LSK anno 2014

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

    LSK anno 2014

    Tradisjonen tro starter man å se fremover etter det ikke er all verden å kjempe om lenger (ikke cup, ikke serie unntatt noen plasser)

    Tenkte å legge ut noen av mine tanker om neste år:

    Keeper(E):

    Førstekeeper: Arnold Origi: Keeperen med mest potensiale i troppen. Har mye å gå på mens Kenneth er på topp/hell. Uansett et rått keeperpar hvis de er skadefri. Karakter 8 (1-10)

    HB: Tipper Stoor er ute hvis han ikke vil ha backup-lønn. Ødegård og Pier håper jeg sloss om disse 2 plassene. Knudtzon som back-up. 6 (Kanskje undervurdering men lite grunnlag).

    Midtforsvar: Kippe skadefri og i form er verdt mange poeng. Tipper/håper Marius tar plassen hans selv om det er feil side i følge noen (Begrenset viktighet av hvilken fot som er viktigst i forsvaret). Ødegaard og Østli holder nivået med Ruben som joker. 7

    VB: Ringstad sin plass! Minst 7 Alene med han. Marius som back-up.

    HM: Vært Palmi sin som kan sies enormt mye om. Det har jeg gjort allerede men prøver litt til. Palmi kan være helt rå både i avsluttninger og i tempospill med få berøringer. Trenger tillit. Håper vel egentlig denne er BHR's neste år. Karakter 6

    Def midt: Tja. BHR best? Pier, Mjelde, Ruben og Johan kan også spille der litt ut i fra hvordan vi VIL spille. Karakter 7

    VM: Fofana eier plassen nå. Jeg trur han kunne gjort det bra i flere posisjoner selv om midtspiss nok ikke passer best. Med Ringen kanskje den sterkeste offensive venstresiden i tl. Ohi kan spille der, Erling kan og PVM kan definitivt. Håper på PVM der neste år å da gir jeg 8 å satser på at han er i form.

    Off midt: Har ikke alltid vært like klart skille mellom def/off. Denne plassen er skreddersydd for Johan og PVM. Håper Johan spiller her litt avhengig av fotballfilosofien da han som "Pirlo" også fungerer). 7

    Møtende spiss: Mange kan ta rollen. Langs bakken er PVM, Johan, Fofana og kanskje Friday de meste spennende alternativene. 6 i terningkast med et vanvittig potensiale

    Bakromsspiss: Erling og Torstein igjen da. Osvold har vel ikke tatt steget?. Her trengs forsterkninger. 5 i terningkast.

    Med en slik stall ender vi nok rundt 7-11 neste år.

    Ønskeliste: Forny med Pier, Marius og Magnar. Helstad kan bli med men i en litt annen rolle eller med annen lønn. Stoor må MYE ned i lønn da han ikke er der han var (halvparten av de 3 mill søpla ga han er mye i dag).

    Kjøp: Ny targetspiss!

    Kjør debatt!
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

    #2
    Tillegg: Har skal 2014 og IKKE 2013 diskuteres og hvis mulig hold trenerspørsmål i trenertråd.
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

    Kommentar

    • maurakanari
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jul 2005
      • 635

      #3
      Blir nok en dårlig sesong. Klubben er fattig og ikke råd til dyre forsterkninger. Videre blir det sannsynligvis ny trener som skal finne opp hjulet på nytt. Havner på en sterk 9.plass og publikumssnitt på 4200.
      VI ER LILLESTRØØM, LILLESTRØØM SK, VI ER NORGES BESTE LAG, JA VISST FAEN ER VI DET!!

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13244

        #4
        Opprinnelig skrevet av maurakanari
        Videre blir det sannsynligvis ny trener som skal finne opp hjulet på nytt.
        Haglund fikk det iallefall ikke til å gå rundt. Eneste bidraget hans ser ut til å være å ha stått i veien når det skulle tas innkast ved trenerbenken. Fotballen har vært den samme som vi spilte på løkka. Uten fremdrift, uten noen plan. Mulig han gjorde noe arbeid administrativt, da han etter alt å dømme brukte kopimaskinen til å ta 29 kopier av lagoppstillinga i vår.

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3360

          #5
          Velger å ikke gi noen karakterer da dette blir veldig hypotetisk med tanke på usikkerhet rundt de som blir med videre.

