Grønlund, Bjarmann og Berg må gå!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BennyLem
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 2902

    #61
    Allow me to retort...

    Den som venter på noe godt (eller vondt) venter ikke forgjeves. Mye å ta fatt i her, så jeg skal forsøke å kombinere presisjon og kortfattethet. Regner uansett med at det blir rikelig anledning til debatt i månedene fremover. Jeg håper også jeg snart får anledning til å begynne på mitt Epos: ”Noe er råttent på Åråsen”.

    Hvorfor må noen gå?
    Tabellsituasjonen er prekær. Vi ligger sist, og leverer dårligste seriestart i manns minne. Ingenting tilsier at vi skal unngå nedrykk. Ikke statistikk, og i hvert fall ikke det underliggende spillet. Optimismen er kanskje større hos enkelte enn i fjor, men spillet er totalt fraværende. På mange måter verre. Det toppes med at vind, sko og dommere brukes som bortforklaringer. Jeg advarte etter matchen mot Molde i vinter, men folk ville ikke høre. Medalje pratet enkelte om. Søk dere til jobb i VG!

    Når folk jubler hemningsløst, totalt blottet for ironi, over en knepen 3-2-seier mot et 3.-divisjonslag, da sier det alt om hvor langt klubben har falt. Også litt om supporterne.

    Er nedrykk så farlig da?
    Etter min mening er det katastrofalt. Jeg registrerer at enkelte her mener det kan ”lønne seg”. Det er de samme folkene som hevder det lønner seg å tape kamper. Nedrykk i dagens økonomiske klima kan være katastrofalt, spesielt for LSK. Husk at vi er en anomalitet i fotball-Norge, som ikke har grunnlaget til storbylagene. Sponsorer, tilskuere, spillere, gjeld, alt kan rase som et korthus. Hvordan betale stadiongjelden fra Adecco-ligaen? I verste fall kan vi ende på en ørkenvandring som Fredrikstad, eller i glemselen som KIL.

    Hva har Berg gjort feil?
    Tabellen snakker for seg selv. Undertegnede er av den oppfatning at kun en omfattende nytenkning kan redde plassen. Med nytenkning snakker jeg om i det minste å forsøke å etablere en spillestil. Vi skal, under Berg, tydeligvis ikke basere oss på vingspill, ikke på gjennombrudd med fart, ikke på gode pasninger fra midtbanen. Bare tilfeldigheter rår. Fremover og bakover.

    Når vi leder mot Odd for eksempel, så klarer vi ikke skape det virkelige trykket. Vi skaper ikke bredde (grunnet manglende vinger), og utnytter ikke bakrom. For undertegnede er også den selsomme bruken av høyrebeinte spillere på venstresiden tortur.

    Hvorfor har Myklebust klippekort når han aldri leverer? Hvorfor bruke en dårlig høyreving på venstreback når man har Ringstad skadefri? Ansettelsen av Judas er selvsagt også tungtveiende (det satt liksom standarden, og var tidenes Omen), men det har vi en egen tråd på.

    Arven fra Uday har vel ansvaret?
    Vær trygg på at jeg, om noen, anerkjenner slitasjen Uday medførte, og forfatningen han forlot klubben i. Allikevel vil jeg påpeke at Berg ved sesongstart hadde totale arbeidsbetingelser som overgår trenere i klubber som Glimt, Sandefjord, Odd, Godset, Aalesund og Start. Noen i LSK har gjort en dårlig jobb i 2009, helt klart.

    Berg bør få tid?
    Han har fått tid nok. Bedre tid faktisk enn mange trenere som overtar klubber ved nyttår. Ledere og Presidenter evalueres etter 100 dager. Vi skriver 20. mai uten seier. Historisk dårlig. Han har heller ikke utviklet spillet en tøddel. Hva er planen egentlig?

    Hvordan kan du angripe klubblegenden Bjarmann?
    Jeg beklager språkbruken. Virkelig. Men jeg har fått opplysninger som tilsier at Bjarmann bør gå. Forhåpentligvis vil mine Lyn-venner skrive litt her selv, hvis ikke skal jeg videreformidle. Det er uansett slik at gode spillere ikke nødvendigvis blir gode ledere. Jeg kritiserte Uwe, og jeg kan kritisere Bjarmann.

    Hvorfor skal vi høre på fulle Lyn-supporter?
    Mine kilder er oppegående og vel informert, håper de vil redegjøre godt for seg. Uansett alltid verdt å høre på gamle referanser. Det var noen her inne som kritiserte meg for å høre på Start-fans angående Uday, Joooon og Pedersen. Start-supporteren ler av dere fortsatt, jeg møtte han 17. mai.

    Grønlund da, han er vel snill?
    Han burde ha vært borte for lengst, noen som er godt dokumentert her: http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...ght=gr%F8nlund
    Årets sesongstart gjør det bare tydeligere.

    Hvorfor nevner du ikke Judas?
    Han har selvsagt sin del av skylden, men debatter om han kan skli ut, og kan kjøres separat. Som grunnlegger av 0,1%-community tror jeg uansett forumet vet hvor de har meg.

    Vil det hjelpe at Grønlund, Berg og Bjarmann går?
    Det er ingen garanti, men det skal godt gjøres å få til en dårligere innsats.

    Hvem bør ta over?
    Nå kjenner jeg ikke det internasjonale trenermarkedet til fingerspissen, men jeg kunne tenke meg følgende profil: Litt eldre tenkende trener, som evner å ta gode strategiske grep, og samtidig er flink til å utvikle spillere. Spesielt ønsker jeg meg en trener i LSK som virkelig klarer å sette motstanderen i sjakk.

