LSK anno 2009

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13271

    #21
    I årevis har jeg sett den samme maskinfotballen bli praktisert på Åråsen, med de samme kombinasjonene og overlappene på kant for å få slått innlegget som så har blitt headet i mål av spillere som mjelde og sundgot (eller måket med kne, lår og skulder i mål ala der bomber etter mølje i feltet).

    Jeg tror spillerne vil få friere tøyler nå enn under robotregimet til nordlie og forsåvidt også under tidligere trenere (med uwe som et rotete unntak). Uten å være noen ekspert på bergs filosofi vil jeg hevde at han tenker nokså annerledes enn sine forgjengere mtp formasjon/spillestil: F.eks. var Espen Hoff i fjor nærmest over hele banen - han var ingen kant og ei heller noen utpreget spiss, men utnyttet det rommet han så.

    Tiden for strikt 4-4-2 med autovern imellom og innlegg fra dødlinja som primærvåpen er kanskje en saga blott. Forhåpentligvis vil vi bruke de beste spillerne til det de er best på, istedet for å tilpasse uttaket og spillernes oppgaver til en 4-4-2 slagplan som nærmest er risset i runer foran åråsen.

    Myklebust har fart, teknikk og overblikk og kan garantert brukes i begge roller. Jeg er sikker på at Berg har sett dette og vil få ham i gang igjen, slik at tempo og valg av pasninger og avslutninger igjen kommer opp på et nivå hvor han ikke må diskutere med seg selv før hver ballberøring.
    Last edited by reka; 19.01.2009, 23:51.

    Kommentar

    • CocaJerry
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 2532

      #22
      som reka sier så skal spillerne ha fått friere tøyler på banen, men da gjenstår det bare å se om de tørr og kan bruke dem. Etter hva som skjedde med sesongen ifjor så skal det ikke mye til for å rette det opp igjen, men jeg har aldri vært vitne til mer ansvarsfraskrivelse noengang enn det som skjedde på Åråsen ifjor så spillerne har rimelig mye og bevise.
      Last edited by CocaJerry; 20.01.2009, 00:33.

      Kommentar

      • Ola
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1651

        #23
        Opprinnelig skrevet av HSft
        Myklebust går omtrent aldri ned langs linja med ballen, han foretrekker å trekke inn i rommet bak spissene og komme med fart inn i bakrommet. Jeg synes ikke det er så dumt, i hvertfall ikke når vi mangler midtbanespillere med dribleferdigheter og fart til å skape ubalanse. Når han ofte trekker inn i midten så etterlater han ofte rom som Ringstad utnytter med sin fart, teknikk og gode innleggsfot.

        Myklebust går til tider for innlegg også slik som han gjorde i 433, men da synes jeg ofte dette foregår litt lenger inn på banen, type kanten av 16-meteren og ikke ute ved cornerflagget.
        Dette minner om samme rollen som Theodor Bjarnarsson hadde i Lyn i fjor. Han er kanskje en noe mer ballfordelende og kreativ spiller enn Myklebust, men det funket bra i Lyn, og førte til store rom for backen som kom bak.

        Kommentar

        • McGuffy
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 5096

          #24
          Ikke skyt meg hvis dette er feil tråd, men jeg fant ingen som passet bedre.

          Som referert i nyhetstråden, så hevder Edwin Eziyodawes nigerianske klubb FC Sharks at de hverken vet hvor spilleren er, eller at han har vært på prøvespill i Norge. De har ikke sett ham siden desember.

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3376

            #25
            Opprinnelig skrevet av Fugl1120
            Drøy påstand å si at Myklebust har hatt suksess med å gå på mål. Han har 73 kamper for LSK med 11 mål, dette gjelder selvfølgelig også innhoppene hans. Det er ikke veldig imponerende. Eneste sesongen han har scoret en del mål, er 2007-sesongen som du refererer til. Da med 7 mål hvor han var involvert i 25 av 26 kamper. Samme sesong hadde han 5 assisterende, noe som kanskje kan tyde på at han ikke er så aller værst som tilrettelegger?
            2007-sesongen ble en Jekyll & Hyde sesong for Myklebust. Uten å sjekke fakta mener jeg han scoret alle 7 målene før han fikk skulderskaden. Etter det var sesongen i realitet over for Mykle. Med to halve sesonger som den han hadde før skaden ville han endt på ca 14-15 mål, og ligget ganske høyt på toppscorer-lista. De innhoppene han hadde før 2007 kan vel neppe telles imot han siden han ikke hadde slått igjennom (Samme som at Bolly sine innhopp på overtid skal telle andre steder enn på statistikken). Fem assist er meget bra, men mener å huske at de fleste kom etter at han angrep fem-meteren og la ut, uten at minnet mitt skal brukes som fakta.

