Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

    Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
    Har lenge tenkt at navnet Åråsen er hellig for meg, men jeg har kommet frem til at laget og klubben er viktigere. Om salg av navnet kan redde vår eksistens og skape satsing fremover, så merker jeg at jeg er litt positiv. Men det er avhengig av gode løsninger. Om det blir endret til "Elkjøp Åråsen stadion" eller "DNB Åråsen Stadion" så spiller det ikke så stor rolle for meg.

    Men om det går lenger og laget blir "Bunnpris Lillestrøm", Stadion blir "Netcom arena", draktene blir lilla, klubbemblemet en mobil og klappere med ringetone blir standard, da har er grensen nådd.

    Men for all del, om Arild starter opp sitt hagemøbelutsalg snart, så ønsker jeg det velkommen.
    Er det noen som er fus er det Per Berg.
    Et par år siden Øie ble solgt og så kanskje "JM"?.

    skeptisk...
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

    Kommentar

    • Kjell.T.Ring
      Poll St. Ring
      --==FORUMRUNKER==--
      • Dec 2005
      • 11796

      Opprinnelig skrevet av FUGlinho
      Da kan de vel strengt talt sponse navnet Åråsen Stadion, istedet for å bytte det til Tom Lund Stadion.
      For all del!

      Poenget er i hvert fall at man kan se etter andre kreative løsninger som kanskje ikke er like lønnsomme men langt mer spiselige.
      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

      Kommentar

      • UltraFo
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jun 2007
        • 800

        Skremmende å lese at folk er åpne for å selge stadion navnet! Det er faen meg krise! HELT uaktuelt å endre navnet. Det er MYE man kan gjøre før det er helt nødvendig. Er også ganske mye jeg er villig til å godta før man endrer ting som stadion navn, klubbnavn, farger osv.

        Sjukt at folk vurderer det ass...
        UFC ~ Gulsvarte Brødre

        Kommentar

        • DoubleHi5
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2011
          • 3954

          Det er ingen overraskelse at det er mye følelser knyttet til navnet Åråsen. Og det vil være delte meninger.

          Men når folk begynner å snakke om å skifte navn på klubben og fargene på drakta, er jo det bare å tåkelegge debatten. Det er vel ingen som har kommet med slike forslag?

          Når et eventuelt salg av stadionnavnet har blitt lansert i en idé-dugnad, er min holdning følgende: Hvis et slikt salg kan være med å sikre klubben en sunn drift på lang sikt, og et ikke-salg setter klubbens eksistens i fare, sier jeg løp og selg! Selvfølgelig må et eventuelt nytt navn være "spiselig". Det smaker dårlig med for eksempel Adecco Arena!

          Hvis et eventuelt salg skjer for å for eksempel unngå å foreta en grundig opprydning i en utdatert organisasjon, er jeg imot.

          Tidene endrer seg og alt har sin tid. Sørumsfjellet er sprengt bort, og Per Berg lanserte for flere år siden idéen om å bygge nytt Åråsen på flystripa på Kjeller. Så, hvem vet, om noen år er kanskje også gressmatta på Åråsen bebygd med blokker?
          Elska þetta félag

          Kommentar

          • general
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2004
            • 1150

            Å bytte navn er UAKTUELT!!
            At noen kan være positive til det er ubegrepelig for meg. Tar heller nedrykk og helvete enn å dekke inn en del av MANGE budsjettunderskudd. Neste år og året etter er det samma visa igjen. Dette redder ingenting. Her får klubben rydde opp selv, uten å hakke løs på klubbsjela. Selv om det er normen mange steder. Åråsen og hvordan den ser ut, vår draktfarge og mange andre ting er komponenter av klubbsjela.. Hva er til salgs ved neste underskudd dersom vi selger navnerettighetene nå? Vi er et norsk tippeligalag med begrensede muligheter for sportslig suksess. Klubbsjela er alt vi har.

            Tom Lund Stadion? Uaktuelt det også. Da snakker vi donasjoner som likeså kunne vært gitt på en annen måte. Tom Lund fortjener sin statue. Han spilte derimot på Åråsen for Sportsklubben.
            Seriegull 2016!!!

