LSK Sesongen 2017

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tor Olav
    Juniormedlem
    Bøffelpromp
    • Aug 2016
    • 17

    Hvem skal være i 3-eren på midten da?

    Kommentar

    • Sailor Man
      Moderator
      • Jun 2007
      • 1330

      Jeg tenker at man sikkert kunne stilt en ellever i 4-3-3 som ser slik ut:

      Udoji - Tagbajumi - Knudtzon
      Mathew - Charles - Krogstad
      SKM - Kippe - Amundsen - Haakenstad
      Origi

      Men jeg håper (og tipper) vi fortsetter i samme formasjon som før, omtrent som dette:

      Udoji - Knudtzon
      Rafn - Krogstad - Mathew - Brenden
      SKM - Kippe - Amundsen - Haakenstad
      Origi

      Synes Brenden har vært positiv og håper han får sjansen til å spille seg inn på laget. Samme med Krogstad, som ikke har levd helt opp til forventningene så langt. Tror han også kan ha godt av å få spille fast.

      Kommentar

      • gilbert
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 3174

        Opprinnelig skrevet av Tvilling
        Melgalvis trolig ute resten av sesongen, og Bonke solgt. Hvilke rokkeringer gjør Arne nå?
        Håper han bruker Charles for Bonke og Brenden eller Krogstad for Aleks. Charles har fått stor tillit og er blinka ut nettopp som erstatter for Bonke. Krogstad har fått tillit på kant før, og har mer erfaring, men har vist svært variabel form, mens Erlandsen har sagt Brenden (og Ajeti) er nærmere 11'ern enn de selv tror. Håper ikke han bruker Krogstad sentralt, flytter Erling ned på høyre kant, og starter med Udo og Tag. Tagbujami kan komme inn for Udo (som oftest holder i ca 70 min) med en halvtime igjen å spille.

        gilbert

        Kommentar

        • Sailor Man
          Moderator
          • Jun 2007
          • 1330

          Opprinnelig skrevet av gilbert

          Håper han bruker Charles for Bonke og Brenden eller Krogstad for Aleks. Charles har fått stor tillit og er blinka ut nettopp som erstatter for Bonke. Krogstad har fått tillit på kant før, og har mer erfaring, men har vist svært variabel form, mens Erlandsen har sagt Brenden (og Ajeti) er nærmere 11'ern enn de selv tror. Håper ikke han bruker Krogstad sentralt, flytter Erling ned på høyre kant, og starter med Udo og Tag. Tagbujami kan komme inn for Udo (som oftest holder i ca 70 min) med en halvtime igjen å spille.
          Jeg har ikke sett Charles spille, men vanligvis trenger de nigerianske gutta litt tid til å sette seg ordentlig inn i systemet og til å forstå rollene sine. Derfor tenker jeg at det kanskje kan være litt tidlig å sette ham inn, særlig i en så viktig posisjon som sentral midt. Når det gjelder spissparet, håper jeg vi kan fortsette med det eneste paret som har fungert i år og heller bruke Tag som innbytter i starten. Hvis han er så god som vi håper på kan det være en idé å bruke Erling på kanten.
          Last edited by Sailor Man; 04.08.2017, 12:12. Begrunnelse: Forrige post mente ikke det var noen god idé å bruke Erling på kanten..

          Kommentar

          • Tor Olav
            Juniormedlem
            Bøffelpromp
            • Aug 2016
            • 17

            Enig med Sailor Man, usikker på nivået til Charles, og har troa på Krogstad på sentral midt, men er Charles god nok, så har jeg ingenting mot at han brukes

            Kommentar

            • vermu
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2008
              • 1729

              Detta tar jo helt av. Kjøp av spillere og 4-årskontrakter. Nye tider på Åråsen. Vi er ikke lenger avhengige av å signere halvdårlige Bosmannspilere på korte kontrakter.

              Kommentar

              • Tor Olav
                Juniormedlem
                Bøffelpromp
                • Aug 2016
                • 17

                Hvis det er sånn at Udo ikke kommer til å forlenge, så må jeg si jeg er glad for at Arne valgte å heller bruke Krogstad, som har kontrakt lengre, og da gi han tillit

                Kommentar

                • Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3499

                  En ekstremt viktig uke i vente nå med to kamper som vil definere resten av sesongen.

