Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gamle-perta
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2418

    Supporterkultur/ukultur generelt

    Jeg har lenge savnet en tråd hvor vi kan komme med eksempler/diskutere hva som skjer i supportermiljøene i våre naboland Sverige og Danmark - og i andre norske klubber for den saks skyld dersom det skulle være relevant. Altså litt mer generelle problemstillinger knyttet til supporterkulturen.
    I forhold til casual-debatten er det spesielt relevant å holde et øye med utviklingen i Sverige. Der er det værre enn på lenge, og det ene dramatiske forslaget etter det andre kommer på bordet.
    Det siste nå er at politiet i Göteborg selv kan tanke seg å bestemme når høyrisikokampene skal spilles. Og får de lov til dette, så vil de legge disse til dagtid på hverdager..

    Hele saken kan leses her:


    Et veldig radikalt forslag selvfølgelig, men også et signal om at utviklingen er i ferd med å komme ut av kontroll.

    Jeg håper vi kan holde denne tråden på et saklig og generelt nivå, og at den primært brukes til å informere og oppdatere hverandre - i tillegg til en god debatt
    Mvh
    Gammer´n (Per T)
  • iL
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Jan 2004
    • 10771

    #2
    Var vel kjempebråk mellom djurgården og gøteborg tilhengere føre denne matchen (finnes noen linker på tribunekultur forumet)
    Kanarifugla flyr høyt i år!

    Kommentar

    • Tony
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 4737

      #3
      Opprinnelig skrevet av iL
      Var vel kjempebråk mellom djurgården og gøteborg tilhengere føre denne matchen (finnes noen linker på tribunekultur forumet)

      Ikke så mye før, men etter var det bråk ved jernbanen. Litt drittslengin ved inngangen var det dog.

      Kommentar

      • iL
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Jan 2004
        • 10771

        #4
        Kanarifugla flyr høyt i år!

        Kommentar

        • UltraFo
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jun 2007
          • 800

          #5
          Så ikke denne var postet noe annet sted:

          Men ukultur er det nå hvertfall etter min mening da dette er sikkerhets sjefen til FFK:



          Stabæk har gått litt mer inn på saken:



          Edit, Fortsettelsen følger:

          Waters truer SS med politianmeldelse
          Last edited by UltraFo; 16.04.2009, 17:34.
          UFC ~ Gulsvarte Brødre

          Kommentar

          • sniper
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 5254

            #6
            FFK er det aller værste (thi-hi) stedet bortesupportere kan reise til, ikke engang buret vi ble plassert i på Lerkendal og de helvetes politihundene de pusset på oss før slår Fredrikstad. Det er sykt hvor ufattelig nazi det skal være.
            Sandefjord og kos, hvor man inspiserer snusbokser for å finne våpen, men det legger jeg heller på sjarmkontoen til en urutinert kamparrangør på dette nivået.

            Hvorfor er det slik? Trenger det å være slik? Er miljøet i Norge så brutalt, hardt og tøft at man trenger slike vaktkorps? Har ukulturen tatt helt over?

            Kommentar

            • Stanley
              Seniormedlem
              Forumsadist
              • May 2006
              • 108

              #7
              Ukultur på høyt nivå når styremedlemer i supporterklubben underslår fansens penger. Noe denne saken fra i fjor høst er eksempel på:

              Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

              Kommentar

              • FUGlinho
                KFL styremedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 2454

                #8
                Opprinnelig skrevet av UltraFo
                Så ikke denne var postet noe annet sted:

                Men ukultur er det nå hvertfall etter min mening da dette er sikkerhets sjefen til FFK:



                Stabæk har gått litt mer inn på saken:



                Edit, Fortsettelsen følger:

                Waters truer SS med politianmeldelse
                http://ss.no/index.lasso?s=nyhet&ID=1432
                Saken skrevet av stabæks turansvarlig:


                Håper de får til det de prøver på med dette! De har min fulle støtte i saken!
                Kim
                Styremedlem KFL

                Kommentar

                • Rønnern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6690

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av iL
                  Var vel kjempebråk mellom djurgården og gøteborg tilhengere føre denne matchen (finnes noen linker på tribunekultur forumet)
                  Debatt på SVT i etterkant av bråket. Der snakkes det også om å innføre meldeplikt for personer som er utestengt fra fotballkamper.

