Arne Erlandsen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tvilling
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 1462

    Synes artikkelen fra Dagbladet som ligger i nyhetståden - beskriver godt det du skriver LS89.
    Mye gjenkjennelig der..
    Må det tråes til på mandag!

    Kommentar

    • Totti21
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3499

      Opprinnelig skrevet av fredpet76

      Hadde de gjort jobben sin så hadde vi vunnet og Arne ville fått ros for en gjennomført god bortekamp
      Sånn er det jo for resultatorienterte trenere som Arne Erlandsen. Da er det bra når trepoengerne sitter, men tilsvarende dårlig når de ikke gjør det. Trenere som Arne Erlandsen ønsker å dømmes på bakgrunn av resultater, og da er det null poeng og lite annet å hente fra kampen i går.

      Kommentar

      • Playboy1
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 2105

        Cup finale eller ei , Tippeligaen eller OBOS ?
        Samme hva , det skal bli ett ork å lide seg gjennom
        nok en sesong med Arne ved roret.
        Hans fotball filosofi , eller nå hvilken han egentlig har?
        Skulle jo vært død og begravet for lenge siden!

        Kommentar

        • Gjest

          Opprinnelig skrevet av Playboy1
          Cup finale eller ei , Tippeligaen eller OBOS ?
          Samme hva , det skal bli ett ork å lide seg gjennom
          nok en sesong med Arne ved roret.
          Hans fotball filosofi , eller nå hvilken han egentlig har?
          Skulle jo vært død og begravet for lenge siden!
          Hva slags fotball filosofi er det som hadde fått dette laget høyt på tabellen da?
          Hadde Ian Burchnalls ballbesittende fotball vært noe kanskje?

          Kommentar

          • G-Man
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2011
            • 3141

            Det er etter min mening ikke noe feil ved Arnes grunnleggende fotballfilosofi. Mot gode lag gir den best forutsetninger for et godt resultat gitt de spillerne vi i dag har.

            Feilen er mangelen på tilpasning til motstanderen. Som tabellen også viser er det forskjell på Rosenborg og Sogndal, og det å møte disse to lagene med nøyaktig samme inngang er en taktisk feilvurdering i mitt hode.

            Når omstendighetene tvinger oss til det (les: At motstanderen scorer først), så er vi et langt bedre fotball-lag enn vi (les: Arne) tror.

            I neste runde møter vi Aalesund hjemme, et lag totalt blottet for resultater, selvtillit og evne til å føre kamper. Å legge seg bakpå, å gi dem muligheten til å spille på seg selvtillit, ville være den rene, skjære galskapen.

            Mot Aalesund må vi starte kampen som om vi allerede ligger under. Gå ut og ta tak i kampen, presse mentalt skjøre motstandere over på defensiven og aldri slippe taket. Gjør vi det vi klasseforskjellen på lagene vise seg fra første spark. Gjør vi det ikke, er det tidenes undervurdering av eget lag fra en trener, og resultatet vil være helt åpent.

            Kommentar

            • Totti21
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3499

              Opprinnelig skrevet av biggie

              Hva slags fotball filosofi er det som hadde fått dette laget høyt på tabellen da?
              Hadde Ian Burchnalls ballbesittende fotball vært noe kanskje?
              Viking er vel ikke spesielt ballbesittende, selv om de hadde ballen klart mest i begge kampene mot oss. I Eliteserien er det først og fremst Rosenborg, Stabæk, Odd og Vålerenga som skiller seg ut som «ballbesittende». De andre ligger mellom 48.5% og 50.7% ballbesittelse som tyder på at de varierer ift motstanden, og ender opp midt på treet.
              I andre enden finner man oss, Kristiansund og Sogndal som er lagene som bevisst ønsker å unngå ballbesittelse både borte og hjemme.

              Min drøm er at vi i bunn skal ha trua på egne ferdigheter, tørre å ta tak i kampen og ballen på hjemmebane og endre oss basert på kampbilde og motstanden der det trengs. Det har ingenting med ballbesittelse eller direkte fotball å gjøre i utgangspunktet.
              Dessuten kommer ballbesittelse gjerne litt av seg selv om man er aggressiv i gjenvinningen. Ballbesittelse betyr jo ikke at man dytter ballen frem og tilbake, den betyr bare at man har ballen mer enn motstanderen. Det kan oppnås på flere måter, og en manager som f.eks Jurgen Klopp er ikke spesielt glad i å ha ballen lenge i laget, selv om lagene hans alltid ender opp med mye ballinnhav i de fleste kamper. Det er fordi de har et godt høyt press, der konsekvensen er at de ofte ender opp med ballen.
              Dette kombinert med at motstanderen vet at lagene hans gjerne angriper bakrom så fort det finnes gjør at de ofte blir liggende lavt mot Liverpool/Dortmund og gir fra seg ballen.
              Lillestrøm, som også ønsker å angripe bakrom så fort det finnes oppnår altså fullstendig motsatt effekt, der VI blir liggende lavt mens motstanderen får ha ballen. Med andre ord er det ikke så mange som frykter bakromstrusselen vår, og det er rett og slett fordi vi som regel ligger så lavt når vi vinner ballen at de klarer å kontrollere bakrommet ganske bra allikevel. Presshøyden vår, og da spesielt på hjemmebane er det mest pinlige og feige jeg har sett i min tid som LSK supporter, og jeg vet at dette, i likhet med hos forgjengeren, aldri vil bli bra på sikt. Det er også rett og slett ulogisk at et lag med stort fokus på å angripe bakrom og som ønsker å være ekstremt direkte skal stå med hele laget 15m inne på egen banehalvdel når Kristiansund, Viking og Sandefjord kommer til Åråsen. Da må man jo søke etter å vinne ballen høyere i banen, og det fra start av i kampene. Ikke bare når man kommer under.
              Mange, inkludert han selv, sammenlignet hans filosofi med Atletico Madrid. Det kunne ikke vært lenger fra sannheten. Atletico er kanskje laget i verden som er flinkest til å omstille seg ift motstanderen, variere presshøyde underveis i kampene og som mestrer å både ta tak i ballen og styre kamper, samtidig som de kan legge seg med samtlige mann bak ballen og forsvare seg med samme intensitet. De kan være direkte og drepe en kamp med ballbesittelse helt avhengig av hva som er hensiktsmessig, og hvordan motstand de har. Noe kanskje Brann er nærmeste å ligne på her til lands satt opp mot nivå og kvalitet.

