LSK Sesongen 2017

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Playboy1
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 2125

    Må bare si meg helt enig !
    Og vi som skulle tilbake til 'røttene' , hvor dødballer
    /Cornere skulle være ett satsningsområde hvor
    vi skal være fryktet !
    Istedet blir vi latterliggjort, og er det desidert dårligste
    dødball laget l Norge .

    Og på dødball imot , hvorfor i helvete skal vi trekke
    ned alle mann i forsvar ???
    Vi har jo ikke en dritt å kontre med , og er garantert
    å tape alle andreballer.

    Jeg er så Jævlig skuffa over Erlandsen!
    For tidlig å sparke han ennå , men regner med
    og håper og tror at hans Hjerte for LSK er så
    stort , at han selv vil trekke seg den dag han
    innser at han ikke greier å få dette laget på rett
    spor igjen?
    For det ser ganske så umulig ut nå , om han ikke
    skulle ha en plan 2 som kan funke?
    Noe jeg tviler på om han har ?

    Ellers ha en fin 17 mai Alle sammen

    Kommentar

    • Kroktåa
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2015
      • 2888

      Up for grabs. Soon. Maybe.

      Kommentar

      • PetterH
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2012
        • 668

        En liten betraktning anledning våre spissers avslutningsferdigheter.
        Etter å ha scoret 8 mål og 5 assist på 5 kamper uttaler LSK Kvinners Guro Reiten til RB: "I vinter trente vi så mye innløp og avslutninger at jeg var kronisk stiv i beina. Samtidig har jeg jobbet mye med avslutningsteknikk med Geir Frigård hver eneste uke i hele år slik at jeg begynner å bli veldig bevisst på hvilken avslutningsteknikk jeg skal bruke til enhver tid."

        Kommentar

        • Gjedda
          Seniormedlem
          Forumsadist
          • Apr 2015
          • 147

          Med en scoringsrate som den vi har i år er det ikke rart at vi blir mer og mer desperate.
          Vi kombinerer nye spisspar i febrilsk tempo i håp om det kan gi scoringer. Jeg har allerede
          mistet tellingen over hvor mange spisspar kombinasjoner vi har brukt i løpet av årets sesong,
          men vi begynner vel allerde å nærme oss rekordsifre. Men vi kan trøste oss med at vi
          fortsatt har en god del uprøvde kombinasjonsmuligheter igjen. Opprinnelige spisspar kombier med de
          4 opprinnelige spissene gir 6 forskjellige alternativer hvis det ikke spiller noe rolle om de
          spiller på venstre eller høyre side, og 12 forskjellige muligheter hvis de også bytter
          sideposisjon. Tar vi også med Erling nå som høyst aktuell spiss, så er vi oppe i 10 (20)
          kombinasjonsmuligheter for de 5 mest aktuelle spissene. Men si at alle elleve kan spille spiss,
          da er antall kombinasjonsmuligeter 55 (110). Eller, skitt au, hele troppen kan jo benyttes, og med
          24 mann tilgjengelig så er antall muligheter hele 276 (552) Så til slutt vil nok dette løse seg,
          men bare pokker så synd at antall kamper er så begrenset.

          Kommentar

          • Jannis
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jun 2005
            • 266

            Er Tobias Gran skadet om dagen? Kanskje på tide å teste ut han som spiss hvis han er skadefri...

            Kommentar

            • OlaG
              Oversetterdrone
              Myklebust Light
              • May 2008
              • 891

              Opprinnelig skrevet av LS89
              Må få skyte inn at jeg synes Melgalvis ser ut som en solid kantspiller kontra back. Flere ganger han skjærer innover, drar av en eller to mann og får enten slått innlegg eller kommer til avslutning. I går dro han av to mann før han skøyt like utenfor.
              Jepp, tipper han putter noen mål i år hvis han fortsetter der og blir litt varmere i trøya og litt kaldere i hodet med erfaring.

              Kommentar

              • gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3186

                Et vendepunkt?

