Eskil Edh

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Larkern
    Medlem
    Bøffel
    • Aug 2005
    • 35

    Jeg synes det er synd at Edh går, men jeg er ikke sikker på at det er så mange klubber som hadde håndtert dette bedre. At man har feilet på andre spillere med skadehistorikk betyr ikke at man aldri skal lære av det.

    Jeg tenkte igjennom det jeg husker fra Edh, når ville jeg forlenget kontrakten med han sett ut fra spilletid og skader, jeg ville forlenget etter første sesongen tilbake toppen. Det gjorde klubben. Etter det har han vært middels god+, men også en del skadet. Når ville det vært lurt av klubben å øke lønnen hans betydelig mellom 22 og nå? Jeg er ikke sikker på at jeg hadde funnet den dagen på noe bedre tidspunkt enn det klubben har gjort.

    Kommentar

    • Fugggel
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2020
      • 487

      [QUOTE=Lars Henrik Dahl;n968674]

      Det kan være, men gjør ikke argumentet feil. Klubben må ta noen vurderinger ut i fra helhetsperspektiv, som spilleren ikke trenger å bry seg om. Selvfølgelig gjør klubben feil. Å anta som et utgangspunkt - uten særlig innsyn i saken - at klubben har gjort feil, det synes jeg blir for dumt.



      Mulig noen er mer sosialdemokratisk anlagt enn andre her. Jeg vet ikke nok om lønnsnivået og fordelingen, men vil anta at fordelingen er skeiv og rimelig. [/QUOTE

      Man skal åpenbart ha respekt for at klubben har flere hensyn å ta. Så skal man også ha respekt for at det er to sider av en sak. Samtidig så mener jeg at ditt argument alltid vil bety at klubben har gjort rett i en slik sak.
      fasiten på det er det ingen som har, for alt vi vet så blir Edh landslagsspiller eller så ryker karrieren ved neste skade.

      Ikke veldig sosial demokratisk anlagt, men fortsatt opptatt av en rettferdig lønnsstruktur. Det bør utelukkende gå på nivå og ikke andre aspekter.
      mitt inntrykk er at det ikke er slik i dag.

      Kommentar

      • Lars Henrik Dahl
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2020
        • 2001

        [QUOTE=Fugggel;n968689]
        Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
        Ikke veldig sosial demokratisk anlagt, men fortsatt opptatt av en rettferdig lønnsstruktur. Det bør utelukkende gå på nivå og ikke andre aspekter.
        mitt inntrykk er at det ikke er slik i dag.
        Der er vi helt enige. Det betyr også at en spiller ikke bør få lov til å presse fram en bedre kontrakt enn han fortjener. Det er klubben, og ikke enkeltspillere, som har oversikten over totaliteten og kan gjøre en slik vurdering. Tross alt er de også mer objektive enn det en enkeltspiller vil ha mulighet til å være. Derfor tillater jeg meg å mene at det er sannsynlig at lønnsstrukturen er tilnærmet rettferdig. Når det er sagt, ser jeg ikke bort fra at noen spillere med høy status som kommer utenfra har sterkere forhandlingskort på hånda og derigjennom kan framforhandle en lønn som er i overkant høy i forhold til kvaliteten som bringes inn. Jeg tror likevel det er innenfor et visst slingringsmonn, og at klubben hver gang må gjøre og gjør vurderingen om det er verdt det. En vurdering de også har måttet gjøre i forhold til Edh.

        Du har et inntrykk - hva baserer du dette på?

        Jeg tror ikke at klubben ikke gjør feil. Jeg tror derimot at vi har en gruppe kompetente mennesker som er satt til å utføre en jobb. Disse har innsyn som vi ikke har. Som regel har det en årsak når ting ikke løser seg. Jeg har ikke veldig sans for at man automatisk antar at når ting ikke løser seg er det fordi det ikke har vært prøvd hardt nok eller at de ansvarlige er idioter og at vi vet så mye bedre enn dem.

