Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SkLiA
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Mar 2006
    • 128

    Jeg vil bare si TUSEN TAKK for et fantastisk show på tribunen i går ! Når det er sagt så syns jeg det er usmakelig å kaste bluss etc. osv ned på matta !
    Last edited by SkLiA; 12.11.2012, 09:34.
    (`’·.¸(`’·.¸...................................... .¸.·’´)¸.·’´)
    «´`·♥1917 Lillestrøm Sportsklubb 2012♥·´`»
    (¸.·’´(¸.·’´'''''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''`’·.¸)`’·.¸)

    Kommentar

    • knut
      Make knut Great Again
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2006
      • 9413

      Flere meter klaring fra blinkersa på betong-gulvet og tifo-duken.

      Kommentar

      • Kjell.T.Ring
        Poll St. Ring
        --==FORUMRUNKER==--
        • Dec 2005
        • 11796

        TIFOen vår var forresten utrolig kjedelig. Skuffende...
        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

        Kommentar

        • joacim
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2009
          • 559

          har skjønt at man må være forsiktig meg hva man sier her!

          jeg snakker nå for min egen sak.

          Personlig syns jeg pyro på tribunen er greit. jeg syns det skaper stemning , er med på å fyre opp gutte og supportere. Bota blir betalt av penger som ikke har noe med medlem - eller tifo penger å gjøre. Ser at folk snakker om bluss. Ble det fyrt opp bluss i går? så vidt jeg kunne se var det ikke noe bluss, men blinkere, bangere og røyk. Folk snakker om barn som ble redde. Hvem er det som tar med seg barn, og skal stå mitt i mølja? Alle i hele Norge vet at det er ampert på disse kampene. da syns jeg selv at man kan forebygge problemene med å tenke litt før man går på kamp. Har du med det unger, så trekk til siden, eller om ikke annet langsiden.

          MEN når pyro blir kastet på banen går det for langt. Dette syns jeg er uakseptabelt.

          Jeg syns at politiet overreagert til de grader i går. det var ikke nødvendig med hele delta troppen på indre bane.

          Stemningen i 2. omgang ble til de grader ødelagt pga pågripelsene i pausen. Som var helt hårresisende . mange personer som ikke hadde gjort noen ting, ble pågrepet...

          for å oppsummere : Ja til pyro, men hold det på tribunen. Ikke ta med unger i mitten av mølja på derbykamper.

          takk for meg.

          Joacim
          Styremedlem 2016

          Kommentar

          • Percy Nilegård
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 5146

            Opprinnelig skrevet av GIFKanari

            Og det handler om proposjoner også. Ingen liv tapt, ingen skadet. Hvilke ord har man igjen om, gud forby, liv en gang skulle gå tapt? Ta en titt utafor andedammen vår.
            Jeg for min del synes det er greit om man tar tak i ting før noen blir alvorlig skadet. At det ikke skjedde i går var rein flaks.
            "Alltid blodsprengt"!
            Fong/Macho

            Even Nordlien

            Kommentar

            • 307
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Mar 2007
              • 358

              Jeg ble fortalt av KFL vakter at politiet tok full kontroll over situasjonen og at det var elemnter av personer som var kommet fra Sverige for kun å lage bråk. Er det noen som kan bekrefte eller avbekrefte dette.

              Hvorfor har alternative forspill i Oslo?. Det er jo kun for de veit at det kan bli bråk. Er vel litt kult å være en del av en stor gruppe som skaper litt frykt??????
              Så forøvrig en film av bråket i forkant av kampen mot Stabæk. Og der dro jeg kjenskap til personer som er på de fleste kamper og som jeg mener er medlemmer av Ufc. De bidro ikke til å roe situsajonen, men fyrte seg opp i det politiet hadde kontroll og Vif supportere var på vei bort. Sier vel ikke nei til en bokse kamp som jeg forsto det. Det var kun to som jeg så som prøvde å roe ned. En av dem var Tony.

              Så det var ikke noe overaskende at dette skjedde og at store deler av de alternative kom rett før kampen startet.

              Kommentar

              • Leif A
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2003
                • 3962

                Jeg stod, med overlegg, langt ute til venstre på "feltet," og har dermed ingen begrep om hvem som gjorde hva.

