Hvem bør bli ny hovedtrener for LSK?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Asnes
    Juniormedlem
    Ferskenpels
    • Sep 2008
    • 1

    Den treneransettelsen som LSK skal gjøre i løpet av kort tid, er for meg så viktig at jeg går til det store personlige skrittet å ytre meg for første gang på dette forumet. Bakgrunnen for mitt ønske om å ytre meg, ligger i en stor undring over hva fotballklubber i Norge egentlig legger til grunn når de ansetter trenere.

    Sett utenfra så virker det som det eneste kriteriet som teller for ledere i norske fotballklubber når de ansetter trenere, er om personen kan mye om fotball. Dette til forskjell fra andre virksomheter hvor fagkunnskap vanligvis er underordnet generelle lederegenskaper ved lederansettelser.

    For meg er det ikke tilfeldig at de store trenerne i norsk lagidrett de siste tiårene har hatt pedagogisk erfaring. Nils Arne Eggen, Marit Breivik, Egil Olsen og Ståle Solbakken har alle pedagogisk utdannelse, dvs. at de vet noe om hvordan læring foregår. Det betyr blant annet at de ønsker at spillerne på deres lag tenker selv og tar egne valg ute på banen. Disse trenerne ønsker ikke noe mekanisk robotsystem ala Tom Nordli hvor treneren sitter med alle svarene, men de ønsket er et lag hvor spillerne selv har lært å handle til beste for laget.

    Det evige norske maset om et offensivt samhandlingsmønster er etter min mening et feil fokus: vi må ikke ha svarene for spillerne, vi må heller lære dem å tenke selv. Dette sitat fra Xavi er et godt bilde på hva jeg mener: ”Når du ankommer Barca, er det første du lærer deg: Tenk, tenk, tenk, raskt. Løft hodet opp, beveg deg, se, tenk. Se før du får ballen. Kontroll, se og send pasning”. For å lære spillerne å tenke og ta de rette valgene, så trenger vi en trener som kan noe om hvordan mennesker lærer og hvordan de samhandler i en gruppe. Vi trenger altså ikke nødvendigvis den personen som kan mest om 4-4-2 eller 4-3-3.

    Til sist; i de fleste organisasjoner så anser man det som ønskelig å ha en ledergruppe med forskjellig erfaring og kompetanse som kan utfylle hverandre til det beste for virksomheten. I det sportslige apparatet i LSK har følgende personer jobbet de siste årene: Henning Berg, Torgeir Bjarman, Petter Belsvik, Andre Bergdølmo, Erland Johnsen, Frode Grodås og Magnus Powell (og enda lengre tilbake: Jan Åge Fjørtoft, Uwe Rössler, Gunnar Halle, Arne Erlandsen). Min påstand er enkel: vi trenger ikke flere eks-spillere i 30/40-årene i det sportslige apparatet i klubben. Vi trenger derimot noen som kan utfylle den kompetansen som allerede ligger der, og det betyr at typer som Kjetil Rekdal, Mons Ivar Mjelde, Kåre Ingebretsen og Ronny Delia ikke bør bli ny trener i Lillestrøm Sportsklubb.
    Last edited by Asnes; 31.10.2011, 17:35.

    Kommentar

    • Kimito
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 2600

      Et veldig godt første innlegg Asnes. Jeg er (veldig) langt på vei enig med deg. Det store spørsmålet er bare hvem vi kan trylle frem. Nils Arne Eggen, Marit Breivik, Egil Olsen og Ståle Solbakken er fire navn i løpet av fire tiår med fotball, og én av dem er håndballtrener. Noen ganger tenker jeg at det ville vært lettere å melde seg på trenerkurs selv enn å grave frem en (i beste forstand) virkelig skolert trener her til lands.

      Jeg tar gjerne en bedre trener enn Rekdal, men hvor er vedkommende? Det er selvfølgelig ikke lett for noen av oss å vite. Det er heller ikke jobben vår. Vi får håpe at nettverket/fokuset til Sportsklubben har blitt bedre.

      PS! Dersom du ikke har lest førsteutgaven av The Blizzard, bør du kjøpe, (laste ned eller vente på posten) og lese intervjuet med Juan Manuel Lilo. Tror du vil like det. http://www.theblizzard.co.uk/
      Last edited by Kimito; 31.10.2011, 15:16. Begrunnelse: Så en runding som ikke var der.
      Ferdigskåra

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        Opprinnelig skrevet av Asnes
        Den treneransettelsen som LSK skal gjøre i løpet av kort tid, er for meg så viktig at jeg går til det store personlige skrittet å ytre meg for første gang på dette forumet. Bakgrunnen for mitt ønske om å ytre meg, ligger i en stor undring over hva fotballklubber i Norge egentlig legger til grunn når de ansetter trenere.