                Da Erlandsen starta "på nytt" i 2017 var store deler av fjorårets lag borte. På et tidspunkt kunne det se ut som bare Amundsen, Mikalsen og Knudtzon fra (mesteparten av) fjoråret var i 11'ern. Kippe og Bonke var skadde, og jeg lurte ærlig talt (unnskyld, Frode!) på om Kippe fysisk sett var litt på hell og om han ville spille særlig mange kamper i år. Origi hadde en svært ujamn sesong i 2016, og Fernandes så ut som, og var, førstevalget i mål. De nye spillerne hadde lite eller ingen erfaring fra norsk eliteserie, og mye avhang av at de tok nivået. I treningskampene spilte vi lavt, tett og kompakt, og spissene (Malec og Ajeti) skårte greit med mål, men vi var mange som var i tvil om det ville holde mot bedre motstand og i tellende kamper. Helt på tampen av forsesongen fikk vi inn to spisser, Udoji og Skoda, som opplagt var minst like erfarne og gode (særlig Udo viste det tidlig, men ble mye brukt som kant) som disse to.

                Svakhetene viste seg tidlig da alvoret starta. Sideforskyvninga vi er så avhengig av når vi spiller så tett og kompakt svikta flere ganger, og særlig Melgalvis sleit med nivået i starten; vi slapp inn litt flere mål enn i treningskampene. Framfor alt sleit vi med å sette sjansene. Vi skapte sjanser, også store, men effektiviteten var elendig. På tross av til dels godt banespill og overtak i sjanser tapte vi stadig flere kamper på dårlig uttelling. Med flere nye spillere (på laget og i eliteserien) tok det tid å komponere en 11'er med riktig balanse, dels fordi treningskampene ikke ga tøff nok matching til virkelig å få kjørt litt uerfarne spillere og å få testa samspillet. Dels fordi de to nye spissene kom seint inn og også tok tid å teste for rett posisjon og matching med rette medspillere.

                Mitt forhåpningsfulle inntrykk er at de siste kampene, og særlig sist borte på Lerkendal og nå hjemme mot TIL, har vist fram en 11'er med rett balanse og posisjoner. Origi og Kippe er tilbake, Mikalsen med rett bein på venstre back, Haakenstad på høyre back, også med rett bein, men selvsagt først og fremst vårt beste spisspar sammen, Udo og Knudtzon. Jeg tror det også er riktig at Mathew (vår beste spiller i år, som i fjor høst) og Krogstad kanskje er litt for like, og at Bonke Innocent og Mathew kan være vår beste kombinasjon på sentral midt.

                Jeg er langt fra å være Erlandsens største fan, og følger årvåkent og kritisk med på hvordan han har utvikla seg siden sist han trente Fugla - for utvikling har det vært, og klart til det bedre. (Jeg har nevnt en rekke kritiske punkter tidligere.) Jeg skulle ønske meg litt høyere press og litt mer variert spill, men totalt sett synes jeg det foreløpig ser relativt greit ut, gitt økonomien og spillermaterialet. Det har vært mer spill langs bakken og gjennom midtbanen enn jeg frykta (selv om vi med Malec og Skoda var litt vel mye tilbake til, mislykkede, langpasninger). At han faktisk bytta ut Krogstad etter halvtimen i går var et godt tegn (og Krogstad utvikler seg og kommer tilbake), Erlandsen er ikke akkurat kjent for å bruke bytter aktivt og tidlig.

                Med det spillet og de sjansene vi alt har hatt i starten av sesongen, uten uttelling, og med den langt bedre balansen og langt bedre samspilte spisser vi nå har i 11'ern, håper jeg vi kan begynne å se oppover på tabellen; det er er kort vei opp til den 6-10. plassen jeg tidligere har ment vi burde kunne ende på.

                gilbert

                Kommentar

                • Serbern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 5496

                  Opprinnelig skrevet av MortenA
                  Også verdt å nevne alle hodeduellene Megalsvis og Erling vant i dag. Udoji også. Mange mot tilsynlatende større spillere.
                  Udoji har syk spenst! Ble meget imponert når han vant hodeduell etter hodeduell.

                  Kommentar

                  • Kroktåa
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2015
                    • 2888

                    Opprinnelig skrevet av Serbern

                    Udoji har syk spenst! Ble meget imponert når han vant hodeduell etter hodeduell.
                    Spensten er grei, men det handler mest om timing. Der har også Erling forbedret seg en del.

                    Kommentar

                    • Tvilling
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2006
                      • 1467

                      Opprinnelig skrevet av gilbert
                      gilbert
                      (Måtte bare få sagt det..selv om det er en «avsporing» jfr trådtema: Takk for at du tar deg tid til å skrive her inne..alltid så saklig bra!!)

