Arne Erlandsen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tjodleif
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2017
    • 848

    Etter hva jeg skjønte måtte han gått rundt hele banen for å finne et toalett. Men hadde jo et lag å lede.

    Kommentar

    • reka
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Aug 2005
      • 13244

      For et par uker siden gikk det jo en ku rundt på banen med fullt presseoppbud etter seg, men den hadde vel på seg bleie? Korttidsminnet er ikke særlig velfungerende hos blånissene.

      Kommentar

      • Ketil Cantona
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 6813

        Arne pisser på Stabæk, ååå Arne pisser på Stabæk bør være vår nye sang når de kommer på besøk!

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3170

          Arne Erlandsen vurdert, halvveis i 2017

          Etter seks måneder av året og 15 av 30 eliteseriekamper kan vi kanskje trekke noen litt mer enn foreløpige konklusjoner.

          Tidligere har jeg nevnt autoritær ledelse, bruk av klippekort, lite vekt på yngre spillere, rigid i taktikk og spillemønster, seine bytter, og har også nevnt overtrening og skader, som mulige ankepunkter mot Erlandsen fra tidligere. Her har det alt fra redningsaksjonen i fjor høst vært klare tendenser til forbedring og utvikling på nesten alle disse punktene:

          Tonen (og kjeftbruken) på treninger og ellers er åpenbart mildnet, selv om autoriteten er beholdt og meldingene like tydelige (men kanskje mer effektive) enn i Erlandsens forrige periode i LSK.
          En tilsynelatende fast 11'er så ut til å være innkjørt i treningskampene, men flere (nødvendige) nye spillere kom seint til, og de første seriekampene ble brukt til utprøving og testing av spillere i ulike posisjoner, ingen klippekort her. Den 11'eren som nå er innkjørt er det bred enighet om er vår beste, foreløpig uten grunn til beskyldninger om bruk av klippekort. Men tabbene i spillervalg for kampen på Ullevål, behørig og fortjent kritisert av Svesengen i en av hans beste artikler i RB, kan kanskje skrives litt på klippekort-tenkning.
          Flere yngre spillere (som Sheriff) har fått mye spilletid både i fjor høst, i treningskampene og nå i år (f.eks. vår eminente, men svært unge midtbaneduo).
          Rigid spillemønster og taktikk og mangel på variasjon tar jeg opp spesielt nedenfor.
          Byttene er færre i seriekampene i år enn i fjor høst og i treningskampene, og her kan det hende at også andre enn meg fortsatt kan være litt kritiske til seine (og overraskende) bytter.
          Overtrening og skader har vi hittil ikke sett, selv om kondisjon, utholdenhet og innsats, som særlig slår ut positivt for LSK siste kvarteret av kampene, har vært imponererende bra. Det må skyldes en kombinasjon av langt bedre treningsforhold, mer vekt på kvalitet enn mengde fra Erlandsen selv, og naturligvis råd og tett oppfølging av enkeltspillerne fra medisinmann og trollmann Geir Kåsene.

          Spillestilen er som nevnt tidligere klart utvikla siden Erlandsens forrige trenerperiode. Enda mer kompakt spill i både bredde og dybde, spisser av ulik type (ikke bare, eller tilogmed helt uten, tømmerhoggere), enda mer vekt på hurtige spillere (alt dette minner meg, gledelig, om Rösler), mer spill langs bakken, men fortsatt direkte og i lengderetningen, fortsatt utholdenhet, innsats og kondisjon, og fortsatt vekt på dødballer.

          Hovedkritikken går på at vi legger oss meget lavt, selv på hjemmebane, og at det er for lite variasjon i spillet, blant annet med for mye satsing på innlegg fra kantene/sidene. Jeg er delvis, men bare delvis, enig på begge disse punktene.

          Det er her på forumet anført flere grunner til å ligge lavt, med en ikke lenger rask, men hodesterk Kippe, en keeper ikke av de høyeste og ikke like solid som f.eks. Emille Baron i luftrommet, samt behovet for å gi trygghet til to ferske backer uten erfaring på eliteserienivå. Jeg er litt enig i dette, men synes likevel det er fullt mulig å variere betydelig mer hvor lavt i banen vi legger oss, selv om jeg også synes det er mer variasjon i dette enn de hardeste kritikerne hevder.

          Som jeg har prøvd å begrunne tidligere, viser en gjennomgang av måla at vi skårer på flere ulike måter, og skaper mange sjanser (men har lav effektivitet). Det viser iallfall delvis at det er en betydelig variasjon i spillet, selv om lav effektivitet også nok delvis skyldes at sjansene ikke har like høy kvalitet som med større variasjon enn vi kanskje har (med mange innlegg fra kant/side). I de første seriekampene i år syntes jeg det var svært lite variasjon på de mange (lange) frisparkene, innkastene og hjørnesparka vi tok - drepende kjedelig og lite effektivt. Jeg har et klart inntrykk, uten å ha telt opp, at det er mye mer variasjon i dødballene i de siste kampene, med raske frispark (og innkast), og til dels med flere ulike innøvde trekk på frispark og dødballer.

