Sesongen 2024

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • EPA
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Aug 2013
    • 153

    Opprinnelig skrevet av Pad

    Hvorfor? Lurer oppriktig. Ser man er ute å kristiserer de/vi som er skeptiske til hvordan ting ser ut, men ser veldig sjeldent noen god forklaring på hvorfor man skal være optimist.
    Enig, og ser heller ingen grunn til optimisme basert på det vi har sett hittil.
    Grunner til å være "moderat" pesimist derimot ser jeg mange grunner til:
    - Spille inn et nytt system tar ofte tid
    - Total mangel på spillere inn som skal forsterke 11'ern vi hadde i fjor høst (skal nevnes at høstsesongen i fjor var nedre del av Eliteserien)
    - Spille i en formasjon med 4 bak, som ikke gagner stallen vår bla. grunnet en drøss med overaskende solide stoppere
    - Veldig utsatt ved skader på enkeltspillere og spesielt TLO/Hoff
    - Ingen spilere jeg ser som kan komme inn fra benk og endre et kampbilde da de vi har i stor grad har veldig like spillstyrker/svakheter
    - Ikke akkurat sett strålende ut i treningskampene hvor vi blir enkelt spilt gjennom og slipper inn alt for enkle mål

    Grunner til positivitet må vel være at spillerne syns planen til treneren ser spennende ut, men det hadde vært merkelig om de sa noen annet (det hadde vel vært det samme som å skyte seg selv i foten).
    Vi har endel "unge" spillere som ser ut til å ha tatt noen steg, men om det holder eliteseriestandard er så godt som utestet med unntak av tre treningekamper hvor det er vansklig å måle motstanders kvalitet/innsats

    Kommentar

    • brune stakkeland
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jan 2012
      • 865

      Opprinnelig skrevet av Pad

      Hvorfor? Lurer oppriktig. Ser man er ute å kristiserer de/vi som er skeptiske til hvordan ting ser ut, men ser veldig sjeldent noen god forklaring på hvorfor man skal være optimist.
      Jeg er der at jeg ikke trur det blir nedre halvdel, men er heller ikke skråsikker på at vi kommer til å være i medaljekampen. Tipper kritikken kommer som følge av at det blir litt svart/hvitt hvor det til tider stadfestes at vi kommer til å se rævva ut i år.

      Sesongoppkjøring er merkelige greier hvor de rutinerte spillerne holder igjen noen prosent til alvoret starter og spillestil ikke har satt seg helt ennå. Når det setter seg så kan det plutselig klikke og vi ser kjempebra ut. Og jeg synes da det har vært positive tendenser i treningskampene (med unntak av førsteomgangen mot Sandefjord).
      At Skogvold og Furaha ser ut til sette presset bra defensivt gir meg håp om at de er klare til å spille på nivået. (at de scorer i treningskamp betyr ikke nødvendigvis så mye, husker at Simon Bakken og Mikkel Rakneberg scora i sesongoppkjøring og) Samt at Ubah Charles ser ut som førstevalg på høyreback tolker jeg som at han har løfta seg fremfor at Ranger og Edh er blitt dårligere.

      Og høsten i fjor trekkes frem for å vise nivået oå troppen. Jeg mener spillerne leverte under nivået de egentlig ligger på på høsten, med god ledelse så bør de kunne levere over nivået de har inne. Men jeg trenger også flere treningskamper før jeg blir ordentlig positiv (eller ordentlig skeptisk hvis det blir mer som første mot Sandefjord)

      Kommentar

      • Lars Henrik Dahl
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2020
        • 2105

