Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Simeone
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2008
    • 761

    Bekreftes død av Aftonbladet

    Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
    para gritarle a la FIFA:
    ¡Que ellos son el gran ladrón!

    Kommentar

    • egil
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2005
      • 1119

      En trist dag for nordisk fotball. Slike ting skal bare ikke skje.
      KFL - medlem nr 23

      Kommentar

      • Superstefan
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 2180

        Veldig tragisk, men desverre ikke overraskende :/
        Fotograf Kreativ Kanaris

        KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

        Kommentar

        • skotten
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2004
          • 1794

          Det svenske forbundet velger å gjennomføre 17.30-kampene...

          Kommentar

          • MoBee
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jun 2004
            • 958

            Tragisk i Sverige i dag. Dette er den ytterste konsekvens av det disse tomskallene kaller kultur. Det må stoppes. Stopp fotballvolden nå!

            Kommentar

            • Vestfold Kanaris
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Oct 2004
              • 4583

              "Mannen, en 43-årig fyrabarnsfar från Stockholm, fördes till sjukhus men hans liv gick inte att rädda. Enligt poliskällor till Aftonbladet var den döde en vanlig supporter och inte känd i huligansammanhang.Uppgiften stärks av Bo Andersson, sportchef i Djurgårdens IF, som varit på sjukhuset:
              – Det var ingen huligan. Det var en vanlig supporter, en fyrabarnsfarsa som gillade att gå på fotboll, säger han."


              Det her er bare tragisk.

              Hvil i fred.
              LOUD
              PROUD
              ULTRA

              Kommentar

              • Børge
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2013
                • 2540

                Opprinnelig skrevet av MoBee
                Tragisk i Sverige i dag. Dette er den ytterste konsekvens av det disse tomskallene kaller kultur. Det må stoppes. Stopp fotballvolden nå!
                Minner om stygge hodeskader i "oppgjør" mellom sympatisører av LSK og vif. De var dog av samme type/casuals, men skader og dødsfall er like trist uansett.

                Beina må settes ned. Dette må få en slutt før det går for langt her også.

                Edit:
                Opprinnelig skrevet av skotten
                Det svenske forbundet velger å gjennomføre 17.30-kampene...
                Grunnen til at kampene ble gjennomført, var at man ikke ønsker at fotballvolden skal vinne over idretten.

                De andre kampene i søndagens runde i Allsvenskan ble spilt som planlagt.
                - Jeg forstår de som er kritiske til det og som synes kampene burde ha blitt innstilt. Men vår policy er at de skal spilles, at volden ikke skal seire. Dette er en sorgens dag, først og fremst for de som er personlig rammet, men også for svensk fotball, sa forbundspresident Nilsson.
                Fra nettavisen.no
                Last edited by Børge; 31.03.2014, 08:36.
                Sint og tverr på felt N

                Kommentar

                • Dinho
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2006
                  • 884

                  trist dag for nordisk fotball...

                  Hvil i fred. Marginene mellom liv og dod er mindre enn man tenker....

                  For meg er det viktig, i lys av denne triste hendelsen, at bade KFL og UFC kommuniserer sterk avstand i mot vold. Slik at dette ikke pavirker miljoet pa Arasen. Fotball i fokus, elske sitt lag nr.1, "hat" kan man ta pa tribunen med sanger og pa banen med seier.
                  twitter @amundsakis
                  ΘΥΡΑ 13

                  Kommentar

                  • egil
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2005
                    • 1119

                    Opprinnelig skrevet av Dinho
                    trist dag for nordisk fotball...

                    Hvil i fred. Marginene mellom liv og dod er mindre enn man tenker....

