Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mrognan
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2008
    • 845

    For alle som har sett litt på luksusfellen, så er jo noe av det første man får beskjed om å få en oversikt over gjeld og løpende utgifter. Deretter tar man kontakt med de man skylder penger og prøver å finne en løsning/betalingsplan. Det ser det ut til at LSK har gjort.
    Nå aner jeg ikke hvem sportsklubben har gjeld til, eller hva slags løpende utgifter (utover lønn) som skal dekkes. Men kunne det ikke være en løsning at noen av kreditorene sletter litt av gjelda, og regninga på andre løpende utgifter på tjenester blir redusert, mot at LSK sidestiller disse bedriftene med øvrige sponsorer? Får bli med i sponsorpoolen, tilgang på profilering på Åråsen osv.

    Nå skjønner jeg at det ikke lar seg gjøre med skattefuten, men de fleste andre kan kanskje være med på noe sånt.
    Morten

    Kommentar

    • Ola
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 1651

      Det er jo åpenbart at grunnen til at Sportsklubben har havnet i denne situasjonen skyldes urealistiske forventninger til inntektssiden. Man har håpet litt vel mye på inntekssiden og lagt opp kostnadene deretter. Tror alle må stikke fingern i jorda; denne klubben klarer ikke engang selge hovedsponsorplassen, og vi har 7-8 år bak oss som en middelmådighet og bunnlag - våkn opp, det kommer ikke mer inntekter. (Som vår nye Daglig Leder også nevner.)

      Det må tas drastiske kutt på kostnadssiden omgående, og for fremtidige år. Vi trenger 20 spillere i stallen, men vi har ikke råd til de lønnsledende. Hadde dette vært mitt firma ville jeg tatt for meg de 5-7 lønnsledende spillerne 1 etter 1 og kommet frem til løsninger. De 7 er sannsynligvis Andersson, Vaagan Moen, Palmason, Riise, Udjus, Kippe og Østli, sannsynligvis i den rekkefølgen. Alernative løsninger er terminere kontrakt, gi bort, leie bort, lønnsreduksjon eller kjøpe ut. Dette må forhandles om individuelt, og hvis andersmm har rett i at cashflow intet er et problem i 2014, så bør dette være mulig. Jeg personlig frykter nettopp cashflow '14 ER et problem... Blir vi kvitt 4/7 nå i sommer så sparer vi penger allerede nå. Laget blir dårligere, men vi har snart nok poeng til å overleve og kanskje like godt å forberede oss sportslig på den utfordrende 2015-sesongen allerede nå.

      Sekundært ville jeg kontaktet Molde og jobbet for løsning med Høiland og Ødegaard. Formål terminere leiekontrakt. Om vi så bare sparer 50k i måneden så er dette penger vi trenger. Besparelser her tilsvarer 2000 SMS gjennom #VIERLSK, bare for å sette det i perspektiv.

      For øvrig bør de bruke høsten til å matche Kind Mikalsen, Nordermoen, Osvold, Friday og Mjelde så mye som mulig. Disse må få best mulig grunnlag for 2015.

      Også må de gjøre noe med organisasjonen omgående, som de har flagget for å gjøre. Markedsavdelingen bør gå fra 5 til 2, og de to bør rapportere til Daglig Leder. Daglig Leder må ta et totalansvar for det kommersielle produktet, kundene og salget.

      Kommentar

      • knut
        Make knut Great Again
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2006
        • 9373

        Høiland er vel ~100% finansiert av Per Berg?

        Kommentar

        • Kay
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2004
          • 763



          Hvem tar ansvar og fyller ut skjema?

          Kommentar

          • Ola
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 1651

            Opprinnelig skrevet av knut
            Høiland er vel ~100% finansiert av Per Berg?
            Javel, om pengene frigjøres så kanskje han kan gå med på å bruke pengene på noe annet. Nok annet å bruke de på i LSK.

