Hvem betaler bota? -en tråd om blussing-

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Raskolnikov
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Sep 2005
    • 1452

    Opprinnelig skrevet av superbøffel
    Om du ønsker å lære litt mer om effektene av tilskuerbråk og publikumstall foreslår jeg at du tar en titt på forskjellene mellom Serie A og Bundesligaen.
    Hva skjedde med de sammensatte forklaringene?

    Forøvrig synes jeg NFFs bøteregime er grunnleggende urettferdig. Det er jo ikke nødvendigvis de samme personene eller gruppene som blusser. Synes ikke det er spesielt rettferdig at de som blir tatt for å blusse i dag skal betale ekstra fordi noen andre har gjort det samme for 5 år siden. Når man bruker straff bør det være lik straff for like handlinger.

    Det samme gjelder for LSK. Klubben har etter min mening vært svært strenge mot de som har blitt tatt for blussing. Utestengelsen(e) av UFC er et godt eksempel på det. Da synes jeg det er urimelig at LSK skal straffes stadig hardere. Hva mer skulle de gjort?

    Dessuten er det bare tull at dagens bøtenivå ikke har preventiv effekt. Tror ikke det er mange privatpersoner som har lyst til å betale titalls tusener gang på gang fordi bøtene ikke er høyere. Dessuten ville det vært mye mye mer blussing uten bøtene. Når det kommer til straffens preventive virkning er det dessuten vist at det ikke er straffenivået som er det viktigste, det er sjansen for å bli tatt.

    For å oppsummere: NFF er bæsj.
    Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

    Kommentar

    • egil
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2005
      • 1119

      Opprinnelig skrevet av Pingu
      Hvis vi ser bort fra eventuelle bøter og poengtrekk...

      Er virkelig blussing ufarlig? I motsatt tilfelle, burde vel det være et tilstrekkelig argument for å ikke blusse. Det er sikkert greit at vedkommende som blusser aksepterer risikoen for skade, men hva med sidemannen, etc?

      Syns forøvrig at blussing er sterkt overvurdert. Har aldri skjønt voksne menneskers fasinasjon for et skarpt lys, etterfulgt av røyk...

      Han som blussa ved siden av meg på landskampen virka forøvrig som en rimelig amatør. Virka som om det viktigste for ham var å ikke bli tatt, og han slapp blusset ganske fort.

      Her er forøvrig andre som hadde problemer med blussing under en Start kamp i 2009 (fra menighedens forum):

      Fløffe79
      09-11-2009, 16:37
      Synes det er helt utrolig å lese innlegg om at NFF og Start skyter seg selv i foten ved å nekte blussing.... Er noe ulovlig så kan vi da ikke stille oss i en ulovlig posisjon fordi vi mener det er riktig. De fleste oppegående mennesker respekterer jo norges lover! Men hvis vi skal følge oppfordringen her på forumet er det jo bare å stå på og gjøre noe som er ulovlig gang på gang fordi vi mener at det ikke burde være ulovlig. Håper ALLE her skjønner at dette ikke fungerer i dagliglivet.... Hvor mange ganger kjører vi ikke for fort??? Skal vi si til politiet at jammen..... Det burde jo være lov å kjøre så fort her.... BOTEN ER ALLIKEVELL ET FAKTUM !!! Og jeg er helt enig i at bluss er kult under organiserte forhold. Glemmer ikke "gull-kampen" i 2005 på Kristiansand stadion (da dessverre alt gikk galt). Jeg hadde ståpels av hele TIFO-opplegget. Det er det mest fantastiske jeg har opplevd MEN under kampen er det noen som mener at det ikke ble fyrt godt nok før kamp så vi blusser under kamp oxo... Dette resulterte i at jeg fikk brennmerket drakten min og nevøen min fikk brennmerker i nakken. SÅ NEI !!!! JEG HATER BLUSS I FOLKEMENGDER SOM OVERHODET IKKE ER KONTROLLERT !!!! At enkelte her virkelig mener at det ikke er farlig med PYRO sier mer om de som enkeltpersoner.... Synes også det er synd å se at Menigheden som klubb ikke tar fullstendig avstand fra ulovligheter, men velger å se mellom fingrene på enkelt-saker. Sorry men synes det er helt bak mål at Menigheden som klubb står VELDIG samlet når det er positive ting som er i søkelyset og VELDIG enkeltstående under negative ting !!! Så vidt meg bekjent, så må du faktisk være medlem for å stå på menigheds-feltet, så da er det jo en av deres egne som faktisk står for lovbruddet... En for alle, alle for en !!!
      Håper virkelig ikke Start straffes for noe som de ikke er ansvarlig for !!!
      KFL - medlem nr 23

