Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fugl1120
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3528

    Tror det vil være svært skadelig for klubben dersom styreleder forsvinner ut portene midt i den situasjonen vi står i nå med kommunen om salg av hallen og ikke minst i forhandlinger med kreditorer. Det virker til at det er Heidi Scheie som har ledet store deler av disse forhandlingene, dersom hun forsvinner frykter jeg at vi kollapser fullstendig. Timingen er rett og slett utrolig dårlig, jeg synes det virker helt utrolig at et styre ikke klarer å samle seg når det gjenstår 3 måneder før gjenvalg.

    Dersom Heidi Scheie forsvinner ut portene vil jeg gjerne høre hva de resterende styremedlemmene har bidratt med dette året for å sikre klubbens fremtid og hvordan de har tenkt til å berge stumpene dersom Heidi forsvinner. Da nytter det ikke å si at "en ny styreleder må inn", ingen eksterne personer kan sette seg inn i dagens situasjon raskt nok til at det er holdbart. Det har tatt sittende styreleder nærmere et år å få fullstendig oversikt i denne roteklubben. Det er mulig Heidi Scheie har vært for negativ utad i media, men det hjelper oss hvert fall ikke å avsette styreleder og fortelle solskinnshistorier som er ren fantasi til lokalpressa i stedet.
    Lauken er vår venn!

    Kommentar

    • Kvalen
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jul 2006
      • 327

      Ta med høygaffel og fakkel i tillegg...
      "For bergenserne blir dette som en kjapp onanering - en kortsiktig selvtilfredsstillelse"
      - Ivar Hoff

      Kommentar

      • rugbar
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Apr 2007
        • 152

        Enda et nytt kapittel i reality-serien "Klovne-klubben" - administrativt og økonomisk rot.....

        Dette vil jo ingen ende ta, hva blir det neste?

        Kommentar

        • Børge
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2013
          • 2530

          Trekk pusten, tell til ti og snakk sammen. Bli enig om en felles kurs og hold fast på den kursen til årsmøte. Så må begge deler svelge noen kameler. Noe annet synspunkt har ikke jeg om saken.
          Sint og tverr på felt N

          Kommentar

          • G-Man
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2011
            • 3163

            Opprinnelig skrevet av Fugl1120
            Tror det vil være svært skadelig for klubben dersom styreleder forsvinner ut portene midt i den situasjonen vi står i nå med kommunen om salg av hallen og ikke minst i forhandlinger med kreditorer. Det virker til at det er Heidi Scheie som har ledet store deler av disse forhandlingene, dersom hun forsvinner frykter jeg at vi kollapser fullstendig. Timingen er rett og slett utrolig dårlig, jeg synes det virker helt utrolig at et styre ikke klarer å samle seg når det gjenstår 3 måneder før gjenvalg.

            Dersom Heidi Scheie forsvinner ut portene vil jeg gjerne høre hva de resterende styremedlemmene har bidratt med dette året for å sikre klubbens fremtid og hvordan de har tenkt til å berge stumpene dersom Heidi forsvinner. Da nytter det ikke å si at "en ny styreleder må inn", ingen eksterne personer kan sette seg inn i dagens situasjon raskt nok til at det er holdbart. Det har tatt sittende styreleder nærmere et år å få fullstendig oversikt i denne roteklubben. Det er mulig Heidi Scheie har vært for negativ utad i media, men det hjelper oss hvert fall ikke å avsette styreleder og fortelle solskinnshistorier som er ren fantasi til lokalpressa i stedet.
            Jeg sitter ikke i styret, så jeg kan kun kommentere utenfra, men jeg må si at det er noen ting jeg reagerer på.

            1) Du sier at det har tatt Scheie nærmere ett år å få oversikt. Jeg var med som rådgiver da et selskap som i antall ansatte er mer enn enn 200 ganger større en LSK fikk ny leder og styreformann. Det tok oss 1 uke å få oversikt og legge den videre strategien for selskapet. Etter 3 uker visste vi hvem som måtte sies opp og hvilke funksjoner vi måtte styrke.

