Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • GIFKanari
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2009
    • 8243

    Evig eies kun et dårlig rykte, er det en som synger. Media spiller fortsatt på norske klubbers historiske roller, både på banen og utenfor. LSK er fortsatt en klubb som forbindes med investorer og spillere på hell, og som har blitt forverret av at man nå ikke lenger har noen tydelige talspersoner for klubben i media. Som mange er inne på, klubben må ut å selge seg, både lokalt og nasjonalt. Er f.eks. Søgård ansatt i markedsavdelinga fordi han er flink og kan sine saker eller fordi han er en legende i klubben? Jeg blir ikke videre imponert av hans evne til å formidle og ordlegge seg i pausene på Åråsen, for eksempel. Hvordan er han da foran potensielle sponsorer? Kan det være en hemsko til og med? At en gammel spiller i en administrativ rolle signaliserer for næringslivet at man er utdatert?

    Jeg har intet grunnlag for å hevde at Søgård ikke kan jobben sin, men hovedgrunnen for å ansette folk på Åråsen må være at de kan det de driver med, at de har utdanningen og kjenner mekanismene.

    Kommentar

    • Leif A
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 3962

      Det er lett å grave seg ned når sånne tall kommer på bordet, men på den annen side er det kanskje noen som (forhåpentligvis) har innsett at det må en skikkelig hestekur til for at man skal slippe å vake mellom gul og rød sone hvert halvår. Det smerter å ta knallharde grep, men du verden som det vil hjelpe om man faktisk får kontroll på egen økonomi.

      Så håper jeg at man ser på hvem som har levert, og hvem som ikke har gjort jobben når man må sende folk på dør...
      Knurr...

      Kommentar

      • Kjell.T.Ring
        Poll St. Ring
        --==FORUMRUNKER==--
        • Dec 2005
        • 11796

        Positivt at dette kommer nå. Virker som at de tar dette like alvorlig som det er for en gang skyld.

        Redd LSK er avhengige av næringslivet i år for å overleve som toppklubb. Og Per&Per har redda oss nok! På tide at andre bidrar!
        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

        Kommentar

        • Ginola
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jul 2010
          • 549

          For første gang er jeg oppriktig bekymret for at dette ikke skal gå bra, og at vi kopierer Lyn...

          Kommentar

          • Totti21
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3499

            Opprinnelig skrevet av Børge
            Månedlig leie av hallen er på kr 300 000,- /3,6 mill i året. Man ønsker, slik jeg har forstått det gjennom nyhetsbildet, å kvitte seg med hallen. Bla for å kunne spare inn leie ved kun å leie hallen den tiden man trenger den. Tror man forsøker å pushe hallen på Skedsmo Kommune, slik jeg har lest det. Vet klubben har informert kommunen om hvordan ståa er før dette kom frem via rb.no og lsk.no i dag.
            Takk for informativt svar, da stiller jeg ett nytt ett i håp om at du sitter på den oversikten også.
            Jeg ser at f.eks godset betaler 1.1 mill i året for leie av Marienlyst til Drammen Kommune de neste 4 årene. Denne har økt fra 250.000,- de tre årene frem til 2012, da man har lagt inn en investering på flomlysanlegg på 15 mill som godset betaler en liten del av i sin nye leieavtale.
            Hvordan driftes Åråsen stadion? Vi eier alt selv? I praksis vil det jo si at godset betaler mer eller mindre en symbolsk sum, da leiebeløpet er betalt på en seriekamp med full stadion. Jeg vil tro det er flere klubber som sitter på lignende avtaler med kommunen eller eier av stadion, og vil i alle fall tro at flere av de som leverer rundt balanse er i den kategorien. Molde betaler vel 1 kr i året for å leie av Aker.

            Det er jo fint å eie, men når det er så vanskelig å ha styr på inntektene som det er, så er det kanskje ikke det beste hvis man kan få gode avtaler med kommunen ift driften?
            FFK, Start og Stabæk er vel noen eksempler på andre klubber som har forsøkt seg på å bygge og drifte sine egne stadioner i tillegg til oss, og vi må vel kunne sies å ha kommet ganske bra ut av det sammenlignet med disse i det minste. Så kanskje vi gjør noe riktig, men at det rett og slett er for stort kostnad å bære for en Norsk fotballklubb?