              "Problemet" med denne sammenligningen er at Arne, og mange norske supportere vurderer Atletico fra hvordan de spiller i de sene rundene i CL mot Barcelona, Bayern og Real Madrid. Det er noe helt annet enn mot Valencia, Sevilla eller Eibar og Leganes.

              Jeg drømmer om et aggressivt LSK, som tror de kan slå alle på hjemmebane og tør risikere litt for å gjøre det. Vi skal samtidig ha rom for å være kyniske og omstille oss ift motstanderen og kampbildet. Dette er dog veldig langt unna Arne Erlandsen sitt LSK
              Last edited by Totti21; 25.10.2017, 09:27.

              Kommentar

              • Bibaboy
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Mar 2008
                • 712

                Opprinnelig skrevet av Totti21

                Viking er vel ikke spesielt ballbesittende, selv om de hadde ballen klart mest i begge kampene mot oss. I Eliteserien er det først og fremst Rosenborg, Stabæk, Odd og Vålerenga som skiller seg ut som «ballbesittende». De andre ligger mellom 48.5% og 50.7% ballbesittelse som tyder på at de varierer ift motstanden, og ender opp midt på treet.
                I andre enden finner man oss, Kristiansund og Sogndal som er lagene som bevisst ønsker å unngå ballbesittelse både borte og hjemme.

                Min drøm er at vi i bunn skal ha trua på egne ferdigheter, tørre å ta tak i kampen og ballen på hjemmebane og endre oss basert på kampbilde og motstanden der det trengs. Det har ingenting med ballbesittelse eller direkte fotball å gjøre i utgangspunktet.
                Dessuten kommer ballbesittelse gjerne litt av seg selv om man er aggressiv i gjenvinningen. Ballbesittelse betyr jo ikke at man dytter ballen frem og tilbake, den betyr bare at man har ballen mer enn motstanderen. Det kan oppnås på flere måter, og en manager som f.eks Jurgen Klopp er ikke spesielt glad i å ha ballen lenge i laget, selv om lagene hans alltid ender opp med mye ballinnhav i de fleste kamper. Det er fordi de har et godt høyt press, der konsekvensen er at de ofte ender opp med ballen.
                Dette kombinert med at motstanderen vet at lagene hans gjerne angriper bakrom så fort det finnes gjør at de ofte blir liggende lavt mot Liverpool/Dortmund og gir fra seg ballen.
                Lillestrøm, som også ønsker å angripe bakrom så fort det finnes oppnår altså fullstendig motsatt effekt, der VI blir liggende lavt mens motstanderen får ha ballen. Med andre ord er det ikke så mange som frykter bakromstrusselen vår, og det er rett og slett fordi vi som regel ligger så lavt når vi vinner ballen at de klarer å kontrollere bakrommet ganske bra allikevel. Presshøyden vår, og da spesielt på hjemmebane er det mest pinlige og feige jeg har sett i min tid som LSK supporter, og jeg vet at dette, i likhet med hos forgjengeren, aldri vil bli bra på sikt. Det er også rett og slett ulogisk at et lag med stort fokus på å angripe bakrom og som ønsker å være ekstremt direkte skal stå med hele laget 15m inne på egen banehalvdel når Kristiansund, Viking og Sandefjord kommer til Åråsen. Da må man jo søke etter å vinne ballen høyere i banen, og det fra start av i kampene. Ikke bare når man kommer under.
                Mange, inkludert han selv, sammenlignet hans filosofi med Atletico Madrid. Det kunne ikke vært lenger fra sannheten. Atletico er kanskje laget i verden som er flinkest til å omstille seg ift motstanderen, variere presshøyde underveis i kampene og som mestrer å både ta tak i ballen og styre kamper, samtidig som de kan legge seg med samtlige mann bak ballen og forsvare seg med samme intensitet. De kan være direkte og drepe en kamp med ballbesittelse helt avhengig av hva som er hensiktsmessig, og hvordan motstand de har. Noe kanskje Brann er nærmeste å ligne på her til lands satt opp mot nivå og kvalitet.

                "Problemet" med denne sammenligningen er at Arne, og mange norske supportere vurderer Atletico fra hvordan de spiller i de sene rundene i CL mot Barcelona, Bayern og Real Madrid. Det er noe helt annet enn mot Valencia, Sevilla eller Eibar og Leganes.

