Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3192

    Langsiktig og kortsiktig gjeld

    I tilfelle ikke alle har fått med seg innholdet i RBs store oppslag i dag om den økonomiske situasjonen gir jeg et kort sammendrag:

    Den kortsiktige gjelda er formelt og regnskapsteknisk på 16 millioner slik styreleder Heidi Scheie har opplyst. Men det omfatter også interne regninger fra Åråsen Eiendom, som klubben eier sjøl. Flere andre regninger er "bytteavtaler" med sponsorer, og regningene blir dermed nullet ut. Den reelle gjelden LSK må skaffe dekning for innen årets utløp antas av RB å ligge rundt 5 millioner.

    Den langsiktige gjelda på rundt 30 millioner er først og fremst til kreditorene Per Mathisen (rundt 16 mill), Lillestrømbanken (3,5), Per Berg (2,5), Tom Jenkins (1,5) og Kommunal Landspensjonskasse (3,5 mill). RB har snakket med flere av kreditorene, som alle er villige, til dels svært velvillige og positive, til å diskutere løsninger med klubben. Også Scheie sier LSK er heldige som har snille långivere, at dette er gull verdt i situasjonen klubben er i nå.

    Dagens RB har også en notis om at det kan være bedre både for den økonomiske situasjonen, og for beregning av egenkapital og NFF-lisens, med et kommunalt driftstilskudd i størrelsesorden fem millioner enn å selge LSK-hallen for mindre enn 65 millioner. (LSK har gjenstående gjeld på 43 millioner på hallen.)

    gilbert

    Kommentar

    • G-Man
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2011
      • 3175

      Opprinnelig skrevet av gilbert
      I tilfelle ikke alle har fått med seg innholdet i RBs store oppslag i dag om den økonomiske situasjonen gir jeg et kort sammendrag:

      Den kortsiktige gjelda er formelt og regnskapsteknisk på 16 millioner slik styreleder Heidi Scheie har opplyst. Men det omfatter også interne regninger fra Åråsen Eiendom, som klubben eier sjøl. Flere andre regninger er "bytteavtaler" med sponsorer, og regningene blir dermed nullet ut. Den reelle gjelden LSK må skaffe dekning for innen årets utløp antas av RB å ligge rundt 5 millioner.

      Den langsiktige gjelda på rundt 30 millioner er først og fremst til kreditorene Per Mathisen (rundt 16 mill), Lillestrømbanken (3,5), Per Berg (2,5), Tom Jenkins (1,5) og Kommunal Landspensjonskasse (3,5 mill). RB har snakket med flere av kreditorene, som alle er villige, til dels svært velvillige og positive, til å diskutere løsninger med klubben. Også Scheie sier LSK er heldige som har snille långivere, at dette er gull verdt i situasjonen klubben er i nå.

      Dagens RB har også en notis om at det kan være bedre både for den økonomiske situasjonen, og for beregning av egenkapital og NFF-lisens, med et kommunalt driftstilskudd i størrelsesorden fem millioner enn å selge LSK-hallen for mindre enn 65 millioner. (LSK har gjenstående gjeld på 43 millioner på hallen.)

      gilbert
      Takk for avklaringen. Den får Heidi Scheie til å fremstå som relativt useriøs. Nå som vi har fått ny trener, kan vi også håpe på en ny syreformann?

      Kommentar

      • klippen
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2009
        • 251

        Opprinnelig skrevet av G-Man
        Takk for avklaringen. Den får Heidi Scheie til å fremstå som relativt useriøs. Nå som vi har fått ny trener, kan vi også håpe på en ny syreformann?
        Man kan gjerne si at Heidi Scheie er useriøs, men det Heidi Scheie sier er faktisk faktum. Likevel helt enig i at situasjonen er langt fra så mørk som hun fremstiller den og at hun kanskje blir i overkant negativ. Ikke umulig at hun ønsker å legge ekstra press på kommunen for å lande en god løsning der. Heidi Scheie tar nok ikke så lett på ting som det tidligere har blitt gjort på Åråsen og det kommer kanskje som et sjokk for noen. At man skylder Per Mathisen 16 millioner betyr faktisk at man skylder Per Mathisen 16 millioner, selv om det er enkelte på Åråsen jeg tror ser bort i fra dette.

        Forøvrig helt enig i at 5 millioner i året for Skedsmo kommune er en langt bedre løsning enn salg til 65 millioner eller mindre. Da vil faktisk LSK-hallen gi et positivt bidrag hvert år.

        Kommentar

        • tad
          Juniormedlem
          Bøffel
          • Oct 2007
          • 27

          Opprinnelig skrevet av G-Man
          Takk for avklaringen. Den får Heidi Scheie til å fremstå som relativt useriøs. Nå som vi har fått ny trener, kan vi også håpe på en ny syreformann?
          Syns det heller får enkelte i administrasjonen til å fremstå litt vel løsmunnet. Dette, samt brevet til styret hadde vel ikke trengt å vært i media..

