Sesongen 2020

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bjarmann
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 2855

    Opprinnelig skrevet av maxpayne
    Jeg hadde bestemt meg for å "kose" meg med LSK - start kampen den dagen vi rykka opp. Etter å ha sett horrormatchen fra desember i fjor på nytt tar jeg med meg to ting. Vi har tapt i alle fall en fem seks poeng på og ikke ha publikum på tribunen, dessuten har vi nå en keeper som hadde reddet to av scoringene til start, på en god dag hadde Hedenstad Christiansen tatt alle.
    Fy faen som jeg ønsker Start ned igjen. Den hora som sendte oss ned vil jeg se lide til evig tid! For et svin han er!
    I år så tar vi alt

    Kommentar

    • sigurdsen
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2006
      • 1817

      Opprinnelig skrevet av bjarmann

      Fy faen som jeg ønsker Start ned igjen. Den hora som sendte oss ned vil jeg se lide til evig tid! For et svin han er!
      Jørgen Lennartson?

      Kommentar

      • kunden
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 2281

        Tar jeg ikke helt feil så har ikke Start spilleren scoret iår, altså ingen kasser inneværende sesong etter at han sendte oss ned med hat-trick. Er jeg forbauset, nei.

        Kommentar

        • LS89
          Kamptrådkongen
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2013
          • 3319

          Opprinnelig skrevet av bjarmann

          Fy faen som jeg ønsker Start ned igjen. Den hora som sendte oss ned vil jeg se lide til evig tid! For et svin han er!
          Kan fort skje. Start har Enga borte i siste, Mjøndalen har Aafk hjemme. Poeng for Mjøndalen mot RBK ikveld kan faktisk være avgjørende for hvor lagene spiller neste sesong.

          Kommentar

          • lsk_rob
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Mar 2016
            • 139

            Opprinnelig skrevet av LS89

            Kan fort skje. Start har Enga borte i siste, Mjøndalen har Aafk hjemme. Poeng for Mjøndalen mot RBK ikveld kan faktisk være avgjørende for hvor lagene spiller neste sesong.
            I den formen RBK er i for tiden er det slettes ikke utenkelig at Mjøndalen plukker poeng ikveld.

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3141

              Opprinnelig skrevet av LS89

              Kan fort skje. Start har Enga borte i siste, Mjøndalen har Aafk hjemme. Poeng for Mjøndalen mot RBK ikveld kan faktisk være avgjørende for hvor lagene spiller neste sesong.
              I kveld kommer jeg til å heie på Mjøndalen (nesten) like entusiastisk som om de var selveste LSK!

              (Og ref tidligere i tråden: Ja, jeg ønsker Ramsland og Lennartsson til akkurat det samme veldig varme stedet)...

              Kommentar

              • hekk
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Mar 2019
                • 221

                Jeg ønsker også Start ned, men hadde det ikke vært mer gunstig med tanke på neste år om det var Godset som røyk? Om ikke Start rykker ned i år gjør de det neste år, da har vi i tillegg Mjøndalen og Sandefjord som helt klare nedrykkskandidater. Og det kan jo være med på å gjøre neste år litt mer behagelig.

                Kommentar

                • Tjodleif
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Apr 2017
                  • 848

                  Opprinnelig skrevet av hekk
                  Jeg ønsker også Start ned, men hadde det ikke vært mer gunstig med tanke på neste år om det var Godset som røyk? Om ikke Start rykker ned i år gjør de det neste år, da har vi i tillegg Mjøndalen og Sandefjord som helt klare nedrykkskandidater. Og det kan jo være med på å gjøre neste år litt mer behagelig.
                  Jeg er så rar at jeg ønsker de største klubbene i toppen, altså godset fremfor Mjøndalen. Heia norsk fotball! Men akkurat i år er det moro om Start får seg en tur ned igjen.

                  En klubb av LSKs størrelse skal klare Eliteserien uavhengig av hvilke andre lag som befinner seg der.

                  Kommentar

                  • Gjedda
                    Seniormedlem
                    Forumsadist
                    • Apr 2015
                    • 147

