Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • egil
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1119

    Vålerenga har også fått opp øya tydeligvis;

    KFL - medlem nr 23

    Kommentar

    • Superstefan
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 2180

      Bare sånn at folk skal slippe og trykke inn på vif siden


      Vi tar sterk avstand fra vold og trusler

      Før søndagens kamp mot Brann på Ullevaal Stadion ble vi vitner til at bråkmakere ønsker å ødelegge klubben vår.

      Tar avstand
      Vålerengafamilien består av styret i klubben, aksjeselskapet, ansatte, spillere på ulike nivå, medlemmer, frivillige, supportere, tilhengere, samarbeidspartnere og Klanen.

      Vi har alle et felles budskap å komme med:
      Vi er alle fra Vål’enga – og vi tar sterk avstand fra alle former for vold, trusler og diskriminering!
      Vålerenga Fotball har i en årrekke jobbet med ulike problemstillinger i forhold til et fåtall av våre supportere. I alle år har vi valgt dialog, i tillegg til individuelle utestengelser for klare brudd på våre interne regler.
      Vålerenga Fotball er sannsynligvis den klubben som i størst mulig grad har valgt inkludering fremfor ekskludering.
      Vårt viktigste budskap er at vi er fullstendig mot vold, trusler og diskriminering.
      Ett av våre viktigste og mest tydelige budskap til de personene som dessverre velger oppsøkende vold mot likesinnede knyttet til fotball, har vært å ikke utsette uskyldige barn, familier eller 3. part.
      Det har vært en rekke episoder med fotballbråk som har blitt koblet mot Vålerenga Fotball fra dette miljøet i snart 10 år. Tidligere har dette skjedd på en åker, på gatehjørnet eller andre lignende steder.

      Det som skjedde den 15. september før kampen mot Brann utenfor Ullevaal Stadion, er et historisk vendepunkt. Bråket ble bevisst utført mens små unger, familier og besteforeldre var vitner. Noen gråt åpenlyst, og flere valgte å droppe kampen og komme seg hjem.
      Sånn vil vi ikke ha det i Vålerenga eller i Oslo. Nå er det nok!
      Det skal alltid være trygt å gå på kamper uansett hvor du er i Norge.
      Det var flere som stod sammen med bråkmakerne på Dolly Dimple`s – og som bevisst valgte ikke å bli med på bråket. Det er positivt. Men det er ikke nok. Nå strekker vi det lengre.
      Vålerenga Fotball kommer med en svært sterk oppfordring til dem som regelmessig har sympatisert med de som lagde bråk utenfor Ullevaal. La dem som ga blaffen i barna våre merke at dette er totalt uakseptabelt.
      Før kampen mot Brann var det 17 utestengte. Nå legges det ned et betydelig arbeid for å identifisere de bråkmakerne som deltok i bråket før kampen mot Brann. Alle vil bli ekskludert i lang tid.
      Vålerenga slo Brann 4–3 etter en historisk snuoperasjon. Vi inviterer herved alle som har sitt hjerte i Vålerenga til å møte opp på Ullevaal den 29. september. Da skal vi slå Odd!
      Med hilsen

      Vålerenga Fotball 
      Fotograf Kreativ Kanaris

      KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

      Kommentar

      • egil
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2005
        • 1119

        Og Dagbladet har nå laget redaksjonell omtale av saken. Vedlagt saken ligger også en video av et opptrinn i Lillestrøm utenfor Doktorgården/Kulturpuben.

        KFL - medlem nr 23

        Kommentar

        • xeR
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 11206

          Opprinnelig skrevet av egil
          Vålerenga har også fått opp øya tydeligvis;

          http://www.vif-fotball.no/news/artic...old-og-trusler
          Jeg trodde dialog og åpenhet var beste løsningen jeg...
          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

          Kommentar

          • egil
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 1119

            Fra VPN

            Grensa er passert

            Søndag kom det mange har frykta lenge. Bråk og slossing rett utenfor stadionportene. Det var dette som skulle unngås ved å gi de alternative supporterne visse rammer å forholde seg til. Den gjennomgående trenden fra Alternative Enga er at får de lov til litt, så skal de ha enda litt mer.

            VPN erfarer at det i lang tid har vært tautrekking i forskjellige grupperinger om hva slags oppførsel som er akseptabel og ikke. Dessverre ser det nå ut til det det som i de aller flestes sees på som uakseptabelt, har blitt Alternative Engas nye linje.

            Slossing utenfor stadion er så langt fra en positiv tribunekultur man kan komme. Helt på trynet er det, rett og slett. Man kan ikke i sine villeste fantasier forvente at alt og alle skal tilpasse seg ens egne rammer. Vi forstår at mange av de alternative supporterne ser på seg selv som et være eller ikke være for tribunekulturen. Kritikk blir ofte møtt med trusler om at uten dem er det stille i graven, og at alt avhenger av dem.

