Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • xeR
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Jan 2004
    • 11206

    Opprinnelig skrevet av Jørn

    Men vil alt snakket om kutting av kostnader flytte oss ut av rød sone? søpla ble vel lagt i gul sone pga. innsamlingskampanjen som de stjal fra oss?
    Neppe da disse justeringene ble basert på tall 31.12.2013.
    Det er bedre å væra døv enn vålenga.

    Kommentar

    • Uwes disippel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 6039

      Daglig leder Anita Westby sier at klubben for øyeblikket har problemer med å betale regningene sine.

      – Vi har ikke likviditet til å betale alt vi skylder innen fristen. Dette informerer vi våre kreditorer så godt vi kan om, og vi ber om forståelse. Vi skal betale, men vi vet bare ikke når vi klarer det, sier Westby.
      Dette er rett og slett skremmende. Vi har ikke bare en fot i graven, men så vidt vi har hodet over torva.

      Kommentar

      • Kjell.T.Ring
        Poll St. Ring
        --==FORUMRUNKER==--
        • Dec 2005
        • 11796

        Å jeg som starta å bli optimist etter mange mørke år...
        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

        Kommentar

        • GIFKanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2009
          • 8243

          Tror ikke vi skal svartmale for mye, det er ille, men norsk fotball i sin helhet er i fritt fall økonomisk. Ingen er uberørt, og det er ikke bare sånn uten videre for våre best betalte å finne seg nye klubber heller. Mye stolthet som må svelges her hvis de fortsatt vil spille fotball. Men jeg har også hele tiden vært klar på at yngre spillere må få enda mer erfaring, og jeg skjønner fortsatt ikke hvordan vi kunne forlenge avtaler med spillere før denne sesongen slik situasjonen er. Er de kontraktene på det 90-tallsnivået Bjarmann nå har snakket om?

          Kommentar

          • trigz
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 7042

            Vel, det er ikke slik at det mangler folk med ræva full av penger som er glade i LSK. Hvis det er snakk om konkurs eller ei, håper jeg både Per & Per, for ikke å glemme Bjarmann (som er god for flere hundre millioner - hva med å gå inn som investor?) blir med på å redde klubben.
            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

            Kommentar

            • Bukkenbruse
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2008
              • 515

              Sarpsborg driver med overskudd for 5? året på rad nå, har en relativt profilert trener og et lag som presterer helt ok og det med et budsjett som vel er mindre enn vårt selv om vi kutter 20 mill.....sannsynligvis må vi se mot hvordan klubber som S08, Sogndal, Stabæk osv driver....de ligger vel i samme budsjettklasse omtrent?

              Kommentar

              • Boing
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2005
                • 711

                Ble jeg overrasket??? Både ja og nei. Ja , på grunn av att nå trodde jeg all den økonomiske rotet var tatt tak i og ryddejobben var påbegynt. Men nei, pessimisten inne i meg når det gjaldt LSK økonomiske situasjon sa att ikke alle tall lagt fram til offentligheten. Men nå har de sanne tallene kommet frem.

                Dere som har styrt klubben inn i dette med viten og vilje, burde skamme dere og stille opp på Åråsen og si beklager, vi dreit oss ut, men stoppet ikke i tide. Faen for en gjeng med fulle sjømenn som har styrt klubben.

                Vi overlever kanskje i år, men til neste år så lukter det nedrykk lang vei før sesongen 2015 har startet.

                Tæring etter næring, dette er en god regel når det kommer til forretningslivet. Men tydligvis har ikke Bi-studentene i LSK forstått dette.

                Til helvete med dere som styrte klubben inn i dette uten å ta tak. Faen ta dere.

