LSK Sesongen 2017

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • G-Man
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2011
    • 3149

    Opprinnelig skrevet av Gjedda
    Sportslige mål for elite herrer. Resultatmål, egenproduksjon og utenlandskjøp.

    I år er nå målet å redde plassen og å bli norgesmester.

    Det gjelder å etablere konkrete mål og premisser i sportsplanen. Men når det gjelder fotballfilosofi er jeg skeptisk til at
    man prøver å legge sterke føringer for treneren på hvilken fotballstil klubben skal stå for. Trenerens fleksibilitet bør ikke
    begrenses slik at vi absolutt må spille fotball på en bestemt måte. Veldig få trenere ville følt seg bekvem med slike føringer.

    Det første som må erkjennes er at en trener i en elitserieklubb må veie nåtid og overlevelse mye tyngre enn fremtid og utvikling.
    Han har nesten alltid følelsen av å sitte på lånt tid og får derfor sjelden anledning til å legge så stor vekt på langsiktige
    løsninger som han egentlig kunne tenkt seg. Det må derfor aksepteres at han har full frihet til å ta ut sitt lag for hver enkelt
    kamp og bestemme hvordan laget skal spille. På dette område må treneren være fullstendig suveren uten innblanding. Derfor skal ikke
    sportsplanen binde spillemåten på noen som helst måte. Spillestil og spillemønster er trenerteamets domene.Treneren skal være bundet
    av klubbens verdier. Ellers så bør han ha flest mulig frihetsgrader om spillemåte og hvordan spillertroppen skal disponeres.

    Utvilkingsaspektet må være innbakt i klubbens verdier som vil være klubbens DNA. Alle som jobber i og med klubben skal ikke være
    i tvil om hva klubben står for.

    Tilrettelegge for at klubbens spillere får riktig matching. For at klubben skal forsikre seg om at klubbens yngre talenter får
    utvikle seg på rette arenaer må derfor dette styres via hvilke spillere man vil ha i spillertroppen. Den langsiktige tenkningen må
    klubbledelsen ta ansvar for, og styre dette som premissleverandør for treneren og å etablere gode samarbeidsavtaler med de andre
    klubbene i regionen. Mer og bedre samarbeid med de øvrige klubbene i regionen er et gode.

    Det viktige er å vinne noe. Gjør resultatmålene så konkret som mulig og legg ikke lista på noe som ikke betyr all verden. Derfor,
    ikke noe topp 5 eller annet slikt tullball som ikke resulterer i noen klingende mynt. Nei overordnet mål bør være minst en medalje
    i hver 5 års periode, og minst ett seriemesterskap og ett NM i hver 10 års periode. Vi skal ofte være med å kjempe om medaljer.
    En konsevens av dette er for eksempel at en resultatrekke på 3,10,11,11,10 er bedre enn 4,5,7,5,6. Med et slikt resultatmål blir
    viktigeheten av medalje mye større enn å være et jevnt og stabilt godt lag. Det innebærer også at man må ha handlingsrom for å satse
    skikkelig i sesonger hvor muligheten for medalje er gode selv om det går på bekostning av satsingen senere. I sånne sesonger sitter dermed
    spillersalg langt inne. Og i visse perioder må man dermed måtte akseptere at topping blir viktigere enn å utvikle et stabilt topplag.
    Slike resultatmål er vanskelig å få gjennomslag for i en kultur som den norske fordi her på berget er hederlige resultater bra nok
    sålenge man bare unngår dårlige resultater.

    På grunn av vår historie som det lengstlevende laget i toppserien betyr derimot det å unngå nedrykk også ekstra mye. Det blir en
    viktig premiss fordi det er blitt en viktig identitesbærer for klubben. Vi er laget som aldri røkker ned. Det er en av de
    viktigste grunnene til at vi er så hata av andre supportere, og at hatet heldigvis vokser seg større for hvert år som går. Alle
    andre håper derfor vi røkker ned. La det aldri skje. Smågutta lærer fort at at holder du med LSK så er du hata av alle andre. Men
    fort lærer man seg også at LSK er den sterkeste overleveren i norsk fotball. En LSK supporter er ikke en hvilken som helst annen
    hvermansen supporter. LSK er klubben som alle andre liker å dykke under vann, men som aldri synker. Og uansett hvor mye hemmet man
    har blitt av skadene man har pådratt seg av en oppvekst som en hvermansen supporter, ligger det under alle lag med hat en stor
    beundring og misunnelse for at tiden går, men LSK består i toppserien. Det er en klubb man ikke er likegyldig til. Derfor blir
    også uttrykket om årets LSK utgave som "Laget som nekter å gi seg" så lett absorbert av media og appellerer til folk fordi det
    allerede er et befestet inntrykk at dette overlevelsesgenet er innpodet i LSK sjelen.

