Arne Erlandsen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Totti21
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3499

    Dette er den perfekte avslutningen for Arne Erlandsen i Lillestrøm og en mulighet til å huske han for den positive avslutningen på en ellers begredelig periode nummer 2 i klubben. I motsetning til tiden med Tom Nordlie, der man dessverre husker han for at han var i ferd med å lede LSK til nedrykk istedenfor at han ledet oss til et cupgull og en fjerdeplass i ligaen.

    Så får vi se om vi har klubbledere som evner å se forbi et cupgull når man skal stake ut en kurs til klubbens beste. Dessverre er det lite som tyder på dette, og som vil gjøre at vi garantert sliter i bunnen mot slutten av neste sesong og må vente minimum enda et år før man kan se fremover igjen.

    edit: Forøvrig moro at vi slo Sarpsborg i går og tok ledelsen 2-0 på at vi var veldig utypisk LSK under Arne Erlandsen med høyt press, høy intensitet og ved å ta stor risiko i angrepsspillet. Da så vi ut som et lag med både ferdigheter og godt trente spillere i motsetning til de aller fleste kamper vi har spilt tidligere i år før vi ligger under.

    Kommentar

    • BD
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2006
      • 1384

      Erlandsen bør bli i minst et par sesonger til. Han er en av Norges beste trenere, LSK-er og nå leverer han i tillegg cupgull. I tillegg er han god på å få mye ut av få ressurser, noe som gjør han til den perfekte treneren for oss nå. Gi han en passe hodesterk og effektiv spiss så er vi på øvre halvdel neste år.

      Kommentar

      • Kanarivogel89
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2006
        • 4286

        Opprinnelig skrevet av Totti21
        Dette er den perfekte avslutningen for Arne Erlandsen i Lillestrøm og en mulighet til å huske han for den positive avslutningen på en ellers begredelig periode nummer 2 i klubben. I motsetning til tiden med Tom Nordlie, der man dessverre husker han for at han var i ferd med å lede LSK til nedrykk istedenfor at han ledet oss til et cupgull og en fjerdeplass i ligaen.

        Så får vi se om vi har klubbledere som evner å se forbi et cupgull når man skal stake ut en kurs til klubbens beste. Dessverre er det lite som tyder på dette, og som vil gjøre at vi garantert sliter i bunnen mot slutten av neste sesong og må vente minimum enda et år før man kan se fremover igjen.

        edit: Forøvrig moro at vi slo Sarpsborg i går og tok ledelsen 2-0 på at vi var veldig utypisk LSK under Arne Erlandsen med høyt press, høy intensitet og ved å ta stor risiko i angrepsspillet. Da så vi ut som et lag med både ferdigheter og godt trente spillere i motsetning til de aller fleste kamper vi har spilt tidligere i år før vi ligger under.
        Men er dette så begredelig da? Selv om jeg er enig i at Arne har sine svakheter, gir det ingen mening å bli kvitt ham nå. Det ville vært både fornærmende og respektløst. Mannen har nettopp ledet oss til vårt føste trofé på ti år. Da er det bare rett og rimelig at han skal få sjansen i 2018.

        Neste år har vi inntekter fra blant annet cupen og God Fugl-aksjonen å rutte med. For første gang ser det lyst ut for økonomien i klubben hvor vi faktisk har mulighet til å hente fra en annen hylle enn Fram Larvik og Tampa Bay Rowdies (både Haak og Anton har forøvrig levert meget gode saker begge to). Kanskje kan vi lokke til oss en attraktiv bosman-spiller eller noen fra høyeste nivå i europeiske ligaer i melllomsjiktet? I alle fall råder det ingen tvil om at klubben planlegger å styrke stallen før neste år.

