Jonatan Braut Brunes

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kroktåa
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2015
    • 2888

    Jeg tror makspris fra OBOS er 3 millioner kroner, uansett hvor mange mål han bøtter inn. Dette veit også agenten og ikke minst markedet. Som flere her har påpekt, må han prestere i ES om vi skal få opp mot 10 millioner eller over for ham. Botheim-prisnivået når han først dersom han presterer i samme grad i Europa. Først da snakker vi om de virkelig store pengene.

    Kommentar

    • banan
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jun 2018
      • 438

      Det som skiller Brauten fra en venlig storscorer i Obos er at han har samme mellomnavn og mange av de samme genene som Haaland. Likheten i hårfarge, høyde, dialekt og det å fylle målet med baller gjør nok at han selges for vesentlig mer enn hva som er vanlig i Obos.
      Det vil være rart om ingen klubber i verden har et håp om at han vil ende opp som sin mer kjente fetter, og er villig til å gamble noen kroner på det.

      Kommentar

      • Playboy1
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 2125

        Opprinnelig skrevet av Kroktåa
        Jeg tror makspris fra OBOS er 3 millioner kroner, uansett hvor mange mål han bøtter inn. Dette veit også agenten og ikke minst markedet. Som flere her har påpekt, må han prestere i ES om vi skal få opp mot 10 millioner eller over for ham. Botheim-prisnivået når han først dersom han presterer i samme grad i Europa. Først da snakker vi om de virkelig store pengene.
        Dersom han blir solgt i løpet av dette sommer-vindu , så bør vel kanskje ikke være prisen om den er 3 eller 7-8 millioner , være det viktigste ?
        Men kanskje heller fokus først og fremst på hvor mange videre-salg prosent LSK kan få ?
        Last edited by Playboy1; 25.05.2022, 08:51.

        Kommentar

        • Fugggel
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2020
          • 489

          Opprinnelig skrevet av Playboy1

          Dersom han blir solgt i løpet av dette sommer-vindu , så bør vel kanskje ikke være prisen om den er 3 eller 7-8 millioner , være det viktigste ?
          Men kanskje heller fokus først og fremst på hvor mange videre-salg prosent LSK kan få ?
          For en spiller som har prestert på et høyt nivå i 7 kamper så er defintivt det viktigste å få høyest mulig salgssum.

          Kommentar

          • G-Man
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2011
            • 3159

            Opprinnelig skrevet av bjarmann
            Er Ingen tvil om at gutten er en bedre spiss enn Holbert.
            Jo, det er det stor tvil om. Holmbert er en bevist målscorer fra øverste nivå, Braut scorer på nivået under.

            Ingen tvil om at antall mål er imponerende for Brauten, men samtidig må det sies at forsvarsspillerne han har møtt er tidvis pinlig dårlige.

            Kommentar

            • Kroktåa
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2015
              • 2888

              Opprinnelig skrevet av Fugggel

              For en spiller som har prestert på et høyt nivå i 7 kamper så er defintivt det viktigste å få høyest mulig salgssum.
              OBOS-ligaen er ikke et spesielt høyt nivå. I fjor blei Oskar Aga toppskårer i OBOS med 24 mål på 28 kamper. På et betydelig dårligere lag (Grorud, endte på 13. plass) enn Start. Det er en prestasjon som ikke står tilbake for Jonathans 11 på 7 kamper så langt, på et lag som aspirerer for ES. Aga blei solgt til Sirius i Allsvenskan for 2–3 millioner kroner. Der har han fått ett innhopp på 20 minutter på 8 kamper.

              Altså, det er litt imponerende at Jonathan har 11 på 7 kamper så langt i år i OBOS. Men så å si alle målene hans har kommet etter forsvarsspill som i Eliteserien hadde blitt totalslaktet som hjerneblødninger. Men han kommer seg til de sjansene gang på gang, det er bra prestert. Hans (og vårt) mål bør etter hvert bli å steppe opp prestasjonene i en høyere og atskillig tøffere liga (Eliteserien) før han eventuelt tar steget til en ENDA tøffere liga der midtopperne er ENDA sterkere, raskere, smartere og mer tekniske.

