Supporterkultur/ukultur generelt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KFL109
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 1958

    Det var ikke masseslagsmål i sentrum av Trondheim. Det er ødeleggende for klubben, ryktet til LSK-supportere og muligens inntektssida at slike udokumenterte påstander spres i sosiale media.

    Politiet i Trondheim får en kraftig stripe i lakken ved å tillate et antall personer fra Ultras Nidaros å legge opp sin rute til stadion forbi den puben politiet hadde bedt oss om å benytte.

    Dette medførte selvsagt at det blir en synlig konfrontasjon i gata, men kan vel best sammenlignes med en påfugl som vil vise fjørdrakta enn et masseslagsmål.

    LSK-supportere som ikke gjorde noe annet enn å sitte på en pub er ikke å laste for hendelsen.
    For øvrig legger jeg til at jeg var tilstede.
    Vidar Evje

    Kommentar

    • Percy Nilegård
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 5146


      Vi er ikke imot blussing ifølge Kvebekk.
      Jeg opplever at det er ganske delte meninger omkring dette.
      "Alltid blodsprengt"!
      Fong/Macho

      Even Nordlien

      Kommentar

      • Børge
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2013
        • 2529

        Opprinnelig skrevet av UltraFo
        Pyro debatten er ganske fasinerende når man har vært med på den noen ganger. Hadde vi vunnet matchen i dag hadde det typ vært 3 innlegg her inne istedet.
        Glem det. Ville vært lik mye negativ vinkling av denne aktiviteten uansett.... Tre stk skadet, er tre stk skadet uansett hvor mange poeng laget tar. Den negative publisiteten av dette oppstår uavhengig av antall poeng.

        Det kan nevnes så mange ganger man ønsker at bota dekkes og at det finnes midler til dette, men hva med omdømmet? Hvordan dekkes det opp? Gi bort vafler på Lillestrøm Stasjon til pendlere eller hjelpe gamle damer over gata? Omdømme kan ikke kjøpes av ei kasse som benyttes til å betale bøter - omdømme kommer som følge av oppførselen man utøver. Gårdagens oppførsel blir generalisert ut i fra dem som blusset.

        I verste fall - hvordan dekker denne bøtekassa opp eventuelle poengtrekk? Det har vært riset bak speilet tidligere og trekkes frem med jevne mellomrom. Hvordan løser man det? Poeng kan ikke kjøpes for penger. Og når man blusser to ganger i løpet av kampen og i tillegg klarer et nek (klapp på skuldra for indrejustisen ved å kaste han ut - skulle i grunn bare mangle) å kaste blusset ut på banen, er man nærmere poengtrekk enn tidligere.

        Opprinnelig skrevet av Emil
        At det blir personskader er selvfølgelig trist, men jeg leser i avisene nå at den som ble kjørt til sykehus hadde hatt med seg 40 bluss inn på stadion.
        40 bluss på en person? Bare å spasere rett inn på Lerkendal forstår jeg - kan umulig ha blitt foretatt spesielt god kontroll av de som gikk inn når man får med seg 40 bluss inn, gitt at dette stemmer.
        Sint og tverr på felt N

        Kommentar

        • 307
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2007
          • 358

          Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
          http://www.rb.no/lsk-magasinet/article7408669.ece
          Vi er ikke imot blussing ifølge Kvebekk.
          Jeg opplever at det er ganske delte meninger omkring dette.
          Det er stor forskjell fra lovlig blussing som veldig mange er for inkl meg til ulovlig blussing som media legger ut som de vil. Dere må huske at det som faktisk skjedde i Trondheim sentrum og blussingen på stadion kommer ikke godt frem i media. De er ikke interessert i det. De legger på for at dette skal virke mere dramatisk en det faktisk var. Og det er det som menig mann i gata leser og snakker om dagen etter. Det er ødeleggende for Kfl og Lsk. Ferdig snakka.