        Når vi da i tillegg har en ganske ålreit stall allerede nå, tror jeg neste år kan bli riktig bra. Selv om man mener Arne er en utdatert trener rent taktisk, så er han veldig flink med spillerne. Han har fått nykommere som Haakenstad, Melgalvis og Rafn til å levere prestasjoner langt over godkjent gitt deres manglende erfaring på toppnivå.

        I tillegg må man huske på at han mistet en sentral brikke fra redningsaksjonen 2016 i Sheriff Sinyan. Ikke at jeg skal kalle Sheriff noen løsning på alle våre problemer, men han var en gigant etter at Arne kom inn. Det kommer man ikke utenom. Så forsvant også den som er mest lik Sheriff, Bonke, i sommer etter å ha vært skadet halve våren. Han fikk kun ni kamper før han forlot oss for å slite benk i Malmö. Et salg som absolutt var en nødvendighet, men som kom svært ubeleilig. Erstatteren Charles kom som en kule, men dabbet fort av. En vinter med Arne tror jeg kan få Charles opp på et mer stabilt nivå. Da har vi krutt på midtbanen fram til sommeren når Matthew mest sannsynlig forsvinner. I bakhånd har vi Krogstad som tar skritt hele tiden.

        En annen ting som er verdt å nevne er at vi ifølge statistikkene har fått dårlig betalt i ES med høyest xG for og nest lavest xG imot i eliteserien i år. Med andre ord har vi underprestert i begge ender av banen. Vi kommer til sjanser og vi avverger sjanser. Problemet er at de mange sjansene vi skaper ikke settes og at sjansene vi slipper til alt for ofte går inn. Spissene våre har scoret ett mål siden i serien siden juli. Det forteller litt. Bak føler jeg Origi sprer mye usikkerhet, men faen som jeg digger fyren. I tillegg kommer nevnte mangel på et rivjern på midtbanen etter salget av Bonke.

        Jeg føler vi aldri kommer til å bli enige her, men det er jo greit. Dette er tross alt et debattforum

        Kommentar

        • Gjest

          Erlandsen har kontrakt ut 2018 pr dags dato.

          Kommentar

          • HSft
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2004
            • 6075

            Ryddig å la trenere fullføre kontrakten. Men man kan jo høre med han om han er villig til å justere spillestilen noe. Vi ønsker å være et lag som alltid har press på ballfører på egen banehavdel f.eks. Så får Erlandsen selv bestemme om det er noe han kan gjøre.

            Kommentar

            • Gjest

              Vil minne om at gullet som ble hentet hjem i går er sjelden vare. Siden 1990 så hadde vi kun gullet i cupen for 10 år siden å vise til, før gårsdagens fest. Som lagets leder fortjener Erlandsen respekt. Så er det noen som bør legge opp er det eventuelt de på forumet som mener ikke Erlandsen er kvalifisert til å trene laget neste år.

              Kommentar

              • brune stakkeland
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2012
                • 863

                Med en oppkjøring til på de vi har pluss noen nye inn så forventer jeg at de første 15 igår er standarden neste sesong. Får vi utvikling under Arne med høyere press neste år er jeg positiv til forlengelse av kontrakten. Et år til med lavt press så er det greit å la kontrakten gå ut. Avslutte den tidlig? Kun om Ståle står klar til å ta over

                Kommentar

                • GIFKanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2009
                  • 8243