    Et annet viktig sportslig mål vil være å utvikle i snitt en egenprodusert elitseriespiller annet hvert år. I dag er Afrika
    importen blitt viktig både i sportslig og økonomisk henseende, men ulempen er at den går for mye utover vår lokale forankring. Dette
    er i ferd med å bli en ren kortsiktig forretningsdrift som fortrenger mulighetene for at mange lokale spillere skal få en reell
    sjanse til å spille for LSK. På sikt vil en slik strategi gjøre interessen og engasjementet for klubben mye mindere enn den kunne ha
    vært. Vi bør satse mer på å få fram spillere fra egen region fordi ringvirkningene i et langsiktig perspektiv er så enormt mye
    større med en slik strategi. LSK sine røtter skal være i vår region og det bør gjenspeiles på banen. Det må derfor settes klarere
    grenser for utenlandskvoten i LSK troppen. For eksempel kan kvotegrensen være satt til maks 4. Man begynner nå også å se tendenser
    til at denne importsatsingen ikke lenger har like gode forutsetninger for å være bra butikk da gode bud på elitseriespillere er
    sjelden i disse dager.

    Og dersom man ikke bare så ensidig satser på akademi tilnærmelsen som den eneste vei for å fram gode spillere så tror jeg faktisk det
    er mulig å fram bedre lag med mindre utenlandsk innslag. Ensidig fokus på å utvikle spillere i LSK akademiet har jeg liten tro på.
    Mange av de dyktigste spillerne landet har fremfostret har hatt en allsidig idrettsbakgrunn i unge år, og først spesialisert seg for
    fotball mye senere enn det akademiene legger opp til. Det store problemet med fotball akademiene er at de er så lite åpne for at
    spillerene også har interesse og lyst til å bedrive andre idretter. De skal ha monopol på utøveren. Klubbens store sønn er jo stjerneeksempelet
    på hvor nyttig en friidrettsbakgrunn kan være for å utvikle et fantastisk fotballsteg. Arne har jo på forbilledlig vis fått mer
    nyttig løpskapasitet inn i troppen. Hvorfor stoppe der. Hvorfor ikke også får inn mer spesifikk løpstrening på hurtighet og
    kvikkhet. Hvor mye har ikke den lille magikeren fra Rosario i Argentina trent på å forbedre sin enestående stegfrekvens og kvikkhet i
    sideforskyvningen. Det er med gjentatte spesifikke øvelser talentet formes til begavelse.
    Sorry, trykket feil -mente å gi innlegget tommel opp og ikke ned!

    Kommentar

    • Gjedda
      Seniormedlem
      Forumsadist
      • Apr 2015
      • 147

      Gjennomfører man grundige vurderinger i forkant av ansettelsen vet man hva slags type fotball treneren står for. På den
      måten vil man sikre seg at valget ikke medfører noe brudd med klubbens preferanser. Jeg liker dårlig når klubbledelsen prøver
      å blande seg inn i kampplaner da det ikke bør være deres domene. Det å prøve å fatte styrevedtak for at laget generelt skal spille en bestemt
      formasjon er bare dumt, men er likefullt endel av vår klubbs historie. Og senest i fjor forstyrret klubbledelsen trenerens (Runars)
      kampforberedelser på en utidig måte. Sånne ting skal ikke skje. Dersom klubledelsen mener treneren ikke spiller en fotball i klubbens ånd
      så må de kvitte seg med ham, ikke overstyre ham og så tvil om hans faglige autoritet. Ingen er tjent med å ha en vingeklippet trener.
      Jeg mener selvsagt at klubben skal ha gjort seg opp meninger om hvordan den helst ser at laget skal spille fotball.
      Spørsmålet er bare hvor klart og nøye skal man søke å definere fotballstilen. Fotballstil på detaljnivå er uansett noe som ikke er helt fast.
      Etter min mening er det en ulempe for klubben om man lander stilvalget i en spesielt definert kategori. Jeg vil ikke at klubben går for langt
      i å sette klare grenser for hvordan treneren skal utøve sin gjerning med hensyn på gjennomføring av kamper. Han må få anledning til å justere sin
      stil i tråd med ny informasjon og erfaring. Hva konkurrentene hele tiden gjør vil jo være veldig avgjørende. Om en trener som normalt preferer
      ballbesittelse i enkelte kamper ser seg tjent med å ligge bakpå og spille Drillo fotball så bør han få anledning til det uten at dette skal stride
      mot overordnede prinsipper i vedtatte styringsdokumenter. Jeg vil at klubben ved trener ansettelser skal velge en trener som det er grunn til å
      tro hovedsaklig vil følge den stilretningen klubben ønsker. Men jeg vil ikke at klubben går veldig langt i å definere hva slags type fotball stil treneren
      skal være bundet av.