        Hvorfor være pessimist? Mange gode grunner:
        • De harde pakkene har så langt uteblitt
        • Forsterkningene så langt er (sannsynligvis) ikke tiltenkt en plass i førsteelver
        • Det som har blitt vist så langt i treningskampene har vært skralt, mot relativt middelmådig motstand
        • Vi mangler tempo på store deler av banen
        • De som kan gå av en mann er stort sett ikke folk i førsteelveren
        • Vi har (for?) mange gode midtstoppere (i hvert fall på papiret), men mangler kanskje klare enere(?)
        • Vi endrer tilsynelatende igjen formasjon, og har så langt ikke sett komfortable ut
        • Vi har ikke fått inn spissen/angrepsspilleren det ropes etter
        • Førsteomgangen mot Sandefjord er muligens den svakeste omgangen jeg har sett av noe LSK lag - motstanden tatt i betraktning.
        Hvorfor være optimist? Det er noen grunner for det også - i hvert fall for å være mer positiv enn mange synes å være:
        • Sves erfarer at Kitolano kommer
        • Vi nærmer oss en skadefri stall
        • Flere av unggutta ser ut til å ha tatt nye steg og kan få en god sesong
        • Lucky ser spennende ut, kan bli en hit allerede i år
        • Så langt har vi ikke vært i nærheten av å toppe laget. Det er derfor umulig å vurdere hvor vi står
        • Det er fristende å si at førsteelveren ser ganske brukbar ut. Jeg tar meg i det, for i likhet med MortenA synes jeg det er ekstremt vanskelig å prikke inn hvem dette er. Jeg velger likevel å tenke at det er mer positivt enn negativt at det bare er noen få som kan være 100% sikker på startplass hvis de er skadefrie.
        Følgende mener jeg er 100% bankers: (4-3-3) Sentrallinja har de sikreste kortene
        - MHC i mål
        - Hoff i midten (men rekker han å spille seg inn før sesongstart)
        - TLO på topp

        I tillegg er det noen som nesten garantert spiller, men usikkert hvor:
        - Skogvold
        - Ibra
        - Åsen (delte meninger om Åsen bør spille så mye, men er han i form spiller han)

        Mange kan spille på flere plasser. Til et punkt er det en styrke, men spesialisering og spisskompetanse er viktig for å nå øverste nivået. Ville gjerne hatt noen flere som var kanon i EN posisjon og færre poteter. Edh tror jeg er i ferd med å bli et offer for sin egen anvendelighet, og risikerer at det blir et hinder for videre utvikling.

        Midtstopperne:
        Etter det jeg har sett så langt er jeg enig med MortenA at Moen Foss og Roseth ser sterkest ut. Gabrielsen vil nok gi dem kamp. Garnås framstår som 4 valg, Rogers som et klart 5. valg.

        Høyresiden:
        Edh, Ranger, Uba, Ibra, Knutzon. Ibra bare kandidat som indreløper eller ving, de andre fire kan strengt tatt spille på en hvilken som helst av de tre plassene. I tillegg har vi Skaarud, Lucky, Seferi og Elscha

        Venstresiden:
        Edh (Back eller indreløper), Tønnesen (Back eller indreløper), Roseth (Back kandidat i tillegg til midstopper), Elkær (Back eller Ving?), Åsen (Indreløper eller Ving), Skogvold (Front 3, der det er en ledig plass?), Bolly (Ving eller midtspiss). Kitolano på vei inn(?) er visst tiltenkt indreløper rollen

        Sentral midtbane:
        Hoff så lenge han er skadefri. Lundemo sannsynlig backup. Karlin, Ibra og Lucky kan også ta rollen. Karlin er vel den som er mest definert i rollen, men virker å være langt unna per i dag

        Spissplassen:
        TLO spiller så lenge han er skadefri. Skogvold, Bolly, Elscha, Knutzon kan ta rollen.


        Foreløpig flere spørsmål enn svar. Håper det er klarere i hodet til Georgson

        Skulle jeg tippe ut i fra hva jeg har sett så langt:
        MHC
        Uba(Ranger)-Moen Foss - Roseth - Tønnesen (Edh)
        Ibra - Hoff - Kitolano (hvis han virkelig kommer)
        Skogvold - TLO - Åsen


        Synes ikke det ser svart ut på noen som helst måte. Mulig jeg vil angre det utsagnet om 3-5 måneder, men velger å tenke positivt. Det kan hende at vi ikke får 5 skader på nøkkelspillere samtidig i år...

        Kommentar

        • maxpayne
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2006
          • 1212

          Negativ eller positiv så ser det ut som at alle glemmer at en skadefri EK i god form er bankers i elveren. Personlig så tror jeg svenskene vil overraske med å tørre å satse ungt også. Så får vi bare se hvor dette bærer. Den tilsynelatende svært gode stemningen i troppen vil snart være tilbake på vanlig nivå når 15 - 16 spillere blir foretrukket. Ut i fra det vi har i dag så tenker jeg en 8 plass vil være en god prestasjon, men vi kan også kjempe rundt kvalikkplass når november går mot slutten.
          Last edited by maxpayne; 25.02.2024, 16:30.