                Jeg drømmer om et aggressivt LSK, som tror de kan slå alle på hjemmebane og tør risikere litt for å gjøre det. Vi skal samtidig ha rom for å være kyniske og omstille oss ift motstanderen og kampbildet. Dette er dog veldig langt unna Arne Erlandsen sitt LSK
                Dette er en av de bedre innlegg jeg har lest her inne på lange. Feigheten til Erlandsen viser at han overhode ikke har tro på spillerne sine. Det er klart spillerne selv forstår dette. Jeg synes vi i veldig stor grad spiller uten selvtillit. Hva har skjedd med Matthew? Florerer av feilpasninger og er ikke i nærheten av sitt gamle nivå. Dette er et klassisk eksempel på en spiller med bra kvaliteter som fullstendig har mistet trone på seg selv. Jeg ble direkte skremt når jeg så forskjellen på ballsikkerheten til Odd kontra LSK. De er milevis foran oss hva bevegelse-pasninger og generell fotballforståelse angår. Jeg mistenker at gutta selv har mistet litt troen på egne ferdigheter. Bare se på en spiller som Haakenstad. Det var grusomt å se på han hver gang han forsøkte å passere backen til Odd. I starten av sesongen så hadde han klart dette langt bedre enn på mandag. Jeg er direkte bekymret for det mentale hos spillerne. Kampen mot Aalesund er så viktig at jeg hjåper og tror Erlandsen nå viser at han har klokketro på egne spiller og angriper med balanse i laget fra første spark på ballen.
                Fugla Forever

                Kommentar

                • Gjest

                  Opprinnelig skrevet av Totti21

                  Viking er vel ikke spesielt ballbesittende, selv om de hadde ballen klart mest i begge kampene mot oss. I Eliteserien er det først og fremst Rosenborg, Stabæk, Odd og Vålerenga som skiller seg ut som «ballbesittende». De andre ligger mellom 48.5% og 50.7% ballbesittelse som tyder på at de varierer ift motstanden, og ender opp midt på treet.
                  I andre enden finner man oss, Kristiansund og Sogndal som er lagene som bevisst ønsker å unngå ballbesittelse både borte og hjemme.

                  Min drøm er at vi i bunn skal ha trua på egne ferdigheter, tørre å ta tak i kampen og ballen på hjemmebane og endre oss basert på kampbilde og motstanden der det trengs. Det har ingenting med ballbesittelse eller direkte fotball å gjøre i utgangspunktet.
                  Dessuten kommer ballbesittelse gjerne litt av seg selv om man er aggressiv i gjenvinningen. Ballbesittelse betyr jo ikke at man dytter ballen frem og tilbake, den betyr bare at man har ballen mer enn motstanderen. Det kan oppnås på flere måter, og en manager som f.eks Jurgen Klopp er ikke spesielt glad i å ha ballen lenge i laget, selv om lagene hans alltid ender opp med mye ballinnhav i de fleste kamper. Det er fordi de har et godt høyt press, der konsekvensen er at de ofte ender opp med ballen.
                  Dette kombinert med at motstanderen vet at lagene hans gjerne angriper bakrom så fort det finnes gjør at de ofte blir liggende lavt mot Liverpool/Dortmund og gir fra seg ballen.
                  Lillestrøm, som også ønsker å angripe bakrom så fort det finnes oppnår altså fullstendig motsatt effekt, der VI blir liggende lavt mens motstanderen får ha ballen. Med andre ord er det ikke så mange som frykter bakromstrusselen vår, og det er rett og slett fordi vi som regel ligger så lavt når vi vinner ballen at de klarer å kontrollere bakrommet ganske bra allikevel. Presshøyden vår, og da spesielt på hjemmebane er det mest pinlige og feige jeg har sett i min tid som LSK supporter, og jeg vet at dette, i likhet med hos forgjengeren, aldri vil bli bra på sikt. Det er også rett og slett ulogisk at et lag med stort fokus på å angripe bakrom og som ønsker å være ekstremt direkte skal stå med hele laget 15m inne på egen banehalvdel når Kristiansund, Viking og Sandefjord kommer til Åråsen. Da må man jo søke etter å vinne ballen høyere i banen, og det fra start av i kampene. Ikke bare når man kommer under.
                  Mange, inkludert han selv, sammenlignet hans filosofi med Atletico Madrid. Det kunne ikke vært lenger fra sannheten. Atletico er kanskje laget i verden som er flinkest til å omstille seg ift motstanderen, variere presshøyde underveis i kampene og som mestrer å både ta tak i ballen og styre kamper, samtidig som de kan legge seg med samtlige mann bak ballen og forsvare seg med samme intensitet. De kan være direkte og drepe en kamp med ballbesittelse helt avhengig av hva som er hensiktsmessig, og hvordan motstand de har. Noe kanskje Brann er nærmeste å ligne på her til lands satt opp mot nivå og kvalitet.

                  Jeg drømmer om et aggressivt LSK, som tror de kan slå alle på hjemmebane og tør risikere litt for å gjøre det. Vi skal samtidig ha rom for å være kyniske og omstille oss ift motstanderen og kampbildet. Dette er dog veldig langt unna Arne Erlandsen sitt LSK
                  Burchnall sin fotballfilosofi er en ballbesittende fotball.

                  Sitat: "Burchnall liker høyt press og ballbesittelse." Kilde: Rogaland avis: http://www.dagsavisen.no/rogalandsav...d-cop-1.808524)
                  Sitat: "Han ønsker at laget hans skal dominere kamper ved å ha stort ballinnehav og la ballen gjøre jobben i laget." Kilde:https://www.aftenbladet.no/100Sport/...7-223901b.html
                  Sitat fra han selv: "Tekniske ferdigheter skal vi trene mye på. I tillegg er ballbesittelse veldig viktig i fotball." Kilde:https://www.aftenposten.no/100Sport/...g-218750b.html

                  Så det finnes ingen tvil i verden om Burchnalls fotballfilosofi. Men det er vanskelig å få de ut i praksis med lave tekniske ferdigheter i laget, så sannsynligvis så er det ganske mange lag som har ballen mer i laget enn Viking.