                      Kommentar

                      • _Jonern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 4376

                        Opprinnelig skrevet av Grusom B
                        Ballbesittelse ja. Hurra for korrekt fokus. Ærlig talt, ballbesittelse betyr ingenting. Lag med med over femti prosent taper kamper hele tiden, og bare fordi det funker for Barcelona betyr ikke det at alle andre lag bør fokusere på det samme. I Eliteserien handler det, med mindre man har økonomi til å hente hva man vil, om å bygge en spillestil som dyrker stallens spisskompetanse og eliminerer i så stor grad som mulig stallens individuelle tilkortkommelser. Så må man være smarte i hvordan man erstatter spillere, uansett hvordan de reiser videre, og sørge for at man henter spillere som kan fungere i den etablerte spillestilen.

                        Odd, Sarpsborg, Sogndal og Stabæk lykkes med dette. Juryen bør holde seg ute på om vi har begynt å gjøre det, men spillemessig har vi vært mer enn gode nok, og mange av de nye er i ferd med å virkelig ta nivået. Det gjenspeiler for meg at taktikken er korrekt og tilpasset stallen. Pluss hurtig i lengden er LSK sånn som det skal være. Jeg stoler fortsatt hundre prosent på Arne, og tror vi går mot veldig mye lysere tider mens tidlige overraskelser som Sandefjord og Stabæk kommer til å suse ned på jorda igjen.
                        Så noe ganske interessant i VG i dag. Et intervju med Solskjær der han forteller at i hans forrige Molde-periode var veldig opptatt av at de skulle styre kamper. Nå har han bytta fokus totalt og kjører konsekvent på med fysikk, fart og kontringer. Samtidig sier han at skal man lykkes så er man avhengig av å være kompakte og solide defensivt. Det hele minnet egentlig om hvordan vi pleier å fremstå. Ikke ofte jeg gidder å lese om Solskjær men dette var faktisk ganske interessant. Får for guds skyld håpe at dette maset om å "styre kamper" og spille "moderne fotball" etc er i ferd med å avta.

                        Her var det forresten;

                        MOLDE (VG) (Molde – Stabæk 3-1) I sin forrige Molde-periode ville Ole Gunnar Solskjær (44) ha ballen og styre kampene. Nå satser han på fysikk og kontringsfotball.
                        ..................

                        Kommentar

                        • Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3499

                          Opprinnelig skrevet av _Jonern

                          Så noe ganske interessant i VG i dag. Et intervju med Solskjær der han forteller at i hans forrige Molde-periode var veldig opptatt av at de skulle styre kamper. Nå har han bytta fokus totalt og kjører konsekvent på med fysikk, fart og kontringer. Samtidig sier han at skal man lykkes så er man avhengig av å være kompakte og solide defensivt. Det hele minnet egentlig om hvordan vi pleier å fremstå. Ikke ofte jeg gidder å lese om Solskjær men dette var faktisk ganske interessant. Får for guds skyld håpe at dette maset om å "styre kamper" og spille "moderne fotball" etc er i ferd med å avta.

                          Her var det forresten;

                          http://www.vg.no/sport/fotball/elite...re/a/24008408/
                          Litt morsomt at dette kommer samtidig som en stor gruppe supportere ønsker han vekk, mens han vant alt som kunne vinnes i Norge og var nærmere CL enn noe Norsk lag de siste årene i sin forrige periode i klubben.

                          Ellers kan man jo se på to av tingene vår egen "gud" Ståle Solbakken sa i møte med Josimar for en stund tilbake ift hvordan han har endret seg for å oppnå suksess i FCK: "Men den største fremgangen var at vi hadde et veldig godt spill mot etablert forsvar. Vi var veldig flinke til å holde på ballen, og var det laget som hadde den mest av alle lagene i gruppespillet mot Barcelona. Borte mot Rubin Kazan hadde vi 58 % ballbesittelse. Vi ble også bedre defensivt fordi vi klarte å holde på ballen. Du kan gjerne si at vi begynte å spille mer dansk."

                          På spørsmål om hvordan filosofien hans har endret seg sier han også: "En av tingene er antallet overganger jeg mener man bør utnytte. I Ham-Kam mente jeg jo at man burde løpe på ti av ti potensielle overganger. Men nå mener jeg man bør ta fire til fem helhjertede overganger. I internasjonal fotball i dag blir det ofte kontringer på dine kontringer hvis de ikke gjennomføres skikkelig som kollektiv, og det blir bedre odds for å lykkes hvis man bare velger de riktige. Det må være en kollektiv oppfattelse av når en kontring er fornuftig eller ikke. I Ham-Kam var vi mer ukritisk til akkurat det."