              At avisene og pensjonerte eliteserie-noksagter, såkalte "ekspertkommentatorer", vil selge LSK-spillere straks de begynner å prestere litt over gjennomsnittet er ikke noe nytt. At en agent forsøker å virvle opp litt ekstra interesse er heller ikke overraskende. Men vår Johnny Boy har fremdeles alt å bevise på et norsk toppnivå før vi kan begynne å drømme om noe mer enn knapper og glansbilder, Braut-gener eller ikke.

              Kommentar

              • Kroktåa
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2015
                • 2888

                Fra nyhetstrådåen:

                Opprinnelig skrevet av brune stakkeland
                Atta Aneke melder vel ikke til media i tide og utide
                Nei, det har du helt rett i. Som agent, melder til media når han øyner muligheten for et salg. Det er det han lever av. Simon & co. har et annet utgangspunkt. De skal forvalte en verdi (Jonathans kapasitet og potensial) og et helt lag. Agenten gjør ikke annet enn å skumme fløten.

                Kommentar

                • Fugggel
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2020
                  • 489

                  Opprinnelig skrevet av Kroktåa

                  OBOS-ligaen er ikke et spesielt høyt nivå. I fjor blei Oskar Aga toppskårer i OBOS med 24 mål på 28 kamper. På et betydelig dårligere lag (Grorud, endte på 13. plass) enn Start. Det er en prestasjon som ikke står tilbake for Jonathans 11 på 7 kamper så langt, på et lag som aspirerer for ES. Aga blei solgt til Sirius i Allsvenskan for 2–3 millioner kroner. Der har han fått ett innhopp på 20 minutter på 8 kamper.

                  Altså, det er litt imponerende at Jonathan har 11 på 7 kamper så langt i år i OBOS. Men så å si alle målene hans har kommet etter forsvarsspill som i Eliteserien hadde blitt totalslaktet som hjerneblødninger. Men han kommer seg til de sjansene gang på gang, det er bra prestert. Hans (og vårt) mål bør etter hvert bli å steppe opp prestasjonene i en høyere og atskillig tøffere liga (Eliteserien) før han eventuelt tar steget til en ENDA tøffere liga der midtopperne er ENDA sterkere, raskere, smartere og mer tekniske.

                  At avisene og pensjonerte eliteserie-noksagter, såkalte "ekspertkommentatorer", vil selge LSK-spillere straks de begynner å prestere litt over gjennomsnittet er ikke noe nytt. At en agent forsøker å virvle opp litt ekstra interesse er heller ikke overraskende. Men vår Johnny Boy har fremdeles alt å bevise på et norsk toppnivå før vi kan begynne å drømme om noe mer enn knapper og glansbilder, Braut-gener eller ikke.
                  Enig, poenget var et høyt nivå i nevnt liga. Naturligvis ikke at Obos har et høyt nivå.

                  Mitt svar var basert på at noen ønsket avtale med store prosenter kontra en høyere salgssum. Noe som etter min mening ville vært dårlig klubbdrift.

                  Kommentar

                  • Kroktåa
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2015
                    • 2888

                    Jeg kjenner ikke JBB, men har fått inntrykk av at han er en smart ung mann. Han mister dermed neppe hodet av å putte mange mål på et nivå som er litt for lavt for ham. Han så i fjor hvor lista ligger i ES med å studere TLO, og har helt sikkert fulgt med på den enorme jobben Akor gjør på topp for oss (og Holmbert er ikke langt bak) – å være et enmannsangrep og slåss med 2–3 midtstoppere og ta imot og holde på oppspillene som Akor gjør er uvurderlig for laget, like viktig som å være flink til å skåre på tap-in og lure småforvirra pusleforsvar.

                    Når det er sagt, blir jeg litt heit i kinna av tanken på Akor som oppspillspunkt og fluepapir på midtstoppere og JBB som kan ekspedere nedfallsfrukten fra Akor-duellene. Det hadde vært utrolig morsomt å se i praksis. Men da måtte vi ofret en vingback.

