Kvoteproblemet: Må Kasey bort?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gamle-perta
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2418

    Opprinnelig skrevet av 10.09.50
    Hvis jeg var tvunget til å tippe, ville jeg gå for at ombudet finner at ordningen er i strid med diskrimineringsloven. Jeg ser ikke bort fra at NFF deretter frivillig tar skritt for å gjennomføre endringer. Tvert imot tror jeg det er sannsynlig. NFF vil ikke - med alle sine idealer - i all offentlighet presse på for å få opprettholde en ordning som er stemplet som ulovlig diskriminering. Tror jeg.
    Håper du har rett, men jeg tror det stikk motsatte.

    Nesten alle "synsere" med tyngde i norsk fotball, inkl diverse landslagstrenere, mener det er for mange utlendinger allerede.
    Alle klubber nedover i divisjonene, som har meget stor makt gjennom Tinget, mener det samme.
    NØFF har vel offisielt gjennom sine administrative ledere flagget samme syn?

    Derfor frykter jeg at et evt pålegg ikke vil bli tatt til følge før etter at alle ankeprosesser er avsluttet.
    Og det kan kanskje ta lengre tid enn det Kasey har igjen på topplan...?

    Mvh
    Gammer´n
    Mvh
    Gammer´n (Per T)

    Kommentar

    • FuglaAlex
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2006
      • 537

      Hvis en av kvotespillerne må ut Stemmer jeg for Occean!
      Supporterne er fotballens hjerte
      Ultras Felt C

      Kommentar

      • bartlet77
        Medlem
        Hoffnarr
        • Sep 2005
        • 46

        Det er et moment som er viktig aa huske paa, og som gjoer at det ikke er en saa stor krise for NFF hvis de maa endre regelverket. Dersom utlendingsregelen blir funnet aa vaere i strid med diskrimineringsloven, saa betyr det bare at de spillerne utenfra EU-omraadet som er i Norge i dag (eller faar arbeids og oppholdstillatelse i fremtiden) vil faa anledning til aa spille kamper uten at det er en kvote.

        En endring av regelen betyr fortsatt ikke at det at det blir lettere for spillere utenfra EU-omraadet aa faa arbeids- og oppholdstillatelse i Norge som fotballspiller. Det vil fortsatt kreves et visst antall A-landskamper o.l., slik at det vil ikke bli noen enorm invasjon av nye spillere.

        Kommentar

        • FuglaAlex
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2006
          • 537

          Opprinnelig skrevet av bartlet77
          Det er et moment som er viktig aa huske paa, og som gjoer at det ikke er en saa stor krise for NFF hvis de maa endre regelverket. Dersom utlendingsregelen blir funnet aa vaere i strid med diskrimineringsloven, saa betyr det bare at de spillerne utenfra EU-omraadet som er i Norge i dag (eller faar arbeids og oppholdstillatelse i fremtiden) vil faa anledning til aa spille kamper uten at det er en kvote.

          En endring av regelen betyr fortsatt ikke at det at det blir lettere for spillere utenfra EU-omraadet aa faa arbeids- og oppholdstillatelse i Norge som fotballspiller. Det vil fortsatt kreves et visst antall A-landskamper o.l., slik at det vil ikke bli noen enorm invasjon av nye spillere.
          Sånn det var for Mark Gonzalez når han skulle til liverpool.. måtte ha eks. antall landskamper.
          Supporterne er fotballens hjerte
          Ultras Felt C

          Kommentar

          • 10.09.50
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 1410

            Opprinnelig skrevet av gamle-perta
            Håper du har rett, men jeg tror det stikk motsatte.

            Nesten alle "synsere" med tyngde i norsk fotball, inkl diverse landslagstrenere, mener det er for mange utlendinger allerede.
            Alle klubber nedover i divisjonene, som har meget stor makt gjennom Tinget, mener det samme.
            NØFF har vel offisielt gjennom sine administrative ledere flagget samme syn?

            Derfor frykter jeg at et evt pålegg ikke vil bli tatt til følge før etter at alle ankeprosesser er avsluttet.
            Og det kan kanskje ta lengre tid enn det Kasey har igjen på topplan...?
            Aner jeg et veddemål?