                  Opprinnelig skrevet av biggie
                  Vil minne om at gullet som ble hentet hjem i går er sjelden vare. Siden 1990 så hadde vi kun gullet i cupen for 10 år siden å vise til, før gårsdagens fest. Som lagets leder fortjener Erlandsen respekt. Så er det noen som bør legge opp er det eventuelt de på forumet som mener ikke Erlandsen er kvalifisert til å trene laget neste år.
                  Du trenger ikke svare hvis du ikke er her for å diskutere. Skjønner virkelig ikke hva det er som trigger visse folk så mye at de må svare så nedlatende til folk de er uenige med i hvert eneste innlegg de poster. Det handler ikke i mangel på respekt, det handler ikke om manglende kvalifikasjoner, det handler i bunn og grunn om hvilket lag vi skal være. Og jeg misliker selv sterkt å se et feigt og defensivt LSK, som er kjennetegnet til laget med Erlandsen som trener. Ingenting er for meg lengre unna røttene til klubben. Og selv Tom Nordlie gjorde et poeng av det Totti nevner i siste avsnitt av sitt innlegg opptil flere ganger i løpet av kampen, Og mulig jeg legger godvilja til, men følte det som han også så det som en befrielse at laget faktisk endelifg fikk anledning til å vise hva som bor i dem. Er det ikke det LSK-laget vi alle ønsker å se?

                  LSK skal da faen ikke være noen grå mus! Greit nok å la Arne fullføre kontrakten, men det hjelper ikke å hente nye og "bedre" spillere om ikke mentaliteten endres. Ødemarksbakken og det han kan tilføre laget offensivt er å så måte et godt eksempel så lenge det å ta føring i kamper kun er det ene unntaket som bekrefter regelen.

                  Kommentar

                  • Gjest

                    Opprinnelig skrevet av GIFKanari

                    Skjønner virkelig ikke hva det er som trigger visse folk så mye at de må svare så nedlatende til folk de er uenige med i hvert eneste innlegg de poster.
                    Artig kommentar

                    Jeg mener at det blir historieløst å ønske at Erlandsen sier opp jobben sin dagen etter at man har ordnet klubben sin sitt andre gull på snart 30 år.

                    Hvis en av spillerne våre blir toppscorer neste år, så vil det alltids være en eller annen av forumets deltakere som allikel ønsker seg en annen type spiss. Men at man ønsker at spilleren skal kansellere kontrakten sin blir absurd. Like absurd blir det å ytre ønske om at Erlandsen skal si opp jobben sin på en dag som dette.

                    Kommentar

                    • maxpayne
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2006
                      • 1207

                      Opprinnelig skrevet av Totti21
                      Dette er den perfekte avslutningen for Arne Erlandsen i Lillestrøm og en mulighet til å huske han for den positive avslutningen på en ellers begredelig periode nummer 2 i klubben. I motsetning til tiden med Tom Nordlie, der man dessverre husker han for at han var i ferd arentes i norsk forå lede LSK til nedrykk istedenfor at han ledet oss til et cupgull og en fjerdeplass i ligaen.

                      Så får vi se om vi har klubbledere som evner å se forbi et cupgull når man skal stake ut en kurs til klubbens beste. Dessverre er det lite som tyder på dette, og som vil gjøre at vi garantert sliter i bunnen mot slutten av neste sesong og må vente minimum enda et år før man kan se fremover igjen.

                      edit: Forøvrig moro at vi slo Sarpsborg i går og tok ledelsen 2-0 på at vi var veldig utypisk LSK under Arne Erlandsen med høyt press, høy intensitet og ved å ta stor risiko i angrepsspillet. Da så vi ut som et lag med både ferdigheter og godt trente spillere i motsetning til de aller fleste kamper vi har spilt tidligere i år før vi ligger under.
                      Jeg lurer egentlig på om folk er klar over hvordan Geir Bakke tok Sarpsborg fra å være en parentes i norsk fotball til å bli ett stabilt vinnende lag. Han innførte 4 4 2 i like lavt press som Arne har gjort med LSK i år. Når alle var trygge på stilen og spillere var hentet inn som passet Bakkes 4 4 2 kan ingen beskylde Bakke for ett lavtliggende Sarpsborg. Jeg er temmelig sikker på at dette er Arnes plan på sikt også. Etter mange mange år med gjør hva du vil fotball på Åråsen så er Arnes oppskrift i år lett å skjønne.