            Kreft eller flass?
            De som valgte å starte en slosskamp utenfor stadion har ingenting på Vålerengas kamper å gjøre. De har ingenting med å assosiere seg med klubben i det hele tatt. MortenP i Dagbladet kaller dem «kreft», og andre kaller dem «flass». Vi velger å se litt bredere på dette.

            Mange av disse ungdommene er i utgangspunktet verken «kreft» eller «flass». Man blir dratt inn i en gjeng der alt handler om å være mest mulig ekstrem. Jo mer ytterliggående du er – jo tøffere er du. Så er det jo en gang sånn at omgås du «flass» blir du behandla som «flass» og da arver du verdiene til «flasset» og blir «flass».

            Vi kjenner ikke til forløpet til den spesifikke situasjonen som førte til slagsmålet på Ullevaal før kampen mot Brann. Det kan godt hende bergenserne spytta, kasta ølglass eller skreik noe fint om Davy og TV2. Ikke veit vi.

            - Media overdriver!
            Det er det alltid. Hver eneste gang det er negative oppslag om Vålerengas alternative supportere er motsvaret at media tar feil, at de overdriver og at de er ute etter å ta dem i en hemmelig pakt med NFF, Vålerenga og Politiet, og i det siste også Klanen. Det kan godt hende det er riktig også – for hvorfor skulle de ikke være ute etter å ta dem? Og hvordan kan levende TV-bilder lyve? Var det filmtriks? Akkurat som når Janet Jackson viste puppen på SuperBowl? Nei, media drar på og vinkler saker. Har de en rask tellerunde og ser 15 casuals kan du være sikker på at VG skriver 30 og TV2 «et femtitalls». Men sånn er det bare.

            Provokasjon og reaksjon
            Vi kjenner ikke til forløpet av situasjonen der det brøt ut slagsmål og politiet måtte benytte tåregass. Av erfaring er det nok heller ikke helt uprovosert heller. Men – hvor er lederskikkelsene i dette miljøet når de trengs? Hvorfor tar ikke lederne tak og stopper sitasjoner hvor de veit at de taper. Ikke tap ved at de får juling – men ved at de, klubben og alle andre Vålerenga-supportere blir hengt ut i media?

            Politiets tilstedeværelse handler om å forebygge og gi trygghet til «publikum». På søndag klarte de ikke det. Eller, i det store og det hele unngikk de uønskede konfrontasjoner rundt omkring i byen. Der det telte som mest derimot, der feila politiet. Da ble det heller ikke så mye trygghet. Men – det er heller ikke politiet som starter en slosskamp mellom Brann- og VIF-pøbler.

            Hvordan politet reagerer når de har store aggressive folkemengder er ingen overaskelse for noen. Da bruker de tåregass for å nøytralisere de hissigeste. Ofte får denne tåregassen andre til å bli like aggressive, så da gasser de dem også. Enkelt og greit. Vil du unngå tåregass fra sheriffen? Da driter du enkelt å greit i å lage kvalm. Enkelte vil nå hyle høyt og si at opprørspoliti i seg selv er en provokasjon. Da er det vel liten hensikt å gi dem ytterligere grunnlag for å være der og ta i bruk noen av sine kraftigste virkemidler?

            Det alternativet miljøet begynner å miste litt fotfeste. For ett år siden ble det sett på som en ressurs – til og med Iskoboys fikk anerkjennende nikk som en positiv del av tribunekulturen. Hvor det tryna veit ikke vi – men tryna, det har det virkelig.

            Klanens talsmann sier at man har en avtale med miljøet om at de skal holde seg unna og holde på med sitt. Da er det jo oppsiktsvekkende at de er så nært på Klanen som de er.

            Skal bøllene overta?

            Vi erfarer også at det var mange Vålerengasupportere, både Klansmedlemmer og sivilister, som unnlot å komme på VIF-Hockeys sesongåpningsfest på Vertshuset. De synes det er ubehagelig å gå på Vålerengas arrangement på Klanens pub. Fordi? Det alternative miljøet prøver å etablere seg der. Folk orker heller ikke å feire seier mot Brann på sin lokale pub – av samme grunn. De alternative prøver seg ved å komme valsende inn og oppføre seg som de eier hele butikken. Vi er for øvrig kjent med at dette er noe det tas tak i fra Klansstyrets side. Ellers ville det vært vanskelig å tro på hva Klanen sier i media og andre steder, når de ser igjennom fingra med at akkurat det miljøet man ikke ønsker å assosieres med – er hjertelig velkommen på ens egen fotballpub.

