Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Børge
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2013
    • 2526

    Opprinnelig skrevet av GIFKanari
    Mathisen bare understreker at det å ha et hjerte for klubben ikke nødvendigvis betyr at man er riktig mann for klubben. Mathisen og Berg har spyttet inn titalls millioner og resultatet er alt annet enn et godt fotballag. Det er realiteten, Børge. Så får du kalle det hva du vil.
    Hvis du utelukkende gjør opp sportslig regnskap for de siste ti årene, så er tre fjerdeplasser og ett norgesmesterskap tynt. Og ikke minst, man har ligget i feil ende av tabellen siden 2008 t.o.m. 2013. 2014 er det enda ikke spilt en kamp, så det er kanskje litt tidlig å dømme laget ned i 1. divisjon?

    Et annet regnskap, er anleggskartoteket til Lillestrøm Sportsklubb. Hvordan har det utvikla seg over de siste ti årene? Hvilke andre klubber i landet vårt har like gode fasiliteter på egne hender? Kommer du til mange som har bygd seg så flotte fasiliteter de siste årene? Hvis all dritten er Mathisen og Berg sin skyld, regner jeg med at dem får noe skyld for de fabelaktige treningsfasilitetene klubben har opparbeidet seg? Realiteten, GIFKanari, er at regnskap ikke bare gjøres opp for de 11 spillerene som til en hver tid er på banen - du må ta med deg hva som har skjedd rundt også.

    Så får du kalle det hva du vil....
    Sint og tverr på felt N

    Kommentar

    • GIFKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2009
      • 8243

      Opprinnelig skrevet av Børge
      Så får du kalle det hva du vil....
      Jeg vet ihvertfall hva jeg vil kalle den pågående aksjonen for å redde klubbens fremtid. Det er en oppvask etter det tidligere styre sitt rot og ingenting annet. Nå blir det bl.a. nærmest gjort ett poeng ut av at man skal ha tydellige skillelinjer i klubben, over hvem som skal ha ansvaret for hva. Langt på overtid.

      Mathisens store problem er jo at han aldri fikk ut potensialet i sine betydelige investeringer, mannen selv har jo nærmest innrømmet at hans tid i LSK har vært en fiasko. Hele suppa klubben er i kommer av at ledere har blandet sine roller og aldri maktet ta inn kompetansen som kreves for å sikre sportslig suksess, man har hivd store investeringer og millionbeløp nærmest ut av vinduet.
      Last edited by GIFKanari; 26.02.2014, 13:41.

      Kommentar

      • zkinny
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2012
        • 322

        Sånn da har jeg satt inn noen kr.... i tillegg har mitt firma kjøpt seg inn i sponsor poolen til LSK og vi gir kr 200 pr mål.

        Kommentar

        • Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3499

          Det LSK opplever er ikke akkurat unikt i Norsk fotball, og stort sett alle sliter eller er 100% avhengig av at enkeltpersoner kaster penger inn ett svart hull for å overleve.
          Her må det gjøres ett skikkelig krafttak i forbundet sammen med klubbene og spillerne for å redde en haug med arbeidsplasser før det er for sent. At forbundet blander seg inn i hva slags melodi som spilles når spillerne entrer banen er bare ett av mange eksempler på hvordan de er med på å ødelegge sitt eget produkt og ødelegger klubbene sin identitet.