          Framfor alt har bruken av midtbaneduoen og spissduoen vi nå bruker gitt helt andre muligheter for raskere, mer variert og effektivt spill enn med to relativt like sentrale midtbanespillere, og med et høyt (men lite hodesterkt) oppspillspunkt. Selv om tilfeldigheter i snitt avgjør så mye som annenhver fotballkamp, og vi spilte gode kamper med mange sjanser (uten å få poeng) også tidlig i sesongen, er det ikke tilfeldig at vi i de fem kampene med disse fire nøkkelspillerne på plass har 13 poeng og målforskjellen 12-4, mens vi i de ti andre kampene (medregna Ullevål) har 7 poeng og målforskjellen 8-17.

          Denne framgangen skyldes naturligvis også at resten av laget har funnet riktige posisjoner og blitt tryggere og har utviklet spillet (selv om Deila synes spillestilen er "lite utviklende"). Erlandsen skal også ha skryt for å ha funnet gode, nye spillere når det gjelder Haakenstad, Rafn og Melgalvis, spesielt. Og naturligvis Udoji. Andre kjøp og anskaffelser er ikke like vellykkede: Ajeti kan kanskje utvikle seg videre, men Skoda har ikke vist nok til å bli beholdt, og Malec (som Erlandsen overtok, og delvis ga tillit) blir neppe med videre han heller. På den annen side kan jeg ikke si at vi savner så mange av de som forlot oss (Skogseid, Lundemo, Ofkir, Jradi? kanskje, men egentlig ikke), unntatt Fred Friday og (delvis) Gary Martin.

          Min bekymring nå gjelder dels at vi har meget tynn dekning på spissplass, dels at vi kan komme til å selge en av de sentrale midtbanespillerne. Får vi skader eller salg på noen av disse fire, må vi snarest få erstattere på plass. Selv om stallen totalt er relativt robust, viste Knudtzons (uriktige) karantene og Kippes skadeproblemer før Ullevål at vi er meget sårbare for tap av nøkkelspillere. Selvsagt burde Stefan kommet inn for Kippe, og trolig Ajeti for Knudtzon, men særlig det siste byttet her ville uansett vært en alvorlig svekkelse, om bedre enn de dårlige taktiske valgene og rokeringene Erlandsen faktisk gjorde. Vi er veldig avhengige av de to duo'ene våre, og her trengs forsterkninger og alternativer.

          gilbert
          Last edited by gilbert; 05.07.2017, 09:34.

          Kommentar

          • Captn
            Medlem
            Hoffnarr
            • Nov 2006
            • 63

            Arne! La oss ikke gjøre som rb sier : sett heller inn Anton som MS og SKM ut på back i dagens kamp mot S08.

            På forhånd takk!
            eLSKer!!!

            Kommentar

            • knut
              Make knut Great Again
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2006
              • 9370

              Det er så jævla halvhjærta å putte SKM inn som midtstopper!

              Sett inn en junior eller hva som helst faen annet (Rafn, Krogstad, Erling, Matthew) hvis det er nivået til Anton det skal stå på!

              For vi taper hver jævla gang SKM er midtstopper!

              Er du helt idiot Arne??

              Faen ta.

              Kommentar

              • Kanarivogel89
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2006
                • 4303

                Jeg er fortsatt sur på deg for laguttaket i dag, Arne, men herregud så deilig det er å ha en reflektert, sindig og stoisk trener i post match-intervjuene.

                Kommentar

                • vermu
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2008
                  • 1729

                  Du skal ha all ære for kampen i dag, Arne. Det du får ut av spillere i form av vilje og guts til tider meget oppløftende spill, er imponerende. Bare synd du ikke klarer å sette opp riktig lag, da hadde vi hatt tre poeng.

                  Vær så snill. La Simen Kind Mikalsen spille venstreback.

                  Kommentar

                  • Langballa
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2014
                    • 321

                    han drar vel Simen inn fordi han vil ha Rafn og Krogen på sia? kan ikke være at anton er dårlig?

                    Kommentar

                    • andersmm
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2006
                      • 5764

                      Opprinnelig skrevet av Langballa
                      han drar vel Simen inn fordi han vil ha Rafn og Krogen på sia? kan ikke være at anton er dårlig?
                      Men så fort Kippe er frisk så vil han ikke ha dem på sida? Henger ikke på greip
                      "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13244

                        Opprinnelig skrevet av andersmm
                        Men så fort Kippe er frisk så vil han ikke ha dem på sida? Henger ikke på greip
                        LSKs formkurve tilsier vel at han går oss forumrunkere en høy gang når det gjelder å få ting til å henge på greip?