            Opprinnelig skrevet av Fugl1120
            Myklebust har faktisk flere ganger hatt fine innlegg fra dødlinja, og omstillingen du snakker om tror jeg ikke er så himla svær. Spesielt ikke for en spiller som har spilt på siden foran i et 4-3-3 system. Jeg tror Myklebust enkelt kunne taklet rollen som kantspiller, hvor jeg også tror potensialet er større. Nettopp fordi han har bra fart, en del gode innlegg, men mangler tøffheten som skal til for å bryte igjennom som spiss. Jeg mener at med så få mål som spiss gjennom 4 sesonger, og med så stor suksess som han hadde på siden i 4-3-3 systemet, at kantspiller burde være en rolle som passer han meget bra.
            Ikke noe skulle gledet meg mer enn en Myklebust i full blomst på kanten. Eneste jeg ville påpeke er at tankegangen som spiss er vesentlig forskjellig fra en kantspillers. Å hevde at han har spilt spiss i fire sesonger er muligens en tanke drøyt. Han har vært i stallen i fire år, men de to første var han vel mest som læregutt å regne. Av de to 'tellende' sesongene ble en halv spolert av skader og etterslepet etter skaden og hele den andre spolert av TN's nedbrytning av selvtilliten hans.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • Fugl1120
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2005
              • 3528

              #26
              Opprinnelig skrevet av MortenA
              2007-sesongen ble en Jekyll & Hyde sesong for Myklebust. Uten å sjekke fakta mener jeg han scoret alle 7 målene før han fikk skulderskaden. Etter det var sesongen i realitet over for Mykle. Med to halve sesonger som den han hadde før skaden ville han endt på ca 14-15 mål, og ligget ganske høyt på toppscorer-lista. De innhoppene han hadde før 2007 kan vel neppe telles imot han siden han ikke hadde slått igjennom (Samme som at Bolly sine innhopp på overtid skal telle andre steder enn på statistikken). Fem assist er meget bra, men mener å huske at de fleste kom etter at han angrep fem-meteren og la ut, uten at minnet mitt skal brukes som fakta.
              Dette blir jo rene spekulasjoner. Å kalkulere med at Myklebust ville spilt som han gjorde i starten av sesongen er urimelig all den tid Myklebust aldri har prestert over tid. En spiller kan ikke la seg knekke og prestere håpløst i et halvt år etter en skade. Jeg er forøvrig enig med deg i at det er urimelig å si at Myklebust har spilt spiss i 4 år. Han har spilt kantspiller i et 4-3-3 system, noe som gjør at han burde være klar over hvordan en kantrolle fungerer. Riktignok en smule mer defensiv i et 4-4-2 system, men det burde være mulig å lære seg.
              Lauken er vår venn!

              Kommentar

              • Fuglegutt
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2008
                • 863

                #27
                Jeg digger det "nye" Lsk, 21 spillere som er på kretssamlinger, flere av unggutta skriker etter spilletid i tippeligaen, med Bolly som det sterkeste våpen, Junior lager har kommet godt igang med sin sesong , og kommer til å gjøre det bra!!

                Vi handler ikke i panikk, vi henter ikke inn spillere som er på hell og vel som det. B+B ser utenlands og henter inn unge lovende spillere. Bedre å tenke langsiktig , bygge for fremtiden , enn å ta en Uday og satse kun på rutine.!
                På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

                Kommentar

                • Lsk17
                  Juniormedlem
                  Bøffelpromp
                  • Feb 2009
                  • 12

                  #28
                  Synes Lillestrøm ser ut til å få et kjempe godt lag i år, med tanke på at Berg har hentet inn noen spillere og satser litt på noen unge og noen rutinerte sånn det har sett ut etter de 3 første treningskampene. Men lurer litt på hva dere synes om unggutta? som Bolly, Ringstad, Hansen, Togkstad osv..?