      Kommentar

      • HolterKanaris
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2006
        • 1603

        Opprinnelig skrevet av superbøffel
        Jeg foretrekker at vi tar diskusjonen her jeg. Du har argumentert for at blussing er bra for klubbene og fotballen og oppfordrer til blussing i gitte omstendigheter. Jeg mener det er feil, eksempelet på hvor galt det kan gå fikk vi i Sandvika - en situasjon du kanskje husker?

        Faktum er det at blussing fører til bøter som enten belaster en allerede anstrengt klubbøkonomi eller KFLs trange budsjetter. Om du mener at blussing trekker mer publikum og at nettoeffekten er positiv for LSK skal du gjerne få mene det - jeg er derimot helt uenig.

        Tenk deg om; hvordan ville du opplevd det om LSK ble trukket i poeng fordi en luring syntes det var en god ide å blusse?
        At bluss er positivt for tribunekulturen mener jeg fortsatt. Å bruke Sandvika som argument mot blussing syns jeg blir feil, siden alt som skjedde før kampen, utenfor puben teller mer for hvordan situasjonen utviklet seg, enn ett bluss på tribunen. Det var nok bare dråpen som fikk det til å renne over for våre svartkledde venner. Når jeg sier bluss er bra så er det selvfølgelig forbeholdt på stadion eller på vei til stadion. Ikke inne på en pub
        ***Større baller enn vett***

        Kommentar

        • Stray Cat
          Moderator
          • Aug 2008
          • 5914

          For min del må du bare blusse, Holterkanaris, men jeg forventer for det første at du ikke er i nærheten av noen som kan bli skadet (dvs. ikke står trangt) og at du har velfylt bankonto og betaler bota sjøl. (dvs. driter i skjerfet og står for det du evt gjør) Lykke til.
          For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

          Kommentar

          • egil
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 1119

            Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
            At bluss er positivt for tribunekulturen mener jeg fortsatt. Å bruke Sandvika som argument mot blussing syns jeg blir feil, siden alt som skjedde før kampen, utenfor puben teller mer for hvordan situasjonen utviklet seg, enn ett bluss på tribunen. Det var nok bare dråpen som fikk det til å renne over for våre svartkledde venner. Når jeg sier bluss er bra så er det selvfølgelig forbeholdt på stadion eller på vei til stadion. Ikke inne på en pub

            Men hva med å søke Klubben, NFF og Brannvesenet om kontrollert bluss på feltet? Blir det døllt fordi det ikke er ulovlig utført?
            KFL - medlem nr 23

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              Opprinnelig skrevet av Raskolnikov
              Hva skjedde med de sammensatte forklaringene?
              Selvsagt er det sammensatte forklaringer på forskjellene mellom Serie A og Bundesliga, men det er også en kjenngjerning at håndteringen av både stående supportere og tribunebråk har vært avgjørende for Bundeligas suksess og Serie As problemer.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • HolterKanaris
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2006
                • 1603

                Opprinnelig skrevet av egil
                Men hva med å søke Klubben, NFF og Brannvesenet om kontrollert bluss på feltet? Blir det døllt fordi det ikke er ulovlig utført?
                Det er ikke dølt. Skrev tidligere i samme tråd at det var en mulighet for å unngå bøter. Bare det blir blusset så er jeg fornøyd.
                ***Større baller enn vett***

                Kommentar

                • HolterKanaris
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2006
                  • 1603

