Er det fornuftig at "Vi er Fugla" har tatt over som Åråsens hymne?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Totti21
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3499

    #21
    Mitt inntrykk er iallefall at den "almenne" Lillestrøm supporteren liker "vi er fugla" en "Lillestrøm kanaris". Har aldri sett så mange skjerf over hodet på Åråsen før som mot Fredrikstad. "Lillestrøm kanaris" er ingen god hymne, den fungerer bedre på feltet.

    Kommentar

    • Serbern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 5496

      #22
      Satt på RB og der hørte jeg en del klage over at den var alt for lang.

      Den kan bli en bra hymne hvis hele stadion synger og musikken ikke står på for høyt på anlegget. Høres beder ut når hele stadion synger enn når det er en cd som står på og alle bare står med skjerfa over hue.

      Kommentar

      • Kølla Riisa
        Seniormedlem
        • Jun 2004
        • 1021

        #23
        Først vi er fugla og så Hymna etterpå funker veldig bra. Er mye mere trøkk på hymna etter "vi er fugla
        Uenig, det er slitsomt med to sånne sanger etter hverandre. Blir heller ikke det samme når man står med skjerf, to-stangs og flagg over hodet 2 sanger på rad. For det første blir det altfor lenge(7-8min) og for det andre virker det hele så utrolig regisert.

        Vi er fugla er en laidback godsang, men Lillestrøm kanaris er Lillestrøm hymna og derfor håper jeg den blir spilt fremover.

        Kommentar

        • chrissp
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2004
          • 2403

          #24
          Etter innleggene her, så virker det som hymna "Lillestrøm kanaris" kanskje ikke er så tydelig som hymne likevel.... At da man skal si klart og tydelig fra til LSK om noe mange ikke er enig i, virker litt i overkant for min del.

          "Lillestrøm kanaris" er grei, men heller ikke noe mer. I en hymne bør man synge om eget lag - ikke andre - og nettopp derfor blir "Vi er fugla" et bedre valg.

          Så er det selvfølgelig dette med tradisjon da. Viktig nok akkurat det, men i dette tilfelle virker det jo som "Lillestrøm kanaris" ikke har så klar oppslutning likevel. "Vi er fugla" har samtidig et større potensiale til å få alle med seg, siden det er en kjent og kjær melodi.

          Teksten til Mr. Jordbakke er jo rett og slett nydelig.

          Om "Vi er fugla" bør være hymne eller ei skal jeg ikke si sikkert, men på kort tid har den utkonkurrert "Lillestøm kanaris" for min del.
          Bølerkanaris

          Kommentar

          • Fugla- patriot83
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jan 2005
            • 1241

            #25
            Opprinnelig skrevet av KFL109
            Da jeg skrev mitt forrige innlegg trodde jeg i min naivitet at dette var avtalt mellom klubben og KFL-styret. Det bærer argumentasjonen preg av. Med ny supporter-CD rett rundt svingen hvor Vi er Fugla er en av låtene, så hadde det heller ikke vært et overraskende grep.
            Jeg kan informere at det er Øyvind & Egil som står bak CD-prosjektet. Jeg kan også fortelle at både Øyvind & Egils "Hymna/Vi Er Lillestrøm" og Jordbakkes "Vi Er Fugla" er med.

            LSK har vel ingenting med denne plata å gjøre ettersom jeg forstår.
            -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
            Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

            En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

            Kommentar

            • Marius_LSK
              Juniormedlem
              Bøffel
              • Mar 2007
              • 28

              #26
              Det var mye mer trøkk i "Vi er Lillestrøm kanaris", enn i "Vi er fugla". Syns dem burde spille begge jeg! Men "Vi er fugla" burde ikke overta som hymne. Men dem kan spille den til andre tider.
              ULTRAS LILLESTRØM!

              Kommentar

              • gamle-perta
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2004
                • 2418

                #27
                Opprinnelig skrevet av Serbern
                Satt på RB og der hørte jeg en del klage over at den var alt for lang.