    De siste årene har vi stort sett hatt trenere som gjør feil grep, og bruker spillere på feil plasser. Uwe, Uday og Berg er på mange måter mye av samme ulla. Det samme gjelder norske trenere generelt. Hvis noen skal presse et navn ut av meg vi kjenner fra TL, og dermed prisnivået på, vil jeg si Patrick Walker. Har gjort en kjempejobb med Sandefjord siden han kom inn midtveis i fjor.

    Har vi råd til dette?
    Alt er billigere enn nedrykk, som er det vi styrer mot nå. Jeg vet ikke hva slags klausuler som finnes i Berg og Bjarmanns kontrakter, men de er sikkert dårlige for vår del. Hadde det vært opp til meg hadde det vært 6-måneders prøvetid som i andre jobber. Det burde også vært klausuler som sa at trenere som for eksempel ikke vant en eneste av de første åtte kampene eller som lå x-antall sesongrunder på nedrykk, kunne fjernes mot 3-måneders etterlønn. Kort sagt, mer prestasjonsrettet, mindre gyllen fallskjerm.

    Kan det ikke snu med Berg også?
    Selvsagt ikke 100%-utelukket, men ekstremt usannsynlig. Hvis han vurderer å benytte noen venstrebeinte spillere, etablere en spillestil og unngår taktiske spillere, så kan vi overleve. Ny Diallo vil også hjelpe.

    Kan ikke denne tråden sperres, den ødelegger stemningen?
    Hva er vitsen med et debattforum hvis man ikke kan ta de fundamentale debattene? Blir litt trist om alt som er lov er å tippe lagoppstilling og poste bilder av rare hatter. Klubben er i sin verste krise noensinne, da bør ikke bare en slik tråd tillattes, den bør påkreves. Jeg føler meg ansvaret bevisst.

    Det er synlig at ytringsfriheten beklageligvis er under angrep en rekke områder av samfunnet. La oss for all del ikke tenke de tankene her. Er virkelig LSK så svake at man ikke tør å ta en lederdebatt? Da står det dårligere til med klubben enn det selv jeg frykter.

    Og hvorfor skal det være lov å ønske Meter’n dit pepperen gror som mange gjør, men ikke være lov å si det samme om Berg, Bjarmann og Grønlund? Sistnevnte trio har tross alt mer skyld i elendigheten enn det Meter’n har.

    Hvorfor gidder du egentlig dette her?
    Det lurer jeg også på. Jeg har selvsagt et ørlite håp om at noe vil snu, og dette er mitt bidrag. Jeg tror selvsagt ikke vi kvitter oss med Berg. Til det er det investert for mye prestisje, og mange har bundet seg selv til masta. Når det gjaldt Uday, Erland og Slokvik, da hadde jeg derimot et berettiget håp om at de ville ble fjernet.

    Som en presist påpeker får jeg imidlertid litt anledning til å trekke på smilebåndet når jeg ser hvor mye folk fyrer seg opp her. Nå har jeg heller ingen problemer med å innta rollen som forumets egen Dr. Stockmann, og jeg utfordrer mer enn gjerne "den kompakte majoritet" her.

    Bør du ikke ta deg ferie på Kongsvinger, slik MaxPayne foreslår?
    Det hadde vært enkleste utvei. Jeg har gruet meg til denne sesongen, og jeg gruer meg til hver kamp. På lørdag var det smertefullt å gå til kamp, og det var enda verre å gå hjem. Jeg kan ikke helt beskrive følelsen, men jeg opplevd en nedtrykthet som jeg ikke engang gjorde på det svarteste i fjor. Med mindre et mirakel skjer, så blir dette nedrykk, med de konsekvenser det har.
    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

    Kommentar

    • Martin83
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Aug 2007
      • 794

      #62
      Opprinnelig skrevet av S.Skywalker
      Er helt naturlig at stillingene til Berg og Bjarmann burde bli vurdert. Forstår ikke helt hvorfor disse skal være så mye mere fredet en det Tom Nordlie og Fjøra var. Uwe fikk fyken etter en 4 plass RL finale og Cupfinale. Sikker på alle her savner de tidene nå. Grønnlund burde jo gått for lenge siden.


      Det er helt legitimt at trenere og andre som styrer klubben blir evaluert. Derfor er det på et nivå riktig å ta diskusjonen rundt Berg og hans menn.

      Hvis vi tar bort de få kampene Henning Berg brukte for å redde oss i 2008 har han jobbet med laget siden januar 2009. De skulle snart bli 5 måneder. De personene du nevner over har fått vesentlig mer tid på å sette preg på laget. Nordlie var i klubben 1,5 år, Fjøra 4,5 år og Rösler i 2 år.

      Ja, det er klart vi ønsker oss en tid der vi deltar i finaler og truer toppen i tippeligaen. Men forutsetningene må også inn i bildet. Der hvor Berg og Bjarmann har måttet slanke stallen og kjøpe/skaffe rimelige og urutinerte spillere fikk Rösler og Nordlie handle omtrent fra øverste hylle da klubben anskaffet seg Brenne, Bjørkøy, Occean.

      I tillegg er det viktig å se på hvordan laget har prestert i kampene (hvis man ser bort ifra resultatene). Laget har ledet mange kamper som i sluttminuttene har endt med enten tap eller uavgjort. Dette er nok mye på grunn av mangel på rutine hos unge spillere som ikke holder ut hele kamper enda, noe som vil bedre seg. Mot Odd hadde vi vunnet hadde det ikke vært for at Bentley traff årets mål (for han).

