Talenter i LSK

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • HSft
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2004
    • 6075

    Opprinnelig skrevet av Oddis

    Tviler på at han kjemper seg til en startplass med det første i alle fall, men det er fint å ha alternativer offensivt. Han er også en annen spillertype enn hva vi ellers har fremover, så kan bli brukt til å endre kampbildet hvis vi sliter med å komme til målsjanser.
    For å endre kampbilde må han på benken. Altså Sannes på tribuna?

    Nå som vi er i talenttråden så er det ikke så viktig om Mauritz starter eller sitter på benken. Om Sannes er på benken eller tribuna er derimot viktig. På benken har vi normalt en keeper, en back, en stopper, to midtbanespillere, en ving og en spiss. Altså 5 spillere i kamptroppen som har muligheter for spilletid. For øyeblikket er det Olsen, Moses, Ødemarksbakken, Svensken og Sannes. Om Mauritz skal på benken ryker en av de opp på tribuna sammen med Tognoy bl.a.

    Kommentar

    • Snow
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Jul 2019
      • 179

      Bra at vi har litt luksusproblemer Blir en spennende kamp som vi må vinne. Ser det diskuteres litt om Sannes. Fant denne på YouTube

      Kommentar

      • Oddis
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2006
        • 2744

        Opprinnelig skrevet av HSft

        For å endre kampbilde må han på benken. Altså Sannes på tribuna?

        Nå som vi er i talenttråden så er det ikke så viktig om Mauritz starter eller sitter på benken. Om Sannes er på benken eller tribuna er derimot viktig. På benken har vi normalt en keeper, en back, en stopper, to midtbanespillere, en ving og en spiss. Altså 5 spillere i kamptroppen som har muligheter for spilletid. For øyeblikket er det Olsen, Moses, Ødemarksbakken, Svensken og Sannes. Om Mauritz skal på benken ryker en av de opp på tribuna sammen med Tognoy bl.a.
        Ikke nødvendigvis. Sannes og Mauritz kan begge også gå inn som ving, så her kan det jo muligens være plass til begge på benken. Selvfølgelig mener også jeg at hvis det står mellom de to, så må vi benytte Sannes for utviklingens skyld, hvis det var noe tvil om dette.
        Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

        Kommentar

        • HSft
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2004
          • 6075

          Opprinnelig skrevet av Oddis

          Ikke nødvendigvis. Sannes og Mauritz kan begge også gå inn som ving, så her kan det jo muligens være plass til begge på benken. Selvfølgelig mener også jeg at hvis det står mellom de to, så må vi benytte Sannes for utviklingens skyld, hvis det var noe tvil om dette.
          Men da går svensken, ødemarksbakken eller moses på tribuna da?

          Kommentar

          • Gjedda
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Apr 2015
            • 147


            Det er klart at akademi satsingen til LSK har båret lite frukt. I de senere år har unge egenutviklede spillere knapt hatt spilletid i klubben. LSK har i veldig mange år systematisk arbeidet med å utvikle toppspillere, men har ifølge interesseorganisasjonen Norsk Toppfotball's akadameiklassifisering vært blant de dårligste i klassen på det. På den siste rangeringen til Norsk Toppfotball er LSK rangert nede på 18. plass av 22 klubber for perioden 2017-2019. I perioden 2015 -2017 var LSK rangert på 12. plass av 26 klubber så dette går ikke rette veien.

            LSK sine egenutviklede klubbspillere hadde kun 11 % spilletid i forhold til Stabæk sine egenutviklede spillere. I 2019 var klubbben rangert på 20. plassen når det gjelder å gi klubbutvikla spillere spilletid. LSK er flinke til å få tak i spillere og utvikle spillere til yngre landslag, fjerde best i landet på det i 2019, men å få dem hele veien fram til mye A-lags spill på elitserienivå, har man lykkes svært dårlig med. Det er et faktum. Hvorfor LSK er så dårlig på å få frem egenutvikla klubbspillere er vanskelig å si noe fornuftig om. Jeg har knapt noen ide om hvorfor. Jeg har registrert det med skuffelse over lang tid, og er overrasket over at det ikke snur.