                  Foreløpig er vi i rute til å ta 38 poeng med samme poengfangst som nå ut sesongen. Det vil være fire poeng mer enn vi tok i fjor, men med den dalende formen og mange møter mot motiverte lag som enten kjemper om medalje eller mot nedrykk er jeg redd det kan forverres fremover.
                  Det virker dessverre som om noe av lufta gikk ut av ballongen med seieren over vif, og at man nå forsøker å mobilisere maks på semifinalen mot Molde. Det blir for meg vinn eller forsvinn ift om sesongen er å regne som en opptur fra i fjor eller ikke. En cupfinale vil definitivt redde sesongen, men om vi ikke lykkes med dette, så er jeg spent på hvordan resten av sesongen blir seende ut ift engasjement.

                  Heldigvis har vi en hjemmekamp mot RBK kjapt etterpå, som det definitivt ikke bør mangle motivasjon for å ødelegge for, og som vil trekke publikum til Åråsen.

                  Dette blir nok de to siste mulighetene for å skape en interessant sesongavslutning og bygge opp entusiasme foran de siste 7 kampene. Heldigvis virker nedrykk å være et stykke unna, og det trengs nok ikke så veldig mange flere poeng for å holde seg unna der slik denne sesongen ser ut i bunnen.

                  Kommentar

                  • Roll75
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2007
                    • 834

                    Er nå litt redd for at dette kan bli en stygg uke. Jeg klarer ikke å se for meg hvordan det skal bli seier i noen av de to neste kampene. Etter en periode tidligere med nye spillere inn og litt sving over sakene, synes jeg at pila nå peker nedover. Heldigvis er ikke tabellsituasjonen helt kritisk, og regner med 2-3 3-poengere til.

                    Kommentar

                    • dollyholly
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jul 2007
                      • 965

                      Er blitt nevnt at laget har trent knallhardt i landslagspausen. Har de trent for hardt?

                      Kommentar

                      • Gjest

                        Selv om det ble uavgjort mot Kristiansund så ser det bra ut på hjemmebane for tiden. De siste 6 kampene i Eliteserien har endt med 4 seire og 2 uavgjort. Nå har seierene vært mot lag som er på samme nivå som LSK eller dårligere (Tromsø, Viking, Strømsgodset og Søpla), og uavgjort mot lag på tilsvarende nivå (Stabæk og Kristiansund). Tidligere på sesongen møtte vi bedre lag uten suksess, for eksempel tap mot Brann, Sarpsborg og Odd. Om tapene kom som et resultat av bedre motstand, eller at vi stilte med en mindre samspilt lag med spillere i posisjoner de ikke hørte så godt hjemme i er vanskelig å si, men går for en kombinasjon av de faktorene. Så hadde vi spilt kampene nå så ville det nok sett annerledes ut - men sikre kan vi ikke være.
                        Gjenstående hjemmekamper er RævBK, Sogndal, Aalesund og Røkke & Gjelsten. Vil tro at vi i beste fall ender med 2 seire, 1 uavgjort og 1 tap på disse.
                        På bortebane så har vi ikke vært like gode. De 6 siste kampene har endt med 1 seier, 4 uavgjort og 1 tap. Det positive å ta med oss er at vi spilte uavgjort mot Sarpsborg, og slo Stabæk. Kan nevne at vi før den tid (det vil si den 7. siste bortekampen spilte uavgjort mot RBK). Vi har igjen Tromsø, Odd, Brann og Sandefjord. Vil anta at disse kampene ender med 1 seier, 2 uavgjort og 1 tap. Vi vil i så tilfelle ende på 40 poeng. Noe som gjør at laget holder seg i Eliteserien med god margin, og havner på et sted mellom 6. og 9. plass. Vil bli veldig overrasket om det ender særlig annerledes. Har i så tilfelle hatt en sesong som forventet, med et solid fundament for neste sesong.
                        Så tror jeg det er realistisk med uavgjort og ekstraomganger mot Molde. Hvor det er helt bingo hvordan den kampen og eventuelt neste kamp ender. Håper virkelig at cupen blir helt gull i år.
                        Funfact: De siste 12 kampene (eller for å være mer nøyaktig: de siste 6 hjemmekampene + de siste 6 bortekampene) har LSK tatt 4. mest poeng av alle lagene i Eliteserien, sammen med Brann og Sarpsborg, det vil si 20 poeng. De eneste som har tatt mer er RBK med 26, Molde med 23 og Haugesund med 22.
                        Last edited by Gjest; 19.09.2017, 13:12.