            2) Ingen trenger solskinnshistorier som er basert på fantasi. Men at styreleder går ut og svartmaler unødvendig er i beste fall uklokt. At det bidrar til å drepe entusiasmen rundt ansettelsen av en ekte LSK-gutt som ny trener er ekstra uheldig.

            3) Jeg vet ikke om beskrivelsene av styreleder som arrogant og overkjørende er korrekt. Men det er et faktum at hun er på kant med både administrasjon og styre. Det er vel kanskje derfor ingen orker å vente 3 måneder før noe gjøres?

            Jeg anser at det verst tenkelige utfallet av dette møtet er en situasjon hvor vi fortsetter med en misfornøyd administrasjon og et flertall av styret som stiller sine plasser til disposisjon. Vi trenger en samlende leder, ikke en som splitter.

            Kommentar

            • holmiz
              The kjøkken-kanariz
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2006
              • 6064

              Er det noen som sitter på det offesielle årsregnskapet til Sportsklubben for de siste årene?

              De tallene jeg finner på proff.no hadde gjort både Enron og Finance Credit stolte:
              Få oversikt over regnskapstall, offisielle roller, aksjonærer, adresser m.m. for alle bedrifter som leverer årsregnskap til Brønnøysundregistrene



              Den eneste måten styret, styreleder og Sportsklubben kan komme fra dette med æren i behold, er nå å legge alle kort på bordet. Få skjelettene ut av skapet og si ting som de er.
              Hilsen Anders

              Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
              Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

              Kommentar

              • fjacob82
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2005
                • 1507

                Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                Tror det vil være svært skadelig for klubben dersom styreleder forsvinner ut portene midt i den situasjonen vi står i nå med kommunen om salg av hallen og ikke minst i forhandlinger med kreditorer. Det virker til at det er Heidi Scheie som har ledet store deler av disse forhandlingene, dersom hun forsvinner frykter jeg at vi kollapser fullstendig. Timingen er rett og slett utrolig dårlig, jeg synes det virker helt utrolig at et styre ikke klarer å samle seg når det gjenstår 3 måneder før gjenvalg.


                Dersom Heidi Scheie forsvinner ut portene vil jeg gjerne høre hva de resterende styremedlemmene har bidratt med dette året for å sikre klubbens fremtid og hvordan de har tenkt til å berge stumpene dersom Heidi forsvinner. Da nytter det ikke å si at "en ny styreleder må inn", ingen eksterne personer kan sette seg inn i dagens situasjon raskt nok til at det er holdbart. Det har tatt sittende styreleder nærmere et år å få fullstendig oversikt i denne roteklubben. Det er mulig Heidi Scheie har vært for negativ utad i media, men det hjelper oss hvert fall ikke å avsette styreleder og fortelle solskinnshistorier som er ren fantasi til lokalpressa i stedet.
                Kan jo være at styreleder ikke klarer å gjennomføre disse forhandlingene på en god måte for klubben, og at man ikke kommer noen vei i forhandlingene pga. styreleder. Kan godt vise seg at det er nødvendig å sparke Heidi for å få gjennom forhandlingene. Vi på forumet vet svært lite om hva som rører seg bak de lukkede dørene, så litt tidlig for oss å kaste dom nå.

                Heidi har sikkert gjort en grei jobb, og har utvilsomt fått mye pepper for upopulære men viktige avgjørelser. Men spør du meg har det vært litt merkelig at det har tatt ett år å få fullstendig oversikt. Samtidig som det er svartmaling fra ende til annen av økonomien og selskapsstruktur, og tall som blir kastet ut som ikke kreditorer eller kjennere av klubben kjenner igjen. Når hun også har fått hele administrasjonen mot seg så kommer det ikke som ett sjokk at deler av styret vil sparke henne.

                Flere sider av en sak...
                Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                *Brasseberget*

                Kommentar

                • Klimtkongen
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2014
                  • 419

                  Vet ikke hva som er værst. Ny styreleder i en tid v trenger handlekraft. Eller beholde hun som er der med alt av problemer det medfører.

                  Handler om at vi nå har en styreleder som rister skjelettene ut av skapet, der mange skulle ønske de forble tror jeg.

                  Vi kan ikke bygge en storklubb på leirgrunn. Denne opprydningen trengs. Men nå ser det ut som den blir utsatt inntil videre. Og vi står i beste fall på stedet hvil, i værste fall verre enn for et år siden.