                    Kommentar

                    • Lars Henrik Dahl
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2020
                      • 2185

                      Opprinnelig skrevet av Fugggel

                      For en spiller som har prestert på et høyt nivå i 7 kamper så er defintivt det viktigste å få høyest mulig salgssum.
                      Vil si tvert i mot. Maks salgssum er uansett svært begrenset. Videresalgsprosenter gir derimot en nesten ubegrenset oppside. Med mindre han flopper fullstendig vinner vi garantert på sikt ved å heller prioritere videresalgsprosenten. La oss si at vi "MÅ" selge, fordi han ikke vil forlenge. La oss tenke oss at vi kan velge mellom 5 mill og 20% eller 8 mill og 10%, eller 10 mill og ingen framtidige rettigheter. Prosenten er normalt basert på differansen i salgssum, slik at man bare får prosenter av overskytende. Lykkes han, selges han fort videre for over 100 mill. Gjør han det ok, kanskje det halve. Flopper han, så mister vi penger, det er sant. Videreselges han for 50 mill (som ikke er veldig mye penger på kontinentet for en ung spiss), vil vi få hhv 9 mill, 4,2 mill eller 0 mill ved neste overgang. Selges han for 100 mill får vi 19 mill, 9,2 mill eller 0 mill ved neste overgang. Går han for Braut 1.0 penger, sitter vi igjen med rundt 150 mill, 75 mill eller 0. For meg er det åpenbart hva vi bør prioritere. Nedsiden er liten, oppsiden er enorm.

                      Kommentar

                      • Kanarivogel89
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2006
                        • 4361

                        Blir i hvert fall ikke noe opprykk på Start med det forsvarsspillet de viser. Vil neppe tro en overgang til Start vil være aktuelt for Brauten om de må ta et år til i OBOS.

                        Kommentar

                        • Lars Henrik Dahl
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2020
                          • 2185

                          Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                          Blir i hvert fall ikke noe opprykk på Start med det forsvarsspillet de viser. Vil neppe tro en overgang til Start vil være aktuelt for Brauten om de må ta et år til i OBOS.
                          En overgang til Start vil neppe være aktuelt annet enn som Bosmann om et år hvis framgangen stopper opp.

                          Kommentar

                          • Kanarivogel89
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2006
                            • 4361

                            Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                            En overgang til Start vil neppe være aktuelt annet enn som Bosmann om et år hvis framgangen stopper opp.
                            Ja, de smalt vel 15 mill i bordet for en spiss fra latvisk fotball for noen år siden (muligens tidenes flopp i norsk fotball), men "Start en drøm" er vel dødt og begravet, så kommer neppe noe storbud fra den kanten. Tenker mer for Jonatan sin del at det ikke blir noe surmuling for at han ikke får gå til Start dersom de uansett spiller på nivå 2.

                            Kommentar

                            • Fugggel
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2020
                              • 489

                              Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                              Vil si tvert i mot. Maks salgssum er uansett svært begrenset. Videresalgsprosenter gir derimot en nesten ubegrenset oppside. Med mindre han flopper fullstendig vinner vi garantert på sikt ved å heller prioritere videresalgsprosenten. La oss si at vi "MÅ" selge, fordi han ikke vil forlenge. La oss tenke oss at vi kan velge mellom 5 mill og 20% eller 8 mill og 10%, eller 10 mill og ingen framtidige rettigheter. Prosenten er normalt basert på differansen i salgssum, slik at man bare får prosenter av overskytende. Lykkes han, selges han fort videre for over 100 mill. Gjør han det ok, kanskje det halve. Flopper han, så mister vi penger, det er sant. Videreselges han for 50 mill (som ikke er veldig mye penger på kontinentet for en ung spiss), vil vi få hhv 9 mill, 4,2 mill eller 0 mill ved neste overgang. Selges han for 100 mill får vi 19 mill, 9,2 mill eller 0 mill ved neste overgang. Går han for Braut 1.0 penger, sitter vi igjen med rundt 150 mill, 75 mill eller 0. For meg er det åpenbart hva vi bør prioritere. Nedsiden er liten, oppsiden er enorm.
                              Jeg tror det går mot et salg i sommer, har ingen tro på at han spiller mer i LSK. Poenget mitt er at vi som klubb må forholde oss mer til hva som er reelt og mindre til hva som kan skje. Han har en imponerende start på sesongen. Men om man ser på hans seniorkarriere så er det så og si kun disse kampene han har prestert på et bra nivå. Og det er riktig som du sier at han er ung, men allikevel så er han over alderen hvor man kan forvente de største summene. Historien har visst seg gang på gang at LSK sjelden har fått noe særlig ut av videresalgssprosenter. Og det er det naturlige grunner til. Det skyldes ofte at første steget ut i Europa ofte kan være for stort som gjør at man må ta et mellomsteg. Bare se på Dønnum nå som også har prestert på et mye høyere nivå enn JBB. I et scenario hvor JBB ikke lykkes ved første steg og blir solgt videre snakker vi trolig ikke en særlig stor sum og i verste fall ingen sum. Da er ikke videresalgsprosentene verdt mye.