          Kommentar

          • Børge
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2013
            • 2529

            Opprinnelig skrevet av 307
            Det er stor forskjell fra lovlig blussing som veldig mange er for inkl meg til ulovlig blussing som media legger ut som de vil.
            Ulovlig blussing, gjør det neppe lettere å få til lovlig blussing
            Sint og tverr på felt N

            Kommentar

            • UltraFo
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jun 2007
              • 800

              40 bluss stemmer ikke og det viser hvordan media vrir på ting. Det var ikke med 40 bluss opp til Trondheim en gang. Det var nærme men ikke 40. Og NFF er ikke så dumme så de gir ikke poengtrekk når det får vite i rapporten at det var ett kjøtthue som kasta og supporterne selv kasta han ut etterpå. Og vi hadde pyro ifjor mot RBK. Da ble det ingen dramatikk. Det har vært blusset en del ganger og JO, jeg tørr påstå at dersom kampene vinnes etter pyro. Så er det mye mindre debatt og pyroen er plutselig mye kulere. Og ikke nok med at de som faktisk pyrer betaler bota, tørr å tippe at 98% av dem har vært med å skaffe LSK ti tusner via #VIERLSK og i andre former allerede.

              Synes det er ekstremt lett for folk å alltid hakke på det negative! For oss som var på tur hadde vi en konge BBQ stopp som var ett drit bra tiltak hvor alle koste seg, vi hadde bra stopp i Trondheim bortsett fra noen minuetter med munnhuggeri som Vidar skriver og vi hadde ganske bra stemning og kok på stadion som videon viser. Ikke minst igjen, bra samarbeid på tribunen! Vaktene og politiet skal også ha kred for å ikke ha rusa inn på tribunen. Det gjorde at bortsett fra 3 amatører som klarer å skade seg selv så ble pyroen pen og bra gjennomført.

              Er ikke rart folk synes Lillestrøm supporterene har dårlig rykte når vi kanskje er de beste til å spre det selv…..
              UFC ~ Gulsvarte Brødre

              Kommentar

              • 307
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Mar 2007
                • 358

                Opprinnelig skrevet av UltraFo
                40 bluss stemmer ikke og det viser hvordan media vrir på ting. Det var ikke med 40 bluss opp til Trondheim en gang. Det var nærme men ikke 40. Og NFF er ikke så dumme så de gir ikke poengtrekk når det får vite i rapporten at det var ett kjøtthue som kasta og supporterne selv kasta han ut etterpå. Og vi hadde pyro ifjor mot RBK. Da ble det ingen dramatikk. Det har vært blusset en del ganger og JO, jeg tørr påstå at dersom kampene vinnes etter pyro. Så er det mye mindre debatt og pyroen er plutselig mye kulere. Og ikke nok med at de som faktisk pyrer betaler bota, tørr å tippe at 98% av dem har vært med å skaffe LSK ti tusner via #VIERLSK og i andre former allerede.

                Synes det er ekstremt lett for folk å alltid hakke på det negative! For oss som var på tur hadde vi en konge BBQ stopp som var ett drit bra tiltak hvor alle koste seg, vi hadde bra stopp i Trondheim bortsett fra noen minuetter med munnhuggeri som Vidar skriver og vi hadde ganske bra stemning og kok på stadion som videon viser. Ikke minst igjen, bra samarbeid på tribunen! Vaktene og politiet skal også ha kred for å ikke ha rusa inn på tribunen. Det gjorde at bortsett fra 3 amatører som klarer å skade seg selv så ble pyroen pen og bra gjennomført.

                Er ikke rart folk synes Lillestrøm supporterene har dårlig rykte når vi kanskje er de beste til å spre det selv…..
                Er enig i det meste du skriver, men problemet er hvordan dette blir fremstilt i media. Det er det som skrevet tidligere som menig mann leser. Får bare håpe at rapporten som blir sendt inn til Nøff inneholder noe annet en det som står i media.

                Kommentar

                • 307
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2007
                  • 358

                  Opprinnelig skrevet av Børge
                  Ulovlig blussing, gjør det neppe lettere å få til lovlig blussing
                  Ja. Blir ikke enklere for Kfl og Ufc å få godkjent lovlig blussing på tribunen.