        Sett utenfra så virker det som det eneste kriteriet som teller for ledere i norske fotballklubber når de ansetter trenere, er om personen kan mye om fotball. Dette til forskjell fra andre virksomheter hvor fagkunnskap vanligvis er underordnet generelle lederegenskaper ved lederansettelser.

        For meg er det ikke tilfeldig at de store trenerne i norsk lagidrett de siste tiårene har hatt pedagogisk erfaring. Nils Arne Eggen, Marit Breivik, Egil Olsen og Ståle Solbakken har alle pedagogisk utdannelse, dvs. at de vet noe om hvordan læring foregår. Det betyr blant annet at de ønsker at spillerne på deres lag tenker selv og tar egne valg ute på banen. Disse trenerne ønsker ikke noe mekanisk robotsystem ala Tom Nordli hvor treneren sitter med alle svarene, men de ønsket er et lag hvor spillerne selv har lært å handle til beste for laget.

        Det evige norske maset om et offentlig samhandlingsmønster er etter min mening et feil fokus: vi må ikke ha svarene for spillerne, vi må heller lære dem å tenke selv. Dette sitat fra Xavi er et godt bilde på hva jeg mener: ”Når du ankommer Barca, er det første du lærer deg: Tenk, tenk, tenk, raskt. Løft hodet opp, beveg deg, se, tenk. Se før du får ballen. Kontroll, se og send pasning”. For å lære spillerne å tenke og ta de rette valgene, så trenger vi en trener som kan noe om hvordan mennesker lærer og hvordan de samhandler i en gruppe. Vi trenger altså ikke nødvendigvis den personen som kan mest om 4-4-2 eller 4-3-3.

        Til sist; i de fleste organisasjoner så anser man det som ønskelig å ha en ledergruppe med forskjellig erfaring og kompetanse som kan utfylle hverandre til det beste for virksomheten. I det sportslige apparatet i LSK har følgende personer jobbet de siste årene: Henning Berg, Torgeir Bjarman, Petter Belsvik, Andre Bergdølmo, Erland Johnsen, Frode Grodås og Magnus Powell (og enda lengre tilbake: Jan Åge Fjørtoft, Uwe Rössler, Gunnar Halle, Arne Erlandsen). Min påstand er enkel: vi trenger ikke flere eks-spillere i 30/40-årene i det sportslige apparatet i klubben. Vi trenger derimot noen som kan utfylle den kompetansen som allerede ligger der, og det betyr at typer som Kjetil Rekdal, Mons Ivar Mjelde, Kåre Ingebretsen og Ronny Delia ikke bør bli ny trener i Lillestrøm Sportsklubb.
        Stemmer i at det er masse bra og interessant her.

        Det viktigste i det du nevner for meg er dette med Xavi og Barca. Her mener jeg LSK som klubb har det aller meste å hente. Det går mer på tilnærmelsen til spillet, måten vi vil fremstå på, enn å ha alt fokus på å finne den rette treneren. Vi må rett og slett behandle pasningsspillet med den respekten den fortjener å ansette spesiell ekspertise på dette. TIL ansatte en engelskmann som Molde seinere rappa. Begge klubber er nå i toppen av norsk fotball, og jeg er ikke i tvil om at deres tilnærming til det å være bedre med ball er en stor del av forklaringa.

        Det handler om å lære av de aller beste, ikke nødvendigvis spille som Barcelona. For bare man nevner Barcelona i dette landet har man en tendens til å bli latterliggjort, av en eller annen grunn.

        Kommentar

        • Tvilling
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2006
          • 1467

          Synes siste innlegg i tråden har vært meeget gode!
          - Har ikke fulgt tråden tidligere (og beklager at jeg ikke har mulighet til å gå igjennom 29 sider med forum-tråd).. men når K.Rekdal nevnes som den store muligheten.. DA reagerer jeg!
          Han har definitivt ikke pedagogiske evner som ligger på et høyt nivå. Og holdninger til omgivelsene som for meg ikke er forenelig med det mitt LSK-hjerte banker for.
          Om man vil ha en så usympatisk rollefigur som leder, så vil jeg for første gang slite etter snart 40år som trofast LSK-tilhenger.

