Sesongen 2022

Collapse
Dette emnet er besvart.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kanarivogel89
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2006
    • 4322

    Opprinnelig skrevet av LS89
    MHC / Skjærstein

    Rösler / Garnås - Ogbu - Petterson / Slørdahl

    Ranger / Edh - Mathew / Mathisen (Rasmussen/Haugen) - Kairinen / Krogstad - Dragsnes / NY

    Helland / Ibrahimaj - Friðjónsson / Adams / Skogvold - Åsen / Svendsen / Seferi
    Den angrepsrekka der må vel være den sterkeste vi har hatt siden 2010? (Ujah, Tarik, Edwin Eziyodawe, Occean, og Knudtzon, samt da purunge BBjudaS, Gulbrandsen, Bolly og Ohi i bakhånd. Tar nesten med Nosa og, så offensiv som han var)

    Utrolig dybde, rett og slett!

    Kommentar

    • maxpayne
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2006
      • 1213

      Det er en angrepsrekke som er meget usikker med henhold til skader, lite spilletid og ikke minst om de klarer å putte mål på klare sjanser. Med tanke på alle usikkerhetsmomentene fremover på banen så hadde det vært langt sikrere og gjort en skikkelig innsats for å prøve å beholde TLO. De må prestere fra dag en for ingen av disse nysingneringen vil dra en ekstra tilskuer før de begynner å levere varene.

      Kommentar

      • Patriot
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2010
        • 437

        Opprinnelig skrevet av maxpayne
        De må prestere fra dag en for ingen av disse nysingneringen vil dra en ekstra tilskuer før de begynner å levere varene.
        Nå er du kravstor. Både Ibrahimaj og Fridjonsson er enormt gode spillere i eliteserie-sammenheng. Hvis ikke disse gjør deg gira, da har du neppe sett dem spille

        Kommentar

        • Kanarivogel89
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2006
          • 4322

          Opprinnelig skrevet av maxpayne
          Det er en angrepsrekke som er meget usikker med henhold til skader, lite spilletid og ikke minst om de klarer å putte mål på klare sjanser. Med tanke på alle usikkerhetsmomentene fremover på banen så hadde det vært langt sikrere og gjort en skikkelig innsats for å prøve å beholde TLO. De må prestere fra dag en for ingen av disse nysingneringen vil dra en ekstra tilskuer før de begynner å levere varene.
          Jeg forstår usikkerheten rundt situasjonen til spesielt Helland og Fridjonsson. Førstnevnte er det umulig å si hvor lenge kommer til å holde. Har vel omtrent aldri gått en sesong skadefri i sin karriere. Det ser bra ut nå, men tror ikke mange får seg et sjokk om han plutselig drar på seg noe. Da er det jo veldig flott at vi nå har Ylldren å "falle tilbake" på. Svendsen kan også spille på begge sider. I tillegg kommer kanskje Rasmussen. Han spilte en del på høyrekanten for Brann i fjor. Vil si dette er veldig god dekning.

          Angående Fridjonsson så ser det ut til at det har vært mye rusk, men ikke noe veldig alvorlig. Den manglende spilletiden kan man også forklare med de mange trenerbyttene. Hadde seks (!) trenere i løpet av tiden i Brescia, og treneren i Kiel fikk sparken like etter at han kom. Da er det fort lang vei fram. Jeg var også bekymret over manglende spilletid, men såpass mange trenerbytter kan avspore hvem som helst. Nå skal han få karrieren på stell, og det skal vi hjelpe ham med.

          Ellers er det selvsagt ikke bra at Åsen har hangla en del siden i høst. Håper han får bukt med trøbbelet, for vi er ganske avhengig av Gjermund i form om vi skal gjenskape fjoråret. Men vi er ikke der at vi bare kan hente inn en på samme hylle som Åsen sånn i tilfelle han blir skada.