                        Kommentar

                        • brune stakkeland
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2012
                          • 864

                          Kan ikke verifisere tallgrunnlaget, men skal være hentet fra Strata. LSK er laget med fjerde best differanse mellom expected goals for og expected goals imot. Sarpsborg, Brann og rbk er lagene foran.

                          Kommentar

                          • Funchaloe
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2011
                            • 511

                            Opprinnelig skrevet av brune stakkeland
                            Kan ikke verifisere tallgrunnlaget, men skal være hentet fra Strata. LSK er laget med fjerde best differanse mellom expected goals for og expected goals imot. Sarpsborg, Brann og rbk er lagene foran.
                            Dette kan umulig stemme, vi samler da ikke på fjerdeplasser.
                            Custodes
                            Contra o futebol moderno!

                            Kommentar

                            • brune stakkeland
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jan 2012
                              • 864

                              Opprinnelig skrevet av Funchaloe

                              Dette kan umulig stemme, vi samler da ikke på fjerdeplasser.
                              Sikkert derfor vi har latt være å score så mye som vi burde

                              Kommentar

                              • woody
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2005
                                • 374

                                På full fart inn i nedrykksfare igjen. Hvis det ikke blir poeng mot Tromsø neste runde så er vi i sumpa igjen ......
                                woody

                                Kommentar

                                • Ketil Cantona
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 6813

                                  Jeg har vært stadig positiv. Men, Tromsø borte uten Amundsen ser jeg ikke frem til. Gutan er på full fart fremover. Plukket til seg en slant med poeng.
                                  Frykter spøkelset, men tror det likevel skal gå greit med tanke på nedrykk/kvalikk.

                                  Kommentar

                                  • kunden
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 2291

                                    Kan bli spennende å se Kippe og Anton sammen fra start om ikke annet. Hvis da ikke SKM går inn som stopper, men håper på Anton. Synes han har fortjent det. Han ihvertfall ikke gjort seg bort såvidt jeg kan huske.

                                    Kommentar

                                    • trigz
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 7029

                                      SKM kan ikke spille stopper. Men jeg håper han bytter plass med Rafn.
                                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                      Kommentar

                                      • Gjedda
                                        Seniormedlem
                                        Forumsadist
                                        • Apr 2015
                                        • 147


                                        Sportslige mål for elite herrer. Resultatmål, egenproduksjon og utenlandskjøp.

                                        I år er nå målet å redde plassen og å bli norgesmester.

                                        Det gjelder å etablere konkrete mål og premisser i sportsplanen. Men når det gjelder fotballfilosofi er jeg skeptisk til at
                                        man prøver å legge sterke føringer for treneren på hvilken fotballstil klubben skal stå for. Trenerens fleksibilitet bør ikke
                                        begrenses slik at vi absolutt må spille fotball på en bestemt måte. Veldig få trenere ville følt seg bekvem med slike føringer.

                                        Det første som må erkjennes er at en trener i en elitserieklubb må veie nåtid og overlevelse mye tyngre enn fremtid og utvikling.
                                        Han har nesten alltid følelsen av å sitte på lånt tid og får derfor sjelden anledning til å legge så stor vekt på langsiktige
                                        løsninger som han egentlig kunne tenkt seg. Det må derfor aksepteres at han har full frihet til å ta ut sitt lag for hver enkelt
                                        kamp og bestemme hvordan laget skal spille. På dette område må treneren være fullstendig suveren uten innblanding. Derfor skal ikke
                                        sportsplanen binde spillemåten på noen som helst måte. Spillestil og spillemønster er trenerteamets domene.Treneren skal være bundet
                                        av klubbens verdier. Ellers så bør han ha flest mulig frihetsgrader om spillemåte og hvordan spillertroppen skal disponeres.