                  Så kanskje du kunne fått realisert mange av dine drømmer med å få inn han som trener. Men mest sannsynlig trengs det en trener med enda større ferdigheter, men med samme filosofi for å kunne realisere drømmen. Helst Pep Guardiola. Ved siden av han så trengs det er fyr fra de arabiske emirater eller deromkring, som spytter inn sedler mer enn det er sandkorn i ørkenen.
                  Også jeg har en drøm om at LSK skal framstå som Barcelona, og vinne serien, cupen og Champions League. En drøm om at alle lag blir feid av banen på Åråsen med 5 eller 6 mål i sekken. Det er behagelig med drømmer.

                  Men for å vende blikket tilbake til virkeligheten, så er det mye å glede seg over også der. Du ønsker et aggressivt LSK, som tror de kan slå alle på hjemmebane og tør å risikere litt for å gjøre det. Og er vi ikke der i dag, så er vi i alle fall veldig nærme. På de siste 8 hjemmekampene, så har vi kun tapt mot RBK.

                  Og som Burchnall nå bittert erfarer, og som Haglund erfarte i i sine to første sesonger, så er det ikke bare å holde på ballen og legge laget høyt for å få suksess. Uten spillere av særdeles høyt teknisk nivå, så går det rett til skauen.

                  Grunnen til at LSK har produsert så mange sjangser i år, og til at Erlandsen har en veldig god resutaltmessig CV å vise til, er at de med han som trener lokker motstanderen høyt i banen for å så kontre de i hjel. Ligger laget høyt, så forsvinner det elementet.

                  Pr dags dato så har ikke laget nok kvalitet til å ligge helt i toppen, men det har ikke noe med spillestil å gjøre. Hadde Burchnall ledet laget, så vil jeg påstå at laget hadde ligget der Viking ligger nå.

                  Det som vil skje de neste kampene er at LSK slår Aalesund, og får med seg poeng mot Molde og/eller Sandefjord. Mens de mest sannsynlig taper mot Brann. Så de vil med andre ord havne der hvor alle mente de ville havne før sesongen på. Aftenposten tippet 10.plass, Tv2 tippet 11.plass, Europort tippet 11.plass, Nettavisen tippet 13.plass. Og det som går igjen var at de mente at LSK hadde en for tynn og urutinert stall. Noe som Erlandsen også poengterer i intervju hvor han sier at de ikke har det antall spillere i stallen som de ønsker å ha. Kilde: http://www.nettavisen.no/sportspill/...423318695.html

                  Så istedenfor å være tåkefyrster som synser etter syndebukker for at laget ikke ligger høyere, så synes jeg at vi skal applaudere at laget er i cupfinalen, og ta oss til takke med en 10. eller 11. plass i år. Det er ikke noe å grine over. Det blir som å grine over at pengene bare strakk til Skoda, siden man drømmen om en Ferrari. Gled dere over den nye Skodan, mens vi sparer opp til en framtidig Ferrari!


                  Kommentar

                  • Playboy1
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2003
                    • 2105

                    Opprinnelig skrevet av biggie

                    Hva slags fotball filosofi er det som hadde fått dette laget høyt på tabellen da?
                    Hadde Ian Burchnalls ballbesittende fotball vært noe kanskje?
                    ærlig innrømme at jeg vet faktisk ikke nå hvem som er rett mann for LSK fremover , derfor har jeg heller ikke forlangt at Erlandsen bør ofres ,ennå...

                    Problemet jeg har med Arnes taktikk er at vi IKKE skal styre noe spill selv . Samme hvem vi møter , hjemme eller borte .:
                    Her bare ta ballen dere , så venter vi på at dere gjør noen feil , og så prøver vi å kontre..
                    Samt Masse håpløse langpasninger som bare pumpes inn mot motstandernes forsvar og keeper ,som vi aldri vinner , og der har vi også gjerne Erling som skal prøve å vinne duellene ???

                    Greit , jeg setter det litt på spissen her , men sånn føles det nå iallefall... jeg skjønner bare ikke noe av hva han vil oppnå med dette ?
                    Er dette eneste måten han tror vi kan spille på ? Dette fungererer jo ikke.....


                    Kommentar

                    • DoubleHi5
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2011
                      • 3933

                      Opprinnelig skrevet av biggie
                      Det blir som å grine over at pengene bare strakk til Skoda, siden man drømmen om en Ferrari. Gled dere over den nye Skodan, mens vi sparer opp til en framtidig Ferrari!
                      Trodde Skoda ble sendt hjem i sommer, jeg...
                      Elska þetta félag

                      Kommentar

                      • Totti21
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2004
                        • 3499

                        Opprinnelig skrevet av biggie

                        Så kanskje du kunne fått realisert mange av dine drømmer med å få inn han som trener. Men mest sannsynlig trengs det en trener med enda større ferdigheter, men med samme filosofi for å kunne realisere drømmen. Helst Pep Guardiola. Ved siden av han så trengs det er fyr fra de arabiske emirater eller deromkring, som spytter inn sedler mer enn det er sandkorn i ørkenen.
                        Også jeg har en drøm om at LSK skal framstå som Barcelona, og vinne serien, cupen og Champions League. En drøm om at alle lag blir feid av banen på Åråsen med 5 eller 6 mål i sekken. Det er behagelig med drømmer.
                        Herregud.. Er vel ganske langt unna det jeg skriver at jeg forventer av LSK. At du mener vi har den desidert svakeste troppen i Eliteserien og at Arne Erlandsen er gud som klarer å overleve med den er dog et problem. Det virker nærmest som om dette er tankesettet til flere i og rundt klubben også.