                  Mvh hilsen Lsk 17...

                  Kommentar

                  • Fuglegutt
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jan 2008
                    • 863

                    #29
                    1.Ringstad har vel vært bra på backen og det er ingen tvil om potensialet, men han er en ferskenpels i backrekka, omskolert fra sin offensive rolle i Turn, så må nok gi gutten litt tid på å spille seg inn.Men bevares gutten har startet alle treningskampene til nå og er vel ikke langt unna en startplass, om han ikke allerede har den i lomma.

                    2.Hansen har imponert meg stort, gutten har bra reflekser, og er en "jævel" på å dirigere og si ifra til gutta. Eneste minuset er hans igangsettinger , men både håper og tror dette blir tryggere og bedre ettersom rutinen kommer ..Virker som en flott og rolig fyr.Kommer til å bli meget god.

                    3.Tokstad er en lojal og hardtarbeidene kar, med en god fysikk og er uredd. Han har skaffet oss straffer i de to foregående kampene og har imponert stort. Virker som han har tatt 7-mils steg siden hans tid i Lørenskog. Kjemper vel med Lillebror og Karim om en plass, Henning har iallefall brukt han som høyre ving i kampene til nå.Ikke verdens lettest å kjempe mot , men tror Tokstad kommer til å bli en fin spiller for oss.

                    4.Bolly på volley. Han har virkelig kommet som ett friskt pust inn i klubben vår ,han kommer til å bli en hit i tippeligaen etter hvert. Fin teknikk og totalt uredd, stoler på egne ferdigheter.


                    Velkommen til forumet forresten Lsk17
                    På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

                    Kommentar

                    • HSft
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2004
                      • 6075

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av Fuglegutt
                      3.Kjemper vel med Lillebror og Karim om en plass, Henning har iallefall brukt han som høyre ving i kampene til nå.
                      Han spilte vel sentralt på midten mot Nybergsund, mot Hamkam kom han vel inn på venstre ving de siste minuttene og mot lørenskog spilte han sentralt på midten. Han har vel kun spilt høyreving noen min mot Odd?

                      Slik jeg ser det er han først og fremst en sentral midtbanespiller. Han kan vel også fungere som ving eller høyre back, men er vel først og fremst sentral. Det er også sentralt på banen han som oftest spiller under treningene.

                      Ellers er jeg enig med vurderingene. Kan forresten ikke huske å ha sett Ringstad ta en sklitakling, det er litt spesielt for en back.

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13271

                        #31
                        Vi trenger en offensiv midtbanespiller som kan utfordre med hurtighet og teknikk. Bjørkøy og Kiko er for defensive. Odd stengte av kantene våre i siste treningskamp, Lillebror hadde vel tre mann på seg hver gang han fikk ballen. Rommet som ble ledig i midten klarte vi ikke å utnytte, noe vel treneren til Odd hadde regnet med.

                        Opprinnelig skrevet av HSft
                        Ellers er jeg enig med vurderingene. Kan forresten ikke huske å ha sett Ringstad ta en sklitakling, det er litt spesielt for en back.
                        Tja, Ringstad har vel fart og har vel derfor mulighet til å rette opp igjen egne feil. Liten vits i å selge seg før det er prekært da. De tregere backene må jo oftest ta både mann og ball med en saftig sklitakling når de blir utfordra for å være helt sikker. Dessuten er det jo bare treningskamper. Vi så jo hvordan Annan kvestet en Lynspiller med strake knotter i kneet under gårsdagens LaManga-oppgjør. Det er ikke smart.

                        Kommentar

                        • gamle-perta
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2004
                          • 2418

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av reka
                          Vi trenger en offensiv midtbanespiller som kan utfordre med hurtighet og teknikk. Bjørkøy og Kiko er for defensive. Odd stengte av kantene våre i siste treningskamp, Lillebror hadde vel tre mann på seg hver gang han fikk ballen. Rommet som ble ledig i midten klarte vi ikke å utnytte, noe vel treneren til Odd hadde regnet med.
                          Her setter du fingeren på den største utfordringen vår.
                          Kiko blir aldri en offensiv trussel på egenhånd. Han kan være et glitrende anker og en perfekt ballfordeler, men det er ytterst sjelden han selv utfordrer motstanderne med ballen i bena eller avslutter på mål.
                          Dessuten varierer han voldsomt i form og innsats.
                          Som reka påpeker så stengte Odd kantene vår lett som bare det. Dermed fikk ikke Kiko & Co så mange pasningsalternativer å velge i, og spillet låste seg.