      BTW: Hvorfor burde Grønlund gått? Og hvem skulle erstattet han?

      Kommentar

      • Emil B
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2006
        • 5921

        #63
        Opprinnelig skrevet av Martin83
        BTW: Hvorfor burde Grønlund gått? Og hvem skulle erstattet han?
        Fordi han ville legge ned KFL i fjor, div håpløse utsagn i media osv osv. Det sier seg vel selv at han burde sluttet i fjor vår?
        En annen ting, hva har egentlig Grønlund gjort i sin tid som daglig leder???

        Kommentar

        • Martin83
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2007
          • 794

          #64
          Opprinnelig skrevet av Emil B
          Fordi han ville legge ned KFL i fjor, div håpløse utsagn i media osv osv. Det sier seg vel selv at han burde sluttet i fjor vår?
          En annen ting, hva har egentlig Grønlund gjort i sin tid som daglig leder???
          Jeg er enig i at Grønlunds uttalelser i fjor var uheldige og feil.

          Nå har vel Grønlund ansvaret for den daglige driften utover det som har med det sportslige å gjøre. Det vil vel si det overordnede ansvaret for stadion, arrangement, lønn, markedsføring etc. Slik sett er det ikke vanlig at den daglige lederen er veldig synlig i en fotballklubb.

          Grønlund sitter vel i sportslig utvalg(?). Gjennom det har han som alle andre i utvalget et ansvar i forhold til det som har skjedd der de siste årene... Jeg er ingen ihuga Grønlund-patriot, det skal sies.

          Svaret mitt nå ble litt off-topic, men poenget mitt er at kommer man med kritikk uten begrunnelser og/eller løsninger blir det lite meningsfylt i debatten. Som flere fra før har nevnt.

          Kommentar

          • Kimito
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 2600

            #65
            Opprinnelig skrevet av BennyLem
            Kan ikke denne tråden sperres, den ødelegger stemningen?
            Tenkte bare å kommentere denne. Argumentet for å stenge tråden var vel basert på åpningsinnleggets sterke innhold og dertil vage argumentasjon. Det var ikke basert på at du ødela stemningen.

            Ellers er jeg fortsatt uenig med deg, men noe liknende dette innlegget burde du ha lagt ut i utgangspunktet. Da kunne man kanskje spart seg mange sider med like konstruktiv debatt. Kommer kanskje tilbake med flere argumenter senere.
            Ferdigskåra

            Kommentar

            • Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

              #66
              Opprinnelig skrevet av BennyLem

              Hvorfor må noen gå?

              Tabellsituasjonen er prekær. Vi ligger sist, og leverer dårligste seriestart i manns minne. Ingenting tilsier at vi skal unngå nedrykk. Ikke statistikk, og i hvert fall ikke det underliggende spillet. Optimismen er kanskje større hos enkelte enn i fjor, men spillet er totalt fraværende. På mange måter verre. Det toppes med at vind, sko og dommere brukes som bortforklaringer. Jeg advarte etter matchen mot Molde i vinter, men folk ville ikke høre. Medalje pratet enkelte om. Søk dere til jobb i VG!
              Jeg er uening i din påstand om at det underliggende spillet har vært så dårlig. Tvert i mot. I motsetning til nær alle andre lag har ikke LSK opplevd å bli utspilt i noen av kampene. Til og med ikke borte mot Start eller Aalesund, hvor vi tapte klart, ble vi ikke utspilt.

              Det er nettopp dette som er forskjellen fra i fjor og som spillerne også trekker frem, nemlig det at prestasjonene i kampene ikke gjenspeiler poengfangsten.

              Forøvrig er vi på linje når det gjelder tabelltippingen til en del her på forumet. Jeg klinte til med en 7. plass og mente jeg var optimistisk naiv. Noe sesongstarten så langt har bevist.

              Opprinnelig skrevet av BennyLem
              Er nedrykk så farlig da?
              Etter min mening er det katastrofalt. Jeg registrerer at enkelte her mener det kan ”lønne seg”. Det er de samme folkene som hevder det lønner seg å tape kamper. Nedrykk i dagens økonomiske klima kan være katastrofalt, spesielt for LSK. Husk at vi er en anomalitet i fotball-Norge, som ikke har grunnlaget til storbylagene. Sponsorer, tilskuere, spillere, gjeld, alt kan rase som et korthus. Hvordan betale stadiongjelden fra Adecco-ligaen? I verste fall kan vi ende på en ørkenvandring som Fredrikstad, eller i glemselen som KIL.
              Stadiongjelden til LSK blir betalt uavhengig av divisjon LSK spiller i. Inntektene kommer fra utleie av næringseiendom og de er høyere enn månedlige utgifter til avdrag og lån.

              Kan Ham-Kam, Kongsvinger, Nybergsund, Hønefoss og Sogndal kjempe om opprykk til Eliteserien, så kan LSK også. Kongsvinger og Fredrikstad rykket ned under helt andre omstendigheter og med helt andre forutsetninger enn LSK. ref. Åråsen Stadion som hvert år generere inntekter til Sportsklubben, selv etter at gjeld og renter er betalt.