                Samme hørte jeg på feltet.
                Kanskje to vers i stedet for fire...?


                Mvh
                Gammer`n
                Mvh
                Gammer´n (Per T)

                Kommentar

                • egil
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2005
                  • 1119

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av Fugla- patriot83
                  Jeg kan informere at det er Øyvind & Egil som står bak CD-prosjektet. Jeg kan også fortelle at både Øyvind & Egils "Hymna/Vi Er Lillestrøm" og Jordbakkes "Vi Er Fugla" er med.

                  LSK har vel ingenting med denne plata å gjøre ettersom jeg forstår.

                  Må nesten melde meg på diskusjonen jeg også. Jeg må innrømme at jeg ble noe overrasket over at "Vi er fugla" ble introdusert som "hymne" på mandag. Dette hadde ikke Øyvind eller jeg hørt noe om, og vi har nettopp sendt CD plata til trykk hvor en litt annen versjon av "Hymnen" (Lillestrøm Kanaris) er med som nest siste sang, og hvor plata avlsuttes med "Vi er fugla". Det blir jo litt teit at LSK ikke diskuterer dette med verken KFL eller oss når LSK vet at det er ny plate på gang! Nå står det "Hymnen" på coveret, og det er det for seint å få gjort noe med, nå.....

                  Jeg er forøvrig litt enig med de her inne som mener at ingen av de to sangene egentlig egner seg helt som hymne. Jeg ser gjerne for meg en ny hymne en gang i tiden, men jeg mener at den låta uansett ikke bør være en coverlåt. En hymne skal være noe helt eget etter min smak. Om det er jeg eller andre som skriver den låta er selvsagt helt likegyldig for meg.

                  Jeg mener uansett at LSK burde diskutert dette med noen!
                  KFL - medlem nr 23

                  Kommentar

                  • Rathsmeister
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2006
                    • 561

                    #29
                    Merkevarebygging

                    Enig med argumenter som at "Vi er fugla" er for "laid back" som hymne (for øvrig en fantastisk tekst Jordbakke), og at det ikke er bra at "Lillestrøm Kanaris" nevner diverse lag i teksten da en hymne kun skal handle om eget lag.

                    Mener det riktige er å gå tilbake til "Lillestrøm Kanaris", i påvente av en mulig bedre kommende hymne.

                    Ved å skifte sang, til et ikke fullgodt alternativ mener jeg LSK skyter seg selv i foten. Etter min mening er hymnen med på å prege LSK som merkevare.

                    Etter min mening er det viktig å bestemem seg for et fullgodt alternativ, og stå fast ved denne i all fremtid. På dette området mener jeg LSK har et stort forbedringspotensial.

                    Bare tenk på hvor viktig YNWA er for ramma rundt kampene til Liverpool.

                    Å bygge opp hymna som en del av merkevaren LSK vil ta lang tid, etersom det etter min mening krever tradisjon for å få hymna synlig nok for andre enn oss. Det er viktig at andre supportere forbinder kamper på Åråsen med en spesiell sang og settingen dette skaper før kampen.
                    Blir derfor for dumt og watte opp volumet, når det man oppnår er at KFL får en følelse av avmakt når det gjelder kampen om desibel......
                    Mvh
                    Martin Raths

                    Kommentar

                    • Fugla- patriot83
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2005
                      • 1241

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av egil
                      Jeg mener uansett at LSK burde diskutert dette med noen!
                      Helt enig her.

                      Man kødder ikke akkurat med ei hymne, selv om det er mange delte meninger...
                      -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                      Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                      En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                      Kommentar

                      • egil
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Oct 2005
                        • 1119

                        #31
                        Hver låt på CD' en (17 stk) har også forord før teksten blir trykket, noe som bidrar til at tekstheftet blir særdeles omfangsrikt......

