Sesongen 2024

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • cetor
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2011
    • 254

    Opprinnelig skrevet av kunden

    TLO har dessverre ikke funnet tilbake til scoringsformen, men er fortsatt en habil ES getter.
    Skogvold er dessverre fortsatt veldig ineffektiv.
    Summe av dette er et stort minus.

    Han scoret 14 mål forrige sesong? Hvor mange mål må til for at han "finner tilbake" scoringsformen?

    Kommentar

    • kunden
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 2292

      Opprinnelig skrevet av cetor

      Han scoret 14 mål forrige sesong? Hvor mange mål må til for at han "finner tilbake" scoringsformen?
      Ble såpass, ja. Mener å huske han brant det x3. Slik som i denne oppkjøringa, hvis selvsagt betyr lite om han komme opp mot det samme antallet. Men det avhenger jo at vi har flere gettere. Og at vi har gettere som setter de avgjøreden måla som gir poeng slik Adams gjorde.
      Fint for stats at TLO putter inn 2-0 eller 3-0 eller 4-0, men trenger aller helst de(n) som dukker opp i siste sekunde og setter inn 1-0 eller reduserer til 1-1.
      Kan bare ikke huske at TLO var den spilleren ifjor men det er mulig jeg husker feil.

      Kommentar

      • EPA
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Aug 2013
        • 153

        Opprinnelig skrevet av kunden

        Ble såpass, ja. Mener å huske han brant det x3. Slik som i denne oppkjøringa, hvis selvsagt betyr lite om han komme opp mot det samme antallet. Men det avhenger jo at vi har flere gettere. Og at vi har gettere som setter de avgjøreden måla som gir poeng slik Adams gjorde.
        Fint for stats at TLO putter inn 2-0 eller 3-0 eller 4-0, men trenger aller helst de(n) som dukker opp i siste sekunde og setter inn 1-0 eller reduserer til 1-1.
        Kan bare ikke huske at TLO var den spilleren ifjor men det er mulig jeg husker feil.
        Han ble spilt i en rolle som nærmest decoy for Adams i fjor frem til sommeren og brant nok endel fler sjanser enn i 2021 seseongen, men jeg er veldig lite bekymret for at det ikke blir minst 15-20 goaler på han i år om han er skadefri.
        Deler likevel litt av din bekymring for resten av laget, men håper Åsen, Ibra, Kito, Skogvold klarer å putte minst 20-25 tilsammen og at forsvaret sørger for 8-10 på toppen av det på dødballer etc.. Får vi til noe sånt kommer vi vel opp i de 49 scoringene vi skal ha, for mer enn 49 driver vi ikke med

        Er mer bekymret for om vi klarer å holde nullen en eneste kamp, for motstanderene trenger usannsynlig få sjanser for å score på oss. Innkast på egen banehalvdel eller en kontring når vi har strekk i laget er alt som skal til ser det ut til.

        Kommentar

        • Lars Henrik Dahl
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2020
          • 2087

          Opprinnelig skrevet av kunden

          Å score mål er essensielt i fotball vil jeg si. Å hva det medfører seg hos frykt hos motstanderene. Adams bandt opp 2-3 forsvarsspillere.
          TLO har dessverre ikke funnet tilbake til scoringsformen, men er fortsatt en habil ES getter.
          Skogvold er dessverre fortsatt veldig ineffektiv.
          Summe av dette er et stort minus.

          At bakke ikke hadde kompetanse eller baller nok til å spille 343, ved enten å flytte Adams ut på kant eller han eller TLO på benk kan ikke lastes Adams.

          Kommer ikke helt på i farta hvilke andre som har dratt, bortsett fra Edh, men summen av disse etablerte, mener jeg at vi er betydelig svekket. Uten å ha oversikt så har vel de andre heller ikke styrket seg vesentlig, Høyst sannsynlig er det status quo og en plassering i ingenmannsland er vel å forvente 5-10.
          Hva som kan lastes hvem for fjoråret synes jeg er fullstendig irrelevant. Når du sier at vi er betydelig svekket i forhold til i fjor, sammenligner jeg med hva vi faktisk gjorde i fjor. Ikke hva vi kunne vært hvis vi hadde spilt på en annen måte. Adams var god mens vi hadde ham, men laget var ikke så fantastisk godt på våren i fjor. Vi var riktignok elendige på tampen av fjorårssesongen, men det har mange årsaker. Treneravgang, skader, punktert sesong, m.m. Vi scoret 28 mål på 15 kamper med Adams, vi scoret 21 mål på 15 kamper uten. Tilsynelatende ble vi et dårligere lag, men ikke SÅ mye dårligere hva gjelder scoringer. Reduksjonen i mål handler vel så mye om at hele laget falt litt sammen utover høsten. Vi hadde 26 poeng da Adams hadde spilt sin siste kamp. Hadde vi tatt 26 på høsten også ville vi endt på plassen foran Molde, men fortsatt 9 poeng unna medalje. Vi lå på 5 plass etter halvspilt serie og endte på 6 plass.

          TLO kommer til å score mellom 12 og 18 mål. Skogvold hvis han leverer som han har gjort i det siste, mellom 5 og 10. Skogvold gjør TLO bedre. TLO gjorde Adams bedre, slik at han var toppscorer da han reiste. Tror vi kommer til å score minst like mye som i fjor, men vi har flere til å gjøre jobben. Alt for mye handlet om Adams i en kort periode.

