Arne Erlandsen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gjedda
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Apr 2015
    • 147

    #21

    Det står respekt av Arne når han er villig til å inngå en slik korttidskontrakt uten opsjon på forlengelse. Han har vist måtehold og ikke benyttet sin forhandlingsposisjon fullt ut. Det tyder på at troen og viljen på å vise hva kan få til på de store arenaene i Norge fortsatt er stor. Forhåpentligvis vil han vise at hans tid ikke er over, og at han fortsatt har det som skal til for å høre hjemme som trener i toppdivisjonen. Arne har sagt at han benytter den formasjonen som passer spillergruppen best. I fortiden har han vist en sterk dragning mot 4-4-2, men har vel også vist seg åpen for 4-5-1 og 4-3-3 i enkelte kamper. Ikke det at han bør være bundet for mye av slike forenklede modeller på å forklare sitt lags basis fotball stil, da slike formasjons identifikatorer ikke nødvendigvis er så informasjons givende. Målet er klart. Skal man med rimelig sikkerhet berge plassen må nok poengsnittet på resterende kamper være nærmere 2 poeng enn 1,5 poeng. Det vil si hvis hovedmålet er å komme over kvalikplassen. Ingen lett oppgave med andre ord. Hittil i sesongen har vi et snitt på ca 0,96 poeng. En skikkelig scheisse sesong. Er det like stor sannsynlighet for hjemmeseier, uavgjort og borteseier vil det forventningsvis deles ut ca 2,67 poeng i en kamp ((3+2+3)/3). I årets tippeliga er det delt ut i snitt ca 2,74 poeng per kamp (526 poeng/192 kamper). Av disse er 50 kamper vært uavgjort, det vil si at at ca 26 % av kampene har endt med poengdeling og at det er blitt delt ut 2 poeng, mens i resten av kampene, ca 74 % er det endt med en seierherre og 3 poeng. Dersom man vurderer alle utfall av en kamp som like sannsynlig vil forventet poengsnitt per kamp for et tilfeldig lag være 1,33 poeng (1/3x3) + (1/3x1) +(1/3x0). Forutsetter man at fremtid blir lik fortid i TL med hensyn til poengsnitt per kamp er derimot antatt poengsnitt for et gjennomsnittslag her noe høyere med sine 1,37 poeng ((0,37x3) +(0,26x1)). I forhold til Ålesund, som i dag har den plassen som gir sikker plass også neste år, så trenger vi 0,5 høyere poengsnitt enn dem for de resterende kampene under forutsetning at vi fastholder bedre målforskjell. Og legger man til grunn at Ålesund for de resterende kampene vil greie å spille som et gjennomsnittslag, vil det kreve at vi minst tar et poengsnitt på 1,87 på de resterende kampene for å slå dem. Og i tillegg må vi jo også greie å holde Stabæk bak oss. Men vi kan jo også alltid håpe på at Glimt kollapser. Stikker jeg finger'n i jorda blir min objektive vurdering at sjansen for å få dette til dessverre er liten. Men mulighet for kvalik plassen er noe bedre, men det er ekstra ille at det er et Stabæk lag i god formutvikling vi antakeligvis må kjempe oss forbi. Stabæk kampen kan fort bli den helt store skjebnekampen denne høsten, selv om selvsagt alle kampene blir utrolig viktige. Nå gjelder det at Arne lykkes med å skape et kollektiv av troende som disiplinert underordner seg hans fotball ideer umiddelbart. Å prioritere sterkere å vinne andreballer og å få til gjenvinning høyt, regner jeg som selvsagt. Nå er jeg ganske trygg på at Arne vil slå raskt ned på alle tendenser til fotball jåleri, men det store spørsmålet er om han i denne prekære situasjonen faktisk kan prioritere defensiv trygghet dersom det går på bekostning av å jage mål. Jeg legger til grunn at han inngående har studert hvordan våre baklengsmål har kommet. Såvidt jeg kan bedømme er forsvarspillet til offensive spillere en av hovedgrunnene til våre mer strukturelle defensive svakheter. Og det er ikke sikkert at det blir så lett å få gjort noe med dette uten at det går ut over vårt offensive spill. Jeg håper han terper og terper på at kun enkle og sikre valg skal være alternativene i pressede situasjoner. Ikke spille på små marginer når vil har mye å tape på det og lite å vinne. Det er kun offensivt vi bør ta særlig sjanser i spillet vårt.