          Adams var kanon for Sogndal i fjor. Kanskje et uskrevet blad for mange, men jeg tror han blir å regne med allerede i år. Slet også noe med skader for Sogndal, men var helt avgjørende for at de sikra seg en kvalikkplass.

          Jeg tror så absolutt det ble gjort en innsats for å beholde TLO. Han var jo klar for å signere kontrakt – så kom Dubai på banen med et tilbud han ikke kunne si nei til. Jeg synes ikke vi er tjent med å holde igjen en spiller i en slik situasjon. Dersom vi har kommet dit at vi er såpass avhengig av én spiller for å kunne drømme om en god sesong, så er det ikke liv laga uansett. En slik drift er ikke bærekratig i lengden. I tillegg er det lovende at Mesfin i RBs artikkel om Fridjonsson nesten ser ut til å se på Lehnes overgang til Emiratene som et "utlån". Han har bare ettårskontrakt og det er ganske så sannsynlig at han kommer hjem igjen allerede i 2023. Thomas er en hjemmekjær type. Det var jo også derfor vi klarte å lokke ham fra Tromsø i utgangspunktet. Og hvem vet – kanskje har Fridjonsson innen den tid tuppet seg så dypt inn i våre hjerter at Lehne blir som en luksus å regne.

          Jeg er bare glad vi tilsynelatende er ferdig med tiden da vi hentet typer som Bajram Ajeti, Jesper Westerberg og Marco Tagbajumi. Ibrahimaj/Fridjonsson/Rösler er mange mange klasser over.
          Last edited by Kanarivogel89; 07.02.2022, 21:23.

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3361

            I følge hva jeg har klart å finne om Fridjohnsons skadehistorikk, så virker det å kun være tre avbrekk, ett i 2015, og nå de to siste; ankel og kne. Ankelskaden er det lett å anta er taklingsrelatert, mens kne kan være så mye. Med tanke på at han ikke er en rask spiss i utgangspunktet, og at vi har Adams i bakhånd, så ser jeg optimistisk på sesongen.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • BD
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Feb 2006
              • 1399

              Opprinnelig skrevet av MortenA
              I følge hva jeg har klart å finne om Fridjohnsons skadehistorikk, så virker det å kun være tre avbrekk, ett i 2015, og nå de to siste; ankel og kne. Ankelskaden er det lett å anta er taklingsrelatert, mens kne kan være så mye.
              Han skulle være med på trening allerede i dag. Spennende å se om han trener for fullt denne uken, eller om han har skader som må hensyntas.

              Kommentar

              • BD
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Feb 2006
                • 1399

                Opprinnelig skrevet av Patriot

                Nå er du kravstor. Både Ibrahimaj og Fridjonsson er enormt gode spillere i eliteserie-sammenheng. Hvis ikke disse gjør deg gira, da har du neppe sett dem spille
                Er ikke i tvil om at Ibrahimaj er en klassesignering. Mer usikker på Fridjonsson.

                Kommentar

                • kunden
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 2307

                  Rasmussen spilte kant på midt i det som så ut som en defensiv rolle. Lå langt tilbake i banen når Brann scoret og jublet heller ikke (for å få litt fart i spekulasjonene)

                  BA+ (Alt+ er 1,- nå)
                  Vegard Leikvoll Moberg (31) måtte vente til voksen alder på Brann-debuten. Men da den kom, kunne den ikke vært bedre!

                  Kommentar

                  • G-Man
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2011
                    • 3152

                    Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                    Jeg er bare glad vi tilsynelatende er ferdig med tiden da vi hentet typer som Bajram Ajeti, Jesper Westerberg og Marco Tagbajumi. Ibrahimaj/Fridjonsson/Rösler er mange mange klasser over.
                    Amen, halleluja og takk. Virker som enkelte her inne ikke skjønner hvor utrolig langt vi har kommet på imponerende kort tid.

