LSK Sesongen 2018

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kanarivogel89
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2006
    • 4286

    Opprinnelig skrevet av OptimistFugl

    Igonen er da solgt til premier league
    Selvfølgelig! Sånn det var ment. My bad, legger meg langflat

    Kommentar

    • banan
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jun 2018
      • 438

      Hvis RB har rett i tipset sitt om at SKM starter på venstre back så håper jeg indelig at han spiller en stor kamp og viser at han er den desidert beste løsningen i den posisjonen pr dags dato. Frykten er at han spiller dårlig og "beviser" at han er passé.
      Er uansett en fantastisk nyhet at han mest sannsynlig er tilbake på venstre-backen.

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        Baller over forsvaret og rett igjennom to midtstoppere som overhode ikke kjenner pliktene sine kan utmerket godt ende med å sende oss ned. Helt vanvittig at dette fortsatt hjemsøker oss, og ironisk at akkurat den farta så mange mener Amundsen har og bør brukes til, i praksis er helt bortkasta. Det skaper en uro uansett hvor solid man fremstår ellers, idag tar det nesten fra oss seieren når motstanderen ikke skaper noenting annet. Og dette blir ikke bedre med å få Kippe inn igjen. Den eneste som kan forandre på dette og som har kvaliteter bedre tilpasset dagens fotball er også den eneste som har kontrakt utover 2018. Og han har stort potensial.

        Når skal førstelagsspillere som gjør gjentatte feil få smake på konkurransen?

        Kommentar

        • Gjedda
          Seniormedlem
          Forumsadist
          • Apr 2015
          • 147


          Tallene sier sitt. Scorer man i snitt ett mål per kamp, som er det tallet LSK har å vise til i år, mens snittet i serien er 1,72, så sier det seg selv at man vinner få kamper. Man kan klage så mye man vil over forsvarspill, men det er ikke det som er hovedgrunnen dersom LSK rykker ned.

          Ser man på tall fra Nifs så er tendensen fra de senere årene på øverste nivå i Norge at man totalt scorer på flere avslutninger enn før. I 2016 var tallet 12,6%, ifjor 14,3 % og i år før høstsesongen startet 14,6%. For LSK går det derimot gærne veien med 12,4 % i 2016, 11 % ifjor og hittil i år er vi nede på 9,5 % før høstsesongen startet. Makter vi ikke å score på flere av våre avslutningsforsøk så rykker vi ned.

          Litt tall fra årets serie:

          1. Det scores i snitt 2,8 mål per kamp i elitserien. I LSK sine kamper er det i snitt scoret 2,58 mål.
          2. Av disse står hjemmelaget for 1,73 og bortelaget for 1,07.
          3. LSK har i snitt scort 1 mål per kamp både hjemme og borte, og sluppet inn 0,89 per kamp hjemme og 2,2 per kamp borte.
          4. I snitt tas det 2,74 poeng per kamp.
          5. Av disse går i snitt 1,72 poeng til hjemmelaget og 1,02 poeng til bortelaget.
          6. I LSK sine kamper er snittet 2,26 poeng per kamp. Av disse har LSK i snitt tatt 0,84 poeng mens motstander har tatt 1,42 poeng.
          7. Hjemme har LSK i snitt tatt 1,33 poeng og borte 0,4 poeng. Selv om vi tar lite poeng hjemme har vi tatt 75 % av våre poeng hjemme. Kan ikke huske at vi noengang tidligere har hatt en så høy relativ andel poengfangst hjemme som dette. Og bakgrunner er at bortefangsten er så tragisk dårlig.
          8. Hjemmebanefordelen kan sees som differansen i poengsnitt hjemme og borte, og der ligger vi nå på 0,93 poeng. Interessant er det at Stabæk og Start nå står med en hjemmebanefordel på 1,36 og 1,18 poeng. Spesielt Stabæk's hjemmeform bekymrer.