            Kommentar

            • HolterKanaris
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 1603

              Godtar man å selge stadionnavnet har man bare åpnet for en videre kommersialisering av klubben. Det vil gå en stund også vil det dukke opp forslag om å endre klubbnavnet, som man igjen vil godta fordi "det er jo bare stadionnavnet". Det er klubben LSK jeg støtter og de spiller på Åråsen stadion. Så får vi heller spille i Adecco hvis det er alternativet. Kommer aldri til å holde med FC Elkjøp Lions på Megastore stadion
              ***Større baller enn vett***

              Kommentar

              • Uwes disippel
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2006
                • 6039

                Det er selvfølgelig ingen optimal eller ideel løsning. Men man må ta den økonomiske realiteten over seg og innse at vårt romantiske forhold ikke overlever. Fotballen er ikke hva det var, vi kan skylde på mye her mens et er ikke noe poeng. Om det innebærer eksistens eller ikke eksistens, så er det selvfølgelig et klart valg. Det er selvfølgelig siste utvei, men et sted må man faktisk sette seg ned og begynne å tenke over fremtiden.

                De de fleste som har hatt en mer eller mindre ledende stilling de siste årene, og da spesielt innen internasjonal handel, har gjort mange drastiske skritt for å overleve. Mange er sikkert ikke stolte av hva de har måtte gjort når det har stått på, som å nedbemanner i hundretalls, kuttet større eller mindre ordninger og kanskje også solgt deler av driften til konkurrenter.

                Jada, litt søkt å sammenligne. Poenget er at man noen ganger må ta de dype tunge avgjørelsene selvom de går på utsiden av hva man egentlig ønsker. Som noen sier, "skjønner ikke at noen vil selge navnet på stadion! jeg spiller heller i tredje" jeg tenker motsatt, jeg spiller heller i toppen å selger et navn, som på folkemunne aldri vil forsvinne.

                Jeg tror rett og slett ikkemange av dere forstår realiteten i norsk fotball anno 2014. Forferdelig, men sant.

                Kommentar

                • Uwes disippel
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6039

                  Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                  Godtar man å selge stadionnavnet har man bare åpnet for en videre kommersialisering av klubben. Det vil gå en stund også vil det dukke opp forslag om å endre klubbnavnet, som man igjen vil godta fordi "det er jo bare stadionnavnet". Det er klubben LSK jeg støtter og de spiller på Åråsen stadion. Så får vi heller spille i Adecco hvis det er alternativet. Kommer aldri til å holde med FC Elkjøp Lions på Megastore stadion
                  Hva den dagen vi flytter til ny stadio og spiller på Elkjøp Arena? er du da ferdig med fotball?

                  Kommentar

                  • general
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2004
                    • 1150

                    Opprinnelig skrevet av Uwes disippel

                    Jeg tror rett og slett ikkemange av dere forstår realiteten i norsk fotball anno 2014. Forferdelig, men sant.
                    Det er vi i alle fall enige. Men din realitet er ulik min. Norsk fotball er et dritt produkt i en liga som er et enda større drittprodukt. Ingen tjener penger slik de driver i dag, og slik vil det fortsette. Tror dere seriøst at det å selge navnerettighetene redder noe?
                    Seriegull 2016!!!

                    Kommentar

                    • Uwes disippel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2006
                      • 6039

                      Opprinnelig skrevet av general
                      Det er vi i alle fall enige. Men din realitet er ulik min. Norsk fotball er et dritt produkt i en liga som er et enda større drittprodukt. Ingen tjener penger slik de driver i dag, og slik vil det fortsette. Tror dere seriøst at det å selge navnerettighetene redder noe?
                      Der er vi helt enige, et drittprodukt. Om det redder noe? Tja, kommer an på sum og forvaltning.

                      Kommentar

                      • GIFKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2009
                        • 8243

                        Om man forstår realitetene eller ikke, føler dette forslaget kom lovlig fort på banen. Og det er ihvertfall ingen tvil om at det å selge stadionavnet er det aller enkleste å gjøre for snabba cash.

                        Kommentar

                        • superbøffel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 5611

                          Selv er jeg i mot å selge stadionnavn, stadion og skulle helst sett drakta uten sponsor. Samtidig er det greit å huske at LSK var den ledende kraften i profesjonaliseringen og kommersialiseringen av norsk fotball. Non-amatør status og gule Honda Civic (?) anyone?

                          Vi kan like eller ikke like den veien fotballen går, men om det skal spilles Eliteseriefotball i Lillestrøm i fremtiden er klubben nødt til å være ledende i den kommersielle utviklingen slik vi en gang var. Det trenger ikke nødvendigvis å bety salg av stadion-navn eller stadion, men å tro vi kan overleve "til evig tid" i den modellen vi har hatt siden årtusenskiftet er å tro på julenissen.