          Kommentar

          • DoubleHi5
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2011
            • 3956

            Som jeg har skrevet tidligere er jeg, som jeg tror veldig mange andre også er, først og fremst veldig usikker. Jeg vil ikke si at jeg er optimistisk, jeg vil heller kalle det forhåpningsfull. Forhåpningene går på at jeg håper at alle de tingene som kan slå positivt ut, virkelig gjør det. Det skal selvsagt en del til at de alle sammen vipper riktig vei.

            Men til tross for at jeg håper det meste går vår vei, er det en ting som gjør meg mer usikker enn mye annet. Det er at selv om spillerne er entusiastiske til de nye trenerne, til hvordan de vil at vi skal spille, at det passer dem bedre, at planen til Georgson kanskje er (veldig?) god, osv. osv: Har vi (tilstrekkelig mange) spillere som har tempo i både hode og bein og teknikk til å spille den fotballen? Jeg bare spør!
            Elska þetta félag

            Kommentar

            • Lars Henrik Dahl
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2020
              • 2105

              Opprinnelig skrevet av maxpayne
              Negativ eller positiv så ser det ut som at alle glemmer at en skadefri EK i god form er bankers i elveren. Personlig så tror jeg svenskene vil overraske med å tørre å satse ungt også. Så får vi bare se hvor dette bærer. Den tilsynelatende svært gode stemningen i troppen vil snart være tilbake på vanlig nivå når 15 - 16 spillere blir foretrukket. Ut i fra det vi har i dag så tenker jeg en 8 plass vil være en god prestasjon, men vi kan også kjempe rundt kvalikkplass når november går mot slutten.
              Enig med deg når det gjelder Knutzon. Selvfølgelig, hvis han er i form og både hode og føtter er skrudd på rett vei er han et aktivum fortsatt. Tror også det er en god mulighet for at svenskene tør å satse ungt. Det kan jo funke helt fint, ref feks kampen som nettopp ble ferdigspilt på Wembley.

              Resten både håper og tror jeg du tar skammelig feil om.

              Kommentar

              • Lillelord
                Medlem
                Hoffnarr
                • Aug 2004
                • 65

                Ser ut til at det er flere enn oss som sliter på overgangsmarkedet i vinter, og at årsaken er høye priser for norske spillere: https://www.tv2.no/sport/fotball/eli...ulig/16485924/

                Vi er langt fra den eneste klubben som har gjort gode salg det siste året, og når mange har penger på bok er det vanskelig å gjøre gode kjøp. Selger vet at en erstatter blir dyr, og krever tilsvarende. Da er det kanskje ikke så ille å bruke en del av de pengene man har på tre unge nigerianere.

                Men vi får virkelig håpe at Kitolano kommer, uten gan ser det tungt ut for 2024.

                Kommentar

                • G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3150

                  Vi har mange snille gutter på laget, og det bekymrer meg litt at så mange her inne mener at vår viktigste (eneste?) signalspiller Garnås bare skal være back-up.
                  Vet at jeg kommer til å møte motbør fra mange (alle?) for å si det, men nest etter et etablert spiss til er det jeg savner aller mest en drittsekk. En som alltid gir 110%, en som får andre til å yte ekstra, en som takler helt på grensa, en som motstanderne hater. En som Tripic eller kanskje til og med Heltne-Nielsen...

                  Kommentar

                  • knut
                    Make knut Great Again
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2006
                    • 9373

                    Opprinnelig skrevet av G-Man
                    Vi har mange snille gutter på laget, og det bekymrer meg litt at så mange her inne mener at vår viktigste (eneste?) signalspiller Garnås bare skal være back-up.
                    Vet at jeg kommer til å møte motbør fra mange (alle?) for å si det, men nest etter et etablert spiss til er det jeg savner aller mest en drittsekk. En som alltid gir 110%, en som får andre til å yte ekstra, en som takler helt på grensa, en som motstanderne hater. En som Tripic eller kanskje til og med Heltne-Nielsen...
                    Er en balansegang de greiene der. Pereira i RBK prøver så godt han kan å være en sånn type, men det eneste han får til, er å få stadig fler av egne supportere til å mislike seg. Hehe

