Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Seb.R
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 4159

    Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
    Sto på t-banen retning vest og det var noen "penkledde" som sto på andre siden av banen. Jeg gikk ut i fra at det var DISCO-grirls eller noe så kasta over en 20-kroning og ropte: Her har dere penger til lunch i morgen (ja da, det var barnslig). Rett etterpå ble det slossing der som jeg først lurte på om var om 20-kroningen min eller noe annet, men noen slo i hvert fall løs på en vekter av noe slag. (Det var på T-banen retning vest fra Ullevål).

    Blussing er forøvrig fett, men å kaste de ut på banen er idiotisk og timinga var idiotisk. Etter 1-2 eller etter seieren hadde bluss vært kult men det ble brukt n00b som faen.
    Så deler av dette selv.

    Stod og ventet på tbanen tilbake hjem retning sentrum. En gjeng på rundt 20-30 stk med tilhørighet til Vålerengen forsøkte å provosere med sang og begynte å blusse på motsatt side. Folk flest lot seg ikke affisere, men de ble ikke særlig godt likt av Securitas, som med 6-7 stk. gikk i konfrontasjon og ville ha dem vekk fra stasjonen. Det hele endte med slosskamp omtrent inn i tbane-vogna som etter hvert passerte.
    www.sebastianramsland.com
    www.twitter.com/sebramsland

    Kommentar

    • Emil
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 306

      Satt på langsiden, kjørte bil til og fra så har ikke fått med meg noe verken før eller etter kamp. Synes det startet med god steming fra begge leire, noe som vokste veldig i minuttene før kampstart, og ut hele førsteomgang. Satt noe nærmere kfl enn den andre svingen, men var soleklar klasseforskjell i favør vg-svingen i førsteomgang. Blussinga, røyken og blinkegreiene så veldig bra ut, det gjorde det også fra motsatt sving. Så kom knallskuddene. Det var flest knallskudd fra vg-svingen, men vil også påpeke at det kom en del fra bendit-svingen. Lett for alle å peke på lsk-supportere når det kommer 50 mann fra delta og stiller seg opp foran vg-svingen med hjelmer og bikkjer. I den andre svingen der de ikke var vesentlig bedre, var det kun noen sikkerhetsvakter.

      Røyk, blinkebluss og bluss synes jeg personlig hører hjemme i sånne kamper. Problemene i dag tror jeg i all hovedsak oppsto pga. knallskuddene. Hadde de vært unngått mener jeg selv de fleste foreldre med barn ville sett svært positivt på tribunelivet.

      I andreomgang hadde supportere i Bendit-svingen et liknende show med røyk, bluss, blinkebluss og knallskudd (som ble kastet på banen og smalt rett bak ramovic), og lsk-supporterene hadde roet seg veldig ned. Ville da vært naturlig at politiet flyttet noen ressurser over til den andre svingen, men de fikk holde på som de ville. Stemningen i feltet ble veldig mye dårligere når ultras ble byttet ut med delta, og mange som hoppet og sang rundt de ble kastet ut (etter sorteringen i pausen). Oppsummert fra min side tror jeg dette ville føltes magisk for de aller fleste uten knallskuddene, men jeg synes det er viktig å understreke at de ikke var noe særlig bedre i den andre svingen, uten at det hjelper oss alt for mye.

      Kommentar

      • FUGlinho
        KFL styremedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 2454

        INGEN av KFL sine penger går til dette. Det vil si INGEN tifopenger, INGEN medlemskontigentpenger.
        Kim
        Styremedlem KFL

        Kommentar

        • Vestfold Kanaris
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Oct 2004
          • 4583

          Sead Ramovic støtter sine egne fans i bruken av røykbomber. - Dette er en del av fotballen, og vi skal ikke klage på det. Vi spillerne elsker den intense stemningen, og det er en del av spillet.
          LOUD
          PROUD
          ULTRA

          Kommentar

          • 10theri
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2010
            • 438

            Slenger meg bare på og støtter kommentarene om at dette er overdrevet fra både politiet og media sin side. Og at uten knallskuddene så tror jeg ikke det hadde blitt så mye styr. Og når det gjelder regninga som kommer for stolene som ble ødelagt, så kan jo politiet få lov til å ta sin andel, da mye av ødeleggelsene skjedde i pausen mens de lekte katt og mus.
            Heia Lillestrøm......

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3178

              Hva vi så var en hard kjerne som enten hadde inntatt store mengder sentralstimulerende, eller oppførste seg som om de hadde det. Det var pyro og knallskudd helt uten kontroll, og null hensyn til andre på tribunen. Det var maskerte folk som stod helt foran, gjorde nazihilsner og prøvde å få med seg andre til å storme banen og sloss med politiet.

              Minner mye om det jeg så på The Den i London for ganske mange år siden etter at National Front infiserte deres Ultras og nesten klarte å få klubben utestengt.