                  Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.
                  Mvh Ronnie "The Runner"
                  LSK for alltid

                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                  Kommentar

                  • gamle-perta
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2004
                    • 2418

                    #10
                    Brøndby innfører bøter; 5000 kroner for "fyrverkeri", 10 000 kroner for å løpe inn på banen:
                    Artikler om Danmark, udlandet, politik, erhverv, finans, underholdning, kultur, sport, forskning, kriminalitet, vejr, trafik, kommuner, sygehuse, miljø - jp.dk
                    Mvh
                    Gammer´n (Per T)

                    Kommentar

                    • Simeone
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2008
                      • 761

                      #11
                      Horsens - Brøndby:
                      Nyd de videoer og den musik, du holder af, upload originalt indhold, og del det hele med venner, familie og verden på YouTube.





                      Dette er ukultur det!
                      Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
                      para gritarle a la FIFA:
                      ¡Que ellos son el gran ladrón!

                      Kommentar

                      • CFD
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 2319

                        #12
                        Dagbladet.no





                        Nå bes rasende IFK-supportere om å sitte stille under kamp


                        (Dagbladet.no): «Nye» Gamla Ullevi åpnet som Göteborgsalliansen-klubbenes nye storstue 5. april i år.

                        Stadion er bygd på samme plass som gamle Gamla Ullevi sto, og skal være hjem for de tre klubbene GAIS, IFK Göteborg og Örgryte.

                        Men allerede etter to uker i bruk brygger det opp til storm rundt storstua. Nabohusene rister nemlig voldsomt når supporterne jubler. Ifølge borettslagsleder Peter Mattson føles det ut som jordskjelv i bygården når det blir scoring på Ullevi.

                        - Det var veldig store utslag. Hele bokhylla mi gynget, det samme gjorde bilder og lamper. «Jäklar» hvordan det gynget når IFK scoret, sier Mattson til Göteborgsposten, om byderbyet mellom IFK og Örgryte sist mandag.

                        - Et titalls beboere har meldt fra. Mange har blitt veldig skremte, sier Mattson, som hevder flere av naboene trodde det var snakk om jordskjelv, noe han selv har erfaring med fra Peru.

                        Ber supporterne sitte stille
                        Byggherren Higab gjorde målinger i Mattsons bygård under mandagens kamp.

                        Og løsningen deres på problemet er lite populær hos supporterne som kaller Gamle Ullevi for sin hjemmearena.

                        - Man må gå til kilden, stedet der problemet blir til. Tenk deg 3000 mann som veier 80 kilo hver. Det blir 240 tonn. Som ledes an av en leder med tromme som hjelper dem å holde takten. Når alle disse lander samtidig tilsvarer det sikkert den doble tyngden, nesten 500 tonn, sier Bo Andreasson i Higab.

                        Ove Bråmstong er geotekniker og konsulent for arenabygget. Han fullfører Andreassons argument.

                        - Løsningen kan være å lage sitteplasser, så det ikke går an å hoppe på rekke. Jeg tror ikke på tiltak rundt arenaen, i stedet må vi nok gjøre noe for å begrense publikums bevegelsesmuligheter, sier han.

                        Man ber altså supporterne slutte å hoppe.

                        Verdiløs fotballforena
                        - Bygger man en fotballarena får man forbanne meg bygge den sånn at den tåler at publikum støtter laget sitt, raser Anders Almgren, leder av IFK-supporterne Änglarna.

                        - Det er bare å gratulere byen for å ha betalt en verdiløs fotballarena, sier han til gp.se.

                        Og får støtte av Örgrytes supporterleder Mattias Andersson.

                        - At folk hopper og har det moro på en fotballtribune kan vel knappest være en overraskelse. Og en supportergjeng kan ikke sette seg ned, da er den ingen supportergjeng lenger, sier han.

                        Byggingen av Gamla Ullevi har vært omstridt helt fra begynnelsen, og det har blitt stilt kritiske spørsmål ved alt fra kostnader, til endelig standard og ikke minst navnet.

                        Stadion ble først kalt Nye Gamla Ullevi, men etter lang tids diskusjon rundt flere andre alternativer kom man fram til at det ble for komplisert, og bestemte seg enkelt og greit for å beholde navnet på stadionet som sto på stedet tidligere.

                        Her i Norge brøt Norsk Supporterallianse (NSA) i august i fjor en avtale med Norges Fotballforbund i protest mot at NFF ville pålegge supporterne å sitte under landskamper.




                        Hjelpe meg. Her er det definitivt noen ingeniører som må gå. Svensker...