                          Min egen vurdering er at Arne Erlandsen er lik i tankegangen som Ståle Solbakken i Ham/Kam tiden.

                          Nå skrev jeg forøvrig i mitt forrige innlegg at man kan spille direkte fotball uten å ligge med 11 mann inne på egen banehalvdel og la motstanderen ha ballen, men ballbesittelse og resultater henger fremdeles sammen, og i PL i år, som i fjor hadde de 9 øverste lagene også ballen mest. Et lag som Bournemouth, som jo er et strålende eksempel på et direkte fotballag som allikevel spiller med stor risiko og tjener på det, har lav ballbesittelse borte, men over 52.8% i snitt på hjemmebane og nærmere 60% mot lagene på nedre halvdel. En lignende statistikk la Herman eller Lars frem her tidligere også for Eliteserien uten at jeg kjenner tallene fra årets sesong.

                          Men, som sagt tidligere er det eneste jeg krever (i alle fall med de begrensningene vi har i dag) at LSK skal tørre å ta mer risiko i spillet sitt på hjemmebane og stole mer på sitt eget spill enn hva slags feil motstanderen gjør. I går lyktes det siste, men over tid er jeg ikke i tvil om at et lag som selv forsøker å ta kontroll over sin egen skjebne både vil ta flere poeng og utvikle bedre og mer intelligente fotballspillere. Noe Sarpsborg er et eksempel på, der de lenge hadde mye ballbesittelse uten resultat, men har vært tro mot stilen og utviklet seg til å bli et topplag med små steg ad gangen.

                          edit: Det som går på ballbesittelse, og hvor vidt dette fremdeles er en vinnerresept i dette innlegget henger litt sammen med Grusom B sitt innlegg i kamptråden som dette innlegget ble flyttet fra.
                          Last edited by Totti21; 30.05.2017, 08:11. Begrunnelse: innlegget ble flyttet fra en annen tråd.

                          Kommentar

                          • brune stakkeland
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2012
                            • 869

                            Siden man trekker inn Ståle:

                            Brøndby stod højt med bagkæden og pressede hårdt, mens FC København sparkede langt – og vandt. Alt andet end tilfældigt, mener Ståle Solbakken, og ikke kun et udslag af, at han råder over de bedste individualister.

                            Pokalfinale: FC København-Brøndby LÆS OGSÅ:
                            Se BTs karakterer til begge hold: To FCK-spillere får topkarakter


                            »Måske havde vi også den bedste taktik. Hvor mange gange scorede vi efter lange afleveringer? Tre gange. Jeg vil sige til alle andre hold i Superligaen: Drej Röcker, så han må løbe mod eget mål. Drej Hermannsson, så han må løbe mod mål. Spil den ned bag Larsson, så han må løbe mod sit eget mål. Det er ikke tilfældigt, at det er sådan, vi spiller mod Brøndby, og det er måske heller ikke tilfældigt, at vi vinder over dem. De tager mange meget store chancer i deres spil og står meget højt med bagkæden. Det talte vi om allerede i pausen, og vi endte med at vinde på at udytte det,«

                            Kommentar

                            • Totti21
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3499

                              Opprinnelig skrevet av brune stakkeland
                              Siden man trekker inn Ståle:

                              Brøndby stod højt med bagkæden og pressede hårdt, mens FC København sparkede langt – og vandt. Alt andet end tilfældigt, mener Ståle Solbakken, og ikke kun et udslag af, at han råder over de bedste individualister.
                              Pokalfinale: FC København-Brøndby
                              LÆS OGSÅ:
                              Se BTs karakterer til begge hold: To FCK-spillere får topkarakter


                              »Måske havde vi også den bedste taktik. Hvor mange gange scorede vi efter lange afleveringer? Tre gange. Jeg vil sige til alle andre hold i Superligaen: Drej Röcker, så han må løbe mod eget mål. Drej Hermannsson, så han må løbe mod mål. Spil den ned bag Larsson, så han må løbe mod sit eget mål. Det er ikke tilfældigt, at det er sådan, vi spiller mod Brøndby, og det er måske heller ikke tilfældigt, at vi vinder over dem. De tager mange meget store chancer i deres spil og står meget højt med bagkæden. Det talte vi om allerede i pausen, og vi endte med at vinde på at udytte det,«
                              Nå skjønner jeg ikke helt hva en enkeltkamp skal bevise opp mot hans strategi og generelle oppfatning av fotball, men at lange baller, spesielt i bakrom kan være en fin variasjon til ballbesittelse er det ingen tvil om. Variasjon er en viktig faktor for å lykkes med det man ønsker å oppnå også, og egentlig enda en av årsakene til at jeg misliker dagens regime, da vi er ekstremt forutsigbare. Noe motstandere også har uttalt. Det er også en fin måte å spille av et høyt press på i perioder av en kamp hvis man blir kjørt hardt.