                        Nå kjenner ikke jeg godt nok til Burchnall, så gidder ikke bruke noe mer tid på akkurat han. Men, det vil ikke forbause meg stort om Viking kommer tilbake som et sterkere fotballag på lik linje med det Sandefjord og Stabæk har gjort ved å være tro mot en filosofi på tross av at man har møtt motgang og rykket ned. Som Thomas Berntsen sa om LSK i sommer, så er kanskje stoltheten over å være laget med lengst fartstid i den øverste divisjonen det som hemmer oss mest fra å utvikle oss videre.

                        Kan man drømme om å ha en utvikling som Sarpsborg, Haugesund, Strømsgodset og andre lag som har bygd seg opp fra et konkursbo til et lag å regne med i Eliteserien ved å være tro mot sin filosofi og tenke utvikling av både spillere og kollektiv? Eller er det avhengig av sjeiker og Pep Guardiola? Jeg ber altså ikke om at Per Berg skal kaste penger inn i klubben, at det skal hentes inn spillere for millioner av kroner og at vi skal spille tiki-taka. Jeg ber om et lag som presser og jager motstanderen rundt på Åråsen matta, slik at de virkelig føler at de spiller på bortebane og ikke på løkka.

                        Mye er gjort med et aggressivt hjemmelag som løfter seg 20-30 meter fremover i banen og tar litt mer risiko i spillet for å oppnå gevinsten i andre enden. Noe vi jo har vist gang på gang at laget har i seg når vi blir tvunget til det.

                        At folk er fornøyd med et halvslapt LSK som ligger 15m inne på egen banehalvdel mot Kristiansund, Viking og Sandefjord og håper på at motstanderen gjør en feil man kan utnytte kan jeg ikke forstå. Det er så langt unna "tilbake til røttene" som man kan komme. Man trenger knapt komme over 70 i puls for å dominere banespillet mot LSK, så at vi er så tøffe å møte som Arne Erlandsen snakker om kan jeg ikke forstå. Noe resultatene også viser.

                        Kommentar

                        • Gjest

                          Opprinnelig skrevet av Totti21

                          Kan man drømme om å ha en utvikling som Sarpsborg, Haugesund, Strømsgodset og andre lag som har bygd seg opp fra et konkursbo til et lag å regne med i Eliteserien ved å være tro mot sin filosofi og tenke utvikling av både spillere og kollektiv? Eller er det avhengig av sjeiker og Pep Guardiola? Jeg ber altså ikke om at Per Berg skal kaste penger inn i klubben, at det skal hentes inn spillere for millioner av kroner og at vi skal spille tiki-taka. Jeg ber om et lag som presser og jager motstanderen rundt på Åråsen matta, slik at de virkelig føler at de spiller på bortebane og ikke på løkka.

                          Mye er gjort med et aggressivt hjemmelag som løfter seg 20-30 meter fremover i banen og tar litt mer risiko i spillet for å oppnå gevinsten i andre enden. Noe vi jo har vist gang på gang at laget har i seg når vi blir tvunget til det.

                          At folk er fornøyd med et halvslapt LSK som ligger 15m inne på egen banehalvdel mot Kristiansund, Viking og Sandefjord og håper på at motstanderen gjør en feil man kan utnytte kan jeg ikke forstå. Det er så langt unna "tilbake til røttene" som man kan komme. Man trenger knapt komme over 70 i puls for å dominere banespillet mot LSK, så at vi er så tøffe å møte som Arne Erlandsen snakker om kan jeg ikke forstå. Noe resultatene også viser.
                          Jo, man kan helt klart drømme om en utvikling som Sarpsborg, Haugesund og Strømsgodset.

                          Vi kan ta Strømsgodset som eksempel. De vokste fra å være en dverg til å bli en kjempe under Deila. Han var trener der fra 2008 til 2014. Dette er plasseringene under hans ledelse:
                          2008 havnet de på 11. av 14 lag.
                          2009 havnet de på 12. av 16 lag med 36 poeng. Fra og med det året har det vært 16 lag i Eliteserien.
                          2010 på 7. med 43 poeng.
                          2011 på 8. med 45 poeng.
                          2012 på 2. med 58 poeng.
                          2013 på 1. med 63 poeng.
                          2014 på 4 med 50 poeng.
                          Så først i det 5. året så hadde han fått bygd opp en stall og mentalitet som gjorde at de var med i medaljestriden.

                          I år har Erlandsen en veldig tynn og uerfaren stall, som jeg er overbevist om at særdeles få trenere ville ha fått mer ut av. Mens du mener at LSK ligger der de fortjener å ligge på tabellen, siden Erlandsen er en resultatorientert trener og at plasseringen er et resultat av hvordan kampene har endt, så mener de fleste andre av oss at de hadde fortjent å ligge høyere ut i fra skapte sjanser. Han har uansett fått klubben i Cupfinalen og ser ut til å legge klubben på et sted mellom 9. og 11. plass i sin første hele sesong. Også han bygger stein for stein, og har allerede sikret seg to spillere for neste sesong som ser ut som betydelige forsterkninger. Og jeg blir overrasket om ikke stallen vil bli forsterket ytterligere. I tillegg så vil alle de uerfarne spillerene som ikke hadde eller hadde særdeles lite erfaring med Eliteseriefotball ha 1 års erfaring. Så jeg tror at vi alle kan forvente høyere plassering på tabellen neste år.

                          Så nei, ingen er fornøyd med at klubben ikke ligger høyere på tabellen, men å mene at klubben skal ligge på toppen av tabellen i år er jo galskap. Når vi i tillegg for første gang på 10 i år er i en Cupfinale, så bør man passe seg for å kaste rundt seg med eder og galle.