        Kommentar

        • EPA
          Seniormedlem
          Forumsadist
          • Aug 2013
          • 129

          Problemene når det gjelder lønn i klubben er at til forskjell fra normalt arbeidsliv er at det ofte vil være forskjell på om en spiller inn koster penger i overgangssum eller om de kommer gratis. Det er klart at en spiller som koster 0,- i det han kommer inn vil enten kunne forhandle frem en høyere lønn, eller om han velger få en engangssum eller kanskje en halvårlig eller årlig bonus... her er det vel mange forskjellige løsninger som til syvende og sist vil fremstå som urettferdig i forhold til noen som har blitt i samme klubb hele tiden.
          Når det er sagt er det ikke en god ting at spillere nærmest blir presset til å¨hoppe mellom klubber når de er attraktive, og egentlig tjener på ha korte kontrakter slik at de kan hoppe videre uten at klubben sitter igjen med noe.. Når de nærmer seg 30 eller har bikket tilogmed sitter de med andre kort og da er det om å gjøre å få flest mulig år i kontrakten da de vet at klubben helst ønsker å holde det veldig kortsiktig pga skader, nye spennede spillere etc...
          Er ikke enkelt å holde på med dette i et land hvor spillere faktisk har en lønn som ikke handler om hvor mange nye biler de kan kjøpe i året, men mer om de har råd til å kjøpe seg en 60 kvm leilighet eller ikke.
          Spørsmålet er om det finnes mange gode alternativer? Klubben er avhengig av spillere som ikke tjener mer enn de kan betale, og spillerne ønsker få mest mulig både av penger og opplevelser i løpet a de 12-18 årene de kan forvente å gjøre det de elsker aller mest.

          Samtidig blir det tullete å anta at LSK som klubb med Simon i spissen plutselig går fra å være hel ved i nesten alle sammenhenger, men somtidig anta at de kaster småpenger etter førstelagsspillere bare fordi de er lokale. Når det er sagt tviler jeg heller ikke på at Eskil syns tilbudet var dårligere enn han håpet/ønsket (ellers ville han signert og smilt hele veien hjem), så spørsmålet er vel egentlig hvor langt unna enighet de var, og om det hadde vært mulig å forhandle frem noe begge kunne levd med?

          Det ble dessverre ikke enklere av at det ble kasta stein av diverse aktører basert på rykter (personlig har jeg hørt årslønner alt fra 400.000 til 1.500.000, og det sier litt om hvor lett det er å få noe til å være en sannhet bare man poster det på nettet eller prater med noen du kjenner og "stoler" på).... Jævla idioter hele gjengen, neste gang noe kommer via omveier så ha vett nok til å holde kjeft!

          Kommentar

          • Fugggel
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2020
            • 487

            [QUOTE=Lars Henrik Dahl;n968697]
            Opprinnelig skrevet av Fugggel

            Der er vi helt enige. Det betyr også at en spiller ikke bør få lov til å presse fram en bedre kontrakt enn han fortjener. Det er klubben, og ikke enkeltspillere, som har oversikten over totaliteten og kan gjøre en slik vurdering. Tross alt er de også mer objektive enn det en enkeltspiller vil ha mulighet til å være. Derfor tillater jeg meg å mene at det er sannsynlig at lønnsstrukturen er tilnærmet rettferdig. Når det er sagt, ser jeg ikke bort fra at noen spillere med høy status som kommer utenfra har sterkere forhandlingskort på hånda og derigjennom kan framforhandle en lønn som er i overkant høy i forhold til kvaliteten som bringes inn. Jeg tror likevel det er innenfor et visst slingringsmonn, og at klubben hver gang må gjøre og gjør vurderingen om det er verdt det. En vurdering de også har måttet gjøre i forhold til Edh.

            Du har et inntrykk - hva baserer du dette på?