                Kommentar

                • tullebukk
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2006
                  • 5446

                  Nå må vi i fansen ta tak og da mener jeg ikke de små pengene vi gir ... Vi må møtes på Martins en kveld sette ned grupper som ser på hvordan vi kan hente inn penger....Næringslivet i Lillestrøm er en skam og det bør dem få høre om dem ikke støtter opp....Hva med en konsert på torvet med gratis band som stiller opp og inngang 200,-, noe må vi klare å finne på for hvis ikke er det stopp etter 40 år i toppen.

                  Kommentar

                  • Børge
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2013
                    • 2529

                    En ting som forundrer meg hver gang når det snakkes om LSK og økonomi. Det snakkes kun om kutte kostnader. Hører aldri det snakkes om å øke inntektene? Eneste jeg i nærheten av det jeg kan lese som handler om sponsorer, er "Færre markedsaktiviteter som koster klubben penger". Må legge til at jeg er en kjedelig økonom av legning og null innsikt i markedsføring - ville sannsynligvis slitt med å selge isbiter i Sahara uten andre tilbydere. Derimot er det to måte å se an slike saker på: redusere kostnadene eller øke inntektene. Aldri snakkes det om å øke inntektene - da regner jeg med at alle steiner og luker er sjekket og markedet er tømt?

                    Også snakkes det av styreleder og daglig leder varmt om #vierlsk og engasjementet som er skapt. Jeg er redd disse 20 mill's nyheten dem kom med nå, dreper engasjement. Er det noe sportsklubben er flink til, så er det å få seg selv ned på jorda når man har fått litt medgang. Sportsklubben er kun en klubb for ekte maschocister - du må like å bli slått tilbake med en gang du får trua på noe
                    Sint og tverr på felt N

                    Kommentar

                    • Serbern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2006
                      • 5496

                      Vi trenger en hovedsponsor. Godset fikk 20 millioner for 2 år?

                      Kommentar

                      • andersmm
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2006
                        • 5764

                        Nå er vi avhengig av lokalmiljøet. Det viktigste bidraget vi kan få er å fylle stadion uke inn og uke ut. Spillerne må virkelig levere for å heve engasjementet. Vi er nødt til å holde oss i topp 5 ut sesongen. Klarer man det så kan man kanskje mobilisere massene til å komme på Åråsen. Vi er nødt til å være superåpne i lokalmiljøet og gjøre alt vi kan for å dytte så mange som mulig inn gjennom portene på kampdag. Klarer vi å slå årets tilskuerbudsjett ned i støvla, så hjelper det en del. Det er et gryende engasjement rundt klubben igjen, men vi er nødt til å blåse enda mer liv i dette. Fort. Jeg har hatt litt 2005 vibber denne sesongen, og nå som laget endelig leverer må lokalmiljøet våkne. Vi må få fyllt opp tribunene og vekke liv i lokalt næringsliv. Håper på full åpenhet fra klubben, og at RB hjelper dem å pushe budskapet. Får vi med mannen i gata klarer vi dette.
                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                        Kommentar

                        • xeR
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Jan 2004
                          • 11206

                          Opprinnelig skrevet av tullebukk
                          Nå må vi i fansen ta tak og da mener jeg ikke de små pengene vi gir ... Vi må møtes på Martins en kveld sette ned grupper som ser på hvordan vi kan hente inn penger....Næringslivet i Lillestrøm er en skam og det bør dem få høre om dem ikke støtter opp....Hva med en konsert på torvet med gratis band som stiller opp og inngang 200,-, noe må vi klare å finne på for hvis ikke er det stopp etter 40 år i toppen.
                          Enig i det meste, men å kalle næringslivet en skam er å dra den for langt. Det er flere bedrifter enn LSK som opplever trange tider..
                          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                          Kommentar

                          • GIFKanari
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2009
                            • 8243

                            DNB valgte å satse på Godset og snakker om helhet som hovedgrunn til at man falt ned på å sponse dem. Hvorfor roter vi med å knytte kvinnelaget til klubben fullt og helt? De topper serien og med herrelaget på vei opp kan det da umulig være så vanskelig å selge klubben? Hva gjør man for å øke inntektene, er det en god gammel maktkamp som gjør forandringer så vanskelig?