                          Jeg mener at fundamentet vi står igjen med etter i år med tanke på at vi er i Cupfinalen er vesentlig bedre enn fundamentet Strømsgodset stod igjen med i 2008. Jeg tror at vi også kan vokse fra en være kraftig krympet storhet, til å komme tilbake til størrelsen som vi en gang var. Og at det er alt for tidlig til å konkludere med at Erlandsen er feil mann. Hvis man ser at byggeprosjektet ikke går framover i betydelig tempo de to neste årene, så vet man at man må gå andre veier. Men at vi skal gå andre veier nå som vi endelig har en sunn økonomi, har en trener som har ført oss til cupfinale, som holder en gjeng som stort sett ikke har tidlige erfaring fra Eliteserien oppe, og som allerede har styrket stallen for neste år - vil jo være særdeles evneveikt.

                          At du av forskjellige grunner foretrekker å ta buss fra Lillestrøm til Oslo, er ikke grunn god nok til å kvitte seg med togstasjonen.

                          Kommentar

                          • OlaG
                            Oversetterdrone
                            Myklebust Light
                            • May 2008
                            • 875

                            Opprinnelig skrevet av Totti21
                            Mye er gjort med et aggressivt hjemmelag som løfter seg 20-30 meter fremover i banen og tar litt mer risiko i spillet for å oppnå gevinsten i andre enden. Noe vi jo har vist gang på gang at laget har i seg når vi blir tvunget til det.

                            At folk er fornøyd med et halvslapt LSK som ligger 15m inne på egen banehalvdel mot Kristiansund, Viking og Sandefjord og håper på at motstanderen gjør en feil man kan utnytte kan jeg ikke forstå. Det er så langt unna "tilbake til røttene" som man kan komme. Man trenger knapt komme over 70 i puls for å dominere banespillet mot LSK, så at vi er så tøffe å møte som Arne Erlandsen snakker om kan jeg ikke forstå. Noe resultatene også viser.
                            Fra Nettavisen-saken som biggie lenka til noen poster over denne:
                            - Hva kommer til å kjennetegne Lillestrøms spillestil i år?

                            - Vi prøver å gå relativt hurtig i angrep. Vi ønsker å være et lag som kan vinne ballen høyt oppe på motstanders banehalvdel, og så å kunne gå raskt i angrep igjen.
                            Det er hva Arne Erlandsen sa da, og akkurat det føler jeg at det ikke er så kontroversielt å si at vi ikke har fått til denne sesongen, ihvertfall ikke som et gjennomgående trekk.

                            Jeg er verken i korsfestelses- eller statue på sokkel-leiren, og dermed er jeg ganske komfortabel med å gå på en sesong til med Arne Erlandsen. I en sånn periode som laget er inne i nå er det fort gjort å glemme mye av det som har vært gledelig gjennom sesongen, spesielt tenker jeg da på de nye spillerne som etter min mening har taklet Eliteserien på en god måte. Haakenstad har fått kjeft i det siste, men sesongen sett under ett synes jeg han har vært på nivå. Det samme gjelder Rafn, og Melgalvis er det vel enda lettere (?) å være enige om at har vært et positivt tilskudd til laget. Ingen superstjerner, men gode nok for Eliteserien og med potensiale til å løfte seg enda mer.

                            Samtidig så forventer jeg nivåheving neste år, både fra spillerne individuelt og fra laget som enhet. Endel av tingene Totti snakker om (og har snakket om en god stund) er jeg helt på linje med, og det å faktisk få til det høye presset som ble snakket om før denne sesongen må komme nå. Også vil jeg ha det cup-gullet

                            Kommentar

                            • Langballa
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2014
                              • 321

                              syns alle må huske at vi har sett pent spill i år og at vi er i cupfinalen i hans første hele sesong. Det har også blitt ryddet mye opp i klubben etter at Simon kom inn. er også drittlei av nye trenere som skal bytte ut laget hele tiden. Mange av målene vi hsr sluppet inn har kommet pga. tabber og personlige feil. vi hsr plenty med angrep hver kamp hvor en god spiss kan gi oss det vi nå mangler ( GAAAAAARY MAAAAARTIIIIN!!!) neste år putter 20+ og fugla tar trippel! så stemmer Arne et år til så kan han dømmes

                              Kommentar

                              • GIFKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2009
                                • 8243

                                Opprinnelig skrevet av biggie

                                Jo, man kan helt klart drømme om en utvikling som Sarpsborg, Haugesund og Strømsgodset.

                                Vi kan ta Strømsgodset som eksempel. De vokste fra å være en dverg til å bli en kjempe under Deila. Han var trener der fra 2008 til 2014. Dette er plasseringene under hans ledelse:
                                2008 havnet de på 11. av 14 lag.
                                2009 havnet de på 12. av 16 lag med 36 poeng. Fra og med det året har det vært 16 lag i Eliteserien.
                                2010 på 7. med 43 poeng.
                                2011 på 8. med 45 poeng.
                                2012 på 2. med 58 poeng.
                                2013 på 1. med 63 poeng.
                                2014 på 4 med 50 poeng.
                                Så først i det 5. året så hadde han fått bygd opp en stall og mentalitet som gjorde at de var med i medaljestriden.
                                Godset gjorde en ting under Deila, de gjorde Marienlyst til et fort. Det som tok tid å knekke var bortekoden. Slik alle gode lag gjør så var det ingen som kom til Marienlyst og kunne spasere inn med ballen på Godsets halvdel før presset kom. Det er vel egentlig ingen Elitelag i Norge som så konsekvent lar bortelag ta føringen i egen hule som LSK, den såkalte mannfolkfotballens hjem. Er det noe som er evneveikt så er det å tro at en trener som så utprega legger eget lag bakpå i hver eneste kamp, som like utprega aldri spiller seg ut bakfra, og like utprega der igjen bruker hver eneste offensive dødball til å dra tempo ned til sirupstandard, noen gang vil forandre på oppskriften. Istedenfor å være ærlige å si at man er fornøyd med Arne på et følelesmessig nivå, og heller tar nedrykksstrid enn en støttepasning for mye, så bruker man omtrent hvert innlegg på å vri på hva andre debattanter som Totti egentlig mener.

