Arne eller nedrykk?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mats
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2008
    • 621

    I går gjorde hn forandringer igjen underveis ikampen som var bra. Tidlig fikk Ulf masse rom på vestrekant, da ikke Johan jobbet så mye hjem. Etter 3-4 mulighter på den siden. Flyttet han PVM ned på kant og Johan opp.. Liker Haglund!

    Kommentar

    • HanseFrank
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Mar 2004
      • 221

      Opprinnelig skrevet av superbøffel
      Herrejemini for et tulleinnlegg... Under Arne leverte vi stabilt gode resultater med høyst begrensede ressurser.
      Uten å ville engasjere meg for mye i selve diskusjonen her, annet enn å mene at det er altfor tidlig å felle en dom over Haglund, synes jeg et viktig premiss for diskusjonen mangler; Hvilken Arne Erlandsen prater man om?

      Det enlke svaret er "han fra Kløfta", men nyansene jeg etterlyser er i forhold til det Arne leverte og hvordan han forvaltet ressursene han hadde, i ulike perioder.

      I begynnelsen hentet Arne spillere som Tommy Berntsen, Pål Strand, Stian Berget, Heidar Helguson, Clayton Zane, Arne Vidar Moen, Torjus Hansen, Indy Sigurdsson, Gylfi Einarsson, Espen Søgård og Emille Baron. Alle billige spillere som overpresterte i Arnes kollektiv, i forhold til hva som kunne forventes av dem.

      Foruten kjøpet av Magnus Powell før 2000, var det veldig lite aktivitet på overgangsmarkedet for å sikre oss etablerte spillere.

      Til tross for selv å ha funnet oppskriften (til forveksling lik den Godset for øyeblikket forvalter), mener jeg at vi kunne se et tydelig skille under de siste 3 sesongene med Arne. I stedet for å scoute nye spillere på Island, ble kravene til nye spillere at de skullle være etablerte, "ha et navn" og gå rett inn og styrke laget. Skrekkksigneringer som Birkeland, Belsvik og Dadason ble gjort, og vi så ikke lenger til Skjetten for å finne ny høyreback, men vi hentet den dyreste vi kunne finne over grensen på den tiden (Christoffer Andersson, en bra spiller forresten!), og når midtbanen skulle styrkes, reiste vi ikke til Raufoss for å finne Espen Haug, men vi bladde opp masse spenn for Kasey Wehrman, en god spielfürer med åpenbare svakheter (jeg mener seriøst at Espen Haug hadde ganske mange av de samme kvalitetene og det samme potensialet, men dessverre fikk han karrieren ødelagt av skader).
      HanseFrank
      - på den andre siden...

      Kommentar

      • Fugl1120
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 3528

        Nå har vel også Erlandsen hatt suksess med å hente etablerte spillere, blant annet Christoffer Andersson, Uwe Rösler og Robert Koren som alle må anses som topp 5-6 av LSK'ere de siste 10 åra.

        Nå er det likevel et fullstendig ubrukelig å argumentere for at en trener som oppnår suksess med lite ressurser nødvendigvis vil dominere med mye ressurser. Dersom man tar feks Tom Nordlie som eksempel, har han levert i de fleste klubber hvor han har hatt begrensa med ressurser fordi forventningene og kravene fra omgivelsene er langt mindre. I klubber med store forventninger og mye ressurser som Vålerenga og LSK har han mislykkes. Hva kan man konkludere med ut i fra dette? Ikke all verden, Tom Nordlie er ikke et representativt utvalg for samtlige fotballtrenere. Likevel kan man se trenden i at det bygges langt høyere forventninger til trenere med ressurser enn trenere uten, uten at man tar hensyn til den generelle konkurransen i markedet.

        Da LSK valgte å satse steinhardt i 2007 med Tom Nordlie, var det en pengegalopp i Norge som ikke ligna grisen. Alle satsa, alle svidde av millioner på middelmådige spillere. LSK signerte Marius Johnsen for 7 millioner, Simen Brenne for det samme og Bjørkøy for 4-5 millioner for å nevne noen. Samtidig la også Brann, RBK, Viking og Vålerenga et hav av penger på bordet for sine spillere. Til tross for at Nordlie er den LSK-treneren i nyere historie med mest ressurser, var han også trener i den perioden da toppklubbene i Norge satset som hardest og konkurransen var størst. Man kan ikke sammenligne trenere utelukkende på bakgrunn av hvor mye penger de har hatt til rådighet, nettopp fordi markedet i fotballverden har vært ekstremt ustabilt. Henning Berg leverte hva man nærmest kan betrakte som mirakuløst i LSK tatt i betraktning hvilke ressurser han hadde til rådighet. Mange glemmer kanskje hvor unge Ruben, Tokstad, Ringstad, Bolly, Fredrik, Ohi og Sadeh var, for å nevne noen av de som ble kasta innpå i uvante posisjoner i 2009, 2010 og 2011 sesongen. Likevel berga vi plassen og leverte til og med veldig godt i perioder, hvor eneste spillerkjøp var noen ukjente afrikanere til rundt millionen.