            Ikke siden årgangene tidlig på nitttallet har vel egentlig LSK vært noe storprodusent av klubbspillere som evner å spille mange kamper på øverste nivå i norsk fotball. I den perioden bestod andrelaget og delvis juniorlag av talenter som Ringstad, Gulbrandsen, Gabrielsen, Tokstad, Bolly, Ohi, Amundsen og Grodås. Også Høibråten var vel med å spille på lag med mange av disse selv om han er noe yngre. Tilsammen har vel disse nevnte spillerne i nærheten av 1 000 kamper på eltiserienivå eller høyere, mens totalen for samtlige spillere i senere årganger er heller magert, troligvis under 300 kamper (Dragsnes og Kolstad er kanskje de med flest), hvis man holder utenlandske importerte klubbspillere utenom. Sånn sett må jo de som trente disse nevnte gutta antageligvis ha gjort endel rett som også dagens akademi kan ta lærdom av.

            Jeg har sansen for Ordinas. Han virker å være en dyktig fagperson, og LSK er heldig som har han i sin tjeneste. Derimot er det viktig å huske på at han kun bare er en av ganske mange som har bidrattt til å gjøre Stabæk til en lederstjerne i norsk sammenheng på å dyrke fram talenter. Stabæk var veldig flinke på det før Ordinas kom til klubben, og er fortsatt veldig flinke til det. I det lys har nok ikke Ordinas hatt så mye å si for hvorfor Stabæk er der de er i dag. Virker som mange LSK fans tror Ordinas har bygget opp utviklingsavdelinga til Stabæk. Det er en latterlig tanke. Derfor påpeker jeg det. Stabæk har lagd et system over tid og de tok tidlig i bruk aktivt analyseverktøy for å underbygge treningsideene. Og selv i de periodene hvor klubben og A-laget fikk kraftig nedjusterte budsjetter var utviklingsavdelingen der i stor grad skjermet for besparelser. Som eksempel hadde vel akademiet i Stabæk 8 fulltidstrenere i 2017 mens LSK akademiet knapt hadde 2 (usikker, men tror det er økt til 4 i 2019).

            I LSK's overodnede fotballplan for perioden 2018-2022 skal A-laget hvert år gi totalt 2 000 spilleminutter(serie/cup) til klubbutviklede spillere i alderen 17-21 år. Det er et resultatmål for ungdomssatsingen. Med Christiansens inntreden i førstelaget ser det ut til at han alene når klubbens målsetting på dette området for denne sesongen.

            Tror nok LSK over tid vil tjene på å gi flere av de unge mer spilletid. Hittil greier jeg ikke å kritisere Bakke for de valg han har tatt. Som trener må man i stor grad tenke nåtid og maksimere sannsynlighet for makspoeng i hver kamp, og da får man heller leve med å bytte inn de unge når man slipper å risikere så mye. Ihvertfall nå hvor så å si alle krever opprykk på første forsøk. Alt annet vil jo være mislykket sesong. Men klubben kan godt systematisk legge til rette for at trener i større grad må tenke på å utvikle et lag også for en tid litt lenger fremme. Problemet med LSK nå er at fotballplanen med sportslige mål fortsatt svever i skyen, mens hverdagen er jordbasert realisme på Obos nivå. Målet om å være 5 topp klubb i Norge er blitt ennå fjernere med oppholdet i Obos. Nå er selvsagt målet å rykke opp til ES. Alle andre mål er selvsagt bare helt underordnede mål som ikke betyr all verden. Deretter må siktet nedjusteres til å etablere mål som faktisk er troverdige. Og det store problemet for klubben er ikke at man ikke gir unge spillere mer spilletid, men at man ikke evner i større grad å få fram mange nok unge spillere som klart er så dyktige at de utkonkurrerer de mer etablerte. Når LSK greier det da kan målsiktet igjen skrus oppover. Da vil topp 5 i Norge være et realistisk mål. Det verste er at det skal ikke mye til heller. For nå er ikke topp 5 nivået i ES avskrekkende over det nivået vi kanskje holder i våre beste perioder.