                                Det handler ikke om spillermateriellet, det er en satt stil med minimalt slingringsmonn. Spesielt i hver eneste hjemmekamp burde man lagt opp til å bruke Matthews evner til å vende spillet og begge våre foretrukne backers evne til å forsere med ball opp langs krittet med god fart for alt det er verdt, men parkeringen av bussen gjør dette umulig i store deler av kampene. Spisskompetansen til flere spillere hemmes av selve kamptaktikken. LSk-supportere er jevnt over fornøyde med å slakte de man forventer mest av, heller enn å se bak prestasjonen og taktikken. Og så bruke det yndede argumentet om uferdig og tynn stall, som om LSK er i en særstilling i landet.

                                Og da tillater man at ting får fortsette i samme tralt.

                                Kommentar

                                • Gjest

                                  Opprinnelig skrevet av GIFKanari

                                  Godset gjorde en ting under Deila, de gjorde Marienlyst til et fort. Det som tok tid å knekke var bortekoden. Slik alle gode lag gjør så var det ingen som kom til Marienlyst og kunne spasere inn med ballen på Godsets halvdel før presset kom. Det er vel egentlig ingen Elitelag i Norge som så konsekvent lar bortelag ta føringen i egen hule som LSK, den såkalte mannfolkfotballens hjem. Er det noe som er evneveikt så er det å tro at en trener som så utprega legger eget lag bakpå i hver eneste kamp, som like utprega aldri spiller seg ut bakfra, og like utprega der igjen bruker hver eneste offensive dødball til å dra tempo ned til sirupstandard, noen gang vil forandre på oppskriften. Istedenfor å være ærlige å si at man er fornøyd med Arne på et følelesmessig nivå, og heller tar nedrykksstrid enn en støttepasning for mye, så bruker man omtrent hvert innlegg på å vri på hva andre debattanter som Totti egentlig mener.

                                  Det handler ikke om spillermateriellet, det er en satt stil med minimalt slingringsmonn. Spesielt i hver eneste hjemmekamp burde man lagt opp til å bruke Matthews evner til å vende spillet og begge våre foretrukne backers evne til å forsere med ball opp langs krittet med god fart for alt det er verdt, men parkeringen av bussen gjør dette umulig i store deler av kampene. Spisskompetansen til flere spillere hemmes av selve kamptaktikken. LSk-supportere er jevnt over fornøyde med å slakte de man forventer mest av, heller enn å se bak prestasjonen og taktikken. Og så bruke det yndede argumentet om uferdig og tynn stall, som om LSK er i en særstilling i landet.

                                  Og da tillater man at ting får fortsette i samme tralt.
                                  Dette er argumentasjon som ikke har noen rot i virkeligheten.

                                  Strømsgodset var like dårlige hjemme som borte i hans første sesong. De havnet på 11.plass, og var det 11. dårligste hjemmelaget. Det andre og tredje året så kom det seg, og de var det 5. beste hjemmelaget disse årene. Først det 4. året kan det betegnes som et fort, hvor det kun var Tromsø som var bedre enn dem på hjemmebane.

                                  Ut i fra din argumentasjon så skulle man ha kvittet seg med Deila det første året han var der, fordi han brukte spillemateriellet helt feil. Det kunne i alle fall ikke ha noe med en uferdig og tynn stall å gjøre. Eller hva?

                                  Sannheten er at på de siste 8 hjemmekampene, så er LSK det 3.beste laget her til lands med 17 av 24 poeng - det samme som RBK.
                                  Last edited by Gjest; 25.10.2017, 21:30.

                                  Kommentar

                                  • Totti21
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3499

                                    Opprinnelig skrevet av biggie

                                    Ut i fra din argumentasjon så skulle man ha kvittet seg med Deila det første året han var der, fordi han brukte spillemateriellet helt feil. Det kunne i alle fall ikke ha noe med en uferdig og tynn stall å gjøre. Eller hva?

                                    .
                                    Bare det at du tror det er kontinuiteten alene som gjorde godset gode gjør jo dette håpløst. Du kan gi Arne Erlandsen ti år, og klubben vil ikke ha beveget seg en meter fremover. Mulig at man tar en medalje på veien, eller vinner cupen en gang, men det kan skje alle i en makssesong med flyt. Som nevnt tidligere har vel 14 forskjellige lag tatt medalje i Eliteserien de siste 11 årene og 14 forskjellige lag vært i cupfinalen siden 2007 når vi vant, så det skjer for de fleste en gang i blant.

                                    Forøvrig er Sarpsborg 08 et langt bedre eksempel på hva jeg ønsker. De har beveget seg sakte men sikkert fremover på tross av noen trenerbytter fordi de har vært tydelige på hva de forventer av trenerne, og har hatt en klar filosofi de har jobbet med over tid når det kommer til både rekruttering av spillere og trenere, men også på banen. Min påstand er at de hadde vært der de er i dag uten Geir Bakke også. De utviklet seg hele veien under de to foregående, og visste akkurat hva de så etter i neste mann.
                                    Stikk motsatt av hva vi har holdt på med, der vi starter på nye prosjekter som ikke ligner på det forrige gang på gang. Så begynner man å snakke om kontinuitet. Så lenge man baserer kontinuitet på det som skjer på trenersiden, så bommer man jo så fullstendig. Dette er altså fremdeles den personen som i snitt sitter kortest i en klubb på sportslig side, så skal man baserer kontinuitet på denne personen. Ufattelig.