                    For meg er det viktig, i lys av denne triste hendelsen, at bade KFL og UFC kommuniserer sterk avstand i mot vold. Slik at dette ikke pavirker miljoet pa Arasen. Fotball i fokus, elske sitt lag nr.1, "hat" kan man ta pa tribunen med sanger og pa banen med seier.
                    Jeg ser av profilen din at du trolig er med i Ultras Felt C, Dinho. Innebærer innlegget ditt at det er tatt et initiativ i UFC om å bryte fullt og helt med SKF?
                    KFL - medlem nr 23

                    Kommentar

                    • FUGlinho
                      KFL styremedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 2454

                      Opprinnelig skrevet av egil
                      Jeg ser av profilen din at du trolig er med i Ultras Felt C, Dinho. Innebærer innlegget ditt at det er tatt et initiativ i UFC om å bryte fullt og helt med SKF?
                      Jeg svarer kjapt for Dinho. Han er tidligere medlem av UFC.
                      Kim
                      Styremedlem KFL

                      Kommentar

                      • Gjest

                        24 åring fra Lillestrøm arrestert i Sverige for vold/slossing i forbindelse med en Hammarby kamp, melder NRK dagsrevyen.
                        Håper vedkommende for alltid, holder seg jævlig langt unna Åråsen.

                        Kommentar

                        • andee
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • May 2004
                          • 1191

                          Lenke til saken - ekstremt negativ publisitet for Lillestrøm på Dagsrevyen;

                          Ifølge politiet var en norsk 24-åring fra Romerike blant de pågrepne forrige gang det var fotballbråk i Sverige - for bare to uker siden.
                          TS05 - Felt C

                          Kommentar

                          • KFL109
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 1958

                            Bør vi være redde for å bli drept på vei til fotballkamp?

                            Bjørnar Posse Sandboe for Norsk Supporterallianse:
                            Vidar Evje

                            Kommentar

                            • tullebukk
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2006
                              • 5446

                              Her er bilde av mannen som drepte en familiefar i Sverige,,, hvorfor skal disse slippe unna med å bli sladda på bilder i Norge ... Brett dem ut i avisene med fult navn så skal vi se at det hjelper...https://www.realisten.se/2014/04/01/...i-helsingborg/

                              Kommentar

                              • Fugl1120
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2005
                                • 3528

                                Opprinnelig skrevet av KFL109
                                Bør vi være redde for å bli drept på vei til fotballkamp?

                                Bjørnar Posse Sandboe for Norsk Supporterallianse:
                                http://www.fotballsupporter.no/index...il-fotballkamp
                                Jeg er redd Sandboe velger å snu kinnet til i dette tilfelle. Utviklingen i Norge minner mye om Sverige for en del år tilbake. Jeg siterer blant annet innlegget; "Den dagen en større gruppe supportere blir møtt med batonger fordi politiet vil stanse en håndfull av dem, stigmatiseres en større gruppe som dermed føler seg urettferdig behandlet - noe som resulterer i sinne mot ordensmakten."

                                Dette gjelder flere supportergrupperinger allerede, både bråkete grupper og andre grupper som kanskje føler dette mer urettferdig og stigmatiserende. I eget minne var 2008-sesongen et vendepunkt for når jeg selv begynte å oppfatte en mer hatsk stemning mot ordensmaktene (les: vakter og politi) enn hva man har hatt tidligere. Casual-kulturen begynte å vokse mer i årene etter. Foreløpig tror jeg det er liten sannsynlighet for at den vanlige mannen i gata uprovosert vil havne i særlig trøbbel, men man har også i Norge opplevd at det har blitt kastet stein gjennom glassruter på puber hvor andre supportere har oppholdt seg, det har vært kastet ølflasker og andre gjenstander som er i stand til å ta menneskeliv i verste konsekvens. At man foreløpig ikke har hatt noen svært alvorlige supporteroppgjør i Norge tror jeg heller trigger de som er innblandet til å pushe grensene og jeg blir ikke overrasket om man i løpet av 5 år kommer over tilsvarende alvorlige tilfeller i Norge, så får man håpe konsekvensene ikke blir like fatale. Mitt inntrykk er at det overhode ikke eksisterer noe godt samarbeid mellom klubbene, politi og risikoelementene. Klubbene velger å utestenge, politi utøver makt (man kan diskutere når de gjør det med rette og ikke) og risikoelementene er rimelig tydelige på at de hater ordensmaktene (igjen les: politiet).
                                Lauken er vår venn!

