng

                                    De neste 45 minuttene ble en transport-etappe mot tre nye poeng. Det så ut som begge lagene var mer opptatt av å spare krefter til den neste seriekampen søndag enn å skape sjanser.

                                    Rösler var fornøyd med jobben spillerne hans leverte etter hvilen.

                                    - Spillerne gjorde en profesjonell jobb. De fikk beskjed om å holde mer på ballen og ikke bruke altfor mye krefter. Vi er inne i et tøft kamp-program, og har en ny poengmulighet mot Stabæk allerede søndag. Den har vi lyst til å benytte oss av, og da kan vi ikke sløse med kreftene, sier Rösler.
                                    Uten tap til ferien

                                    Tyskeren er opptatt av å fortsette den positive trenden. Sammen med spillerne har han satt seg ett mål:

                                    - Vi skal ikke tape noen kamper før vi tar VM-ferie i juni, sier han.

                                    Tar vi med de tre siste kampene fra 2005, har LSK nå 11 strake seriekamper uten tap. Hvis det går som Rösler håper, vil det øke til 14 før ferien. I de tre neste kampene skal LSK møte Stabæk (B), Sandefjord (H) og Tromsø (B).

                                    Kommentar

                                    • Kjell.T.Ring
                                      Poll St. Ring
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Dec 2005
                                      • 11796

                                      På TV2 i dag (fotballXtra) ble koren valgt som den største profilen i TL i år.
                                      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                      Kommentar

                                      • Torolf
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 9574

                                        Dagbladet: To bra topplag

                                        http://www.dagbladet.no/sport/2006/05/16/466426.html

                                        To bra topplag


                                        GODE NOK FOR GULL? Esten Sæther mener både Lillestrøm og Brann holder mål.
                                        Foto: Scanpix

                                        EAS_38();

                                        Etter fotballens jubelkveld virker både LSK og Brann sterke nok. Hvis de ikke blir lurt i sommersalget.

                                        ESTEN O. SÆTHER
                                        Tirsdag 16.05.2006, 22:42
                                        oppdatert 23:43
                                        VÅRENS mest bortkasta tribunesport har vært å fortelle hvor dårlig stell det er i norsk fotball. I en sport som foreløpig bare beregnes etter en nasjonal tabell, er det omtrent en like slumsete øvelse som fotballen blir for de fleste på vårskeive norske gressplener.
                                        Foreløpig har kritikernes argument vært at dette ikke ser særlig vakkert ut. Det krever ikke mye til syn for å bli med på den iakttakelsen. Verre er det å bruke estetikk som den eneste standarden i kampsporten fotball.
                                        Muligens blir det ikke spesielt vakkert om Lillestrøm holder tabelledelsen helt til slutt.
                                        Men det er sportslig bra nok.
                                        DET HAR Romeriks-klubben allerede antydet med innsatsen i skandinaviske Royal League.
                                        Fortsettelsen i Tippeligaen viser at LSK både har trøkk, variasjon i det offensivet spillet, de rette profilene og bredden i stallen til holde helt ut.
                                        Usikkerheten ligger mest i tvungent salg av nøkkelspillere og hvilke økonomiske ressurser som da eventuelt kan frigjøres i miljøet rundt Åråsen.
                                        DET ER nettopp størrelsen på klubbkassa som har gjort Rosenborg, Vålerenga og Brann til like store gullfavoritter på forhånd. Ingen har bedre muligheter til å utnytte den økonomiske veksten i klubbfotballen enn Norges tre største byer.
                                        Størrelsen har ligget der så lenge det har vært spilt klubbfotball her i landet. Det nye er den raske endringen av fotballen til ren kapitalsport der kjøp underveis i sesongen tilsynelatende deler ut kortstokken på nytt.
                                        FORHOLDET mellom penger og suksess behøver heldigvis ikke være så tett. Start-suksessen i fjor viser hvor mye det er å hente på taktisk jobbing, men samtidig forteller sørlendingenes trøbbel i oppfølgingen om sårbarheten:
                                        ** En litt liten stall, uflaks med langvarige skader og vips var ikke Tom Nordlies gode fotballfilosofi helt god nok.
                                        For tross alt er det bare et halvt år siden Start med omtrent det samme laget leverte den flotteste klubbkampen som noen gang er spilt i Norge. Da ble Vålerenga slått 3 - 0 på en Kristiandsand-kveld der den ellers så trauste nasjonalsporten vår fikk en fremmedartet magisk realisme.
                                        Nå ble det tap 1 - 2. Det forteller ikke om noen plutselig sportslig krise i norsk fotball. Bare om hvor utsatte for tilfeldigheter de middels store klubbene tross alt er.
                                        FOR OM Start må slite videre i bunnen, blir det garantert ikke VIF som rykker ned. Til det er Oslo-klubben rett og slett blitt for mektig med bra ledelse, rutinert støtteapparat og midler til å investere seg ut av krisa.
                                        Bare den lukseriøse bruken av Jan Derek Sørensen illustrerer mulighetene i en slik norsk storklubb.
                                        I mange år har en skadefri Jan Derek vært førstevalg på landslaget fordi han har et par offensive egenskaper med internasjonal klasse. En slik spiller kan ikke så mange av Tippeligaklubbene ha på benken, men Kjetil Rekdal har tatt seg råd til nettopp det.
                                        Og det har ikke nødvendigvis vært feil utnyttelse, selv om Jan Dereks toppkamp mot Start tilsynelatende viser det motsatte.
                                        DET SNUR seg kjappere i fotball enn i alle andre idretter.
                                        Det var lite som tydet på Jan Deek Sørensen suksess eller VIF-seier før Lars Martin Engedal etter et drøyt kvarter viftet med armen for offside i stedet for å følge Sørensens løp inn i bakrommet. Inntil da hadde alt sett ut som om hjemmelaget endelig spratt direkte opp på fjorårsnivået.
                                        Dit kom forøvrig nesten både VIF og Start. Så bra ble bunnkampen på en humpete matte, og så mye kvalitet ligger det i den norske klubbfotballen bare spretten blir litt mer forutsigbar.
                                        DA GÅR det an å skjønne at seriens to topplag LSK og Brann egentlig er gode nok, og at de ivrige kritikerne av klubbfotballen med fordel kan ta seg en liten pause i anledning nasjonaldagen.
                                        Nå går det an å flagge at det tross alt spilles grei fotball i lille Norge også.