                                    Arne Erlandsen har vært klar og tydelig på at han synes det er noe tull med trenere som krever tid, da trenere må regne med å dømmes etter resultater her og nå. Så jeg tipper han er mindre opptatt av at vi skal se dette som (nok et) langsiktig prosjekt der Arne Erlandsen skal bygge om klubben for å oppnå resultater om 3-4 år som du virker å gi han tid til.

                                    Arne Erlandsen er altså ikke Ronny Deila, Geir Bakke eller en annen trener med et langsiktig prosjekt. Han er en mann med en enkel plan, som det tar et spillermøte og en vinter med masse løping for å kunne gjennomføre. Man trenger knapt fotballspillere. Hadde man byttet ut Matthew, som i mine øyne er en av Eliteseriens beste midtbanespillere, og byttet han med en 47-år gammel Roar Strand, så hadde man knapt merket forskjell. Det er skremmende.

                                    Kommentar

                                    • OlaG
                                      Oversetterdrone
                                      Myklebust Light
                                      • May 2008
                                      • 875

                                      Opprinnelig skrevet av Totti21
                                      Hadde man byttet ut Matthew, som i mine øyne er en av Eliteseriens beste midtbanespillere, og byttet han med en 47-år gammel Roar Strand, så hadde man knapt merket forskjell.
                                      Dog er det en vesentlig høyere sjanse for at kommentatorene på TV hadde klart å se forskjell på de to midtbanespillerene våre da.

                                      Kommentar

                                      • Gjest

                                        Opprinnelig skrevet av Totti21

                                        Bare det at du tror det er kontinuiteten alene som gjorde godset gode gjør jo dette håpløst. Du kan gi Arne Erlandsen ti år, og klubben vil ikke ha beveget seg en meter fremover. Mulig at man tar en medalje på veien, eller vinner cupen en gang, men det kan skje alle i en makssesong med flyt. Som nevnt tidligere har vel 14 forskjellige lag tatt medalje i Eliteserien de siste 11 årene og 14 forskjellige lag vært i cupfinalen siden 2007 når vi vant, så det skjer for de fleste en gang i blant.


                                        Arne Erlandsen har vært klar og tydelig på at han synes det er noe tull med trenere som krever tid, da trenere må regne med å dømmes etter resultater her og nå. Så jeg tipper han er mindre opptatt av at vi skal se dette som (nok et) langsiktig prosjekt der Arne Erlandsen skal bygge om klubben for å oppnå resultater om 3-4 år som du virker å gi han tid til.

                                        Arne Erlandsen er altså ikke Ronny Deila, Geir Bakke eller en annen trener med et langsiktig prosjekt. Han er en mann med en enkel plan, som det tar et spillermøte og en vinter med masse løping for å kunne gjennomføre. Man trenger knapt fotballspillere. Hadde man byttet ut Matthew, som i mine øyne er en av Eliteseriens beste midtbanespillere, og byttet han med en 47-år gammel Roar Strand, så hadde man knapt merket forskjell. Det er skremmende.
                                        Hvem er det som har fokus på kontinuitet?

                                        Du skriver om Sarpsborg, Haugesund og Strømsgodset at de "har bygd seg opp fra et konkursbo til et lag å regne med i Eliteserien ved å være tro mot sin filosofi og tenke utvikling av både spillere og kollektiv". Så mens klubbene du mener vi bør etterligne har trengt flere år på å være å regne med i Eliteserien, så forventer du at Erlandsen skal gjøre det samme med LSK over natta?? Så du mener at Erlandsen ikke er rett mann for LSK siden han ikke greier å føre klubben opp i toppsjiktet 4 eller 5 ganger raskere enn hva dine guder har trengt for å gjøre det samme med klubbene sine? Det blir som om du nekter å kjøpe smågodt et sted så lenge du ikke får det til maks 20 kr, fordi du nemlig vet om 3 steder som selger det for mellom 80-100 kr. Eller en trener som ikke ønsker en spiss som er god for 20 mål pr sesong, fordi han vet om 3 som er gode for 5 mål og heller ønsker en av de.

                                        Du har dømt Erlandsen nedom og ned fra før 1. treningen hans var gjennomført. Så det spiller egentlig ingen rolle for deg hvor bra laget gjør det for at du skal endre syn?
                                        Om vi vinner cupfinalen i år, og laget havner i toppen neste år så er det fortsatt ikke godt nok, ikke sant? Sånn går det når man mener at tiki-taka er eneste vei til målet.
                                        Last edited by Gjest; 26.10.2017, 15:05.

                                        Kommentar

                                        • MortenA
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2007
                                          • 3318

                                          Fordelen med Arne er at klubben forhåpentligvis kan få økonomien på rett kjøl slik at vi i fremtiden kan bli konkurransedyktige. Når det er sagt, så synes jeg Arne har prestert bra i år. Spesielt med tanke på at vi har to nye backer uten ES-erfaring, Malgalvis og to unge sentrale midtbanespillere. Det frustrerende er at hver gang vi har sett oppover på tabellen og hatt mulighet til å klatre opp mot medaljeplass, så har vi gått på noen smeller. Skulle også gjerne sett at vi ble enda mer gjerrig bakover. Uansett, Arne har gjort en bra jobb.
                                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