                            Kommentar

                            • G-Man
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2011
                              • 3159

                              Markedsavdelingen i LSK har ikke levert. Punktum. Fokus nå bør ligge tyngre enn noensinne på å øke inntekter, ikke bare kutte kostnader. Søgård er en gammel helt som snakker godt for seg. I løpet av de neste ukene bør det ikke være en bedrift i regionen med mer enn 2 ansatte som ikke har hatt Søgård på besøk. Helt seriøst. Steng kontoret, kast mobilen og send mannen rundt. Det er nok av eksempler i denne tråden på at folk ikke har gjort jobben sin godt nok. Da er det på tide. Nå står det om eksistensen.

                              Kommentar

                              • Totti21
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Mar 2004
                                • 3499

                                Opprinnelig skrevet av trigz
                                Vel, det er ikke slik at det mangler folk med ræva full av penger som er glade i LSK. Hvis det er snakk om konkurs eller ei, håper jeg både Per & Per, for ikke å glemme Bjarmann (som er god for flere hundre millioner - hva med å gå inn som investor?) blir med på å redde klubben.
                                Mulig jeg er en idiot, men jeg mener at den eneste måten vi kan lære på er å komme oss ut av dette på egenhånd. Blir vi reddet av noen andre, så går alt bare tilbake til det normale igjen med idiotiske og urealistiske budsjetter neste år, og samme oppslag i avisen. LSK bør i likhet med alle andre i Tippeligaen budsjettere med absolutt worst case scenario der publikumstallene ligger på rundt 4000 og at vi overlever med ett nødskrik i Tippeligaen. Cupen ryker vi ut av så fort rundene ikke settes opp av NFF lenger.
                                Har vi kostnader som gjenspeiler dette, så vil det gå bra i alle fall på sport.

                                Forresten sto det noe om at sport ikke ville bli så mye berørt, men at eiendom og administrasjon vil det i alle fall i størst grad. Er det eiendommen LSK eier som vi ikke klarer å drifte?
                                Kan ikke skjønne hvordan man skal klare å kutte veldig mye mer på sport, da det vel kun er noen få spillere som har en lønn som er på gammelt nivå. Disse er uansett så få at det ikke kan utgjøre mer enn maks 3-4 mill på ett år kontra å hente inn noen andre erstattere. Disse er vel også stort sett på utgående kontrakter, så ligger vel allerede i kuttet for 2015 før disse 20 mill? Da kan man kan vel fort bli tvunget til å selge deler av eiendommen igjen hvis man faktisk ikke klarer å drifte det?

                                Forresten mener jeg Norske klubber snart må sette seg ned å diskutere hva man skal gjøre med lønningene i fellesskap.
                                Ingen er tjent med at spillere spekulerer i å gå ut kontrakten for å sikre seg en Sign on fee, eller at man setter flere klubber opp mot hverandre for å få høyere lønn. Ingen klubber er heller tjent med at unge spillere skal opp på høyt lønnsnivå allerede før de har fylt 20 år og er ferdig med skolen.
                                I mine øyne burde man også i utgangspunktet ha en slags gentleman's agreement der man ikke oppsøker hverandres talenter før de har fylt 21 år. Det vil gjøre at klubbene kan legge mye mer ressurser i å utvikle disse, og ikke minst vil det holde lønnsnivået nede.
                                Marius Høibråten kom f.eks opp på ett brukbart lønnsnivå i Tippeligaen to år for tidlig fordi flere klubber flakset over han som gribber og agenten vet at det er mer penger å hente i LSK eller andre steder hvis man skaffer en interesse. Hadde han vært oppdratt i godset ville han aldri hatt den lønna han har i dag, på samme måte som våre "egenproduserte" spillere har hatt en senere lønnsvekst enn de som har kommet fra andre klubber.