                    Kommentar

                    • Patriot
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2010
                      • 437

                      Hva skjer med Fredrik Haugen? Skulle ikke han ta en avgjørelse første uka i februar?

                      Kommentar

                      • gilbert
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 3177

                        Opprinnelig skrevet av BD
                        Han skulle være med på trening allerede i dag. Spennende å se om han trener for fullt denne uken, eller om han har skader som må hensyntas.
                        Holmbert var iallfall med for fullt på treninga i dag, tirsdag, og ser ikke ut til å ha noen fysiske "heftelser" som krever spesialbehandling. Virka kanskje litt nølende i lag med helt nye medspillere, men viste også at han kan være god med ballen i beina. Pussig sammentreff at han på tre år i AaFK aldri spilte mot oss, siden han de to første åra var i Obosligaen, mens det siste året, med 11 mål på 15 kamper i eliteserien - for et nedrykkslag - var det vi som var i Obos og bygde oss opp igjen. Må være delvis derfor at han har gått litt under radaren for meg og sikkert flere andre.

                        gilbert

                        Kommentar

                        • kunden
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2005
                          • 2307

                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                          Må være delvis derfor at han har gått litt under radaren for meg og sikkert flere andre.

                          gilbert
                          Vist meget vel hvem han var. Men han var helt utenfor for vårt rekkevidde dengang. Han spilte vel i tospann med en annen islending som var nogenlunde av samme støpning.
                          Utvilsomt det beste vi kunne få tak på papiret. Men ikke langt fra fiasko til suksess som spiss. TLO har visket ut heller mediokre sesonger hos før han slo til med legendarisk antall scoringer.


                          Kommentar

                          • Tvilling
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2006
                            • 1467

                            Opprinnelig skrevet av kunden
                            Rasmussen spilte kant på midt i det som så ut som en defensiv rolle. Lå langt tilbake i banen når Brann scoret og jublet heller ikke (for å få litt fart i spekulasjonene)

                            BA+ (Alt+ er 1,- nå)
                            https://www.ba.no/mobergs-perfekte-start/s/5-8-1815366
                            I Bergesavisene er der svært stille om saken. Bortsett fra at trener tidligere, og i går kommentatorene (bl a. Mjelde) poengterer at de ikke må finne på å selge Rasmussen.
                            Etter at mange andre har forlatt Obos-klubben, ser han ut til å ha blitt sittende igjen som et slags symbol på at "nok-et-nok" av spillere vekk.
                            Han blir plutselig enda viktigere for Obos-klubben enn han noen gang har vært.
                            Rasmussen selv er sympatisk, og har uttalt at han ønsker å dra til LSK, men kan også "godt bli"
                            ​​​​M.a.o ikke noe synlig internt spill, slik som hans tidligere lagkamerat Taylor.
                            Jeg håper fortsatt på at Rasmussen får det som han og Lsk vil, og så lenge ikke overgang benektes i media fra spiller eller sportssjef - vil jeg tro at det er kontakt mellom klubbene.
                            Det kan jo kanskje tyde på at de er enige om å prates, uten å innvollvere media..noe som ikke er så uvanlig.
                            Tiden vil vise hva som skjer, og jeg tror det ikke er lenge til. en avklaring

                            Kommentar

                            • Kanarivogel89
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2006
                              • 4322



                              Lønnspålegg til alle involverte, ASAP! Kjøp sesongkort, folkens!

                              Kommentar

                              • hthaug
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2004
                                • 402

                                Den var rå

                                Kommentar

                                • Kroktåa
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2015
                                  • 2882

                                  F a b e l a k t i g !!!

                                  Kommentar

                                  • BD
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Feb 2006
                                    • 1399

                                    Har rablet ned noen tanker om hva jeg tenker er viktig for at vi skal prestere godt i år. Ble litt voldsomt, men sånn kan det gå når abstinensene trenger seg på i dette evige vakuumet mellom sesongene.