          Keeper: Enig i at Origi er klart førstevalg, med Udjus som reserve.
          Hø. Back: Uten å kjenne til lønnsstrukturen virker selv 1,5 mill mye for Stoor, spesielt hvis det er aktuelt/mulig å forlenge med både Ødegaard og Piery. Stoor bør være et tredjevalg pga alder.

          Midtstoppere: Ingenting som tyder på at Østli eller Kippe skal gi fra seg plassene frivillig til neste år. Med Ruben som back-up, og muligens både Ødegaard og Høibråten lukter det knallkunkurranse om plassene.

          Ve. Back: Ringstad er soleklart førstevalg. Kan bli tynt bak han om Høibråten forsvinner.

          Hø. Midtbane: Palmi/BHR/Fofana gjør denne plassen meget sterk.
          Def. Midtbane: Piery/Mjelde/BHR bør gi dybde her. Ruben kan og spille her. Også mange gode alternativer.
          Off. Midtbane: Bør være Johans uten tvil. Det hadde vært ønskelig om vi kunne dytte han lenger opp på banen og ikke la han falle helt ned bak stopperne hver gang.
          Ve. Midtbane: Fofana/PVM/Mjelde/Ohi gjør denne plassen og godt forspent. Mener PVM ikke har vist seg frem som hengende spiss, og bør vurderes her i stedet.
          Hengende spiss: Ohi/Palmi/PVM. PVM må finne tilbake til fjorårsformen for å forsvare denne plassen. Tror Ohi kan formes til å bli et godt alternativ med sin fysikk og evne til å holde på ballen.
          Bakromsspiss: Helstad/Erling. Hvis det spilles på deres styrker er det et godt par, men i år har ikke spillet tatt sikte på å gjøre disse gode. Osvold har jeg ikke sett nok av til å vurdere.

          Targetspiss: Ingen for øyeblikket, med mindre Kippe blir sendt opp. Slett ikke noe dårlig alternativ, men ikke hans plass. Ohi kan gjøre en god jobb her og, men er kanskje ikke fyrtårnet sammenlignet med Frode Johnsen, Kovacs, Ondrasek, Aarøy.

          Har ikke plassert Friday siden jeg er usikker på hvilken spillertype han er. Er spent på å se om han tar steget neste sesong.

          Det store spørsmålet er hvorvidt vi får resignert Bosmanspillerne. Høibråthen er førstepri, med Ødegaard som back-up. Frykter at Stoor kommer til å bli for dyr. Videre må vi legge opp et spill som tar vare på spillernes styrker. Klarer vi det er vi i god rute.

          Det er ingen store hull hvis vi beholder Bosmanspillerne, men om Høibråten skulle forsvinne blir det tynt på ve.back/ve.midtstopper. Spørsmålet er hvorvidt vi resignerer alle tre i forsvaret.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • Laplace
            Medlem
            Møteplager
            • May 2013
            • 70

            #6
            Jeg er dessverre redd vi ender om som en evig middelhavsfarer, vi er uansett på vei mot å bli en grå, usynlig mus innen norsk fotball. Hvor trist er ikke det?

            En videre titt inn i krystallkula sier meg at vi kommer til å få mer bråk med/fra alternative supportere, økonomien helt i planke og antall tilskuere vil være stabilt lavt. Vi er på god vei fra å være den klubben alle hata, alle hadde en mening om, til å være den ingen gidder å bry seg om. Litt sånn, fy faen men la gå, som Hødd. Ingen bryr seg lzm.

            Kommentar

            • trigz
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 7035

              #7
              Keeper:
              Origi er klokkeklart førstevalg. Vet ikke hva lønna til Udjus er, men tipper han er altfor dyr til å ha på benken. Bør prøve å gi ham bort. Noe førstevalg er han uansett ikke.

              Forsvar:
              Østli og Kippe har formet et stort sett meget solid stopperpar, selv om jeg har litt Martin Skrtel-følelsen når jeg ser Østli spille ball fortsatt (for ikke-Liverpoolsupportere: følelsen av å vente på den ene, uunngåelige feilen som koster et baklengsmål). Ringstad er udiskutabel på venstreback. Stoor er ok, men forsvarer absolutt ikke lønna han kommer til å kreve. Vi bør satse på å få med Høybråten og Ødegård videre. Ødegård kan fint gå inn på høyreback og satses på, jeg har kjempetro på ham. Høybråten blir førstereserve på midtstopperplassen. Jeg tviler sterkt på om Ruben kommer tilbake til gammelt nivå.