          Bak Glimt og Molde vil TIL med nesten 100% sikkerhet få en tung sesong sammenlignet med fjoråret. Brann skal få mer enn nok med å følge opp fjorårssesongen. Viking har til gode å levere mer enn halve sesonger. RBK er i en gjenoppbyggingsfase. Jeg sier ikke at vi kommer til å ta 3 eller 4 plass, men hvem andre er det som er så åpenbart mye bedre? Fjerdeplassen er up for grabs, og ikke utenkelig at tredjeplassen er innen rekkevidde for et lag med litt flyt.

          Vi har dominert kamper mot FFK, Sandefjord, Godset, Kåffa og Odd. Du kan si at det er lag vi skal slå, og kanskje også styre kampen mot. En helt annen sak er å gjøre det. At vi bare har spilt mot antatt svakere motstand gjør at det er vanskelig å spå hvor vi står. Det er et poeng i seg selv, men tross alt, man får like mange poeng for en seier mot Odd som mot Glimt. Mot topplagene er det nesten ikke mulig å gjøre det dårligere enn vi gjorde i fjor. Strever derfor fortsatt med å se at dette skal se så mye dårligere ut.

          Kommentar

          • Lars Henrik Dahl
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2020
            • 2087

            Opprinnelig skrevet av cetor

            Han scoret 14 mål forrige sesong? Hvor mange mål må til for at han "finner tilbake" scoringsformen?
            For ordens skyld, det var 5 mann som scoret flere mål enn TLO i fjor. 3 av disse spiller ikke i Eliteserien i 2024. Det gjenstår Finne og Erlien. Det er vel få som tror at Vegard Erlien følger opp sine 15 mål for TIL i år. Det har selvfølgelig dukket opp noen nye kandidater, uten at jeg skal begynne å gjette på hvem som vil bli toppscorer i år.

            I 2023 scoret vi 49 mål, hvor Adams og TLO sto for 29 av dem. Året før (da alle lurte på hvordan skal vi erstatte TLO) ble Adams vår toppscorer med 8 mål. Holmbert, Vetle og TLO scoret 5 hver, og bidro til at vi også den sesongen scoret vi 49 mål. Det kan nevnes at Eric Kitolano samme sesong putta 13 for TIL. I 2021 sesongen hadde TLO sin glanssesong hvor alt gikk inn. Han putta 26 mål, et mål mindre enn Ohi. Da scoret vi (du gjettet det) 49 mål. Det året var vår nr. 2 på toppscorerlista Kent Håvard Eriksen sammen med Petterson med 3(!) mål hver. Jeg er ganske trygg på at vårt samlede offensive arsenal holder til ca 49 mål i år også, med forbehold om skader og spillersalg. Det er fordeler og ulemper med å ha en spiller som bøtter inn mål. På den ene siden er det fint å ha en målgarantist. På den andre siden vil flere spillere stå fram når man ikke har en suveren målscorer.

            Kommentar

            • kunden
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 2292

              Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

              Hva som kan lastes hvem for fjoråret synes jeg er fullstendig irrelevant. Når du sier at vi er betydelig svekket i forhold til i fjor, sammenligner jeg med hva vi faktisk gjorde i fjor. Ikke hva vi kunne vært hvis vi hadde spilt på en annen måte. Adams var god mens vi hadde ham, men laget var ikke så fantastisk godt på våren i fjor. Vi var riktignok elendige på tampen av fjorårssesongen, men det har mange årsaker. Treneravgang, skader, punktert sesong, m.m. Vi scoret 28 mål på 15 kamper med Adams, vi scoret 21 mål på 15 kamper uten. Tilsynelatende ble vi et dårligere lag, men ikke SÅ mye dårligere hva gjelder scoringer. Reduksjonen i mål handler vel så mye om at hele laget falt litt sammen utover høsten. Vi hadde 26 poeng da Adams hadde spilt sin siste kamp. Hadde vi tatt 26 på høsten også ville vi endt på plassen foran Molde, men fortsatt 9 poeng unna medalje. Vi lå på 5 plass etter halvspilt serie og endte på 6 plass.

              TLO kommer til å score mellom 12 og 18 mål. Skogvold hvis han leverer som han har gjort i det siste, mellom 5 og 10. Skogvold gjør TLO bedre. TLO gjorde Adams bedre, slik at han var toppscorer da han reiste. Tror vi kommer til å score minst like mye som i fjor, men vi har flere til å gjøre jobben. Alt for mye handlet om Adams i en kort periode.
              Vel, vel ... vi får synse på hver vår kant. Kan se ut til at jeg er den som blir minst skuffa hvis det ikke blir topp 5-6...

              Synd vi ikke klarte å rappe Paulos fra Blåhvitt, men hadde nesten vært for godt til å være sant. Han og Kito i tospann på hver sin kant hadde vært noe. Aberet at Skogen hadde kommet ut i kulden.