    Kommentar

    • vermu
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2008
      • 1729

      #22
      Erlandsen har i hvert fall skjønt ( ser ut til å skjønne) at man setter ikke en av lagets absolutt viktigste og beste spillere på benken. Bonke er bankers på detta laget.

      Kommentar

      • OlaG
        Oversetterdrone
        Myklebust Light
        • May 2008
        • 883

        #23
        Opprinnelig skrevet av Gjedda
        EN MASSIV VEGG AV TEKST
        Jeg hater at du ikke deler opp teksten din i avsnitt, men elsker matten

        Kommentar

        • Gjedda
          Seniormedlem
          Forumsadist
          • Apr 2015
          • 147

          #24
          Ja presentasjonen ble jo helt jævlig. Trykka på return knappen en del ganger underveis, men nå får teksten bare stå til skrekk og advarsel.

          Kommentar

          • Gjest

            #25
            Blir spennende å se LSK i en direkte og aggressiv 4-4-2 igjen.
            Vi hadde suksess med dette tidligere, i Erlandsens første periode. Og med tanke på at dette har vært Erlandsens foretrukne formasjon i hele hans periode som trener, så ser jeg ikke bort fra at han har funnet enda flere elementer i denne formasjonen som kan gi enda større suksess nå enn forrige gang han var her.
            Noe som gjør meg mer og mer begeistret er å meditere over 2001, samt at andre klubber som Atletico Madrid og Leicester nyter stor suksess med tilsvarende stil.

            Kommentar

            • Totti21
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3499

              #26
              Opprinnelig skrevet av biggie
              Blir spennende å se LSK i en direkte og aggressiv 4-4-2 igjen.
              Vi hadde suksess med dette tidligere, i Erlandsens første periode.
              Nå var det flest 7-8 plasser og tidlige cupexiter under Arne Erlandsen sin forrige periode i klubben. Vi tok en andreplass i 2001 og en fjerdeplass før dette og var i en semifinale i cupen, men ellers var vi stabile rundt 7.plassen og leverte ganske middels totalt sett.

              Man blir fort fanget av den ekstremt gode sesongen i 2001, men han hadde kanskje bedre spillerstaller i andre sesonger som vi gjorde det svakere. 2001-sesongen var et LSK på dop og veldig gode og riktige spillere som kom inn i en vanvittig bra flyt som holdt nesten hele sesongen igjennom. Det var ikke normalen under Arne Erlandsen sin ledelse.

              Han er nok kanskje den beste kandidaten til å forsøke å løfte troppen til å overleve i Tippeligaen nå på kort sikt, men det er lite som tyder på at han er rett mann på lang sikt. Selv ikke om klubben skulle bestemme seg for å gå enda en ny vei.

              Sammenligninger med Leicester og Atletico Madrid synes jeg fremdeles også blir veldig feil, selv om de har elementer av den "norske skolen" i seg, og derfor nevnes av både Drillo og Arne Erlandsen som eksempler på lag som lykkes på deres måte. Begge disse lagene baserer seg på markering i sone og ved å ta ut pasningsalternativer for å få de gunstige bruddene som gjør at de kan være direkte. På dette området er Magnus Haglund nærmere i stilen enn det Arne Erlandsen var forrige gang han var her.