        Haglund har nå fått ressurser til å satse på ny med LSK. Vi har vært fornuftige og signert mye på bosmann, selv om disse ikke er gratis er overgangene likevel ofte en del rimeligere enn ved kjøp. Av hva jeg har hørt fra kilder med god innsikt i LSK-miljøet har LSK stålkontroll på økonomien i dag og en spillerstall som er latterlig slagkraftig i forhold til hva den var etter endt sesong i fjor. Vi har kvitta oss med ekstremt høytlønna spillere og får helt sikkert forhandla ned kontrakten til Kippe ved sesongslutt som gir oss lavere lønnskostnader. Vi er i en positiv trend nå og det er lite som tyder på at det har vært et blaff. Vi ser langt bedre ut defensivt, kollektivet sitter bedre enn i starten av sesongen, selv om vi fortsatt har et par spillere som er helt ferske i 11ern. Av hva jeg har hørt nyter Haglund stor tillit i troppen, han går i dag ut og er særdeles positiv til utviklingen og tror på kamp om medaljer allerede neste år.

        Jeg kan forstå at enkelte tvilte på Haglund etter tapet mot Glimt hvor vi hadde en rekke med bedritne matcher. Selv har jeg vært inne på tanken, men klubben har gjort grep og snudd en negativ trend sammen. Jeg synes det er tull å diskutere Haglunds avgang sånn LSK fremstår i dag, vi er fortsatt i en fase der vi bygger lag og vi blir trolig bare bedre og bedre framover nå. Den viktigste jobben LSK gjør framover nå blir å bygge kollektivet enda sterkere, forhandle fram nye kontrakter til de som er på utløpende kontrakt som vi ønsker å beholde, forhåpentligvis beholde Bård Wiggen i et par år og bygge på den positive trenden vi nå er inne i. Jeg tror Erlandsen er en trener som evner å få mye ut av et heller labert spillermateriale, men jeg er veldig positiv til at Haglund skal klare å få mye ut av et godt spillermateriale og bringe LSK tilbake til toppen. Slik Tippeligaen ser ut i dag er ikke veien dit spesiell lang.
        Lauken er vår venn!

        Kommentar

        • reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13271

          Håper vi ser oss om etter en ny trener etter sesongen og holder porten på gløtt for Gud, for Haglund har ikke levert. Sesongen og dagen situasjon bekrefter Haglunds rykte som en trener som får lite ut av troppen. Er vanskelig å se noe klart system i spillet og det blir stadig gjort endringer i lagoppstillingen. Virket hjelpeløs da det så som svartest ut, tror neppe investorene gidder å bruke mer penger om ikke Haglund oppnår rbetydelig bedre resultater med dagens på papiret meget sterke mannskap.

          Dagens stall bør være god for medalje. Om ikke høstens poengfangst og prestasjoner på banen tilsier medalje neste år bør vi få til en ryddig avgang. Da bør researchen på nye kandidater ha vært langt mer grundig enn foran siste ansettelse.

          Kommentar

          • holmiz
            The kjøkken-kanariz
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2006
            • 6064

            Opprinnelig skrevet av reka
            Håper vi ser oss om etter en ny trener etter sesongen og holder porten på gløtt for Gud, for Haglund har ikke levert.
            Dette er en av veldig få ganger jeg må gi deg tommel ned reka. Uansett hvordan en vrir og vender på det så finner vi ikke en bedre trenere en Magnus per i dag, ikke en pøkk av alternative trenere har norsk pass eller skandinavisk pass.
            Hilsen Anders

            Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
            Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

            Kommentar

            • Totti21
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3499

              Opprinnelig skrevet av reka
              Håper vi ser oss om etter en ny trener etter sesongen og holder porten på gløtt for Gud, for Haglund har ikke levert. Sesongen og dagen situasjon bekrefter Haglunds rykte som en trener som får lite ut av troppen. Er vanskelig å se noe klart system i spillet og det blir stadig gjort endringer i lagoppstillingen. Virket hjelpeløs da det så som svartest ut, tror neppe investorene gidder å bruke mer penger om ikke Haglund oppnår rbetydelig bedre resultater med dagens på papiret meget sterke mannskap.