              Kommentar

              • GulMakt
                Seniormedlem
                Forumsadist
                • Apr 2005
                • 115

                Opprinnelig skrevet av cetor

                Han scoret 14 mål forrige sesong? Hvor mange mål må til for at han "finner tilbake" scoringsformen?
                Ta også med at 12 av de målene kom i juli, august, september, oktober og november. 12 mål i løpet av 17 kamper. I april, mai og juni putta han to. Uten at jeg har kilder eller lignende mener jeg han i starten av sesongen slet med skade/sykdom også, samtidig som Adams var på topp. Jeg er ikke redd for at TLO ikke skal putte mål.

                Kommentar

                • Kanarivogel89
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2006
                  • 4314

                  Opprinnelig skrevet av kunden

                  Vel, vel ... vi får synse på hver vår kant. Kan se ut til at jeg er den som blir minst skuffa hvis det ikke blir topp 5-6...

                  Synd vi ikke klarte å rappe Paulos fra Blåhvitt, men hadde nesten vært for godt til å være sant. Han og Kito i tospann på hver sin kant hadde vært noe. Aberet at Skogen hadde kommet ut i kulden.
                  Det er jo åpenbart enklere å være pessimist, men jeg kan ikke forstå at noen ser negativt på at vi har dominert banespillet mot middels eliteserielag. Det er jo ikke sånn at vi har sluppet inn enormt med mål i vinter heller. Kampen mot Tenerife B trekker ned en del, men der slapp vi inn tre enorme keepertabber og et straffespark. Med toppet lag har vi sluppet inn tre mål på tre kamper og sluppet til cirka like mange målsjanser. Ser man seg blind på resultatene, så virker ikke vinterens treningskamper særlig imponerende, men hvis man faktisk setter seg ned og ser kampene, så ser man en progresjon og en rød tråd fra første kamp mot FFK og fram mot lørdagens spillemessige overhøvling av Odd, og det gjør at skepsisen har snudd til forsiktig optimisme hos mange, meg selv inkludert. Så får vi se hvor det ender…
                  Last edited by Kanarivogel89; 20.03.2024, 12:29.

                  Kommentar

                  • Kanarivogel89
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2006
                    • 4314

                    Opprinnelig skrevet av GulMakt

                    Ta også med at 12 av de målene kom i juli, august, september, oktober og november. 12 mål i løpet av 17 kamper. I april, mai og juni putta han to. Uten at jeg har kilder eller lignende mener jeg han i starten av sesongen slet med skade/sykdom også, samtidig som Adams var på topp. Jeg er ikke redd for at TLO ikke skal putte mål.
                    Er det noen i troppen jeg er trygg på at kommer til å levere – så lenge skadene holder seg unna – så er det Thomas. Lehne før og etter nedrykket er to vidt forskjellige spillere. Rett og slett blitt en klassespiller i ES-målestokk. Hadde scora 30 mål på en sesong for Glimt

                    Kommentar

                    • kunden
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 2292

                      Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                      Det er jo åpenbart enklere å være pessimist,
                      Jeg er realist og baserer min synsing på empiriske data, nemlig tabeller og resultater.
                      Å være pessimist eller optimist er bare to begrep på hver sin side av skalen for de som ikke liker å forholde seg til fakta.
                      Det er ingenting som tyder på en magisk forvandling med LSK iår slik som vi har sett med B/G, Brann og Viking.
                      Mye av det samme, med litt mindre X-faktor (hvis da ikke Skogen slår til for fullt. Lov å håpe).

                      Kommentar

                      • Kanarivogel89
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2006
                        • 4314

                        Opprinnelig skrevet av kunden

                        Jeg er realist og baserer min synsing på empiriske data, nemlig tabeller og resultater.
                        Å være pessimist eller optimist er bare to begrep på hver sin side av skalen for de som ikke liker å forholde seg til fakta.
                        Det er ingenting som tyder på en magisk forvandling med LSK iår slik som vi har sett med B/G, Brann og Viking.
                        Mye av det samme, med litt mindre X-faktor (hvis da ikke Skogen slår til for fullt. Lov å håpe).
                        Så du hevder at vi som mener spillet har sett godt ut i det siste ikke er realister? At vi lever i en drømmeverden? Det finnes ikke særlig mye empiri å ta av, all den tid det ikke har blitt spilt tellende kamper under de nye trenerne ennå. Tabeller og resultater fra i fjor blir egentlig ganske uinteressant når det har skjedd såpass store endringer som i vinter. Derfor får man heller lene seg på det vi har sett i treningskampene enn så lenge.

                        Hva er det vi egentlig har tapt av X-faktor utenom Akor? Svendsen var en yndlling, men han gjorde jo egentlig ingenting ut av seg. Dragsnes var god på backen, men jeg vil ikke si han hadde særlig til X-faktor, og i hvert fall ikke etter at vi la om til 3-5-2. Knudsen holdt et godt toppnivå, men var også ofte rett ut elendig på våren i fjor. Edh var god 1-mot-1 defensivt, men ellers helt på det jevne. Om noe mener jeg vi har fått tilskudd på X-faktorfronten i Kitolano. Der har vi en spillertype stallen har skreket etter. En Svendsen light med bedre fotballhode og sluttprodukt.

                        Og til slutt, la det være klinkende klart at veldig få her inne, jeg vil si så godt som ingen, forventer en "magisk forvandling" ala Glimt eller Brann i år. En mellomsesong hvor vi ser en rød tråd og en utvikling i spillet og inntar en utfordrerposisjon til en Europa-plass holder lenge for sesongen 2024. 2025, derimot
                        Last edited by Kanarivogel89; 20.03.2024, 17:40.

