Vi trenger 33 poeng for å overleve - hvordan skal vi få dem?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 10.09.50
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1410

    Opprinnelig skrevet av sparwasser
    Enhver trener i eliteserien blir målt opp mot lagets resultater og prestasjoner, samt den målsettingen (les: forventinger) klubben har til inneværende sesong. Per Mathisen uttalte til TV2 sportstabloid tidlig i sesongen at man var godt fornøyd med en plass midt på tabellen. Så ut i fra de kriteriene har Hennig Berg ikke gjort en ”ålreit jobb".
    Jeg kom over Ola Bernhus' blogg om temaet. Den er fra før Lyn- og Sandefjordmatchene, men ikke uten verdi. Han er godt på linje med det Torolf og enkelte andre har hevdet: Spillermaterialet er ikke helt uten betydning.

    Virkelig: Berg har en plan


    - Skrevet av OlaB 01.10.09


    Lillestrøm har en trener med en plan, men spillere som ikke har det. Da kan det ikke bli bra.

    Vi som sitter på tribunen og grubler, vi som kanskje trodde at ingenting er planlagt, vi har fått et svar som gir håp: Henning Berg har faktisk klare tanker om hvordan LSK skal spille. Selv om det ikke virker slik.

    Svaret fant vi i Romerikes Blad denne uka. Berg ser for seg et LSK-lag som klarer å skille mellom forsvars- og angrepsspill, som varierer spillet og gjør laget vanskeligere å spille mot, som klarer å spille gjennom midten, som kommer til mange innlegg – og som har gode basisferdigheter.
    Men sånn er det jo ikke. Ikke i det hele tatt. Vi som ikke tråkker rundt på Åråsen og ser på treningene, kan ikke svare på hvor god pedagog Berg er. Vi vet bare hvordan det tar seg ut når det er kamp. Omtrent sånn ser vi Bergs drøm:

    FRA FORSVAR TIL ANGREP: Berg vill ha et aggressivt forsvarsspill, men spillerne må klare å roe seg når de først har ballen i laget. De gjør det motsatte, de bråpælmer ballen oppover – og et par av dem løper etter. Er forståelsen for dårlig? Teknikken? Er frykten for stor? Er gammel vane vond å vende?

    VARIASJON: Hele fotball-Norge mener det samme om Lillestrøm. Det er ett langt spark oppover, tupp og mæl. Urettferdig, men litt sant også. I flere år har LSK vært en ønskemotstander fordi de spiller så ensidig, et langpasningsspill som er altfor lett å demme opp for. Vi forstår at det blir slik. En ting er vanen hos dem som har vært med på dette før, noe annet er presset og den sviktende selvtilliten, den som driver de fleste dårlige lag til å sparke ballen unna i stedet for til en medspiller. Eller kanskje det er noe annet – en bevisst stil innført av Pellerud og videreført av Erlandsen, Rösler, Nordlie og Johnsen, troen på at alt skal spilles opp i soner, ikke til medspiller. (”Spill på fot er gammeldags”, sa Erlandsen, han hadde vel aldri sett Barcelona).

    SPILLE GJENNOM MIDTEN. Vakkert tenkt, det kan gjøres fort eller langsomt oppbyggende, men begge deler krever spilleforståelse og teknikk. Et utall karer har prøvd seg på LSKs midtbane i år, bare Nosa har ferdigheter med ballen som gjør det fristende å spille til ham. Ellers har det vært en orgie i dårlig ballmottak og, som en følge av det, paniske baller framover. Myklebust, Søgård og Mouelhi har spilt mest – ingen av dem kan orkestrere et offensivt pasningsspill. Og da er det kanskje ikke så rart at bakspillerne øser ballen opp i front. Deres erfaring er at å ”spille gjennom midten” er som å bestille et motangrep.

    KOMME TIL INNLEGG. Godt tenkt, det også, og Essediri hadde en kamp der han hadde voksende selvtillit og full klaff. Men ellers er han reservert og forsiktig når han legger inn, og de andre tør vi ikke nevne. Kanskje har det ikke vært så viktig heller? Sundgot og Occean er typiske spillere som profiterer på mange innlegg, men Sundgot har sittet mye på benken og Occean har vært skadd og ute av slag. Det er Edwin som er den gode spissen hos Lillestrøm i år, og han inviterer til noe helt annet enn høye innlegg.