              Midtbane:
              Piermayr har knapt spilt, jeg fatter ikke hvorfor. Tipper han ikke er interessert i å spille i en klubb som lovpriste ham da han signerte, og fulgte det opp med å la ham dundre rundt i tredjedivisjon. Håper han fortsetter og får tillit under ny trener.
              PVM trenger sårt ferie og har alt å bevise neste år. Jeg håper vi bruker ressurser på å forlenge med herlig-Johan, som har ett år igjen av kontrakten etter sesongen. Bjørn Helge har hatt en bra sesong og er stabilt god. Pálmi vet jeg jaggu ikke hva jeg skal si om. Glitrer liksom aldri, men plutselig er han der og scorer eller er involvert i de avgjørende situasjonene. Men noen høyrekant er han jo ikke. Jeg håper vi forsterker på den posisjonen.

              Angrep:
              Helstad forsvinner nok helt sikkert, Knudtzons kontrakt utløper vel? Usikker på han, men en ok potet å ha i stallen.
              Vi må prioritere å bruke så mye vi kan på å sikre en genuin kvalitetsspiss.

              Klarer vi det, løser problemposisjonene høyre back og høyre flanke, finner en dugelig spissreserve (kanskje Osvold, men det begynner å drøye med gjennombruddet nå), og PVM finner tilbake til livslysten, er laget vårt godt nok til å ligge i topp-5. Ingen kan fortelle meg noe annet.

              LSK 2014: Origi; XX (Ødegård?) - Østli - Kippe - Ringstad; Andersson, Riise; XX (Pálmason), PVM, Fofana; XX (Friday?).
              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

              Kommentar

              • trigz
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 7035

                #8
                Opprinnelig skrevet av Laplace
                Jeg er dessverre redd vi ender om som en evig middelhavsfarer, vi er uansett på vei mot å bli en grå, usynlig mus innen norsk fotball. Hvor trist er ikke det?
                Jæsus. Dette var like inspirerende som å innlede talen til brudeparet med "vi kommer alle til å dø en dag". Men du har vel rett. Får bare begynne å holde med Rosenborg.
                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                Kommentar

                • hthaug
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2004
                  • 402

                  #9
                  Har sagt det LaPlace sier i flere år. Noe må gjøres og noen må gå.

                  Kommentar

                  • GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

                    #10
                    Har akkurat sett en førsteomgang med landslaget som kunne vært en tro kopi av en typisk LSK-omgang. I og for seg flere lovende tendenser, men manglende tempo på ball og trykk i boksen + perioder som er nattsvarte og direkte utslagsgivende. På landslaget er det derimot flust av lovende spillere i fortsatt utvikling, i LSK er de fleste godt over middagshøyden.

                    Så 2014, skal vi fortsatt slite med etablerte spillere som ikke leverer og/eller ikke har ferdighetene, eller skal vi tenke nytt?

                    Kommentar

                    • hthaug
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2004
                      • 402

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av GIFKanari

                      Så 2014, skal vi fortsatt slite med etablerte spillere som ikke leverer og/eller ikke har ferdighetene, eller skal vi tenke nytt?
                      Det er ingenting som tilsier at neste år blir noe annerledes enn de siste 5.

                      Kommentar

                      • Rune
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2008
                        • 1229

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                        Har akkurat sett en førsteomgang med landslaget som kunne vært en tro kopi av en typisk LSK-omgang. I og for seg flere lovende tendenser, men manglende tempo på ball og trykk i boksen + perioder som er nattsvarte og direkte utslagsgivende. På landslaget er det derimot flust av lovende spillere i fortsatt utvikling, i LSK er de fleste godt over middagshøyden.

                        Så 2014, skal vi fortsatt slite med etablerte spillere som ikke leverer og/eller ikke har ferdighetene, eller skal vi tenke nytt?
                        Jeg tror problemet til både det norske landslaget og LSK er at man har misforstått hva som er den egentlige suksessfaktoren i moderne fotball. Jeg hadde vært mer positiv til både Høgmo og Haglund om de hadde fokusert mer på hva man gjør når man ikke har ballen enn hva man gjør når man har ballen. Nøkkelen til suksess i moderne fotball er knallhard innsats for å gjenvinne ballen.

                        Den treneren som greier å banke det inn i hodene til spillerne har mye større sjanse til å lykkes enn både Haglund og Høgmo.