                        Kommentar

                        • EPA
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Aug 2013
                          • 153

                          Opprinnelig skrevet av kunden

                          Jeg er realist og baserer min synsing på empiriske data, nemlig tabeller og resultater.
                          Å være pessimist eller optimist er bare to begrep på hver sin side av skalen for de som ikke liker å forholde seg til fakta.
                          Det er ingenting som tyder på en magisk forvandling med LSK iår slik som vi har sett med B/G, Brann og Viking.
                          Mye av det samme, med litt mindre X-faktor (hvis da ikke Skogen slår til for fullt. Lov å håpe).
                          Usikker på om det skjedde noen magisk forvandling i noen av de andre lagene i løpet av 2,5 måneder med oppkjøring. Slik jeg ser det tok de steg for steg (for det meste i OBOS) etter trenerbytte som fikk jobbe og terpe over tid, og slik LSk har fremstått etter at vi fikk nye trenere er jeg nestgen uforskammet positiv... på litt sikt altså. La de få ro og tid til å sette dette skikkelig, slik at de får testet dette i Eliteserien over en lengre periode og gjøre endringer underveis så tror jeg faktisk at vi kan ha noe som ligner på medalje og europa i løpet av et par sesonger.
                          Husk: de har ikke trent et lag i ES tidligere og vil gjøre tabber som de må få mulighet til å lære av, de må få luket vekk idiotiske forsvarsfeil, få endre spillerstall slik at den passer spillestilen bedre (med et par overgangsvinduer til) og rett og slett få tid til å sette systemet ordentlig med detaljfokus på trening dag ut og dag inn.

                          Blir det 3-9 plass i år, og vi kan se at de styrer kampene i store deler (mot de fleste) er jeg faktisk fornøyd selv om det ikke alltid ender i seier. Da må de bare gjenskape det beste i 2025 og øke bunnnivået for å klatre sakte men sikkert inntil vi er der de ønsker vi skal være... Rom ble ikke bygget på en dag dessverre.

                          Kommentar

                          • kunden
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 2292

                            Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                            Så du hevder at vi som mener spillet har sett godt ut i det siste ikke er realister? At vi lever i en drømmeverden? Det finnes ikke særlig mye empiri å ta av, all den tid det ikke har blitt spilt tellende kamper under de nye trenerne ennå. Tabeller og resultater fra i fjor blir egentlig ganske uinteressant når det har skjedd såpass store endringer som i vinter. Derfor får man heller lene seg på det vi har sett i treningskampene enn så lenge.

                            Hva er det vi egentlig har tapt av X-faktor utenom Akor? Svendsen var en yndlling, men han gjorde jo egentlig ingenting ut av seg. Dragsnes var god på backen, men jeg vil ikke si han hadde særlig til X-faktor, og i hvert fall ikke etter at vi la om til 3-5-2. Knudsen holdt et godt toppnivå, men var også ofte rett ut elendig på våren i fjor. Edh var god 1-mot-1 defensivt, men ellers helt på det jevne. Om noe mener jeg vi har fått tilskudd på X-faktorfronten i Kitolano. Der har vi en spillertype stallen har skreket etter. En Svendsen light med bedre fotballhode og sluttprodukt.

                            Og til slutt, la det være klinkende klart at veldig få her inne, jeg vil si så godt som ingen, forventer en "magisk forvandling" ala Glimt eller Brann i år. En mellomsesong hvor vi ser en rød tråd og en utvikling i spillet og inntar en utfordrerposisjon til en Europa-plass holder lenge for sesongen 2024. 2025, derimot
                            Se godt ut betyr så mangt. Personlig ser jeg ingen fremgang pdd. En liten forandring, ja, muligens, men neppe mer effektivt poengmessig enn om vi spilte "Arneball".
                            At vi har spilt jevnt bunn 6 er som forventet.
                            Vi må nok få inn 4-6 spillere for at ting skal se annerledes ut. Fortsatt hankes det inn spillere litt på måfå uten de store linjene.

                            Alle fotballsupportere lever vel i en slags drømmeverden. Kall det et moment of clarity, det jeg skrev/skriver. Ikke slik som generer click likes, men som jeg skrev til Lars så blir jeg nok mindre skuffet eller oppspilt når de dårlige resultatene kommer. Og de vil komme. Kanskje allerede mot KBK. Vi snakkes da
                            Last edited by kunden; 21.03.2024, 09:27.

                            Kommentar

                            • Lars Henrik Dahl
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2020
                              • 2087

                              Opprinnelig skrevet av kunden

                              Se godt ut betyr så mangt. Personlig ser jeg ingen fremgang pdd. En liten forandring, ja, muligens, men neppe mer effektivt poengmessig enn om vi spilte "Arneball".
                              At vi har spilt jevnt bunn 6 er som forventet.
                              Vi må nok få inn 4-6 spillere for at ting skal se annerledes ut. Fortsatt hankes det inn spillere litt på måfå uten de store linjene.