                        Slik ser det ut foran Hymnen (Lillestrøm Kanaris)

                        Egil: Lillestrøm Kanaris ble første gang utgitt på The Barmates (Øyvind&Egil) første LSK- CD i 1995. Det var nok den mest allsangvennlige låta derfra, og den ble utgitt på nytt i 1996 i en kortere versjon med bare refrenget. Den synges ofte på tribunen, og det er blitt tradisjon å heve sine gulsvarte skjerf over hodet under fremførelsen. Sangen har i de senere år blitt en hymne på Åråsen, hvor den spilles over anlegget før spillerne kommer inn på banen. Dette er en spesialversjon som ikke tidligere er utgitt, hvor Kanari-Fansen innleder.



                        Så Kommer betegnelsen "Hymnen" med Lillestrøm Kanaris i parentes, og teksten

                        Hadde som sagt vært greit å fått høre om dette på forhånd når plata skal være i handelen mot slutten av måneden...... :twisted:
                        KFL - medlem nr 23

                        Kommentar

                        • Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3499

                          #32
                          En hymne skal være til for alle som holder med Lillestrøm, og ikke bare KFL. Er enig i at LSK burde diskutert dette med noen, men hvem er "noen"? Man må iallefall ikke glemme at det er 5-6000 andre som møter opp på Åråsen og kanskje har en mening om hva som egner seg best som hymne. Drømmen må vel være å få en hymne som alle gule på Åråsen vil synge etter? Derfor synes jeg "Lillestrøm Kanaris" er ett dårlig alternativ siden den også omhandler andre lag, og kanskje er vanskeligere for den noe mindre hardbarka LSK patrioten og identifisere seg med.
                          Men er også enig i de som sier at hymnen ikke burde være en coverlåt, og kanskje ikke på så mye som 4 vers.

                          Kommentar

                          • Rathsmeister
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • May 2006
                            • 561

                            #33
                            Et minimum bør jo være styret i KFL.

                            Få kontakt med mindre hardbarka supportere blir vanskeligere....
                            Mvh
                            Martin Raths

                            Kommentar

                            • antikris
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Oct 2005
                              • 520

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av Errevs
                              Har jeg forstått det slik at "vi er fugla" har tatt over som den nye hymna??

                              hva skjer?
                              "vi er lillestrøm kanaris" er vår hymne, den skal spilles på anlegget og synges før hver hjemmekamp med skjerfet over hodet og med stolthet.
                              Ikke faen at den nye gitarkameratene"ish" sangen skal ta over for den.

                              en aldri så liten skandale etter min mening.
                              Enig med deg. "Vi er fugla" gjør meg flau langt inn i sjela. Jævla gitarkamerater-rippoff sentimental-drit. Sorry hvis jeg fornærmer noen nå, men sånn føler jeg det hvertfall. Jeg var på kamp med 4 kompiser og alle reagerte på at "lillestrøm kanaris" ikke ble spilt.

                              Kommentar

                              • kunden
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 2315

                                #35
                                Synes også den sangen er en lidelse. Bortesupporterne har heller ingen problemer med å overdøve den. Men det kjipeste er at man kjeder seg gløgg ihjæl, og de siste minuttene før kampstart virker som en evighet.
                                Er ikke rockegruppa El Caco fra Lillestrøm(området)? De kan vel snekre sammen en litt mer typisk rocka fotballsang.

                                Kommentar

                                • Rathsmeister
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2006
                                  • 561

                                  #36
                                  Personlig mener jeg man bør gå tilbake til "Lillestrøm Kanaris", til man finner en sang som er god nok til at utvalget bak sangen er stort nok...

                                  Deretter bør man holde seg til den sangen i mange år fremover....

                                  Her må man oppfordre ulike band/artister til å lege en hymne...
                                  Mvh
                                  Martin Raths

                                  Kommentar

                                  • KFL109
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 1958

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av Rathsmeister
                                    Bare tenk på hvor viktig YNWA er for ramma rundt kampene til Liverpool.
                                    You'll never walk alone er vel verdens mest kjente tribunesang.