                        Kommentar

                        • trigz
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 7028

                          Med SKM på venstre ville vi fått mer ut av de sju-åtte gangene Rafn kom til legg, det i seg selv ville betydd tre poeng. Anton inn mot Stabæk (by default). Håper det blir Kippe ved siden av ham. SKM må spille back, der er han god.
                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                          Kommentar

                          • McGuffy
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 5092

                            Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                            Jeg er fortsatt sur på deg for laguttaket i dag, Arne, men herregud så deilig det er å ha en reflektert, sindig og stoisk trener i post match-intervjuene.
                            Dette! Arne har utviklet seg til å bli en klassemann i media!

                            Kommentar

                            • andersmm
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2006
                              • 5764

                              Opprinnelig skrevet av reka
                              LSKs formkurve tilsier vel at han går oss forumrunkere en høy gang når det gjelder å få ting til å henge på greip?

                              Selv en simpel forumrunker kan lese poengstatistikken for kampene der vi starter med dagens forsvarskombo og sammenligne den med kampene der SKM stiller ytterst til venstre og vi har en lang staka som makker til Amundsen.
                              "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                              Kommentar

                              • vermu
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2008
                                • 1729

                                (LSK–Stabæk 2-2). En hårføner som sto på full styrke i pausen var med på å snu LSK-kvelden. Arne Erlandsen vil ikke innrømme at han var illsint.


                                Ti minutter lang "hårføner" bør bli en klassiker. Herlig med en sånn når det trengs.

                                Kommentar

                                • Yellow-not-jella
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2009
                                  • 1606

                                  Usikker på om han kanskje tok i for hardt. Det er han nok sjøl også. Ble drittsur allerede etter ti minutter i Brannkampen bl.a. Men han vil vinne.
                                  Herlig at Erling tar dette med humør da.

                                  Kommentar

                                  • trigz
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 7028

                                    Jeg satt to rader bak LSK-benken mot Stabæk, og kan bekrefte at Arne ble relativt mørk i blikket utover i første omgang.
                                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                    Kommentar

                                    • gilbert
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 3170

                                      Erstatninger, laguttak og bytter

                                      Min bekymring for sårbarheten i midtbaneduoen og for å ha bare to gode spisser er nå mindre, etter et godt overgangsvindu. Som venta er Bonke Innocent solgt, men erstatteren Charles Chinedu Ezeh var alt på plass, og har vist seg fram som en solid og kreativ spiller, på rekordtid etter overgangen fra Nigeria til LSK-fotball, bare 19 år gammal. Det er vel bare midtbanemakker Mathew som har tatt overgangen like raskt, smertefritt og overbevisende (eller: ville ha gjort det om han hadde fått den tilliten også av Kristinsson som han umiddelbart fikk av Erlandsen). Muligens er han ikke akkurat like mye av et rivjern og duellspiller som Bonke, og litt mer lik (for lik?) Mathew (som Krogstad), men det er litt tidlig å si. Men her har vi Sheriff Sinyan i bakhånd, og at Charles er et klart nytt valg som kreativ midtbanegeneral når Mathew trolig blir solgt neste år, er helt opplagt.

                                      Våre tre middelmådige spisser er ute, og både Marco Tagbajumi og Ebiye Moses ser foreløpig ut som langt bedre alternativer, innbyttere og utfordrere til Erling og Udo.

                                      Når Erlandsen nå (endelig) ser ut til å ha lært at Stefan er en langt bedre midtstopper enn Simen Kind Mikalsen har jeg lite å si på laguttaket. For eksempel nå sist hjemme mot Jordbruksarealet kunne jeg gjerne tenkt meg å starte med Erling på topp med Udo, og Brenden på kanten fra start, men den vurderinga og det valget er såpass marginalt at det egentlig er OK med en omgang hver med begge løsninger. En kan nå ikke si at Erlandsen bruker mye klippekort, og byttene er bedre og kommer tidligere enn i "gamle dager" (og delvis enn i starten av sesongen). Beviser på det er Krogstad (som svinger veldig i prestasjonene) ut alt etter halvtimen tidligere i år, og Mikalsen ut ved pause til fordel for navnebror Simen på VB nå mot Godset. En kan si at det siste burde være selvsagt, men mange trenere (med klippekort og klippetro på sine "faste" spillere) ville vært mindre resolutte. Også andre bytter i de siste kampene har vært ganske bra. Delvis skyldes det at vi nå har flere gode spillere (spisser) å bytte inn, men det er jo også langt på vei også Erlandsens fortjeneste (sammen med Bjarmann/Mesfin).

                                      gilbert

                                      Kommentar

                                      • DoubleHi5
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2011
                                        • 3954

                                        Gratulerer med Cupfinalebilletten, Arne! Godt jobba!
                                        Elska þetta félag

                                        Kommentar

                                        • fjacob82
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2005
                                          • 1507

                                          Arneball er så deilig. Alt handler om å vinne, og sett i lys av våre ressurser er det fanken meg sterkt med en cupfinale!
                                          Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                                          *Brasseberget*

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