            Kommentar

            • Oddis
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2006
              • 2744

              Opprinnelig skrevet av HSft

              Men da går svensken, ødemarksbakken eller moses på tribuna da?
              Det stemmer slik situasjonen er akkurat nå, men hvis det skulle vise seg at Mauritz har beholdt målformen fra før han var skada, er sjansene for opprykk større. Kampen i dag viser at vi trenger en målscorer inn på dette laget.

              Fremover vil det også komme skader og karantener i laget, så fullt mulig at han går inn på benken for noen andre også.
              Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

              Kommentar

              • HSft
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2004
                • 6075

                Opprinnelig skrevet av Gjedda

                I LSK's overodnede fotballplan for perioden 2018-2022 skal A-laget hvert år gi totalt 2 000 spilleminutter(serie/cup) til klubbutviklede spillere i alderen 17-21 år. Det er et resultatmål for ungdomssatsingen. Med Christiansens inntreden i førstelaget ser det ut til at han alene når klubbens målsetting på dette området for denne sesongen.
                Virker ikke som om klubben har lyst til å satse på et ungt lokalt keepertalent. 29-årig belgier på Åråsen nå. Har mistenkt at noe sånt kan skje siden ryktene om Kwarasay. Da ryker fort målsetningen.

                Forøvrig et fantastisk bra innlegg med mye informasjon jeg ikke vet hvor du har henta. Må være noe av det beste jeg har lest på forumet. Eneste jeg ikke er helt enig i er at trener alltid må tenke neste kamp. Bakke har 5-årskontrakt, da må han gjerne bygge et lag som er best mulig om 2 år.

                Kommentar

                • MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3318

                  Opprinnelig skrevet av HSft

                  Virker ikke som om klubben har lyst til å satse på et ungt lokalt keepertalent. 29-årig belgier på Åråsen nå. Har mistenkt at noe sånt kan skje siden ryktene om Kwarasay. Da ryker fort målsetningen.

                  Forøvrig et fantastisk bra innlegg med mye informasjon jeg ikke vet hvor du har henta. Må være noe av det beste jeg har lest på forumet. Eneste jeg ikke er helt enig i er at trener alltid må tenke neste kamp. Bakke har 5-årskontrakt, da må han gjerne bygge et lag som er best mulig om 2 år.
                  Slik jeg leser artikkelen, så er det mye som tyder på at Igonen er på vei bort. Som den nevner er han neppe interessert i å sitte på banken, og da åpner det nok for at han blir lånt ut til en annen klubb når vinduet åpner. Å hente en rutinert keeper til å backe opp/utfordre Christiansen er ikke da noe negativt.

                  Spørsmålet er hva planen til klubben er på lengre sikt. Vi har Christiansen og Ødegaard som begge er unge og talentfulle, og jeg skulle gjerne visst hva klubben tenker om deres fremtid. Kwarasay ryktene forstod jeg lite av når de dukket opp, men en Igonen-exit virker å ligge i kortene.
                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                  Kommentar

                  • lsk_rob
                    Seniormedlem
                    Forumsadist
                    • Mar 2016
                    • 139

                    Opprinnelig skrevet av MortenA

                    Slik jeg leser artikkelen, så er det mye som tyder på at Igonen er på vei bort. Som den nevner er han neppe interessert i å sitte på banken, og da åpner det nok for at han blir lånt ut til en annen klubb når vinduet åpner. Å hente en rutinert keeper til å backe opp/utfordre Christiansen er ikke da noe negativt.