              Jeg forstår de følelsene som blir utløst i en slik gjeng, og spesielt mot laget vi hater. Men skal LSK øke sin appell og få flere folk å kampene er dette helt ødeleggende. Dessuten er det urettferdig mot spillerne som gjorde en bragd på banen at mesteparten av fokuset nå ligger på det lille mindretallet av personer som synes det er ok å pisse på egen klubb.

              Kommentar

              • *46*

                Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                Bota sist ble verken belasta av kfl eller klubben sin kasse, neppe den nye heller.
                Hvem belastes eventuelt poengtrekk?

                Kommentar

                • DoubleHi5
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2011
                  • 3975

                  Når enkelte er så små og feige at de maskerer seg når de går på fotballkamp, forstår ethvert menneske med litt intelligens at dette er elementer som er ute etter noe helt annet enn å skape god stemning på fotballbanen.
                  Hvis denne bittelille klikken med mørkebrune elementer får fortsette å ødelegge for alle de ekte fotballtilhengerne, blir det norsk fotballs død. Da ender man opp med noen få titalls kriminelle på fotballkampene.
                  Uten publikum er fotballen død.
                  Elska þetta félag

                  Kommentar

                  • GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

                    Spillerne, med Sead i spissen, så da ut til å trives aldeles utmerket. Her var det fint lite i oppførselen og uttalelser som kunne få oss til å tro at dette var en av de mørkeste dagene i klubbens historie og en tragedie for LSK.

                    Sirkus LSK, på godt og vondt. Det er nå engang en grunn til at man fortsetter å følge det, uansett.

                    Kommentar

                    • andersmm
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2006
                      • 5764

                      Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                      Det kan skje.
                      Men jeg kan sette penger på at NFF etter sesongen kommer til å gi oss poengtrekk pga "bråket" i går. Da setter de poengstraff som ikke vil gi noe utfall i nedrykkskampen, men som vil sette oss på plassen over kvalikk eller noe.
                      Er også styggt redd for at de gir poengstraff. Det blir nok ikke mer enn 1 poeng, og om de skal være konsekvente så bør de gi samme til søpla også. Både da de er ansvarlig arrangør, men også fordi deres supportere også kjørte på med ulovlig pyro og knallskudd.

                      Viktig at vi beholder muligheten til å gå forbi Søpla.
                      "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                      Kommentar

                      • GIFKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2009
                        • 8243

                        Absolutt ingen tegn til at vi får annet enn bøter, ingen har ymtet frempå om poengstraff. Og det har skjedd fint lite før i år som skulle gi grunnlag for å hevde at dette var noen form for gjentagende dårlig oppførsel. Her tror jeg man lander på det vanlige og kommer frem til at det var mye som gikk galt for alle involverte i den største risikokampen i norsk fotball.

                        Kommentar

                        • Hexaphim
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2006
                          • 2756

                          Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                          Absolutt ingen tegn til at vi får annet enn bøter, ingen har ymtet frempå om poengstraff. Og det har skjedd fint lite før i år som skulle gi grunnlag for å hevde at dette var noen form for gjentagende dårlig oppførsel. Her tror jeg man lander på det vanlige og kommer frem til at det var mye som gikk galt for alle involverte i den største risikokampen i norsk fotball.
                          Jeg skjønner meg ikke på folk som velger å ta den risikoen på vegne av klubben.
                          "Debating creationists on the topic of evolution is rather like trying to play chess with a pigeon; it knocks the pieces over, craps on the board, and flies back to its flock to claim victory." - S. D. Weitzenhoffer.

                          Kommentar

                          • G-Man
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2011
                            • 3178

                            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                            Spillerne, med Sead i spissen, så da ut til å trives aldeles utmerket. Her var det fint lite i oppførselen og uttalelser som kunne få oss til å tro at dette var en av de mørkeste dagene i klubbens historie og en tragedie for LSK.
                            Sirkus LSK, på godt og vondt. Det er nå engang en grunn til at man fortsetter å følge det, uansett.
                            Spillerne har som ansvar å skape god stemnng og rekreuttere flere til kampene våre. Den jobben gjorde de utmerket i går.

                            Supporterne har som sin oppgave å støtte gutta og mane til innsats. Den jobben gjorde også de aller fleste fantastisk i går.

                            Så er det et lite antall som går rusa på kamp, ifører seg maske, gjør nazihilsner, ramponerer og forsøker å egge til kamp mot politiet. Dette har ingenting med supportere å gjøre, men det er de som får all oppmerksomheten. Det er en tragedie.

                            Det er mengder av bilder fra kampen i går. Personlig mener jeg det kanskje ikke er mer enn 15-30 personer som bidrar til den negative oppmerksomheten. Disse bør være rimlig enkle å identifisere utifra bildene. Sørger vi for selvjustis nå og ekskluderer disse kan vi få derbykamper neste år med like mye trøkk og support, men uten denne idiotien.

                            Ja, enkelte blant søplafansen gjorde det samme, men vi skal da pokker meg være bedre enn dem?