              Forøvrig har du rett i at Berg ikke må gå, selv ikke et nedrykk vil endre på det...
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

              Kommentar

              • andersmm
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2006
                • 5764

                #67
                Bennylem har åpenbart god kontakt med lyn-miljøet. Dog stiller jeg spørsmålstegn ved hva pannebånda har lurt i lemmet nå. Om berg og bjarmann virkelig er såpass dårlige ledere og rent av dumme, så forstår jeg ikke hvordan lyn har holdt seg flytende de siste årene. Forutsetningene tatt i betraktning må man jo kunne si at de har hatt ålreit suksess. Det er kanskje bare meg, men jeg har vondt for å tro at erik langerud eller atle brynhildsen har vært hjernen bak lyns sportslige satsning de siste årene.

                Berg og bjarmann har henta masse bra spillere mer eller mindre gratis, og atpåtil solgt et par med god fortjeneste. De har gitt mer spilletid til unggutter enn alle andre tl-klubber, og kommet veldig godt ut av det. Berg har også gjort seg kjent som en klok taktiker, høster lovord fra alle hold og kanter, og anses være et av landets største trenertalent. Det de utrettet i lyn, med de ressursene, vitner ikke akkurat om dårlig lederskap og dumhet. At de fikk springe rundt på ullevål i såpass lang tid gjør jo bennys opplysninger enda mer absurde.

                Men for all del, om det finnes opplysninger som tilsier at berg og bjarmann har vært en fasade og tommy berntzen egentlig har styrt det sportslige i lyn de siste årene; kom med dem. En ting er å mene at berg og bjarmann må gå, det er i og for seg fair nok. Men å servere bittert oppgulp fra oslo vest med åpenbare logiske brister, det bør man holde seg for god til.
                "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                Kommentar

                • reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13272

                  #68
                  Jeg synes ikke du bringer noe nytt til torgs her benny, borsett fra at det nye innlegget er relativt luktfritt. Jeg velger å sette hardt mot hardt:

                  Poengfangsten er et syltynt argument som du anvender for alt det er verdt og en god del mer. Ser man bort fra det er jobben som er gjort av B & B outstanding. Her skal man ha STORE skylapper og en ekstrem negativisme for å stable på beina noe som kan ligne på kritikk. Jeg vil vel gå så langt som å si at kritikken virker naiv.

                  Jeg ser også at du refererer til ditt eget innlegg om FG. Du har fått plenty av tomler opp på det innlegget i frustrasjonssesongen 2008 - den gang alt oppgulp om klubben fikk tilslutning. Forsatt sliter jeg med å finne noe grunnlag for dine anklager, tvert om burde du vel hylle ham etter LSKs snuoperasjon det siste året? Han kan jo ikke holdes ansvarlig for poengfangsten i år? Nokså ironisk hele heksejakta, all den tid mannens oppgave er å sette opp og fakse kontrakter samt andre administrative oppgaver som han har skjøttet brukbart (med unntak av et par episoder). Men men, du fikk iallefall inn en referanse til et innlegg du fikk mange tomler opp på.

                  I mellomtiden venter jeg spent på at dine opphøyde lynvenner skal nedverdige seg til å fortelle oss enkle bønder hva som er galt med klubben vår og våre lederes mentale kapasitet. Trolig må begge ha fått en hjerneblødning på Ring 3 underveis til Åråsen da jeg faktisk har en kilde tett på Lyn-ledelsen som har hørt skamros av begges sluhet i lang tid. Bastionens forum gir intet uttrykk for å ha noe svar på noe som helst, der får man tvertom inntrykk av en nokså stakkarslig sutregjeng som har filla peiling på hva som rører seg i fotballnorge, og kanskje aller minst i deres egen klubb. I bunn og grunn bør du vel komme opp med noe mer enn lyn-venners angivelige oppegåendehet for å dokumenter dine gufne beskyldninger om B&B's mangel på sådan?

                  Jeg har stilt spørsmål ved seriøsiteten når det gjelder denne heksejakta før. Dessverre klarer du å oppnå akkurat det du vil, nemlig å røre opp nokså mye ufundert grums på svært spinkelt (jeg vil si ikke-eksisterende) grunnlag. Som mange påpeker ser det ikke ut til at du vil komme med noe konstruktivt i denne debatten, selv om du bruker svært mye energi på å holde alle negative baller i luften. Det blir mye meg, meg, meg og lite fakta, fakta, fakta i innleggene dine for å si det forsiktig. Holder du dette i gang for din egen fornøyelses skyld?

                  Til sist en liten oppsummering av LSK-året sett med undertegnedes øyne:

                  Norges beste treningsanlegg er en realitet
                  Klubben har gjort en god jobb for å realisere et nytt stadion.
                  Vi har det mest ettertraktede manager/trenerteramet i Norge på plass.
                  Juniorsatsinga er revolusjonert. Intet mindre enn en total omveltning.
                  Rimelige talenter/salgsobjekter fra utlandet er igjen på shoppinglista.
                  Lønnsutgifter og daukjøtt er beskåret med hard hånd.

                  Hva faen mer må til? Skal du ha poeng også?
                  Last edited by reka; 21.05.2009, 06:19.

                  Kommentar

                  • chrissp
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2004
                    • 2403

                    #69
                    Jeg gir tommel opp til Benny fordi jeg for det første synes han er en av få bidragsytere her på forumet som virkelig argumenterer for sine meninger og står for de. For det andre er jeg enig i mye av det han skriver, dog kanskje ikke det viktigste - det at Berg og Bjarmann må gå.

                    Samtidig deler jeg Bennys bekymring om hva nedrykk kan medføre. Mange virker å være i den troen at vi rykker nærmest rett opp igjen og stabiliserer oss som et av landets beste lag. Kanskje gjør vi det, men det er vel så stor sannsynlighet for at vi ikke klarer det og vil surre rundt i Adecco i flere år.

