Heinz Müller fikk 2 kampers karantene

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • chrissp
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2004
    • 2403

    Opprinnelig skrevet av Torolf
    Müller kan spille i kveld, fordi utestengelsen først trer i kraft når dommen er rettskraftig. Han må stå over neste cuprunde, hvis ikke LSK tar til fornuften og anker en feilaktig dom.
    LSK har allerede tatt til fornuften.

    La nå Heinz og klubben fokusere på det som tross alt er det viktigste i tiden som kommer: gjenerobring av serieledelsen og fortsatt cup-spill.
    Bølerkanaris

    Kommentar

    • mooph
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Aug 2005
      • 1496

      Opprinnelig skrevet av gamle-perta
      Jeg tror nok NFF behandlet saken etter tette samtaler med dommeren
      ...
      Tror også man har brukt mer tid på taktikk en regeltolkning.
      Og det har kanskje vært riktig..?
      Og når er neste gang reglene settes til side etter mediapress eller f.eks. som følge av økonomiske godtgjørelser til privatpersoner?

      Bare poenget med at det er mulig og "tilpasse situasjonen til reglene" etter ønske virker noe skummelt i mine øyne.
      Fugla mot nye høyder

      Kommentar

      • Nightfox
        -Brannsupporter-
        Bøffel
        • May 2006
        • 24

        Endelig skjer det noe i riktig retning i norsk toppfotball. Jeg er en forkjemper for fair play, og synes at slike ikke har noe på en fotballbane å gjøre. Jeg gidder ikke gå dypt inn på om Müller gjorde det med vilje eller ikke, for det er særdeles irrelevant. Men jeg velger å tro at det var en uheldig bevegelse. Uten å analysere den noe merkverdige vinklingen og bevegelsen venstrekneet får.

        Dere vil selvfølgelig forsvare deres egne spillere til det fulle, og det forstår jeg. Jeg skal ikke påstå at jeg hadde forsvart min egen spiller i en sånn situasjon, siden jeg er så for fair play som jeg er (..men hvem vet?). Nok om det.

        Vi er alle enig om at situasjonen er særdeles uheldig, uansett om det var med overlegg eller ikke. Spørsmålet er da om vi bare skal glemme situasjonen, late som ingenting og gå videre til neste runde i tippeligaen. Jeg mener "nei". Tippeligaen er nok ute av kurs som det er, og før eller siden ville det kommet en reaksjon. Jeg er glad reaksjonen endelig har kommet. Det ville vært et veldig dårlig signal å bare latt situasjonen passere, spesielt til fremtidige situasjoner og utfall i fremtiden.

        Selvfølgelig føler dere det forskjellsbehandlet. Og det er selvfølgelig uheldig at det er dere det går først ut over. Men å si at det kun kunne skjedd med dere er vel å dra det litt langt. Det er tross alt snakk om en unødvendig situasjon der det fort faktisk kunne vært direkte rødt kort om dommmeren hadde sett situasjonen. For situasjonen er ikke noe pen i det hele tatt. Og at han da får to kamper mener jeg er helt greit.

        Jeg kan trekke noen sammenligninger som dere sikkert vil mene er litt på kanten. Müller sier det er en del av sin hoppeteknikk. Det kan godt hende, uten å granske Müller noe mer nevneverdig. Men det fritar han ikke for å sette motspillere i fare (faktisk i livsfare) og det fritar heller ikke han for suspensasjon. Jeg vil trekke sammenligninger med Eirik Bakke. Han har vært i England i mange år nå, hvor de tillater litt grisespill, stygge taklinger og så videre. Derfor har det blitt en del av hans spillestil å takle stygt i forhold til andre spillere i Norge. Eirik Bakke kan ikke si at "det er en del av hans takleteknikk" å gå inn med knotter først, og lignende. For han utsetter andre spillere for fare.

        Vi kan også trekke sammenligninger med Håvard Flo (Og Olivier Occean). Begge har en helt jævlig hoppeteknikk når de skal heade, og utsetter andre spillere for fare med albuene sine. Men de er vel ikke unnskyldt av den grunn? Hadde dommeren sett de situasjonene, hadde de jo blitt utvist på flekken. Albuer er ikke tillatt av den grunn at det er en del av dems teknikk.

        Alt i alt er dette et steg i riktig retning for et mer fairspillende fotballnorge. NFF må reagere på slikt grisespill, om det så er med overlegg eller ikke. Det gjelder alle 14 lag i tippeligaen, og alle lag under i divisjonssystemet. Også mitt lag. Håper de fleste av dere klarer å se mellom fingrene, og forstår hvorfor Müller blir suspandert. Men ja, det er synd at NFF forskjellsbehandler. Men det er feil at Lillestrøm er den eneste klubben i Norge som ville blitt dømt for slike situasjoner.

