Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • GIFKanari
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2009
    • 8243

    Bydelsklubblederen varsler minuspoeng for halve ligaen i 2016 med de nye reglene som kommer fra høyeste hold. Hvor langt har LSK egentlig kommet i oppryddinga nå, er det LSK-Hallen som fortsatt er det store dragsuget som holder klubben nede i gjørma økonomisk, eller er man på vei ut av uføret med eiendommen i behold? Dekker de par millionene årlig fra kommunen i støtte egentluig noe som helst?

    Jeg noterer jo også at Sollie i media angående forventningene for sesongen uttaler at LSK har "brukbar kontroll på økonomien", og det får meg til å fryse på ryggen. Hvor bekymra bør man være for fremtida og selve eksistensen på toppnivå?

    LA MANGA (VG) Han tror norsk fotball får nok en knyttnevne i mellomgolvet - til høsten. Da kommer konklusjonen på de nye kriteriene for klubbdrift, som akkurat er tredd i kraft.

    Kommentar

    • Fugl1120
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2005
      • 3528

      Opprinnelig skrevet av GIFKanari
      Bydelsklubblederen varsler minuspoeng for halve ligaen i 2016 med de nye reglene som kommer fra høyeste hold. Hvor langt har LSK egentlig kommet i oppryddinga nå, er det LSK-Hallen som fortsatt er det store dragsuget som holder klubben nede i gjørma økonomisk, eller er man på vei ut av uføret med eiendommen i behold? De par millionene årlig fra kommunen i støtte er vel bare som å pisse i havet?
      Ettersom vi ikke har solgt unna eiendom (les: LSK-hallen) er vi fortsatt tungt gjeldsbelastet. Det betyr at fram til vi kvitter oss med eiendom, vil antagelig ikke egenkapitalandelen vår være tilfredsstillende i henhold til lisenskravene. Likviditeten vår er antagelig god nok til å overleve de løpende forpliktelsene på kort sikt, men gjelda vil på et eller annet tidspunkt bite oss i ræva før vi får solgt unna eiendom eller økt egenkapitalandelen, hvilket vi antagelig bare kan gjøre gjennom overskudd, og såvidt jeg kan tenke meg, primært kan skje gjennom gode salg av egenutviklede spillere vi eier 100% selv. Å være over den kortsiktige krisa sikrer oss fra konkurs i nær fremtid, men det er liten tvil om at det må skje noe på eiendomssiden de kommende åra dersom vi skal klare oss videre. Spesielt når vi har gjeld med skyhøy rente i dagens marked.
      Lauken er vår venn!

      Kommentar

      • Oldtimer
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Feb 2011
        • 316

        Ser at Fylkeskommunen sponser Larvik Håndball!! (jeg bare nevner det!)

        Å støtte LSK vil være et stort fremskritt for Akershus Fylkeskommune, viktig oppgave! ( de burde jo helst vært nedlagt, men dette hadde jo iallfall vært en nyttig oppgave!

        Kommentar

        • Klimtkongen
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2014
          • 419

          Ser RB kjører en sak på at vi er 191000 unna å bli strøket fra Tippeligaen. Betyr det at med minus på 192000 i år så har vi negativ egenkapital og blir strøket fra neste års Tippeliga?

          I så fall haster det å få på plass en sponsor eller to, for jeg kan aldri tenke meg at innsamlingsaksjonen i år vil gi noe i nærheten av det den gjorde i 2014.

          Kommentar

          • andersmm
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2006
            • 5764

            Opprinnelig skrevet av Klimtkongen
            Ser RB kjører en sak på at vi er 191000 unna å bli strøket fra Tippeligaen. Betyr det at med minus på 192000 i år så har vi negativ egenkapital og blir strøket fra neste års Tippeliga?

            I så fall haster det å få på plass en sponsor eller to, for jeg kan aldri tenke meg at innsamlingsaksjonen i år vil gi noe i nærheten av det den gjorde i 2014.
            Nja... Vi gjorde jo en hel del utgiftskutt i fjor. Disse får vel ikke maksimal effekt før i år. Selvfølgelig problematisk om vi opplever en inntektssvikt som overgår kostnadskuttene, men i utgangspunktet bør vi operere med et mer realistisk budsjett i år.

            For ordens skyld: helt enig i at en hovedsponsor hadde vært betryggende.
            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

            Kommentar

            • klippen
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2009
              • 251

              Jeg tror vi ikke skal gå for mye i minus i 2015 før lisensen begynner å bli i fare. Når det er sagt, tror jeg vi kommer til å levere et positivt resultat i 2015. Kostnadsnivået er redusert og selv uten hovedsponsor tror jeg vi skal klare oss bra. Innteksnivået virker til å være relativt stabilt nå etter flere år med nedgang, noe jeg blant annet tror en stabil sponsorpool er med på å sikre. Skulle vi mot formodning sikre oss hovedsponsor som det har gått litt rykter om tror jeg 2015 isolert sett kan se meget bra ut økonomisk.