                                    1. Mathew må bli (og holde seg skadefri). Både kontraktsituasjon (utløper i år), den sannsynlige villigheten til å la han gå når en mulighet oppstår og det at laget nå presterer bedre, gjør det sannsynlig med en overgang til sommeren. Skumle greier. Mathew var svært viktig i fjor og vi har ingen i stallen som er i nærheten av å matche hans kvaliteter. Hvis han mot formodning igjen overrasker ved å forlenge kontrakten sin hos oss regner jeg det som den viktigste signeringen i år.

                                    2. Skader. Akkurat nå ser det ikke så aller verst ut, selv om man selvfølgelig helst skulle sett at Kairinen hadde sluppet sine tre måneder på sidelinjen. Edh, Åsen og Garnås henger p.t. litt etter med treningen, men er etter alt å dømme klare før seriestart. Mathew henger også etter, men ikke på grunn av skader/sykdom. Spillere som Ranger, Fridjonsson og spesielt Helland er skadeutsatte, i tillegg kan det selvfølgelig dukke opp skader hos andre. Vi har god dekning på mange plasser, men skader på Mads, Ogbuh, Dragsnes, Mathew eller Åsen mener jeg svekker laget spesielt mye. Krysser fingrene for at i hvert fall disse får ingen eller lite skadetrøbbel denne sesongen

                                    3. Spillersalg. Jeg er egentlig overrasket over at større klubber ikke har lagt seg etter Ogbu allerede. Jeg mener vi her snakker om et salg på rundt 30 millioner – selv om LSK er selgende klubb. Spillersalg er et tveegget sverd og et spillersalg kan føre til gode ting på lang sikt. Med tanke på inneværende sesong, derimot, er spillersalg av førstelagsspillere negativt. Som nevnt er Mathew den kjipeste eventuelle avgangen. Hvis han forlater oss får vi neppe godt betalt i forhold til hvor mye dårligere laget vårt blir. En annen spiller som kan være høyaktuell for salg er Mads. Jeg tror imidlertid det skal mye til før han forlater oss i år. Risikoen for å havne som nummer to eller tre i køen i en større klubb er stor for en så ung keeper og Mads virker å være lur nok til å avvente en stund til. Ikke helt umulig det kan vanke landslagsspill på Mads i år, ref. Solbakkens nylige uttalelser. Det skjer neppe for godt lønnede juniorkeeperen til Leeds. Dersom Eskil fortsetter å utvikle seg er kan han også bli attraktiv for utlandske spillere. Med tanke på fjorårets prestasjoner og alder har han trolig blitt lagt godt merke til allerede og større klubber i Europa virker å være tidligere på ballen enn tidligere når det gjelder såpass unge talenter. Med en god utvikling og en god vårsesong kan også spillere som Svendsen og Ranger være aktuelle for salg. Kairinen er naturligvis også en spiller som skal videre etter hvert, men skaden hans øker sannsynligheten for at en overgang ikke gjennomføres til sommeren.

                                    4. Den usikre spissplassen. Spissplassen ser foreløpig mest usikker ut. Ikke nok med at Lehne hadde en så god sesong i fjor som han hadde, men Adams er et usikkert kort. Han har ingen erfaring med nivået, og om han tar nivået fra start, neste år eller aldri, er det vanskelig å spå. Treningskampen mot Stabæk, intervjuer og treningsrapporter gjør at det er lett å få trua, vi kan ikke forvente for mye i 2022. Dersom Adams ikke skulle slå helt til eller bli skadet, har vi kun en skadeutsatt islending å lene oss på. Fridjonsson har aldri fått tillit på høyere nivå enn Eliteserien – og det var kun i et halvt år for et bunnlag. Prestasjonen da i form av scoringer var imidlertid meget god. I etterkant er skader, null scoringer og null(!) kamper fra start fasiten. Etter reaksjoner på nett fra Holstein-supportere, er det ingen som vil savne han eller mener han burde fått flere sjanser. Meldingene går på at han ikke er god nok for 2. bundesliga. Overgangssummen da han gikk til Holstein-Kiel var for øvrig overgangssummen beskjedne 150 000 euro. Jeg er redd for at Fridjonsson ikke er den beste signeringen vi kunne fått til, men samtidig er det umulig å vite. Med tanke på hvor godt man har truffet på spillerkjøp siden sommeren 2020 er det håp om at LSK har gjort rett vurdering. Uansett – det er etter min mening i sum stor usikkerhet knyttet til spissplassen. Når man utelukker potensielle skader og spillersalg (som er omtalt i eget punkt), er det få andre plasser jeg føler meg usikker på. Enten har vi et førstevalg som vi vet holder godt nivå, eller så har vi flere alternativer som skal kunne dekke opp dersom noen er ute av form / ikke presterer som man håper på.