          Spillerne må også ta ansvar før det er for sent. Jeg har nevnt dette tidligere i forbindelse med overgangen til Marius Høibråten, men at lokale spillere som kommer opp ikke har noe forhold til fansen eller lojalitet til de som har oppfostret de, er med på å drepe interessen for fotballen. At han i forbindelse med overgangen til Fredrik G sa at det med klubblojalitet ikke betyr så mye lenger er skremmende og ett tegn på at han ikke forstår hvordan tilstanden er i Norsk fotball akkurat nå, og han er heller ikke alene i Norsk fotball om å ha den holdningen.
          Tidligere pusset de unge spillere skoa til de erfarne, men nå sitter de bare på benken å snakker om hvor mye bedre de er enn de og syter seg vekk fra klubben enten om de ikke presterer, eller har et par gode kamper som kvalifiserer til interesse fra noen andre som vil betale de litt mer.
          Vi er nødt til å fjerne noe av avstanden mellom spillerne og supporterne igjen tror jeg, og da trenger vi spillere som spiller med hjertet utpå drakta som tør å si at de hater vif og rbk, istedenfor at de skal være så jævlig politisk korrekte i tilfelle en av disse klubbene blir deres fremtidig arbeidsgiver.
          Det å se Espen Søgård med kongepokalen på Ullevaal foran oss i 2007 overgår alt jeg har opplevd som LSK supporter, og det er fordi han var oss supportere utpå banen.

          Klubbene må nok også gå tilbake til start og utvikle sine egne spillere. Disse har potensial til å være både mer lojale og krever mindre i lønn, da de er i sine vante omgivelser.
          Jeg forstår selvfølgelig frustrasjonen når en spiller man har brukt masse tid og penger på, velger å forlate klubben til fordel for en annen Norsk klubb gratis, akkurat i det han slår igjennom.
          Derfor bør klubbene nærmest inngå en gentlemans agreement der man ikke forsyner seg av spillere i hverandres nedslagsfelt uten videre. Det vil gjøre det mer forutsigbart for alle, og kanskje mer ro ift å bruke ressurser på egen spillerutvikling fremfor å finne det neste store talentet blant de 50 faksene som tikker inn daglig fra forskjellige agenter. Samtidig vil det ha en positiv effekt ift interessen rundt laget og Tippeligaen som produkt, da jeg slipper å se en eks vif'er feire mål på Åråsen mens Fredrik G scorer mål i Molde.
          Mulig jeg er jævlig sentimental rundt dette, men jeg tror mye av problemet ligger i at vi supportere sitter igjen med en følelse av at de som tar på seg den gule drakta ikke akkurat sover dårlig om nettene selv om LSK taper.

          Mye frustrasjon som kommer ut her nå i veldig lite organisert form, men slik det er nå føler jeg at både Tippeligaen som produkt, klubbene og spillerne får akkurat som de fortjener. Det er kun oss genuine supportere som kan kalles de uskyldige ofrene her.
          Derfor er jeg heller ikke interessert i å kaste avgårde så mye som en femtilapp for at klubben skal få betalt ut lønn til en person som får 500.000,- i året for å gjøre det han har drømt om hele livet, og som klubben verdsatte til nettopp dette for kun ett år siden. Da synes jeg det er så enkelt som at man får fristille de, og heller spille Adeccoliga med semiprofesjonelle fotballspillere hvis det er det vi genererer inntekter til. Da vil det i alle fall komme opp noen spillere med hjertet i klubben og litt etterlengtet kultstatus igjen.

          Dette betyr ikke at jeg ikke støtter de som faktisk er villige til å gi penger til klubben i en vanskelig tid, men for min del blir det i beste fall å utsette problemene ytterligere istedenfor å ta konsekvensene av feilene som er gjort, og prøve å skape ett solid fundament for fremtiden. Jo tidligere man tar konsekvensene, jo tidligere tror jeg vi kan satse mot toppen av Norsk fotball igjen.

          Kommentar

          • krogen
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Aug 2009
            • 228

            Opprinnelig skrevet av Totti21
            Derfor er jeg heller ikke interessert i å kaste avgårde så mye som en femtilapp for at klubben skal få betalt ut lønn til en person som får 500.000,- i året for å gjøre det han har drømt om hele livet, og som klubben verdsatte til nettopp dette for kun ett år siden. Da synes jeg det er så enkelt som at man får fristille de, og heller spille Adeccoliga med semiprofesjonelle fotballspillere hvis det er det vi genererer inntekter til. Da vil det i alle fall komme opp noen spillere med hjertet i klubben og litt etterlengtet kultstatus igjen.