            Du har opplagt rett i at det er bred enighet i norsk fotball om denne ordningen. Likevel tror jeg ikke forbundet vil legge seg ut med diskrimeringsmyndighetene, særlig ikke på bakgrunn av forbundet selv nylig har iverksatt en intensiv kampanje mot diskriminering. Et forbund som ikke kan leve med at en helt ubetydelig gjeng synger "Reis hjem som i '45", skal ha problemer med å leve med beskyldninger om diskriminering fra fagmyndigheten.

            Dessuten tror jeg ikke denne ordningens fall vil ha så stor betydning for antallet utlendinger i norsk fotball. For det første er det uansett fri flyt fra 27 andre land, og antakelig 29 fra og med årsskiftet (LSK bør lete i Bulgaria og Romania NÅ - gjør avtalene i november før alle andre har områdd seg, arbeidstillatelsen er på plass fra januar!). For det andre blir ikke virkningen at unge norske fotballspillere ikke får muligheten. Virkningen er at de ikke får muligheten hvis de ikke blir billigere. Per i dag er de kraftig overpriset, og selv har jeg ingen problemer med tiltak som vil måtte bringe lovende norske unggutter ned på et fornuftig pris- og lønnsnivå. For det tredje kan forbundet motvirke importen av ikke-EØS-spillere ved å kreve mer for å anbefale arbeidstillatelse. Denne saken dreier seg om diskriminering av spillere fra utenfor EØS som allerede har fått arbeidstillatelse. Den er ikke til hinder for at man innsnevrer mulighetene for å få arbeidstillatelse i fremtiden. Skulle ordningen sprekke vil det altså tilgodese Kasey og de andre som er her allerede, men det kan bli vanskeligere å hente inn nye.

            EDIT: Bartlet har vært der igjen. I tillegg til hans poeng om at de alminnelige krav til arbeidstillatelse fortsatt vil gjelde, mener jeg altså at NFF i realiteten kan skjerpe kravene iom at det faller til forbundet å gi anbefalinger i slike saker.
            Last edited by 10.09.50; 27.09.2006, 14:15.

            Kommentar

            • gamle-perta
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2004
              • 2418

              Opprinnelig skrevet av 10.09.50
              Aner jeg et veddemål?

              Du har opplagt rett i at det er bred enighet i norsk fotball om denne ordningen. Likevel tror jeg ikke forbundet vil legge seg ut med diskrimeringsmyndighetene.

              Som sagt, håper du får rett.
              Men jeg er skeptisk så lenge pampene i NØFF sitter der de gjør.
              Og selvfølgelig har jeg ikke baller nok til å inngå veddemål..


              Mvh
              Gammer´n
              Mvh
              Gammer´n (Per T)

              Kommentar

              • Kjell.T.Ring
                Poll St. Ring
                --==FORUMRUNKER==--
                • Dec 2005
                • 11796

                Etter det ultimatumet Kasey stillte nå så går jeg for Kiko og OO. Kan ikke love Kasey spilletid i vær kamp med spillere som Kiko og Occean.

                Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                Kommentar

                • soont
                  Medlem
                  Møteplager
                  • Feb 2004
                  • 97

                  Isolert sett så har kasey vært brukbar i år. Snitt på 5.27 i RB gir han 3. plass på poengbørsen til LSK,men her skal det legges til at han kun har spilt 11 kamper.
                  Men jeg synes vi mister litt av trøkket når kasey kler 1 av de 2 plassene på sentral midtbane. Med Koren og Kasey har vi ingen som jager defensivt på større flater over lengre perioder. Offensivt har han en tendens til å velge sikre løsninger og han blir også her en bremsekloss,spesielt på kontringer da han er veldig glad i å få ekstra god kontroll på kula før han foretar neste trekk. Og i løpet av den tida har ofte motstandern fått muligheten til å etablere seg defensivt.