                  Kommentar

                  • runarM
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jan 2004
                    • 565

                    Det er vel ingen grunn til å tro at folk flest oppfatter dette mer positivt enn forum-folk som tross alt er over middels interessert i klubben? Altså får de aller, aller fleste et dårligere inntrykk av klubben og supporterene når dette skjer.

                    Er ikke så mye vanskeligere enn det, uansett hva bluss-forkjemperene måtte mene er riktig og hva som er overdrevet.
                    runarM

                    Kommentar

                    • Børge
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2013
                      • 2529

                      Opprinnelig skrevet av UltraFo
                      Er ikke rart folk synes Lillestrøm supporterene har dårlig rykte når vi kanskje er de beste til å spre det selv…..
                      Hvem skaper disse dårlige overskriftene? Dem som er kritiske til oppførselen eller dem som blusset? En diskusjon her inne eller på Twitter/Facebook skaper neppe negativitet ovenfor LSK - det er ikke der de store, negative overskriftene skapes.
                      Sint og tverr på felt N

                      Kommentar

                      • bjarmann
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 2883

                        Opprinnelig skrevet av Børge
                        40 bluss på en person? Bare å spasere rett inn på Lerkendal forstår jeg - kan umulig ha blitt foretatt spesielt god kontroll av de som gikk inn når man får med seg 40 bluss inn, gitt at dette stemmer.
                        Ryktes at han gjemte disse oppe i rassen. Ikke lett å finne de da
                        I år så tar vi alt

                        Kommentar

                        • Børge
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2013
                          • 2529

                          Opprinnelig skrevet av bjarmann
                          Ryktes at han gjemte disse oppe i rassen.
                          Samme mann?
                          Sint og tverr på felt N

                          Kommentar

                          • Leif A
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 3962

                            Opprinnelig skrevet av Kristiansen
                            KFL og UFC er for en aktiv tribunekultur. Kjernen i KFL var med på dette og jeg er mer eller mindre sikker på at flere personer i styret til KFL visste om dette.
                            Som medlem av KFL vil jeg svært gjerne vite om det medfører riktighet at flere personer i KFl sitt styre visste om dette.
                            Knurr...

                            Kommentar

                            • FUGlinho
                              KFL styremedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 2454

                              Opprinnelig skrevet av Børge
                              Ulovlig blussing, gjør det neppe lettere å få til lovlig blussing
                              Her er jeg uenig. Nå må vi jobbe enda hardere for å få til en søknad så man evt kan gjøre dette i ordnede former, istedet for sånn som det ble gjort i går. Si at man da unngår personskader osv.
                              Kim
                              Styremedlem KFL

                              Kommentar

                              • KFL109
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2003
                                • 1958

                                Opprinnelig skrevet av Børge
                                Ulovlig blussing, gjør det neppe lettere å få til lovlig blussing
                                Opprinnelig skrevet av 307
                                Ja. Blir ikke enklere for Kfl og Ufc å få godkjent lovlig blussing på tribunen.
                                I såfall presses det fram mer ulovlig blussing.
                                Det må i offisiell søknad om bluss legges vekt på at dette er sikrere og tar vekk behovet for ulovlig blussing.
                                I mine øyne et godt argument for positiv behandling.

                                Nå som en heseblesende sesong, med kamper tett som haggel, går mot slutten er det håp om at det går an å sette seg ned med litt langtidsplanlegging.

                                Jeg håper at KFL og UFC går sammen om å sette seg grundig inn i regelverket for å utarbeide en søknad om lovlig blussing på Åråsen. Det finnes også ressurspersoner i andre supportermiljøer som man kan spille på. Her bør et samla supporter-Norge ha felles interesser.

                                Det er åpna opp for at det kan godkjennes langt heftigere ting enn tinnsoldat på indre bane, men det nytter ikke med noen ad hoc-tilnærming. Både klubb, politi, brannvesen og NFF skal ha et ord med i laget. Sannsynligvis er det smart å ha positive uttalelser fra (spesielt) brann og politi på forhånd. Befaring på Åråsen?