                                Det er kun hvis klubbene går sammen om det at man kan sette en slik standard, men så lenge en klubb som Molde øser ut penger for å hente spillere i starten av 20-årene som akkurat er i ferd med å bli utviklet til topp Tippeligamateriale i sin egen klubb, så vil man nok slite med dette. Da har man en situasjon der det ikke lønner seg for noen å kaste mer av pengene inn i utvikling av egne spillere fremfor å hente inn etablerte spillere fra utlandet eller andre Norske klubber. Risikoen for at noen andre henter spilleren man har investert masse tid, ressurser og penger i er rett og slett for stor til at man tør å satse på det.
                                .

                                Kommentar

                                • knut
                                  Make knut Great Again
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2006
                                  • 9386

                                  Haha! Hvor ofte har ikke Ronnie Hallén, , spørt spørsmål om økonomien på dissa Kanarimøtene med klubben på Martins fordi han har vært bekymra, og fått som svar av gutteklubben grei: alt er under kontroll, klart vi må kutte litt, men bare vi når finalen i køppen og havner blant topp 5 og seller no spellera, så årnare se

                                  Kommentar

                                  • Børge
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2013
                                    • 2529

                                    Opprinnelig skrevet av Totti21
                                    Forresten sto det noe om at sport ikke ville bli så mye berørt, men at eiendom og administrasjon vil det i alle fall i størst grad. Er det eiendommen LSK eier som vi ikke klarer å drifte?
                                    Månedlig leie av hallen er på kr 300 000,- /3,6 mill i året. Man ønsker, slik jeg har forstått det gjennom nyhetsbildet, å kvitte seg med hallen. Bla for å kunne spare inn leie ved kun å leie hallen den tiden man trenger den. Tror man forsøker å pushe hallen på Skedsmo Kommune, slik jeg har lest det. Vet klubben har informert kommunen om hvordan ståa er før dette kom frem via rb.no og lsk.no i dag.
                                    Sint og tverr på felt N

                                    Kommentar

                                    • trigz
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 7042

                                      Opprinnelig skrevet av Totti21
                                      Mulig jeg er en idiot, men jeg mener at den eneste måten vi kan lære på er å komme oss ut av dette på egenhånd. Blir vi reddet av noen andre, så går alt bare tilbake til det normale igjen med idiotiske og urealistiske budsjetter neste år, og samme oppslag i avisen.
                                      Jo, jeg er helt enig med deg der. Men i et verstefallsscenario der klubben står overfor konkurs og oppstart fra bånn i 6. divisjon, håper jeg at de med penger faktisk punger ut så vi om ikke annet overlever. Alt dette er oppsamlet dritt fra flere år tilbake, en pengebruk klubben la til seg med TV2-milliarden og ikke har klart å styre på en fornuftig måte. I 2004 var vi en uka unna skifteretten da Per Berg gikk inn i klubben, det er trist at vi aldri klarer å lære av egne feil.

                                      Et kutt på 20 millioner betyr i beste fall Adeccoligaen i 2016, såpass er sikkert.
                                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                      Kommentar

                                      • PetterH
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Apr 2012
                                        • 668

                                        Er det lov å spørre seg hvor disse røde tallene var når vi hadde "oppryddingen" i vinter?

                                        Kommentar

                                        • HSft
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2004
                                          • 6075

                                          Opprinnelig skrevet av G-Man
                                          Markedsavdelingen i LSK har ikke levert. Punktum. Fokus nå bør ligge tyngre enn noensinne på å øke inntekter, ikke bare kutte kostnader.
                                          Viktig å se på mulige nye inntekter. Men det er definitivt interessant å se nærmere på utgiftene her også. Med 16 mill brukt på spillerlønninger og 20 mill manglende, så betyr det at om vi hadde hatt like mange tilskuere på kamp, solgt like mange drakter og ikke hatt en eneste fotballspiller så ville vi mangla 4 mill. Det må vel bety at det forsvinner mye unødvendige penger?

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