            Kommentar

            • Børge
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2013
              • 2527

              Opprinnelig skrevet av Leif A
              Det er lett å grave seg ned når sånne tall kommer på bordet, men på den annen side er det kanskje noen som (forhåpentligvis) har innsett at det må en skikkelig hestekur til for at man skal slippe å vake mellom gul og rød sone hvert halvår. Det smerter å ta knallharde grep, men du verden som det vil hjelpe om man faktisk får kontroll på egen økonomi.
              Det to problemer med dagens nyheter:
              1. Negativ for engasjementet. Mange føler nok slag midt i trynet av dagens nyhet.
              2. Med slike kutt, betyr det veldig store kutt i det sportslige. Sportslige betingelser for å lykkes i Tippeligaen blir "slått bein under". Nedrykk til 1. divisjon, vil betyr ytterligere kutt.

              Jeg frykter at dette er første linja på dødsannonsen til LSK. Første steget til å kvele alt engasjement og nedrykk til 1. divisjon enten allerede i år eller i 2015 - hvem vet hvilke spillere man har 1 september når man må hente inn 15 mill allerede i år? De 15 mill kan ikke bare hentes på kutt i administrasjonen, men Fofana og Ringstad forsvinner nok sammen med kanskje andre på billigsalg.

              Redd vi ser opphørssalg i sommer i stede for at stallen forblir stabil og man kan håpe på en sportslig god høst....
              Sint og tverr på felt N

              Kommentar

              • Børge
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2013
                • 2527

                Opprinnelig skrevet av Totti21
                Hvordan driftes Åråsen stadion? Vi eier alt selv? I praksis vil det jo si at godset betaler mer eller mindre en symbolsk sum, da leiebeløpet er betalt på en seriekamp med full stadion. Jeg vil tro det er flere klubber som sitter på lignende avtaler med kommunen eller eier av stadion, og vil i alle fall tro at flere av de som leverer rundt balanse er i den kategorien. Molde betaler vel 1 kr i året for å leie av Aker.
                LSK eier og drifter Åråsen selv, slik jeg har forstått det. Man må nok leie stadion/gressmatta/tribunene av Åråsen Eiendom AS, men man betaler seg selv på lik linje med leien man betaler for hallen (går til å dekke lån ol kan man anta med høy sikkerhet). Eiendomsselskapet har gått med mellom 15 og 16 mill i pluss i tidsrommet 2008 - 2012 (2013 tall er ikke offentlige enda på de verktøyene jeg har).

                1,1 mill for å leie stadion i Drammen, er 100 000 mer enn hva LSK har betalt pr år for å huse administrasjonen i tribunedelen med VIP/nye sittetribuna. Nå skal administrasjonen inn i gamle tribuna for å spare penger, og leie ut lokalene dem har leid av eiendomsselskapet.

                Molde betaler vel ikke noe i leie for stadion, all den tid det har vært en "gave" som dem også fikk 100 mill til å oppgradere eller noe slikt tidligere i år.

                Eksempel på klubber som leier med god suksess er FKH (kommunen bygger ut stadion for dem) og Godset (kommunen bygger i disse dager ut stadion). LSK bygde heldigvis på gunstigere tidspunkt enn for eksempel Start og FFK - klubber som har slitt veldig i etterkant. Odd sliter også som følge av hvor mye i leie dem må betale for sitt nesten nye stadion.

                Opprinnelig skrevet av Ginola
                For første gang er jeg oppriktig bekymret for at dette ikke skal gå bra, og at vi kopierer Lyn...
                Klubben går neppe økonomisk konkurs, men du skal ikke se bort i fra at det sportslig går rett til helvete. For nå må den virkelig tykke sparekniven frem. Den er tykkere enn den som har blitt brukt tidligere. Slutt på å kun skjære inn til beinet, så nå er det vel straks så lemmer forsvinner også....
                Sint og tverr på felt N

                Kommentar

                • Rune
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2008
                  • 1229

                  Kudos til damene i ledelsen som tørr å ta knallharde, men nødvendige grep for å redde klubben. Kostnadskuttene skulle vært gjort for lenge siden, istedenfor den sporadisk brannslukkingen vi har bedrevet i mange år. Dette er resultatet av alt for mange år med vanskjøtsel.