                    Opprinnelig skrevet av G-Man

                    Mye fornuftig i innlegget ditt, men denne konklusjonen er i beste fall unyansert. Jeg vil hevde at DG har vært en helt avgjørende bidragsyter til at vi har sluppet inn relativt få mål. Gang på gang har...........
                    DG har som du skriver gjort en god defensiv jobb, og er en konsekvens av at defensiv trygghet vektlegges så høyt. I begynnelsen av sesongen virket det som om Bakke hadde tenkt å prioritere offensivt spill, men det virket som han fikk kalde føtter etter Sogndal tapet. Etter det turde han ikke lenger å forsøke å utvikle et mer offensivt spill, men valgte å prioritere trygghet bakover. Der og da ble prosjektet om å utvikle et mer angrepsvillig LSK lagt på is. På ubestemt tid såvidt jeg kan se. Fra da av ble risikoviljen fremover så som så. Vi blir fort baktunge og spillere på vei fram liker å tverrstoppe for å spille ball bakover. For å øke sannsynligheten for å greie opprykk i 2020 var det nok en riktig beslutning som du sier. Det er jeg ikke uenig i. Det var en sikrere vei enn å fortsette i samme spor som var forsøkt uten særlig hell. Og spesielt da presset fra omgivelsene begynte å bli veldig stort er det enkelt å forstå hvorfor han valgte back to mer primitiv fotball. Likevel er jeg kritisk til beslutningen fordi det viser at Bakke ikke våger å stå for det han har tro på. Jeg tror han som meg forstår at uten at vi utvikler et spill som skaffer oss flere mål er sjansene for å bli en toppklubb i ES helt minimale. I tid kan det dermed ha satt oss noe tilbake i tid. Dette med hva som er best i nåtid og fremtid er ikke alltid så lett å forene. Jeg tror det hadde vært verdt risken å ta ved å prøve å rykke opp med en mer angrepsvillig fotball istedenfor å gjøre det på den måten som ble valgt. For dersom man hadde lykkes så hadde man da i 2021 at en spillemåte som jeg tror uansett vil være nødvendig å søke mot. Målet er målet som en treffende svensk fotballserie heter.

                    Scorer få mål og trenger mange sjanser for å få mål. Dette er LSK anno 2020 og det har vært det mest markante kjennetegnet på LSK i sesongene 2017, 2018, 2019 og 2020.

                    I 2018 scoret LSK 34 seriemål og var med det det tredje minstscorende laget i elitserien. Den gang var Glimt det nest minstscorende laget med 32 mål. I 2019 scoret LSK 32 seriemål og tok over plassen til Glimt som seriens nest minst scorende lag mens Glimt derimot scoret 64 mål og ble nest mestscorende lag. Og i år vet man at Glimt på nivået over har scoret mer enn dobbelt så mye som LSK. Vi er et veldig lite målfarlig lag. Det er der hovedbekymringen er og hovedoppmerksomheten fremover bør ligge. Det er det LSK må prøve å gjøre noe drastisk med. Og da blir fokus på utskiftinger av backer som er omtrent like gode så utrolig smått. Kraftigere lut må til.

                    Ser man på tallene over litt tid, ihvertfall mer enn de siste 10 årene så har et direkte opprykkslag scoret i snitt mer enn 60 mål og sluppet inn mer enn 32 mål. Det er målestokken LSK 2020 selvfølgelig vurderes opp mot. Vi skiller oss ut i negativ forstand som lite målfarlige og i positiv forstand som et bra forsvarslag. Deretter kan man begynne å dissekkere sesongen ned på detaljnivå og se på hver enkelt spillers involveringer og sammenlikne feilrate og suksessrate med andre lags spillere både med hensyn til individ ferdigheter og relasjonelle ferdigheter. Selvsagt er det en kjempeviktig jobb, og som bør være veldig styrende for hvem man ønsker å ha med videre. Likevel den aller viktigste jobben nå er som sagt å få angrepsfotballen til LSK å sitte. Og da må man også begynneå hamre løs på strukturen og ikke se seg blind på enkeltspillere. Hvorfor er for eksempel TLO en middels avslutter i LSK drakt mens han var en god avslutter i Tromsø drakt. Og enda mer tragisk, jeg har ikke tiltro til at noen annen i dagens tropp er noen bedre spiss enn TLO. For meg er det klart nok at man i alle lagdeler har en manko på gode avsluttere og mest prekært er det selvfølgelig i de fremste rekker.

                    Litt interessant er det å se på tallene på hvordan opprykkslagene gjorde det i sesongen etter, da det gir en viss indikasjon på hvordan nivåforskjellen mellom de to divisjonene er. Slike indikasjoner er vel kansje det nærmeste man kommer en nogenlunde objektiv vurdering av nivåforskjellen. For verifikasjon eller falsifikasjon av ulike påstander i faget fotballsynsing er det jo bare å glemme. Benytter man tallene for de siste 10 årene har et direkte opprykkslag scoret i snitt 21 mål mindre og sluppet inn 17 mål mer i sesongen etter. Mens et direkte nedrykkslag har scoret 24 mål mer og sluppet inn 20 mål færre. Legger man dette til grunn ville LSK nå stått med målforskjellen 27-42 i ES. Indikerer et middels godt forsvarslag i ES, men et elendig angrepslag.





                    Kommentar

                    • DoubleHi5
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2011
                      • 3933

                      Opprinnelig skrevet av hekk
                      Jeg ønsker også Start ned, men hadde det ikke vært mer gunstig med tanke på neste år om det var Godset som røyk? Om ikke Start rykker ned i år gjør de det neste år, da har vi i tillegg Mjøndalen og Sandefjord som helt klare nedrykkskandidater. Og det kan jo være med på å gjøre neste år litt mer behagelig.
                      At frustrasjonen over nedrykket i fjor delvis rettes mot Start, synes jeg er underlig. De gjorde bare jobben sin, noe våre gutter ikke evnet. Skal man rette frustrasjonen mot noen, er det vel i første rekke Lennartsson, og ledelsen i klubben som tok grep altfor sent. Og mot spillerne, som hadde alt lagt til rette på et sølvfat gjennom Tom Nordlies mesterlige grep, hvor de viste at de kan spille feiende flott fotball og hvor de ledet 4-0. Da raste det i hodene på flere.