                  Opprinnelig skrevet av superbøffel
                  Selvsagt er det sammensatte forklaringer på forskjellene mellom Serie A og Bundesliga, men det er også en kjenngjerning at håndteringen av både stående supportere og tribunebråk har vært avgjørende for Bundeligas suksess og Serie As problemer.
                  Kan det være samme grunn som har gjort tribunekulturen i England dårlig?
                  ***Større baller enn vett***

                  Kommentar

                  • superbøffel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 5611

                    Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                    Kan det være samme grunn som har gjort tribunekulturen i England dårlig?
                    Nei. England har innført all-seater stadioner, til forskjell fra i Tyskland hvor safe-standing har vært innført med stor suksess. Du kan lese flere artikler om tysk fotball og tribuneliv i Buggarkivet ditt.
                    Enøyd i de blindes dal.

                    Kommentar

                    • HolterKanaris
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2006
                      • 1603

                      Opprinnelig skrevet av superbøffel
                      Nei. England har innført all-seater stadioner, til forskjell fra i Tyskland hvor safe-standing har vært innført med stor suksess. Du kan lese flere artikler om tysk fotball og tribuneliv i Buggarkivet ditt.
                      Ja, okei. Veit ingenting om tysk tribunekultur så var derfor jeg spurte... Har dessverre ikke noe Buggarkiv, selvom jeg gjerne skulle hatt ett

                      Noen som vet hvor lang tid i forveien man kan søke om blussing på hjemmebane? Og eventuelt om lederen i kfl (aner ikke hvem det er for øyeblikket) kan si noe om hans/hennes tanker rundt det å søke Hadde gjort meg veldig glad å fått til noe neste år. Muligheten ligger jo åpen for oss, det er bare å søke. Eller er kfl offisielt helt totalt negative til bluss uansett anledning?
                      ***Større baller enn vett***

                      Kommentar

                      • ChriZza
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 4265

                        A. Er ikke lederen i KFL som søker, men Tifogruppa (med styrets godkjennelse - selvsagt)
                        B. Om vi kommer til å søke så kommer det ikke til å stå her uansett.

                        Tifo er alltid hemmelig. Den som møter på kamp får se. Bluss er en de av tifo og vil derfor aldri annonseres på forhånd av oss om vi planlegger det.

                        Vi søkte forøvrig og fikk avslag 1 gang i år (eller i fjor?). Men det var til en bortekamp.

                        Kommentar

                        • Leif A
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 3962

                          Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                          Og eventuelt om lederen i kfl (aner ikke hvem det er for øyeblikket)
                          Anbefaler deg å sjekke signaturen til brukeren KFL109. Det kan nok gi deg en ledetråd.
                          Knurr...

                          Kommentar

                          • HolterKanaris
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2006
                            • 1603

                            Opprinnelig skrevet av Leif A
                            Anbefaler deg å sjekke signaturen til brukeren KFL109. Det kan nok gi deg en ledetråd.
                            Selvom jeg aner en viss form for undergraving av min intelligens så velger jeg å takke deg for svaret omgås ikke kjernen i kfl nok til å vite hvem som er leder. Forholder meg til rønnern som hovedforsanger og mykle som medpsykopat. Noe mer behøver jeg ikke.
                            Chrissa: supert. Da vil jeg skyte inn at jeg håper dere ikke mister motet av en avslått søknad og fortsetter neste år
                            ***Større baller enn vett***

                            Kommentar

                            • lskgogo
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Feb 2010
                              • 633

                              For ett flott spill!

                              Last edited by lskgogo; 21.10.2010, 22:14.
                              Tar seg en pause til mars 2012..

                              Kommentar

                              • Macho-Morten
                                Ikke KFL-styremedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 2687

                                Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                                Og eventuelt om lederen i kfl (aner ikke hvem det er for øyeblikket) kan si noe om hans/hennes tanker rundt det å søke Hadde gjort meg veldig glad å fått til noe neste år. Muligheten ligger jo åpen for oss, det er bare å søke. Eller er kfl offisielt helt totalt negative til bluss uansett anledning?
                                Er ikke leder, men nært nok Bluss er alltid et interessant tema for KFL, og som det står i statuttene/charteret/manifestet (usikker på hva vi kaller det om dagen) er vi for bruk av pyro på generelt grunnlag. Men alt til sin tid (og pris) - nå som klubben aktivt har gått ut og bedt om at vi ikke bruker pyro, respekterer vi det. Klubben er viktigst, selv om pyro er kult.