                          Alle gode lag har veldig gode sentrale midtbanespillere. Litt stygt sagt har vi mange gode spillere i alle andre posisjoner...
                          Det å håpe at Dosso skal ta midtbanerollen, med kun fire ukers trening før seriestart, er nok som å tro på julenissen.
                          Det blir sannsynligvis Kiko som spiller i den posisjonen når vi møter Stabæk 14. mars. Så spørs det hvor kreativ og vågal Henning B er når det gjelder å plukke ut makkeren hans på midten. Jeg tror vår mulighet til å overraske motstanderne ligger akkurat der.
                          Tør vi f eks prøve Bolly, som virkelig kan utfordre med ballen i bena?
                          Eller er han alt for svak i duellspillet og i de andre, defensive oppgavene som ligger i en slik rolle?
                          Mvh
                          Gammer´n (Per T)

                          Kommentar

                          • reka
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Aug 2005
                            • 13271

                            #33
                            Kiko har nok mistet all nordafrikansk guts i møte med uday. Greit nok om det skorter på teknikken, men han tør jo ikke utfordre engang. Han spiller som om alle han møter når han har ballen i beina er Gattuso. Håper Berg klarer å gi ham litt testiqulos tilbake. Motstanderne vet de har en enkel jobb med kiko når alt de trenger å gjøre er å vise tegn til å møte ham for å torpedere angrepet og fremtvinge en støttepasning tilbake til steinalderen. Selv den blødende hadde jo 0 problem med å vende bort eller ta en dragning på hvem det måtte være. Muslim eller ei, Kiko må snarest på en diett av kioskpølser, øl og voldsfilmer for å finne mannen i seg.

                            Bjørkøy har jeg på det nærmeste avskrevet. Han er en fin erstatter for Kiko, men må heve seg markant for å være en reell utfordrer. Søgård er faktisk den vi har som både har litt tempo og offensiv innstilling, men også her er det defensive kvaliteter som er mest fremtredende. Jeg synes Tokstad viser seg mer og mer som et klart førstevalg på midtbanen, han er den eneste som virkelig har offensive kvaliteter. Dosso kan fort skli rett inn i 1. elveren slik ståa er nå om dagen

                            Ellers: Mot odd så vi at sundgot ofte møtte, men han mangler litt tempo i ballbehandlingen for å si det slik, og vender vel ikke akkurat på en femøring. Kanskje ville vi spilt bedre mot lave Odd med Bolly som hengende spiss og sundgot på topp. Bolly får jo gjort lite med stussene fra Sundgot når han må gå i hodeduell nesten hver gang.

                            Kommentar

                            • Fuglegutt
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jan 2008
                              • 863

                              #34
                              Totalt enig med deg Reka, Kiko har ingen selvtilitt og er helt blottet for offensive kvaliteter. Slik han har framstått i treningskampene til nå har jeg fått helt vondt av han.Synd egentlig for Kiko er en god spiller, det er vanskelig å ta ballen fra.

                              Hva det gjelder Dosso er jeg meget spent , dere som har sett han på trening hva sier dere ? Er dette en mann som kunne glidd inn på laget?

                              Tokstad skrev jeg ( i ett tidligere innlegg ) at hadde spilt masse høyrekant i treningskampene til nå , det medførere vel ikke helt riktighet, som andre
                              har påpekt allerede.Husker at Tokstad spilte sentralt før om åra iallefall da vi spilte mot han , han var godt bygd allerede den gang og lei å ta ballen fra.
                              På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

                              Kommentar

                              • WAK
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2006
                                • 960

                                #35
                                Synes det er rart at ingen nevner Bjørn Helge Riise. Fatter heller ikke hvorfor han aldri har blitt testet som sentral midtbane spiller. Tror han kunne gjort det bra som makker til Kiko. BHR er glad i få ballen/ være med i spillet og har stor bevegelse både med og uten ball. Tror Kiko ville fått det lettere og flere sentringsalternativer med BHR som makker sentralt.