                  Kommentar

                  • GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

                    Opprinnelig skrevet av fjacob82
                    Kan jo være at styreleder ikke klarer å gjennomføre disse forhandlingene på en god måte for klubben, og at man ikke kommer noen vei i forhandlingene pga. styreleder. Kan godt vise seg at det er nødvendig å sparke Heidi for å få gjennom forhandlingene. Vi på forumet vet svært lite om hva som rører seg bak de lukkede dørene, så litt tidlig for oss å kaste dom nå.

                    Heidi har sikkert gjort en grei jobb, og har utvilsomt fått mye pepper for upopulære men viktige avgjørelser. Men spør du meg har det vært litt merkelig at det har tatt ett år å få fullstendig oversikt.
                    For å ta det siste først, hvorfor skal det brukes mot henne? Kan det ikke nettopp ha tatt så lang tid fordi man rett og slett ikke har kommet til enighet om hvordan dette skal formidles ut? Og til slutt har ikke Scheie sett noen annen mulighet enn å gå ren botsgang i media angående klubbens økonomi for å få belyst problemene? Jeg veit ihvertfall hvem jeg setter min lit til i dette, og det er ikke gjengen som angriper den som ble ansatt for å rydde opp.

                    Det stinker av dekkoperasjon.

                    Kommentar

                    • fjacob82
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 1507

                      Er det mange skjelletter igjen? Sikkert noe småtterier her og der, men hovedsakelig er vel det meste blitt belyst og opplyst om i forhold til søknaden til kommunen? Tenker da spesielt på hvem man har gjeld til o.l.
                      Tror egentlig ikke klubben tar noe skade om hun må gå. Tatt mange viktige grep allerede som ikke blir reversert uansett. Blir sikkert litt rabalder i media og lignende, men slik jeg leser det mellom linjene så er størsteparten av kreditorene villig til å gå inn i forhandlinger om en god løsning for klubben, men ikke med Heidi ved roret. Og hvis de man skylder penger ikke vil samarbeide med styreleder, så må styreleder gå. Alternativer finnes ikke sålenge man har satt seg i denne situasjonen.

                      Bare synser her, vil ha frem at det er mye vi ikke vet om.
                      Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                      *Brasseberget*

                      Kommentar

                      • GIFKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2009
                        • 8243

                        Opprinnelig skrevet av fjacob82
                        Bare synser her, vil ha frem at det er mye vi ikke vet om.
                        Nei, det har du helt rett i. Men taktikken som brukes mot Scheie er lett gjennkjennelig, og det er ikke i positiv forstand. Og det som er litt uggent er at RB langt på vei virker å være på lag med "den gamle moroa".

                        Kommentar

                        • Stray Cat
                          Moderator
                          • Aug 2008
                          • 5914

                          Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                          For å ta det siste først, hvorfor skal det brukes mot henne? Kan det ikke nettopp ha tatt så lang tid fordi man rett og slett ikke har kommet til enighet om hvordan dette skal formidles ut? Og til slutt har ikke Scheie sett noen annen mulighet enn å gå ren botsgang i media angående klubbens økonomi for å få belyst problemene? Jeg veit ihvertfall hvem jeg setter min lit til i dette, og det er ikke gjengen som angriper den som ble ansatt for å rydde opp.

                          Det stinker av dekkoperasjon.
                          Det er svært så vanskelig å vite hva som foregår i lukkede styrerom når man ikke befinner seg der selv, men når hestene bites så kraftig som nå, så er det ikke kun fordi krybba er tom. Internkommunikasjonen er åpenbart elendig, både mellom styret og administrasjonen og innad i styret. Det har ikke LSK råd til nå og der har styreleder et klart ansvar.