                              Ellers er det jo en styrke at Ståle Solbakken kan tilpasse spillet sitt til motstanderen som han jo sier selv i det du henviser til lenger opp, og det er jo jeg også en forkjemper for i denne tråden der jeg jo sier at f.eks innstillingen til RBK kampen borte var bra, men at det ikke holder mot en god del andre lag, og da spesielt på hjemmebane der jeg mener vi må ta mer ansvar for egen skjebne enn vi gjør i dag. At FCK mot ligaens nest beste fotballag, som også har nest høyest ballbesittelse etter FCK denne sesongen, kun har en ballbesittelse på 52% til en forandring og scorer noen mål på lange baller i bakrom i en cupfinale sier ingenting om det de driver med i alle andre kamper.
                              Ser du også på høydepunktene (vet ikke om du har gjort det?) vil du se at de skaper mange sjanser på annet spill også, og at "de lange ballene" man scoret på er pasninger i bakrom ala Matthew til EK i helgen, og ikke baller lempet opp på en spiss i hodehøyde fra langt tilbake i banen.

                              Nå sier ikke nødvendigvis possession alt ift hvor mange pasninger man spiller heller, da man kan oppnå dette på mange måter. F.eks ved at man møter LSK hver uke, som ikke ønsker å ha ballen mer enn nødvendig, som man jo så der Brann, som heller ikke er spesielt opptatt av å ha ballen har 59% ballbesittelse, eller ved at man er ekstremt god og aggressiv i gjenvinningen som gjør at man også har ballen mer enn motstanderen.
                              Jurgen Klopp ønsker f.eks å være ekstremt direkte, og de scorer de fleste målene sine på overganger, men de har allikevel en possession på 60% (på nivå med Man City som oppnår det samme, men på en helt annen måte) som er resultat av at de hele tiden ønsker, og tidvis lykkes med å vinne ballen tilbake høyt i banen. Fordelen ved dette opp mot det LSK gjør er at de vinner ballen i en langt farligere posisjon enn LSK kan oppnå ved å vinne den 15 meter inne på egen banehalvdel.

                              Kommentar

                              • Lars
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2004
                                • 6156

                                Jeg synes denne diskusjonen er for lite faktabasert. Det er mer interessant å se på de faktiske prestasjonene til laget, enn å mene i øst og vest om noe som til syvende og sist er en smakssak (spillestil).

                                LSK skaper flest målsjanser i Eliteserien. Man kan dermed argumentere for at LSK er det beste laget offensivt i ligaen, så lenge det å spille seg til målsjanser = gode offensivt. (Vi vet at sjanseuttelling for det meste handler om tilfeldigheter, pluss et (mye) mindre viktig ferdighetselement.)

                                Diskusjonen blir helt meningsløs hvis det ikke i bånn ligger en anerkjennelse av at Erlandsen har fått laget til å opptre på en måte som gjør at det produseres enormt mange målsjanser. Dette savner jeg bl.a. fra Totti21. At du foretrekker en annen spillestil er mer en smakssak enn at du kan sannsynliggjøre at din foretrukne spillestil vil være bedre for dagens LSK.

                                Samtidig er LSK helt midt på treet defensivt (8 lag dårligere, 7 lag bedre - igjen ser jeg på målsjanser), men ingen diskuterer hva Erlandsen gjør feil på dette punktet. Her kan jo faktisk ballbesittelse være et argument - man kan mene at det å la motstanderen ha ballen i lange perioder, vil føre til flere sjanser mot. Men til dette finnes det jo flust av motargumenter. Et ambisiøst pasningsspill kan f.eks. føre til flere farlige balltap, særlig med det spillermateriellet vi disponerer pdd. Samtidig vet vi at det scores lite mot etablert forsvar, så motstanders balltrilling når LSK ligger i sitt hyperlave press, kan ikke påstås å være spesielt farlig.