      Jeg har prøvd å se for meg hvordan en sportsplan med en klar definert fotballstil ville fungere i praksis. Jo mer man forsøker å
      definere en slik fotballfilosofi jo mer innlåst blir man. Man bør for all del unngå at styringsdokumenter blir praktiske tvangstrøyer.
      Og da blir det gjerne til at fotballfilosofien beskrives veldig generell i sportsplanen og på den måten vil den si veldig lite. På den måten
      blir den spiselig for de fleste, men lite styrende for treneren. Og slik jeg ser det er det greit nok. Du kan jo selv prøve å formulere
      din ønskede fotballstil slik du vil at det skal formuleres i LSK sin sportsplan, og så kan vi debattere hvordan dette kunne ville slå ut i praksis.
      For gjør du det veldig klart og presist så kommer du til å snevre inn mulige trenerkandidater veldig.

      Nå skal det sies at jeg nok er mer interessert enn folk flest i hva som kommer til å stå i vår nye sportsplan. Venter i spenning på den, og håper den blir gjort
      tilgjengelig på nett.

      Kommentar

      • Gjedda
        Seniormedlem
        Forumsadist
        • Apr 2015
        • 147

        Siden foumet er så dødt for tiden så får man bidra litt.


        Den halvdelen av ES lag med mest ballbesittelse har hittil i sesongen oppnådd 237 poeng og en gjennomsnittlig tabellposisjon på 9,4, mens den halvdel med minst ballbesittelse har oppnådd 258 poeng og gjennnomsnittlig tabellposisjon på 7,6. Den ballbesittende halvdelen har målforskjell på 248-261, mens den andre halvdelen har 258-245. Interessant er det at begge topplagene og begge bunnlagene ligger i kaegorien som de mest ballbesittende.


        Tilsvarende tall for de 3 mest ballbesittende og de 3 minst ballbesittende lagene er: 118 poeng og gjenomsnittlig tabellposisjon på 4,6 og 108-73 i målforskjell på de 3 mest ballbesittende lagene mens de 3 minst ballbesittende har 80 poeng og en gjenomsnittlig tabellposisjon på 11,7 og 87-106.


        Ifølge tall fra Nifs.no er LSK det laget i ES som har færrest andel av avslutninger som treffer mål. Av 277 avslutninger (omtrent 12 per kamp) såhar kun 99 truffet mål, dvs. en treffsikkerhet på i underkant av 36 %. Av de 99 som går på mål har gitt 31 scoringer noe som gir målprosent på i overkant av 31 % som er pådet jevne i ES. Brann topper statistikken både på treffprosent med 48% og målprosent med 38 %. Og tall lagt ut på whoscored.com viser at Matthew er den av våre spillere som avslutter flest ganger i løpet av en kamp. Han står oppført med en 2,8 avslutninger per kamp og 2 mål totalt, men de opererer med at LSK har et snitt på 15,1 avslutninger per kamp så deres definsisjon på avslutninger er vesentlig høyere enn Nifs sin. Erling står oppført med 1,6 avslutninger per kamp og 7 mål totalt. Jeg synes det er bare fint at Matthew skyter mye fra litt distanse. Han har et veldig bra tilslag, men som Dolly har nevnt så har skuddene en lei tendens til å gå over. Så lavere skudd takk, så gir det forhåpentligvis bedre treffsikkerhet også.
        Last edited by Gjedda; 28.09.2017, 12:32.