          Kommentar

          • gilbert
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 3192

            Opprinnelig skrevet av G-Man
            Takk for avklaringen. Den får Heidi Scheie til å fremstå som relativt useriøs. Nå som vi har fått ny trener, kan vi også håpe på en ny syreformann?
            Vil ikke si "useriøs", men føler meg likevel bedre informert og med et mer konkret og realistisk bilde takket være RB. Tror styreleder føler et tungt ansvar for å få fram det store alvoret og jobben som fortsatt gjenstår, og ikke bagatellisere. Faren for å "rope ulv" kan man diskutere, men det er ingen enkel vurdering å gjøre. Mulig styreleder har en tøff og arrogant stil, men hun er uten tvil henta inn og satt på for å være nettopp tøff, hard og upopulær. Det er et vanlig og forståelig grep i organisasjoner og virksomheter i økonomisk krise å hente inn øksemenn (eller -kvinner) for å ta støyten med til dels brutale og upopulære kutt i en kortere periode. Jeg tror ikke verken styret, årsmøtet eller styreleder selv ser for seg at dagens styreleder blir sittende i særlig lang tid etter kutteperioden.

            gilbert

            Kommentar

            • Petter Ø
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3008

              Opprinnelig skrevet av G-Man
              De såkalte rådgiverne hun omgir seg med inngir, for å si det veldig mildt, ikke tillit.
              Du kjenner tydeligvis ikke de såkalte rådgiverne eller jobben de har gjort. Noen er mer opptatt av å sørge for at gamle skjelletter forblir i skapet enn LSKs fremtid
              Petter Ø - Kreativ Kanaris
              http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
              Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

              Kommentar

              • Børge
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2013
                • 2541

                Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                Du kjenner tydeligvis ikke de såkalte rådgiverne eller jobben de har gjort. Noen er mer opptatt av å sørge for at gamle skjelletter forblir i skapet enn LSKs fremtid
                Men du kjenner kanskje han ene ganske så bra? Greit å ha med i diskusjonen når det virker som om man tar det personlig
                Sint og tverr på felt N

                Kommentar

                • G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3175

                  Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                  Du kjenner tydeligvis ikke de såkalte rådgiverne eller jobben de har gjort. Noen er mer opptatt av å sørge for at gamle skjelletter forblir i skapet enn LSKs fremtid
                  Er ikke helt sikker på hva du mente her, beklager hvis det er jeg som er dum. Problemet mitt er at jeg kjenner godt til en av rådgiverne fra noen år tilbake, og det han foretok seg da er ikke særlig tillitsvekkende, for å si det mildt.
                  Jeg kjenner ihvertfall en administrerende hos en nåværende sponsor som har hatt en forretningsforbindelse med vedkommende og som bruker særdeles sterke ord om den det gjelder.

                  Kommentar

                  • Petter Ø
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2004
                    • 3008

                    Opprinnelig skrevet av Børge
                    Men du kjenner kanskje han ene ganske så bra? Greit å ha med i diskusjonen når det virker som om man tar det personlig
                    Det er allmen kjent at det ene rasshølet er broren min ja. Usaklig sverting av han tar jeg personlig, så lenge det ikke er jeg som står for det
                    Petter Ø - Kreativ Kanaris
                    http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                    Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                    Kommentar

                    • Fugl1120
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 3528

                      Opprinnelig skrevet av gilbert
                      Vil ikke si "useriøs", men føler meg likevel bedre informert og med et mer konkret og realistisk bilde takket være RB. Tror styreleder føler et tungt ansvar for å få fram det store alvoret og jobben som fortsatt gjenstår, og ikke bagatellisere. Faren for å "rope ulv" kan man diskutere, men det er ingen enkel vurdering å gjøre. Mulig styreleder har en tøff og arrogant stil, men hun er uten tvil henta inn og satt på for å være nettopp tøff, hard og upopulær. Det er et vanlig og forståelig grep i organisasjoner og virksomheter i økonomisk krise å hente inn øksemenn (eller -kvinner) for å ta støyten med til dels brutale og upopulære kutt i en kortere periode. Jeg tror ikke verken styret, årsmøtet eller styreleder selv ser for seg at dagens styreleder blir sittende i særlig lang tid etter kutteperioden.
                      Tror man skal være forsiktig med å spise alt RB-skriver helt ukritisk, akkurat som med alle andre medier. Jeg håper og tror Heidi Scheie ble hentet inn fordi man mente at hun hadde kompetanse til å lede en organisasjon som krevde drastisk endring. Når man må gjøre de tiltak som har blitt gjort i LSK i år, og som må gjøres foran neste sesong, krever det en spesiell lederkompetanse. For meg fremstår Heidi Scheie som en handlekraftig dame som evner å se mange av de problemene som har eksistert i LSK over tid og gjøre noe med dem. Mitt personlige inntrykk av henne er at hun er hardtarbeidende på vegne av klubben. Jeg synes det virker fornuftig å ta i bruk eksterne ressurspersoner på områder der styret ikke føler de har tilstrekkelig kompetanse selv. Noe kompetanse er uansett bedre enn ingen kompetanse. Det er en uting å sverte LSK-supportere som stiller opp gratis for å bidra etter beste evne. Det vil alltid være folk som er misfornøyde i en organisasjon der det må kuttes, spares og trimmes på alle fronter. Det er naturlig at enkelte sponsorer stiller seg kritiske til hva klubben foretar seg. Man må bare akseptere at hovedprioriteten per i dag er å sikre klubbens eksistens neste år, for deretter å legge grunnlaget for videre langsiktig drift når den kortsiktige krisen er avverget.