        Kommentar

        • mooph
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2005
          • 1496

          Opprinnelig skrevet av Nightfox
          NFF må reagere på slikt grisespill, om det så er med overlegg eller ikke.
          Jeg vil ikke diskutere dommen, den er grei nok. Det jeg stiller meg veldig skeptisk til er at NFF kan 'bøye' sine egne regler og dermed i prinsippet kan overprøve hva som helst, når som helst, av hvilken grunn som helst.

          Vi må få videodømming på banen nå!
          Fugla mot nye høyder

          Kommentar

          • Speeder
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2006
            • 951

            Opprinnelig skrevet av Nightfox
            Men det er feil at Lillestrøm er den eneste klubben i Norge som ville blitt dømt for slike situasjoner.
            Nå er det jo faktisk slik att LSK er den eneste klubben som har blitt dømt for en slik situasjon. Tidligere har utvalget sagt att de ikke kan overprøve dommeren, men de kan de når det er en spiller fra LSK som står for handlingen.
            Tore Galgerud

            Kommentar

            • Øyvind
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2006
              • 292

              NFF - er det mulig

              Nå har alle parter, det være seg Müller og Fevang, Start og LSK uttalt at de er feridge med saken. Vel og bra er det. Debatten kommer sikkert til å gå videre, men ikke i det omfang som de seneste dager. Igjen vel og bra.

              Så, er det NFF kommer på banen! Selveste fotballpresidenten og generalsekretæren lar seg intervjue av aftenposten på saken.



              Hva er det de tenker med? Her sier både klubb og spillere at saken er død, så klarer de ikke la vær å kommentere på hva Bjørnebye sa da han hørte dommen. Med den eneste konskvens at saken får ytterligere oppmerksomhet. Synes ikke Bjørnebye har fremstått særlig sympatisk i denne saken, men allikevel. Jeg synes bare dette illustrerer hvor langt bak må dette forbundet befinner seg, både når det gjelder hensynet til klubbene og ikke minst å vite sitt eget beste.

              Riktignok avslutter Espelund med at saken fra NFFs side legges død, men herregud! I tillegg klarer hun å si at uttalelsen ikke vil få konsekvenser for Bjørnebye, hvorfor sier hun dette? Bare for å illustrere at de kunne forfulgt han om de hadde vært villige til å tøye dette såkalte regelverket i denne saken også.

              Makan altså. Dette var litt frustrasjon som måtte ut.

              Nei, kjære NFF, legg kunstgress på Ullevaal og skru av lyset når dere går!

              Kommentar

              • Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

                Dette er vel det eneste fornuftige NFF har sagt om saken.

                Kommentar

                • RoyVaadal
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2004
                  • 4055

                  Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                  Tror også man har brukt mer tid på taktikk en regeltolkning.
                  Og det har kanskje vært riktig..?
                  Vi kan jo ikke ha et regelverk som NFF ikke følger, de gangene det passer dem. Reglene er der for å sikre lik behandling av alle parter. Dersom ikke regelverket alltid skal følges, så kan man like gjerne fjerne regelverket eller de delene av regelverket man ikke alltid følger.

                  Vi følte oss jo rimelig makteløse når NFF viser til regelverket når de unngår å gi Hannes straff for albuen mot Kippe. Så viser det seg at det ikke bare var regelverket som var i veien likevel.
                  RoyVaadal.

                  Kommentar

                  • Nightfox
                    -Brannsupporter-
                    Bøffel
                    • May 2006
                    • 24

                    Opprinnelig skrevet av mooph
                    Jeg vil ikke diskutere dommen, den er grei nok. Det jeg stiller meg veldig skeptisk til er at NFF kan 'bøye' sine egne regler og dermed i prinsippet kan overprøve hva som helst, når som helst, av hvilken grunn som helst.

                    Vi må få videodømming på banen nå!
                    Og det er jævlig synd, og noe jeg ikke forsvarer i det hele tatt. Dessverre er NFF en gjeng med nisser, og det får dere unngjelde for. Skulle alt vært rettferdig, hadde det allerede skjedd mye videodømming, og dere hadde ikke kommet i denne uheldige situasjonen. Men vi kan alle være enig om at, selv om det er til pass for dere, dette er generelt sett bra for fotballnorge, og en milepæl for et fairspillende land, selv om NFF sikkert gang på gang i fremtiden og vil forskjellsbehandle og urettferdiggjøre lag.

