Talenter i LSK

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kunden
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 2281

    Opprinnelig skrevet av Lillelord

    Skjønte det, poenget mitt var at det er flere en enga som står klar til å snappe talentene!
    Det er klart, men i nærområdet er det vår største utfordrer på det området også.
    Blir vi en koseklubb som sitter med lua i hånfda er det bare et tidsspørsmål før vi blir en ubetydelighet.
    Når Simon stikker håper jeg det kommer inn litt mer kynisme(les: profesjonalitet) i gangene,

    Kommentar

    • niko
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jul 2008
      • 440

      Opprinnelig skrevet av MortenA

      Spørsmålet blir også hvor god matching får våre talenter dersom de overkjører alle lagene i serien?
      Nettopp dette mener jeg Ordinas snakket om i Kanarikafeen - at hvis alle talentene kommer til LSK for tidlig, vinner de stort sett alle kampene sine komfortabelt, og det er ikke gunstig for utviklingen.

      Kommentar

      • Lillelord
        Medlem
        Hoffnarr
        • Aug 2004
        • 60

        Opprinnelig skrevet av niko

        Nettopp dette mener jeg Ordinas snakket om i Kanarikafeen - at hvis alle talentene kommer til LSK for tidlig, vinner de stort sett alle kampene sine komfortabelt, og det er ikke gunstig for utviklingen.
        Det gir logisk mening, men for å snakke litt spillteori gir det kun mening hvis konkurrentene også gjør det samme. Enga og Stabæk har eksempelvis beviselig en annen strategi, og de vil nyte minst like godt av at LSK lar talenter bli værende i moderklubben lengre som det LSK får. Og et par poenger til:

        For A-laget snakker vi mye om betydningen av en bra treningshverdag. Er ikke det minst like viktig for de yngre å ha gode spillere rundt seg i treningshverdagen? Man kan sikkert kompensesre noen mangler på kvalitet ved å flytte de opp i årsklassene, men det er langt fra gitt at det er optimalt verken fra et fysisk, sosialt eller utviklingsmessig ståsted.

        Og hva så når guttene er 15-16 år gamle, hvilke klubber fremstår da som mest attraktive? Som far ville jeg fort gitt råd til min sønn (som jeg ikke har) om å gå til enga eller Stabæk fremfor LSK av sportslige hensyn, om det ikke var for kanaribrillene. Er klart det frister å spille med mange andre yngre landslagsspillere.

        Kommentar

        • brune stakkeland
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2012
          • 863

          Opprinnelig skrevet av Lillelord

          Det gir logisk mening, men for å snakke litt spillteori gir det kun mening hvis konkurrentene også gjør det samme. Enga og Stabæk har eksempelvis beviselig en annen strategi, og de vil nyte minst like godt av at LSK lar talenter bli værende i moderklubben lengre som det LSK får. Og et par poenger til:

          For A-laget snakker vi mye om betydningen av en bra treningshverdag. Er ikke det minst like viktig for de yngre å ha gode spillere rundt seg i treningshverdagen? Man kan sikkert kompensesre noen mangler på kvalitet ved å flytte de opp i årsklassene, men det er langt fra gitt at det er optimalt verken fra et fysisk, sosialt eller utviklingsmessig ståsted.

          Og hva så når guttene er 15-16 år gamle, hvilke klubber fremstår da som mest attraktive? Som far ville jeg fort gitt råd til min sønn (som jeg ikke har) om å gå til enga eller Stabæk fremfor LSK av sportslige hensyn, om det ikke var for kanaribrillene. Er klart det frister å spille med mange andre yngre landslagsspillere.
          Det Ordinas også nevnte i kanarikafeen var at med tilnærmingen LSK har med å la talentene bli værende, han var litt skeptisk, men de har ennå ikke opplevd å glippe spillere de virnelig ville ha når de ble gamle nok.

          Har også opplevd sterk misnøye med LSK da de gikk etter alle de beste yngre spillerne rundt i klubber i nærmiljøet.

