Runde 1: Lillestrøm SK- Kristiansund BK, søndag 01.04.24, Åråsen kl 17.00

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars Henrik Dahl
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2020
    • 2008

    Opprinnelig skrevet av Lillelord

    Jeg synes heller ikke det gir mening, men når det er sagt er visstnok dette mer og mer vanlig praksis ute i Europa. Og med all respekt for min egen synsing, Nordlies erfaring etc vil jeg anta at dette er noe klubbene har ganske godt analysegrunnlag for å vurdere, og at en fyr som Georgson brukt mer tid enn nevnte Nordlie i Brentford, Arsenal og Southampton på å finne ut hva som er best.

    Taktiske valg har gjerne fordeler og ulemper. Vi har nå ett eksempel på at dette taktiske valget slo uheldig ut, men det er alt for tynt grunnlag til å si at det taktiske valget er feil. Og andre taktiske valg (eller feil-virderinger) i situasjonen, som mangelfull markering og duellering fra Åsen, var like medvirkende faktorer for akkurat dette målet.
    I studio Åråsen argumenterer Georgson for valget, og i forkant hører man Garnås fortelle hvorfor det ikke sto noen på stolpen i den situasjonen med samme begrunnelse. Det er vel ikke for å aktivt forsøke å sette folk i offside, men for å unngå at en potensiell offside blir opphevet. En mann på hver stolpe trekker også to stykker ut av duellspillet som øker sjansen for at en motstander blir stående fri på 5 meter. Jeg har alltid vært en tilhenger av å ha folk på stolpene, men synes det argumenteres godt for det. Jeg liker også å se at Garnås er tro mot valget i kommunikasjonen sin.

    Kommentar

    • Lars Henrik Dahl
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2020
      • 2008

      Diskusjonen om sone og markering er jo en ting. Men ballen detter jo ned et sted, det er vel også en "sone"? Det er jo ikke som at de i sone ikke skal kunne ta en duell fordi de ikke markerer en enkeltspiller. Jobben som Åsen gjør er ikke god nok, men han blir uansett veldig alene mot en såpass sterk hodespiller.

      Kommentar

      • Fugggel
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Dec 2020
        • 488

        Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
        Diskusjonen om sone og markering er jo en ting. Men ballen detter jo ned et sted, det er vel også en "sone"? Det er jo ikke som at de i sone ikke skal kunne ta en duell fordi de ikke markerer en enkeltspiller. Jobben som Åsen gjør er ikke god nok, men han blir uansett veldig alene mot en såpass sterk hodespiller.
        Dersom ballen havner i en av sonene så blir det naturligvis en duell. Men her går ballen såpass langt ut at de 3 spillerne i sone ikke er i nærheten av ballen.

        Kommentar

        • Lillelord
          Medlem
          Hoffnarr
          • Aug 2004
          • 61

          Opprinnelig skrevet av Fugggel

          Dersom ballen havner i en av sonene så blir det naturligvis en duell. Men her går ballen såpass langt ut at de 3 spillerne i sone ikke er i nærheten av ballen.
          Enig, jeg har sett målet i reprise i dag, og det er kun Åsen og Kitolano som har en viss mulighet å nå ballen. Og det er neppe fornuftig med en sonespiller så langt bak i feltet. Åsen må ta hovedansvaret etter min mening.

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3324

            Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

            I studio Åråsen argumenterer Georgson for valget, og i forkant hører man Garnås fortelle hvorfor det ikke sto noen på stolpen i den situasjonen med samme begrunnelse. Det er vel ikke for å aktivt forsøke å sette folk i offside, men for å unngå at en potensiell offside blir opphevet. En mann på hver stolpe trekker også to stykker ut av duellspillet som øker sjansen for at en motstander blir stående fri på 5 meter. Jeg har alltid vært en tilhenger av å ha folk på stolpene, men synes det argumenteres godt for det. Jeg liker også å se at Garnås er tro mot valget i kommunikasjonen sin.
            Man kan argumentere i verdensklasse, men det er resultatene på banen som teller. Jeg husker Bakke fortelle at han hadde stor suksess i S08 med sonemarkeringen i sin tid, men min subjektive oppfatning er at vi slipper inn fryktelig mye mål på dødballer, spesielt med tanke på det luftskytset vi har til disp.

