Sesongen 2022

Collapse
Dette emnet er besvart.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BD
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2006
    • 1380

    Opprinnelig skrevet av Sailor Man

    Det offensive spillet har ikke vært av topplag-kvalitet hele året. I første halvdel av sesongen var vi steingode på dødball, men det døde litt ut utover sesongen. Mulig motstanderne fant noen mottrekk, pluss at Tom, som er vår kanskje beste på offensiv dødball, har vært mye skada. I åpent spill har vi skapt altfor få sjanser i hele år. Balltempoet er for lavt i etablert spill, og vi har heller ikke vært spesielt gode på kontringer. Etter min mening er det litt fordi vi ofte ligger veldig dypt i etablert forsvar. Når vi i tillegg ikke har spesielt raske spillere på midten og i angrep blir det vanskelig å utnytte når vi vinner ballen.

    Misforstå meg rett, før sesongen hadde jeg gladelig tatt en fjerdeplass, og det er mye som funker i laget. Men etter en dårlig høst der svakhetene i laget ble tydelige er jeg skuffa over utviklinga i laget. Vi har gode nok spillere til å ha et bedre offensivt spill og mitt håp og forventning til neste sesong er at vi tar et stort skritt i riktig retning på den fronten.

    Samtidig er jeg ikke overvettes optimistisk. Vi kommer til å miste flere viktige spillere, som gjør at vi både mister noen av våre beste, men også en del relasjoner vi etter hvert har bygget opp. Blomsterseremonien i går tyder på at vi mister Mathew, Tom, Holmbert og Helland. I tillegg er det spørsmålstegn ved Ogbu og Akor (salg?), Knudsen (kontrakt til sommeren) og Svendsen. Jeg tror det er sannsynlig at vi går inn i neste sesong med en svakere tropp vi hadde i år.
    En enkel og god oppsummering av sesongen og hvor vi står. Det er vel en ganske stor sannsynlighet for at Knudsen drar allerede i vinter, slik jeg forstår avtalen. Med tanke på kvalitet/skader er jeg ikke så lei meg for at vi mister Holmbert og Helland, men tapet av Tom, Mathew og Knudsen vil merkes. Hvis man i tillegg selger Ogbu eller Adams starter vi sesongen med et, i hvert fall på papiret, svekket lag. Til gjengjeld får vi noen spennende måneder med overgangsspekulasjoner. Håper i det lengste at vi slipper å diskutere for lave salgssummer på egne spillere denne gangen.

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3319

      Opprinnelig skrevet av Radulovic

      Pinlig faktisk, er en god stund til vi får 7 poeng i gruppespill i Europa er jeg redd. Vi får heller strekke oss etter MFK, BG og RBK enn å prøve å bortforklare at de er bedre enn oss.
      Tja, over to kamper mot Molde var det veldig jevnt hvor detaljer på overtid bikket kampene i hver sin retning, så det er ikke så veldig langt opp til å matche dem. Med tanke på hjemmekampen i fjor, i tillegg til en rekke sure tap mot dem hvor vi har sluppet inn mål på tampen av kampene de siste sesongene, så er det ikke så langt opp til dem som poengfangsten tilsier. De er bare mye mer drevne på å vinne mot svakere motstand. Stallen til Molde er bare helt vill og deres fremste force. Taktisk er vi helt på høyde, men de har en haug med matchvinnere.

      Glimt er nok de vi bør sikte oss mot spillestilmessig. Det er imponerende å se hvordan de setter fart fremover så fort de får tak i ballen, samt en vilje til å fortsette å angripe når de tar ledelsen og drepe kamper. Her har vi mye å lære. Dog tok vi ett poeng borte og hjemme var det jevnt frem til de fikk det feilaktige 1-2 målet. Endelig sluttresultat gav ikke et reelt bilde av kampen, men viser hvordan Glimt gir jernet til fløyta går.

      RBK har hatt en voldsom flyt i høst, samt en rekke dommeravgjørelser som har gått deres vei. Offsidemålet mot oss var faktisk ikke så ille sammenlignet med noen av de andre gavepakkene som har blitt delt ut. Spørsmålet er hvordan de videreutvikler seg neste sesong når Sæter er borte.