                      Kommentar

                      • vermu
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2008
                        • 1729

                        Takk for en vanvittig cupfinale Arne. Så får vi håpe du ser verdien av mer offensive og aggressive LSK utgaver i Eliteserien 2018 også. Jeg vil se flere slike første omganger hvor vi trøkker motsander inn i eget mål.

                        Kommentar

                        • Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3499

                          Opprinnelig skrevet av maxpayne

                          Jeg lurer egentlig på om folk er klar over hvordan Geir Bakke tok Sarpsborg fra å være en parentes i norsk fotball til å bli ett stabilt vinnende lag. Han innførte 4 4 2 i like lavt press som Arne har gjort med LSK i år. Når alle var trygge på stilen og spillere var hentet inn som passet Bakkes 4 4 2 kan ingen beskylde Bakke for ett lavtliggende Sarpsborg. Jeg er temmelig sikker på at dette er Arnes plan på sikt også. Etter mange mange år med gjør hva du vil fotball på Åråsen så er Arnes oppskrift i år lett å skjønne.
                          Nå startet Sarpsborg sin opptur lenge før Geir Bakke kom til klubben og et av flere viktige grep var å kvitte Roar Johansen på tross av at han ledet klubben til opprykk og sportslig suksess. Det samme gjorde de med Brian Deane etter klubbens beste sesong i Eliteserien til da fordi han hadde krav og forventninger som ikke sto i stil til hva klubben ønsket. Som jo er langt mer viktig enn en fotballtrener i denne sammenheng. Sarpsborg sin sportslige ledelse har med andre ord vært proaktive og gjort endringer til riktig tid hele veien. Noe som er stikk motsatt av oss der vi venter til vi står med dritt til over knærne før vi gjør noe. Geir Bakke er riktig mann i riktig klubb, men det er først og fremst den sportslige ledelsen i klubben som har skapt det Sarpsborg er idag. Geir Bakke er bare en av flere brikker som har tatt Sarpsborg enda et steg på veien. Fordelen til Sarpsborg oppi dette er at jeg er helt sikker på at de kan bytte trener i morgen og fremdeles være et lag i utvikling.

                          Kommentar

                          • Totti21
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3499

                            Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                            Men er dette så begredelig da? Selv om jeg er enig i at Arne har sine svakheter, gir det ingen mening å bli kvitt ham nå. Det ville vært både fornærmende og respektløst. Mannen har nettopp ledet oss til vårt føste trofé på ti år. Da er det bare rett og rimelig at han skal få sjansen i 2018.

                            Neste år har vi inntekter fra blant annet cupen og God Fugl-aksjonen å rutte med. For første gang ser det lyst ut for økonomien i klubben hvor vi faktisk har mulighet til å hente fra en annen hylle enn Fram Larvik og Tampa Bay Rowdies (både Haak og Anton har forøvrig levert meget gode saker begge to). Kanskje kan vi lokke til oss en attraktiv bosman-spiller eller noen fra høyeste nivå i europeiske ligaer i melllomsjiktet? I alle fall råder det ingen tvil om at klubben planlegger å styrke stallen før neste år.