            Kommentar

            • andersmm
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2006
              • 5764

              Opprinnelig skrevet av Ola
              hvis andersmm har rett i at cashflow intet er et problem i 2014
              Misforstå meg rett. Cashflow ER et problem i 2014. Men den store utfordringen på lengre sikt er å skape en bærekraftig økonomi samtidig som man holder et noenlunde nivå på det sportslige. Jeg forsøker ikke minimere det akutte problemet, jeg forsøker bare påpeke at den største utfordringen er det som kommer etter våre nåværende likviditetsproblem.
              "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

              Kommentar

              • trigz
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 7029

                Det sportslige i 2015 vil nødvendigvis bli rimelig magert. Med salg av Ringstad og Fofana (og Gabrielsen?), dersom Andersson, PVM og Palmason slippes og ingen kommer inn, ser jeg ikke for meg noe annet enn nedrykk.
                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                Kommentar

                • Børge
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2013
                  • 2527

                  Opprinnelig skrevet av andersmm
                  Misforstå meg rett. Cashflow ER et problem i 2014. Men den store utfordringen på lengre sikt er å skape en bærekraftig økonomi samtidig som man holder et noenlunde nivå på det sportslige. Jeg forsøker ikke minimere det akutte problemet, jeg forsøker bare påpeke at den største utfordringen er det som kommer etter våre nåværende likviditetsproblem.
                  Du har helt rett. Det man leser om på rb.no er et to-delt problem:
                  1: kontantstrømmene nå i 2014. Likviditeten er presset og man klarer ikke å betale regningene i tide. Likviditetsbehovet er på 15 mill. Dette er en prekær situasjon slik jeg ser det.
                  2: bærekraftig budsjett i 2015. Kutt på 20 mill for å klare seg med dagens inntektsnivå.

                  Punkt 1 må løses før man kommer til punkt 2. Og en del av problemene/kuttene som må skje under punkt 2, skjer forhåpentligvis i punkt 1.

                  For å si det først som sist: konkurs tror jeg ikke på. Til det har man alt for mye eiendeler med reelle verdier og merverdier i. Begynner noen å dytte utenfor stupet, ja da må man realisere eiendommer.

                  Opprinnelig skrevet av trigz
                  Det sportslige i 2015 vil nødvendigvis bli rimelig magert. Med salg av Ringstad og Fofana (og Gabrielsen?), dersom Andersson, PVM og Palmason slippes og ingen kommer inn, ser jeg ikke for meg noe annet enn nedrykk.
                  Du er ikke alene om det. Det sportslige kommer til å lide tungt i 2015. Spørsmålet er om Haglund ønsker å benytte seg av opsjonen som hovedtrener for LSK i 2015 hvis rundt regna 50 % av sportslig grunnlag i prestasjonsgruppa rives bort. Jeg har mine sterke tvil. Ser i grunn for meg at Haglund forsvinner ut. Powell eller Erlandsen tar over en uharmonisk spillertropp hvor de beste spillerne gikk ut porten før 1.1.15 og ingen midler til å forsterke. Det er så Stabæk anno 2012. Og slikt mener folk at man skal komme styrket ut av?

                  Og Bonke som det var snakk om skulle komme i sommer, blir det vel neppe noe av nå? Dette er sorgens kapitel. De som sier at man ser mulighetene i denne situasjonen, de ønsker jeg at viser meg de mulighetene - dette er virkelig tungt. Ikke minst for dem som jobber med dette dag ut og dag inn.
                  Sint og tverr på felt N

                  Kommentar

                  • andersmm
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2006
                    • 5764

                    Opprinnelig skrevet av Børge
                    1: kontantstrømmene nå i 2014. Likviditeten er presset og man klarer ikke å betale regningene i tide. Likviditetsbehovet er på 15 mill. Dette er en prekær situasjon slik jeg ser det.
                    Fuck meg! Jeg trodde vi mangla 4-5 mill.
                    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                    Kommentar

                    • DoubleHi5
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2011
                      • 3956

                      Opprinnelig skrevet av andersmm
                      Fuck meg! Jeg trodde vi mangla 4-5 mill.
                      Jeg synes artikkelen i Romerikes Blad er utydelig på dette på en måte som gjør at man fort kan misforstå. Heidi Scheie siteres som følger: "- Totalt trenger vi 15 millioner kroner inn dette året for å komme i balanse."

                      Når hun sier at klubben trenger 15 millioner inn, tar jeg det for gitt at dette også inkluderer for eksempel overskudd fra resten av hjemmekampene. Derfor mangler vi nok ikke 15 millioner. Da hadde det nok ha vært kroken på døra.
                      Elska þetta félag

                      Kommentar

                      • superbøffel
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 5611

                        Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                        Jeg synes artikkelen i Romerikes Blad er utydelig på dette på en måte som gjør at man fort kan misforstå. Heidi Scheie siteres som følger: "- Totalt trenger vi 15 millioner kroner inn dette året for å komme i balanse."