        Kommentar

        • Kanarivogel89
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2006
          • 4314

          Kristiansund smadrer Brann og går forbi oss på tabellen. Fire poeng foran kvalikk. Med tap mot Tromsø og maks uflaks i de andre kampene kan vi ligge ett poeng foran både kvalikk og direkte nedrykk på søndag. Jeg mener helt klart vi bør klare å holde oss i år, men da må spissene begynne å score igjen. Siste spisscoring i serien kom i 3-3-kampen mot Sarpsborg 10. juli...

          Utrolig at vi klarer å havne i sumpa hvert år (Værsågod GIFKanari, denne er på sølvfat til deg).
          Last edited by Kanarivogel89; 29.09.2017, 21:35.

          Kommentar

          • Tvilling
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2006
            • 1465

            Kristiansund knuser Brann i Bergen, og sånt sett setter vårt eget resultat med Kr.sund. i et LITT bedre lys. (Selv om vi burde ha vunnet.. noe visom hadde gjort med litt mer gøts ++)

            Kommentar

            • Kroktåa
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2015
              • 2875

              Opprinnelig skrevet av Tvilling
              Kristiansund knuser Brann i Bergen, og sånt sett setter vårt eget resultat med Kr.sund. i et LITT bedre lys. (Selv om vi burde ha vunnet.. noe visom hadde gjort med litt mer gøts ++)
              På ingen måte noen typisk 4-0-kamp, skal vi tro rapportene. Kristiansund skåra og parkerte bussen. Mens brann var big time naive og udyktige foran begge kassene.

              Kommentar

              • DoubleHi5
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2011
                • 3954

                Cup-seier og nedrykk i jubileumssesongen?
                Elska þetta félag

                Kommentar

                • Joha
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2003
                  • 314

                  Å Stabæk har snudd mot Enga 3-2 nå til Stabæk

                  Kommentar

                  • andersmm
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2006
                    • 5764

                    Opprinnelig skrevet av Joha
                    Å Stabæk har snudd mot Enga 3-2 nå til Stabæk
                    Slutt 4-2. Takk til Ohi.
                    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                    Kommentar

                    • Playboy1
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2003
                      • 2109

                      Får virkelig håpe vi kan få tak i brukanes
                      kantspillere etterhvert . Nytter ikke kun med
                      arbeidsjern som bare springer opp og ned
                      og sliter med å utfordre og slå skikkelige innlegg .

                      ikke ment som spesielt rettet kritikk mot de vi har til disposisjon der nå , da de gjør sitt beste, og det som oftest på tildels ' uvante ' plasser.

                      Men jeg mener at skal vi ha noe offensiv slagkraft , så er det minst like viktig å få inn noen typiske
                      kantspillere , som flere midtspisser.

                      Men tviler vel på at Arne vil ha det sånn ?
                      ( ref MOA)

                      Kommentar

                      • Totti21
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2004
                        • 3499

                        Opprinnelig skrevet av Playboy1

                        Men jeg mener at skal vi ha noe offensiv slagkraft , så er det minst like viktig å få inn noen typiske
                        kantspillere , som flere midtspisser.

                        Men tviler vel på at Arne vil ha det sånn ?
                        ( ref MOA)
                        Gjerne da en typisk kantspillere ala 2017 som ikke skal ned på krittet og slå ineffektive innlegg mot Gary Martin og Erling Knudtzon som ikke har dette som sine styrker i det hele tatt. Gi meg heller kantspillere som truer bakrom og mellomrom og skaper rom for backen sin.

                        Kommentar

                        • Playboy1
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 2109

                          Nå hadde jeg helt glemt bort Ødemarkbakken,
                          som Kommer fra Ull-Kisa. Etter det jeg har sett av
                          han i år , så har jeg stor tro på at han vil kunne
                          ta en av kant plassene neste sesong.
                          Og med Martin i tillegg , bør vi ha noe på gang
                          iallefall , som gir litt trua på at vi likevel kan
                          bli brukbare fremover neste sesong ?

                          Også spennende å se om Sheriffen greier å komme
                          tilbake for fullt etter skade ? Trenger en type som
                          han defensivt sentralt.