              Dagens stall bør være god for medalje. Om ikke høstens poengfangst og prestasjoner på banen tilsier medalje neste år bør vi få til en ryddig avgang. Da bør researchen på nye kandidater ha vært langt mer grundig enn foran siste ansettelse.
              Enig med deg i at vi er i ferd med å få en stall for medaljekamp, men uenig i at Haglund må ut for at vi skal oppnå det.
              Er også uenig med deg i at Haglund virket hjelpeløs da det så som svartest ut. Synes faktisk han viste en stor styrke ved å endre spillestil til en langt mer direkte stil da han så at vi ikke var gode nok til å spille slik han ønsket fra starten av. Det tok Martin Andresen flere år, og ett massivt press fra styret og supporterne før han forsto det samme.

              I tillegg skal man heller ikke undervurdere en treners innflytelse på spillerne som har valgt oss foran klubber som RBK, Brann og vif. Jeg har fått inntrykk at samtalene med Haglund ofte har vært avgjørende i disse forhandlingene.

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3377

                Opprinnelig skrevet av Ballen
                litt pirking, men det laget Hay vant serien med var da ikke så dårlig. Han hadde Fjørtoft som spiss halve sesongen, Schiller og Pedersen på høyre, Bjerkland, Soler, Halle, Sognæss og Gulbrandsen. Fotballen de spilte var derimot så kjedelig at det faktisk var greit at han ikke fikk fornyet tillit. De scora jo nesten ikke mål. Nysæther scora vel ikke ett eneste mål i serien som spiss det året.
                Jeg må vel innrømme at jeg ikke husker nøyaktig hvilke som spilte, men navnene du nevner høres riktig ut og var absolutt gode spillere. Poenget jeg forsøkte å insinuere til var at vi husker bare at vi vant serien det året, hvordan fotballen var er glemt. I disse dager tror jeg de fleste av oss foretrekker et dørgende kjedelig seriemesterskap fremfor festfotball og middelhavsfarter.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • superbøffel
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 5611

                  Bump. Vurderer å skifte ut "Arne" med "Hvemsomhelst forumrunker" i avstemmingen. Det kan uansett ikke bli verre.

                  Vi har en tropp som er god for gull, men Haglund er jo Kong Midas i revers (alt han tar på blir til bæsj).
                  Enøyd i de blindes dal.

                  Kommentar

                  • Folke
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2008
                    • 5955

                    Opprinnelig skrevet av superbøffel
                    Bump. Vurderer å skifte ut "Arne" med "Hvemsomhelst forumrunker" i avstemmingen. Det kan uansett ikke bli verre.

                    Vi har en tropp som er god for gull, men Haglund er jo Kong Midas i revers (alt han tar på blir til bæsj).
                    Vi har en tropp med mange oppskrytte fotballsparkere og noen meget gode (norsk målestokk) fotballspillere.. Blandet med noen (fortsatt) lovende unge gutter. Det kommer aldri til å fungere å spille "Haglund fotball" før man bruker riktige spillere i alle lagdeler, det ble i dag brukt spillere som rett og slett ikke evner den typen fotball overhode.. Det bekymrer meg mer enn noe annet!

                    Kommentar

                    • superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

                      Opprinnelig skrevet av Folke
                      Vi har en tropp med mange oppskrytte fotballsparkere og noen meget gode (norsk målestokk) fotballspillere.. Blandet med noen (fortsatt) lovende unge gutter. Det kommer aldri til å fungere å spille "Haglund fotball" før man bruker riktige spillere i alle lagdeler, det ble i dag brukt spillere som rett og slett ikke evner den typen fotball overhode.. Det bekymrer meg mer enn noe annet!
                      Hvem sitt ansvar er det å sette de rette spillerne på banen for å spille "Haglund fotball" (hva nå det er?) ? Jo, Magnus Haglund. Nok sjanser nå, på tide å reise hjem.
                      Enøyd i de blindes dal.