              Jeg både håper og tror at Arne Erlandsen er tenkt som en korttidsløsning for å gjøre et siste desperat forsøk på å løfte oss ut av sumpa, og at han gjør dette i ren kjærlighet til klubben. På lengre sikt må det stakes ut en kurs som ikke baserer seg på resultatene han eventuelt oppnår på de siste seks kampene, men på hva vi tror kan gi resultater og utvikle spillere i lang tide fremover.

              Kommentar

              • Gjest

                #27
                Opprinnelig skrevet av Totti21

                Nå var det flest 7-8 plasser og tidlige cupexiter under Arne Erlandsen sin forrige periode i klubben. Vi tok en andreplass i 2001 og en fjerdeplass før dette og var i en semifinale i cupen, men ellers var vi stabile rundt 7.plassen og leverte ganske middels totalt sett.

                Man blir fort fanget av den ekstremt gode sesongen i 2001, men han hadde kanskje bedre spillerstaller i andre sesonger som vi gjorde det svakere. 2001-sesongen var et LSK på dop og veldig gode og riktige spillere som kom inn i en vanvittig bra flyt som holdt nesten hele sesongen igjennom. Det var ikke normalen under Arne Erlandsen sin ledelse.
                Når man ser på alle kampene under Erlandsen i Tippeligaen, så ville vi vært med å kjempet om medaljene i år med samme gjennomsnitt av seiere, uavgjort og tap. Så selv om det kun ble medalje i 2001, så er jeg ikke enig i at vi leverte ganske middels totalt sett.

                Og for å sitere Gilbert:

                Opprinnelig skrevet av gilbert
                Alt i alt vil jeg si at fram til og med 2001 er dette, gitt utgangspunktet da AE og etterhvert HT overtok, meget hederlige prestasjoner. Fra 2002 ble LSK såvel som andre norske lag hardt ramma av sammenbruddet for salg av spillere, LSK mer enn mange andre klubber fordi klubben, med mindre publikumsgrunnlag såvel som mindre sponsormarked lokalt, alltid har vært ekstremt avhengig av spillersalg og Europa-spill for å skaffe ekstrainntekter.
                Så historien viser at ikke alt var gull under Erlandsens forrige periode, men også interessant betraktning av Gilbert at LSK ble ekstra hardt rammet av salg av spillere i 2002.

                Nå vet ikke jeg om Erlandsen blir noe suksess i år. Men jeg er veldig tydelig på at han fortjener min 1 år til om han presterer å holde klubben på øverste nivå i år.
                Eneste faktoren som gjør at vi ikke ved suksess i år tegner ny avtale med Erlandsen er at vi får til en avtale med en trener med enda bedre resultater å vise til, som for eksempel Solbakken. Noe som virker særdeles usannsynlig.

                Men skulle ikke Erlandsen lykkes med å berge klubben, så blir det spennende å se hvilken kurs klubben staker ut.


                Kommentar

                • Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3499

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av biggie

                  Når man ser på alle kampene under Erlandsen i Tippeligaen, så ville vi vært med å kjempet om medaljene i år med samme gjennomsnitt av seiere, uavgjort og tap. Så selv om det kun ble medalje i 2001, så er jeg ikke enig i at vi leverte ganske middels totalt sett.


                  Nå vet ikke jeg om Erlandsen blir noe suksess i år. Men jeg er veldig tydelig på at han fortjener min 1 år til om han presterer å holde klubben på øverste nivå i år.
                  Eneste faktoren som gjør at vi ikke ved suksess i år tegner ny avtale med Erlandsen er at vi får til en avtale med en trener med enda bedre resultater å vise til, som for eksempel Solbakken. Noe som virker særdeles usannsynlig.

                  Men skulle ikke Erlandsen lykkes med å berge klubben, så blir det spennende å se hvilken kurs klubben staker ut.