                          Alle vi har minner og meninger om hvordan "den ekte" fotballen er. For noen er det fotballen fra 2007. For andre er det tre-tribuner, tv-tårn og non-amatør spillere fra 1990.
                          Enøyd i de blindes dal.

                          Kommentar

                          • Totti21
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3499

                            Jeg kan akseptere salg av stadionnavn, men ikke for at man skal betale lønn ut 2014 sesongen. Skal man selge navnet på stadion, så må det ligge fornuftige investeringer bak som skal gi oss avkastning i årene som kommer. Ellers blir det bare å pisse i buksa

                            Kommentar

                            • Fugl1120
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 3528

                              Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                              Det er selvfølgelig ingen optimal eller ideel løsning. Men man må ta den økonomiske realiteten over seg og innse at vårt romantiske forhold ikke overlever. Fotballen er ikke hva det var, vi kan skylde på mye her mens et er ikke noe poeng. Om det innebærer eksistens eller ikke eksistens, så er det selvfølgelig et klart valg. Det er selvfølgelig siste utvei, men et sted må man faktisk sette seg ned og begynne å tenke over fremtiden.

                              Jeg tror rett og slett ikkemange av dere forstår realiteten i norsk fotball anno 2014. Forferdelig, men sant.
                              Jeg er enig med deg i at LSK er utrolig dårlig stilt, men jeg er veldig uenig i at man skal selge navnerettighetene til Åråsen. Det er flere grunner til dette, så jeg tar det punkt for punkt;

                              1)
                              Det romantiske forholdet til fotballen. LSK spiller sine kamper på Åråsen stadion. Uavhengig av hva andre sjelløse klubber har valgt å gjøre tidligere, skal det aldri skje mitt kjære LSK. Kampene skal spilles på Åråsen, pølsene skal være lunkne og toalettene motbydelige. Det skal være rølpete og dårlig humor på tribunen og det som leveres på matta skal være noe jeg kan være stolt av. Dersom jeg ikke lenger kan se fram til kampdag med kebab på LS, gåtur opp Alexander Kiellandsgate og tusle inn på Åråsen lenger, mister jeg fullstendig gleden av å se laget. Jeg er helt enig i at det er LSK jeg støtter, klubben og ikke stadion. Men som fotballsupporter handler det ikke bare om lagets sportslige prestasjoner, men rammen rundt hele kampen. At det står kjentfolk i baris rundt meg på feltet, at jeg kan føle på identiteten og være stolt av en harrykultur fra landet som vi jo må være ærlige nok til å innrømme at vi bærer på kamp. Hvis LSK skal ta fra meg, bit for bit, de små gledene som skaper en totalopplevelse som er god, vil gradvis nytten og gleden av å gå på kamp synke. Avstanden til klubben blir mindre, og over tid vil forholdet mitt til LSK bli like distansert som favorittklubbene mine i utlandet. Jeg gidder å finne en gratis stream, men that's it. Det har ikke LSK råd til å la skje, den ENESTE grunnen, og da mener jeg den absolutt ENESTE grunnen til at folk gidder å gå på Åråsen, er identitetsfølelsen og lokalpatriotismen. Det sportslige nivået er bunnslam sammenlignet med internasjonal fotball.

                              2)
                              Pisse-i-buksa mentalitet. LSK må, som alle organisasjoner, drive etter inntektene sine. Når vi går 8 millioner i underskudd, er det tydelig at de nettopp ikke har gjort det. Det ER faktisk klubbens oppgave å stramme inn pengesekken dersom det ikke er mer penger å hente. Uavhengig av om vi som supportere skriker etter ny spiss og snarlig suksess, er det ikke våre jobber som står på spill om satsingen går til helvete. Klubben må ta ansvar for økonomien og drive forsvarlig, et underskudd på 8 millioner av en totalomsetning på 60(?) millioner er en ganske grov bom og utrolig uansvarlig kostnadsstyring. Man kan selvsagt mene at det er lett å sitte utenfor å peke på dette, men faktum er at spillersalg er hovedårsaken til at vi har holdt hodet over vannet økonomisk de siste åra. Når man ikke lenger har spillere som Nosa, Björn og Ujah i stallen, må man justere for dette i budsjettene. Det har ikke blitt gjort og er sterkt kritikkverdig.