            VPN har ikke fasiten på hva slags supporterkultur Vålerenga skal ha. Men vi er sterkt imot en der det brukes mafialiknende metoder for å få gjennomslag for sine synspunkter. Å spre frykt igjennom trusler og vold er og blir fullstendig uakseptabelt.
            KFL - medlem nr 23

            Kommentar

            • Laplace
              Medlem
              Møteplager
              • May 2013
              • 70

              En kväll på Tele2-arena





              Kommentar

              • andersmm
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2006
                • 5764

                Helt jævla håpløst. Først og fremst den søplegjengen som tok seg opp på øvre tribuneseksjon, men også strykkarakter til arrangøren som ikke har stengt seksjonen på en ordentlig måte.

                Var på Tele2 Arena i går og hadde det stort sett veldig hyggelig. Helt grei match, god stemning, god øl og god burger. Langside og ståplass. Bajens ultras hadde en markering, og gikk ikke opp på tribunen før i 30. minutt. Etter det var det skikkelig trøkk på tribunen.

                I andre omgang inntreffer idiotien som ødelegger en ellers fin kveld. Det eneste lyspunktet var øvrige Bajenfans tydelige markering mot neandertalerne som starta bråket. Unisone "ut med pakket" og "Solnatattare" rop. Kjøtthuene ble også tvunget til å gå langs ståtribunen på langsida når de skulle tilbake til sin side av tribunen. Det ble etterhvert litt pinlig å se hvordan disse gikk med krum nakke og fikk ta en shitstorm av en hel langside. Selvfølgelig mange med maskering av ulike slag og like selvfølgelig var det at ingen viste ansiktet når de ble oppfordret til det.

                Helt jævla lavmål greie, særlig med tanke på at Bajen og Gais historisk sett har hatt et bra forhold og delt mye av den samme identiteten. Men når dritten først traff vifta så satt jeg pris på det resolutte svaret fra øvrige fans.
                "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                Kommentar

                • veiron
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6267

                  Neandertalere i rulletrapp. hahahah!! OWNED!

                  Kommentar

                  • Macho-Morten
                    Ikke KFL-styremedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 2687

                    Synes de som reagerte på Gulbrandsen-hetsen i går må gå litt i seg selv.

                    Kommentar

                    • Vestfold Kanaris
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Oct 2004
                      • 4583

                      Opprinnelig skrevet av veiron
                      Neandertalere i rulletrapp. hahahah!! OWNED!

                      http://www.svt.se/wd?widgetId=23991§...tSectionId=566
                      Litt usikker på hva som var så veldig festlig. I følge diverse forum ble flere jenter nederst i den rulletrappa alvorlig skada.

                      Sverige har et stort problem med bråkmakere rundt fotballen, men polisen og ov der nede er ikke det spor bedre. Marsjen til aik før derby mot djurgårn gikk stort sett rolig for seg helt til minst 4 politimenn med Bajenstickers eller djurgårdenstickers på hjelmene sine provoserte fram bråk. Aiks styre gikk i den samme marsjen og bekrefta dette. http://i.imgur.com/MyO5QeD.jpg

                      Her er noen sitat fra Lederen av supporterklubben til dif:

                      ”Ligger en djurgårdare på intensiven med hjärnblödning efter batongslag mot huvudet igår. Snart dödar polisen den första supportern”

                      "Järnkaminernas ordförande Dan Blomberg beskriver för Expressen det kaos han hamnade i:

                      – Jag såg en kille som låg ner livlös med blod från huvudet. Då var det en väldigt obehaglig stämning. Polisen tryckte ihop mig och alla andra i en stor klunga, folk fick panik och det var upprörd stämning. Sedan började de veva med batonger mot mig och alla andra och de använde även pepparsprej. Det här gjorde de där det fanns blandat folk med både killar, tjejer och barn, säger Dan Blomberg till Expressen.

                      – Man blir uppgiven. För många är polisen bara ett hot just nu och det är för jävligt, det är tragiskt. Det är batongslag mot huvudet och de väller in med polisbussar i folkmassor. Det är bara en tidsfråga innan någon dör."




                      "Våldskulturen, empatibristen och kriminaliteten hos polisen är långt värre än den hos huliganerna. Det värsta är inte poliserna som slår och begår brott, det värsta är alla deras kollegor som håller käften om det. Ynkryggar"


                      Etter massive klager fra både aik og difsupportere pga. vold fra politiet, har politiet i sthlm levert inn en anmeldelse på seg selv.
                      LOUD
                      PROUD
                      ULTRA

                      Kommentar

                      • detvarvondtdet
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jul 2006
                        • 398

                        Bare for å understreke det først som sist. Jeg mener selvfølgelig at politi og militær har et enormt ansvar i forvaltningen av sitt voldsmonopol. Det er alikevel noen "men" som dukker upp. At noen pasienter bruker fotball som en arena for å utøve vold er for meg fullstendig meningsløst og uforståelig. At politi reagerer sterkt og med de maktmidler de har er en selvfølge. Politi har igjennom historien prøvd mange tilnærminger for å minske "provokasjonen" de åpenbart er for disse voldspøblene. Politi har gjemt seg i T-baneunderganger for ikke å være synlige, de har hatt gjennomførte strategier på en "vennlig tilnærming" under store mesterskap osv...Dette har ikke hatt noen effekt. Voldsamøbene har utagert uavhengig av politiets strategi. At batongen sitter løst er fullt forståelig i møte med såkalte "casuals" og hooliganer. Når folk klarer å mene at kllistremerker på hjelmen berettiger vold, så har man faen meg ingen ting å gjøre ute i samfunnet.