                    Jeg deler Bennys synspunkt på at Grønlund må gå, men vel så viktig spørsmål er hvilke andre i sportslig og adminstrativ ledelse han bør ta med seg. Når den stolte Sportsklubben har gått fra å kreve medaljeplass til å ikke reagere engang ved nedrykk på 2 år er det mer en Uday og finanskrise som spiller inn. Noen har gjort store store feil og sluppet unna med det.

                    Til sist er jeg ikke av den oppfatning at Berg må gå - enda. Men han må levere resultater han som alle trenere og hvis han så til de grader mislykkes som vi har sett så langt i år, da må man leite andre steder. Når han kan stille et lag bestående av Occean, Sundgot, Kiko, Riise, Kippe, Nordtveit, Bjørkøy, Riseth, Myklebust, Fredriksson, med flere, så er ikke tap og uavgjort godt nok. Dette har da også Berg selv gitt uttrykk for, og da er det klart at enten så sikrer du fortsatt tippeligaspill eller så forsvinner du.
                    Bølerkanaris

                    Kommentar

                    • reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13272

                      #70
                      Opprinnelig skrevet av chrissp
                      Jeg deler Bennys synspunkt på at Grønlund må gå, men vel så viktig spørsmål er hvilke andre i sportslig og adminstrativ ledelse han bør ta med seg. Når den stolte Sportsklubben har gått fra å kreve medaljeplass til å ikke reagere engang ved nedrykk på 2 år er det mer en Uday og finanskrise som spiller inn. Noen har gjort store store feil og sluppet unna med det.
                      Kanskje du kan fortelle meg hvorfor "Grønlund må gå"? Jeg er ikke uvillig til å si meg enig, men da må jeg jo først ha en grunn?

                      Kan du i samme slengen fortelle meg hvilke områder klubben har forholdt seg passiv på etter fjoråret?

                      Sist men ikke minst: Hvem er disse "noen" og hva galt har de gjort? Eller er det slik at det ikke er røyk uten ild?

                      Kommentar

                      • Fugl1120
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 3528

                        #71
                        Opprinnelig skrevet av reka
                        Poengfangsten er et syltynt argument som du anvender for alt det er verdt og en god del mer. Ser man bort fra det er jobben som er gjort av B & B outstanding. Her skal man ha STORE skylapper og en ekstrem negativisme for å stable på beina noe som kan ligne på kritikk. Jeg vil vel gå så langt som å si at kritikken virker naiv.
                        Det er i og for seg ikke så jævla viktig hva Bjarmann og Berg har gjort så lenge poengene uteblir. Jeg er ikke blant de som ønsker noen av dem fjernet, men innenfor denne bransjen er det utelukkende poeng som teller. Det er ingen stilkarakterer i fotball, det er ikke laget som spiller penest fotball som nødvendigvis vinner. Vi er nødt til å ta poeng, noe vi foreløbig ikke har vært gode nok til. Det er uinteressant om vi var uheldige med dommern i en avgjørelse her og en avgjørelse der. Én dommeravgjørelse er ingen unnskyldning for at vi har scoret så lite som vi har gjort og sluppet inn så mye som vi har gjort. Vi har ikke vært like gode som motstanderen vår når de scorer 3 mål og vi scorer 1. Det er ikke viktig om vi ikke blir totalt utspilt av motstanderne så lenge vi taper. Poeng, poeng, poeng! Nå handler alt om å skrape inn poeng og jeg driter i om vi spiller Erlandsen-fotball resten av sesongen. Jeg har full tillit til at Berg og co finner en taktikk som sørger for at vi på sikt skaffer oss mest mulig poeng, men det nytter ikke å rose dem for å ha gjort alt annet enn hovedoppgaven deres bra, for det er tross alt det å vinne fotballkamper som er Bergs viktigste arbeidsoppgave.

                        Opprinnelig skrevet av reka
                        Til sist en liten oppsummering av LSK-året sett med undertegnedes øyne:

                        Norges beste treningsanlegg er en realitet
                        Klubben har gjort en god jobb for å realisere et nytt stadion.
                        Vi har det mest ettertraktede manager/trenerteramet i Norge på plass.
                        Juniorsatsinga er revolusjonert. Intet mindre enn en total omveltning.
                        Rimelige talenter/salgsobjekter fra utlandet er igjen på shoppinglista.
                        Lønnsutgifter og daukjøtt er beskåret med hard hånd.
                        Du nevner mange positive punkter som jeg er helt enig i. Det er i hovedsak klubben LSK som skal ha æren for treningsanlegg da dette er noe de har arbeidet for i en årrekke. Juniorsatsinga mener jeg ble revolusjonert allerede i fjor da vi spisset satsingen betraktelig. Jeg er dog litt usikker på hvordan du kan mene at vi har det mest ettertraktede manager/trenerteamet i Norge? Hadde jeg vært daglig leder for en fotballklubb ville jeg trolig ikke sikla mest på trenerteamet hos Tippeligaens soleklare tabelljumbo..
                        Lauken er vår venn!