          Som tallene viser må vårt hovedfokus fortsatt være. Hvordan SKAL VI SCORE FLERE MÅL? Når vi knapt scorer mål er det ikke rart at 3 poengene uteblir. Tiden er i ferd med å renne ut. Nå er gode råd dyre. Eneste løsningen jeg kan se er å våge enda mer fremover. Jørgen har neppe noe valg. Ettersom situasjonen blir mer og mer prekær, vil det være fornuftig å la mer og mer gambling synspunkter få det avgjørende ordet når poengtavla viser uavgjort. Poengsystemet favoriserer de offensive lagene. Og helt enig med RB i at borte mot hvalfangerne er det derfor kun 3 poeng som gjelder. Det må gjenspeiles i inngang til kamp og kampstrategi.

          Kommentar

          • Gjedda
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Apr 2015
            • 147


            Med bare 3 seriekamper med Jørgen ved roret er det foreløpig litt tidlig å være særlig bastant i vurderingene. Men det kan ihvertfall virke som Jørgen ønsker at LSK skal ta et stort steg bort fra direkte fotballen til Arne. Samme formasjon, men ny angrepstil som åpner for en mer omstendelig angrepsbygging. Det er ikke like viktig som før å få ballen raskt opp i angrepsonen og avslutte angrep. Dermed gis også flere spillere anledning til å være med i angrep, og forhåpentligvis vil det også medføre at flere kan bidra med scoringer. Forsvarstilen i etablert ser ganske lik ut. Fortsatt er man veldig opptatt av posisjonell balanse til enhver tid. Selv på våre cornere spiller vi veldig safe ved å ha Marius som tilbaketrukket sikringspiller og Matthew i en dobbeltrolle som mulig avslutter ved ballinnehav og som sentral bølgebryter ved brudd i mot. Muligens ser man visse tegn på at Jørgen prioriterer lavere enn Arne viktigheten av at forsvaret hele tiden skal holde små avstander spillerne i mellom. Jeg synes ihvertfall å observere at vi ikke like lett gir fra oss rommet på sidene når vi forsvarer oss nå enn før. Det virker som det er blitt viktigere å hindre innlegg fra kant.

            Feildømming imot vil jevne seg ut over tid sa Jørgen etter kampen mot Haugesund. Jeg vil ikke være så sikker på det. Det kan være kostbart å stole på at avvik fra normalen vil snu og jevnes ut, bare man får tiden til hjelp. På en måte ble det din forgjengers bane. Han stolte nok for mye på at det han regnet som tilfeldigheter gal vei og uflaks ville snu før eller siden. Arne hadde egentlig statistikken på sin side. Han hadde oppskriften på en vellykket fotballstrategi. Som er å komme til mange gode scoringsposisjoner samtidig som man hindrer motstander fra å gjøre det samme. For lykkes man som trener med dette vil det normalt også resultere i suksess. På dette området var LSK et topplag. Kroneball' s artikkel etter sesongen i fjor viste at ingen lag i elitserien avvek mer enn LSK fra forventet målforskjell basert på hva slags uttelling historisk sett "liknende sjanser" for og imot hadde gitt. Ifølge den forventede scoringsmodellen for elitserien som Kroneball benytter ville vi, dersom vi hadde scoret som forventet gitt slike avslutningsposisjoner vi kom til, ha scoret flest mål i serien og vi skulle ha sluppet inn nest færrest mål. Så sånn sett hadde Arne en berettiget grunn til å tro at scoringseffektiviteten ville bli bedre med tiden og dermed jevne seg ut. Men den gang ei.