                  Utviklingen tyder også på at den moderne sentrale midtbanespiller har en stor løpskapasitet. De løper som strikkmotorer frem og tilbake opp og ned i nesten 90 minutter. De vinner i det ene øyblikket ballen på egen 16 for øyeblikket etterpå avslutte angrepet. Fks Lampard,Gerard,Hæstad,Strømstad for å nevne noen.

                  Kasey er et gammeldags anker. Tommy Svindal Larsen er et gammeldags anker. Jeg tror midtbaneankeret er en utdøende rase. I hvertfall ankere som ikke løper.

                  Kommentar

                  • P0P_Corn
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • Apr 2004
                    • 168

                    kasey

                    Etter kampen mot molde , innså jeg hvor bra kasey kunne vært i en slik kamp. Jeg meren, når vi spiller borte er vi avhengige av raske angrep/kontringer når vi vinner ballen, fordi hjemmelaget som oftest angriper på sin hjemmearena. I en slik situasjon er Espen Søgård mindre viktig, vi trenger en ballspiller som kan sette hurtig i gang, spille opp i mellomrommmet til Koren/Sundgot osv. I tillegg trenger vi en som kan fordele ballen når vi har den i laget og pusher den fra kant til kant. Merker når Søgård kommer opp i angrep blir det oftest for enkle løsninger og muligheter blir borte...

                    Hjemme på åråsen kommer Espen mer til sin rett. Der er det oftest vi som fører, mens vi trenger enn løpsmaskin til å plukke opp lange oppspill og kontringer fra motstander. Vi angriper med flere mann, slik at valgmulighetene for ballfører blir større, og den 4. midtbane mannen blir ikke like viktig i oppbygningen av angrepet...

                    Spørsmålet er om vi skal bruke Kasey eller Mouhli i den defensive rollen, jeg fore trekker Kasey, pga den roen han har når han er på sitt beste(f.eks i innhoppet mot enga, hvor han turte å holde litt i kula og spille til medspiller, fremfor å måke ballen langt vekk). Så får vi heller revurdere kvoteproblematikken etter royal league...

                    Kommentar

                    • sten
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Feb 2005
                      • 873

                      skjønner kasey godt.var det ikke snakk om at han ville bli norsk statsborger?kasey er en meget bra spiller som jeg mener vi absolut må ha.og kvitte seg med occean er uaktuelt mener jeg.han finner garantert snart formen.ingen tvil om at det er ett problem her.

                      Kommentar

                      • KFL41
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 3648

                        [quote=P0P_Corn;121294]Etter kampen mot molde , innså jeg hvor bra kasey kunne vært i en slik kamp. Jeg meren, når vi spiller borte er vi avhengige av raske angrep/kontringer når vi vinner ballen, fordi hjemmelaget som oftest angriper på sin hjemmearena.

                        Hjemme på åråsen kommer Espen mer til sin rett. Der er det oftest vi som fører, mens vi trenger enn løpsmaskin til å plukke opp lange oppspill og kontringer fra motstander. Vi angriper med flere mann, slik at valgmulighetene for ballfører blir større, og den 4. midtbane mannen blir ikke like viktig i oppbygningen av angrepet...

                        [quote]

                        Ganske enig med deg. Vi bør ha Kasey med på bortebane der det blir mer kriging, samt at vi trenger hans offensive kvaliteter. På hjemmebane står vi høyere og da kan det være lurt å ha Occean inne i boksen. Men OO virker jo å være totalt ute av det. Jeg synes ikke vi bør la han spille seg inn i form nå som vi har en liten mulighet for gull. Da synes jeg vi bør bruke Kiko og Kasey som har dokumentert form. Blir Sundgot skadet, får vi heller prøve å endre litt på formasjon.

                        Men nå har jo Kasey gitt ultimatum.... Tror han vil vise seg fram dersom han får sjansen.

                        Kommentar

                        • P0P_Corn
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Apr 2004
                          • 168

                          Leser i nyhetstråden...

                          "– Lars-Jørgen Kihlberg Olsen har skrevet en spesialoppgave om temaet. Han mener at en spiller som Kasey Wehrman ikke kan nektes å spille for LSK uansett, i og med at han har vært i klubben i tre år og kan søke om bosettingstillatelse. Hvordan ser dere på dette?