                  Det er ikke så veldig interessant for meg å se hvordan posisjon samme poengsum ville holdt til i dag. Det er jo viktige å se hvordan man presterer opp mot den konkurransen man har i øyeblikket. I år har vi jo f.eks allerede nå, seks kamper før slutt, nok poeng til at vi ville overlevd i Tippeligaen etter 30 kamper i fjor, men det gjør jo ikke sesongen i år noe bedre av den grunn. Vi er fremdeles det nest svakeste laget i Tippeligaen pr.dd. På den tiden skapte Arne Erlandsen et solid Tippeligalag som lå helt stabilt blant de 6-8 beste i ligaen opp mot den konkurransen han hadde.

                  Ingen fortjener et år til basert på at man klarer å skape ok eller gode resultater på så få kamper. Det er mye enklere å mobilisere til en kamp enn til en hel sesong, og det er da også enklere å mobilisere til å vinne 3 av 6 kamper som kanskje holder til å overleve enn å bygge et lag for nåtiden og fremtiden. Det er så mange eksempler på at klubber tar sånne valg, og det ender sjeldent bra over tid.

                  Valget av trener skal heller ikke basere seg på person, men på hva denne personen står for. Om man mener Arne Erlandsen sin fotballfilosofi er veien å gå for LSK; så må man i det minste sette han opp mot mange andre kandidater som står for det samme igjennom en grundig rekrutteringsprosess, og ikke minst planlegge med at arvtagerne hans skal fortsette på det samme arbeidet.
                  Selv om jeg personlig ikke tror dette er veien å gå for LSK, så skal jeg i utvilsomt støtte det om det er såpass gjennomtenkt, selv om det også skulle ende opp med at Arne Erlandsen er den beste tilgjengelige fotballtreneren i verden til å utvikle "et direktespillende og hardtarbeidende LSK i 4-4-2" ( for å komme opp med en veldig forenklet filosofi) de neste årene.

                  En forlengelse av kontrakten til Arne Erlandsen kun basert på det som skjer de neste seks kampene er på ingen måte gjennomtenkt og vil hemme utviklingen av klubben enda mer.

                  Uavhengig av om Arne Erlandsen klarer å berge klubben eller ikke, må klubben stake ut kursen for fremtiden uten å tenke på hva som skjedde de siste seks kampene. Man må heller bruke erfaringene man har fått ved å drive med lite grundige ansettelser til å gjøre det bedre denne gangen. Det innebærer at man ikke kan ansette folk fordi "de har gjort seg fortjent til et år til" basert på ekstremt lite.

                  Kommentar

                  • Mr T
                    Juniormedlem
                    Bøffelpromp
                    • Jun 2009
                    • 10

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av GIFKanari

                    Sorry, men det her er jo beviselig feil. Vi tok tilbake Åråsen med en fotball der det var et utprega ønske å styre kampen. Klubben har klart å miste sin identitet styrt av mennesker som lever på ryktet av den identiteten, det er den bitende ironien. Så dette har fint lite å gjøre med hårgele og støttepasninger, men alt å gjøre med manglende kompetanse. Få inn folk som kjenner vårt ønske om å være aggressive og fysiske, samtidig som man klarer tilpasse seg en ny tid, ikke minst med tanke på BEGGE de underlagene man spiller fotball på.
                    bra sagt.. er helt enig med deg