                              Selger vi navnet nå, vil man kanskje klare å redde oss, men utelukkende på kort sikt. Problemene vil oppstå på nytt. Er det en ting som er helt sikkert, så er det at dersom klubben får mer penger, bruker de opp penga med én gang. Er det én ting folk er flinke til, så er det å vende seg til å ha mer penger. Det eksisterer ikke sparing i denne bransjen, bare satsing. Men nå må LSK ta konsekvensene av at de har vært klønete og rydde opp i rotet på andre måter enn ekstern hjelp, slik som stort sett alle andre bedrifter må. Veldedighet kan ikke redde arbeidsplassene til folk som ikke er kompetente nok, gang på gang. Ikke har jeg snøring på hvem som har ansvar eller hva de forskjellige i administrasjonen gjør, men vi kan alle se at arbeidet som har blitt gjort, ikke er godt nok. Det får man ta konsekvensene av og sørge for at samme feil ikke blir begått igjen, om det så medfører at noen mister jobben sin.

                              Når det gjelder det sportslige, har heller ikke hverken spillere eller trenere levert til forventning de siste årene. LSK ligger omtrentlig på en 8 plass når det gjelder økonomi i Tippeligaen, men har en 9 plass som beste tabellplassering siden 2007. Det er ikke urimelig at spillere og trenere skal bære noe av det økonomiske ansvaret heller når de leverer under par. LSK har vært kjent som en klubb som stort sett alltid gjør opp sine forpliktelser overfor spillere og trenere, men hva får man egentlig igjen for det? Klubber over hele landet gjør lønnskutt blant spillerne, og hva er konsekvensene? I Vålerenga er flere av spillerne GLADE for å kunne bidra til å hjelpe klubben økonomisk. Det er selvsagt lett for Kristoffer Hæstad som tjener 3(?) millioner i året og trimme av 10%, men å legge fram et forslag om en prestasjonsbasert lønnsmodell i kritiske tider burde ikke være umulig med dagens tropp. Så lenge NISO godtar løsningen, bør dette definitivt diskuteres først. Det er jo også tydelig at lønnskutt ikke legger noen begrensninger på signering av nye spillere, all den tid Vålerenga har signert 3 nye etter at samtlige spillere gikk med på et lønnskutt.

                              LSK må stille de som ikke har gjort jobben sin godt nok til ansvar. Jeg tror neppe motstanden i klubben vil være fryktelig stor, og man skal ikke gjøre så veldig drastiske tiltak før man klarer å gjøre store besparinger. Bruker man også vinteren godt til å strekke seg ut mot bedriftsmarkedet kan de fort klare å skrape sammen betydelige beløp også der, flere i denne tråden melder allerede at de står klare om LSK banker på døra. Forumet representerer vel knapt 1% av Kanari-Fansens medlemmer forøvrig.

                              Velger LSK å selge stadionnavnet uten å kutte internt først, blir jeg utrolig skuffa og mer og mer overbevist om at det sitter en kamerat-gjeng i administrasjonen som ikke kan noe som helst om klubbstyring. Mye har vært råttent på Åråsen i mange år allerede, men med unntak av Fjørtoft er det bare hovedtrenere og spillere som har forsvunnet. Jeg tror det er på tide at andre i klubben også får smake de tøffe økonomiske tidene, denne klubben trenger både friskt blod og frisk kapital. Løsningen er definitivt ikke å selge Åråsen-navnet, det vil bare gjøre vondt verre.
                              Lauken er vår venn!

                              Kommentar

                              • holmiz
                                The kjøkken-kanariz
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 6064

                                Økonomien i Sportsklubben har da vært skakkjørt i en god del år nå, like sikkert som at våren nærmer seg så skal det kuttes her og selges der, men du verden så koselig og flinke alle skal bli. Har de ansatt Audun Lysbakken til å styre økonomien?

                                Jeg er spent på hva de har budsjettert med av inntekter i år:
                                - Selge minst 2 spillere til Chelsea eller tilsvarende likvid klubb, for minst 10 millioner per stk, og et styrevedtak om å oppnå ny rekord med tanke på beste salget av spillere i år? (glem det Per og Frank&Co, vi topper aldri, aldri salget av Runar Normann).
                                - Øke antall tilskuere med 20 % fordi vi har kutta ut de kjipe dødballene og innført den fantastiske tippetuppen i pausen?
                                - Vi kan spare intill 15 % på utgiftene i kiosken ved å kutte varmen på kaffen fra 78 til 63 grader?
                                - Jo lengre kø vi har i billettluka dess flere potiensielle betalende kan vi putte inn i regnskapet?
                                - Vi finner/henter den neste Koren/Nosa/Ujah/Ståle (fyll inn det som passer her) billig innen mai og selgern til overpris før juni måned er over?
                                - Tommy Sharif husker endelig pin-koden til Visakortet sitt?