                      Hvorvidt Heidi Scheie har gjort en god jobb, i samarbeid med sitt styre og sine eksterne ressurspersoner får man antagelig ikke svar på med det første. Kanskje selger vi unna for mye, kanskje ser den økonomiske situasjonen langt lysere ut om 5 år som et resultat av de kuttene man har gjort i dag. Det eneste som er sikkert er at dersom man ikke i år tar noen upopulære valg, ligger det ikke til rette for muligheten til å drive klubben videre i årene som kommer. Jeg synes man bør la Scheie, styret og medhjelpere få jobbe i fred, det er ingen av disse som har egeninteresser i at klubben skal gå til helvete. Da hadde de ikke lagt ned et stort antall timer gratis for at LSK skal kunne bli en sunn fotballklubb igjen.
                      Lauken er vår venn!

                      Kommentar

                      • Frode D. Homb
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2003
                        • 982

                        Nå må Heidi Scheie fortelle hele sannheten når hun uttaler seg. Jeg vet ikke om jeg har helse til dette her.

                        Kommentar

                        • Yellow-not-jella
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2009
                          • 1606

                          Fru Scheie bruker laveste verdis prinsipp. Trur det er bra for oss.

                          Bare skiftet av trener gir ny energi, ny giv. Og det gjør det!

                          Vi glær oss, sesongkort på alle mann og mus.

                          Kommentar

                          • rugbar
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Apr 2007
                            • 152

                            Er det noe liv i markedsavdelinga (hvis det er en avdeling lenger og ikke kun en person...??)?? Får vi hanka inn noen hovedsponsor neste år? Hvis ikke får vi gi plassen til Frelsesarmeen, så er vi i allefall et hestehode forran på fair play tabellen....

                            Kommentar

                            • Dole
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2004
                              • 1555

                              "Rentesmell for Lillestrøm" dekker hele forsiden på dagens utgave av Finansavisen.

                              En to-siders artikkel som ikke er spesielt hyggelig lesing. Visstnok har klubben et fastrentelån fra 2008 hvor man må betale en overkurs på 50 millioner.

                              I tillegg skrives det en del om interne stridigheter i klubben.

                              Finansavisen har visstnok vært i kontakt med flere kilder som reagerer på oppbyggingen av konsernet - og som spør seg om det finnes krefter i klubben som ikke ønsker at "gammel moro" ikke skal avdekkes.

                              En lang artikkel som er verdt å lese.

                              Kommentar

                              • tullebukk
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2006
                                • 5446

                                Går det ikke ann å låne penger i en annen bank og betale seg ut av de dyre lånet. Nordea brenn i h

                                Kommentar

                                • Folke
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2008
                                  • 5955

                                  Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                  Går det ikke ann å låne penger i en annen bank og betale seg ut av de dyre lånet. Nordea brenn i h
                                  Er nok ingen som vil gi ett lån som er likt eller overstiger verdiene de låner på.. Spesielt til en klubb med mer utgifter enn inntekter.

                                  Kommentar

                                  • DoubleHi5
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2011
                                    • 3973

                                    Finansavisens artikkel er gammelt nytt. Det som er gjengitt i artikkelen (på nett) kunne man jo lese i klubbens søknad til kommunen tidligere i år. Det eneste som er nytt, er vel at nå har også Finansavisens journalist fått det med seg!
                                    Elska þetta félag

                                    Kommentar

                                    • Leif A
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 3962

                                      Opprinnelig skrevet av Folke
                                      Er nok ingen som vil gi ett lån som er likt eller overstiger verdiene de låner på.. Spesielt til en klubb med mer utgifter enn inntekter.
                                      Det kan jo vitterlig se ut til at lånebetingelsen er en betydelig medvirkende årsak til at utgiftene er høyere inn inntektene. Men nå er jo jeg en enkel sjel uten langvarig utdanning fra et eller annet økonomisk lærested.....
                                      Knurr...

                                      Kommentar

                                      • Wanker
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2005
                                        • 632

                                        Opprinnelig skrevet av Leif A
                                        Men nå er jo jeg en enkel sjel uten langvarig utdanning fra et eller annet økonomisk lærested.....
                                        Hmm - interessert i et styreverv i en klubb jeg kjenner til? Høres ut som en innertier dette!

                                        Nei, forresten - de har jo knyttet til seg eksterne krefter med den rette bakgrunnen.
                                        Hunter S. Thompson:

                                        There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
                                        Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

                                        Kommentar

                                        • Klimtkongen
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Sep 2014
                                          • 419

                                          Har bare lest Nettavisens gjengivelse. Må vi ut med 50 millioner for å innfri lån på hallen???

                                          Når man trodde det ikke kunne bli verre...

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