                                        Kommentar

                                        • sparwasser
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jun 2005
                                          • 3185

                                          - LSK har mer å gå på

                                          LILLESTRØM (VG Nett) Lillestrøm har mer å gå på enn laget har vist til nå. Det mener Uwe Rösler.
                                          Av ERIK SØNSTELIE





                                          FORNØYD: LSK-trener Uwe Rösler var fornøyd etter 3-0-seieren mot Molde. Men han mener laget hans har mye å gå på. Foto: Cornelius Poppe / Scanpix



                                          Selv om Romerike-laget troner på toppen i norsk fotball etter åtte serierunder, fastslår LSK-treneren at forbedringspotensialet er betydelig.

                                          - Ja. Vi kan bli flinkere med ballen. Taktisk er det mye å hente. Det samme fysisk. Mentalt er det også mye vi kan jobbe med, sier Rösler.

                                          - Vi har så mange unge spillere. De kan nå så langt de bare vil. Hvor langt de når, får vi se, legger den tidligere tyske storspilleren til.

                                          - Uwe Rösler blir aldri fornøyd. Han ser stadig ting å forbedre. Det passer meg veldig bra, sier LSKs midtbanekriger Espen Søgård.

                                          Seks strake

                                          Etter 3-0 seieren over regjerende cupmester Molde på Åråsen er han strålende fornøyd. Seks seriekamper uten tap har 27-åringen ikke opplevd før. Sist LSK klarte noe lignende, ble klubben seriemester.

                                          Han gir hovedtrener Uwe Rösler og hjelpetrener Gunnar Halle hovedæren for at det gamle storlaget fra 70 og 80-tallet igjen er øverst på tabellen i eliteserien.

                                          - Vi er spillere fra flere land. Vi har ulike personligheter. Det er en utfordring å få en slik gruppe til å funger sammen. Men det har Uwe og Gunnar klart. De har vært utrolig flinke, roser Søgård.

                                          Han trekker spesielt frem Rösler som taktiker.

                                          - Han får oss til å gi alt i alle situasjoner. I tillegg har et utrolig sterkt konkurranseinstinkt. Det smitter også på oss spillere, sier han.

                                          27-åringen fra Fetsund, som nå er en av spillerne med lengst fartstid i klubben, synes det aldri har vært morsommere å spille for kanarifuglene.

                                          - Jeg har ikke vært på noe lignende, selv ikke som juniorspiller i Lillestrøm, sier Søgård

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