      Vi har absolutt ting å ta tak i spillemessig, og det skal bli spennende å hva Bakke og Myhre finner på i løpet av vinteren.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • MortenA
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2007
        • 3319

        Opprinnelig skrevet av trigz
        Egentlig godt å være ferdig og få en pause nå, og det syns nok laget også. Håper det blir et par kreative varianter i vinter på overgangsfronten. Vi må ha mer å spille på offensivt. Vi mistet nok medaljene på manglende evne til å spille ut og dominere mot en del av de dårligste lagene.
        De siste kampene virker det som om Bakke har latt høyresiden vår få angripe i større grad enn hva som var tilfelle i våres. Blir spennende å se om han videreutvikler det i løpet av vinteren. Mangelen på sluttprodukt virker å være et resultat av at relasjonene ikke har blitt utviklet slik at løp og pasninger times riktig.
        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

        Kommentar

        • Lars Henrik Dahl
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2020
          • 2003

          Opprinnelig skrevet av bjarmann
          Om jeg skal få be om en ting til neste år så er det at man må¨lære seg å vri spillet. Når vi gang på gang går oss fast på venstresida så står faen meg Ranger og Ibrahimaj aleine med 200 meter rom på høyresida. Gang på gang! Motstanderne gidder ikke en gang å stille med venstreback for de vet at alt skjer på vår venstreside.
          Det interessante er at det stemte i vår hvor vi var gode. Jeg synes ikke det var like dominerende på høsten, hvor vi var svake. Hovedårsaken til at vi har angrepet mindre (eller mindre effektivt) på venstresiden må være at Dragsnes har stort sett spilt stopper. Spesielt Ibra kom gang på gang på løp på høyresiden på våren, men fikk aldri ballen. Nå vandrer han mer, men han er til gjengjeld den som er mest nøye med å IKKE sette opp Ranger i god posisjon når han kommer på overlap. Helland brukte Ranger, og da kom innleggene. Spent på om vi satser videre på en 3-5-2 (evt 3-4-1-2) neste år eller om vi går tilbake til 3-4-3. Synes ikke TLO og Adams har funnet tonen så veldig godt sammen ennå, men det framstår jo nesten som en tjenesteforsømmelse å ikke prøve å spille dem sammen som par når man har dem i stallen. Når de får vinteren sammen kan det bli veldig bra.

          Kommentar

          • Lars Henrik Dahl
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2020
            • 2003

            Opprinnelig skrevet av MortenA

            Tja, over to kamper mot Molde var det veldig jevnt hvor detaljer på overtid bikket kampene i hver sin retning, så det er ikke så veldig langt opp til å matche dem. Med tanke på hjemmekampen i fjor, i tillegg til en rekke sure tap mot dem hvor vi har sluppet inn mål på tampen av kampene de siste sesongene, så er det ikke så langt opp til dem som poengfangsten tilsier. De er bare mye mer drevne på å vinne mot svakere motstand. Stallen til Molde er bare helt vill og deres fremste force. Taktisk er vi helt på høyde, men de har en haug med matchvinnere.

            Vi har absolutt ting å ta tak i spillemessig, og det skal bli spennende å hva Bakke og Myhre finner på i løpet av vinteren.
            Begge kampene mot Molde var spesielle i år. I første kamp var Molde inne i sin dårligste periode på lang tid. De avga mye poeng i den perioden. I høstkampen spilte vi en god kamp, men samtidig var Molde der at de ville lukke seriemesterskapet. Det var ganske tydelig å se på dem mot slutten av kampen at det egentlig ikke betød så mye å vinne, bare at de fikk med seg poenget som ville sikre dem gullet. Når det er sagt, vi har matchet Molde godt i mange år. Setningen "De er bare(!) mye mer drevne på å vinne mot svakere motstand" (utropstegn tillagt av meg) - er vel understatement of the year. Det er hele forskjellen, og den er stor. Vi har blitt gode nok til at det bare er noen få lag som ikke tar hensyn til hvordan vi spiller. På kort tid har vi gått fra å være en utfordrer til å måtte takle at de fleste lagene legger seg lavt og murer igjen mot oss. Dette spillet har vi foreløpig langt igjen til å beherske. Det krever høyere balltempo, rask dreiing av spillet for å skape rom, og god bevegelse uten ball. Når folk går på løp, men ikke får ballen, slutter de etter hvert å søke rom. Når initiativene foran ball blir borte, blir spillerne balldyttende, slik vi har sett hele høst - og delvis vår. Vi har lidd under at boksåpnere som Edh og Svendsen ikke har fått bidratt særlig mye i år. Skadesituasjonen har ført til at treningshverdagen har blitt vesentlig dårligere i tillegg til at konkurransen om plassene nesten har vært ikke-eksisterende i høst.