                                Kommentar

                                • Totti21
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2004
                                  • 3499

                                  Opprinnelig skrevet av Lars
                                  Jeg synes denne diskusjonen er for lite faktabasert. Det er mer interessant å se på de faktiske prestasjonene til laget, enn å mene i øst og vest om noe som til syvende og sist er en smakssak (spillestil).

                                  LSK skaper flest målsjanser i Eliteserien. Man kan dermed argumentere for at LSK er det beste laget offensivt i ligaen, så lenge det å spille seg til målsjanser = gode offensivt. (Vi vet at sjanseuttelling for det meste handler om tilfeldigheter, pluss et (mye) mindre viktig ferdighetselement.)

                                  Diskusjonen blir helt meningsløs hvis det ikke i bånn ligger en anerkjennelse av at Erlandsen har fått laget til å opptre på en måte som gjør at det produseres enormt mange målsjanser. Dette savner jeg bl.a. fra Totti21. At du foretrekker en annen spillestil er mer en smakssak enn at du kan sannsynliggjøre at din foretrukne spillestil vil være bedre for dagens LSK.

                                  Samtidig er LSK helt midt på treet defensivt (8 lag dårligere, 7 lag bedre - igjen ser jeg på målsjanser), men ingen diskuterer hva Erlandsen gjør feil på dette punktet. Her kan jo faktisk ballbesittelse være et argument - man kan mene at det å la motstanderen ha ballen i lange perioder, vil føre til flere sjanser mot. Men til dette finnes det jo flust av motargumenter. Et ambisiøst pasningsspill kan f.eks. føre til flere farlige balltap, særlig med det spillermateriellet vi disponerer pdd. Samtidig vet vi at det scores lite mot etablert forsvar, så motstanders balltrilling når LSK ligger i sitt hyperlave press, kan ikke påstås å være spesielt farlig.
                                  Jeg er med på fakta. En målsjanse defineres da som en vg-sjanse?
                                  I så fall må man se litt bak disse også.

                                  1. Først av alt skaper LSK desidert mest etter at de har kommet under i kampene sine, som man også så basert på en link du la ved her tidligere ift når i kampene vi skaper sjansene. I utgangspunktet vil en målsjanse ha like god mulighet for mål uansett når den kommer, men det er et viktig poeng ift den risikoen jeg mener LSK ville vært tjent med å ta offensivt.

                                  2. Forholdet mellom skapte sjanser og sjanser i mot er ikke så fryktelig stor heller om man ser litt bak tallene. Spesielt hjemmekampen mot FKH der vi vinner 13-2 i sjanser og utrolig nok taper 0-2, samt kampen mot Tromsø, der vi skaper 9 sjanser mot Tromsø sine 2, men får i overkant godt betalt ift normal uttelling trekker opp. Tar man disse to kampene vekk fra ligningen har man et sjanseforhold på -1 kontra +17. Snittet på 6 målsjanser i snitt går også ned til 4.8, som er mer på det jevne og rundt der Godset, Haugesund og Tromsø ligger, og det vi skapte i fjor.
                                  Nå skal man ikke ta vekk dette fra ligningen, og man finner sikkert tilsvarende gode kamper som trekker opp hos de andre også, men basert på sjanser er det kun FKH som kan sies å være et ran at vi tapte, mens Molde borte er det nærmeste man kommer utover den kampen, men ser man opp mot vår uttelling igjennom hele forrige sesong var en scoring i den kampen naturlig. To baklengs var derimot ikke det.
                                  Men, vi skal ha for at vi med unntak av i kampene mot Sarpsborg, Brann og Aafk ikke har tapt sjansestatistikken, men det har stort sett vært helt jevne kamper der kvalitet i begge ender av banen vil avgjøre, om da alle målsjanser vektes likt.

                                  3. Så er det jo forskjell på målsjanser, og jeg har tidligere argumentert for at vi skaper en del målsjanser etter innlegg fra kant, som beviselig er mindre farlig enn de som kommer igjennom midten. Noe vi også så mot Tromsø, der vi får en uttelling på rett i underkant av 50%, men også scorer på to pasninger i bakrom sentralt i banen, en dødball og situasjonen der EK kommer seg fri i feltet etter at TIL forsvareren faller. Nå har man forsøkt seg i bakrommet mye før også, men jeg tror på ingen måte på at det blir enklere for EK eller andre å komme i slike posisjoner om utgangsposisjonen for kontringen er 15 meter inne på egen banehalvdel. Vi må få laget frem, og gi Matthew muligheten til å slå disse direkte pasningene fra en bedre posisjon på angripere som har kortere vei til mål.