    KORT SAGT: Berg har en drøm om hvordan LSK skal spille. Men han har ikke spillerne. Sesongen har nådeløst avslørt at de brukte spillerne på laget er passert av utviklingen. De ferske har kanskje talent, men uten å vise det (med unntak for Nosa og Edwin).

    Berg har fått mye og fortjent kritikk for manglende konsekvens i sine laguttak. Skader unnskylder ikke alt, det har vært mye fram og tilbake uten grunn. Men vi på tribunen må likevel frikjenne ham. Foreløpig. Vi ser hva han har å rutte med. Klarer han å overleve, er det en trenerbragd. Vi skulle heller sett noen bragder ute på banen.

    Kommentar

    • sparwasser
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3185

      Egentlig svært interessant å lese de to bloggene til Ola B., publisert med bare noen dagers mellomrom, men hvor konklusjonene er svært så sprikende.

      Men for å ta kjernepunktet ditt, Henning Berg står foran en trenerbragd av dimensjoner hvis han redder eliteplassen til LSK med årets spillerstall. I mine øyne en sannhet med modifikasjoner.

      Egentlig mener jeg det er en ”myte” skapt fordi vår hovedtrener valgte å satse på ungdommene , særlig i begynnelsen av sesongen. Noe skyldes skader, men Henning Bergs valg og disponeringer er etter min mening grunnen til LSK tabellposisjon pr.d.d.

      Jeg tok meg derfor den friheten å sammenligne LSK med vår siste motstander, Sandefjord Fotball og hva Patrick Walker har fått ut av sitt mannskap.

      Budsjett ved sesongstart: LSK 130 millioner. Sandefjord 50 millioner (Kilde:Aftenposten) http://fotball.aftenposten.no/elites...icle149769.ece

      Gjennsomsnittsalder i troppen: LSK 24,7 år. Sandefjord 24,8 år. (Kilde TV2) http://msn.tv2sporten.no/fotball/tip...e-2632461.html

      Spillere med internasjonal erfaring på A-landslag. LSK: 8 spillere (Fredrikson, Pedersen, Kippe, Johnsen, Søgård, Mouelhi, Essediri, Occean) (I tillegg kommer Bjørkøy, Magnusson og Riise - i så fall blir det 11)

      Sandefjord: 2 (Sohna og Rascic) (Bugge Pettersen har vel bare vært på samling).

      På papiret burde LSK ha kjørt over Sandefjord som en bulldozer, men fotballen er rund etc.....

      PS: Det som virkelig hadde vært overraskende var om Berg ikke hadde en plan i det hele tatt.
      Last edited by sparwasser; 23.10.2009, 01:11. Begrunnelse: skrivefeil

      Kommentar

      • 10.09.50
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2005
        • 1410

        Opprinnelig skrevet av sparwasser
        Spillere med internasjonal erfaring på A-landslag. LSK: 8 spillere (Fredrikson, Pedersen, Kippe, Johnsen, Søgård, Mouelhi, Essedirir, Occean) (I tillegg kommer Bjørkøy og Magnusson - i så fall blir det 10)
        Hvis du mener at A-landslagskarrierene til Espen Søgård og Steinar Pedersen underbygger at Henning Berg har gjort en dårlig jobb, er du på vikende front, Jürgen.

        Særlig Steinar Pedersens ene landskamp, 0-5-matchen mot USA til karakter 1 på VG-børsen, burde borge for helt andre resultater i år, liksom. Eller Søgårds til sammen 80 minutter mot Bahrain og Jordan for snart fem år siden?

        Kommentar

        • andersmm
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2006
          • 5764

          Opprinnelig skrevet av sparwasser
          Jeg tok meg derfor den friheten å sammenligne LSK med vår siste motstander, Sandefjord Fotball og hva Patrick Walker har fått ut av sitt mannskap.