                    Spørsmålet er hva planen til klubben er på lengre sikt. Vi har Christiansen og Ødegaard som begge er unge og talentfulle, og jeg skulle gjerne visst hva klubben tenker om deres fremtid. Kwarasay ryktene forstod jeg lite av når de dukket opp, men en Igonen-exit virker å ligge i kortene.
                    Det ligger nok i kortene at Igonen er på vei bort ja. Men jeg lurer virkelig på hvor ryktene rundt Kwarasay kom fra, for så vidt jeg husker var det kun Eurosport som gikk ut med dette, og i tillegg ble ryktene sterkt tilbakevist av flere, blant annet Simon, som ikke pleier å være så kategorisk i svarene sine rundt spillere som er av interesse. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

                    Uansett, jeg håper Mads kommer seirende ut av duellen, for han har begynt meget bra hittil. Å gjøre seg "større" i 1-mot-1 situasjoner som mot Sandnes er noe som kommer med rutinen. Har også sett Emil i aksjon for Grorud i deres kamper hittil, synes han har spilt meget bra og med stor ro med ballen i beina, blir spennende å følge han videre. Er nok litt mer opptatt av keepere enn snittet da jeg er gammel keeper selv

                    Kommentar

                    • HSft
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2004
                      • 6075

                      Ødegaard hadde vel en utrolig assist i Grorud sin 2. kamp?

                      Kommentar

                      • Gjedda
                        Seniormedlem
                        Forumsadist
                        • Apr 2015
                        • 147

                        Opprinnelig skrevet av HSft

                        Virker ikke som om klubben har lyst til å satse på et ungt lokalt keepertalent. 29-årig belgier på Åråsen nå. Har mistenkt at noe sånt kan skje siden ryktene om Kwarasay. Da ryker fort målsetningen.

                        Forøvrig et fantastisk bra innlegg med mye informasjon jeg ikke vet hvor du har henta. Må være noe av det beste jeg har lest på forumet. Eneste jeg ikke er helt enig i er at trener alltid må tenke neste kamp. Bakke har 5-årskontrakt, da må han gjerne bygge et lag som er best mulig om 2 år.

                        Takk for det! Jeg kan dessverre ikke ta på meg æren for å fremskaffe noe av faktainformasjonen. Så å si alt er hentet fra skriftlige kilder som NTF og artikler i diverse aviser. Ser heller ikke bort fra at det jeg har tatt fra husken er tatt fra mange av de gode innleggene her på foumet. For det er ikke usannsynlig at det meste av faktainfoen også tidligere er blitt skrevet av diverse forumbrukere her. Mener å huske at noen har omtalt disse akademi rapportene tidligere uten at jeg husker akkurat hvem det var.

                        Ja enig med dere. Her blir det nok en ny keeper inn. Dersom Igonenen ikke aksepterer dagens situasjon, noe jeg har full forståelse for, virker det tross alt naturlig å engasjere en erfaren keeper som kan konkurrere med Christiansen om å være førstekeeper. Det er the name of the game. Selvsagt veldig synd for Ødegaard som lsk rob sier, som har gjort sine saker bra for Grorud, og nå neppe får sjansen til spill for LSK i år. Med tanke på at Coppinen har trent med klubben i nesten en uke er det tydelig at Bakke synes det er for tidlig å hente Ødegaard hjem igjen nå. Stoler på at han og Knudsen vet best, men må også innrømme at det hadde vært et fint signal til alle unge talenter i LSK om man hadde turt å satse Christiansen og Ødegaard i år. I år hadde vel heller ikke det vært så veldig risky med tanke på at vi fremfor alt må regne med å spille store deler av kampene med angrepspill mot balansert forsvar. Hadde man turt å ta sjansen på ungt her ville jo ungdomssatsingen i klubben fått mye vind i seilene. Nå kan det jo også være økonomiske ulemper med å hente Ødegaard tilbake allerede nå så det kan jo også være andre enn sportslige motiver for at man ser etter andre alternativer.