                        Flaut å høre spillerne bli intervjuet etter kampen. "Vi var jo egentlig ganske gode. Hadde masse possesion, jo." Realitetssjekk. Vi ble rundspilt. Laget hadde bare ballen fordi Slovenia tillot det.
                        Last edited by Rune; 11.10.2013, 22:04.
                        "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                        Kommentar

                        • Børge
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2013
                          • 2529

                          #13
                          Agrisivitet er aldri feil. Stresse motstanderen. Aldri gi dem ro med kula. Presse ballfører. Koster mye energi, men er veldig viktig.

                          LSK 2014 må ha større agrisivitet, flytte ballen raskere i lengderettning og ta kontringer som byr seg. Spille med litt større risiko på kontringer gjør ikke noe når bakre lagdel er i balanse. Man "må" ikke la motstanderen få komme i balanse ved tilnærmet hver eneste ballgjenvinning, noe man er alt for dyktig til i LSK anno 2013.

                          Greit at ikke alle spillerene i LSK er raske til beins, men flere er raske i hodet fotballmessig - Johan topper den lista, men du ser han holder igjen når risikoen er for stor.

                          Spillermessig før 2014, så håper jeg på en ny spiss inn. Blir nok med håpet, men skal LSK høyere opp må man få på plass en spiss tidlig i oppkjøringa. Helstad kan gjerne bli med ett år til, men da må han brukes ved skader eller som innbytter. Han har mye i seg enda.

                          Ellers burde det komme inn en ny spiller i hvert ledd og eventuelle spillere ut må erstattes. Har trua på 2014! Sesongkort på samme stoler til neste år, er en selvfølge.
                          Sint og tverr på felt N

                          Kommentar

                          • GIFKanari
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2009
                            • 8243

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Rune
                            Jeg tror problemet til både det norske landslaget og LSK er at man har misforstått hva som er den egentlige suksessfaktoren i moderne fotball. Jeg hadde vært mer positiv til både Høgmo og Haglund om de hadde fokusert mer på hva man gjør når man ikke har ballen enn hva man gjør når man har ballen. Nøkkelen til suksess i moderne fotball er knallhard innsats for å gjenvinne ballen.

                            Den treneren som greier å banke det inn i hodene til spillerne har mye større sjanse til å lykkes enn både Haglund og Høgmo.

                            Flaut å høre spillerne bli intervjuet etter kampen. "Vi var jo egentlig ganske gode. Hadde masse possesion, jo." Realitetssjekk. Laget hadde bare ballen fordi Slovenia tillot det.
                            Kjappe gjenvinninger av ball er uten tvil en av nøklene for sukess ja, og den gode variasjonen i presshøyden er kanskje det momentet jeg har vært mest fornøyd med i Haglunds fotball. Den fungerte kanskje optimalt i seriekampen mot Molde hjemme, men kollapset borte mot Viking og har siden bare kommet frem i perioder.

                            At spillerne har tro på det de driver med og åpenbart liker fotballen Høgmo prøver å implementere kan da ikke sees på som noe negativt. Så er det ikke tvil om at Slovenia lot Norge ha mye ball, men å hevde at det man leverte mot et etablert forsvar ikke var bedre enn noe Drillo klarte under sin tid, er å putte hodet under armen og armen i bind. Man kom seg ved flere anledninger f.eks opp langs kantene etter gode kombinasjoner, noe Slovenia selvfølgelig ikke hadde full kontroll på. Presisjon var på mange måter forskjellen på lagene, og kanskje mest utslagsgivende, Norge hadde ingen Kampl.

                            Og selvfølgelig bare spekulasjoner, men hva hadde en Tettey med en vesentlig lavere feilprosent enn din gjennomsnittlige norske midtbanespiller kunnet bidra med i dag? Og når man har offensiv back med kroniske posisjoneringsproblemer som Omar, så legger man også hodet på blokka så til de grader. Man gamblet og tapte, bare det er å foretrekke fremfor alternativet.

                            Nå må også LSK gamble litt, kvitte seg med store lønnsposter som ikke leverer og få inn noe som ihvertfall kan føde en optimisme igjen.

                            Kommentar

                            • Rune
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Aug 2008
                              • 1229

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                              Kjappe gjenvinninger av ball er uten tvil en av nøklene for sukess ja, og den gode variasjonen i presshøyden er kanskje det momentet jeg har vært mest fornøyd med i Haglunds fotball. Den fungerte kanskje optimalt i seriekampen mot Molde hjemme, men kollapset borte mot Viking og har siden bare kommet frem i perioder.