            Jeg tror ikke at klubben ikke gjør feil. Jeg tror derimot at vi har en gruppe kompetente mennesker som er satt til å utføre en jobb. Disse har innsyn som vi ikke har. Som regel har det en årsak når ting ikke løser seg. Jeg har ikke veldig sans for at man automatisk antar at når ting ikke løser seg er det fordi det ikke har vært prøvd hardt nok eller at de ansvarlige er idioter og at vi vet så mye bedre enn dem.
            Jeg synes du har mange gode poenger.
            Jeg forsvarer på ingen måte at noen skal presse frem en kontrakt som de ikke fortjener. Det er noe vi som klubb ikke er tjent med.

            Jeg kan dessverre ikke si hvor jeg har det fra, så jeg har forståelse at det er vanskelig å ta for god fisk.
            Så jeg legger den død her.

            Hvor skrev jeg at alle i klubben er idioter og at jeg vet bedre enn de? De styrer etter beste evne å tar selvsagt valg de mener er riktig. Det eneste jeg har frontet i dag er uenighet rundt det. Og det må være lov :-)

            Kommentar

            • bema0806
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2011
              • 521

              Synes det er verdt å merke seg Fredrik Gulbrandsen i siste episode av mosh bakenga sin pod, at han også opplevde at klubben bevisst ga mindre kontrakter til lokale helter, nettopp fordi de det var det de var. Loke. Helter. Etter hva jeg har hørt og lest så virker det som om klubben bevisst har gitt lokale helter dårligere kontrakter nettopp fordi de er lokale. Dette mener jeg er heeelt feil!! Og virkelig ikke bærekraftig. Når FG OG EE velger å gå, så må det være noe i det. Sier ikke at det EE krever er rimelig. Men det er en grunn til at FG for 10 år siden valgte å gå. Ikke fordi han ville. Men fordi kontrakten ikke gjenspeilet det han var verdt. Samme med edh…

              Kommentar

              • Lars Henrik Dahl
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2020
                • 2001

                [QUOTE=Fugggel;n968703]
                Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
                Hvor skrev jeg at alle i klubben er idioter og at jeg vet bedre enn de? De styrer etter beste evne å tar selvsagt valg de mener er riktig. Det eneste jeg har frontet i dag er uenighet rundt det. Og det må være lov :-)
                Jeg tror ikke jeg har skrevet at du skrev det. Det var en generell betraktning basert på mange innspill over litt tid. Det er selvfølgelig lov å være uenig, det er det som gjør diskusjoner interessante

                Kommentar

                • Lars Henrik Dahl
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2020
                  • 2001

                  Opprinnelig skrevet av bema0806
                  Synes det er verdt å merke seg Fredrik Gulbrandsen i siste episode av mosh bakenga sin pod, at han også opplevde at klubben bevisst ga mindre kontrakter til lokale helter, nettopp fordi de det var det de var. Loke. Helter. Etter hva jeg har hørt og lest så virker det som om klubben bevisst har gitt lokale helter dårligere kontrakter nettopp fordi de er lokale. Dette mener jeg er heeelt feil!! Og virkelig ikke bærekraftig. Når FG OG EE velger å gå, så må det være noe i det. Sier ikke at det EE krever er rimelig. Men det er en grunn til at FG for 10 år siden valgte å gå. Ikke fordi han ville. Men fordi kontrakten ikke gjenspeilet det han var verdt. Samme med edh…
                  Fredrik Gulbrandsen gikk fra klubben for ganske mange år siden på et tidspunkt hvor han ikke en gang var ordentlig etablert. Han var mer på nivå med Skogvold enn med Edh. Korriger meg gjerne hvis jeg husker feil. Klubben har endret seg mye siden. Det er verdt å merke seg at han var mer enn interessert i å komme tilbake til LSK hvis det bare var nok penger involvert. (Min forståelse, ikke nødvendigvis korrekt)

                  Kommentar

                  • maurakanari
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jul 2005
                    • 634