                      Kommentar

                      • Folke
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2008
                        • 5955

                        Opprinnelig skrevet av superbøffel
                        Hvem sitt ansvar er det å sette de rette spillerne på banen for å spille "Haglund fotball" (hva nå det er?) ? Jo, Magnus Haglund. Nok sjanser nå, på tide å reise hjem.
                        100% enig.. Men Haglund reiser ikke hjem nå, han får minst denne sesongen på seg. Mulig Haglund ikke kjenner norsk fotball så godt som han har gitt uttrykk for selv, for noen av hans grep fra start har jeg ikke skjønt noen ting av. Men han evner å snu kamper oftere enn noen annen trener vi har hatt siste årene og jeg er helt sikker på at han vil få til å lage ett habilt lag ut av LSK om han er tøff nok til å ta de grep som må til. Er han ikke det, så bør han reise hjem når sesongen er over.

                        Kommentar

                        • holmiz
                          The kjøkken-kanariz
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 6064

                          Slik jeg ser det så er en av de få som kan ta over og gjøre en bedre jobb Der Uwe. Inntil vi har noen bedre arvtagere så kan Haglund bli. Jeg fatter forresten ikke hvorfor spillerne gidder å være så ræva, det burde være et fett om treneren heter Uwe, Arne eller Magnus. Hvor jævla vanskelig kan det være å gi 100 % i hver kamp, når det faktisk er den eneste jobben de har?

                          Jeg håper faktisk spillerne leser på forumet, og her er min klokkeklare beskjed - detta er faen ikke bra nok!
                          Hilsen Anders

                          Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                          Kommentar

                          • superbøffel
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2005
                            • 5611

                            På tide å bumpe opp denne igjen. Med tap i kveld er vi igjen godt plantet i nedrykkssumpa, noe som er spektakulært med tanke på troppen vi har tilgjengelig. Jeg forventer ikke seier, og kvesser blyanten for reaksjonen etter kampen. Med tanke på troppen bør seier være en selvfølge uansett hvem vi møter i TL, men vi er så langt unna et slikt nivå. På tide at Haglund tar ansvar og setter seg på toget sørover nå.

                            Alt annet enn seier i kveld bør bety slutten for Haggis på Åråsen.
                            Enøyd i de blindes dal.

                            Kommentar

                            • Kjell.T.Ring
                              Poll St. Ring
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Dec 2005
                              • 11796

                              Opprinnelig skrevet av superbøffel
                              På tide å bumpe opp denne igjen.
                              Eller fortsette diskusjonen i den ikke totalt meningsløse "Magnus Haglund"-tråden...
                              Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                              Kommentar

                              • Boing
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Dec 2005
                                • 711

                                Jeg er en av dem som ønsker Haglund fjernet fra sin stilling, men helt ærlig så er jeg møkk lei og gidder ikke lenger å bruke krefter på en debatt om Haglund skal sparkes. Så om vi så debatterer i det vie, brede og uendelige, så vil ikke og kommer ikke styret til å sparke Haglund på bakgrunn av hva som blir skrevet her.

                                Og hvis Haglund og LSK rykker ned, så kan vi som ønsket haglund sparket dra opp denne tråden, uten att det hjelper LSK å en dritt da.

                                Kommentar

                                • superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

                                  Opprinnelig skrevet av Boing
                                  Jeg er en av dem som ønsker Haglund fjernet fra sin stilling, men helt ærlig så er jeg møkk lei og gidder ikke lenger å bruke krefter på en debatt om Haglund skal sparkes. Så om vi så debatterer i det vie, brede og uendelige, så vil ikke og kommer ikke styret til å sparke Haglund på bakgrunn av hva som blir skrevet her.

                                  Og hvis Haglund og LSK rykker ned, så kan vi som ønsket haglund sparket dra opp denne tråden, uten att det hjelper LSK å en dritt da.
                                  Jeg foretrekker å være klok i forkant heller enn å være etterpåklok. Vi er på vei mot tidenes mest spektakulære nedrykk, og det virker som alle er såre fornøyd med tingenes tilstand.

                                  There is something rotten in the state of Lillestrøm.
                                  Enøyd i de blindes dal.

                                  Kommentar

                                  • gorken
                                    Administrator
                                    • May 2006
                                    • 1483

                                    I have this condition.

                                    Kommentar

                                    • RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

                                      Moderatormelding:
                                      Ta debatten om Magnus Haglund i rett tråd, nemlig denne: http://debatt.kfl.no/showthread.php?...å-gå)/page34

                                      Kommentar

                                      Working...
                                      😀
                                      😂
                                      🥰
                                      😘
                                      🤢
                                      😎
                                      😞
                                      😡
                                      👍
                                      👎