                Det jeg imidlertid ikke kunne unngå å legge merke til, da røyken drev den veien, var at noen var så jæ*#a smarte å tenne røykbomber under banneret. Og da lurer jeg på hvor forbannet korttenkt det går an å bli?!?
                Som om ikke det er nok, så velger alså flere å kaste både røyk og blinkere ut på banen.

                I en årrekke har vi sett hvordan politi og tildels vektere overreagerer. Og det er det definitivt grunn til å hevde etter kampen i går også.
                Men hvorfor i all verden skal man gi de grunn til å reagere i det hele tatt?!?!?!?!?!

                Jeg mener at det nå er på tide å sette en stor strek over enkeltpersoners adgang til å følge LSK fra tribunen. Alt for mange lillefingre er gitt, og resultatet er at noen har gnagd seg helt opp til skuldra.

                For min del er det ikke noe argument at bøter blir betalt av "andre." Disse pengene (her snakker vi vel om rundt 50.000 denne gangen) kunne med fordel blitt brukt på mer og bedre TIFO (av den lovlige varianten)!

                I likhet med flere som har ytret seg i denne tråden, vurderer jeg seriøst om det er ønskelig å fortsatt stå som medlem av KFL. Når det medfører at man blir assosiert med tomhjernede løkskaller er det ikke lenger verdt det.
                Knurr...

                Kommentar

                • Martin83
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2007
                  • 794

                  Var på kampen, men sto av ulikeårsaker på feltet og må innrømme at tifo, røykbomer og lys varbra stemning. Bengalske lys og røykbomber gir en ekstremt god rammefor kampen og er et vanvittig boost for stemningen. Når NFF, politiog brannvesen har sagt at dette er farlig så skal dette respekteres.Fartsglade mennesker vil hevde det er bra stemning å kjøre 240 km/toppover E6 mot Gardermoen og selv om de mener sev at de harstålkontroll så er det små marginer før man selv og kanskje andrekan være i trøbbel. Begge deler er forbudt og begge deler skalderfor respekteres og ikke minst håndheves. Bluss og røykbomberuten tillatelse er alltid respektløst, uansett hvor fett det ser utog hvor bra stemning det gir. Søk på forhånd!

                  KFL hadde lagt opp til – og informertgodt om – hvordan feltet skulle deles opp på. Derfor burde allesom var der vite at det ville være en familiedel, syngedel ogsemisyngedel. Da er det for meg vanvittig dårlig dømmekraft åbruke smellbonger og kinaputter. Selv om man vet det er ufarlig såhøres det ut som man er i en krig og barn kan fort bli veldig reddeog lei seg (mareritt?). Dette synes jeg man skal respektere. Prøv åforstå hvordan et barn eller pappa/mamma reagerer når slikt skjer30 meter fra der man er. Hvordan tror dere dette er for de?

                  Noen hevder at feltet er for hardcorefans og at sarte sjeler/barn før henvises til en annen tribune.Dette er jeg enig er et fint system på Åråsen, men når vi spillerborte så bør feltet kunne være for flere, noe KFL også hadde lagtopp til på forhånd. Hvor bra stemning er det å spre LSK-fans overhele Ullevaal?

                  Kjell Hulby i LSK har ikke annet valgenn å beklage på det sterkeste og kalle det en skandale. Forklubben ønsker ikke - og skal ikke - å bli assosiert med bråk ogmangel på respekt for lover og regler. Jeg synes Kjell gjorde enkjempebra jobb.

                  Samtidig er det for meg komplettuforståelig at det ikke gjøres en bedre sjekk av mennesker vedinngang stadion. Nå vet ikke jeg hvem som sjekka KFL-feltet, men hervar det opplagt rom for forbedring av sikkerhetssjekken. Det sammegjelder for Bendit-svingen.

                  Når klanen søker om bluss burde KFLbli informert om dette. Enhver person forstår at det triggerLSK-fansen til å benytte medbrakt utstyr. Hadde ikke klanen fyrt avbengalske lys så ville kanskje risikoen for at det utartet seg påKFL-feltet vært mindre? Dette burde de som har gitt klanentillatelse for tenkt igjennom. Her burde man i fremtiden kanskje haet bedre system mellom fangruppene. Hvorfor kunne man ikke f.eks.gått sammen om lys fra begge sider før kampen (der man sto påbanen)? Dette burde flere ta ansvar for, ikke bare fansen.