                    Opprinnelig skrevet av bema0806
                    Synes det er verdt å merke seg Fredrik Gulbrandsen i siste episode av mosh bakenga sin pod, at han også opplevde at klubben bevisst ga mindre kontrakter til lokale helter, nettopp fordi de det var det de var. Loke. Helter. Etter hva jeg har hørt og lest så virker det som om klubben bevisst har gitt lokale helter dårligere kontrakter nettopp fordi de er lokale. Dette mener jeg er heeelt feil!! Og virkelig ikke bærekraftig. Når FG OG EE velger å gå, så må det være noe i det. Sier ikke at det EE krever er rimelig. Men det er en grunn til at FG for 10 år siden valgte å gå. Ikke fordi han ville. Men fordi kontrakten ikke gjenspeilet det han var verdt. Samme med edh…
                    Var det ikke da vi ikke hadde penger til strømregninga, og måtte ta imot de pengene vi kunne få fra Molde.?
                    VI ER LILLESTRØØM, LILLESTRØØM SK, VI ER NORGES BESTE LAG, JA VISST FAEN ER VI DET!!

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9364

                      Det kan godt tenkes Gulbrandsen har rett. Om han ikke blander litt lokal og ung da. For noen av de kontraktene yngre hadde på "hasses tid" var helt rævva.

                      Kommentar

                      • knut
                        Make knut Great Again
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2006
                        • 9364

                        Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                        Fredrik Gulbrandsen gikk fra klubben for ganske mange år siden på et tidspunkt hvor han ikke en gang var ordentlig etablert. Han var mer på nivå med Skogvold enn med Edh. Korriger meg gjerne hvis jeg husker feil. Klubben har endret seg mye siden. Det er verdt å merke seg at han var mer enn interessert i å komme tilbake til LSK hvis det bare var nok penger involvert. (Min forståelse, ikke nødvendigvis korrekt)
                        Oj. Her husker vi helt forskjellig. Holder han på høyere nivvå da han dro enn de to du nevner. Skikkelig tallent som har gjort det schkærpt.

                        Kommentar

                        • EPA
                          Seniormedlem
                          Forumsadist
                          • Aug 2013
                          • 129

                          Kommentar

                          • DoubleHi5
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2011
                            • 3933

                            Jeg ønsker deg lykke til i AIK, Eskil! Måtte du lykkes og vokse videre som fotballspiller. Takk for innsatsen i Sportsklubben. Håper vi ses igjen!
                            Elska þetta félag

                            Kommentar

                            • MortenA
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2007
                              • 3318

                              Opprinnelig skrevet av knut
                              Det kan godt tenkes Gulbrandsen har rett. Om han ikke blander litt lokal og ung da. For noen av de kontraktene yngre hadde på "hasses tid" var helt rævva.
                              Gulbrandsen gikk vel til Molde fordi Solskjær hadde gitt han et hefte med tips om hvordan han skulle bli en toppspiss?

                              Når det gjelder Edh så undres jeg over hvor mye vekt folk legger i at han er oppvokst på Volla. Tror ikke jeg har sett noen gjøre et poeng av at Ranger er fra Gjerdrum som er 10? Km fra Åråsen. Til sammenligning er jo alle trøndere lokale for Bartene.

                              Jeg skal ikke ta stilling til kontraktsforhandlinger siden jeg har nullinnsikt utover hva som har kommet frem i media. Jeg ser heller på spilleren Edh og hans posisjon i stallen. Han har stort sett vært andre valg på høyresiden bak Ranger siden han ble hentet opp, og de gangene han har blitt fått sjansen på høyre så har han fallt igjennom. Det er godt mulig at han ville kommet mer til sin rett i Georgsons system. Han gjorde en god figur mot KFUM. På venstresiden ble han kastet inn fordi skadesituasjonen der var kritisk, ikke fordi han hadde spilt seg til fast plass i konkurranse med alternativene. Han fungerte bra i spann med Åsen og Petterson, men hvor bra det hadde gått med to mindre fotballkloke veteraner til å veilede underveis er umulig å spå.