                          – Vi vil prøve alle de muligheter vi kan for å bruke de spillerne vi har samtidig, sier Frank Grønlund. "

                          Hva er bosettingstillatelse? Samme som statsborgerskap?Eller er det en mulig ukjent løsningen på problemet?

                          Kommentar

                          • bartlet77
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • Sep 2005
                            • 46

                            Opprinnelig skrevet av P0P_Corn
                            Leser i nyhetstråden...
                            Hva er bosettingstillatelse? Samme som statsborgerskap?Eller er det en mulig ukjent løsningen på problemet?
                            Hmm, hvordan skal jeg forklare dette enkelt...

                            Disse fotballspillerne kommer hit paa spesialarbeidstillatelse som idrettsutoevere. Denne spesialarbeidstillatelsen maa de ha fordi det siden 1975 er innfoert alminnelig innvandringsstopp til Norge. Arbeidstillatelsen gjelder kun for ett aar av gangen, slik at den maa fornyes hvert aar. I denne perioden har spilleren kun anledning til aa ta loennet arbeide som fotballspiller.

                            Hvis en spiller faar fornyet arbeidstillatelsene, slik at han spilelr for den samme klubben i tre aar, saa kan han soeke bosettingstillatelse (det betyr bl.a. for Occean er dette foerst aktuelt etter at han har spilt tre aar for Fugla). Bosettingstillatelse er en generell arbeids- og oppholdstillatelse i Norge som gjoer at spilleren ikke lenger maa soeke fornyelse hvert aar, dessuten kan han ta hvilket som helst loennet arbeide her i landet (spilleren behoever heller ikke aa spille halvparten av lagets kamper for aa beholde arbeidstillatelsen i Norge).

                            Og det er det som er poenget her, i denne situasjon kan spilleren ta jobb som snekker, postbud, kassepersonell o.l., men han kan fortsatt ikke fullt ut utove sitt yrke som fotballspiller p.g.a. NFF's regelverk.I denne situasjonen er det etter min mening aapenbart at NFFs regelverk vil vare i strid med norsk lov. Regelen om at utenlandske fotballspillere kan faa bosettingstillatelse kom inn i lovverket i 2005.

                            Kommentar

                            • P0P_Corn
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Apr 2004
                              • 168

                              ok,oppklarende. Men det hjelper jo ikke med dagens regelverk... Kasey ville vel heller ikke gi opp slitt aistralske pass, slik at han kunne bli norsk statsborger, var det slik utfallet av den saken var?

                              Kommentar

                              • bartlet77
                                Medlem
                                Hoffnarr
                                • Sep 2005
                                • 46

                                dagens regelverk vil i en slik situasjon anatgeligvis bli satt raskt til side av domstolene og/eller ombudet. Regelen er ny, og relativt klar naar det gjelder bosettingstillatelse.

                                Kommentar

                                • Vicarious
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2006
                                  • 391

                                  Først, jeg skulle ønske denne tråden kunne deles i to. En del som het "Kasey, Kiko eller Ollie?" og en som het "Kjedelig diskusjon om regelverk". Sistnevnte får jeg nok av i jobben min i offentlig forvaltning..

                                  Tror forøvrig det er 100 som har spurt og ingen som har svart på om de vet hvordan det går med Kaseys søknad om norsk statsborgerskap.

                                  Opprinnelig skrevet av soont
                                  Men jeg synes vi mister litt av trøkket når kasey kler 1 av de 2 plassene på sentral midtbane. Med Koren og Kasey har vi ingen som jager defensivt på større flater over lengre perioder. Offensivt har han en tendens til å velge sikre løsninger og han blir også her en bremsekloss,spesielt på kontringer da han er veldig glad i å få ekstra god kontroll på kula før han foretar neste trekk. Og i løpet av den tida har ofte motstandern fått muligheten til å etablere seg defensivt.
                                  Ok soont, dette er jeg bare ikke enig i. Skulle ønske jeg hadde tid og tålmodighet til å sette meg ned og lage en kavalkade som viste Kaseys geniale offensive stikkpasninger, og hvordan han jager på som en taklingsgal terrier defensivt. Det du beskriver har kanskje skjedd en gang eller to, feks. cupkampen mot Start. Alle har dårlige dager. Hvor mange rævva dager har vel ikke folk som Shane, Koren og Sundgodt hatt?