            Dette betyr ikke at jeg ikke støtter de som faktisk er villige til å gi penger til klubben i en vanskelig tid, men for min del blir det i beste fall å utsette problemene ytterligere istedenfor å ta konsekvensene av feilene som er gjort, og prøve å skape ett solid fundament for fremtiden. Jo tidligere man tar konsekvensene, jo tidligere tror jeg vi kan satse mot toppen av Norsk fotball igjen.
            Spot on! Jeg ser heller Adecco-fotball med stolthet enn et æresløst kvasi-enga i Tippeligaen. Begynn å fristille fra toppen av lønnspyramiden!

            Kommentar

            • GIFKanari
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2009
              • 8243

              Manisk anglofili og systematisk nedsnakking av Tippeligaen som produkt kan ta på seg sin del av skylda for enkelte spilleres manglende klubblojalitet. Men likevel er det et faktum jeg mener taler sitt tydelige språk, kan du tilby et solid sportslig fundament så klarer du holde på spillerne dine lengre enn noen kan forlange av en TL-klubb. Dety fostrer lojalitet. Se på Vilsvik, for eksempel. Adu kommer nå tilbake til samme klubb, mest fordi alltid har trives veldig godt i klubben, og fordi han veit at Godset uansett er en bra arena for å vise seg frem.

              Alt bunner til syvende og sist i noe du selv flere ganger er inne på i dine innlegg Totti, faktumet at Tippeligaen domineres av lag som ikke spiller fotball på sine egne premisser, men motstanderens. Dagens spillere fristes av de som tilpasser seg fotballen der ute, ikke bare på kontinentet, men også våre nærmeste naboland. Derfor er Deila en slik ledestjerne og har den posisjonen han har. Likeså med Solskjær, som i tillegg hadde en United-link å friste med.

              Enten får LSK følge denne linja eller velge Pulis-metoden. Skape et knokkellag som er fryktet på egen hjemmebane med et manisk trykk fra tribunen, men som aldri vil ha x-faktoren til å blande seg med de beste. Det er ihvertfall noe å elske, i motsetning til det LSK vi ser nå, som hverken er fugl eller fisk.

              Kommentar

              • krogen
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Aug 2009
                • 228

                Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                Enten får LSK følge denne linja eller velge Pulis-metoden. Skape et knokkellag som er fryktet på egen hjemmebane med et manisk trykk fra tribunen, men som aldri vil ha x-faktoren til å blande seg med de beste. Det er ihvertfall noe å elske, i motsetning til det LSK vi ser nå, som hverken er fugl eller fisk.
                Arne er vår Pulis. Også tar vi en Rösler a la 2002 og signerer Chamakh i sommervinduet.

                Kommentar

                • G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3146

                  Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                  Enten får LSK følge denne linja eller velge Pulis-metoden. Skape et knokkellag som er fryktet på egen hjemmebane med et manisk trykk fra tribunen, men som aldri vil ha x-faktoren til å blande seg med de beste. Det er ihvertfall noe å elske, i motsetning til det LSK vi ser nå, som hverken er fugl eller fisk.
                  Hmmmm….vanskelig og viktig diskusjon. Først så velger jeg å støtte klubben som best jeg kan. Sesongkort til meg, til junior og et ekstra som en gave. Har også meldt meg inn i LSK for første gang.

                  Det poenget med lojalitet og blø for drakta er helt essesnielt. Jeg ser heller krigere i Adecco enn primadonnaer i Tippeligaen.

                  Jeg føler at hovedproblemet de siste årene er at vi ikke riktig har visst hvem vi skulle være. Jeg setter pris på den fotballen vi forsøker å spille nå. Når det funker er det spill for topp seks på tabellen. Når det ikke funker…vel det har vi sett mange eksempler på de siste årene. Rundt og rundt, blottet for fremdrift.

                  jeg skulle ønske vi var Dortmund. Å se de gutta angripe er helt hinsides deilig.