                  Manngarden til politiet (delta) foranKFL-feltet og ditto manko på manngard foran Bendit-svingen synes jegvirker svært dårlig planlagt. Det å plassere politi kun foran enav to problemgrupper er det samme som å fordele skyld og det forstårjeg at kan provosere de som er latente til å lage bråk. Jeg harogså merket meg at noen her inne har sagt at supporterpolitiet varkritisk til håndteringen.

                  Jeg mener NFF, politi, vif, LSK, klanenog KFL bør gå sammen om å kartlegge hva som ble gjort feil i går.For dette kunne gått bedre med samme mennesker involvert. Satt påspissen så burde man kanskje hatt en uavhengig granskning?

                  Reaksjon utover bøter er det samme somat NFF peker på fansen uten å se på seg selv og sin rolle. Derhvor norsk fotball sliter med tilskuersvikt og laber interesse rundtfotballen så burde NFF se på hendelsene i går som delte. Det erpositivt med tifo og bengalske lys; fantastisk reklame for norskfotball. At noen ønsker å gi bra stemning og løftetilskueropplevelsen skal man ta i mot med åpne armer og leggetilrette for.

                  Så for de som lagde kvalm i går taseg en bolle. Med den mediedekningen vi har i dag så burde man kunneluke ut de det gjelder. Send dem boten og gi dem en passende straff.Respektløs oppførsel.

                  Kommentar

                  • Petter Ø
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2004
                    • 3008

                    Det dummeste man kan gjøre som reaksjon på at KFL blir assosiert med tullinger er å melde seg ut
                    Petter Ø - Kreativ Kanaris
                    http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                    Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                    Kommentar

                    • LasseN
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2005
                      • 1610

                      Det var forøvrig langt i fra alle stolene som ble ødelagt når Delta lekte gjeterhunder. En rad eller to foran meg stod de som kom inn rett før kampstart og hoppa og bendte på kun med det målet å ødelegge - var jubel og store glis hos de når først enkeltseter knakk, og deretter hele raden på en 7-8 stoler med feste røyk.
                      LasseN

                      Kommentar

                      • *46*

                        Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                        Det dummeste man kan gjøre som reaksjon på at KFL blir assosiert med tullinger er å melde seg ut
                        Da vinner "tullingene".

                        Opprinnelig skrevet av LasseN
                        Det var forøvrig langt i fra alle stolene som ble ødelagt når Delta lekte gjeterhunder. En rad eller to foran meg stod de som kom inn rett før kampstart og hoppa og bendte på kun med det målet å ødelegge - var jubel og store glis hos de når først enkeltseter knakk, og deretter hele raden på en 7-8 stoler med feste røyk.
                        Lurer på hvordan det ser ut hjemme hos dem når dem ber inn til fest? Sofa'n sparkes i filler og stolene hoppes på?

                        Kommentar

                        • Leif A
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 3962

                          Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                          Det dummeste man kan gjøre som reaksjon på at KFL blir assosiert med tullinger er å melde seg ut
                          Når det har skjedd så mange ganger, og med toppen i går, så er det for min del ikke lenger KFL sin assosiering med tullinger som er utfordringen. Når jeg må svare for arbeidsgiver "first thing in the morning" grunnet tullingers opptreden, da er det gått over til å bli personlig.
                          Knurr...

                          Kommentar

                          • Petter Ø
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3008

                            Opprinnelig skrevet av Leif A
                            Når det har skjedd så mange ganger, og med toppen i går, så er det for min del ikke lenger KFL sin assosiering med tullinger som er utfordringen. Når jeg må svare for arbeidsgiver "first thing in the morning" grunnet tullingers opptreden, da er det gått over til å bli personlig.
                            Arbeidsgiver sjekker vel neppe medlemskapet ditt da. Jeg må også svare for tullingers opptreden siden alle på jobben vet at jeg er Lillestrømsupporter. Så jeg forstår godt hva du mener. Det er ganske irriterende å heller måtte gjøre det enn å kunne snakke om kampen vi faktisk vant
                            Petter Ø - Kreativ Kanaris
                            http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                            Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                            Kommentar