                                Og ikke minst så tror jeg det hadde blitt mere fart på midtbanen. Har lagt merke til at når BHR får ballen (i treningskampene i år) så blir det fart framover med en gang. Ikke bare det at han veldig ofte vender opp og utforder men det virker som at alle spillerne veit at nå kommer det til å skje noe og de begynner på løp eller gjør seg klart til innlegg i boksen. Når der i mot Kiko eller Bjørkøy har ballen virker det som ingen gidder og bevege seg eller gå på løp. Nesten som de vet at det kommer en tversoverpasning eller "tilbakespill" til Kippe eller PSA.

                                En annen ting er at BHR blir alt for gjemt bort ute på kantet. Delvis som det ble nevnt etter Odd kampen at ingen sentrer til han og for at det er lettere og dekke opp en spiller på kant en midt på banen. Synes forøvrig Kippe var flink til å bruke BHR med en del bra langpaaninger under Odd kampen. Da ble det som regel farlig også, noe som det ofte blir når BHR får ballen.

                                Tror vi hadde fått sett mer av en god BHR på sentral midtbane en vi gjør på kant. Veldig mulig han ikke vil passe der men synes det er verdt å prøve. Han har ihvertfall viljen, løpekraften og teknikken som en offensiv midtbane spiller trenger. Tror ikke pasningsfoten hans er så ille heller. Kanskje det kunne vært en ide med BHR i rollen som Espen Hoff/Pall Gunnarson har.

                                Kommentar

                                • reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13271

                                  #36
                                  Vil bare legge til at det egentlig ikke var noe angrep på Kiko. Vi har sett at han kan bidra offensivt ved et par anledninger, og han har vel også teknikk nok til å hevde seg. Det ser ut som om det sitter i hodet hans, og det går an å håpe på at han finner kølla snart. Men nå har jeg ventet i et par år på å se ham blomstre fremover, og jeg har vel innsett at han alltid vil være en defensiv midtbanespiller om ikke et mentalt mirakel skulle skje.

                                  Kommentar

                                  • Fuglegutt
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2008
                                    • 863

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av WAK
                                    Synes det er rart at ingen nevner Bjørn Helge Riise. Fatter heller ikke hvorfor han aldri har blitt testet som sentral midtbane spiller. Tror han kunne gjort det bra som makker til Kiko. BHR er glad i få ballen/ være med i spillet og har stor bevegelse både med og uten ball. Tror Kiko ville fått det lettere og flere sentringsalternativer med BHR som makker sentralt.

                                    Og ikke minst så tror jeg det hadde blitt mere fart på midtbanen. Har lagt merke til at når BHR får ballen (i treningskampene i år) så blir det fart framover med en gang. Ikke bare det at han veldig ofte vender opp og utforder men det virker som at alle spillerne veit at nå kommer det til å skje noe og de begynner på løp eller gjør seg klart til innlegg i boksen. Når der i mot Kiko eller Bjørkøy har ballen virker det som ingen gidder og bevege seg eller gå på løp. Nesten som de vet at det kommer en tversoverpasning eller "tilbakespill" til Kippe eller PSA.

                                    En annen ting er at BHR blir alt for gjemt bort ute på kantet. Delvis som det ble nevnt etter Odd kampen at ingen sentrer til han og for at det er lettere og dekke opp en spiller på kant en midt på banen. Synes forøvrig Kippe var flink til å bruke BHR med en del bra langpaaninger under Odd kampen. Da ble det som regel farlig også, noe som det ofte blir når BHR får ballen.

                                    Tror vi hadde fått sett mer av en god BHR på sentral midtbane en vi gjør på kant. Veldig mulig han ikke vil passe der men synes det er verdt å prøve. Han har ihvertfall viljen, løpekraften og teknikken som en offensiv midtbane spiller trenger. Tror ikke pasningsfoten hans er så ille heller. Kanskje det kunne vært en ide med BHR i rollen som Espen Hoff/Pall Gunnarson har.

                                    Jeg er delvis enig dette, hadde klart vært spennende å sett lillebror Riise i denne rollen , med masse ballkontakt og muligheter til å utfordre..