          Kommentar

          • OlaG
            Oversetterdrone
            Myklebust Light
            • May 2008
            • 898

            Opprinnelig skrevet av Asnes
            Min påstand er enkel: vi trenger ikke flere eks-spillere i 30/40-årene i det sportslige apparatet i klubben. Vi trenger derimot noen som kan utfylle den kompetansen som allerede ligger der, og det betyr at typer som Kjetil Rekdal, Mons Ivar Mjelde, Kåre Ingebretsen og Ronny Delia ikke bør bli ny trener i Lillestrøm Sportsklubb.
            Interessant nok er både Nils Arne Eggen, Marit Breivik, Egil Olsen og Ståle Solbakken (eksemplene du trekker frem på trenere med suksess) tidligere toppspillere.

            Jeg er dog ikke uenig med resonnementet ditt i hvorfor disse er gode trenere, men jeg tillater meg altså være uenig i begrunnelsen for hvorfor de du nevner sist her ikke er egnet

            Kommentar

            • Boing
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2005
              • 711

              Jeg tror følgende kommer til å skje: Belsvik for jobben som trener, hvis han ikke for den så slutter han, dermed blir Powell tilbudt jobben som assistent. Men hvem som blir hovedtrener klarer jeg ikke å resonere meg til, men jeg har en latterlig følelse på att Nordlie kommer tilbake.

              Kommentar

              • andersmm
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2006
                • 5764

                Meg bekjent har ikke Rekdal, Deila, Ingebrigtsen eller Mjelde pedagogisk utdannelse. Uten at jeg skal si det 100% sikkert.
                "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                Kommentar

                • G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3175

                  Og det som da er MEGET interessant å merke seg er at Småfuglene under deres trenere fremstår som særdeles pasningssikre, samtidig som de har ro og overblikk og mange samtidige bevegelser. Eller med andre ord, de er gode på akkurat de områdene som er de største probleme for tippeligalaget vårt om dagen. Tilfeldig? NOPE!!!

                  Kommentar

                  • GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

                    Selv ikke verdens beste pedagog kan svelge dritt og drite gull. Underforstått må sportslig kvalitet ligge i bånn. Det er ingen av navnene Asnes nevner noe unntak fra. Både Eggen og Drillo hadde internasjonal kvalitet på sine viktigste spillere i deres første periode, når de kom tilbake har begge fått smake at mens de var borte har Norge og norsk fotball falt akterut. Og de fikk begge smake det ekstra hardt av dansker. Breivik, til tross for en norsk filosofi om at det defensive må ligge i bunn for suksess, hadde flere av verdens beste spillere i flere posisjoner. Solbakken trente i Danmark laget med suverent størst budsjett og de beste spillerne. Og husk at han likevel nok kan takke en trofast FCK-direktør for at han er der han er i dag. Så i bunn, sportslig kvalitet!

                    Der har LSK massevis å hente.

                    Kommentar

                    • Felt C
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Mar 2004
                      • 776

                      Opprinnelig skrevet av Boing
                      Jeg tror følgende kommer til å skje: Belsvik for jobben som trener, hvis han ikke for den så slutter han, dermed blir Powell tilbudt jobben som assistent. Men hvem som blir hovedtrener klarer jeg ikke å resonere meg til, men jeg har en latterlig følelse på att Nordlie kommer tilbake.
                      Tipper førstevalget er Deila.Når Stokstad melder om han på tv og sosiale medier vet han noe.Stokstad er kamerat med Bjarmann og minst en i styret og alltid særdeles godt informert.

                      Kommentar

                      • mooph
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2005
                        • 1496

                        Opprinnelig skrevet av Asnes
                        Det evige norske maset om et offentlig samhandlingsmønster er etter min mening et feil fokus:
                        Det spørs hva du legger i ordet 'samhandlingsmønster'.
                        Opprinnelig skrevet av Asnes
                        Dette sitat fra Xavi er et godt bilde på hva jeg mener: ”Når du ankommer Barca, er det første du lærer deg: Tenk, tenk, tenk, raskt. Løft hodet opp, beveg deg, se, tenk. Se før du får ballen. Kontroll, se og send pasning”.
                        Hvilket vel beskrivet hvordan samhandlingsmønsterene utøves. Barcelona har relativt faste rammer (bortsett fra på et par spillere), og det er opp til spillerne å gjøre mest mulig ut av det. Det er veldig viktig at spillerne kjenner hverandre godt slik at samhandlingen gis gode muligheter, hver enkelt spiller bør helst kunne forutse hva andre spillere gjør i neste trekk.
                        Opprinnelig skrevet av Asnes
                        vi må ikke ha svarene for spillerne, vi må heller lære dem å tenke selv.
                        Jeg trodde dette var noe alle ledere (trenere) forsøker å få til, men du har sikkert rett i at kanskje ikke alle er like gode (pedagogiske mangler?) til å få det frem. Ledere som kun dikterer vil sjelden lykkes (som trenere eller ledere i andre organisjasjoner).
                        (Hvorvidt du har rett mht navnene du trekker frem i innlegget aner jeg ikke.)
                        Fugla mot nye høyder