                                    For øvrig ikke bare en coverlåt - hele teksten er cover, og har ikke en eneste hentydning til Liverpool FC. (Noe som forklarer den nesten mer heftige, men mindre kjente, bruken i forbindelse med kampene til Celtic.)

                                    Rett og slett en datids-hit fra Gary & the Pacemakers adoptert til tribunebruk, ikke ulikt hva våre uvenner i en Osloklubb gjorde med en sang om ei kjerke.

                                    Nå har jeg ingen god definisjon av ordet "hymne", men for meg er det noe høytidsstemt, salmeaktig. Jeg mener vi trenger en sånn type sang. Vi er Fugla er ikke langt unna.

                                    Men jeg har sunget høylytt med på Lillestrøm Kanaries tidligere, og skal på ingen måte slutte med det hvis den blir spilt på kampene framover!
                                    Vidar Evje

                                    Kommentar

                                    • McGuffy
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 5096

                                      #38
                                      Opprinnelig skrevet av antikris
                                      Jævla gitarkamerater-rippoff sentimental-drit.
                                      Tror nok heller det var motsatt, kamerat.

                                      For egen regning: Skal Vi er Fugla spilles, så MÅ det kuttes et vers. Den blir for lang. Mener det beste er å kutte det tredje.

                                      Kommentar

                                      • Rathsmeister
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • May 2006
                                        • 561

                                        #39
                                        Opprinnelig skrevet av KFL109
                                        You'll never walk alone er vel verdens mest kjente tribunesang.

                                        For øvrig ikke bare en coverlåt - hele teksten er cover, og har ikke en eneste hentydning til Liverpool FC. (Noe som forklarer den nesten mer heftige, men mindre kjente, bruken i forbindelse med kampene til Celtic.)

                                        Rett og slett en datids-hit fra Gary & the Pacemakers adoptert til tribunebruk, ikke ulikt hva våre uvenner i en Osloklubb gjorde med en sang om ei kjerke.

                                        Nå har jeg ingen god definisjon av ordet "hymne", men for meg er det noe høytidsstemt, salmeaktig. Jeg mener vi trenger en sånn type sang. Vi er Fugla er ikke langt unna.

                                        Men jeg har sunget høylytt med på Lillestrøm Kanaries tidligere, og skal på ingen måte slutte med det hvis den blir spilt på kampene framover!
                                        Klar over det du sier der. Henvisningen til YNWA var for å få pekt på hvor viktig en hymne kan bli dersom den varer over mange år. Fullstendig klar over at hymna vår ikke kommer i nærheten.


                                        Det jeg vil skal skje for LSK i denne sammenheng er at de skal opparbeide en hymne som blir kjent i landet. en Viking- supporter skal med en gang han hører LSK få tanker om hymna inn i hodet sitt.
                                        På sikt tror jeg faktisk dette kan gjøre klubben vi alle er glad i mer konkurransedyktig med andre, da dette på sikt kan skape nye supportere...
                                        Mvh
                                        Martin Raths

                                        Kommentar

                                        • aguado
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Nov 2006
                                          • 448

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av McGuffy
                                          Tror nok heller det var motsatt, kamerat.

                                          For egen regning: Skal Vi er Fugla spilles, så MÅ det kuttes et vers. Den blir for lang. Mener det beste er å kutte det tredje.
                                          Motsatt? Du mener altså at Halleluja-kameratene rippet sangen fra "Vi er Fugla" som igjen rippet sangen fra Leonard Cohen?

                                          Spiller forsåvidt ingen rolle hva du mener. Selv om teksten er bra så gir melodien til "Vi er Fugla" assosiasjoner til bibel-gnukk og søndagsmesser fra Sørlandet. Og da betyr det ikke så mye hvor sangen kommer fra, så lenge Halleluja-kameratene har ødelagt hele melodien.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