            I Kroneballs analyse fikk stakkars Origi unngjelde skikkelig. Ifølge KroneBall så slapp Origi inn 19 flere baklengsmål enn forventet. En trøst for Origi får være at ingen av keepere i Elitserien som spilte mer enn 1000 minutter, slapp inn færre mål enn forventet. Best var Andre Hansen med å slippe inn 4 mål mer enn forventet. Jeg siterer fra artikkelen: "An easy solution for the Canaries to move up to table is upgrading at keeper." I det perspektiv var det enkelt for LSK å kvitte seg med Origi når sjansen bydde seg. Men skylden for den dårlige fjorårssesongen ble ikke ensidig lagt på keeperen. Sitat følger:" After going further into the numbers, the glaring issues for Lillestrom seem to be on the extreme ends of the pitch. With good xG numbers for and against, the blame starts to shift to those who’s job it is turn to those expected goals into real ones and prevent those expected goals from becoming real goals. LSK’s place in the table mostly comes down to their strikers and keepers."

            I år har vi skiftet både keeper og spisser. Men heller ikke det har foreløpig vært noen "easy solution". Og fortsatt er LSK et av de lagene med dårlig målforskjell i forhold til forventet målforskjell. Enkle løsninger mottas med takk. Eller kanskje nei takk.

            Kommentar

            • trigz
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 7027

              Så lenge vi bare spiller med en spiss, er det desto viktigere å klare å skape bredde for å strekke motstanders firer. I praksis er vi uhyre tamme fra begge flanker, og jeg hevder bestemt dette er hovedårsaken til at vi knapt scorer mål.
              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3319

                Generelt synes jeg mange av våre spillere ofte blir stående passivt og se hva som skjer. Det være seg andreballer etter dueller og spillere som avventer ballforflytning fra kant til kant. Alle tre backene som har spilt synes jeg blir liggende for langt tilbake når ballen forskyves mot deres side, og dermed er de gjerne 15-20 lavere i banen når ballen kommer til dem. Resultatet blir at de må føre ball lengre enn nødvendig og motstander får tid til å tette hullene. Et annet problem er at ball altfor ofte blir spilt på fot og ikke inn i løpsrommet foran spillerne.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3141

                  Opprinnelig skrevet av MortenA
                  Et annet problem er at ball altfor ofte blir spilt på fot og ikke inn i løpsrommet foran spillerne.
                  Dette er et problem jeg har påpekt om og om igjen - og noe som dessuten er enkelt å gjøre noe med. Når du spiller ball på fot til spillere med så dårlige mottakskvaliteter som f.eks Erling, er det å gi bort ballen.

                  Kommentar

                  • Bibaboy
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2008
                    • 712

                    Opprinnelig skrevet av G-Man

                    Dette er et problem jeg har påpekt om og om igjen - og noe som dessuten er enkelt å gjøre noe med. Når du spiller ball på fot til spillere med så dårlige mottakskvaliteter som f.eks Erling, er det å gi bort ballen.
                    Dette var faktisk en interessant betraktning. Jeg satt og så på LSK damene i går, og der har gutta veldig mye å lære. Når ballen skulle fremover i banen ble den veldig sjeldent spilt på fot, men i rom. Våre raske offensive spillere med Reiten i spissen gjorde at VIF fra tid til annen så hjelpesløse ut i de avgjørende situasjonen. 2 omgangen er VIF klart best men LSK forsvarer seg mesterlig og slipper de knapt til på noen store muligheter. Morro at vi ihvertfall har et lag som spiller underholdende fotball:-)
                    Fugla Forever

                    Kommentar

                    • Sailor Man
                      Moderator
                      • Jun 2007
                      • 1325

                      Noen som veit om Pedersen og Smarason er innafor mtp lønnstaket, eller om klubben har gjort unntak?