                                Positive erfaringer med lovlig blussing vil også gjøre at det vil være mulig å få igjennom søknader om blussing på bortebane.

                                Bluss er heftig når det brukes riktig. F.eks. av edrue mennesker som har gjort det før og har fått det i oppgave på forhånd. Da minskes også faren for panikkasting og brannskader.
                                Vidar Evje

                                Kommentar

                                • Børge
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2013
                                  • 2529

                                  Opprinnelig skrevet av KFL109
                                  I såfall presses det fram mer ulovlig blussing.
                                  Det må i offisiell søknad om bluss legges vekt på at dette er sikrere og tar vekk behovet for ulovlig blussing.
                                  I mine øyne et godt argument for positiv behandling.
                                  Jeg er ikke uenig med deg i det, men jeg tviler på at de instansene som skal gi sine tillatelser til det ser på det på samme måte
                                  Sint og tverr på felt N

                                  Kommentar

                                  • Vestfold Kanaris
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Oct 2004
                                    • 4583

                                    Pyro brukes for å høyne stemningen og gire opp spillerne og er en tifo i seg selv, eller i kombinasjon med annet. Lovlig pyro må gjennom så mange godkjennelser og innom så mange instanser at alle vet på forhånd hva som skal skje. Hele overaskelsesmomentet blir borte, det blir som å legge ut bilder av oh`en på nett dagen før. Synd med skadene, det må man ta lærdom av, i tillegg bør pyroen holdes på tribunen uansett hvor bra det ser ut.

                                    Skjønner ikke hva eldre kfl`ere sutrer over, uorganisert pyrobruk er da en gammal fuglatradisjon. Hvem husker ikke pyroen mot enga på bislet, cupfinalen 92, Torino hjemme osv. Klassikere! Ungdommen fører bare tradisjonen dere har skapt videre

                                    Og de enkeltpersonene som stod bak pyroen er også store bidragsytere til #vierlsk.

                                    Stor takk til de som stilte opp i Trondheim for klubben, sjæl satt jeg hjemme i sofaen, gammal og bitter!
                                    LOUD
                                    PROUD
                                    ULTRA

                                    Kommentar

                                    • FUGlinho
                                      KFL styremedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 2454

                                      Opprinnelig skrevet av Børge
                                      Jeg er ikke uenig med deg i det, men jeg tviler på at de instansene som skal gi sine tillatelser til det ser på det på samme måte
                                      Klanen og de alternative i vif har vært mye verre enn oss på ulovlig pyro, de har i år sendt søknad om bruk av pyro ut året og fått denne godkjent. Samme har stabæk.
                                      Kim
                                      Styremedlem KFL

                                      Kommentar

                                      • knut
                                        Make knut Great Again
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2006
                                        • 9389

                                        Håper man får kvalitetssikra hvem som blusser neste gang. Så slepper vi nm i krigstyper her på forumet.

                                        Kommentar

                                        • FUGlinho
                                          KFL styremedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 2454

                                          Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                                          Pyro brukes for å høyne stemningen og gire opp spillerne og er en tifo i seg selv, eller i kombinasjon med annet. Lovlig pyro må gjennom så mange godkjennelser og innom så mange instanser at alle vet på forhånd hva som skal skje. Hele overaskelsesmomentet blir borte, det blir som å legge ut bilder av oh`en på nett dagen før. Synd med skadene, det må man ta lærdom av, i tillegg bør pyroen holdes på tribunen uansett hvor bra det ser ut.
                                          Sender man inn en søknad som gjelder ut året trenger man bare å gi beskjed til klubben/nff dagen i forveien om at man skal ha dette, og da kommer det kun frem i sikkerhetsmøte før kampen. Det er ikke så mange som får vite om det da. Dessuten er det verdt at noen få veit om det, så lenge man får det inn i sikrere og billigere rammer.
                                          Kim
                                          Styremedlem KFL

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