                  Om det blir opphørssalg i sommer, og ingen fornying av kontrakter til høsten så får vi bare ta det. Vi SKAL faen steike meg komme oss i gjennom den dritten her også.
                  "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                  Kommentar

                  • Børge
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2013
                    • 2527

                    Uansett: glem ikke at beslutninger er gjort i beste mening. Hjelper ikke å hogge hodet av noen i ettertid.
                    Sint og tverr på felt N

                    Kommentar

                    • forzafugla!
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2008
                      • 461

                      Rart hvordan en har klart å kjøre klubben så i hengemyra ikke mange årene etter forrige redningsaksjon.. Og hvorfor presse prisene ned på spillerne ved å annonsere at vi nesten er nødt til å selge en eller flere i løpet av året?

                      Kommentar

                      • Uwes disippel
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 6039

                        Og hvorfor i all verden kom ikke dette frem når de presenterte 5 mill bak?
                        ser for meg Fofana til Molde for 3 mill, Ringstad til rbk for 2 mill og PVM, Palmi og Andersson rett på dør.

                        Kommentar

                        • forzafugla!
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2008
                          • 461

                          Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                          Og hvorfor i all verden kom ikke dette frem når de presenterte 5 mill bak?
                          ser for meg Fofana til Molde for 3 mill, Ringstad til rbk for 2 mill og PVM, Palmi og Andersson rett på dør.
                          Og om 3 år når vi igjen er i 0 signerer vi en masse dyre gamlinger så vi er sikre på å komme i samme situasjonen i 2019.

                          Kommentar

                          • Percy Nilegård
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 5146

                            Hvordan kan man plutselig finne ut nå at man mangler 15 millioner til? Dette er altså etter de kuttene som allerede er gjennomført? I november i fjor mangla vi bare et godt lag. På nyåret måtte vi kutte 8 mill, og nå dette? Minner om pølsepapir.
                            "Alltid blodsprengt"!
                            Fong/Macho

                            Even Nordlien

                            Kommentar

                            • xeR
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Jan 2004
                              • 11206

                              Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                              Hvordan kan man plutselig finne ut nå at man mangler 15 millioner til? Dette er altså etter de kuttene som allerede er gjennomført? I november i fjor mangla vi bare et godt lag. På nyåret måtte vi kutte 8 mill, og nå dette? Minner om pølsepapir.
                              Jeg vil tro at de første kuttene dreide seg om å overleve årets sesong, mens de siste 20 millionene er det vi må kutte for å ha en realistisk mulighet til å kkomme i havn med budsjettet for 2015.
                              Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                              Kommentar

                              • Folke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2008
                                • 5955

                                Skremmende! Nå må vi ha ALT frem i lyset en gang for alle.. Hva er virkeligheten og hvordan skal klubben komme seg ut av dette. Prosjekt #VIERLSK blir jo plutselig bare en dråpe i havet.. Virkelig skremmende, men som nevnt før så takk GUD for at det nå sitter to tøffe damer i hver sin lederstol og tar skikkelig tak i ting!

                                Kommentar

                                • Percy Nilegård
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 5146

                                  Men hvordan klarer man å mangle 20 mill i et årsbudsjett på denne størrelsen? Til og med ungene mine er flinkere med penger enn dette...
                                  "Alltid blodsprengt"!
                                  Fong/Macho

                                  Even Nordlien

                                  Kommentar

                                  • Percy Nilegård
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 5146

                                    Lurer også litt på om disse to damene egentlig visste hvor ille det var da de tok på seg stillingene.
                                    "Alltid blodsprengt"!
                                    Fong/Macho

                                    Even Nordlien

                                    Kommentar

                                    • Folke
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2008
                                      • 5955

                                      Som nye inn i klubben har man alt å tape på å "posjonere" ut sannheten.. Så tviler på at damene var klar over at det var 20 mill og ikke 8 mill eller 3-5 mill som "manglet"!

                                      Kommentar

                                      • andersmm
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2006
                                        • 5764

                                        Altså, de 20 millionene det snakkes om handler ikke om 2014, men neste års budsjett. Om vi skal starte 2015 med et budsjett som er 20 mill lavere enn årets, må vi begynne å iverksette tiltak nå.
                                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                        Kommentar

                                        • Fridtjof
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Feb 2005
                                          • 2120

                                          Opprinnelig skrevet av Børge
                                          Uansett: glem ikke at beslutninger er gjort i beste mening. Hjelper ikke å hogge hodet av noen i ettertid.
                                          Sorry, men dette stemmer ikke. Vi er flere som har advart mot slikt som dette flere ganger!
                                          Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