                              Samtidig så går vi så til de grader i pluss ved et salg med tanke på prisen man kjøpte han for, så i teorien så er det ikke noe krise om man velger en totalpakke med høyere videresalgsprosent.

                              Kommentar

                              • Lars Henrik Dahl
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2020
                                • 2185

                                Opprinnelig skrevet av Fugggel
                                Jeg tror det går mot et salg i sommer, har ingen tro på at han spiller mer i LSK. Poenget mitt er at vi som klubb må forholde oss mer til hva som er reelt og mindre til hva som kan skje. Han har en imponerende start på sesongen. Men om man ser på hans seniorkarriere så er det så og si kun disse kampene han har prestert på et bra nivå. Og det er riktig som du sier at han er ung, men allikevel så er han over alderen hvor man kan forvente de største summene. Historien har visst seg gang på gang at LSK sjelden har fått noe særlig ut av videresalgssprosenter. Og det er det naturlige grunner til. Det skyldes ofte at første steget ut i Europa ofte kan være for stort som gjør at man må ta et mellomsteg. Bare se på Dønnum nå som også har prestert på et mye høyere nivå enn JBB. I et scenario hvor JBB ikke lykkes ved første steg og blir solgt videre snakker vi trolig ikke en særlig stor sum og i verste fall ingen sum. Da er ikke videresalgsprosentene verdt mye.

                                Samtidig så går vi så til de grader i pluss ved et salg med tanke på prisen man kjøpte han for, så i teorien så er det ikke noe krise om man velger en totalpakke med høyere videresalgsprosent.
                                Du har selvfølgelig rett i alt du sier. Poenget mitt er bare at vi trolig ikke trenger å gi fra oss SÅ mye for å få en mulighet med en enorm oppside. Vi har noen få historier med gode uttellinger, men enig i at de er få. Jeg tror en viktig grunn til dette er at vi har vært opptatt nettopp av å realisere mest mulig på kort sikt, og gitt fra oss muligheten til en gevinst. Nå er det i og for seg også en stund siden sist vi solgte en spiller som fikk suksess.

                                Husk på en ting: Vi snakker forventningene ned her, fordi han spiller i obos. Det er rimelig å tro at han på grunn av obos spill vil gå for en kunstig lav pris. Det gjør det sannsynlig at oppsiden er større enn ellers.

                                Kommentar

                                • EPA
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • Aug 2013
                                  • 173

                                  Ser det skrives mye om JBB om dagen, og jeg er veldig imponert over antall scoringer hittil...banespillet generelt og høyrefoten hans derimot syns jeg ikke er i nærheten av bra nok foreløpig... Tror han har godt av mer OBOS gitt for å bli klar for noe som helst høyere opp.

                                  Kommentar

                                  • G-Man
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2011
                                    • 3159

                                    Inntrykket mitt etter årets Start-kamper (ja, jeg har sett dem alle) - er en uferdig spiss som kan herje med OBOS-forsvarere på breddefotballnivå, men som har langt igjen før han kan gjøre det samme på øverste nivå. Jeg sier ikke at han ikke kan ta det nivået en dag, men å tro at han kan komme tilbake til oss neste år og få en "Thomas2021-sesong" eller bli solgt til utlandet for 20 mill, er urealistisk for å si det forsiktig.

                                    Kommentar

                                    • ChrisK
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Aug 2013
                                      • 307

                                      LSK er i forhandlinger med Strømsgodset om et salg av Braut Brunes. Sves melder at partene mest sannsynlig blir enige.

                                      Er litt skeptisk til å selge til en klubb i samme divisjon. Ligger forhåpentligvis noen gode videresalgsklausuler i avtalen.

                                      Kommentar

                                      • plantemiddel
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Feb 2012
                                        • 801

                                        Skeptisk ja. Men regner med at trenerteamet mener veien til spissplass i LSK er for stor og at det beste for begge parter er å selge til en konkurrent og bruke pengene til å hente hjem Ujah

                                        Kommentar

                                        • ynnor
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2008
                                          • 857

                                          Spent på evt. overgangssum. Bør godset sitte igjen med penger etter salget av Salvesen. Kjempetalentet Braut som automatisk har et navn i utlandet bør ikke selges for mindre. Vi vet dere har pengene

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