                                    Hvis man kun skal tenke kortsiktig med hensyn til hvordan vi presterer best mulig i 2022 må vi naturligvis unngå spillersalg. I tillegg må vi naturligvis ha få skader. Samtidig er det utrolig morsomt å se over spillerstallen til LSK om dagen. Med tanke på alderssammensetning og at klubben har en god giv om dagen, er det å forvente at mange av spillerne fra i fjor vil være bedre spillere i år enn de var i fjor. En eller to kommer forhåpentligvis til å gjøre store sprang i utviklingen når vi har så mange i ”utviklingsalder”. Mads, Rösler, Slørdahl, Ogbu, Ranger, Kairinen, Mathisen, Edh, Bergum, Adams, Svendsen, Seferi, Skogvold og Braut er alle under 24 år. Noen av dem har allerede bevist at de tar nivået, men om noen måneder ser vi kanskje flere. Kanskje er det Mathisen som får tillit på midtbanen i Kairinens skadeavbrekk? Viser det seg at Adams sine mål i treningskampen seg å ikke være et blaff, men er forvarsel på hva vi har i vente? Man trenger rutinerte spillere også i Eliteserien, men det er etter min mening blant disse unggutta nøkkelen til gode prestasjoner og utvikling av klubben ligger for en klubb som LSK.

                                    Vedrørende fremtidige spillerkjøp er vi vel fremdeles i markedet for en ny midtbanespiller. I mine øyne trenger vi fire spillere som konkurrerer om midtbaneposisjonene og jeg tviler på at Krogstad er motivert til å være fjerdevalg enda et år. Legger man til at Krogstad sine ferdigheter passer dårlig inn i vårt spillersystem og fjorårets degresjon, mener jeg at Krogstad bør gå ut og bli satset på et annet sted, dersom vi henter en ny midtbanespiller. Med en ny habil midtbanespiller inn kan vi heller lene oss på Mathisen som fjerdevalg til de to sentrale midtbaneplassene. Foruten et eventuelt kjøp av en midtbanespiller håper jeg egentlig ikke på flere spillere inn, gitt at spissduoen vår viser lovende takter i sesongoppkjøringen og at Ibrahimaj kan vikariere på back (som meldt av gilbert i treningstråden) dersom vi mangler to av vingbackene (Edh, Ranger, Dragsnes).


                                    Kjapt terningkast på lagdelene:

                                    Keeper: 5.
                                    Mads er en av Eliteseriens beste keepere og fremstår som den mest rutinerte av dem alle, alderen til tross. Hvordan Skjærstein klarer seg i Eliteserien er noe usikkert, men holder trolig et greit nivå dersom han må vikariere.

                                    Forsvar (uten vingbacker): 4
                                    Ogbu er noe så sjeldent som en komplett stopper i Eliteserien og er blant Eliteseriens beste stoppere, tross ung alder. Vil trolig bli enda bedre med et års erfaring i lomma. Petterson holder godt nivå og bidrar med sårt tiltrengt rutine. Garnås vokste stort i fjor og tok nivået. Rösler og Slørdahl er unge, men talentfulle utfordrere. God dekning, men kanskje noe mangel på rutine.