            Med en mann på hver stolpe vil man også snevre inn Mads sitt ansvarsområde, så man kan argumentere for begge deler. Mitt syn er at sonemarkering fungerer for dårlig i vårt tilfelle.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • Lars Henrik Dahl
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2020
              • 2008

              Opprinnelig skrevet av Lillelord

              Enig, jeg har sett målet i reprise i dag, og det er kun Åsen og Kitolano som har en viss mulighet å nå ballen. Og det er neppe fornuftig med en sonespiller så langt bak i feltet. Åsen må ta hovedansvaret etter min mening.
              Mulig du har rett. Jeg har ikke sett det i reprise annet enn på kampdagen. Veldig mange cornere blir jo lagt mot bakre stolpe, så det bør jo være noen i nærheten da også. Mitt spørsmål var egentlig ikke om hvem som var i nærheten, men om flere burde vært det.

              Kommentar

              • Lars Henrik Dahl
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2020
                • 2008

                Opprinnelig skrevet av MortenA

                Man kan argumentere i verdensklasse, men det er resultatene på banen som teller. Jeg husker Bakke fortelle at han hadde stor suksess i S08 med sonemarkeringen i sin tid, men min subjektive oppfatning er at vi slipper inn fryktelig mye mål på dødballer, spesielt med tanke på det luftskytset vi har til disp.

                Med en mann på hver stolpe vil man også snevre inn Mads sitt ansvarsområde, så man kan argumentere for begge deler. Mitt syn er at sonemarkering fungerer for dårlig i vårt tilfelle.
                Jeg har ikke belegg for å si hva som er mest effektivt. Her diskuteres det primært en enkelt situasjon. Georgson argumenterer for hva han mener lønner seg over tid. Sjansene som aldri oppstår på grunn av god defensiv organisering på dødball er alltid vanskelig å vurdere. Til slutt er nok den beste parameteren "hvor mange cornere skal det i snitt til for å score på oss" opp mot tilsvarende tall for de andre lagene. Det vil være tilfeldige variasjoner, og noen lag har bedre duellspillere enn andre, men over litt tid bør det være mulig å "bevise". Antar at Georgson har materiale på det siden han har jobbet med noen av de beste på akkurat dette feltet.

                Kommentar

                • Kanarivogel89
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2006
                  • 4287

                  Mest en observasjon fra min side, men ser at KBK har skapt like mange sjanser mot Kåffa på 35 minutter som de gjorde på 90 mot oss. Resultat: 0 scorede mål. Helt enormt hvordan alle motstanderne våre blir til prime Haaland når det møter oss

                  Kommentar

                  • DoubleHi5
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2011
                    • 3942

                    Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                    Helt enormt hvordan alle motstanderne våre blir til prime Haaland når det møter oss
                    Da må jo det ha noe å gjøre med at vi hjelper dem til å fremstå som det?
                    Elska þetta félag

                    Kommentar

                    • Kanarivogel89
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2006
                      • 4287

                      Opprinnelig skrevet av DoubleHi5

                      Da må jo det ha noe å gjøre med at vi hjelper dem til å fremstå som det?
                      Ja, vi skal absolutt ta hoveddelen av skylda her. Mads gjorde jobben enklere for Alte ved å stå midt i mål på 1–0, en mann på stolpe eller en litt bedre forsvarsjobb av Åsen hadde redda 2–0, mens 3–0 var ræva over hele linja. Bruseth kunne ikke unngå å score på den.

                      Kommentar

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