                                Kommentar

                                • Percy Nilegård
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 5146

                                  Ifølge en jeg kjenner som jobber med dette har det vært en vridning de siste åra. De genuint fotballinteresserte blant gjengene er på tur ut, og inn kommer vanlige kriminelle og voldsforbrytere som bare er ute etter bråk, og gir beng i fotball.
                                  "Alltid blodsprengt"!
                                  Fong/Macho

                                  Even Nordlien

                                  Kommentar

                                  • egil
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Oct 2005
                                    • 1119

                                    Jeg la merke til følgende to kommentarer under bildet av den mistenkte;

                                    "Bör tilläggas att han är medlem i Frontline som är helsingborgs huliganfirma"

                                    "Den misstänkte klassas som sagt som kategori C och vid ett par tillfällen har han även hotat EGNA supportrar tillhörande kategori A.
                                    i samband med en bortamatch mot Trelleborg för ett par år sedan fick hans polare stoppa honom från att attackera en medsupporter efter att denna sagt åt Niclas att sluta kasta föremål mot polisen.
                                    och borta mot Mjällby 2011 levde han jäkel och hoppade på vår egen ordningsvakt, som sedan övriga supportrar försvarade. då utbriste han "jävla äckel, ni är inga HIF:are!"
                                    inte ett dugg förvånad att det gick så här långt till slut. lås in honom"

                                    Dette tyder altså (foreløpig) på at dette er et uprovosert angrep med dødelig utgang fra casuals mot en vanlig supporter. Æreskodeksene som det snakkes så mye om (å bare sloss mot likesinnede pent kledde) er dessverre lite verdt, og alle kan bli utsatt for denne helt uprovoserte volden.
                                    Last edited by egil; 02.04.2014, 09:17.
                                    KFL - medlem nr 23

                                    Kommentar

                                    • egil
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Oct 2005
                                      • 1119

                                      Jeg ser at leder for NSA Bjørnar Posse Sandboe viser til at forholdene er annerledes i Sverige enn i Norge, og at ting ikke må overdramatiseres i Norge. Jeg er uenig.

                                      De med innsikt i casualproblemer i Sverige mener at hovedproblemet er at de tok alt for lett på det i starten og at det fikk utvikle seg. Den ikke-toleransen som gjelder i Norge tror jeg er helt riktig.

                                      Det aller viktigste er allikevel at medsupportere ikke tolerer at dette får utvikle seg innad i supportergruppene. Det har mye større betydning enn all verdens klubbledere og politi.

                                      NRK.no har fått tilgang til ferske tall som viser at det i fjor var flere hendelser med fotballbråk i Norge som fort kunne endt med dødsfall - slik svenskene opplevde søndag.
                                      KFL - medlem nr 23

                                      Kommentar

                                      • G-Man
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2011
                                        • 3175

                                        Ja, det er mye verre i Sverige. Ja, det er andre klubber som har mer avskum tilknyttet seg enn oss. Men, jeg har sett ihvertfall to personer som kaller seg LSK-supportere som er like idiotiske, tilbakestående, voldsforherligende og derfor farlige som denne taperen her. Det kan skje i Norge, og det kan absolutt være en i sort og gult. Kan noen forestille seg hvor ødeleggende det ville være for oss?

                                        Jeg er som tidligere nevnt tilhenger av at alle forteller absolutt alt de vet om egne casuals til politiet. Ta avstand fra dem på alle mulige måter. Gå vekk når de skjemmer ut seg selv og klubben vi elsker, ikke stå og se på. Ikke gi dem oppmerksomhet eller anerkjennelse i noen sammenhenger. Ikke la en håndfull stakkarer skjende klubben vår.

                                        Kommentar

                                        • Børge
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2013
                                          • 2540

                                          Opprinnelig skrevet av andee
                                          Lenke til saken - ekstremt negativ publisitet for Lillestrøm på Dagsrevyen;

                                          http://www.nrk.no/sport/fotball/nors...ige-1.11640601
                                          Legg merke til at det var svensker på besøk under "slaget på Grorud".
                                          Sint og tverr på felt N

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