            Ingen tvil om at oppgave nr. 1 for trenerteamet gjennom vinteren blir å drille spill mot etablert forsvar. Mesfin har også en ganske stor jobb foran seg, vi må regne med utskifting i en del nøkkelposisjoner. Det mest sentrale blir å komponere en sentral midtbane hvis Matthew forsvinner. I tillegg trenger vi 2 venstrebeinte stoppere og en ving.

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3141

              Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
              På kort tid har vi gått fra å være en utfordrer til å måtte takle at de fleste lagene legger seg lavt og murer igjen mot oss. Dette spillet har vi foreløpig langt igjen til å beherske. Det krever høyere balltempo, rask dreiing av spillet for å skape rom, og god bevegelse uten ball. Når folk går på løp, men ikke får ballen, slutter de etter hvert å søke rom. Når initiativene foran ball blir borte, blir spillerne balldyttende, slik vi har sett hele høst - og delvis vår. Vi har lidd under at boksåpnere som Edh og Svendsen ikke har fått bidratt særlig mye i år. Skadesituasjonen har ført til at treningshverdagen har blitt vesentlig dårligere i tillegg til at konkurransen om plassene nesten har vært ikke-eksisterende i høst.

              Ingen tvil om at oppgave nr. 1 for trenerteamet gjennom vinteren blir å drille spill mot etablert forsvar. Mesfin har også en ganske stor jobb foran seg, vi må regne med utskifting i en del nøkkelposisjoner.
              Denne beskrivelsen er 100% korrekt, og understreker at LSK har en stor oppgave foran seg om vi skal ta det siste steget. Vi trenger krefter inn som kan fokusere på den offensive delen av spillet, slik at Adams og TLO kan komme til sin rett.

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3319

                Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                Begge kampene mot Molde var spesielle i år. I første kamp var Molde inne i sin dårligste periode på lang tid. De avga mye poeng i den perioden. I høstkampen spilte vi en god kamp, men samtidig var Molde der at de ville lukke seriemesterskapet. Det var ganske tydelig å se på dem mot slutten av kampen at det egentlig ikke betød så mye å vinne, bare at de fikk med seg poenget som ville sikre dem gullet. Når det er sagt, vi har matchet Molde godt i mange år. Setningen "De er bare(!) mye mer drevne på å vinne mot svakere motstand" (utropstegn tillagt av meg) - er vel understatement of the year. Det er hele forskjellen, og den er stor. Vi har blitt gode nok til at det bare er noen få lag som ikke tar hensyn til hvordan vi spiller. På kort tid har vi gått fra å være en utfordrer til å måtte takle at de fleste lagene legger seg lavt og murer igjen mot oss. Dette spillet har vi foreløpig langt igjen til å beherske. Det krever høyere balltempo, rask dreiing av spillet for å skape rom, og god bevegelse uten ball. Når folk går på løp, men ikke får ballen, slutter de etter hvert å søke rom. Når initiativene foran ball blir borte, blir spillerne balldyttende, slik vi har sett hele høst - og delvis vår. Vi har lidd under at boksåpnere som Edh og Svendsen ikke har fått bidratt særlig mye i år. Skadesituasjonen har ført til at treningshverdagen har blitt vesentlig dårligere i tillegg til at konkurransen om plassene nesten har vært ikke-eksisterende i høst.