                            • Percy Nilegård
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 5146

                              Opprinnelig skrevet av Martin83
                              Når klanen søker om bluss burde KFLbli informert om dette. Enhver person forstår at det triggerLSK-fansen til å benytte medbrakt utstyr. Hadde ikke klanen fyrt avbengalske lys så ville kanskje risikoen for at det utartet seg påKFL-feltet vært mindre?
                              Veldig enig i det aller meste av det du skriver Martin83, men akkurat dette synes jeg blir en ansvarsfraskrivelse. De som har med utstyr har selvsagt tenkt å bruke det uansett. Om man blir så provosert at man går fra sans og samling fordi Klanen fyrer opp bluss, så burde man i utgangspunktet aldri få lov til å ha slikt utstyr.
                              "Alltid blodsprengt"!
                              Fong/Macho

                              Even Nordlien

                              Kommentar

                              • Martin83
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Aug 2007
                                • 794

                                Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                                Veldig enig i det aller meste av det du skriver Martin83, men akkurat dette synes jeg blir en ansvarsfraskrivelse. De som har med utstyr har selvsagt tenkt å bruke det uansett. Om man blir så provosert at man går fra sans og samling fordi Klanen fyrer opp bluss, så burde man i utgangspunktet aldri få lov til å ha slikt utstyr.
                                Vel, ikke alle som tar med kniv ut på byen bruker den (heldigvis). Selv om man har med utstyr så er det ikke gitt at man faktisk kommer til å bruke det, selv om sjansen er overveiende stor. Når de som hadde med utstyr så at vif blussa (lovlig eller ei) så var det en invitasjon til å bruke utstyret.

                                Poenget var imidlertid at man i en høyrisikokamp som dette kunne ha vært mer samkjørt på forhånd i bruk av bluss.

                                Kommentar

                                • Playboy1
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 2129

                                  Nå trenger vi alle poeng vi kan få.Ikke minst da vi nå kan regne med å få poengtrekk pga gårsdagens hendelser.
                                  Evt kanskje vi neste år må starte med minus-poeng istedet ?

                                  Stor takk(not) til dere som er med på å bare ødelegge for klubben, vi andre elsker.

                                  Kommentar

                                  • andersmm
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2006
                                    • 5764

                                    Opprinnelig skrevet av Playboy1
                                    Nå trenger vi alle poeng vi kan få.Ikke minst da vi nå kan regne med å få poengtrekk pga gårsdagens hendelser.
                                    Får bare ikke håpe at vi neste år må starte med minus-poeng istedet ?

                                    Stor takk(not) til dere som er med på å bare ødelegge for klubben, vi andre elsker.
                                    Ikke så veldig bekymra over poengtrekket. NFF kommer aldri til å trekke mer enn 1 poeng, og trekker de oss må de vel også trekke söpla (som faktisk står som arrangör, og hadde en masse ulovligheter i egne rekker utover kampen).
                                    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                    Kommentar

                                    • Kanariz
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2005
                                      • 2507

                                      Det var to ting som gikk til helvete i går. Det var kasting av røykbomer og knallskudd på banen og knusing av stoler. Hadde ikke dette skjedd så hadde ikke politiet kommet opp på tribunen.

                                      Sett i ettertid syns jeg det var veldig bra av politiet og komme opp. De får fjerna de værste og vist tydelig at dette ikke er oppførsel som hører hjemme på en tribune. Hadde de ikke kommet opp hadde pøblene bare tenkt "jaja, får ikke noen konsekvenser uansett".
                                      Blir spennede og se hva dette fører til, liten tvil om at UFC bidrar til å lage masse liv på tribunen, stor takk til det, men man må klare og oppføre seg. Skadeverk og kasting av ting ut på banen blir usmakelig.

                                      Kommentar

                                      • Kjell.T.Ring
                                        Poll St. Ring
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Dec 2005
                                        • 11796

                                        I utgangspunktet er det vel arrangøren som er ansvarlig her?
                                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                        Kommentar

                                        • Kanariz
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • May 2005
                                          • 2507

                                          Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                                          I utgangspunktet er det vel arrangøren som er ansvarlig her?
                                          Når det gjelder og få med ting inn, ja. Men ikke når det gjelder å knuse 80 stoler og kaste ting på banen?

                                          Kommentar

                                          Working...