                        Når hun sier at klubben trenger 15 millioner inn, tar jeg det for gitt at dette også inkluderer for eksempel overskudd fra resten av hjemmekampene. Derfor mangler vi nok ikke 15 millioner. Da hadde det nok ha vært kroken på døra.
                        Vi mangler 15 MNOK.
                        Enøyd i de blindes dal.

                        Kommentar

                        • Børge
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2013
                          • 2527

                          Opprinnelig skrevet av superbøffel
                          Vi mangler 15 MNOK.
                          Helt korrekt. Derfor må det selges spillere.
                          Sint og tverr på felt N

                          Kommentar

                          • Kjell.T.Ring
                            Poll St. Ring
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Dec 2005
                            • 11796

                            På tide å si farvel til dette omtalte arvesølvet å ta grep? Hvor mye har vi i reell verdi der?

                            Hvis alternativet er konkurs er saken lett for meg.

                            HELT ok (1. gang jeg sider dette) å selge stadionnavnet også sånn det er nå. ALT for å overleve!
                            Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                            Kommentar

                            • GIFKanari
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2009
                              • 8243

                              Torvik i RB er vel ganske godt orientert om hva som skjer i klubben? Hadde han gått ut med en artikkel om at LSK bør sikte på medalje hvis han visste at spillersalg med mer ligger i lufta? Og til å være så dommedagsaktig som det er her inne så er klubben selv merkelig stille. Så da får man kanskje dra slutningene at det enten jobbes med dealer som sikrer driften eller at man er i ferd med å avvikle hele skiten.

                              Kommentar

                              • Ola
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2003
                                • 1651

                                Klubben har nettopp kommentert at de mangler inntekter tilsvarende 15 mill for å gå i balanse. Billettintektene havner på ca. 5 mill. Da er det bare å finne 10 til. I mitt firma ville jeg kalt det krise.

                                Kommentar

                                • superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

                                  Opprinnelig skrevet av Ola
                                  Klubben har nettopp kommentert at de mangler inntekter tilsvarende 15 mill for å gå i balanse. Billettintektene havner på ca. 5 mill. Da er det bare å finne 10 til. I mitt firma ville jeg kalt det krise.
                                  Som Anita sier: klubben mangler 15 mill for å gå i balanse. Ikke 10, men 15. Tipper de vet at det kommer litt billettinntekter utover sommeren og høsten også, så 15 er nok fasit. Ditt regnestykke er nok dessverre for optimistisk.
                                  Enøyd i de blindes dal.

                                  Kommentar

                                  • Ola
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 1651

                                    Mitt regnestykke var basert på 2500 tilskuere a' kr. 200,- (x 9 kamper) = 4,5 mill. Også la jeg på litt med bakgrunn i at RBK, VIF og Brann kan trekke opp snittet litt.

                                    Kommentar

                                    • Folke
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2008
                                      • 5955

                                      Opprinnelig skrevet av Ola
                                      Mitt regnestykke var basert på 2500 tilskuere a' kr. 200,- (x 9 kamper) = 4,5 mill. Også la jeg på litt med bakgrunn i at RBK, VIF og Brann kan trekke opp snittet litt.
                                      Klubben mangler 15 mill, dvs utover de kronene de veit kommer som f.eks. bill. inntekter.

                                      Kommentar

                                      • Uwes disippel
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 6039

                                        Opprinnelig skrevet av Folke
                                        Klubben mangler 15 mill, dvs utover de kronene de veit kommer som f.eks. bill. inntekter.
                                        Er du sikker på dette? Jeg leser det som at de trenger 15 mill til i år for å overleve. Dette leser jeg som status nå før noen inntekter er iberegnet i det hele tatt. Full stadio i de 9 neste hjemmekampene kan da redde oss, selvom det er urealistisk.

                                        Kommentar

                                        • DoubleHi5
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2011
                                          • 3956

                                          Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                                          Er du sikker på dette? Jeg leser det som at de trenger 15 mill til i år for å overleve. Dette leser jeg som status nå før noen inntekter er iberegnet i det hele tatt. Full stadio i de 9 neste hjemmekampene kan da redde oss, selvom det er urealistisk.
                                          De tiltakene som ble presentert denne uken vil jo bidra til en ikke ubetydelig reduksjon av kostnadene. Da er jobben godt i gang. Jeg tror den ledelsen klubben nå har vil klare å gjennomføre denne hestekuren uten å ta livet av pasienten!
                                          Elska þetta félag

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