                              Alle fotballsupportere lever vel i en slags drømmeverden. Kall det et moment of clarity, det jeg skrev/skriver. Ikke slik som generer click likes, men som jeg skrev til Lars så blir jeg nok mindre skuffet eller oppspilt når de dårlige resultatene kommer. Og de vil komme. Kanskje allerede mot KBK. Vi snakkes da
                              Folk ser gjerne de tingene de ser etter. Du baserte synsingen på "empiriske data", men ble overrasket over hvor mange mål TLO hadde scoret i fjor. Tyder på en ikke veldig dyptgående analyse, men det er helt greit. Synsing er ok. Jeg har også bomma en del ganger når jeg har basert meg på husk i stedet for å sjekke lett tilgjengelige fakta. Jeg tror de aller fleste av oss som har sett treningskampene har sett en klar spillemessig framgang - for egen del vil jeg påstå også framgang målt mot spillet de siste sesongene. Poengene begynner vi ikke å telle før om halvannen ukes tid, så fram-/tilbakegangen i forhold til poengfangst får vi vurdere da.

                              Du får kalle dine øyeblikk hva du vil. Jeg kaller det ikke "a moment of clarity". Det er ingenting feil med kritiske røster eller sunn skepsis. At man skal kunne påberope seg å være mer klartenkt fordi man velger å være pessimistisk er vel derimot mulig å stille spørsmål ved. Jeg er tilhenger av realisme, men det fratar meg ikke retten til å være håpefull. Jeg har vært med mange nok år til at et tap ikke ødelegger uka mi uansett. Pessimisme koster meg derfor mer enn optimisme

                              Jeg er tilhenger av effektiv fotball, og vil i enkeltkamper heller vinne med dårlig spill enn å tape med godt. Over tid vil jeg gjerne se at vi også spiller godt. Jeg håper at vi aldri får se "Arneball" igjen på Åråsen, i hvert fall fra hjemmelaget. Jeg forventer som et minimum at vi forsøker å spille fotball. Det er mulig å underholde (hvor jeg synes vi er inne i en VELDIG positiv utvikling) og å vinne kamper. Det er ingen motsetning, man skal bare ikke være naive.

                              Så langt har vi ikke feid noen av banen resultatmessig. Hvis vi sammenligner med hva vi presterte i tilsvarende kamper mot samme lag i fjor (Odd, Godset og Sandefjord + to nyopprykkede lag. Bytter ut Aalesund og Stabæk mot KFUM og FFK, som selvfølgelig ikke er en fasit, men beste mulige tilnærming) var det bare 1 kamp vi vant med mer enn 2 mål, hjemme mot Aalesund. Da spilte vi over 70 minutter med en mann mer, på tidspunktet for utvisningen lå vi under 1-0. Totalt sett tok vi 20 poeng mot disse motstanderne. Vi hadde målforskjell 24-15. (hvorav 5-1 mot Aalesund). Det er 2 poeng per kamp. De tilsvarende treningskampene har gitt 3-1-1=10 poeng, som også gir 2 poeng per kamp. Vi har scoret mindre (1,8 mål per kamp), og også sluppet inn mindre. Det hører med til Historien at vi tok ekstremt bra med poeng mot lag på nedre halvdel i fjor (39), mens vi knapt tok poeng (4) mot de på øvre halvdel. Jeg har ikke sjekket det, men mener Sves i en podcast sa at LSK var nest best i fjor mot lag på nedre halvdel. Ut i fra resultatene i treningskampene er vi altså på par. Ettersom det knapt er mulig å bli dårligere mot lag på øvre halvdel, ser det altså ikke så dårlig ut. Når jeg i likhet med mange her synes vi har hatt en klar stigning fra kamp til kamp i offensiv samhandling (du har selvfølgelig lov til å være uenig) så begynner jeg for min del å glede meg til sesongstart. Jeg har i ovenstående sett bort i fra kampene mot Raufoss og Mjøndalen, hvor vi stilte med reservene.

                              TLO har ofte (ikke sjekket stats, kun egen mentale minnebank) ikke fyrt på alle sylinderne før vi kommer ut i Mai-Juni. I treningskampene har han så langt scoret 3 mål og kommet til mange sjanser. Jeg er mer bekymra for en spiss som ikke kommer til sjanser enn en som brenner dem.

                              Når det gjelder 4-6 spillere inn, tviler jeg ikke på at det ville skapt forandringer, men neppe til det bedre med tanke på de første 5-6 kampene i serien. At du mener at spillere hentes på måfå får stå for din egen regning, her er jeg dypt uenig. Minst like uenig som jeg er i at vi skulle være så svekket sammenlignet med fjoråret.

                              Vi kan snakkes mange ganger både før og etter KBK kampen. Verken du eller jeg vil få rett basert på utfallet av den kampen. Resultatene i en enkeltkamp forteller lite om framgang eller svekkelse av laget. Jeg er tilhenger av å se hva som ligger bak resultatene, samtidig som det ikke bør få være en sovepute for noen. Det er mange lag som starter med godt spill uten å få resultater, så ryker etter hvert selvtilliten, og med det spillet - mens resultatene fortsetter å utebli. En kamp med godt spill og dårlig resultat er uflaks. 5 - da er det et mønster. La oss se hvordan vi ligger an halvveis. Da har trenerne fått jobbet med laget en stund, men neste vindu er ennå ikke åpent.

                              Jeg antar at vi begge håper at den optimistiske siden får rett.