                        Kommentar

                        • reka
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Aug 2005
                          • 13272

                          #72
                          Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                          Jeg er dog litt usikker på hvordan du kan mene at vi har det mest ettertraktede manager/trenerteamet i Norge? Hadde jeg vært daglig leder for en fotballklubb ville jeg trolig ikke sikla mest på trenerteamet hos Tippeligaens soleklare tabelljumbo..
                          Om man har et tidsperspektiv som er begrenset til to og en halv måned kan jeg være enig med deg. Ellers vil jeg henvise til alt det foreløpig tomme skrytet duoen har fått i media. Så kan man jo sette seg ned og se på de andre trenerne i tippeligaen og liste opp de som har bedre CV. En meget kort liste. Selv fjorårets yndling Jønsson har hatt kladdeføre i år.

                          Kommentar

                          • Fugl1120
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2005
                            • 3528

                            #73
                            Jeg antar at du snakket om B-gjengen da du nevnte trenerteamet. Disse har styrt det sportslige siden i vinter og det er da naturlig å vurdere dem i den perioden de har vært sammen i LSK. Alle har gode CV'er som spillere, men kun Belsvik har hatt suksess i Tippeligaen, mens Grodås har vært med på et cupgull. Jeg sier ikke at vi har et dårlig trenerteam, det er ungt og har masse potensiale. Det spiller likevel liten rolle når vi ligger der vi ligger. La oss uansett ikke ta en debatt om hvilke trenere som er de beste. Jeg har uttrykt min støtte til trenerteamet og Bjarmann, men vi er nødt til å høste poeng fra og med i morgen. Jeg synes kampen mot Odd var positiv og håper at rutine og kontinuitet i laget kan gjøre at vi henter flere trepoengere i tiden som kommer. Men dersom vi ikke klarer å ta poeng, selv med et fåtall av skader, må det skje ting om vi skal ha et ønske om å holde oss i Tippeligaen.
                            Lauken er vår venn!

                            Kommentar

                            • heidar
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2004
                              • 2121

                              #74
                              Feil fokus. Judas må gå. Dårlig karma virker sånn. At KFL er for gladnaivistiske til å fokusere på dette, får stå for deres kappe.

                              Om Berg skal gå på grunn av at han hentet inn Judas i utgangspunktet?? Jeg er villig til å la tvilen tale tiltalte til gode. Dog burde han nok ha lært av Ferguson at man kan fase inn unggutter i laget gradvis, i stedet for å kjøre gutter16-laget med en gang. Vi er jo faen meg ikke en skiklubb som ingen bryr seg om heller. Skadeproblematikken får ta sin del av skylda, men de taktiske egenskapene har ikke imponert meg nevneverdig så langt.

                              Om Bjarmann må gå. Selvfølgelig ikke, han har jo gjort jobben han ble satt til prikkfritt. Slanke stallen og skaffe nye spillere til en billig penge. Jeg tror ikke Bjarmann egenhendig sendte Steinar Pedersen på dør for å si det sånn...

                              Om Grønlund må gå. Ja. Men dette finnes det en egen tråd for. Jeg tror rett og slett ikke at han har kompetansen som kreves for jobben han innehar, basert på mengdevis av tåpelige uttalelser, og basert på at han vil legge ned KFL og erstatte de med en gjeng med tåpelige hatter som får rosa VG-klappere til å virke som godt engasjement. Om han da kan gjøre kontorarbeid, driter jeg i.

                              Hovedpoenget er allikevel at all negativiteten ikke virker positivt inn. Face it, vi har en gjeng med juniorer som har hatt marginene imot seg så langt. At fansen da begynner å seriøst tro på nedrykk, gjør ikke saken bedre. At fansen blir nervøse og ikke trykker til for fullt når man leder 1-0 hjemme mot mannen fra skien, gjør ikke saken bedre. Jeg etterlyser mer positivitet, for så dårlige har vi da ikke vært. Vi er jo et bedre lag enn brann, for å ta et eksempel. Gjør jobben på tribunen, løft laget, og slutt med nedrykkspreiket. Vi rykker aldri ned. Punktum!

                              At Gud hater oss etter at vi hentet inn Judas til klubben, får vi gjort lite med. Jeg tror sjelen til Sportsklubben; Stoltheten, Tradisjonen; er sterkere enn at et mobilselgende svin skal ødelegge en uendelighet i toppdivisjonen. Sjelen i klubben er pissa på, men ikke død. Men først må supporterne ha trua, deretter kan vi gi spillerne trua!
                              En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                              Endelig er mørketida over.

                              Kommentar

                              • Canário
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2005
                                • 1471

                                #75
                                I utgangspunktet mente jeg tråden var fullstendig latterlig og malplassert, men etter begrunnelsen din skal du ha for at du argumenterer godt for synet ditt - selv om det noen ganger er på feil premisser. Enkelte ganger er det greit å være i opposisjon, andre ganger kan det ta overhånd. Spillet har vært nevnt, en fotball som er helt forskjellig fra i fjor, hvor spillerne verken hadde spilleglede eller noe som helst. I år skaper vi mange målsjanser - til tross for kamper med flere spillere indisponible og dermed mindre samspilt lag. Verken taktisk eller angrepsmessig er vi i en blindgate. Forsvarsspillet har også vært godt foruten en del personlige feil, som man aldri kan gardere seg mot. Dessverre har det skjedd oss og gått utover en ung spillergruppe, en tropp som framfor alt skyldes etterdønningene fra Nordlie og en omlegging som er strengt nødvendig.

                                Det mentale er hovedproblemet. Mentale sperrer og utrygghet som har kommet etter at et par negative bekreftelser har overskygget de positive. Det er Berg lite herre over når spillerne er på matta. Verken det eller at troppen ble så endret i sesongstarten, som har forsterket den mentale sårbarheten når den først har slått inn.