          Og med spillteori, gir det ikke mening å ha en annen tilnærming enn konkurrentene i samme marked? Vi får tak i de spillerne som vif og stabæk skremmer vekk, og vi vil også klare å lokke til oss noen av de samme med vår strategi

          Kommentar

          • Lars Henrik Dahl
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2020
            • 2001

            I egen klubb kan de også få en like god utvikling gjennom at de i kraft av å være et talent får trene og spille på et eller flere alderstrinn høyere. Der kan de få en modning av det. I akademiet vil de raskt ikke lenger være et spesielt talent, men en av mengden. Noen blomstrer under slike forhold, andre har bedre av det motsatte. Det er en vanskelig balansegang.

            Trøim IF selger ikke nødvendigvis sååå mange store talenter. Derimot gir de bort mange tilbake til lokale breddeklubber fordi spillerne ikke når opp blant mengden. Et eksempel på det er vel Ulrik Mathisen. Foreløpig ser det ut som om Trøim IF har lykkes bedre, men det er litt tidlig å si. De har lenger historikk enn oss, og har også derfor hatt større mulighet til å høste av dette.

            Kommentar

            • Lillelord
              Medlem
              Hoffnarr
              • Aug 2004
              • 60

              Opprinnelig skrevet av brune stakkeland

              Og med spillteori, gir det ikke mening å ha en annen tilnærming enn konkurrentene i samme marked? Vi får tak i de spillerne som vif og stabæk skremmer vekk, og vi vil også klare å lokke til oss noen av de samme med vår strategi
              Da tror jeg du forutsetter en hel del. For det første er det ganske åpenbart at vif vil klare å lokke til seg NOEN talenter med en slik strategi, og gitt at man tror at det er mulig å identifisere talent før 15 år vil de bare i egenskap av det stille sterkere.

              For det andre tror jeg ikke noen vil bestemme seg for å gå til lsk fordi enga prøvde seg da poden var 13 eller 14. Det er «worst case» smigrende med interesse. Når gutten er 15 kan vif vise til interesse over tid, og sånn sett kanskje fortsatt matche lsk i attraktivitet. Dessuten er sannsynligheten nå mye større for at også andre, ikke-lokale klubber har fått spilleren på sin radar. Odin Thiago Holm dro eksempelvis fra Trondheim til vif som 15-åring, Konradsen Ceide gjorde det samme fra Finnsnes til RBK. Spilleren kan altså ende med å dra til en helt annen klubb.

              Med andre ord risikerer vi både å miste de som er villige til å gå i ung alder og 15-åringene som tenker det finnes enda bedre alternativer enn LSK, enten det er i Norge eller utlandet.

              Hvis Ordinas mener de ikke har gått glipp av en eneste spiller med den strategien siden han kom inn, må det bety at de ikke var interessert i eksempelvis Nusa fra Langhus, som gikk til Stabæk som 14-åring. Det blir selvfølgelig helt anekdotisk, og sånn sett lite relevant.

              Så la oss heller se på de harde fakta. La oss se på lista over spillerne som har kommet inn i klubben som 15-åring og som nå banker på a-lagsdøra etter at Ordinas kom til klubben, altså de siste 4 årene. Det er mulig jeg glemmer noen i farta, men jeg tror den lista utelukkende består av Neto. Dvs at den strategien har gitt oss til sammen 2 minutter med eliteseriespill - på 4 år. Og Neto ville vel neppe ha sittet på benken engang om det ikke var fordi vi tidvis kun har hatt 14-15 a-lagsspillere klare for kamp.

              Så ja, jeg er litt skeptisk til den strategien vi har valgt…

              Kommentar

              • brune stakkeland
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2012
                • 863

                Opprinnelig skrevet av Lillelord

                Da tror jeg du forutsetter en hel del. For det første er det ganske åpenbart at vif vil klare å lokke til seg NOEN talenter med en slik strategi, og gitt at man tror at det er mulig å identifisere talent før 15 år vil de bare i egenskap av det stille sterkere.

                For det andre tror jeg ikke noen vil bestemme seg for å gå til lsk fordi enga prøvde seg da poden var 13 eller 14. Det er «worst case» smigrende med interesse. Når gutten er 15 kan vif vise til interesse over tid,

                Hvis Ordinas mener de ikke har gått glipp av en eneste spiller med den strategien siden han kom inn, må det bety at de ikke var interessert i eksempelvis Nusa fra Langhus, som gikk til Stabæk som 14-åring. Det blir selvfølgelig helt anekdotisk, og sånn sett lite relevant.