                    Kommentar

                    • DoubleHi5
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2011
                      • 3956

                      Opprinnelig skrevet av Lillelord
                      Ser ut til at det er flere enn oss som sliter på overgangsmarkedet i vinter, og at årsaken er høye priser for norske spillere: https://www.tv2.no/sport/fotball/eli...ulig/16485924/

                      Vi er langt fra den eneste klubben som har gjort gode salg det siste året, og når mange har penger på bok er det vanskelig å gjøre gode kjøp. Selger vet at en erstatter blir dyr, og krever tilsvarende. Da er det kanskje ikke så ille å bruke en del av de pengene man har på tre unge nigerianere.

                      Men vi får virkelig håpe at Kitolano kommer, uten gan ser det tungt ut for 2024.
                      Bodø/Glimt og Molde har per i dag lykkes med å distansere de øvrige norske lagene både sportslig og økonomisk. De bruker begge sine økonomiske muskler til nærmest å ekskludere den "gemene hop" fra det norske/skandinaviske spillermarkedet. I alle fall når det gjelder profilerte spillere som allerede er på et så høyt nivå at de trolig kan gå rett inn og forsterke et hvilket som helst norsk lag. Jævla drittfolk i de klubbene, men samtidig smertelig kynisk og smart av dem.

                      Dette bare ytterligere forsterker og tydeliggjør nødvendigheten av å scoute og ha oversikt over flere markeder. Det er både greit og antageligvis en smart strategi Sportsklubben har lagt seg på, når man vil fortsette arbeidet mot Afrika og mot Nigeria spesielt. Men det er ikke nok! Med de ressursene vi har i klubben både må og kan vi jobbe også på det meget spennende spillermarkedet i Øst-Europa. Håper Mesfin og Espen Olsen er på jobb!
                      Elska þetta félag

                      Kommentar

                      • armykanari
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2009
                        • 736

                        Opprinnelig skrevet av DoubleHi5

                        Bodø/Glimt og Molde har per i dag lykkes med å distansere de øvrige norske lagene både sportslig og økonomisk. De bruker begge sine økonomiske muskler til nærmest å ekskludere den "gemene hop" fra det norske/skandinaviske spillermarkedet.
                        Ja, du mener at de gjør det bevisst ja

                        For øvrig, dette hadde ikke blitt et tema eller diskutert om det ikke hadde vært for den artikkelen. Men dog, er det ikke bedre å selge Adams for 50 mill til utlandet, enn å få 8 mill fra Molde a?

                        Kommentar

                        • DoubleHi5
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2011
                          • 3956

                          Opprinnelig skrevet av armykanari

                          Ja, du mener at de gjør det bevisst ja

                          For øvrig, dette hadde ikke blitt et tema eller diskutert om det ikke hadde vært for den artikkelen. Men dog, er det ikke bedre å selge Adams for 50 mill til utlandet, enn å få 8 mill fra Molde a?
                          Selvfølgelig gjør de det bevisst, i den hensikt å betale så mye at de rister av seg konkurrentene og får det de vil ha. Men jeg tror ikke de gjør det bevisst med hovedhensikt å ødelegge for oss andre. De tenker på seg selv, og det er det de bør og burde gjøre!

                          Det har jo vært drøftet tidligere, blant annet i forbindelse med Barisha-kjøpet til Molde. At det blir satt fokus på dette viser at enkelte journalister gjør jobben sin.

                          Hva vårt salg av Adams har med dette å gjøre, forstår ikke jeg!
                          Elska þetta félag

                          Kommentar

                          • Dole
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2004
                            • 1526

                            Opprinnelig skrevet av DoubleHi5

                            Bodø/Glimt og Molde har per i dag lykkes med å distansere de øvrige norske lagene både sportslig og økonomisk. De bruker begge sine økonomiske muskler til nærmest å ekskludere den "gemene hop" fra det norske/skandinaviske spillermarkedet. I alle fall når det gjelder profilerte spillere som allerede er på et så høyt nivå at de trolig kan gå rett inn og forsterke et hvilket som helst norsk lag. Jævla drittfolk i de klubbene, men samtidig smertelig kynisk og smart av dem.
                            Jeg forstår det slik at du helst hadde sett at spillere hadde gått gratis fra andre norske klubber til Molde og Glimt?