                      Uansett er dette snøen som falt i fjor og det vil sikkert være forskjellige oppfatninger. Det hjelper oss uansett lite å rette blikket bakover, bortsett fra å sørge for at de samme feilene ikke blitt gjentatt. Nå får vi tro og håpe at det sakte, men sikkert er i ferd med å bygges en ny og sterk vinnerkultur på Åråsen!

                      Når det gjelder hvilke lag man måtte ønske ned, synes jeg det er helt greit med et eliteserielag på sørlandet, Jeg synes heller ikke Start er noen usympatisk klubb, slik flere andre klubber må sies å være. I min bok er det langt mindre naturlig at det skal være topplag på steder som Drammen, Mjøndalen og Bærum, for å holde oss til Oslo-området. Her er det nok med toppklubben på Romerike og den innimellom irriterende oppkomlingen fra bydelen!

                      God 2021!
                      Elska þetta félag

                      Kommentar

                      • G-Man
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2011
                        • 3141

                        Opprinnelig skrevet av Gjedda
                        DG har som du skriver gjort en god defensiv jobb, og er en konsekvens av at defensiv trygghet vektlegges så høyt. I begynnelsen av sesongen virket det som om Bakke hadde tenkt å prioritere offensivt spill, men det virket som han fikk kalde føtter etter Sogndal tapet. Etter det turde han ikke lenger å forsøke å utvikle et mer offensivt spill, men valgte å prioritere trygghet bakover. Der og da ble prosjektet om å utvikle et mer angrepsvillig LSK lagt på is....
                        Igjen er det mye fornuftig i innlegget ditt, og jeg er 100% enig i din analyse av hvordan Bakke tenkte, og når Plan B (eller kynismen om du vil) overtok. Vi har sakte men sikkert blitt like baktunge i OBOS som vi var i ES. Det kunne vi ha kommet unna med hvis vi hadde Bolly og Knutzon på topp (kanskje), men spissene våre har hatt meget utakknemlige forhold å jobbe under i år.

                        Jeg deler din bekymring for at vi skal spille på samme måte i ES neste år. Lag har forsøkt å forsvare seg til ny kontrakt før, og noen har lykkes med det - men over tid blir det alltid nedrykkskamp, og til slutt går det galt.

                        Hva vi gjør neste år kommer helt an på hvor langsiktig perspektiv klubben har. Hvilke spillere vi henter vil fortelle mye om det. Jeg liker f.eks signalet med at vi vurderer Dragsnes, som har vært en offensiv bidragsyter på et enda mer baktungt lag enn oss. I tillegg må det skje noe på midten, hvor det går altfor mye på tvers, frem og tilbake, og tildels bakover. Vi gir alltid motstander tid til å komme i balanse før vi (i beste fall) går fremover.

                        For å begeistre må det angripes. Jeg husker f.eks Hamrens RBK som vant stort sett alle kamper 1-0, men hvor til og med egne supportere begynte å pipe fordi det var mer spennende å se maling tørke enn å betrakte eget lag.

                        Kommentar

                        • Playboy1
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 2105

                          Opprinnelig skrevet av G-Man


                          For å begeistre må det angripes. Jeg husker f.eks Hamrens RBK som vant stort sett alle kamper 1-0, men hvor til og med egne supportere begynte å pipe fordi det var mer spennende å se maling tørke enn å betrakte eget lag.
                          Eller oss under David Hay , for de som husker så langt tilbake

                          Kommentar

                          • brune stakkeland
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2012
                            • 863

                            Opprinnelig skrevet av hekk
                            Jeg ønsker også Start ned, men hadde det ikke vært mer gunstig med tanke på neste år om det var Godset som røyk? Om ikke Start rykker ned i år gjør de det neste år, da har vi i tillegg Mjøndalen og Sandefjord som helt klare nedrykkskandidater. Og det kan jo være med på å gjøre neste år litt mer behagelig.
                            Om ikke godset rykker ned i år så gjør de det neste år, de har liggi nedi der og kjempa om nedrykk sammen med oss de siste åra og de klarer det snart (forhåpentligvis i år)

                            Kommentar

                            • maxpayne
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Apr 2006
                              • 1206

                              Opprinnelig skrevet av maxpayne
                              Jeg har satt opp følgende forsiktige skjema for 2020 sesongen. Det er jo snart 1 februar og ikke lenge til jul

                              15 seiere, 10 uavgjorte og 5 tap = 55 poeng

                              Det bør holde fint til 3 plass og kvalifisering i år men jeg håper på litt mer.
                              Jeg hadde nesten rett. Igjen!

                              Kommentar

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