                                    Men: Jeg tror ikke Riise sånn helt uten videre hadde gått med på dette, Drillo har plukket ut BHR for å kjempe om en høyrekant rolle på landslaget, Riise har ved maaaange anledninger sagt klart ifra at han ønsker seg en plass blant våre "beste menn" på landslaget.jeg tror veien er lengere for Riise om han blir valgt for å spille sentralt på lsk, da det tross alt er flere å kjempe mot i denne rollen på Drillos.

                                    Og når det er sagt syns jeg Riise er den beste vingen vi har også , han har bedre innlegg enn f.eks Karim og er langt mer bevegelig. Så er det bare å få opp øya til de resterende spillerene på laget.

                                    Hadde helt klart vært fett å sett Riise i denne rollen, men jeg både tror å håper ar Riise er høyreving. Basta.
                                    På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

                                    Kommentar

                                    • Oddis
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2006
                                      • 2744

                                      #38
                                      Veldig enig der.. I tillegg ville det blitt uvant for BHR å ikke kunne utfordre på krittet, selv om det er en treningssak.
                                      Jeg har heller ikke kjempetro på ferdighetene hans når det kommer til gjennombruddspasninger og langskudd, som er en av ferdighetene jeg personlig mener en offensiv sentral midtbane burde besitte..
                                      Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                                      Kommentar

                                      • Fuglegutt
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2008
                                        • 863

                                        #39
                                        Og det er vel ingen hemmelighet at Riise kommer til å reise utenlands så fort annledninger byr seg, så jeg håper vi bruker Riise`s siste år på det han er best på, spille høyrekant.

                                        Bedre at han gjør gode kamper på vingen i den perioden vi har han , enn at vi skal eksperimentere på å la han prøve seg sentralt i banen og spille ræva.
                                        På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

                                        Kommentar

                                        • Canário
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Sep 2005
                                          • 1471

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                                          Her setter du fingeren på den største utfordringen vår.
                                          Kiko blir aldri en offensiv trussel på egenhånd. Han kan være et glitrende anker og en perfekt ballfordeler, men det er ytterst sjelden han selv utfordrer motstanderne med ballen i bena eller avslutter på mål.
                                          Det er et resultat av rollen hans. Han er "alltid" under press. Når han ikke har tid eller rom selv, legger han ballen ned til en av de fire bak eller til siden, som har bedre oversikt og tid. Det holder flyten oppe i spillet, ikke å vende hvis han har mann i ryggen eller "sjanse" med ballen framover. Han gjør det som er oppgaven hans - gi ballen til en av de med en mer offensiv rolle, eller, hvis han ikke har tid, til siden eller bakover til de som står bedre plassert. Det er å holde tempoet oppe og resolutt og konstruktivt spill av en defensiv midtbanespiller.

                                          Dessverre utgjør ikke Bjørkøy eller Søgård en offensiv rolle. De står i konflikt med Kiko sin. Forhåpentligvis vil midtbanen etter hvert utgjøre en forskjell og en sammenheng, så det blir lettere for laget og Kiko å prestere og gjøre de riktige valgene. (Når det er sagt synes jeg heller ikke Kiko har vært veldig fit i treningskampene - men det vil komme).

                                          Mellomrommet trenger vi å bruke mer i år med de raske og ganske gjennombruddshissige spillerne vi har fått. På kanten har man ett alternativ - innlegg. Med de fleste spillerne bedre i medløp og uten styrke i hodespillet, er det hensiktsmessig å komme inn mer sentralt på banen der man har fire alternativer i hver retning (og skuddmulighet), og lettere kan spille på for eksempel Bolly, Mykle og Riises største styrker.

                                          Det er mulig Berg vil spille med to holdene eller "sittende" midtbanespillere som i Lyn, og lokke fram rommet bak forsvaret. Det fordrer i alle fall to ganske raske spillere på topp. Men noe av svakheten til Lyn under Berg var vel nettopp mangel på en med offensive ferdigheter og driv på midten. Forhåpentligvis får Berg en her...

                                          Riise på kant er nok bedre enn sentralt, hvor han fort kan bli tett markert og feilvendt. Den beste kantspilleren må nesten spille på kanten. "Hoff-rollen" tror jeg ikke han passer like godt til. Selv om begge kan drible betyr det ikke at de er like og passer i samme rolle...

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