                            Tipper vi hadde blitt happy over å få betalt minst mulig ved spiller salg.

                            Kommentar

                            • Lillelord
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • Aug 2004
                              • 65

                              RB rapporterer at B/G var nær å kuppe Kitolano, og at slik jeg leser saken var det LSK som valgte å utsette kontraktssignering til etter Europa-kampene til Molde i frykt for at han kunne bli skadet. Hvis dette stemmer synes jeg det tyder på veldig lav risikovilje fra klubbens side, han kan jo like gjerne bli skadet på første LSK trening? Er vel en vel så stor risiko at han kunne endt opp i en annen klubb som B/G fordi vi ikke vil signere avtalen??

                              Kommentar

                              • Kanarivogel89
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2006
                                • 4314

                                Utrolig snålt at Glimt skulle inn og kuppe Kitolano. Skjønner jeg ingenting av. Hva skulle de med ham? Er ikke alltid videre imponert over speiderteamet der oppe i nord.

                                Kommentar

                                • Dole
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2004
                                  • 1526

                                  Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                                  Utrolig snålt at Glimt skulle inn og kuppe Kitolano. Skjønner jeg ingenting av. Hva skulle de med ham? Er ikke alltid videre imponert over speiderteamet der oppe i nord.
                                  Det kan vel være han stod på en ønskeliste som Gaute Helstrup har kommet med. Gamle venner fra tiden i Tromsø.

                                  Kommentar

                                  • Kanarivogel89
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2006
                                    • 4314

                                    Opprinnelig skrevet av Dole

                                    Det kan vel være han stod på en ønskeliste som Gaute Helstrup har kommet med. Gamle venner fra tiden i Tromsø.
                                    Det kan jo hende. Fortsatt ganske spesielt å vente til siste stund med å hive seg inn. Helstrup har vel vært der et par måneder nå.

                                    Uansett, fint (og fornuftig) at han valgte oss.

                                    Kommentar

                                    • DoubleHi5
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2011
                                      • 3956

                                      Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                                      Det kan jo hende. Fortsatt ganske spesielt å vente til siste stund med å hive seg inn. Helstrup har vel vært der et par måneder nå.

                                      Uansett, fint (og fornuftig) at han valgte oss.
                                      Og ufint av Glimt, spør du meg. Bra av Kitolano!
                                      Elska þetta félag

                                      Kommentar

                                      • DoubleHi5
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2011
                                        • 3956

                                        Opprinnelig skrevet av Dole

                                        Jeg forstår det slik at du helst hadde sett at spillere hadde gått gratis fra andre norske klubber til Molde og Glimt?

                                        Tipper vi hadde blitt happy over å få betalt minst mulig ved spiller salg.
                                        Jeg gidder ikke prøve å forklare hva jeg skrev, siden du åpenbart vil misforstå det totalt! Ingen viktig debatt dette. Jeg regner med at vi kan kose oss i fellesskap over at det ser ut til å ordne seg med Kitolano? Ha en hyggelig kveld videre!
                                        Elska þetta félag

                                        Kommentar

                                        • gilbert
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 3174

                                          Opprinnelig skrevet av Lillelord
                                          RB rapporterer at B/G var nær å kuppe Kitolano, og at slik jeg leser saken var det LSK som valgte å utsette kontraktssignering til etter Europa-kampene til Molde i frykt for at han kunne bli skadet. Hvis dette stemmer synes jeg det tyder på veldig lav risikovilje fra klubbens side, han kan jo like gjerne bli skadet på første LSK trening? Er vel en vel så stor risiko at han kunne endt opp i en annen klubb som B/G fordi vi ikke vil signere avtalen??
                                          Såvidt jeg har fått med meg var det Molde som brukte ufattelig lang tid, reint sommel, på det formelle og administrative, mens LSK helst ville hatt alt underskrevet når det var enighet mellom alle parter. Da Molde, sannsynligvis uten skumle baktanker, men med mye å gjøre og kanskje litt rot og lav prioritet, ikke fikk ut fingeren, tenkte nok LSK at det kanskje også tross alt var iallfall én fordel, nettopp skaderisiko, som vel er klart større i to høyprofilskamper i Europa enn på trening med LSK.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