          Budsjett ved sesongstart: LSK 130 millioner. Sandefjord 50 millioner (Kilde:Aftenposten) http://fotball.aftenposten.no/elites...icle149769.ece

          Gjennsomsnittsalder i troppen: LSK 24,7 år. Sandefjord 24,8 år. (Kilde TV2) http://msn.tv2sporten.no/fotball/tip...e-2632461.html

          Spillere med internasjonal erfaring på A-landslag. LSK: 8 spillere (Fredrikson, Pedersen, Kippe, Johnsen, Søgård, Mouelhi, Essedirir, Occean) (I tillegg kommer Bjørkøy og Magnusson - i så fall blir det 10)

          Sandefjord: 2 (Sohna og Rascic) (Bugge Pettersen har vel bare vært på samling).

          På papiret burde LSK ha kjørt over Sandefjord som en bulldozer, men fotballen er rund etc.....

          PS: Det som virkelig hadde vært overraskende var om Berg ikke hadde en plan i det hele tatt.

          Pssshhhh..... Landslagserfaring betyr ikke nödvendigvis veldig mye.
          Hvem ville du hatt på laget?

          Bugge P eller Otto?
          Malick Mane eller Occean?
          Erik Mjelde eller John Anders Björköy?
          Martin Jensen eller Marius Johnsen?
          Espen Nystuen/Alexander Gabrielsen eller Vidar Riseth?

          Jeg gjetter på at du ville foretrukket SFs spillere.

          Til syvende og sist handler det om hvem som er bra, og hvem som er dårlig. At du har spilt på Landslaget er ingen fasit på kvalitet. Heck, Espen Sögård har spilt på landslaget. Inget ondt om rånern, men han har aldri värt landslagsmateriale. Urealistisk å forvente at Berg med en håndvending skal gjöre suksess fordi et antall av spillerne har spilt på Cirkus Hareide. At Otto er på landslaget er ganske merkelig, årets prestasjoner tatt i betraktning. Occean hörer ikke hjemme på noe landslag, Kiko og Essidiri er for ujevne. Kippe er vel den eneste som er i närheten.

          At LSK har et större budsjett betyr fint lite. SF og LSK har hatt så og si ingenting å rutte med på transfermarkedet i år. At vi har brukt masse penger på dårlige spillere er ikke Bergs feil. At laget mangler viktige spillertyper kan han heller ikke lastes for. Han og Bjarmann har tatt billige grep for å fylle ut de rollene, men slike lösninger går ikke i boks på noen skarve måneder. De behöver tid. SF har värt langt flinkere på overgangsmarkedet enn oss, men det kan man ikke tilskrive HB. Vi har jo tatt en U sving i innkjöpspolitikken etter at han kom.

          Gjennomsnittsalder har forövrig lite å si, når man ikke har spillermateriale til å stable et slagkraftig lag på beina.

          Folk er faen meg bra hysteriske.
          "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

          Kommentar

          • 10.09.50
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 1410

            Opprinnelig skrevet av sparwasser
            Jeg tok meg derfor den friheten å sammenligne LSK med vår siste motstander, Sandefjord Fotball og hva Patrick Walker har fått ut av sitt mannskap.

            Budsjett ved sesongstart: LSK 130 millioner. Sandefjord 50 millioner
            Jeg tror for øvrig budsjettallet ditt for LSK er for høyt, og nå på søndag var det vel ikke så mye som tilsa at Sandefjord er så jævla mye bedre enn Sportsklubben?

            Kommentar

            • 10.09.50
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2005
              • 1410

              Opprinnelig skrevet av sparwasser
              Men for å ta kjernepunktet ditt, Henning Berg står foran en trenerbragd av dimensjoner hvis han redder eliteplassen til LSK med årets spillerstall. I mine øyne en sannhet med modifikasjoner.