                          Kommentar

                          • kunden
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 2291

                            Poenguttellingen til LSKs spillere denne sesongen

                            (Ant. kamper - poeng - poengsnitt)

                            Bonke Innocent 6 kamper - 11 p. - 1.83

                            Erik Brenden 2 kamper - 3 p. - 1,50

                            Frode Kippe 16 kamper - 23 p. 1,44

                            Marco Tagbajumi 5 kamper - 7 p. - 1,40

                            Bajram Ajeti 6 kamper - 8 p. - 1,33

                            Chigozie Udoji 14 kamper - 18 p. - 1,29

                            Arnold Origi 22 kamper - 28 p. - 1,27

                            Marius Amundsen 24 kamper - 30 p. - 1,25

                            Erling Knudtzon 25 kamper - 31 p. - 1,24

                            Simen Rafn 25 kamper - 31 p. - 1,24

                            Mats Haakenstad 26 kamper - 31 p. - 1,19

                            Ifeanyi Mathew 26 kamper - 31 p. - 1,19

                            Aleksander Melgalvis 17 kamper -20 p. - 1,18

                            Fredrik Krogstad 21 kamper - 24 p. - 1,14

                            Simen K. Mikalsen 22 kamper - 22 p. - 1,00

                            Charles Ezeh 9 kamper - 9 p. - 1,00

                            Stefan Antonijevic 5 kamper - 5 p. - 1,00

                            Daniel Fernandes 3 kamper - 3 p. - 1,00

                            Tomas Malec 8 kamper - 6 p. - 0,75

                            Michal Skoda 2 kamper - 0 p. - 0,00

                            Marko Maric 1 kamp - 0 p. - 0,00

                            Kilde RB: https://www.rb.no/lsk/fotball/elites.../o/5-43-625633

                            Kommentar

                            • LS89
                              Kamptrådkongen
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2013
                              • 3324

                              Litt usikker på om det er riktig tråd men.

                              Godset hentet i dag Stengel, noe som bør åpne opp muligheter for å hente Tokstad i vinter ref. tidligere artikkel i RB om situasjonen til Tokstad og Ringstad. Ringstad har knapt fått spilletid denne sesongen. Usikker på hva som skjer videre der.

                              Begge to bør være gode alternativer for en retur.

                              Kommentar

                              • Playboy1
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2003
                                • 2109

                                Personlig så tror jeg ikke Tokstad er en spiller som
                                vil heve nivået på laget , men kun en grei spiller å
                                ha i stallen , ala Krogstad ?
                                Føler vi har nok kvantitet i laget , men for lite kvalitet da.
                                Men for all del ,jeg har ofte tatt feil, og bare posetivt at
                                folk kommer med forslag på aktuelle spillere, som muligens kan matche vår Lommebok ?

                                Selv har jeg ennå ikke helt oversikt over hvem som
                                kan være tilgjengelige ennå og hvor mye penger vi har
                                til rådighet ?
                                Men håper for all del at vi bruker det vi har på ett par
                                nye spillere( utenom de som er klare) som kan gå
                                rett inn å styrke første-elleveren . Istedet for å hente
                                3-4 'stall fyll' . Vi må ha en spiss og kantspiller til!

                                Samt vi burde hatt en ny Keeper.
                                Men villig til å ofre dette , om vi får inn ny spiss
                                og kantspiller til , som er gode nok til å 'gli' rett inn
                                i første-elleveren da ?

                                Kommentar

                                • MortenA
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2007
                                  • 3350

                                  Tokstad må ha gjort noe riktig siden Godset bladde opp 5 mill. for han. Er også en maskin som passer Arneball utmerket. Hvor mye bedre enn Melgalvis han er, er mer usikkert. Et lån frem til sommeren er ikke til å forakte, men er ikke en soleklar forbedring.

                                  Når det gjelder Ringstad, så var han på landslaget for noen år siden, så gutten har kvaliteter. Han trenger sannsynligvis bare å få tilbake selvtilliten igjen. Problemet er at Rafn har vært god, og SKM er backup på backen. Kan dog konkurrere om kantrollen på venstresiden.

                                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                  Kommentar

                                  • Playboy1
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 2109

                                    Opprinnelig skrevet av MortenA
                                    Tokstad må ha gjort noe riktig siden Godset bladde opp 5 mill. for han. Er også en maskin som passer Arneball utmerket. Hvor mye bedre enn Melgalvis han er, er mer usikkert. Et lån frem til sommeren er ikke til å forakte, men er ikke en soleklar forbedring.