                        Kommentar

                        • krisruds
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • May 2005
                          • 839

                          Mine realistiske forslag til trenere: (trenger ikke bety at jeg vil ha dem, men bare nevner dem)

                          Petter Belsvik
                          Magnus Powell
                          Mons Ivar Mjelde
                          Knut Tørum
                          Jørn Andersen
                          Tom Lund?
                          Per Joar Hansen
                          Tom Guldbrandsen
                          Dag Eilev Fagermo (GUD FORBY!!)
                          Rolf Teigen
                          Asle Andersen (vil sikkert prøve seg med S. ULF først)
                          Roar Johansen (veldig spennende!!)
                          Rúnar Kristinsson (kanskje den beste spilleren vi noen gang har hatt i LSK, sammen med Tom Lund) (veldig spennende!!!!)
                          Steinar Nilsen (gud forby 2)
                          Kjell Jonevret
                          Jan Halvor Halvorsen
                          Kåre Ingebrigtsen
                          Trond Sollied
                          Otto Ulseth (gud forby 3)


                          Mange andre jeg også kunne tenkt meg, men tror de er urealistiske:

                          Ståle Solbakken (hvis han får sparken)
                          Uwe Røsler (er vel mindre sjanse enn Solbakken)
                          Ronny Deila (blir nok alt for dyr)


                          Runar Kristinsson hadde vært veldig morsomt, men det er vel kanskje helt uaktuelt.
                          krisruds medlem av KFL siden 1996


                          OI OI OI nå har vi det morro :)

                          BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

                          Kommentar

                          • andersmm
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2006
                            • 5764

                            Opprinnelig skrevet av krisruds
                            Kjell Jonevret
                            Gud forby 4.
                            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                            Kommentar

                            • Leif A
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 3962

                              Opprinnelig skrevet av krisruds
                              Knut Tørum
                              Per Joar Hansen
                              Kåre Ingebrigtsen
                              Trond Sollied
                              Gud forby 5-8
                              Knurr...

                              Kommentar

                              • Canário
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2005
                                • 1471

                                Det hadde vært gromt med Deila, men jeg tviler på at han forlater Godset. Det er den eneste treneren i Norge som frister.

                                Håper vi bruker god tid på å finne rett mann. Han skal forhåpentligvis være en trener som skal være med i mange år, og forme Lillestrøm sportslig. Talentspeiding- og utvikling er punkter vi bør fortsette å være meget gode på. For å konkurrere med lagene med større ressurser, er det viktig å være bedre på andre områder enn de er. Derfor bør treneren være dyktig på å utvikle spillere og er villig til å la talenter slippe til. Talentrevolusjonen må bli videreført. De kjøpene vi har gjort de to siste åra er der de beste signeringene ligger for en klubb på vår størresle. Med investor- og Per Berg-penger får vi forhåpentligvis også en etablert spiller eller to inn.

                                Det beste hadde vært en trener som vet hvor han kan finne de spillerne vi trenger. A la det Jönsson gjorde med Stabæk, hvor han hadde kjennskap til det svenske spillermarkedet. Jeg er lysten på å se en utenlandsk trener. Rimelig lei av den endeløse sirkelen med de sammen norske trenerne som går igjen og igjen. Går også lei av norske trenere som er mest opptatt av sjanser og hvor mange innlegg de hadde i løpet av kampen. Hadde vært kult med en utenlansk fyr med andre impulser. En som kommer utenfra og ser både laget og norsk fotball med friske øyne. En som kan utnytte de sterke sidene i spillerstallen - samtidig ved å være tydelig overfor spillergruppa. Men ikke ved å skrike og markere seg mest, som man har sett nok av i klovne-Tippeligaen.

                                Likte også innlegget til Asnes, der han er opptatt av at spillerne tenker selv og treneren gir spillerne ansvar. Har mer sansen for denne filosofien enn en som "dikterer" hvor den og den pasningen skal slås, for å sette det på spissen. Det gir nok ikke et bedre lag, og er heller en brems for utviklingen av laget over tid.