                                Som Chrizza sa, det ble søkt om lov tidligere, men dette ble avvist av to grunner. Den første var at kun hjemmelag kan søke, den andre var at det var protester inne mot oss pga ulovlig pyrobruk (Hauerseter og Brann). Altså vil ulovlig blussing føre til at vi IKKE kan søke om lovlig blussing.

                                Sånn sett skal det vel omsider være mulig for oss å søke igjen nå som sakene er ferdigbehandlet. Den som lever får se...

                                Morten Galåsen
                                styremedlem
                                Last edited by Macho-Morten; 22.10.2010, 01:00.

                                Kommentar

                                • HolterKanaris
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2006
                                  • 1603

                                  Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                                  Er ikke leder, men nært nok Bluss er alltid et interessant tema for KFL, og som det står i statuttene/charteret/manifestet (usikker på hva vi kaller det om dagen) er vi for bruk av pyro på generelt grunnlag. Men alt til sin tid (og pris) - nå som klubben aktivt har gått ut og bedt om at vi ikke bruker pyro, respekterer vi det. Klubben er viktigst, selv om pyro er kult.

                                  Som Chrizza sa, det ble søkt om lov tidligere, men dette ble avvist av to grunner. Den første var at kun hjemmelag kan søke, den andre var at det var protester inne mot oss pga ulovlig pyrobruk (Hauerseter og Brann). Altså vil ulovlig blussing føre til at vi IKKE kan søke om lovlig blussing.

                                  Sånn sett skal det vel omsider være mulig for oss å søke igjen nå som sakene er ferdigbehandlet. Den som lever får se...

                                  Morten Galåsen
                                  styremedlem
                                  Godt å høre. Det varmer ett gult og svart hjerte å vite at jeg får oppleve røde lys etterfulgt av røyk på feltet igjen
                                  ***Større baller enn vett***

                                  Kommentar

                                  • Leif A
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 3962

                                    Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                                    Selvom jeg aner en viss form for undergraving av min intelligens så velger jeg å takke deg for svaret
                                    Det var kun et (åpenbart ikke særlig vellykket) forsøk på å gi svaret en liten humoristisk vri.
                                    Har lest for mange av innleggene dine til å ha belegg for å undergrave intelligensen din, gitt
                                    Knurr...

                                    Kommentar

                                    • HolterKanaris
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2006
                                      • 1603

                                      Opprinnelig skrevet av Leif A
                                      Det var kun et (åpenbart ikke særlig vellykket) forsøk på å gi svaret en liten humoristisk vri.
                                      Har lest for mange av innleggene dine til å ha belegg for å undergrave intelligensen din, gitt
                                      Tok det med et smil jeg vettu regner ikke med at ting jeg skriver på forumet skal gjøre meg uvenn med noen utenfor. Er altfor lett å misforstå folk når man bare ser ordene og ikke har tonefall eller kroppsspråk. Regner med at jeg ofte har blitt misforstått siden jeg kan være litt for rask på å skrive innlegg uten å tenke på at noen kan tolke det annerledes. Trur de fleste hadde syntes jeg er en allright kar utenfor nettets 4 vegger.
                                      ***Større baller enn vett***

                                      Kommentar

                                      • Vestfold Kanaris
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Oct 2004
                                        • 4583

                                        Enga anket og slapp bot for pyro:

                                        LOUD
                                        PROUD
                                        ULTRA

                                        Kommentar

                                        • FUGlinho
                                          KFL styremedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 2454

                                          Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                                          Da kan vel alle anke og slippe unna da? Hvor ofte ser man blussing av en fyr med drakt?
                                          Kim
                                          Styremedlem KFL

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