                          Vi har heller ikke råd til å forhåndsannonsere vår egen undergang. Ingen vil forhandle med en klubb som ikke viser tro og positiv vilje til å komme ut av uføret. Jeg hører ingenting i den retningen fra styrelederen.
                          For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                          Kommentar

                          • knut
                            Make knut Great Again
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2006
                            • 9390

                            Slenger opp oversikten til rb:



                            Disse sitter i LSK-styret:

                            Leder:
                            • Heidi Scheie


                            Nestleder:

                            • Bjørnar Sollie


                            Styremedlemmer:

                            • Henning Harborg
                            • Anja Snedsbøl
                            • Jo Henning Espevalen
                            • Bjørn Sandberg
                            • Ronny Blomseth
                            • Bjarne Sognnæs

                            Kommentar

                            • _Jonern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 4376

                              Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                              Vi har heller ikke råd til å forhåndsannonsere vår egen undergang. Ingen vil forhandle med en klubb som ikke viser tro og positiv vilje til å komme ut av uføret. Jeg hører ingenting i den retningen fra styrelederen.
                              Jeg foretrekker heller en leder som er ærlig og forteller ståa som den er. Økonomien er begredelig, hvorfor skal man ljuge og late som at alt er ok? Det er jo sånn vi har holdt på de siste åra. Jeg hørte Scheie i pausen i en match i høst, på Cmore. Der fortalte hun at situasjonen fortsatt var kritisk, men langt lysere enn i våres. Er det å forhåndsannonsere egen undergang? Kan være enig i at det har vært litt mange saker om hvor dårlig økonomien er, men det som slår meg er at de aller fleste sakene stammer fra RB, og de virker til å ville ha henne ut?
                              ..................

                              Kommentar

                              • G-Man
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2011
                                • 3163

                                Opprinnelig skrevet av _Jonern
                                Jeg foretrekker heller en leder som er ærlig og forteller ståa som den er. Økonomien er begredelig, hvorfor skal man ljuge og late som at alt er ok? Det er jo sånn vi har holdt på de siste åra. Jeg hørte Scheie i pausen i en match i høst, på Cmore. Der fortalte hun at situasjonen fortsatt var kritisk, men langt lysere enn i våres. Er det å forhåndsannonsere egen undergang? Kan være enig i at det har vært litt mange saker om hvor dårlig økonomien er, men det som slår meg er at de aller fleste sakene stammer fra RB, og de virker til å ville ha henne ut?
                                Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue. Det er vel ingen som har sagt at hun skal lyve eller si at alt er ok, men hun behøver pokker meg ikke krisemaksimere heller. Det blir bare helt feil, og er en effektiv måte å drepe all motivasjon i og rundt klubben.

                                Vi trenger en styreformann som leder og motiverer. Det har hun vist at hun ikke gjør. Vi trenger en styreformann som finner løsninger. Gjør hun det, eller tviholder hun på skjelettene? Vi trenger en styreformann som skaper troverdighet. Det gjør hun definitivt ikke med ihvertfall en av rådgiverne hun omgir seg med.

                                Jeg er trolig i mindretall her, men jeg mener at en omstridt styreleder med en administrasjon og et styre som går på tvers er det absolutt siste vi trenger nå.

                                Tiden for kompetanse, ledelse og problemløsning er NÅ - ikke om 3 måneder.

                                Kommentar

                                • DoubleHi5
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2011
                                  • 3967

                                  Nedenstående er hentet fra en artikkel i rb 25. mars 2009. Det er nå mer enn fem og et halvt år siden.

                                  "LSK i offside Henning Harborg er av mange pekt ut som Per Mathisens arvtaker som LSK-leder den dagen han velger å slutte. Mandag ble han vraket på ekstraordinært årsmøte. Historien bak vrakingen forteller om en profesjonell klubb med 120 millioner kroner i budsjett i de forskjellige selskapene, som har opptrådt som de sanne amatører.

                                  Det begynte med at valgkomiteen ikke gadd å gjøre jobben med å finne en kvinne for å oppfylle Norges Idrettsforbunds lover.

                                  Henning Harborg bidro selv på det ordinære årsmøtet ved å si at det ikke ville være noe problem å søke om dispensasjon fra regelen. Så enkelt var det ikke. Akershus Idrettskrets sa blankt nei til å gi dispensasjon og forlangte nytt valg."

                                  "Mathisens rolle Etter to årsmøter som vanskelig kan karakteriseres som noe annet enn en parodi, sitter valgkomiteen med svarteper, mens LSK har stilt seg sjøl i offside. For framtida må NIFs lover oppfylles. To kvinner må med. Å sette ungdomsavdelingen på gangen frister neppe heller til gjentakelse. Det er ikke noe poeng å mobilisere kanarifansen som motvekt ved neste korsvei."