                Så la oss heller se på de harde fakta. La oss se på lista over spillerne som har kommet inn i klubben som 15-åring og som nå banker på a-lagsdøra etter at Ordinas kom til klubben, altså de siste 4 årene. Det er mulig jeg glemmer noen i farta, men jeg tror den lista utelukkende består av Neto. Dvs at den strategien har gitt oss til sammen 2 minutter med eliteseriespill - på 4 år. Og Neto ville vel neppe ha sittet på benken engang om det ikke var fordi vi tidvis kun har hatt 14-15 a-lagsspillere klare for kamp.

                Så ja, jeg er litt skeptisk til den strategien vi har valgt…
                Kutter ned litt i sitatet. Helt enig i det siste, produksjonen av eliteseriespillere har ikke akkurat vært kjempegod.

                Men sånn med interesse over tid. Det er ikke sånn at LSK ikke kartlegger og viser interesse før spillerne fyller 15, de er i kontakt med både klubb og spiller og legger et utdanningsløp og kjører hospitering for enkelte spillere i samråd med moderklubben. De hentet også en yngre spiller fra Fjellhamar i samråd med klubben.

                Og det at det har vært direkte sinne i klubber i området over hvordan LSK (eller ihvertfall enkeltpersoner i systemet) har gått frem for å hente yngre spillere før i tiden er vel ganske kjent.

                Som kjennetegner strategiene under Mesfin så er det langsiktighet som er nøkkelordet. Planen er vel å sørge for at samarbeidet med klubbene i området sørger for bedre treningshverdag for alle spillerne i de klubbene gjennom kompetanseheving slik at det vil bli en bedre pool å hente talenter fra. Og øke mulighetene for at klubbene vil slippe spillerne til oss.

                Det er nok veloverveid strategi fra Stabæk og vif å rekruttere på den måten de gjør, men det ligger nok gode argumenter bak valget fra Mesfin og Ordinas og.
                ​​​​​

                Kommentar

                • Kanarivogel89
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2006
                  • 4284

                  Opprinnelig skrevet av brune stakkeland

                  De hentet også en yngre spiller fra Fjellhamar i samråd med klubben.
                  Harald Woxen. Meget spennende type. Håper på den rette utviklingen her.

                  Kommentar

                  • Lillelord
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • Aug 2004
                    • 60

                    Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                    Harald Woxen. Meget spennende type. Håper på den rette utviklingen her.
                    Og interessant nok ble Woxen hentet som 14-åring: https://www.lsk.no/nyheter/stortalen...ns-dag-for-lsk

                    Kommentar

                    • brune stakkeland
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2012
                      • 863

                      G-19 NM mot Sarpsborg 08 i kveld. Siste LSK-kamp for Jonathan Weiberg Sture og Hans Kristian Junior Heie som går til Kjelsås og Follo.

                      Kan også nevnes at Daniel Skaarud nå er tilbake i full trening.

                      Kommentar

                      • Pad
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2022
                        • 619

                        Dessverre 0-2 tap mot 08 I G19 NM. Det flyter ikke helt for øyeblikket.

                        Kommentar

                        • Lillelord
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • Aug 2004
                          • 60

                          Så kampen, og vi var fullt på høyde spillmessig. Jevnspilt 1. omgang, mens jeg synes vi er hakket vassere i 2. og har blant annet to skudd i tverra. Sarpsborg scorer på to dødballer. På slutten blir det litt texas, med store muligheter for begge lag.

                          Av spillerne synes jeg Hagen var solid, og Furaha virker også veldig spennende. Begge disse er etter det jeg forstår første års juniorer. Sistnevnte er en skikkelig kraftpakke, men samtidig fotrask. Jeg synes verken Neto eller Henriksrud utmerket seg nevneverdig, særlig Neto var usynlig i store perioder.

                          Kommentar

                          • niko
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2008
                            • 440

                            Må si vi betaler Neto i overkant

                            Who is the highest paid footballer in the Eliteserien? Find the top earners, total career earnings, contracts & net worth breakdown. The most comprehensive sports salary database.