                Ingen tvil om at oppgave nr. 1 for trenerteamet gjennom vinteren blir å drille spill mot etablert forsvar. Mesfin har også en ganske stor jobb foran seg, vi må regne med utskifting i en del nøkkelposisjoner. Det mest sentrale blir å komponere en sentral midtbane hvis Matthew forsvinner. I tillegg trenger vi 2 venstrebeinte stoppere og en ving.
                Enig i det aller meste. Bevegelse foran ballfører har vært en gjennomgangstråd i hele sesongen. I hvertfall har Nordli påpekt det i stort sett samtlige Studio Åråsen. Savner også større vilje til å ta kontringer når vi vinner ballen. Evnen til å omstille seg fra forsvar til angrep er den største forskjellen mellom oss og Glimt. Videre mener jeg vi har sviktet på elementære ting som å fortsette å bevege seg når man har spilt fra seg ballen. Hvor de beste lagene har spillere som umiddelbart fortsetter å løpe til nye posisjoner hvor de er spillbare, så stopper våre opp for å se hva som skjer videre. Resultatet er at Glimt danser seg gjennom forsvar mens vi må slå støttepasninger.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3319

                  Eurosport kårer de 50 beste spillerne i Eliteserien 2022. Hele lista er ikke offentligjort, men så langt:

                  Myhre/Fredheim:

                  - 49. Ibrahimaj
                  - 39. Knudsen
                  - 32. Hedenstad
                  - 27. Dragsnes

                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                  Kommentar

                  • Kanarivogel89
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2006
                    • 4284

                    Opprinnelig skrevet av MortenA
                    Eurosport kårer de 50 beste spillerne i Eliteserien 2022. Hele lista er ikke offentligjort, men så langt:

                    Myhre/Fredheim:

                    - 49. Ibrahimaj
                    - 39. Knudsen
                    - 32. Hedenstad
                    - 27. Dragsnes
                    Ibrahimaj undervurdert her. Totalt latterlig å ha f.eks. floppen Layouni foran ham.

                    Generelt en OK liste, men også noen rare valg. Espejord bør ikke være i nærheten av 30. plass. Vecchia er topp 20. Høibråten på 22. er kunstig høyt.

                    Men fint å se at Dragsnes verdsettes. ES beste venstreback.

                    Kommentar

                    • gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3164

                      15. Igoh Ogbu

                      Kommentar

                      • Aderyn
                        Seniormedlem
                        Forumsadist
                        • Dec 2020
                        • 133

                        Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                        Ibrahimaj undervurdert her. Totalt latterlig å ha f.eks. floppen Layouni foran ham.

                        Generelt en OK liste, men også noen rare valg. Espejord bør ikke være i nærheten av 30. plass. Vecchia er topp 20. Høibråten på 22. er kunstig høyt.

                        Men fint å se at Dragsnes verdsettes. ES beste venstreback.
                        Stusset veldig på Espejord selv. Avsluttet sesongen ganske bra men 12 mål i Glimt er ikke allverdens til prestasjon. Espejord ville ikke engang fått minutter på banen for LSK morsomt nok.

                        Kommentar

                        • McGuffy
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 5092

                          Ingen LSK-spillere på topp ti. Mathew er da ikke topp 50 i Eliteserien. Helbom.

                          Kommentar

                          • Kanarivogel89
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2006
                            • 4284

                            Kronisk undervurdert spiller. Hadde vært topp ti om han hadde spilt for Molde, Glimt eller RBK.

                            Kommentar

                            • MortenA
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2007
                              • 3319

                              Opprinnelig skrevet av McGuffy
                              Ingen LSK-spillere på topp ti. Mathew er da ikke topp 50 i Eliteserien. Helbom.
                              De fleste rangerer offensive spillere høyere enn defensive. Det er lett å avskrive Mathew fordi han ikke briljerer med kreative pasninger, men det gjør ikke hans og lignende spilleres innsats mindre viktig for et lag.
                              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                              Kommentar

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