              Mitt ønske for LSK fremover nå er at vi får inn et styre og en styreleder som er dyktig på organisasjonsbygging. Mye er sagt om Heidi Scheie, men at hun virkelig tok tak er det liten tvil om. Kostnadsnivået er dratisk redusert, noe som gjør at vi kanskje kan se litt lysere på fremtiden. Selv med store kutt i administrasjonen mener jeg adminstrasjonen er mer en stor nok for å drive LSK på en god måte. Nøkkelen mener jeg legger i riktig organisering og strukturering av arbeidsoppgaver og derfor er mitt store ønske at det nye styret innehar kvaliteter som kan være med på den jobben. Og siden det nærmer seg årsmøte, er det noe som vet om noen kandidater til ledervervet annet enn den gamle gjengen med Harborg, Sollie og Mathisen?
              Last edited by klippen; 20.02.2015, 16:40.

              Kommentar

              • barte
                Seniormedlem
                Forumsadist
                • Oct 2011
                • 145

                Heidi Scheie var en tragedie for klubben !nesten verre en Even Pellerud!

                Kommentar

                • Klimtkongen
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2014
                  • 419

                  Opprinnelig skrevet av barte
                  Heidi Scheie var en tragedie for klubben !nesten verre en Even Pellerud!
                  Men hun har da sittet som styreleder og snudd et stort minus til et stort pluss? Kan ikke helt se at det er en tragedie.

                  Kommentar

                  • barte
                    Seniormedlem
                    Forumsadist
                    • Oct 2011
                    • 145

                    nei men du kjenner heller ikke hele historien!glem Scheie dama nå.!2015 skal bli vårt år med nytt styre,ny trener og et godt lag!

                    Kommentar

                    • fjacob82
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 1507

                      Opprinnelig skrevet av barte
                      nei men du kjenner heller ikke hele historien!glem Scheie dama nå.!2015 skal bli vårt år med nytt styre,ny trener og et godt lag!
                      Har ihvertfall full tiltro til vår daglige leder.
                      Ser for meg med maks flaks og lite skader at vi kan være med å kjempe om 6.plassen og oppover. Trua på Runar og prosjektet hans. Nøkkelen ligger vel i å få igang en real goalgetter.
                      Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                      *Brasseberget*

                      Kommentar

                      • klippen
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2009
                        • 251

                        Her er link til årsberetningen:



                        Gitt at kostnadssiden ikke går helt over styr synes jeg budsjettet for 2015 ser lovende ut. Det er jo stort sett svikt på inntektssiden, som gir store økonomiske smeller. Av nøkkeltall og plukke ut slik jeg ser det kan nevnes:

                        - Totale inntekter er budsjettert til i underkant av 63 millioner i 2015 mot 78 millioner i inntekter i 2014, en markant nedgang. Men det er en del usikkerhetsmomenter ettersom en del av inntektspostene som er redusert i budsjettet blant annet omhandler gaver og interne inntekter (baneleie etc).
                        - Billittinktektene er budsjetter økt, er dette realistisk?
                        - Totale sponsorinntekter er budsjettert redusert med ca 2,5 millioner. #VIERLSK er budsjettert til 0.
                        - På kostnadssiden er det budsjettert med en i reduksjon på 5 millioner i personalkostnader, noe som virker ganske realistisk. Adm kostnader er blant annet redusert med ca. 2,5 mill.

                        Bortsett fra dette er det ingen poster jeg merker meg spesielt og synes budsjettet for 2015 ser ut til å være forholdsvis realistisk. Håper en del her inne har mulighet til å ta turen på årsmøtet for å litt nærmere innsikt

                        Kommentar

                        • mrognan
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2008
                          • 845

                          Opprinnelig skrevet av klippen
                          Her er link til årsberetningen:



                          Gitt at kostnadssiden ikke går helt over styr synes jeg budsjettet for 2015 ser lovende ut. Det er jo stort sett svikt på inntektssiden, som gir store økonomiske smeller. Av nøkkeltall og plukke ut slik jeg ser det kan nevnes:

                          - Totale inntekter er budsjettert til i underkant av 63 millioner i 2015 mot 78 millioner i inntekter i 2014, en markant nedgang. Men det er en del usikkerhetsmomenter ettersom en del av inntektspostene som er redusert i budsjettet blant annet omhandler gaver og interne inntekter (baneleie etc).
                          - Billittinktektene er budsjetter økt, er dette realistisk?
                          - Totale sponsorinntekter er budsjettert redusert med ca 2,5 millioner. #VIERLSK er budsjettert til 0.
                          - På kostnadssiden er det budsjettert med en i reduksjon på 5 millioner i personalkostnader, noe som virker ganske realistisk. Adm kostnader er blant annet redusert med ca. 2,5 mill.