                            Kommentar

                            • Lillelord
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • Aug 2004
                              • 60

                              Når det gjelder alder på spillere som hentes til klubb, kan vi i hvert fall slå fast at vi har en helt annen strategi en Stabæk. Jeg fikk nettopp vite at de har forsøkt å hente en spiller fra en klubb i Follo som nettopp har fylt 12 år. Jeg sier ikke at det er riktig strategi for LSK, for 12 år virker fryktelig ungt, men spilleren blir helt sikkert ikke i lokal klubb til fylte 15 dersom utviklingen hans fortsetter.

                              Kommentar

                              • HSft
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2004
                                • 6075

                                Må være bra for rekrutteringen til LSK at Søpla har fått en trener som ikke er spesielt glad i å satse på de unge. I hvert fall.

                                Kommentar

                                • fredpet76
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Feb 2004
                                  • 1206

                                  Atte Aneka blir spurt i «Deadline day» på tv2 nå i kveld hvem som er neste store talentet som kan bli solgt eller noe i den retning: Daniel Skaarud.

                                  Daniel var den første han tenkte på sa han.

                                  Kommentar

                                  • Kroktåa
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2015
                                    • 2857

                                    Opprinnelig skrevet av fredpet76
                                    Atte Aneka blir spurt i «Deadline day» på tv2 nå i kveld hvem som er neste store talentet som kan bli solgt eller noe i den retning: Daniel Skaarud.

                                    Daniel var den første han tenkte på sa han.
                                    Daniel er svært spennende, ingen tvil. Men Henrik ligger foreløpig foran i løypa. Dersom han får riktid coaching og rikelig med spilletid det neste halvannet året, blir han for god for Eliteserien. Og Daniel vil fortsatt være junior.

                                    Kommentar

                                    • Kanarivogel89
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2006
                                      • 4284

                                      Opprinnelig skrevet av Kroktåa

                                      Daniel er svært spennende, ingen tvil. Men Henrik ligger foreløpig foran i løypa. Dersom han får riktid coaching og rikelig med spilletid det neste halvannet året, blir han for god for Eliteserien. Og Daniel vil fortsatt være junior.
                                      Samtidig kan disse 16-årige talentene plutselig eksplodere. Ødegaard kom fra intet og dominerte Eliteserien. Nypan er i ferd med å gjøre det samme. Blir veldig spennende å følge med på Skaarud nå som han har lagt skadene bak seg.

                                      Men ja, Henrik ligger langt foran per nå. Selv om LSK 2 sliter, vil jeg ikke si at ungdomssatsingen vår har sviktet. Fått opp massevis av local lads siden nedrykket.

                                      Kommentar

                                      • Lillelord
                                        Medlem
                                        Hoffnarr
                                        • Aug 2004
                                        • 60

                                        Jeg noterer meg igjen at LSK ikke engang har en spiller i troppen til G15 landskampen mot Sverige i kveld. Til sammenligning har være nærmeste geografiske konkurrenter enga og Stabæk 3 spillere hver, og Skeid har også 1 inne. Det er selvfølgelig et stykke fra G15 til eliteserien, men det er nok en indikasjon på at ungdomssatsingen til LSK ikke er i toppklasse.

                                        Kommentar

                                        • Zindrinho
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Sep 2019
                                          • 445

                                          Opprinnelig skrevet av Lillelord
                                          Jeg noterer meg igjen at LSK ikke engang har en spiller i troppen til G15 landskampen mot Sverige i kveld. Til sammenligning har være nærmeste geografiske konkurrenter enga og Stabæk 3 spillere hver, og Skeid har også 1 inne. Det er selvfølgelig et stykke fra G15 til eliteserien, men det er nok en indikasjon på at ungdomssatsingen til LSK ikke er i toppklasse.
                                          Det henger nok sammen med at LSK ikke henter 15-åringer med mindre de har utvokst barndomsklubben sin, STB og søpla er støvsugerklubber, mens skeid er en skikkelig veldrevet talentfabrikk.
                                          Går du noen årskull opp har vi Sveinhaug, Balatoni, H, Hagen, E Rogne, Dylan Murugesapillai, Neto, Skaarud, Skogvold som vel er 19 eller under alle sammen. Seferi er vel der og, men han henta vi vel fra Halden,mens de andre har vi utvikla mer eller mindre sjøl.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