                  Men, likevel…en del av meg er tiltrukket av Pulis-metoden. Jeg har aldri vært så stolt av å være LSK-supporter som den gang alle hatet (og innerst inne fryktet) oss.

                  Kommentar

                  • Børge
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2013
                    • 2526

                    Å rykke ned i 1. divisjon, er uansett ikke noen god kur... Å tro det er litt som å tro på julenissen.
                    Sint og tverr på felt N

                    Kommentar

                    • Totti21
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2004
                      • 3499

                      Opprinnelig skrevet av Børge
                      Å rykke ned i 1. divisjon, er uansett ikke noen god kur... Å tro det er litt som å tro på julenissen.
                      Tja, flere av lagene som har vært nede en tur de siste årene har fått ryddet opp i økonomi og fått opp en del spennende egenutviklede spillere. Problemet er bare at de aldri har lært av dette og satser over evne igjen så fort de har fått noen gode resultater igjen. Er nok dessverre ikke noen grunn til å tro at vi ville tatt noen bedre lærdom av dette enn disse, og at det ikke vil bli noen god kur som du sier.

                      Jeg ønsker naturligvis ikke ett nedrykk, men mener vi må gjennomføre en skikkelig opprydning av stallen nå, selv om konsekvensen av dette kan bli nedrykk. Det er ingenting som tilsier at vi plutselig over natta vil tjene nok penger til at vi kan ha spillere som tjener opp mot og over millionen i stallen vår. Det er nok heller ikke fremtiden til Norsk fotball generelt sett, og derfor tror jeg at jo kjappere vi tilpasser oss en ny hverdag, jo fortere vil vi kunne utfordre toppen igjen.
                      Både vif og ræv har også store økonomiske problemer, og har kuttet en del, men ikke i nærheten av nok. Derfor er det ganske sikkert at deres situasjon vil forverre seg i tiden som kommer, i likhet med oss hvis vi ikke gjør noe umiddelbart.

                      Kommentar

                      • Børge
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2013
                        • 2526

                        Opprinnelig skrevet av Totti21
                        Tja, flere av lagene som har vært nede en tur de siste årene har fått ryddet opp i økonomi og fått opp en del spennende egenutviklede spillere. Problemet er bare at de aldri har lært av dette og satser over evne igjen så fort de har fått noen gode resultater igjen.
                        Vi nevner i fleng? Tenker du på Hønefoss, Sandefjord, Fredrikstad, Moss, Ham-Kam, Kongsvinger, Bodø Glimt (kommer opp en tur nå i år, men for hvor lenge?), Stabæk og sikkert andre jeg ikke kommer på. Dem har jo alle klart seg bra ved nedrykk? Unntakene er vel MFK (fikk rundt 1.1. ca 125 mill i gave) som gikk ned, var i Adecco det ene året og så opp igjen. Hvor mange år var ikke FKH nede før dem kom seg opp igjen og etablerte seg? Aafk var heislag noen år, men har klart å etablere seg.

                        Ca 1 av 11 lag rykker ned og så opp igjen med ordnet økonomi. Den ordna økonomien er jo pga Røkke og Gjelsten...

                        Er virkelig lykken å rykke ned til Adecco og "få ordna opp i ting"? Spør en hamarsing om dem synes det har vært vellykket. Eller noen fra Moss eller Fredrikstad?