                              Ser vi på dagens situasjon på plassene til Edh, så er det stor konkurranse, spesielt på høyre. På venstresiden er det nok støre sjanse for spilletid, men heller ikke her var Edh et ubestridt førstevalg. Tønnesen klarer seg bra og det blir spennende å se Elkjær når han kommer på banen igjen. Når Edh nå forsvinner, så er det ikke en bankers i førsteelleveren vi mister og vi har god dekning på plassene, så laget fremstår ikke som nevneverdig svekket med denne overgangen.

                              Personlig så liker jeg Edh, men har ikke hatt den samme nesegruse beundringen som mange andre. Vi mister en god spiller og en hyggelig fyr, men som sagt har ikke laget vært vesentlig svekket tidligere i hans skadefravær og vi skal nok stå av hans exodus. Dersom det stemmer at overgangssummen er 5 mill. så er nok dette markedsmessig godt betalt dersom man ser bort fra nostalgien rundt en lokal spiller. Riden vil vise seg om overgangen er riktig for Edh. Jeg håper det. AIK er utvilsomt en stor klubb og spillestilen i Allsvenskan, slik jeg forstår det, kan nok passe han bra, men spørsmålet er om spillerne der borte er attraktive på kontinentet slik at han kommer seg videre.
                              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                              Kommentar

                              • Lars Henrik Dahl
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2020
                                • 2001

                                Opprinnelig skrevet av knut

                                Oj. Her husker vi helt forskjellig. Holder han på høyere nivvå da han dro enn de to du nevner. Skikkelig tallent som har gjort det schkærpt.
                                Fair enough, bestrider ikke talentet Jeg husker ham som en spennende spiller, men som også slet med en del skader. Hadde helt glemt at han hadde en 2011 sesong hvor han spilte mye. Han fikk deretter ødelagt mesteparten av 2012 sesongen med skader, før han etter en god vårsesong ble solgt til Molde i 2013, snaut 21 år gammel. Du har dermed helt rett i at han var mer etablert.

                                Head to head mot Skogvold, kamper for LSK, kun eliteserie
                                Fredrik Gulbrandsen Henrik Skogvold
                                Født 10.09.1992 14.07.2004
                                Debut (alder) 16 år 268 dager 17 år 39 dager
                                Kamper fra start 32 10
                                Kamper som innbytter 25 15
                                Ubenyttet reserve 18 27
                                Spilte minutter totalt 3099 866
                                Antall hele kamper 21 1
                                Mål 7 1
                                Assist 5 1
                                Spilte minutter per målpoeng 258,25 433
                                Utlån Lyn (93 dager i 2010) Start (42 dager i 2023)
                                Spilte minutter på utlån 0 713
                                Scoringer på utlån 0 6
                                Aldersbestemte landskamper (mens i LSK) 34 18
                                Mål på landslagene 3 2

                                Kommentar

                                • Kroktåa
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2015
                                  • 2857

                                  "Det er så langt ikke avslørt hva AIK har betalt, men det er helt umulig at summen er under 10 millioner kroner."

                                  Hm. Lurer på hvem som har best kilder? Sves, eller Michael B.O.?

                                  Den "norskeste" klubben i Allsvenskan AIK har blitt enig med Lillestrøm om å kjøpe den 21 år gamle forsvarsspilleren Eskil Edh. Sportsdirektør Thomas Berntsen

                                  Kommentar

                                  • gilbert
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 3163

                                    Eskil med på ny seier mot bydelsklubben:

                                    https://www.eurosport.no/fotball/edh-debuterte-mot-lsks-erkerival-utrolig-goy_vid2110980/video.shtml

                                    https://www.eurosport.no/fotball/valerenga-med-marerittomgang-i-generalproven-gikk-pa-braktap_sto10079706/story.shtml

                                    Kommentar

                                    • Kanarivogel89
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2006
                                      • 4284

                                      Alltid deilig å denge enga, men må si det smerter litt å se Eskil i en annen drakt.

                                      Kommentar

                                      Working...
                                      😀
                                      😂
                                      🥰
                                      😘
                                      🤢
                                      😎
                                      😞
                                      😡
                                      👍
                                      👎