                              Kommentar

                              • EPA
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Aug 2013
                                • 153

                                Opprinnelig skrevet av kunden

                                Se godt ut betyr så mangt. Personlig ser jeg ingen fremgang pdd. En liten forandring, ja, muligens, men neppe mer effektivt poengmessig enn om vi spilte "Arneball".
                                At vi har spilt jevnt bunn 6 er som forventet.
                                Vi må nok få inn 4-6 spillere for at ting skal se annerledes ut. Fortsatt hankes det inn spillere litt på måfå uten de store linjene.
                                Jeg må innrømme jeg er ganske enig på viss områder faktisk... Nei, vi ser ikke bedre ut defensivt (med unntak av på faste situasjoner), og slipper inn nesten alt som kommer og dette må de snart gjøre noe med.
                                Ja, vi spiller fortsatt frem og tilbake og så støtte i etablert angrep (men i mye mindre grad enn tidligere og ballen går fortere/mer direkte... ikke alltid, men oftere)

                                Nå dette er sagt hadde det vært skremmende dårlig under Bakke om vi allerede så mye bedre ut i nytt system enn vi gjorde etter 3-4 år med gammelt. De områdene jeg ser klare forbedringer derimot er kryssløp, og at flere starter inn bak samtidig. Ballen flyttes også mye fortere og vi klarer oftere å tre opp sentralt og flikke ut på siden, ikke bare dytte den rett tilbake eller miste den.

                                Noen ganger faller vi derssverre fortsatt tilbake til gamle uvaner med å spille ballen fra motstanders 16-meter og tilbake til keeper, men det som tidligere skjedde 15 ganger i en kamp skjer nå kanskje bare 5. Det alene kaller jeg fremgang, selv om det sikkert vil være en og annen kamp fortsatt hvor vi presses såpass mye at vi ender på 15

                                Kommentar

                                • G-Man
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2011
                                  • 3150

                                  Optimister, pessimister eller realister- alle kommer til å få rett noen ganger, resultater lyver ikke over tid.

                                  Selv må jeg si at jeg gleder meg mer til seriestart enn på mange år. Nei, vi blir nok neppe seriemestre i år, men bare det at vi har byttet ut en trener som tok defensiv orientert kjedsommellighet til et helt nytt nivå, med trenere som kommer med nye, friske og offensive tanker - får meg til å glede meg.

                                  Jeg befinner meg nok mest på optimist-siden. Om du er på den andre siden, vil jeg oppmuntre deg til å besøke en trening eller to. Intensiteten, fagligheten og ikke minst humøret er påtagelig mye høyere enn for ett år siden. Og jeg tror at en gjeng med godt humør, som tror på prosjektet, og føler seg trygge i rollene sine, kan nå mye lengre enn mange på utsiden tror pr dags dato.

                                  Kommentar

                                  • kunden
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 2292

                                    Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                                    Folk ser gjerne de tingene de ser etter. Du baserte synsingen på "empiriske data", men ble overrasket over hvor mange mål TLO hadde scoret i fjor. Tyder på en ikke veldig dyptgående analyse, men det er helt greit. Synsing er ok. Jeg har også bomma en del ganger når jeg har basert meg på husk i stedet for å sjekke lett tilgjengelige fakta. Jeg tror de aller fleste av oss som har sett treningskampene har sett en klar spillemessig framgang - for egen del vil jeg påstå også framgang målt mot spillet de siste sesongene. Poengene begynner vi ikke å telle før om halvannen ukes tid, så fram-/tilbakegangen i forhold til poengfangst får vi vurdere da.

                                    Du får kalle dine øyeblikk hva du vil. Jeg kaller det ikke "a moment of clarity". Det er ingenting feil med kritiske røster eller sunn skepsis. At man skal kunne påberope seg å være mer klartenkt fordi man velger å være pessimistisk er vel derimot mulig å stille spørsmål ved. Jeg er tilhenger av realisme, men det fratar meg ikke retten til å være håpefull. Jeg har vært med mange nok år til at et tap ikke ødelegger uka mi uansett. Pessimisme koster meg derfor mer enn optimisme

                                    Jeg er tilhenger av effektiv fotball, og vil i enkeltkamper heller vinne med dårlig spill enn å tape med godt. Over tid vil jeg gjerne se at vi også spiller godt. Jeg håper at vi aldri får se "Arneball" igjen på Åråsen, i hvert fall fra hjemmelaget. Jeg forventer som et minimum at vi forsøker å spille fotball. Det er mulig å underholde (hvor jeg synes vi er inne i en VELDIG positiv utvikling) og å vinne kamper. Det er ingen motsetning, man skal bare ikke være naive.