                                Fotball handler i stor grad om mentalitet. All idrett gjør det. Det er skjøre saker. Derfor må vi fortets mulig få noen positive opplevelser igjen, som vi var så nære på å få mot Odd. Marginer og mentalitet er det vanskelig for en trener å bestemme over hvis tidligere selvtillit går over til negativt fokus, med et lag som hittil har vært svært ungt. Heldigvis ser skadesituasjonen ut til å bli bedre nå. Marginer er en undervurdert del av det hele og hadde Bentley truffet to centimeter høyere opp hadde neppe denne tråden vært her i dag - men de fleste snakka om hvor bra laget framsto og sett gledelig fram til morgendagen...

                                Med det arbeidet Berg og Bjarmann er i gang med sier "alt" at det er dumt å bytte trener, all statistikk, alternativer, kostnader, talentsatsing og nye spillere - "alt". Manglende uttelling veier ikke tyngere enn det: Det er ikke bare å knipse i henda, hente fram en trener og alt dermed blir mye bedre, spesielt hvis man tenker langsiktig. Med litt tålmodighet ser alle at det er vesensforskjell på Sportsklubben i år og før, både utad til opinionen og måten klubben drives på.

                                Paradoksalt nok må Bjarmann gå, ett år etter harselaset mot LSKs dårlige innkjøpspolitikk. Det Bjarmann og Berg nå gjør er nettopp det du lenge har ønsket: Spillere som beveger seg vekk fra den tunge, forutsigbare, gammeldagse fotballen og som ikke minst er billige, innoative og med masse talent. Bjarmann har stort nettverk og vi kommer garantert til hente mange flere spillere som kan slå "nedenfra".

                                Det kan ikke fortsette med så dårlige reslutater, men det viktigste er måten motgangen håndteres på. Iveren og entusiasmen i gruppa later til å være stor, og det er et godt tegn, totalt forskjellig fra motgangen under Nordlie. Rom ble ikke bygd på en dag: FCK er blitt nevnt, jeg kan i samme slengen minne om Mjelde som fremdeles fikk fortsette i Brann i 2003 selv om de lå helt sist til sommeren.

                                Hvis man ser tilbake på det, har det vært en litt for drastisk endring på for kort tid. Det skal ikke Berg være den første til å få skylda for når økonomien er dårlig. Når også Riise "må" selges og Pedersen blir lånt ut, er det noe en "toppklubb" eller en klubb med ambisjoner ikke ville ha gjort. Det signalet oppfattes nok også av spillergruppa. Da vi var såpass "uheldige" at spillet begynte å svikte litt like etter, kan det ha en forsterkende effekt. Jeg tror det er naivt å tro at spillergruppa forblir helt upåvirket av sånt.

                                Og det er ingen tvil om at Berg har fått Lyn fra å være en marginal og uinteressant klubb til å få publikum på kampene og være en "stabil" klubb. Gjennom 90- og 2000-tallet har de bytta en bråte med trenere. Før Berg-perioden hadde de fem trenere på to år, hvilket sier at det bare er en prestasjon i seg selv å sitte så lenge og sågar bli tilbytt ny kontrakt. En trener må bedømmes ut fra de forutsetninger og midler en har til rådighet, og der har Berg vært svært god, både med talenter og den omtalte "Lyn-fotballen". Bronse med en ganske morken stall i 2005 er bra. Få andre lag i eliteserien har også solgt to av sine beste spillere i løpet av sesongen uten å erstatte dem, fått begynnende flopper (som Gislason og Hoff) til å prestere og Edu og Mikel fram som internasjonale stjerner (talent er en ting, men noe positivt må det har vært ikke minst ifølge spillerne selv).

                                Kommentar

                                • Folke
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2008
                                  • 5955

                                  #76
                                  En vesentlig ting man ikke kan overse er økonomien...
                                  Klubben har ikke lenger råd til å opprettholde de siste års "rævkjør" på lønnsbudsjettet og klubben er nødt til å selge/leie ut spillere for å gå rundt. Med andre ord er klubben konkurs dersom man fortsetter som før!
                                  Det er selvfølgelig viktig med poeng, samle flest mulig poeng og komme høyest mulig på tabellen. Men jeg vil gjerne slippe en 12. plass med de utgiftene klubben hadde i fjor, for det vil etter alle solemerker bety at klubben hadde mistet lisensen.. selv en oppløftende 4. plass og ett cupgull hadde mest sansynlig ikke hvert nok til å redde klubben fra konkurs med samme utgifter som den gang. Med andre ord er det akkurat nå viktigst av alt at klubben redder seg selv fra konkurs, så må støtteapperatet gjøre så godt de kan med de spillerne de har tilgjengelig. Spillerne må blø for drakta mer enn noen gang og aldri miste trua på at det er mulig å snu den dårlige starten. Fansen må vise samhold og støtte klubben som bare LSK fans veit hvordan.
                                  LSK er en stolt klubb, fra en liten by i lille Norge.
                                  Klubben har alltid stått alene mot resten av Norge.
                                  Dette er tid for samhold og positivt engasjemt, viktigere nå enn noen gang.
                                  Det er i motgang man ser hva man er laget av!

                                  Å sparke noen som ligger nede er i mine øyne noe av det verste man kan gjøre!

                                  Kommentar

                                  • morrari
                                    Medlem
                                    Hoffnarr
                                    • Nov 2006
                                    • 58

                                    #77
                                    En stund siden jeg har vært her inne. Etter å ha lest overskriften vet jeg ikke om jeg skal le eller grine...