                                        Utvilkingsaspektet må være innbakt i klubbens verdier som vil være klubbens DNA. Alle som jobber i og med klubben skal ikke være
                                        i tvil om hva klubben står for.

                                        Tilrettelegge for at klubbens spillere får riktig matching. For at klubben skal forsikre seg om at klubbens yngre talenter får
                                        utvikle seg på rette arenaer må derfor dette styres via hvilke spillere man vil ha i spillertroppen. Den langsiktige tenkningen må
                                        klubbledelsen ta ansvar for, og styre dette som premissleverandør for treneren og å etablere gode samarbeidsavtaler med de andre
                                        klubbene i regionen. Mer og bedre samarbeid med de øvrige klubbene i regionen er et gode.

                                        Det viktige er å vinne noe. Gjør resultatmålene så konkret som mulig og legg ikke lista på noe som ikke betyr all verden. Derfor,
                                        ikke noe topp 5 eller annet slikt tullball som ikke resulterer i noen klingende mynt. Nei overordnet mål bør være minst en medalje
                                        i hver 5 års periode, og minst ett seriemesterskap og ett NM i hver 10 års periode. Vi skal ofte være med å kjempe om medaljer.
                                        En konsevens av dette er for eksempel at en resultatrekke på 3,10,11,11,10 er bedre enn 4,5,7,5,6. Med et slikt resultatmål blir
                                        viktigeheten av medalje mye større enn å være et jevnt og stabilt godt lag. Det innebærer også at man må ha handlingsrom for å satse
                                        skikkelig i sesonger hvor muligheten for medalje er gode selv om det går på bekostning av satsingen senere. I sånne sesonger sitter dermed
                                        spillersalg langt inne. Og i visse perioder må man dermed måtte akseptere at topping blir viktigere enn å utvikle et stabilt topplag.
                                        Slike resultatmål er vanskelig å få gjennomslag for i en kultur som den norske fordi her på berget er hederlige resultater bra nok
                                        sålenge man bare unngår dårlige resultater.

                                        På grunn av vår historie som det lengstlevende laget i toppserien betyr derimot det å unngå nedrykk også ekstra mye. Det blir en
                                        viktig premiss fordi det er blitt en viktig identitesbærer for klubben. Vi er laget som aldri røkker ned. Det er en av de
                                        viktigste grunnene til at vi er så hata av andre supportere, og at hatet heldigvis vokser seg større for hvert år som går. Alle
                                        andre håper derfor vi røkker ned. La det aldri skje. Smågutta lærer fort at at holder du med LSK så er du hata av alle andre. Men
                                        fort lærer man seg også at LSK er den sterkeste overleveren i norsk fotball. En LSK supporter er ikke en hvilken som helst annen
                                        hvermansen supporter. LSK er klubben som alle andre liker å dykke under vann, men som aldri synker. Og uansett hvor mye hemmet man
                                        har blitt av skadene man har pådratt seg av en oppvekst som en hvermansen supporter, ligger det under alle lag med hat en stor
                                        beundring og misunnelse for at tiden går, men LSK består i toppserien. Det er en klubb man ikke er likegyldig til. Derfor blir
                                        også uttrykket om årets LSK utgave som "Laget som nekter å gi seg" så lett absorbert av media og appellerer til folk fordi det
                                        allerede er et befestet inntrykk at dette overlevelsesgenet er innpodet i LSK sjelen.

                                        Et annet viktig sportslig mål vil være å utvikle i snitt en egenprodusert elitseriespiller annet hvert år. I dag er Afrika
                                        importen blitt viktig både i sportslig og økonomisk henseende, men ulempen er at den går for mye utover vår lokale forankring. Dette
                                        er i ferd med å bli en ren kortsiktig forretningsdrift som fortrenger mulighetene for at mange lokale spillere skal få en reell
                                        sjanse til å spille for LSK. På sikt vil en slik strategi gjøre interessen og engasjementet for klubben mye mindere enn den kunne ha
                                        vært. Vi bør satse mer på å få fram spillere fra egen region fordi ringvirkningene i et langsiktig perspektiv er så enormt mye
                                        større med en slik strategi. LSK sine røtter skal være i vår region og det bør gjenspeiles på banen. Det må derfor settes klarere
                                        grenser for utenlandskvoten i LSK troppen. For eksempel kan kvotegrensen være satt til maks 4. Man begynner nå også å se tendenser
                                        til at denne importsatsingen ikke lenger har like gode forutsetninger for å være bra butikk da gode bud på elitseriespillere er
                                        sjelden i disse dager.