                    Kommentar

                    • Gjest

                      #30
                      Fjerner man den dårligste plasseringen hans som var 8. plass i ´98 (hans første sesong for klubben med et ung og urutinert mannskap) og den beste som var 2. plass i ´01, så er de resterende plasseringene 4., 6. 7. og 7.
                      Og han har etter det blant annet blitt årets trener i Sverige og fått til fantastiske resultater med Ull/Kisa.
                      Jeg er enig i at det bør gjøres en grundig evaluering, og at det blir ansatt en annen trener enn Erlandsen hvis det er noen som er bedre enn han på papiret. Som for eksempel Solbakken som har ytret ønske om å komme seg tilbake til Norge.
                      Men skal man ha en bedre trener som har bedre resultater å vise til enn Erlandsen så tror jeg at lønnsnivået er på et nivå som klubben ikke har muligheter for å innfri.
                      Og skal man gå for en ung og lovende, så er det ikke gitt at resultatet blir som forventet (les Kristinsson).
                      Så hvis Erlandsen får en klubb som har vunnet 1 av de siste 14 kampene til å vinne halvparten eller mer av de gjenstående kampene, så viser det at han har en vinnerskalle som vet hvilke knapper man skal trykke på. Og står da i alle fall som en veldig god kandidat til å trene klubben også i 2017.

                      Kommentar

                      • stian84
                        Juniormedlem
                        Bøffel
                        • Dec 2015
                        • 20

                        #31
                        Velkommen hjem Arne. Håper du klapper igjen kjeften på sofa-Guardiolaene.

                        Kommentar

                        • _Jonern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 4376

                          #32
                          Tror egentlig ikke det er så veldig stor forskjell på hvordan både Runar og Arne ønsker og tenker at LSK skal fremstå. Men det er nok klasseforskjell på de to trenerne. Det ser ut som Erlandsen forsøker å styrke kollektivet, få opp tempoet og få spillerne til å tro på seg selv. Også er han ekstremt tydelig og har enorm autoritet. Det er ikke sikkert spillerne trenger å løpe noe mer enn før, men klarer vi å angripe som et lag og forsvare oss som et lag så løper vi riktigere. Innsatsen synes jeg stort sett har vært grei i år, men det har blitt forgjeves. Jeg er så jævlig spent foran søndagen nå at jeg knapt kan vente. Jeg har trua som faen! Håper på godt gammelt LSK-trøkk ute på matta.

                          Mikalsen sier i dagens RB at han er ekstra skjerpa på trening nå. Han sto to meter feil i en situasjon på gårsdagens trening, og da fikk han høre at han sto to meter feil og. I kjent Erlandsen-stil!
                          ..................

                          Kommentar

                          • runarM
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2004
                            • 565

                            #33
                            Marius Amundsen fikk forøvrig beskjed om å skyte med i 5vs5'en i går, med påfølgende "du har jo ikke scora på fire år, har du vel?" fra Erlandsen.
                            runarM

                            Kommentar

                            • Bibaboy
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2008
                              • 712

                              #34
                              Slike tilbakemeldinger er så deilig å høre. Høres ut som det er full trøkk på treningene. Dette gir meg håp om at vi kanskje kan beholde plassen i Tippeligaen. Nå er det bare å møte opp på Åråsen i morgen alle som en og heie gutta frem til seier. Vi spiller tidenes viktigste kamp og nå må folk kjenne sin besøkelsestid.
                              Fugla Forever

                              Kommentar

                              • LS89
                                Kamptrådkongen
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2013
                                • 3324

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av Bibaboy
                                Slike tilbakemeldinger er så deilig å høre. Høres ut som det er full trøkk på treningene. Dette gir meg håp om at vi kanskje kan beholde plassen i Tippeligaen. Nå er det bare å møte opp på Åråsen i morgen alle som en og heie gutta frem til seier. Vi spiller tidenes viktigste kamp og nå må folk kjenne sin besøkelsestid.
                                Viktig å presisere at vi spiller på søndag.