                                  "Per Mathisen har i utgangspunktet ingen skyld i at valgkomiteen gjorde en slett jobb. Men han skulle satt foten ned allerede da han ble forelagt forslag til et styre, uten at kjønnskvoteringen var oppfylt. Når han så hvor vinden bar, burde han foreslått et kompromiss ved å utvide styret. Han kunne også lagt mer trykk hvor viktig han anså et valg av Henning Harborg ville være.

                                  Nå er isteden et dyktig styremedlem satt på gangen, frosset ut av ungdomsavdelingen."

                                  Kommentar: Per Kristian Torvik



                                  Det skinner tydelig igjennom at Per Kr. Torvik er en stor beundrer av Henning Harborg. Vi kan også lese at den gangen var visstnok Harborg favoritt til å bli Mathisens etterfølger.

                                  Kan godt hende Harborg er en dyktig person. Jeg aner ikke. Men han er vel den (eneste?) i dagens LSK-styre som har vært med på "galskapen" i form av totalt uansvarlig økonomisk styring av klubben de siste årene? Selv om han var ute en kortere periode. Dette er også advokaten som satt i styret til LSK da vi tok beslutningen om å la et par spillere fra Lyns konkursbo spille for oss. Det skulle jo ikke koste noe. Det var de bombesikre på. Men vi vet jo at klubben tapte saken så det sang.

                                  Hvis Heidi Scheie skal brennes på bålet - hvem skal da ta over for henne? Er det Harborg? Er det i så fall tillitsvekkende? Jeg bare undrer.
                                  Elska þetta félag

                                  Kommentar

                                  • GIFKanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2009
                                    • 8243

                                    Til de som angriper Scheie for å være for negativ, hvorfor fikk hun lov til å være alt det media fokuserte på rundt LSK? Hvor var Harborg og venner når det gjaldt å utnytte den sportslige fremgangen klubben hadde? Det tydeliggjør egentlig bare agendaen bak. Den lange stillheten før alt dette gjør det enda enklere for meg å velge hvor jeg legger sympatien min.

                                    De våger å snakke om det som er best for klubben på langt sikt, men følelsen av at de meler sin egen kake blir bare sterkere.

                                    Kommentar

                                    • knut
                                      Make knut Great Again
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2006
                                      • 9390

                                      Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                                      Det skinner tydelig igjennom at Per Kr. Torvik er en stor beundrer av Henning Harborg. Vi kan også lese at den gangen var visstnok Harborg favoritt til å bli Mathisens etterfølger.
                                      ...
                                      Hvis Heidi Scheie skal brennes på bålet - hvem skal da ta over for henne? Er det Harborg? Er det i så fall tillitsvekkende? Jeg bare undrer.
                                      Husker du/dere den ett år gamle artikkelen der Per Mathisen sa at alt vi mangler er et godt fotballag?

                                      Der spør Torvik helt spesifikt Mathisen:
                                      Bør Henning Harborg overta etter deg?

                                      Er dette "agenda'n" til rb? (eller var han eneste reelle kandidat på dette tidspunktet?)

                                      Kommentar

                                      • Børge
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2013
                                        • 2530

                                        Noen sitater fra gamle artikkeler i rb og syndebukken er funnet. Bravo!
                                        Sint og tverr på felt N

                                        Kommentar

                                        • andee
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2004
                                          • 1191

                                          Jeg er ikke i den minste tvil om "hvilken side" som har mest kjærlighet til klubben eller lengst perspektiv, men det er ikke dermed sagt at deres vei og virkemidler til måloppnåelse er den beste eller mest fornuftige. Hvilken vei som er best får vi aldri svaret på, da det etter i kveld, eller etter et ev. ekstraordinært årsmøte, utelukkende vil dreie seg om den ene eller andre veien. Og det skal i det minste bli fint. Et mer eller mindre samstemt styre sammen med adm mot ett felles mål.

                                          Det er en guffen situasjon, og jeg får vondt langt inni hjerterota av Sportsklubben om dagen.
                                          TS05 - Felt C

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