                        Det er jo drøssevis med gode keepere i tysk fotball, men det at Coppinen rykket ned fra nivå 3 der nå senest, tyder vel kanskje ikke på at dette vil være en supersignering. Han har massevis med rutine fra høyt nivå, men det er vel en keeper på nedadgående trend dette. Uansett vil Christiansen ha alle muligheter til å få fortsette den fine starten og jeg håper virkelig han utvikler seg til å bli den solide stabile sisteskansen vi har lengtet etter en god stund nå. Han får se positivt på at han nå antageligvis får en ny konkurrent som kan gjøre treningshverdagen enda bedre. Vil jo tro at en som Coppinen kan lære bort masse til de yngre keeperne. Økt konkurranse bør jo være en spore til å bli bedre. Men dette tyder vel også på at man bør prioritere å selge Igonen istedenfor å få til et utlån.

                        Kommentar

                        • HSft
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2004
                          • 6075

                          Synes ikke det er så fornuftig å hente hjem Ødegaard. Han får jo masse spilletid der han er og har nok en god utviklingsarena.

                          Kommentar

                          • OlaG
                            Oversetterdrone
                            Myklebust Light
                            • May 2008
                            • 875

                            Opprinnelig skrevet av HSft
                            Synes ikke det er så fornuftig å hente hjem Ødegaard. Han får jo masse spilletid der han er og har nok en god utviklingsarena.
                            Enig. Selv om det blir endel rullering i år så blir det neppe på keeperplass. Så med både Ødegaard og Christiansen i klubben ville det (mest sannsynlig) betydd at en av dem fikk veldig lite spilletid og dertil lite utvikling. Er jo litt rart når vi er i samme divisjon, men hey.. 2020!

                            Kommentar

                            • HSft
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2004
                              • 6075

                              En liten oppsummering av hvordan gjenreisningen av LSK går i henhold til planen:

                              Etter et uvirkelig drama på Åråsen er det klart at Lillestrøm Sportsklubb rykket ned fra Eliteserien og spiller i OBOS-ligaen i 2020. Vi er utrolig lei oss for at vi har mislyktes og skuffet så mange. Men en ting er helt sikkert: LSK skal komme sterkere tilbake.


                              "Vi har over tid ikke vært flinke nok til å la unge LSK-spillere få sjansen der. Slik skal det ikke være i fremtiden."

                              " Vi er nødt til å utvikle egne unge spillere og foredle dem gjennom spill på A-laget, i tillegg til å hente noen spillere «på vei opp» utenfra."

                              Så hvordan går det med utvikling av unge spillere gjennom spill for A-laget. La oss oppsummere hvordan spillerne under 24 har gjort det i LSK hittil i år.

                              Christiansen - u-landslagskeeper med 16 aldersbestemte landskamper.
                              Utkonkurrerte rivalen sin og tok plass som førstekeeper i LSK. Gjorde seg overhode ikke bort i de første kampene. Men en 29-åring fra 3. nivå i Tyskland ble henta inn og Christiansen ble benka.

                              Sandberg - Kaptein på u19-landslaget i fjor. Over 50 aldersbestemte landskamper.
                              Misslykka forsøk på å outsource utviklingen og spilletid til Skeid i fjor. Uheldig med skader i år.

                              Slørdahl - Stopper som var med i u19EM i fjor sommer.
                              Sitter på benken. Fått 0 minutter til tross for svake prestasjoner av stopperduoen vår.

                              Sheriff
                              Solgt

                              Baccay - Landslagsback på tidenes beste norske u19-landslag 29 landskamper
                              Sendt avgårde til postnord til tross for svake konkurrenter på venstrebacken.

                              Ranger
                              Overbeviste stort under oppkjøringen. Fikk en skade som holdt han utenfor. Gjort et veldig bra innhopp, men blir holdt på benken av Megalvis, som ser ut som en langt svakere spiller.