                            Kommentar

                            • GIFKanari
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2009
                              • 8243

                              Nazihilsener? Å strekke en hånd i været skal man visst være forsiktig med nå til dags. Like mye en overreaksjon som det man så fra politiet, LSK har da faen ikke noe naziproblem blant supporterne. Slikt søppel tar jeg som en selvfølge at det er sterk selvjustis på. Så forøvrig også Siem på TV igår, usedvanlig spak, så nesten ut til å ha dårlig samvittighet. Og ga ingen indikasjoner på at dette gir straffereaksjoner utover det vanlige. Nei, ga heller inntrykk av at egne rutiner ville gjenomgås skikkelig.

                              Heldigvis!

                              Kommentar

                              • sten
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2005
                                • 873

                                Opprinnelig skrevet av andersmm
                                Førsteprioritet er å ta seg forbi søpla. Om vi tar oss forbi Haugesund er det en bonus.
                                Førsteprioritet må være å bli kvitt den søppelgjengen som lager problemer for klubben

                                Kommentar

                                • GIFKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2009
                                  • 8243

                                  Ellers er jeg helt enig med de som mener at folk som maskerer seg ikke har noe på en stadion å gjøre. Slike bør lukes ut on sight.

                                  Kommentar

                                  • *46*

                                    Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                                    Så forøvrig også Siem på TV igår, usedvanlig spak, så nesten ut til å ha dårlig samvittighet. Og ga ingen indikasjoner på at dette gir straffereaksjoner utover det vanlige. Nei, ga heller inntrykk av at egne rutiner ville gjenomgås skikkelig.
                                    Det burde dem, for det å gi tillatelse til Klanen å benytte 10 stk bluss i går var som å kaste en fyrstikk inn ei tørr høysåte. Var ikke spesielt smart. Skal LSK straffes, skal jammen meg søpla gjøres det også - var nok nærmere 50 bluss enn 10 bluss totalt som ble fyrt av i går.

                                    Kommentar

                                    • A.Bilet
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Apr 2005
                                      • 808

                                      Opprinnelig skrevet av *46*
                                      Hvem belastes eventuelt poengtrekk?
                                      Ser ikke noen grunn til at det skal bli det. Eneste som skjedde var at kampen ble utsatt i et kvarter. Ellers var det ikke så langt fra det man kan forvente. Alle er klar over at vi har pyroglade supportere på Lillestrøm.

                                      For øvrig er jeg enig i det folk skriver over. Så ekstremt som det høres ut som, var det ikke. Tror det først og fremst er knallskuddene som gjør at dette blir en stor sak. I tillegg til at dette er litt uvant for Norge. For meg virket bare stemningen god. Det har skjedd verre ting på Lillestrøm-kamper tidligere. Husk at det var lite vold i går (så vidt jeg vet). At noen sloss i Oslo og setter det i forbindelse med LSK får vi holde utenfor denne diskusjonen. Selv om det er trist og idiotisk for oss andre.
                                      A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.

                                      Twitter-bruker

                                      Kommentar

                                      • Uwes disippel
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 6039

                                        Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                                        Absolutt ingen tegn til at vi får annet enn bøter, ingen har ymtet frempå om poengstraff. Og det har skjedd fint lite før i år som skulle gi grunnlag for å hevde at dette var noen form for gjentagende dårlig oppførsel. Her tror jeg man lander på det vanlige og kommer frem til at det var mye som gikk galt for alle involverte i den største risikokampen i norsk fotball.
                                        Du kjenner NFF?
                                        Det at Delta gikk inn på tribunen kommer til å bli brukt for alt det er verdt.
                                        Var det overreaksjon? ja! Var det unødvendig? ja! Var det en machodemonstrasjon fra politiets side? ja!
                                        Men dette bryr ikke NFF seg om. De dømmer garantert på utfall og ikke på opprinnelig sak.

                                        Kommentar

                                        • trigz
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 7055

                                          Med unntak for det åpenbart idiotiske og potensielt livsfarlige stuntet å fyre opp bluss under banneret (bruk huet!!), syns jeg det virker som om blussingen har blitt blåst opp, kan ikke si det virket fullt så dramatisk fra tribunen (jeg sto helt øverst i VG, sju-åtte meter til venstre for blusserne), selv om jeg naturligvis dermed ikke akkurat hadde orkesterplass til det som skjedde foran meg. Sønnen min var med på derby for aller første gang og var et eneste stort glis under og etter kampen. Fantastisk stemning!

                                          Må legge til at politifolkene som inntok tribunen var ekstremt profesjonelle og tydelig bevisste på ikke å provosere. Absolutt ingenting å utsette på deres fremferd. Oppførselen til gruppa som ble tatt hånd om sto jeg ikke i posisjon til å mene noe om, men selve blussingen virket ikke så dramatisk som noen ser ut til å mene. Derimot er det håpløs oppførsel å ødelegge seter og slåss, det syns vel alle. Setter min fulle lit til at vaktene og politiet på indre bane identifiserte og tok seg av pøblene.
                                          Last edited by trigz; 12.11.2012, 09:46.
                                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                          Kommentar

                                          Working...