                        Nedrykk for sportsklubben vil i klartekst bety at klubben går under. Det er ingen lykke å ende opp som Kongsvinger eller Ham-Kam. Eller Sandefjord og FFK. Å tro at ting ordner seg ved nedrykk, er (beklager å si det) relativt naivt.
                        Sint og tverr på felt N

                        Kommentar

                        • holmiz
                          The kjøkken-kanariz
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 6064

                          Ingen supportere med vettet i behold ønsker seg ned til Adecco, det er jeg hellig overbevist om. Det jeg derimot leser er at flere med meg er ønsket en klubb med en edruelig og bærekraftig økonomi over tid, og at vi dessverre kanskje må ta turen ned for å får de som sitter og styrer halleluja-steminga i Sportklubben til faktisk å ta realiteten innover seg, sammen med de som kan gjøre noe med situasjonen - spillerne.
                          Hilsen Anders

                          Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                          Kommentar

                          • Bukkenbruse
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • May 2008
                            • 515

                            Det fascinerende i det hele er jo at det knapt nok ser ut som om det finnes en eneste klubbleder i Norge som klarer å sette opp et budsjett som over tid går i overskudd. Jeg fatter ikke at det skal være så jævlig vanskelig med litt edrulighet og å legge opp et budsjett med realistiske rammer. Vi har vel noe sånt som 20 millioner større budsjett enn Sogndal...kan da ikke være helt umulig å ta litt lærdom av hvordan de klarer å drive med så mye mindre penger og legge seg ned mot det nivået. Kanskje vi til og med kunne gått i overskudd, lagt oss opp penger og kjøpt en spiller for overskuddspenger (uten å dramatisk øke inntektsposten på budsjettet slik at vi plutselig gikk i dundrende underskudd igjen)? I alle andre virksomheter hadde man jo fått sparken med så elendig økonomistyring....fotball på toppnivå er sannelig noe for seg selv hva gjelder økonomi

                            Kommentar

                            • Percy Nilegård
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 5146

                              Noe av problemet ligger nok i at 75% av klubbene har som mål å havne over midten av tabellen. Det skal mye til at alle lykkes. Det burde flere klare å se når de setter opp budsjetter.
                              "Alltid blodsprengt"!
                              Fong/Macho

                              Even Nordlien

                              Kommentar

                              • armykanari
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2009
                                • 736

                                Penger overført!

                                Kommentar

                                • fjacob82
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2005
                                  • 1507

                                  Slik. Da har jeg sett av noen kroner og.
                                  En dråpe i havet, men mange elver små gjør stor å...
                                  Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                                  *Brasseberget*

                                  Kommentar

                                  • Kjell.T.Ring
                                    Poll St. Ring
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Dec 2005
                                    • 11796

                                    Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                                    Noe av problemet ligger nok i at 75% av klubbene har som mål å havne over midten av tabellen. Det skal mye til at alle lykkes. Det burde flere klare å se når de setter opp budsjetter.
                                    Evig spørsmål det der. Bremse eller satse.

                                    Det samme gjelder i bedriftesverden generelt og det finnes gladhistorier fra begge sider.

                                    Fotball er en "bransje" der man forventer offensivitet og hadde vi busjettert med 12. plass i år og ingen nye inn hadde det blit "texas" her uansett.
                                    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                    Kommentar

                                    • Nordby-Kanaris
                                      Seniormedlem
                                      Forumsadist
                                      • Mar 2006
                                      • 146

                                      Vis klubben klarer og få en policy på lønn og kjøp av spillere, samt plukke opp unge spillere i norge som de ser potensiale til. La disse spille og utvilke seg, samt ha et par erfarene spillere som bryr seg om klubben. På sikt da tror jeg resultatene vil komme ettervært! Samt at vi kan få en sunn økonomi! Se på dortmund, var på konkursens rand. Hvem hadde hørt om Lewandowski, kagawa, reus, gotze, you name it.
                                      Cupmestere 2007:D

                                      Kommentar

                                      • Serbern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 5496

                                        Er ikke Elkjøp hovedsponsor lenger? http://www.tv2.no/2014/03/12/sport/f...8#.UyDJ6fl5MgV

                                        Kommentar

                                        • Børge
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2013
                                          • 2526

                                          Opprinnelig skrevet av Serbern
                                          Er ikke Elkjøp hovedsponsor lenger? http://www.tv2.no/2014/03/12/sport/f...8#.UyDJ6fl5MgV
                                          Nei.
                                          Sint og tverr på felt N

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