                                I tillegg bør vel spillerne ha et ord med i laget. Et betimelig spørsmål er hvilke spillere som blir bedre av hvilke trenertyper. Om det er en mer autoritær eller "fattet" trener som passer best. Det er en analyse som styret og støtteapparatet er nødt til å ta. Jeg har ingen inngående kjennskap til dem, men bare for å sette tankespira i gang utenfor navn som Mjelde og Sanstø, er Giles Stille og Ove Pedersen spennede. Stille er en eldre svensk trener født i England, som blant annet har vært assisenttrener i Kalmar i flere år. Kalmar har gjort det godt de siste årene. De er gode på spillerutvikling og å skolere utlendinger til nordisk fotball. Han skal vel ha noen av æren for Kalmars vellykkede satsning på brasilianere, og har sikkert oversikt over hvor en del av dem har tatt veien, eller flere som er talenter. Ove Pedersen er dansk, og har blant annet vært trener i Qatar. I tillegg har han bronse både med FC Midtjylland og Esbjerg. Sture Fladmark er kanskje også et alternativ ved siden av Deila i Norge. Gjorde det grisebra med Lyn, og jobber med spillerutvikling for juniolaget og andrelaget til AaFK i dag, og kan gjøre det bra med lite midler.

                                Kommentar

                                • Grusom B
                                  Generalissimo Bellisimo
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 6248

                                  Sture Fladmark! Det var jaggu ikke dumt. Helt utrolig at han ikke har fått sjansen på høyeste nivå ettter Braovic-farsen.
                                  Ni principe ni rey...

                                  D10S!

                                  Kommentar

                                  • reka
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Aug 2005
                                    • 13272

                                    Opprinnelig skrevet av Canário
                                    Likte også innlegget til Asnes, der han er opptatt av at spillerne tenker selv og treneren gir spillerne ansvar.
                                    Det er vel det man finner hos alle lag som har ræva trenere? Ref. Pellerud hvor diallo fotalte at det var ståle som måtte fortelle hvordan ting skulle gjøres, og jonevret i Molde som knapt nok turte å fortelle noen noe som helst?

                                    Kommentar

                                    • *46*

                                      Vedr Deila. Ønsker man en trener som har klart 32 poeng av 171 mulige poeng på bortebane. Av 57 kamper har Godset vunnet 6 kamper (mangler en bortekamp for å være fire sesonger) og spilt uavgjort 14 ganger. Dvs 37 kamper er tapt. Over en så lang periode er det ikke tilfeldigheter lenger.

                                      Jeg tipper kunstgress og noen ungdommer fra City som blir plassert i hyblen til Deila som i groveste trekkene dekker over plassene til Godset. Man kunne like godt beholdt Berg og sendt han på smilekurs, hvis man ser bort fra interne stridigheter. Min mening er at Deila kan få bli der han er.

                                      Kommentar

                                      • sten
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Feb 2005
                                        • 873

                                        Nils Arne Eggen

                                        Kommentar

                                        • *46*

                                          Opprinnelig skrevet av krisruds
                                          Mine realistiske forslag til trenere: (trenger ikke bety at jeg vil ha dem, men bare nevner dem) Petter BelsvikMagnus PowellMons Ivar MjeldeKnut TørumJørn AndersenTom Lund?Per Joar HansenTom Guldbrandsen Dag Eilev Fagermo (GUD FORBY!!)Rolf TeigenAsle Andersen (vil sikkert prøve seg med S. ULF først)Roar Johansen (veldig spennende!!)Rúnar Kristinsson (kanskje den beste spilleren vi noen gang har hatt i LSK, sammen med Tom Lund) (veldig spennende!!!!) Steinar Nilsen (gud forby 2)Kjell JonevretJan Halvor HalvorsenKåre IngebrigtsenTrond SolliedOtto Ulseth (gud forby 3)Mange andre jeg også kunne tenkt meg, men tror de er urealistiske:Ståle Solbakken (hvis han får sparken)Uwe Røsler (er vel mindre sjanse enn Solbakken)Ronny Deila (blir nok alt for dyr)Runar Kristinsson hadde vært veldig morsomt, men det er vel kanskje helt uaktuelt.
                                          Må bare nevne en til - som åpenbart må være glemt ved en feil: Arne Erlandsen. Han er nok en kandidat, noe annet ville forundret meg.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