                              Knudsen - kreativ midtbanespiller med 3 landskamper i en veldig sterk 2001-årgang.
                              Så ut til å kunne få spilletid tidlig i sesongen. Så ble Kairinen og Kallevåg henta inn. Megalvis har også blitt foretrukket osm indreløper. Blitt avspilt med korte innhopp når kampen er totalt Hawai og vi har mista alt mønster. HAr rukket å vise at han har den beste innleggsfoten på laget.

                              Sannes
                              Fått noen innhopp på slutten av kamper når de er i hawai-modus.

                              Tongnoy - landslagsspiller med 30 aldersbestemte landslagskamper.
                              Usikker på om han har sluppet inn på tribuna som en av de 200, eller om han sitter hjemme og ser kampene på TV.



                              Spillere på vei frem som vi har henta inn:

                              Kairinen: Absolutt en spiller på vei frem, kun henta på lån.

                              Coppens: absolutt ikke en spiller på vei frem.

                              Amundsen: Har ikke spilt fotball på et år, så det er vel et slags steg frem for han?

                              Kallevåg: Vil ikke si han er på vei frem, henta fra benken på HAugesund der han har mista plassen etter de la om til formasjonen vi bruker.

                              Kommentar

                              • HSft
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2004
                                • 6075

                                Glemte Mauritz. Han er vel heller ikke en spiller på vei frem. Ser ikke for meg at han er neste spiller ut i europa.

                                Kommentar

                                • TomLundby
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2006
                                  • 616

                                  Min oppsummering av hvordan satsingen på unge spiller i LSK går

                                  Christiansen - OK start, men er blitt benka for et svakt alternativ

                                  Sandberg - Aldri fått sjansen pga klubbens feilprioriteringer og skader

                                  Slørdahl - Blir ikke prøvd til tross for svake prestasjoner av stopperduoen

                                  Sheriff - Suksess, et flott salg

                                  Baccay - Utlånt til tross for svake konkurrenter på venstrebacken.

                                  Ranger Blir holdt på benken av Melgalvis som har sine sterke sider andre steder enn på backen

                                  Knudsen - Blitt avspist med korte innhopp etter innhenting av vrakgods fra andre steder

                                  Sannes - Fått noen innhopp uten å overbevise men trenger flere og lenger innhopp

                                  Tongnoy - Får overhodet ikke prøve seg



                                  Satsingen på unge spillere er i krise. Det er vanskelig å se noe tegn til satsing på ungdom i det hele tatt.

                                  Kommentar

                                  • Henke25
                                    Medlem
                                    Møteplager
                                    • Jun 2018
                                    • 79

                                    Du belyser her noe viktig. Nå må snart kong Megalvis abdisere. Skade på Ranger får ta skylda, men stallen er syltynn! Slørdahl er et talent som bør få spilletid. Vi må også gi de offensive talentene en sjanse. Nå må det være opp i ringa.

                                    Kommentar

                                    • BD
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Feb 2006
                                      • 1380

                                      Alder på de som startet siste kamp:

                                      30

                                      31 - 25 - 28 - 27

                                      25 - 23 (går gratis etter sesongen) - 22 (innlånt)

                                      30 - 29 - 27


                                      Så uendelig lei jeg er av elendige prestasjoner, tam lokalpresse, unnskyldninger og ikke minst regelrett løgn fra klubben (blant annet om ungdomssatsning).

                                      Kommentar

                                      • Henke25
                                        Medlem
                                        Møteplager
                                        • Jun 2018
                                        • 79

                                        Meget rart at Bakke er i ferd med å gå i samme felle som forgjengerne. Men han skal få sjanser, bevares. Jeg har fortsatt trua, men nå må Knudsen få starte!

                                        Kommentar

                                        • HSft
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2004
                                          • 6075

                                          Et lite problem med Knudsen er at han ikke helt kler hverken indreløperrolle eller kantrolle i 433. Han er best som indreløper i 433, men en innoverkant i 442 tror jeg hadde kledd han bedre.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