                                    Midtbane: 4
                                    Evighetsmaskinen Mathew passer perfekt inn i systemet, blant annet på grunn av at han er god i gjenvinninger, balanserer midtbanen og har nærteknikk og pasningsfot som bidrar med ro. Kairinen holder også godt nivå og passer godt inn i systemet ved siden av Mathew. Kairinen er skadeutsatt, samtidig mangler man gode alternativer til Mathew og Kairinen. Rapportene tilsier at Ranger er god på trening og går mot en god sesong. Dragsnes er en ganske middels god spiller, men han er middels på alt – og da blir du ganske god i Eliteserien. Sleng på stabilitet, god utholdenhet og stor arbeidskapasitet så får du i sum en vingback som undervurderes av mange. Edh var fjorårets positive overraskelse og presterte godt både på venstre- og høyresiden. Når alle disse tre er tilgjengelige har vi god dekning på vingbackene, men Ranger er utsatt for både karantener og skader.

                                    Angrep: 4
                                    To usikre kort konkurrerer om spissplassen. Adams er lovende, men urutinert og uprøvd på dette nivået. Fridjonsson har også lite erfaring fra dette nivået, men har en imponerende målstatistikk fra sin halve sesong i Eliteserien. Spørsmålet er om han kan komme tilbake på sitt beste etter benke-og tribunesliting siden den gang og om han holder seg skadefri. På kantene har man flere alternativer. Helland vil være som en ny signering dersom han holder seg skadefri mesteparten av sesongen, men det er ikke å forvente. Assistkongen Åsen er selvskreven i startoppstillingen og viktig for laget. Svendsen hadde ikke den beste oppladningen til fjoråret og kan fort prestere bedre i år. Var tredje sist på mange scoringer i fjor etter å ha vært den som har transportert ballen inn i farlige områder. Ibrahimaj er en meget god erstatter for Gustafsson og utgjør trolig en liten oppgradering. Mathisen er også et alternativ på kanten og det er god bredde i kantposisjonene hvor flere av spillerne takler begge kantposisjonene godt.

                                    Kommentar

                                    • MortenA
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2007
                                      • 3361

                                      Bergum er vel den som erstattet Mathew i kampene i fjor. Hvordan det stiller seg siden han ble lånt ut til Ull/Kisa er jeg noe usikker på. Skulle heller sett at han ble lånt ut til en Obos-klubb, men det viktigste er at han får kamperfaring.

                                      Ellers ville jeg nok gitt midtbanen vår karakter 5. Dersom alle er skadefrie er det ikke mange i Eliteserien som er bedre. Glimt har mistet Berg som må erstattes. Hvordan de kommer til å se ut blir spennende. Ellers har man Molde og muligens søpla som er i nogenlunde samme klasse.
                                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                      Kommentar

                                      • lsk_rob
                                        Seniormedlem
                                        Forumsadist
                                        • Mar 2016
                                        • 139

                                        Opprinnelig skrevet av MortenA
                                        Bergum er vel den som erstattet Mathew i kampene i fjor. Hvordan det stiller seg siden han ble lånt ut til Ull/Kisa er jeg noe usikker på. Skulle heller sett at han ble lånt ut til en Obos-klubb, men det viktigste er at han får kamperfaring.
                                        Bergum sitt utlån til Kisa er tilsvarende det som ble gjort med Magnus Knudsen ifjor, dvs vi kan hente han tilbake på kort varsel ved behov.

                                        Kommentar

                                        • knut
                                          Make knut Great Again
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2006
                                          • 9382

                                          Opprinnelig skrevet av BD

                                          Angrep: 4
                                          To usikre kort konkurrerer om spissplassen. Adams er lovende, men urutinert og uprøvd på dette nivået.
                                          Adams er så lovende atte fy! Terningkast 6!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