                                  4. Spillestildebatten var det vel egentlig ikke jeg som kom inn på her i første omgang. Jeg tar gjerne direkte fotball, men jeg har lite til overs for at vi legger oss så forbanna lavt fra start i alle kamper, og da spesielt på hjemmebane. For meg er det heller viljen og evnen til å vinne ballen i gunstige situasjoner som er en mangelvare under Arne Erlandsen enn ballbesittelse som andre enn meg tok opp først. Kombinerer man dette med at man kjører veldig mange angrep med innlegg fra kant, så føler jeg det er en mangel på vilje til å ta risiko som ligger i bunn. Du har rett i at et ambisiøst pasningsspill eller spill igjennom midten kan skape flere sjanser i mot, men fotball er risk & reward hele veien. I mine øyne står vi ganske bra i bortekampene der vi presser frem jevne kamper, som jo er bra på bortebane, og har også brukbar uttelling der i poeng. Men vi er feige og har fått omtrent som fortjent hjemme med unntak av kampen mot FKH, selv om feigheten var det som fikk oss under i den kampen også.

                                  Men, nå er det til syvende og sist et faktum som trumfer alt annet hvis du nå mener det er det viktigste, og det er at vi ligger på nedrykksplass og har slettet noen negative rekorder under den mest resultatorienterte treneren vi har hatt på 12 år. En trener som attpåtil har uttalt seg negativt om trenere som skal se bak resultatene hele tiden, og trenger tid på å få de. En mann som også fokuserer ekstremt på det defensive, men leder laget som har sluppet inn nest mest mål i Eliteserien.

                                  Kommentar

                                  • Gjest

                                    Det som ikke er til å stikke under en stol er at det er veldig små marginer som gjør at vi ikke har flere poeng i år. Og på tross av i mine øyne kunstig dårlig uttelling så ligger vi kun 3 poeng unna en plassering midt på tabellen.
                                    Det som jeg synes er veldig positivt er at vi har produsert veldig mange sjanser og spilt til tider veldig bra. Spesielt med tanke på at mange spillere uten Eliteserie erfaring har gått rett inn i første elleveren, og at det ikke har vært krystallklart hvor på banen de forskjellige har passet inn best. Så vi har sett mye eksperimentering som nå begynner å ta form.
                                    Nå tror jeg at den rette balansen i laget er funnet, og at det vil gjøre at vi vil få enda mye bedre resultater framover.
                                    Resultatene med Kind Mikalsen på venstre back, Kippe inn i laget, Udo og Knudtzon på topp taler for seg. Og vi så også i forrige kamp hvor viktig en skadefri og tilgjengelig Bonke er.
                                    Så langt i sesongen så har vi produsert bøttevis og sluppet til gjennomsnittlig med sjanser. Så spillestilen ser ut til å være helt fantastisk! Så med Kippe og Bonke i form, og ved å ha fått knekket kodene om hvor de forskjellige spillerne passer best, så ser de neste månedene særdeles interessante ut.

                                    Kommentar

                                    • WAK
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jul 2006
                                      • 960

                                      2 tap siste 9 kamper. 12 mål på de tre siste kampene.

                                      Er det lov å håpe på litt optimisme fra de som er mest negative her på forumet??

                                      Kommentar

                                      • _Jonern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 4376

                                        Har vi eliteseriens beste sentrale midtbaneduo? Satan, Bonke og Mathew er kuler og krutt. Her har du ballvinnere, disiplin, fysikk, tempo, teknikk og et helvetes skudd. Ser ut som en perfekt duo. Hvis noen av disse reiser så skal vi ha over 20 mill!
                                        ..................

                                        Kommentar

                                        • DoubleHi5
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2011
                                          • 3961

                                          Opprinnelig skrevet av WAK
                                          2 tap siste 9 kamper. 12 mål på de tre siste kampene.

                                          Er det lov å håpe på litt optimisme fra de som er mest negative her på forumet??
                                          Jeg har gitt deg tommel opp. Men jeg håper også det blir slutt på "sytinga" om at noen er "negative". En blanding av ukuelige optimister og svartsynte pessimister gir et levende forum. Mener nå jeg da!
                                          Elska þetta félag

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