              Egentlig mener jeg det er en ”myte” skapt fordi vår hovedtrener valgte å satse på ungdommene , særlig i begynnelsen av sesongen. Noe skyldes skader, men Henning Bergs valg og disponeringer er etter min mening grunnen til LSK tabellposisjon pr.d.d.
              Henning Bergs valg og disponeringer? Hallo. Henning Berg kom til en klubb med 20 mill i minus fra i fjor. Han fikk beskjed om at det måtte skjæres, skjæres, skjæres. Han fikk beskjed om at 10 mann måtte ut før én ny kunne komme inn. Hva skulle han gjøre?

              Dessuten: Det var Henning Berg som til tross for sparekniven sto knallhardt på at vi likevel MÅTTE hente Edwin og Nosa, og derfor ble det gjort ved hjelp av investorer.

              Jeg er ikke uenig i at det er laguttak (Bolly!) og bytter han kan kritiseres for. Og i ettertid er det lett å se at det var en feil å sende Steinar P. av gårde for å spare noen slanter. Men jeg kan ikke skjønne at bildet i det store og hele er så svart. Realiteten er at vi er i ferd med å gjennomføre en av tidenes rydde- og besparelsesaksjoner i norsk fotball. Det er en øvelse en rekke andre klubber må gjennom i årene som kommer. Jeg velger å tro at vi ligger i forkant, at vi har tatt signalene før mange av konkurrentene og at vi skal høste fruktene av det om ikke så altfor lenge.

              Henning Berg ble valgt til å lede den ryddeaksjonen bl.a. fordi han har dokumenterte resultater med unge spillere, fordi han har en African connection som har gitt cash i kassa før, og fordi han har en imponerende evne til å skape ro rundt seg. Du beklaget deg tidligere i tråden over at Henning Berg har fått mer arbeidsro enn hans forgjengere. Arbeidsro er ikke noe man får i denne bransjen. Det er noe man skaper - gjennom væremåte, takhøyde og klare visjoner. Det er ikke tilfeldig at det alltid stormer rundt Tom Nordlie, og det er ikke tilfeldig at ikke eneste spiller eller klubbleder har hatt harde utfall mot Henning Berg i løpet av de fem sesongene han har vært trener.

              Lillestrøm Sportsklubb ansatte Henning Berg på en femårskontrakt på grunn av de egenskapene. Målet er at han skal rydde, bygge og forsterke over tid. Ingen ventet suksess over natta, ingen ventet en dans på roser i år. Er du virkelig der at prosjektet bør avblåses allerede? Da er vi fundamentalt uenige. La ham jobbe videre.
              Last edited by 10.09.50; 22.10.2009, 23:23.

              Kommentar

              • sparwasser
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2005
                • 3185

                Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                Hvis du mener at A-landslagskarrierene til Espen Søgård og Steinar Pedersen underbygger at Henning Berg har gjort en dårlig jobb, er du på vikende front, Jürgen.
                Ok, ser den. Poenget er likevel at det er større erfaring/rutine i LSKs spillerstall enn i SF. Gjorde sammenligningen fordi det har blitt hevdet at LSKs nåværende tropp preges av ”ungdomlighet” og mangler rutine.
                Men på en annen side, jeg finner ingen gode objektive kriterier for å måle klubbens forskjellige spillerstaller opp mot hverandre. Bortsett i fra hva lagets tabellposisjon viser selvfølgelig. Spillerbørsene til VG, RB, Dagbladet etc… tja, kanskje, men det er mye synsing i tabloidene også.

                Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                Jeg tror for øvrig budsjettallet ditt for LSK er for høyt, og nå på søndag var det vel ikke så mye som tilsa at Sandefjord er så jævla mye bedre enn Sportsklubben?
                Måtte bruke tallene som Aftenposten publiserte tidligere i år, fant ingen andre kilder. Poenget er at SF og Patrick Walker har i år minst like gode, foreløpige bedre uttelling/resultater på et langt mindre budsjett.

                Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                Henning Berg ble valgt til å lede den ryddeaksjonen bl.a. fordi han har dokumenterte resultater med unge spillere....
                Dokumenterte resultater med ”ungdommene” i Lyn : 3.pl + 3. runde NM (2005), 7.pl + 4. Runde NM (2006), 9. Plass + Kvartfinale (2007). Lyn ble nr. 7 i 2008+ Kvartfinale (Berg ledet vel laget fram til september). Helt greie resultater dette, særlig med tanke på hvordan Lyn presterer i år, men resultatene er vel ikke akkurat oppsiktsvekkende?

                Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                Ingen ventet suksess over natta, ingen ventet en dans på roser i år. Er du virkelig der at prosjektet bør avblåses allerede? Da er vi fundamentalt uenige. La ham jobbe videre.
                Ja, vi er uenige. Men jeg har også skrevet tidligere at jeg biter gjerne i det sure eplet så lenge LSK beholder plassen i eliteserien. Lar dette bli mitt siste ord i debatten – i alle fall for denne uka.
                Last edited by sparwasser; 23.10.2009, 00:32. Begrunnelse: Fonter

                Kommentar

                • sparwasser
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3185

                  Opprinnelig skrevet av andersmm
                  Folk er faen meg bra hysteriske.
                  Nei, ikke i det hele tatt. Forholder meg rolig og prøver å argumentere saklig for mitt syn. Du må gjerne være uenig, men ikke senk takhøyden for hva man kan diskutere eller ikke på forumet.

                  Kommentar

                  • King_Raymond
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 4987

                    10.09.50: Skulle nesten tro du satt i styret i LSK sånn som du forsvarer den elendige sesongen til LSK...
                    Ultras Felt C Lillestrøm

                    Kommentar

                    • ulfpulf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2004
                      • 2504

                      Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                      10.09.50: Skulle nesten tro du satt i styret i LSK sånn som du forsvarer den elendige sesongen til LSK...
                      Så godt som han argumenterer, burde han vært der.

                      Kommentar

                      • christoffer
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2004
                        • 326

                        Detta blir det ikke mye poeng av gutter..

                        Kommentar

                        • 10.09.50
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Oct 2005
                          • 1410

                          Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                          10.09.50: Skulle nesten tro du satt i styret i LSK sånn som du forsvarer den elendige sesongen til LSK...
                          Men det gjør jeg altså ikke. Og hvis jeg hadde gjort det, ville det vel vært ganske indiskret av deg å nevne det. Jeg trodde ungdommen var mer opptatt av netikette. Kanskje særlig den delen som man nesten skulle tro var medlem av organisasjoner som har så sans for diskresjon at de må sladde alle bilder av seg og ikke kan ha medlemslister.

                          Kommentar

                          • sparwasser
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 3185

                            Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                            Du beklaget deg tidligere i tråden over at Henning Berg har fått mer arbeidsro enn hans forgjengere. Arbeidsro er ikke noe man får i denne bransjen. Det er noe man skaper - gjennom væremåte, takhøyde og klare visjoner. .
                            ”Arbeidsro er noe man skaper og ikke får”. Egentlig enig i beskrivelsen din på et generelt grunnlag, men Henning Berg fikk også enorm drahjelp av Per Mathisen i begynnelsen av sesongen. På TV2 uttalte han at Berg har undertegnet en fem årskontrakt og sitter trygt uansett hva som skjer. I mine øyne ble all debatt om HBs posisjon drept der og da.
                            Har ikke funnet en link direkte til uttalelsen, men ser at andre henviser til den i april/mai.






                            Opprinnelig skrevet av 10.09.40
                            Henning Bergs valg og disponeringer? Hallo. Henning Berg kom til en klubb med 20 mill i minus fra i fjor. Han fikk beskjed om at det måtte skjæres, skjæres, skjæres. Han fikk beskjed om at 10 mann måtte ut før én ny kunne komme inn. Hva skulle han gjøre?
                            Godt poeng, men når jeg mente ”valg og disponeringer” var formuleringen rettet mot laguttak og taktiske disponeringer i kamp.

                            Mitt synspunkt oppsummert i en setning. Henning Berg har hatt nok ressurser og god nok spillerstall til å oppfylle målsettingen om en plass midt på tabellen.

                            Ferdig debattert for min del inntil ny kontrakt er sikret.
                            Last edited by sparwasser; 23.10.2009, 13:10. Begrunnelse: Fonter

                            Kommentar

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