                                    Så langt har vi ikke feid noen av banen resultatmessig. Hvis vi sammenligner med hva vi presterte i tilsvarende kamper mot samme lag i fjor (Odd, Godset og Sandefjord + to nyopprykkede lag. Bytter ut Aalesund og Stabæk mot KFUM og FFK, som selvfølgelig ikke er en fasit, men beste mulige tilnærming) var det bare 1 kamp vi vant med mer enn 2 mål, hjemme mot Aalesund. Da spilte vi over 70 minutter med en mann mer, på tidspunktet for utvisningen lå vi under 1-0. Totalt sett tok vi 20 poeng mot disse motstanderne. Vi hadde målforskjell 24-15. (hvorav 5-1 mot Aalesund). Det er 2 poeng per kamp. De tilsvarende treningskampene har gitt 3-1-1=10 poeng, som også gir 2 poeng per kamp. Vi har scoret mindre (1,8 mål per kamp), og også sluppet inn mindre. Det hører med til Historien at vi tok ekstremt bra med poeng mot lag på nedre halvdel i fjor (39), mens vi knapt tok poeng (4) mot de på øvre halvdel. Jeg har ikke sjekket det, men mener Sves i en podcast sa at LSK var nest best i fjor mot lag på nedre halvdel. Ut i fra resultatene i treningskampene er vi altså på par. Ettersom det knapt er mulig å bli dårligere mot lag på øvre halvdel, ser det altså ikke så dårlig ut. Når jeg i likhet med mange her synes vi har hatt en klar stigning fra kamp til kamp i offensiv samhandling (du har selvfølgelig lov til å være uenig) så begynner jeg for min del å glede meg til sesongstart. Jeg har i ovenstående sett bort i fra kampene mot Raufoss og Mjøndalen, hvor vi stilte med reservene.

                                    TLO har ofte (ikke sjekket stats, kun egen mentale minnebank) ikke fyrt på alle sylinderne før vi kommer ut i Mai-Juni. I treningskampene har han så langt scoret 3 mål og kommet til mange sjanser. Jeg er mer bekymra for en spiss som ikke kommer til sjanser enn en som brenner dem.

                                    Når det gjelder 4-6 spillere inn, tviler jeg ikke på at det ville skapt forandringer, men neppe til det bedre med tanke på de første 5-6 kampene i serien. At du mener at spillere hentes på måfå får stå for din egen regning, her er jeg dypt uenig. Minst like uenig som jeg er i at vi skulle være så svekket sammenlignet med fjoråret.

                                    Vi kan snakkes mange ganger både før og etter KBK kampen. Verken du eller jeg vil få rett basert på utfallet av den kampen. Resultatene i en enkeltkamp forteller lite om framgang eller svekkelse av laget. Jeg er tilhenger av å se hva som ligger bak resultatene, samtidig som det ikke bør få være en sovepute for noen. Det er mange lag som starter med godt spill uten å få resultater, så ryker etter hvert selvtilliten, og med det spillet - mens resultatene fortsetter å utebli. En kamp med godt spill og dårlig resultat er uflaks. 5 - da er det et mønster. La oss se hvordan vi ligger an halvveis. Da har trenerne fått jobbet med laget en stund, men neste vindu er ennå ikke åpent.

                                    Jeg antar at vi begge håper at den optimistiske siden får rett.
                                    Jeg håper på the Double som hvert eneste år, og skriver jeg det så vil neppe mange diskutere eller motsi meg. Ettersom det er slik en "ekte" supporter skal lyde.
                                    Den gryende optimismen rundt laget er fin den. Problemet er bare at spillerne er stort sett de samme minus en x-faktor. Er fan av TLO, men han blir ikke yngre.
                                    Sentral midt består av to relativt trege og skadeutsatte spillere. Lundemo er på sykestua igjen før 1.mai, synser jeg.

                                    Men hva er effektiv fotball? Færrest mulig tupp og mæl på ball før den ligger i nota? Isåfall er "Arneball" noe av det mest effeltive vi har levert.
                                    Jeg blåser egentlig i stilkarakter men jeg vil se vi dominerer på hjemmebane og ikke legger oss og forsvarer en ledelse (type "Uweball"). Så mye mer er det ikke å forlange.

                                    Det mest skuffende er dog spillerlogistikken. Signerer fortsatt flere halv- og helskadde spillere.
                                    Gode spillere klarer å levere fra dag 1. Skjønner at vi ikke kan gå fullstendig bananas på markedet, men trenger ikke trøstehandle B- og C-vare heller for å fylle opp stallen.
                                    Last edited by kunden; 21.03.2024, 19:03.

                                    Kommentar

                                    • Svart og gul
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Oct 2004
                                      • 267

                                      Antiklimaks på kickoffet i går da Stokstad spurte om publikum hadde fått med seg de siste nyhetene. Var nok mange som trodde på en ny spiller da, men det stemte ikke. Virker som vi fortsatt skal ha inn to mann, men nå drar det seg til mot både påskeferie og seriestart...

                                      Kommentar

                                      • Lars Henrik Dahl
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2020
                                        • 2087

                                        Opprinnelig skrevet av kunden

                                        Jeg håper på the Double som hvert eneste år, og skriver jeg det så vil neppe mange diskutere eller motsi meg. Ettersom det er slik en "ekte" supporter skal lyde.
                                        Den gryende optimismen rundt laget er fin den. Problemet er bare at spillerne er stort sett de samme minus en x-faktor. Er fan av TLO, men han blir ikke yngre.
                                        Sentral midt består av to relativt trege og skadeutsatte spillere. Lundemo er på sykestua igjen før 1.mai, synser jeg.

                                        Men hva er effektiv fotball? Færrest mulig tupp og mæl på ball før den ligger i nota? Isåfall er "Arneball" noe av det mest effeltive vi har levert.
                                        Jeg blåser egentlig i stilkarakter men jeg vil se vi dominerer på hjemmebane og ikke legger oss og forsvarer en ledelse (type "Uweball"). Så mye mer er det ikke å forlange.