                    Opprinnelig skrevet av Speeder
                    Nå er det jo faktisk slik att LSK er den eneste klubben som har blitt dømt for en slik situasjon. Tidligere har utvalget sagt att de ikke kan overprøve dommeren, men de kan de når det er en spiller fra LSK som står for handlingen.
                    LSK er vel den eneste som har blitt dømt for en sånn situasjon fordi LSK er de eneste som har vært oppi en sånn situasjon. Du kan gjerne nevne Pärsson (?) og Sigurdsson mot Brann, men nå er det en gang sånn at alle er mennesker, og når en alvorlig hendelse hender flere ganger, må man en gang innse at man må være tilbøyelig og revurdere reglene, i stedet for å stå håndfast på sine egne regler og se sportens sjel bli svartere og svartere.

                    De siste år har jeg nesten gitt opp håpet om at fotballen skal bli fair igjen, på grunn av alle mulige slue triks som finnes. Det er nesten ikke lys i enden av tunellen.

                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                    Vi kan jo ikke ha et regelverk som NFF ikke følger, de gangene det passer dem. Reglene er der for å sikre lik behandling av alle parter. Dersom ikke regelverket alltid skal følges, så kan man like gjerne fjerne regelverket eller de delene av regelverket man ikke alltid følger.

                    Vi følte oss jo rimelig makteløse når NFF viser til regelverket når de unngår å gi Hannes straff for albuen mot Kippe. Så viser det seg at det ikke bare var regelverket som var i veien likevel.
                    Som jeg sa over.. Når en alvorlig hendelse hender igjen og igjen må man en gang innse at man må revurdere regelverket og slå ned på det.

                    Kommentar

                    • aguado
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2006
                      • 448

                      Opprinnelig skrevet av Nightfox
                      Som jeg sa over.. Når en alvorlig hendelse hender igjen og igjen må man en gang innse at man må revurdere regelverket og slå ned på det.
                      Nøyaktig hvilken alvorlig hendelse er det du referer til som "hender igjen og igjen"? Mener du angrepsspillernes gjentatte og stadige mer alvorlige angrep på keeper?

                      Kommentar

                      • Nightfox
                        -Brannsupporter-
                        Bøffel
                        • May 2006
                        • 24

                        Nei, situasjoner som får/kunne fått alvorlige følger. Som H. Sigurdssons farlige spill i sesongoppkjøringen, Joakim Pärssons hårreisende takling på Eirik Bakke som kunne ødelagt hele hans resterende fotballkarriere, og nå Heinz Müllers farlige spill mot Start.

                        Kommentar

                        • Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

                          Opprinnelig skrevet av Nightfox
                          Du kan gjerne nevne Pärsson (?) og Sigurdsson mot Brann, men nå er det en gang sånn at alle er mennesker, og når en alvorlig hendelse hender flere ganger, må man en gang innse at man må være tilbøyelig og revurdere reglene, i stedet for å stå håndfast på sine egne regler og se sportens sjel bli svartere og svartere.
                          Reglene bør endres av dem som bestemmer reglene, ikke av dem som er satt til å håndheve dem.

                          Kommentar

                          • erlando
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2006
                            • 858

                            Siden det å gå opp med begge knærne tydeligvis er det verste man kan finne på å gjøre på en fotballbane - hvorfor er det INGEN som har startet en heksejakt på Roy Miller?


                            Etter hva jeg kan se har ikke Roy Miller måttet svare på ett eneste spørsmål fra verken riks- eller lokalmedia i etterkant av episoden.
                            Ja til pause i pausen!

                            Kommentar

                            • _Jonern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 4377

                              Nei, si det. Merkelige greier
                              ..................

                              Kommentar

                              • mr.Jordbakke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3845

                                Opprinnelig skrevet av Nightfox
                                De siste år har jeg nesten gitt opp håpet om at fotballen skal bli fair igjen, på grunn av alle mulige slue triks som finnes. Det er nesten ikke lys i enden av tunellen.
                                Vel, det er vel ikke en sannhet at fotballen alltid har vært mer fairspillende tidligere. I FA-cupfinalen i 1957 brakk keeper Wood kravebeinet etter en rugbytakling av McParland. I dag hadde forseelsen gitt rødt kort, men i '57 ble det dømt mål.
                                NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                Mvh
                                Mr.Jordbakke