                            En annen ting som er verdt å nevne er at vi ifølge statistikkene har fått dårlig betalt i ES med høyest xG for og nest lavest xG imot i eliteserien i år. Med andre ord har vi underprestert i begge ender av banen. Vi kommer til sjanser og vi avverger sjanser. Problemet er at de mange sjansene vi skaper ikke settes og at sjansene vi slipper til alt for ofte går inn. Spissene våre har scoret ett mål siden i serien siden juli. Det forteller litt. Bak føler jeg Origi sprer mye usikkerhet, men faen som jeg digger fyren. I tillegg kommer nevnte mangel på et rivjern på midtbanen etter salget av Bonke.
                            )
                            Det første først. Det er ingen trenere eller spillere jeg setter foran klubbens beste, og da verner jeg ikke om en mann, som forøvrig vet alt om hvordan dette gamet funker for nettopp dette. Kongsvinger og Follo har også vært i to cupfinaler nylig de også uten at det gjør de til noe lag å regne med. Min vurdering av Arne Erlandsen går på helheten, og ikke hva vi presterte i en finale der vi vant med en risikovillig fotball og offensiv innstilling som er langt unna det vi har vist i noen annen kamp i år. Den viste mer enn noe hvor mye større potensial som er i dette mannskapet enn det vi har vist og ikke minst vært villige til å vise i år.
                            Så er det et viktig poeng til, da folk av en eller annen grunn har en oppfatning av at jeg mener Arne Erlandsen er inkompetent eller noe sånt. Det mener jeg altså ikke. Mannen vet hva han driver med og er flink til å formidle dette til spillerne sine. Derfor ønsket jeg han som redningsmann i fjor, og levde godt med at han skulle lede oss i en cupfinale. Dessverre er det så veldig mange dager utenom dette, der jeg mener fotballen han står for, viljen til å ta risiko og det lave presset ikke er noe denne klubben bør identifiseres med. Spesielt ikke om man i LSK ønsker å spille en direkte fotball, der nettopp risiko og vilje til å vinne ballen høyt inne på motstanderens banehalvdel er nøkkelen. Altså det stikk motsatte av det passive forsvarsspillet Arne Erlandsen står for i LSK.

                            Når det kommer til økte inntekter og en lysere økonomi, så er dette bare et enda bedre argument for at nå er rette tiden for å bytte trener. Det positive med Arne Erlandsen (for mange i alle fall) er at det ikke har noe å si om man spiller med Matthew eller Fredrik Krogstad på midten, men samtidig er dette også hans store svakhet og det viktigste argumentet for at han bør ha ekstremt lite å si når det skal rekrutteres nye spillere. Spesielt hvis han ikke skal være her i 10 år til.
                            Det er få lag som vinner noe uten enere som får lov til å nettopp være enere. Matthew er et eksempel på en spiller med et ekstremt mye større potensial og ferdigheter enn han får lov til å vise frem i dagens LSK. Og han er ekstremt mye bedre enn Fredrik Krogstad som sentral midtbanespiller, selv om det er vanskelig å se i et lag der midtbanen er begrenset til å skulle vinne andreballer og flytte seg sidelengs 15 meter inne på egen banehalvdel. Så om målet er å unngå å rykke ned hvert år for minst mulig penger, så er Arne Erlandsen et ok valg, men om man ønsker å utvikle laget videre og kanskje kunne etablere seg i toppen på sikt, så trenger vi en trener som utnytter de kvalitetsspillerne vi faktisk har. Sånn sett vil det gjøre en liten forskjell om Arne Erlandsen kan hente litt dyrere og bedre fotballspillere.

                            Avanserte xG statistikker er jeg ekstrem positive til, men jeg stusset jo over denne forrige gang den ble tatt opp som et argument mot statistikken jeg presentert i en annen tråd som sier at innleggsfotball beviselig er ineffektivt. Det fungerer til å skape "sjanser" og skudd på mål, men man trenger i underkant av 100 innlegg for å score mål. Når man da leste seg ned i grunnlaget for denne xG statistikken, så sier forfatteren selv at den har noen svakheter, der det viktigste opp mot det jeg sier er at den kun tar høyde for hvor og hvilken kroppsdel avslutningen kommer fra, og ikke om man f.eks er under press når man avslutter. Noe man stort sett alltid er på innlegg i boksen og dødballer som vi skaper veldig mange av avslutningene våre fra.
                            Så for meg bekrefter i det minste denne xG analysen resultatet av statistikk over 10.000 kamper som konkluderer med at innleggsfotball og dødballer er blant de minst effektive angrepsmetodene, og at lag som angriper slik vil komme bedre ut på statistikker som går på antall avslutninger enn på antall scorede mål. Det er LSK anno 2017 et godt bevis på basert på tallene til kroneball.