                              At spillerne har tro på det de driver med og åpenbart liker fotballen Høgmo prøver å implementere kan da ikke sees på som noe negativt. Så er det ikke tvil om at Slovenia lot Norge ha mye ball, men å hevde at det man leverte mot et etablert forsvar ikke var bedre enn noe Drillo klarte under sin tid, er å putte hodet under armen og armen i bind. Man kom seg ved flere anledninger f.eks opp langs kantene etter gode kombinasjoner, noe Slovenia selvfølgelig ikke hadde full kontroll på. Presisjon var på mange måter forskjellen på lagene, og kanskje mest utslagsgivende, Norge hadde ingen Kampl.

                              Og selvfølgelig bare spekulasjoner, men hva hadde en Tettey med en vesentlig lavere feilprosent enn din gjennomsnittlige norske midtbanespiller kunnet bidra med i dag? Og når man har offensiv back med kroniske posisjoneringsproblemer som Omar, så legger man også hodet på blokka så til de grader. Man gamblet og tapte, bare det er å foretrekke fremfor alternativet.

                              Nå må også LSK gamble litt, kvitte seg med store lønnsposter som ikke leverer og få inn noe som ihvertfall kan føde en optimisme igjen.
                              Isolert sett er et selvfølgelig ikke negativt at spillerne liker fotballen som treneren forsøker å implementere, og det er selvfølgelig viktig at spillerne synes at det er gøy å spille. Problemet er at det ikke finnes noen gratis lunsj. Derfor burde man ført fokusert på få på plass kultur der spillerne jobber knallhardt for hverandre defensivt, før man gård gang med å utvikle det offensive spillet. Sånn som det er nå begynner man i feil ende. Jeg tror at man kunne lært utrolig mye av det som er gjort rundt det norske hockeylandlaget de siste ti årene.
                              "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                              Kommentar

                              • mooph
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Aug 2005
                                • 1496

                                #16
                                Personlig er jeg møkk lei begrepet "moderne fotball". Håper en og annen åpner øya snart og fatter at det er del å hente på utnytte spilleres sterke sider istedefor å trøkke alle inn i samma forb...a båsen. Det har jo snart blitt viktigere å spella rektig enn det er å vinne kamper. "Mye pent spill" er bare snakk, og det blir ikke poeng av tomprat.
                                Fugla mot nye høyder

                                Kommentar

                                • Folke
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2008
                                  • 5955

                                  #17
                                  Jeg driter egentlig i hva treneren heter og jeg driter egentlig i hvem som spiller, så lenge de scorer mål/vinner! Moderne fotball handler om det fotball alltid har handlet om, nemlig hvordan score mål. Det jævlig fokuset på det å holde ballen i laget, spille på tvers og bakover fremfor å ta sjanser er virkelig ett tilbakelagt kapittel i fotballverden. Er på tide at våre norske/svenske fotballpersonligheter våkner opp fra Barcelona etterfesten de har hengt på i flere år nå.. Alle andre har dratt hjem fra festen og vi sitter igjen som eneste festdeltaker!

                                  Kommentar

                                  • Totti21
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3499

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Folke
                                    Det jævlig fokuset på det å holde ballen i laget, spille på tvers og bakover fremfor å ta sjanser er virkelig ett tilbakelagt kapittel i fotballverden. Er på tide at våre norske/svenske fotballpersonligheter våkner opp fra Barcelona etterfesten de har hengt på i flere år nå.. Alle andre har dratt hjem fra festen og vi sitter igjen som eneste festdeltaker!
                                    Det handler da definitivt ikke om å spille som Barcelona. Det handler om å finne en fin balanse mellom det å stå høyt, stå lavt, gå på overganger og holde ballen i laget. Det er jo også dette Magnus Haglund strever etter.
                                    Verdens beste lag i fjor, Bayern Munchen var først og fremst best på dette. Variasjon. Til tider kan de trille ball i 20 minutter, men plutselig kan de presse høyt og gå på hver eneste overgang de neste 20 minuttene. Felles for begge deler er at de har kapasitet til å gjøre det 100% og samlet.