                      Kommentar

                      • Kanarivogel89
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2006
                        • 4286

                        Fortsatt intet å lese om NFFs vurdering av TLOs tirade. Hva er det som drøyer sånn her? Nå er det vel sånn at vi har mulighet til å anke en eventuell dom, noe som vil si at Lehne mest sannsylig vil være spilleberettiget mot Start siden saksgangen fortsatt vil pågå på søndag? Men da går han vel glipp av Tromsø og Stabæk? Ett fett egentlig, alle kampene er cupfinaler de neste månedene

                        Kommentar

                        • G-Man
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2011
                          • 3141

                          Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                          Fortsatt intet å lese om NFFs vurdering av TLOs tirade. Hva er det som drøyer sånn her? Nå er det vel sånn at vi har mulighet til å anke en eventuell dom, noe som vil si at Lehne mest sannsylig vil være spilleberettiget mot Start siden saksgangen fortsatt vil pågå på søndag? Men da går han vel glipp av Tromsø og Stabæk? Ett fett egentlig, alle kampene er cupfinaler de neste månedene
                          Håper det er en inikasjon at selv tomskallene i NFF innser hvor håpløst det vil være å straffe en uheldig uttalelse avgitt i kampens hete. Dommerne i Norge er generelt sett på et svært lavt nivå, og NFF burde heller ta tak i dette enn å skulle straffe en spiller som sier noe som stemmer 100% (og som dessuten beviselig har opplevd å bli snytt gang på gang av klovnene).

                          Kommentar

                          • Langballa
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • May 2014
                            • 321

                            Ender det med straff håper jeg alle pauseintervjuer framover blir standard svar eller boikottet... Hvorfor slapp Bamba unna?

                            Kommentar

                            • Kanarivogel89
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2006
                              • 4286

                              Opprinnelig skrevet av Langballa
                              Hvorfor slapp Bamba unna?
                              Det kan du si... Nå er dommen uansett falt. TLO får én kamps karantene

                              Anke denne? Er viktigere å ha ham med mot Start enn mot Tromsø

                              Kommentar

                              • OlaG
                                Oversetterdrone
                                Myklebust Light
                                • May 2008
                                • 875

                                Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                                Det kan du si... Nå er dommen uansett falt. TLO får én kamps karantene

                                Anke denne? Er viktigere å ha ham med mot Start enn mot Tromsø
                                Virker fair på meg. Ingen grunn til å anke, og "strategisk anking" når det er lite håp om at utfallet endres synes jeg vi skal holde oss for gode for.

                                Kommentar

                                • heidar
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2004
                                  • 2114

                                  Latterlig. Bare å anke og unngå intervjuer resten av sesongen
                                  En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                  Endelig er mørketida over.

                                  Kommentar

                                  • fredpet76
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Feb 2004
                                    • 1206

                                    Er enig med Jørgen Lennartsson da han mener at hva en sier til mediene i pausen skal gjøre at en ikke skal få spille fotballkamper. Han forsvarer dog ikke språkbruken, og hvorfor skal klubben straffes? Det er jo klubben som blir lidende her. Kun i Norge dette kan skje, i andre land ville bøter vært en naturlig konsekvens. Men nå er jo vi Ola Dunk også da der de aller fleste gleder seg til at snøen skal komme for da kan man gå på ski.
                                    Last edited by fredpet76; 11.09.2018, 20:58.

                                    Kommentar

                                    • G-Man
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2011
                                      • 3141

                                      Opprinnelig skrevet av Langballa
                                      Ender det med straff håper jeg alle pauseintervjuer framover blir standard svar
                                      Ingen kommentar.

                                      Ingen kommentar.

                                      Ingen kommentar.

                                      O.s.v.

                                      Kommentar

                                      • plantemiddel
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Feb 2012
                                        • 799

                                        Jeg vil tro LSK sine sponsorer setter pris på at spillerne fortsatt stiller opp på intervju og fortsetter å opptre på en profesjonell måte.

                                        Kommentar

                                        • Kjell.T.Ring
                                          Poll St. Ring
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Dec 2005
                                          • 11796

                                          Slapp vel ganske den der sett i lys av at det faktisk var offside (noe jeg først så etter kampen). Ikke så god at det bør svekke oss voldsomt. Kjipt, men har svelga større kameler for å si det sånn. Bør i hvert fall være revansjelysten etter å måtte stå over neste.
                                          Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