                                  Synes det er veldig synd at Kasey går ut med det ultimatiumet sitt nå. Tipper Uwe er for stolt til å la seg presse til å sette han inn på laget. Og så er det takk og farvel til vår beste spiller.

                                  Kommentar

                                  • Ketil Cantona
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 6813

                                    Der ramlet desverre Kasey på mine favoritter i klubben.... Med slike uttalelser så håper jeg bare Uwe benker han mot Stabæk. Så lenge Espen søgård spiller godt så er jeg ikke bekymret - i tilegg så begynner Khaled å vise seg frem positivt i mine øyne. Kasey er utvilsomt meget god spiller men slike utspill bør han spare seg for(så fremt dette er fakta).

                                    Men for all del, får bare håpe Kasey blir!

                                    Kommentar

                                    • RoyVaadal
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2004
                                      • 4055

                                      Opprinnelig skrevet av Vicarious
                                      Først, jeg skulle ønske denne tråden kunne deles i to. En del som het "Kasey, Kiko eller Ollie?" og en som het "Kjedelig diskusjon om regelverk". Sistnevnte får jeg nok av i jobben min i offentlig forvaltning..

                                      Tror forøvrig det er 100 som har spurt og ingen som har svart på om de vet hvordan det går med Kaseys søknad om norsk statsborgerskap.
                                      Jeg synes det er vanskelig å splitte slik du mener, for dette er så tett koblet. Jeg synes også det er skuffende at ingen kan svare på Kaseys søknad om norsk statsborgerskap. For de som har fulgt med på de kjedelige diskusjonene om regelverk så virker det for meg ganske sikkert at Kasey ikke får noe norsk pass med mindre han oppgir sitt austraLSKe pass, og det har Kasey tidligere sagt han ikke er villig til. Kan det være så enkelt at svaret på Kaseys søknad forlengst har kommet, men at LSK/RB ikke gidder å gå ut med dette negative svaret kanskje av den grunn å ikke skape et press på Kasey, siden en løsning bare er opp til han.
                                      RoyVaadal.

                                      Kommentar

                                      • Gullars
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2005
                                        • 355

                                        Er ikke så sikker på at han i det heletatt har søkt Norsk statsborgerskap.

                                        Kommentar

                                        • supermike
                                          Medlem
                                          Hoffnarr
                                          • Apr 2006
                                          • 45

                                          Mener å huske at majoriteten av supporterne for en tid tilbake var av den oppfatning at både serie- og cup-gull forsvant i det kasey ble skadet i fjor høst. Nå går diskusjonen om han bør ofres til fordel for kiko og søgård. Hallo!! Man setter altså det nærmeste lsk har en playmaker opp mot en friidrettsutøver og ei pingle som aldri har gått inn i en takling. Det beste argumentet fotballanalfabetene greier å grave opp for å vrake kasey til fordel for disse to "fotballspillerne", er at lsk tar mer poeng, statistisk sett, med søgård og at kiko vil komme til sin rett sentralt på banen! Jeg vil bare minne dere lavpannede statistikere om at en lignende argumentasjon, uten sammenligning for øvrig, ble brukt om steven gerrard for noen år siden. Tvilsomt om noen vil si at denne statstikken holder mål i dag...
                                          Kasey hadde tidlig i høst det klart beste snittet på rb - børsen, men det tok til sammen ca en dårlig kamp før han ble hensvist til tribunen. Hva så med kiko og søgård? Jo, de er usynlige i kamp etter kamp, men får til stadighet ny tillit. Jeg ser også at kasey noen ganger mister ballen på farlige steder, men hva med å se på alt det konstruktive han gjør, da? Eller det faktum at han antageligvis er den eneste spilleren på dagens mannskap med ferdigheter, baller og ryggrad nok til å stå opp når en kamp må "brekkes" over.?
                                          Jeg gremmes, og det er din feil, Uwe!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