                                    Ståle Solbakken uttalte jo dette i en taktikkprat med Josimar angående hvordan han hadde utviklet seg de siste årene:

                                    En av tingene er antallet overganger jeg mener man bør utnytte. I Ham-Kam mente jeg jo at man burde løpe på ti av ti potensielle overganger. Men nå mener jeg man bør ta fire til fem helhjertede overganger. I internasjonal fotball i dag blir det ofte kontringer på dine kontringer hvis de ikke gjennomføres skikkelig som kollektiv, og det blir bedre odds for å lykkes hvis man bare velger de riktige. Det må være en kollektiv oppfattelse av når en kontring er fornuftig eller ikke. I Ham-Kam var vi mer ukritisk til akkurat det.

                                    På spørsmål om hvordan Bayern hadde utviklet spillet sitt sier han:

                                    Nå kan de også være gjennombruddshissige i tillegg til å bearbeide motstanderen med ballinnehav. I fjor var det mest av det siste.

                                    Det jeg uansett sier er at jeg verken mener eller tror vi er ute etter å tilnærme oss Barcelona. Vi kan lære masse av de ift gjenvinning og kollektivt press, men utover dette har de omtrent telepatiske evner som flere av de har jobbet med sammen i 20 år snart opp igjennom akademiet deres. Det er en grunn til at kun et fåtall spillere som blir hentet inn dit klarer å tilvenne seg i løpet av kort tid, og at de snakker om "Barcelona DNA".
                                    Vi bør se mot Tysk og Nederlandsk fotball, både når det kommer til å utvikle spillere, men også spillestilmessig. Her er de en del mer ballbesittende enn vi er i Norge, samtidig som de har ett stort fokus på å utnytte overganger når timingen er rett. Sverige og Danmark har jobbet mot dette i flere år, og det var også Ronny Deila sitt største argument for at de har langt flere proffer i utlandet enn oss.

                                    Jeg er helt sikker på at Magnus Haglund sin drømmefotball er der Bayern Munchen er i dag, og at det er det vi forsøker å strekke oss etter. Vi er foreløpig for dårlige til å mestre dette helt, da variasjon i press er veldig vanskelig. Jeg mener vi sliter mer med det enn tversoverpasninger og lange baller opp mot en enslig spiss.
                                    Skal vi mestre denne fotballen, så må vi klare å holde intensiteten oppe selv om vi skal presse lavt. Jobber vi tettere sammen, så er det mindre rom å dekke, men samtidig blir det fort en sovepute for enkelte. Lavt press blir fort lav intensitet av en eller annen merkelig grunn.

                                    Når det er sagt, så er det utrolig mange positive ting vi kan ta med oss fra 2013 inn i 2014 uavhengig av hvem som trener laget.

                                    1. Markering i sone. Haglund har innført noe mer mannsorientert forsvarsspill i midtbaneleddet der vi tar ut pasningsalternativene, istedenfor å dekke sone som ofte gjorde at vi kom i undertall, og hadde mye mellomrom mellom midtbanen og forsvaret.
                                    Dette er sånn 90% av Europa forsvarer seg, men noe vi har vært alene om å få til i Norge til nå. Etter omleggingen her har også forsvarsspillet vært blant de beste i Tippeligaen.

                                    2. Variasjon i presshøyde er som sagt ikke optimalt enda, men noe vi må fortsette å streve etter i årene som kommer, da jeg tror dette er nøkkelen til suksess. I kamper mot Molde hjemme og rbk borte fungerte dette i nesten 90 minutter, og da ser vi potensialet i å lykkes med dette.

                                    3. Hente ballen dypt i banen er det jo ikke alle her inne som er like glad i. Trekket med å splitte stopperne, flytte backene høyere i banen, og kantene inn i mellomrommet mens Johan Andersson henter ballen dypt, er en tro kopi av oppspillsfasen til Bayern Munchen. Det er flere i Norge som forsøker å kopiere dette, og da kanskje spesielt Brann og godset.

                                    4. Tro på eget spill. Det jeg elsker mest med LSK anno 2013 er at man først og fremst ønsker å bli såpass gode i sitt eget spill at man ikke trenger å ta hensyn til motstanderen. Unntaket er vel kanskje bortekampen mot godset i år, der vi mislyktes med å legge opp spillet etter de i 1.omgang, og tok over kampen i 2.omgang med vårt eget spill.
                                    Dette tror jeg også er en av de viktigste årsakene til at spillerne støtter Magnus Haglund såpass mye, da de ser at vi mestrer det bedre og bedre, og at når vi lykkes med vårt spiller er vanskelig å slå.