                                    Kommentar

                                    • LSK-supp.
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Dec 2003
                                      • 1023

                                      #78
                                      Jeg har ingen inngående kjennskap til hvor god Henning Berg egentlig er som trener, men jeg mener at om man som øverste leder for en bedrift/fotballag ikke leverer varene over tid, så må man ta konsekvensene av dette og gå av.

                                      Nå tror jeg personlig at det ikke er Henning Bergs manglende egenskaper som coach som er grunnen til at LSK ligger på siste plass med stø kurs mot nedrykk for første gang siden tidlig syttitall.

                                      Derimot er spillermaterialet han disponerer av dårlig kvalitet og jeg mener at den ungdomslinja klubben har lagt seg på er en sterk medvirkende årsak til at vi ligger der vi ligger.

                                      Det som trenges når man har dårlig spillermateriell er i det minste noen etablerte spillere med erfaring som holder hodet kaldt, ikke kaste innpå unggutter som kanskje, men bare kanskje kan bli toppspillere om noen år.

                                      Finnes det noen penger tilgjengelig noen sted bør det snarest hentes inn et par etablerte kvalitetsspillere og disse skal Henning berg tvinges til å bruke.
                                      I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

                                      Kommentar

                                      • Kimito
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 2600

                                        #79
                                        Andre har svart godt for seg i denne tråden, så jeg ser ikke noen grunn til å mase for mye her. Kan likevel putte inn en redigert sitering av meg selv fra den andre panikktråden, som klargjør det jeg mener.

                                        Bakgrunnen var da: Vi satset dyrt og høyt, men på feil spillere. Implisitt er spørsmålet, kan vi forvente mirakler?

                                        Opprinnelig skrevet av Kimito
                                        Når man da stod igjen med en stall, som ikke var forferdelig, men blottet for selvtillit og med mange gamle spillere, for så å slanke den samme stallen, erstatte dyre veteraner med unge spillere uten erfaring, må man kunne vente at stallen er svekket. Svekket i forhold til en sesong hvor vi faktisk var nære ved å rykke ned.

                                        Jeg støtter Berg og Bjarmann fordi:

                                        1. B & B har vist at de kan få til både fin og resultatmessig god fotball i Lyn. Skiklubben sliter som bare av det nå i tiden etter de forlot klubben, og jeg tror vi havner over Lyn i år.
                                        2. Stallen er svekket på kort sikt.
                                        3. Vi har hatt drøyt mange skader som neppe kan lastes Henning Berg.
                                        4. Kampprogrammet har vært tøft.
                                        5. Spillertypene vi har hentet er spennende.
                                        6. Kortsiktig tankegang er sjelden en suksessformel og en ny trener skal ikke sparkes før han har blitt varm i trøya.
                                        7. Satsing på ungdommen innebærer en viss risiko.
                                        8. Vi har hatt marginer imot.
                                        9. Jeg har stor tro på at dette snur når vi har spillerne våre tilgjengelig igjen.
                                        Ferdigskåra

                                        Kommentar

                                        • reka
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Aug 2005
                                          • 13272

                                          #80
                                          Om noe har blitt gjort galt er det i mine øyne at klubben har gapt over for mye på en gang. Spillerstallen er blitt betydelig slanket samtidig som ungdomslinja er gjennomført. Resultatet er en stall som ikke uten videre kan spasere seg til poeng. Dette er neppe grunnet feilvurderinger, men fremtvunget av den økonomiske situasjonen.

                                          Tabellsituasjonen er Henning Bergs ansvar alene. Han er nødt til å gjøre en del avveielser med et nytt og tildels urutinert mannskap. Jeg er overbevist om at han fremover vil ta grep for å sikre oss flere poeng, på tross av at han trolig ønsker å prioritere lagets utvikling. Som alle andre organisasjoner har LSK sikkert evalueringsmøter som ledd i en langsiktig strategi (Æja, jeg tror faktisk såpass.) Neste store evaluering skjer trolig ved sommerpausen. Om ikke laget har begynt på poengfangsten da er jeg sikker på at tiltak vil bli iverksatt. I motsetning til hva mange tror/håper her inne regner jeg med at klubben neppe mener at å sparke Grønlund/Mathisen/Bjarmann vil forbedre prestasjonene. Istedet regner jeg med at det vil bli kronesanking for å få på plass forsterkninger. Med all tydelighet er det enkleste grepet å forbedre råvarene istedet for å banke kokken om vi kundene ikke liker det vi blir servert. Trolig er det navn på blokka allerede nå.

                                          Til syvende og sist vil jeg vise til dette gamle nettmøtet med Bjarmann:

                                          Hvorfor er Lillestrøm blandt topplagene år etter år etter 10-år?
                                          petter, Oslo

                                          Torgeir Bjarmann: Mye av det er basert på tradisjoner, og ledelsen har vært dyktig til å fornye spillerstallen hver gang det ser ut til å gå gal vei. Hver gang bygges den opp til å holde mål i Tippeligaen. Forskjellen på gamle og nye Lillestrøm er tidligere ble det kjøpt etablerte stjerner, mens nå vi må finne unge talenter og lage dem til stjerner.



                                          Saken er fra 2001, men den sier mye om hva Bjarmann oppfatter som riktig måte å styre klubben på - dengang da, og trolig også i dag. I år har vi gjort nettopp det - fornyet laget. Om det ikke holder mål i tippeligaen er jeg overbevist om at laget vil styrkes før det er for sent.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