                                    Når det gjelder Ringstad, så var han på landslaget for noen år siden, så gutten har kvaliteter. Han trenger sannsynligvis bare å få tilbake selvtilliten igjen. Problemet er at Rafn har vært god, og SKM er backup på backen. Kan dog konkurrere om kantrollen på venstresiden.
                                    Min personlige tankegang er som stikk motsatt av dette da.
                                    Vi bør ikke bruke mere penger på spillere som er på nogenlunde samme nivå som dem vi allerede har , på samme plasser. Vi må ha inn noen som i utgangspunktet er bedre enn de vi har , om vi unngå nok en sesong med nedrykk spøkelse hengende over oss .

                                    Kommentar

                                    • Gjest

                                      Ringstad har ikke hatt mye tillit i år med kun 4 kamper fra start og 4 innhopp (har kommet inn i det 90. minutt i de to siste kampene). Men Tokstad har jo vært en viktig bidragsyter for Godset i år med 17 kamper fra start og 9 innhopp, selv om det kan virke som om tilliten til han er fallende siden han kun har to innhopp på rundt 15 min hver seg på de siste 4 kampene. Jeg vil anta at Ringstad derfor er åpen for nye muligheter om han ikke får tilbakemeldinger på at de vil satse på han neste år. Og han bør heller ikke være veldig dyr. Men vil tro at prislappen på Tokstad er altfor høy til at han er aktuell, om da de ikke er interessert i å låne han ut.

                                      Kommentar

                                      • vermu
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2008
                                        • 1729

                                        Stian Ringstad var ganske nær en overgang til LSK like før overgangsvinduet stengte, men Godset klarte ikke å finne en erstatter på venstresiden av forsvaret, og ønsket derfor ikke å slippe han.

                                        Kommentar

                                        • Gjedda
                                          Seniormedlem
                                          Forumsadist
                                          • Apr 2015
                                          • 147


                                          Den forspilte sjansers sesong.

                                          Det er ihvertfall ikke vanskelig å se hvor skoen trykker. I mai hadde vi på et tidspunkt, ifølge tall fra VG, den laveste uttellingsprosenten i toppserien på 20 år. Da scorte vi hårfint mer enn på hver tiende målsjanse og lå an til å skyve Tromsø ned fra den lite smigrende tronen som den minst målfarlige toppserielaget siden målingene startet for omtrent 20 år siden. Heldigvis har først og fremst Erling og Frode senere bidratt til at uttellingsposenten totalt har doblet seg og i skrivende stund ligger den på nesten 24 % og et stykke unna toppplassen til Tromsøs horrible 2001 sesong hvor de misbrukte mer enn fire av fem sjanser (17,5%). Når en kamp gjenstår av sesongen er fasiten 37 mål på 156 målsjanser. Med det ligger årets sesong an til å overgå 2013 sesongen som den sesongen hvor vi har hatt dårligst sjanseutteling. 5 mål på 5 målsjanser i siste kamp mot Sandefjord må til for å unngå at årets sesong blir den nye verstingsesongen med henblikk på forspilte sjanser. Så da vet gutta hva de har å spille om i siste kamp. Sandefjord har forøvrig bare skapt 110 målsjanser i årets sesong, det vil si at mens vi skaper i snitt 5,37 sjanser per kamp så skaper Sandefjord kun 3,79.

                                          Bare Rosenborg (165) og Stabæk (160) har skapt flere sjanser enn oss i årets sesong. Og Ålesund er eneste lag som har dårligere utnyttelse.

                                          Når det gjelder hvor mye motstanders skaper av målsjanser er de harde fakta slik. 125 målsjanser er skapt, og vi er med det det 5. vanskeligste laget å skape sjanser på. I snitt gir det 4,31 sjanser mot oss per kamp. Lista toppes forøvrig av finalemoststander Sarpsborg med 102(3,52 per kamp). Av de 125 målsjansene i mot har vi avverget 83 som gir en avvergingsprosent på 66,4 % noe som er 4. dårligst i serien.

                                          Som VG tallene viser har vi vært gode til å skape sjanser og til å forhindre sjanser i mot, men det hjelper så lite når vi har vært elendige til å omsette sjansene i mål og også vært for dårlige til avverge sjanser i mot.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