                                    Så kommer jo den naturlige problemstillingen, og kanskje hovedårsaken til at Magnus Haglund er betenkte ift å fortsette. Hva slags midler har vi til rådighet for å forsterke stallen foran 2014 sesongen??
                                    Vi har noen åpenbare mangler som vi er nødt til å gjøre noe med for å ta ytterligere steg på tabellen.

                                    1. Targetman. Vi blir rett og slett for forutsigbare i det offensive spillet vårt i dag uten. Problemet kommer kanskje best til syne når vi kommer til innlegg, da motstanderne enkelt kan gå mann-mann fordi stopperne alltid er sterkere enn de vi har i boks.
                                    Med en hodesterk spiss vil vi tvinge motstanderne til å gå to mann i han, som også vil åpne rom for flere som f.eks Palmi.
                                    Vi er vel avhengige av at det er spillere uten kontrakt, og da er Azar Karadas ett bra alternativ? Hvis investorer vil bidra, så kan kanskje Ola Kamara være ett alternativ også?

                                    2. Mer hurtighet sentralt i banen. Jeg synes vi sliter litt med tempo i midtbaneleddet og evne til å gå av en mann. Johan Andersson klarer dette, men spesielt PVM synes jeg mye stopper opp hos. Herman Stengel er uten kontrakt etter sesongen, og har hatt en utrolig bra høstsesong for Stabæk. Det er mye som tyder på at han kommer til å dominere Tippeligaen de neste sesongene, og han har mange av de ferdighetene i alle fall jeg savner i dagens mannskap sentralt i banen.

                                    Utover dette så synes jeg vi skal bygge videre på den gjengen vi har. Kontrakt med Høibråten og bruk av opsjonen på Piermayr og Ødegaard bør prioriteres sammen med en ny spiss. Helstad bør re-signeres for ett år om han er villig til å ta en backuprolle og en lønn som kan forsvares for en spiller med den rollen.

                                    Det som alltid er deilig som fotballsupporter er jo at det finnes alltid NESTE ÅR!

                                    Kommentar

                                    • S-kill
                                      Medlem
                                      Møteplager
                                      • Jan 2010
                                      • 79

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                                      På landslaget er det derimot flust av lovende spillere i fortsatt utvikling, i LSK er de fleste godt over middagshøyden.
                                      Hvis vi signerer de vi har er det nok av spillere i riktig alder som kan ta steg og krige om plassene.

                                      Friday (18)
                                      ohi (19)
                                      fofana (22) piermayer (24) knudtzon (25)
                                      Gabrielsen (21)
                                      Ringstad (22) Høibråthen (18) Ødegaard (20) Nordermoen (18)
                                      Knudsen (39)

                                      Ohi, Fofana, Piermayer, Knudtzon og Ringstad er allerede varme i trøya. Høibråthen, Ødegaard og Friday kan fort kjempe seg inn i varmen. Ingenting hadde gledet meg mer enn om Ruben kom tilbake. Jeg skjønner at GIFkanari sitt poeng var at vi må tenke annerledes enn vi har gjort, og er enig, men ville bare poengtere at vi har en spennende tropp. La oss håpe at fire, fem av gutta tar vesentlige steg og blir viktige brikker til året. I tillegg krysser jeg fingrene for en eller to skikkelige forsterkninger.

                                      Kommentar

                                      • Canário
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2005
                                        • 1471

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Totti21
                                        Jeg synes vi sliter litt med tempo i midtbaneleddet og evne til å gå av en mann. Johan Andersson klarer dette, men spesielt PVM synes jeg mye stopper opp hos. Herman Stengel er uten kontrakt etter sesongen, og har hatt en utrolig bra høstsesong for Stabæk. Det er mye som tyder på at han kommer til å dominere Tippeligaen de neste sesongene, og han har mange av de ferdighetene i alle fall jeg savner i dagens mannskap sentralt i banen.
                                        Meget godt innlegg!

                                        Angående hurtighet sentralt i banen og hente ballen dypt, tror jeg også Stengel faktisk kan være en nærmest perfekt signering. Han har tempo og gode forutsetninger til for sette i gang spillet, og kan bli en som på sikt tar over for Johan, som blir eldre og har sin kvote med skader hver sesong. Stengel er god og kommer til å bli mye bedre med årene, samtidig som han er en spilletype og ballfordeler som typisk kan heve seg med høyere nivå på medspillerne.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