                        edit:diverse leifer
                        "Dere kan sitere meg på dette:
                        Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
                        Fjøra

                        Kommentar

                        • Børge
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2013
                          • 2540

                          Svensk politi er ikke kjent for å legge noe i mellom, så at dem har brukt mer vold enn nødvendig overrasker ikke meg. Hva det gjelder klistremerker på hjelmen, så mener jeg det generelt sett er feil: politiet skal ikke blottlegge sin standpunkter på en slik måte. Selvsagt skal dem få holde med hvilket lag dem vil, men blottlegg nå ikke det i den heksegryta som et slikt derby er. Alt som kan ses på som unødvendig provokasjon bør unngås!

                          Jeg har vært på derby i Stockholm mellom DIF og AIK, dog i hockey. Sykt oppmøte av politi - det sto vel flere politifolk ved utgangen på Globen T-banestasjon enn jeg har sett samlet fra sentrum av Lillestrøm til jeg har vært inne portene på Åråsen ved derby mot søpla. Veldig anspent stemning utenfor stadion. Miljø her hjemme kan ikke sammenlignes og oppmøte av polit gjør ikke stemningen mindre avslappa. Uansett er det nok riktig at dem er der.

                          Jeg kan ikke fordra fotballvold. Jeg kan heller ikke fordra unødvendig maktmisbruk.
                          Sint og tverr på felt N

                          Kommentar

                          • Serbern
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 5496

                            Mer "politivold", fra kampen mellom Sarajevo og Borac i Bosnia.




                            Her klarer en amøbe å ødelegge så mye for klubben sin på stillingen 0-0 at resultatet blir satt til 0-3, og Sarajevo må spille en del kamper uten tilskuere.

                            Kommentar

                            • UltraFo
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jun 2007
                              • 800

                              hva var bakgrunnen for å storme banen/motstanderen? når det er 0-0 er det jo tydeligvis ikke resultatet.
                              UFC ~ Gulsvarte Brødre

                              Kommentar

                              • Serbern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 5496

                                Si det. Er jo stort hat mellom klubbene, men ved å finne på noe sånt så tenker du ikke akkurat på klubbens beste.

                                Kommentar

                                • Felt C
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2004
                                  • 776

                                  Jeg håper virkelig han er feilsitert.LSK skal aldri legge seg for noen motstander.Vi er en stolt klubb med stolt historie som ikke legger seg uansett!
                                  Dette gjør meg kvalm.

                                  Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.

                                  Kommentar

                                  • Marit
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2010
                                    • 885

                                    Opprinnelig skrevet av Felt C
                                    Jeg håper virkelig han er feilsitert.LSK skal aldri legge seg for noen motstander.Vi er en stolt klubb med stolt historie som ikke legger seg uansett!
                                    Dette gjør meg kvalm.

                                    http://www.adressa.no/100Sport/fotba...icle396315.snd
                                    WTF?!

                                    Og forholdet til Godset er da ikke så betent? Hvis ikke LSK vinner serien (og nei, vi gjør nok ikke det i år) så er da Godset virkelig laget jeg helst ser vinne foran absolutt alle andre lag i eliteserien. Mulig det bare er meg, men jeg kjenner meg ikke igjen i noe av dette.
                                    Andas in och andas ut
                                    Orkar jag så orkar du

                                    Kommentar

                                    • maurakanari
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jul 2005
                                      • 637

                                      Snakk for deg selv. Jeg håper ALDRI RBK vinner serien fremfor noen andre lag (måtte til nød vært VIF ). Hatet fra 90-tallet med Eggen, mini, sørloth osv sitter dypt.
                                      VI ER LILLESTRØØM, LILLESTRØØM SK, VI ER NORGES BESTE LAG, JA VISST FAEN ER VI DET!!

                                      Kommentar

                                      • _Jonern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 4377

                                        Selge seg som ei hore og se møkka fra RBK feire seriegull på Åråsen? God natt a!
                                        ..................

                                        Kommentar

                                        • glasgow
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jan 2007
                                          • 1251

                                          Tragisk og lese. Tørsten i år er
                                          1.havne forran Vif.
                                          2.sørge for at RBK mister gullet på Åråsen.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