                                Kommentar

                                • Arild Myklebust
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • May 2010
                                  • 43

                                  #36
                                  Og det som er så jævlig deilig med Arne er hans ANTI-SNOBBISME når det gjelder fotball. Er så grenseløst patetisk å se folk som var reserve på Leirsund skrive side opp og side ned her og på andre fora om diamantformasjoner etc. Som om dem hadde peiling. Fotball er et MYE enklere spill enn det mange trur. Mye handler om det INSTINKTET folk har for å spille fotball, og hva man gjør ut av dette. Her kan spillere som Tom Lund, Ståle, Koren, Runar K, Nosa, fofana m.fl nevnes. Ingen av dem akkurat noen a-4 typer og ALLE svært vanskelige å sette i en bås spillemessig. Hvis dere tenker etter var mye av de gode stundene dems når de briljerte etter instinktet de har for å spille fotball. Jeg kan nevne utallige spillere som er motsatt. Hovedfordelen med Arne er at er god til å simplifisere. Ingen dustetabber, vær konsentrert, gode i forsvar og enekelt framover. Tenk sommeren 2001 og 2004 så skjønner dere hva jeg mener. Som Einar krokan sa i fjor : Først må spellera lære å dempe en ball, så kan vi prate formasjoner etterpå. Satt på spissen, men faen så sant. Arne Erlandsen står for en anti-snobbete innstilling til fotball. La oss håpe det holder til seier på søndag !!!

                                  Kommentar

                                  • Frode D. Homb
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2003
                                    • 982

                                    #37
                                    Samtidig er Arne veldig bevisst på detaljer og pirker mye på detaljer. Det er kanskje det som skal til for å bikke kampene i vår favør igjen. Det var ikke så hakkandes gæli mot Odd og TIL, men marginene buttet i mot. Arne er, som Arild er inne på, en mester i få et lag stram i strukturen og få det til å spille enkelt. Likevel så vi ikke ut som et lag på vinteren 2001, men med Zane og flyt, så ble det veldig bra. 2001 ble den beste seriesesongen siden 96. Jeg er helt overbevist om at Arne er rett mann. Vi har også en sentrallinje som tiltaler Arne og hans måte å organisere spillet på.

                                    Kommentar

                                    • Arild Myklebust
                                      Medlem
                                      Hoffnarr
                                      • May 2010
                                      • 43

                                      #38
                                      ok, jeg skal ikke være steinalder heller. Klart at detaljer teller og at Arne er flink der. Men som mr.Homb sier, han er en mester i å få laget til å spille enkelt. DET er det viktigste.

                                      Kommentar

                                      • _Jonern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 4376

                                        #39
                                        Gi denne legenden 3 år med en gang. Har i løpet av 2 uker strammet opp defensivt og vi er vanvittig mye bedre enn tidligere i år. I det hele tatt har han gitt oss identiteten tilbake. Nå er vi LSK igjen for faen! Man føler seg rett og slett så jævlig trygg på Arne Erlandsen. Autoriteten oser på mils avstand. Har forvandlet Malo Martin til en hardtarbeidende midtbanespiller som spurter hjem og hiver seg i blokka i det 89.min. For 1 måned siden hadde han stått igjen i midtsirkelen. Hiver inn Sheriff Sinyan som stopper i hans første start i Tippeligaen, noe som viste seg å være en taktisk triumf. Når så vi sist en taktisk triumf fra trenerbenken i LSK? Når vi blir ennå litt tryggere og får mer selvtillit så blir tabbene borte også. I går raknet det kun en gang på overtid, ellers bunnsolid.

                                        Har sagt det før og jeg sier det igjen. Norsk fotball er dårligere enn når Arne trente LSK sist, og det mener jeg. Hans metoder fungerer ennå, det har vi sett allerede. Man trenger ikke det Guardiola-pisset av en form for fotball for å hevde seg i Tippeligaen. Detta holder i massevis. En preseason med Arne så har vi faktisk ork til å gjennomføre denne type fotball 100%. Da kan vi bite fra oss neste år, hvis vi skulle klare å holde oss.
                                        ..................

                                        Kommentar

                                        • cetor
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Mar 2011
                                          • 254

                                          #40
                                          Kunne ikke vært mer enig. Dette er LSK fotball, og det fremstår bunnsolid, spesielt den defensive organiseringen. Ikke faen om vi hadde sluppet inn 4 mot Rosenborg med Erlandsen.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