                        Følger opp med noen tråder fra Gøteborgsposten:

                        Ståplass kan inte forbjudas: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=490549
                        Kalk och cement lösningen för Gamla Ullevi?: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=490769

                        La oss håpe disse svenskene får orden på denne latterlige arenaen.
                        Last edited by CFD; 23.04.2009, 00:53.
                        Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                        Kommentar

                        • UltraFo
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jun 2007
                          • 800

                          #13
                          SS.no er i slaget igjen, nå hjelper de NTF:



                          Står mye bra og tar egentlig litt for seg den moderne fotballens dårlige utvikiling skrevet på en bra måte.

                          Min favoritt:

                          Og hvis blussing er så jævlig ille, hvorfor bruker da så godt som samtlige klubber i Norge og ellers i verden, samt NFF bilder av (ulovlig) blussing for å markedsføre sitt eget fotballprodukt? Snakk om dobbeltmoral!
                          UFC ~ Gulsvarte Brødre

                          Kommentar

                          • FUGlinho
                            KFL styremedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 2454

                            #14
                            Odd øker prisene, men bare mot "storlaga"

                            Kim
                            Styremedlem KFL

                            Kommentar

                            • mr.Jordbakke
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 3845

                              #15
                              NFFs forfordeling av kamper til de såkalte storlaga. Dette gjelder seriestart, 16.mai, serieavslutning og, til en viss grad, cupkamper.

                              At småklubber som Odd tar igjen ved å sette opp prisene når de såkalte storlaga er på besøk får derfor min fulle støtte!
                              NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                              Mvh
                              Mr.Jordbakke

                              Kommentar

                              • 123
                                Medlem
                                Hoffnarr
                                • Mar 2009
                                • 57

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                                NFFs forfordeling av kamper til de såkalte storlaga. Dette gjelder seriestart, 16.mai, serieavslutning og, til en viss grad, cupkamper.

                                At småklubber som Odd tar igjen ved å sette opp prisene når de såkalte storlaga er på besøk får derfor min fulle støtte!
                                Så fordi nff gir "storlaga" fordeler så skal supporterne lide? Helt uenig. Dette er uansett ikke grunnen til at odd hever prisene, men problemer med for høyt budsjettert tilskuersnitt blant annet. Så for å redde seg inn skal man nok en gang utnytte supportera.

                                Det er en jævla uting at enkelte klubber skal utnytte de mest trofaste supportera.
                                25.11.05

                                CONTRO IL CALCIO MODERNO

                                Kommentar

                                • detvarvondtdet
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jul 2006
                                  • 398

                                  #17
                                  Kasting av stoler passer vel under kategorien "ukultur".

                                  "Dere kan sitere meg på dette:
                                  Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
                                  Fjøra

                                  Kommentar

                                  • sniper
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 5254

                                    #18
                                    Mener å huske det ble skrevet meget varmt om tysk supporterkultur i forrige H&K. Alt er vel ikke på stell der heller:

                                    Kommentar

                                    • veiron
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6267

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av sniper
                                      Mener å huske det ble skrevet meget varmt om tysk supporterkultur i forrige H&K. Alt er vel ikke på stell der heller:
                                      http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle2616032.ece
                                      Så da ikke ut til å være så ille?? Står jo at kampen ble startet opp igjen når røyken hadde lagt seg.

                                      Kommentar

                                      • UltraFo
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jun 2007
                                        • 800

                                        #20
                                        Legger inn ett innlegg om ukultur generelt på Start stadion.

                                        For det først hadde de hvertfall fått inn nok vakter og politi til rundt 70-80 mann. For det andre var ikke vaktene på talefot i det hele tatt med supporterne, uansett hvem det var. De var ikke villig til å høre på noen som helst akkurat som vi ikke betydde en dritt. De hadde plassert en gammel sur dame i 40 åra til å passe på og ved det minste lille spontane utbrudd pekte hun opp og sendt en annen vakt eller to for å prate med personen. Engasjement liker de visst ikke i Kr.sand. Og dette mener jeg jalt alle, kfl, folkelig enkelt personer eller andre. Ikke virket det som de ville høre på KFL vaktene heller som forøvrig gjorde en bra jobb med å roe ned ting som ikke var noe å bry seg om som vaktene på stadion gikk helt i taket for.

                                        Forøvrig kan mann heller ikke skylde på klesting her da temaet for turen var eldst mulig LSK skjerf som undertegnede vant med ett skjerf fra 80 åra
                                        UFC ~ Gulsvarte Brødre

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