                          Bortsett fra dette er det ingen poster jeg merker meg spesielt og synes budsjettet for 2015 ser ut til å være forholdsvis realistisk. Håper en del her inne har mulighet til å ta turen på årsmøtet for å litt nærmere innsikt
                          Med tanke på at sesongkortprisene var kraftig rabattert i 2014 så tror jeg at billettinntektene i 2015 vil øke.
                          Det er jo også solgt omtrent like mange sesongkort til nå som i fjor på samme tid.

                          Edit: Når jeg tok meg bryet med å lese budsjettet så ser man jo klart at billettinntekter og sesongkortsalg er to forskjellige poster på budsjettet så da faller argumentet mitt ut.

                          Registrerer for øvrig også at det er budsjettert med 0 kroner i inntekter av spillersalg. Hvilket betyr at det skal drastiske svikt i inntektene til for at vi MÅ selge til sommeren.

                          Litt morsomt å lese at budsjettpost 3033 "servering av øl" skal gi 76 000 i inntekter og budsjettpost 4404 "innkjøp øl" står oppført til 0 kroner. Gammalt øl gjennom hele sesongen der altså
                          Last edited by mrognan; 24.02.2015, 08:29.
                          Morten

                          Kommentar

                          • Klimtkongen
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2014
                            • 419

                            Opprinnelig skrevet av mrognan
                            Litt morsomt å lese at budsjettpost 3033 "servering av øl" skal gi 76 000 i inntekter og budsjettpost 4404 "innkjøp øl" står oppført til 0 kroner. Gammalt øl gjennom hele sesongen der altså
                            Får håpe resten av budsjettet har litt mer sammenheng.

                            Kommentar

                            • AG-3
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jul 2006
                              • 1081

                              Opprinnelig skrevet av Klimtkongen
                              Får håpe resten av budsjettet har litt mer sammenheng.
                              Selvbryggings bølgen har tatt Åråsen også?

                              Kommentar

                              • Marit
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2010
                                • 885

                                Opprinnelig skrevet av AG-3
                                Selvbryggings bølgen har tatt Åråsen også?
                                Bjarmannbrygg hadde slått an hos meg ihvertfall.
                                Andas in och andas ut
                                Orkar jag så orkar du

                                Kommentar

                                • Dinho
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jan 2006
                                  • 884

                                  Mikrobrygging hadde sikkert vært en god inntekt om de hadde startet med det. Faktisk. Burde også hatt en Pub der "LSK-shoppen" ligger ved hjørnet av hovedtribunen og inngangen til RB. Åpen på kampdager, med LSK-Shop ved inngangen og Pub innerst alla hard-rock cafe. Uteservering utenfor og rundt hjørnet. Beklager digresjonen, men det hadde vært kult.
                                  twitter @amundsakis
                                  ΘΥΡΑ 13

                                  Kommentar

                                  • hthaug
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Nov 2004
                                    • 402

                                    Opprinnelig skrevet av Dinho
                                    Mikrobrygging hadde sikkert vært en god inntekt om de hadde startet med det. Faktisk. Burde også hatt en Pub der "LSK-shoppen" ligger ved hjørnet av hovedtribunen og inngangen til RB. Åpen på kampdager, med LSK-Shop ved inngangen og Pub innerst alla hard-rock cafe. Uteservering utenfor og rundt hjørnet. Beklager digresjonen, men det hadde vært kult.
                                    FuglaBar?

                                    Kommentar

                                    • Fridtjof
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2005
                                      • 2120

                                      Opprinnelig skrevet av hthaug
                                      FuglaBar?
                                      "Redet"?
                                      Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                      Kommentar

                                      • rælingen kanaris
                                        Kaptein Reketråler
                                        Myklebust Light
                                        • Jul 2005
                                        • 1445

                                        Opprinnelig skrevet av hthaug
                                        FuglaBar?
                                        Satt en kar, på fuglabar, dritafull og jævlig klar.

                                        Funker det
                                        Custodes
                                        I med og motgang

                                        Kommentar

                                        • magnuslt
                                          Seniormedlem
                                          Forumonanist
                                          • Oct 2011
                                          • 213

                                          Er det klubben selv som drifter LSK-shop, med lønnet arbeider(e)?
                                          Tenkte at det må være penger å spare på å inngå et samarbeid med bedrifter som vil gjøre jobben for klubben. Kanskje ved å tilby et bemanningsbyrå praksisordninger for sine kunder som trenger erfaring for å komme ut i arbeidslivet?
                                          På den måten spares lønn, i tillegg til at klubben får enda fler forgreininger inn i lokalsamfunnet.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