                                        Det mest skuffende er dog spillerlogistikken. Signerer fortsatt flere halv- og helskadde spillere.
                                        Gode spillere klarer å levere fra dag 1. Skjønner at vi ikke kan gå fullstendig bananas på markedet, men trenger ikke trøstehandle B- og C-vare heller for å fylle opp stallen.
                                        Prøver ikke å kneble noen, jeg Synes det er fint at ikke alle er enige om alt. Vi har bare fullstendig forskjellig syn på hvor vi er nå kontra for et år siden. Hele diskusjonen startet med at jeg sa meg uenig i at vi var vesentlig svekket.

                                        Hva som er effektiv fotball er det nok mange syn på. Hvis kriteriet er færrest mulig touch per mål tipper jeg at Arneball var ganske effektiv. Det har ikke jeg tilgang på tall på, så det blir ren synsing. Ballbesittelse målt opp mot antall scoringer kan være et annet. Her er det nok mulig å finne tall, men ganske mye jobb involvert. Vil tippe at Arneball scorer høyt her også. På engelsk har vi to begreper: Effective og Efficient. Hvor den første handler om å skape resultater, den andre om hvor mye ressurser du benytter i forhold til output (uavhengig av om det du prøver på tilfører verdi) På norsk bruker gjerne effektivt om begge to. En nyansering kunne være å bruke ordet "effektfullt", men da ville nok folk sett rart på meg. (savner språkspalten i Harde Mottak - særlig etter en og annen tur innom Synseligaens podcast hvor språklig presisitet ikke akkurat står i høysetet)

                                        Hvorfor snakket jeg om dette? Fordi effektiv fotball først og fremst (som all annen fotball) må handle om at man skaper resultater, og fortrinnsvis på en måte som er bærekraftig over tid. Hvis du feks har en ekstremt kraftkrevende spillestil vil du på lengre sikt kunne slite ut spillere og få belastningsskader. Tilbake til Arneball. Jeg forholder meg nå kun til hans siste opptreden for LSK, fra Sept 2016 til Juni 2018. Han fikk da 50 kamper som trener. Jeg husker det som den styggeste fotballen vi noengang har spilt. Det er det sikkert delte meninger om. Men var det effektivt? Noen stats:
                                        Antall Kamper Mål for Mål mot Poeng
                                        B 26 35 47 25
                                        H 24 27 23 36
                                        Totalt 50 62 70 61
                                        Gjennomsnitt 1,24 1,4 1,22
                                        Det er selvfølgelig urimelig å sammenligne trenerprestasjoner uten å ta hensyn til spillermateriale, men tallene er det de er. (Kun seriekamper). Som vi ser er poengsnittet på 1,22 poeng per kamp, vi scoret veldig lite mål, og slapp inn noe mer. Poengsnittet ville gi oss 36-37 poeng, som jo holder på Tandbergtabellen, men ikke så mye mer enn det.
                                        Fordeling, antall mål
                                        0 12
                                        1 22
                                        2 11
                                        3 2
                                        4 3
                                        Totalt 50
                                        Som framgår av tallene, var det under 1/3 av alle kamper hvor vi scoret mer enn 1 mål. De vanligste resultatene var 1-0, 1-1 og 1-2 (6 kamper hver), deretter 0-0.
                                        Siste gang vi vant eliteserien var i 1989. Da scoret vi 31 mål, slapp inn 13. Det holdt til å vinne 16 av (den gang) 22 seriekamper, og vi vant med 8 poengs luke til RBK. Vi var 15 poeng foran TIL på bronseplass. Det tror jeg vi kan være enige om at var effektiv fotball. Men særlig mange nye venner fikk vi ikke da heller. Felles for Arnes siste sesonger og siste gullsesong var at vi i liten grad dominerte spillet, men skaffet poengene gjennom en defensiv organisering.

                                        Jeg gjentar: Jeg håper at vi ALDRI får se Arneball igjen på Åråsen. Jeg applauderer defensiv trygghet, men vil gjerne se laget i angrep også. Jeg vil gjerne slippe å se Myhreball også, som på sitt verste handlet om å dytte ballen 3 meter til høyre eller venstre. Sjelden har ballbesittelse vært et så dårlig kriterium for reell trusel mot motstanderens mål. Jeg holder på at vi ser bedre ut. Det betyr ikke gull eller sølv, men alt fra 3-6 er innafor. Jeg blir skuffa hvis det blir dårligere enn det.
                                        ?

                                        Kommentar

                                        • Lars Henrik Dahl
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2020
                                          • 2087

                                          Opprinnelig skrevet av kunden

                                          Jeg håper på the Double som hvert eneste år, og skriver jeg det så vil neppe mange diskutere eller motsi meg. Ettersom det er slik en "ekte" supporter skal lyde.
                                          Det er ikke noen standard for hvordan en ekte supporter skal lyde. Så lenge man opptrer som folk er det meste innafor. At det finnes positive og negative synspunkter er bare bra. Det skaper dynamikk i diskusjonene. Vi må tåle uenighet enten man er positiv eller negativ. Ingen behov for noen krenkefest her, uansett hvilken leir man ellers befinner seg i.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