                                Kommentar

                                • mr.Jordbakke
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 3845

                                  Opprinnelig skrevet av Nightfox
                                  Som jeg sa over.. Når en alvorlig hendelse hender igjen og igjen må man en gang innse at man må revurdere regelverket og slå ned på det.
                                  Heinz-saken var et uhell. Alle hevder at keepere bruker kneet for å beskytte seg selv. I dette tilfellet hadde Müller høyre kne oppe, men da Fevang kommer løpende mot keepers venstre side løfter han det venstre kneet for å beskytte seg. En merkelig manøver, vil mange hevde. Hva hadde skjedd hvis han hadde løftet kun det venstre kneet for å beskytte seg? Ville vi sett den samme heksejakten da? Jeg tror neppe keepere kommer til å slutte med å beskytte seg selv på denne måten.

                                  Fotball er en kontaktidrett og skader/uhell vil oppstå, men å la uhell forandre regler og regletolkninger blir for drøyt.
                                  NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                  Mvh
                                  Mr.Jordbakke

                                  Kommentar

                                  • junior
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2006
                                    • 492

                                    Opprinnelig skrevet av erlando
                                    Siden det å gå opp med begge knærne tydeligvis er det verste man kan finne på å gjøre på en fotballbane - hvorfor er det INGEN som har startet en heksejakt på Roy Miller?


                                    Etter hva jeg kan se har ikke Roy Miller måttet svare på ett eneste spørsmål fra verken riks- eller lokalmedia i etterkant av episoden.
                                    Hva ville NFF gjort om det var mot en motspiller?
                                    ------- Forza Fugla! -------

                                    Kommentar

                                    • Superstefan
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 2180

                                      Opprinnelig skrevet av junior
                                      Hva ville NFF gjort om det var mot en motspiller?
                                      Hva ville NFF gjort hvis det var en LSK spiller
                                      Fotograf Kreativ Kanaris

                                      KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

                                      Kommentar

                                      • Nightfox
                                        -Brannsupporter-
                                        Bøffel
                                        • May 2006
                                        • 24

                                        Opprinnelig skrevet av erlando
                                        Siden det å gå opp med begge knærne tydeligvis er det verste man kan finne på å gjøre på en fotballbane - hvorfor er det INGEN som har startet en heksejakt på Roy Miller?

                                        Etter hva jeg kan se har ikke Roy Miller måttet svare på ett eneste spørsmål fra verken riks- eller lokalmedia i etterkant av episoden.
                                        Jeg hadde faktisk tenkt å kommentere den saken, men jeg synes mine innlegg var lange nok fra før av, heh.

                                        Men unnskyld meg, dere klarer vel å se hvorfor man mistenkeliggjør Müller for å gjøre det med vilje med sin merkelige manøver, istedet for Roy Miller der det oser uhell ut av samme situasjonen? Det er det samme som å kreve at Hoås (?) som datt over Dagfinn Enerly skulle gjort det med vilje. Roy Miller gjør ingen unaturlige bevegelser. Heller ikke Hoås. Derimot gjør blandt annet Pärsson det, og nå Heinz Müller. Og med litt ekstra godvilje kan man nesten (ey, ikke vinkle dette som om at jeg nå sier at det er det) tolke Miller <-> Hoftun en duell, mens Heinz Müllers kne bare så vondt og unødvendig ut. Derfor har ikke han måttet forklare seg.

                                        Opprinnelig skrevet av Superstefan
                                        Hva ville NFF gjort hvis det var en LSK spiller
                                        Herligheeeeeeeeeeeeet. Slutt å synes så JÆVLA synd på deg selv da. Så jævla lavmål.

                                        Kommentar

                                        • MortenA
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2007
                                          • 3404

                                          Så argumentasjonen er at hvis en blir skadet av medspillere er det uhell, men er det motspillere så er det med vilje? Dette blir å sette det veldig på spissen, men nå har det jo vært nok av eksempler hvor medspillere har sloss eller kranglet både på og utenfor banen.

                                          Det de fleste av oss reagerer på er at det blir forskjellsbehandlet av forbundet fordi mediapresset har blitt for stort. Hadde Sigurdsson og Parsson blitt straffet hadde de færreste av oss reagert, men når lignende episoder tidligere har blitt avfeid med regelverket og nå ikke blir håndhevet er det grunn til å reagere.

                                          Vil forbundet gå inn neste gang en angriper løper inn i en keeper som har hoppet, eller er det bare skaden som gjør at de reagerer? Kan se for meg mange situasjoner fremover hvor angripere stormer inn i keepere på jakt etter ballen.
                                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                          Kommentar

                                          Working...