                                Sorry og beklager at jeg er i overkant sarkastisk, men jeg har fulgt klubben i mitt hjerte siden begynnelsen av det rosa 90-tallet, men jeg gir meg ende over. Er det EN ting de ikke har lært en dritt av, så er det sunn økonomi. Jeg er fortsatt sinna på Tom&Jan, men den virkelige økonomiske ukulturen har liggi som en flau fis i en kurvstol lenge før de to inviterte til tidenes nachspiel.

                                Sportsklubben må gjennom en hestekur og den består av:
                                1. Sunn økonomistyring
                                2. Start å vinne fotballkamper da for faen!
                                Hilsen Anders

                                Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                Kommentar

                                • GIFKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2009
                                  • 8243

                                  Jepp, er det penger som går til en detaljert plan på hvordan man sportslig skal komme på banen igjen så er det bare å kjøre på. Erkjennelsen at klubben er drevet som et skrekkabinett må være tydelig, og at de to satsingene som har vært gjort post-Rösler har vært så fulle av hull at de vil stå som ekspempler på hvordan ting aldri skal gjøres i Sportsklubben igjen. Fordi det ikke finnes noen quick fixes i denne bransjen, det bare utsetter problemene. LSK skal ikke først og fremst kjøpe seg til suksess, den skal få mye mer ut av alt det bra man allerede har på plass til å bli den mest attraktive fotballklubben i området.

                                  Å bygge noe er jo faen meg det morsomste som finnes, er det ikke? Det synes vel Per Berg også, langt kjekkere å være en del av noe sånt, vellykka forretningsmann som han er?

                                  Kommentar

                                  • holmiz
                                    The kjøkken-kanariz
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 6064

                                    Siden jeg er i det gode lendet i kveld, så er kveldens hjemmelekse til Styret og de som vedtar budsjettene:

                                    Forklar forskjellen på en sikker inntekt og en høyst variabel inntekt, og hvorfor bør en som bedriftseier ta vare på førstnevnte, og på den andre i høy grad benytte seg av forsiktighetsprinsippet når en vedtar neste års budsjett?
                                    Stikkord: Supportere spillersalg (til konkurrenter).

                                    Leveres på Its'Learning, og nei det er ingen unskylding at dere har lekseprøve i matte 1P samme uke.
                                    Hilsen Anders

                                    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                    Kommentar

                                    • forzafugla!
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Apr 2008
                                      • 461

                                      Opprinnelig skrevet av maurakanari
                                      Bare for Bjarmann å oppgi et kontonr som tilhøerer LSK's a-lag som folk kan sette inn penger hvis de har noe til overs. Kan vi feks ha autotrekk hver mnd på 50-500 kr, eller bare sette inn et beløp nå og da. Alle monner drar
                                      Langt bedre å samle inn penger for heller å investere i en spiller da. Det å gi penger som kan ende opp som millionlønn til en eller annen avdanka gamling frister lite.

                                      Uansett bra at vi har fått inn litt nytt blod i administrasjonen. Har ikke akkurat trua på at Bjarmann klarer å utrette mirakler mtp hvordan det gikk med den forrige skuta han styrte(og som sank som et spøkelseskip.)

                                      Kommentar

                                      • armykanari
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2009
                                        • 736

                                        FAEN A!!!! Er det INGEN som har et par millioner til overs??? (med unntak av PB)

                                        Hadde jeg vunnet Viking-lotto potten på 160 Mill hadde 60 glatt gått til investeringer i spillere!

                                        Kommentar

                                        • andee
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2004
                                          • 1191

                                          Vanskelig å si om dette er reelt eller ikke, forhåpentligvis ikke, men jeg må si jeg ser fram til RB/Sødals intervju av Robert Lauritsen, som skal uttale seg om innover- vs utoverskrudde cornere. Det solgte hvert fall aviser i dag! Ingen av kioskene jeg var innom på vei hjem hadde papirutgava.
                                          TS05 - Felt C

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