                            Dette er forøvrig det som skrives om dette på bloggen: Strata’s data identifies other factors that could be incorporated into an xG model, such as defensive pressure and the amounts of opponents between the goal and the ball at the time of the attempt. We’ll look at the possibility of adding such elements into our Eliteserien xG model at a later stage but at this time the sample was just too small to incorporate them.

                            Kommentar

                            • trigz
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 7027

                              Arne går ikke noe sted nå uansett, så diskusjonen er meningsløs.
                              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                              Kommentar

                              • G-Man
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2011
                                • 3141

                                Opprinnelig skrevet av Totti21

                                Min vurdering av Arne Erlandsen går på helheten, og ikke hva vi presterte i en finale der vi vant med en risikovillig fotball og offensiv innstilling som er langt unna det vi har vist i noen annen kamp i år. Den viste mer enn noe hvor mye større potensial som er i dette mannskapet enn det vi har vist og ikke minst vært villige til å vise i år.[/I]
                                Dette er essensen i problemstillingen, uansett hvem som skal trene oss neste år og årene der etter. Arne er en dyktig trener på mange nivåer, men han undervurderer hva dette laget kan prestere når det får større offensiv frihet (og overvurderer hva det kan prestere defensivt når det lar seg presse lavt). Ikke minst cupfinalen understreker denne forskjellen. Når vi turte å stå høyt var vi gode. Når vi la oss lavt var det bare å vente på neste sjanse til Sarp - vi så knapt nok middelmådige ut.

                                Mitt håp og ønske er at Arne neste sesong, med noen spillerforsterkninger, tar lærdom av dette og videreutvikler spillet vårt. I motsatt fall bør vi se andre steder (f.eks til Kisa og Vegar Skogheim).

                                Kommentar

                                • DoubleHi5
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2011
                                  • 3942

                                  Opprinnelig skrevet av trigz
                                  Arne går ikke noe sted nå uansett, så diskusjonen er meningsløs.
                                  Hvis temaet er "Arne må gå nå" er diskusjonen meningsløs, for det skjer ikke i LSK. Han har kontrakt ut 2018. La heller diskusjonen dreie seg om hva han bør forbedre seg på som trener/taktiker. Jeg for min del håper at han ser at dette laget er mye bedre når det angriper og at han i (langt) flere kamper legger opp til at vi skal gå i strupen på motstander fra start. Med en liten offensiv endring i Erlandsens taktikk-hode og et par spillere av noe bedre kvalitet, skal vi ikke se bort fra at neste år kan bli en del hyggeligere (i serien) enn dette året har vært.
                                  Elska þetta félag

                                  Kommentar

                                  • brune stakkeland
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2012
                                    • 863

                                    I motsatt fall bør vi se andre steder (f.eks til Kisa og Vegar Skogheim).
                                    Skogen har tatt over etter Arne før, spør HamKam om de fremdeles synes det var en god ide

                                    Kommentar

                                    • cetor
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Mar 2011
                                      • 253

                                      Det blir helt fjernt å diskutere treneren sin avgang, dagen etter han bidro med å hente hjem klubbens første pokal på 10 år.

                                      Kommentar

                                      • caLitri
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jun 2007
                                        • 634

                                        Opprinnelig skrevet av cetor
                                        Det blir helt fjernt å diskutere treneren sin avgang, dagen etter han bidro med å hente hjem klubbens første pokal på 10 år.
                                        Vi samler ikke på 1 plasser!
                                        Gi alt, stå på LSK

                                        Kommentar

                                        • HSft
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2004
                                          • 6075

                                          Opprinnelig skrevet av cetor
                                          Det blir helt fjernt å diskutere treneren sin avgang, dagen etter han bidro med å hente hjem klubbens første pokal på 10 år.
                                          Vi burde i hvert fall ha kvitta oss med den forrige treneren som vant cupen.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