                                        Og dersom man ikke bare så ensidig satser på akademi tilnærmelsen som den eneste vei for å fram gode spillere så tror jeg faktisk det
                                        er mulig å fram bedre lag med mindre utenlandsk innslag. Ensidig fokus på å utvikle spillere i LSK akademiet har jeg liten tro på.
                                        Mange av de dyktigste spillerne landet har fremfostret har hatt en allsidig idrettsbakgrunn i unge år, og først spesialisert seg for
                                        fotball mye senere enn det akademiene legger opp til. Det store problemet med fotball akademiene er at de er så lite åpne for at
                                        spillerene også har interesse og lyst til å bedrive andre idretter. De skal ha monopol på utøveren. Klubbens store sønn er jo stjerneeksempelet
                                        på hvor nyttig en friidrettsbakgrunn kan være for å utvikle et fantastisk fotballsteg. Arne har jo på forbilledlig vis fått mer
                                        nyttig løpskapasitet inn i troppen. Hvorfor stoppe der. Hvorfor ikke også får inn mer spesifikk løpstrening på hurtighet og
                                        kvikkhet. Hvor mye har ikke den lille magikeren fra Rosario i Argentina trent på å forbedre sin enestående stegfrekvens og kvikkhet i
                                        sideforskyvningen. Det er med gjentatte spesifikke øvelser talentet formes til begavelse.

                                        Kommentar

                                        • Totti21
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Mar 2004
                                          • 3499

                                          Opprinnelig skrevet av Gjedda
                                          Men når det gjelder fotballfilosofi er jeg skeptisk til at
                                          man prøver å legge sterke føringer for treneren på hvilken fotballstil klubben skal stå for. Trenerens fleksibilitet bør ikke
                                          begrenses slik at vi absolutt må spille fotball på en bestemt måte. Veldig få trenere ville følt seg bekvem med slike føringer.

                                          Det første som må erkjennes er at en trener i en elitserieklubb må veie nåtid og overlevelse mye tyngre enn fremtid og utvikling.
                                          Han har nesten alltid følelsen av å sitte på lånt tid og får derfor sjelden anledning til å legge så stor vekt på langsiktige
                                          løsninger som han egentlig kunne tenkt seg. Det må derfor aksepteres at han har full frihet til å ta ut sitt lag for hver enkelt
                                          kamp og bestemme hvordan laget skal spille. På dette område må treneren være fullstendig suveren uten innblanding. Derfor skal ikke
                                          sportsplanen binde spillemåten på noen som helst måte. Spillestil og spillemønster er trenerteamets domene.
                                          At en trener til enhver tid sitter på lånt tid, og ikke kan legge så stor vekt på langsiktige løsninger er hele årsaken til at fotballstil og filosofi skal og bør styres fra klubben, og ikke treneren. Det er også langt billigere enn å gjøre omveltninger i spillerstallen hver gang det kommer inn en trener med sitt fokus på "nåtid og overlevelse" som du sier. Trenerne er de ansatte som i snitt er kortest tid i en fotballklubb, og bør naturligvis ikke være "suveren uten innblanding".
                                          Trenere vil naturligvis føle seg bekvem med å jobbe på denne måten. Spesielt fordi treneren man skal ansette skal passe inn i den samme filosofien, og ønske å jobbe med å videreføre og utvikle den, ikke gå egne veier. Da har man i så fall ansatt feil trener. I et ansettelsesforhold er det også ganske naturlig at arbeidsgiver kan legge føringer på jobben din, og hva som kreves før du får tilbud om den og velger å takke ja til den. Det har etter hvert blitt en ganske vanlig måte å jobbe på for trenere rundt om i Europa. Det er kun et fåtall trenere som får lov til å definere en klubb helt selv, og de få unntakene gjør de jo denne jobben for fremtidige trenere også.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